eitaa logo
#قران_بهشتِ_زندگی
46 دنبال‌کننده
134 عکس
24 ویدیو
1 فایل
وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ «32» و البتّه ما قرآن را براى پند گرفتن، آسان قرار داديم، پس آيا پندپذيرى هست؟
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🍃 ۲۰و۲۱سوره_واقعه: وَفَاكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُون َ* وَلَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ* و میوه‌هایی از هر نوع که انتخاب کنند* و گوشت پرنده از هر نوع که مایل باشند* 🔴 بسیار مهم است که بدانیم چگونه و چه وقت باید میوه بخوریم و یا این که راه صحیح خوردن میوه‌ها چیست؟ به یاد داشته باشید که میوه‌ها را بعد از خوردن غذا میل نکنید، کارشناسان تغذیه بر این باورند که میوه‌ها باید زمانی خورده شوند که معده خالی است. اگر میوه‌ها را بعد از خوردن غذا میل کنید، نقش مهمی در مسموم کردن سیستم بدنتان خواهند داشت، در این حالت بدنتان با مقدار زیادی انرژی روبرو می‌شود که این انرژی به جای مفید بودن باعث از دست دادن وزن و کاهش قدرت برای انجام دیگر فعالیت‌های زندگی می‌شود. برای مثال درنظر بگیرید که دو تکه نان و یک تکه میوه خورده‌اید، تکه میوه آماده است که مستقیما وارد معده‌تان و سپس روده‌تان شود اما به دلیل آن دو تکه نان، از ورود سریع آن به معده جلوگیری می‌شود. در این بین همه غذا فاسد شده، تخمیر می‌شود و به اسید تبدیل می‌شود و به محض اینکه درون معده، میوه با غذا و آنزیم‌های گوارشی تماس پیدا می‌کند، همه حجم غذا شروع به ازبین رفتن و فاسد شدن می‌کند . 🔴 پس میوه را زمانی مصرف کنید که معده تان خالی است و یا قبل از خوردن غذا باشد. و همهء اینها در حالیست که تا حدود 10 سال پیش گمان دانشمندان بر این بود که مصرف میوه بعد از غذا بهتر است !!! 🔴 و اما بشنوید از 1400 سال پیش: خداوند در سورهء واقعه، و طی آیات ۱۰ تا ۲۶ آن، آنجاکه شیوهء زندگی "مقربون"، یعنی آنهاکه در دنیا "و السابقون السابقون" بودند را توضیح میدهد، در دو آیهء ۲۰ و ۲۱ میفرماید: وَفَاكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُونَ و میوه‌هایی از هر نوع که اختیار کنند، وَلَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ و گوشت پرنده از هر نوع که اشتها داشته باشند! 🔴 حالا به این نکات دقت کنیم: ۱- خوردن میوه مقدم بر خوردن غذاست، یعنی ابتدا میوه سپس غذا ۲- میوه به اختیار بستگی دارد و غذا به اشتها. بعبارتی در مقدار مصرف میوه، محدودیت کمتری هست، تا در مقدار صرف غذا. ۳- "لحم طیر" گوشت پرنده؛ یعنی ارجحیت و تقدم گوشت سفید بر گوشت قرمز. @ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 ۶سوره_هود: وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر اینکه روزی او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را می‌داند؛ همه اینها در کتاب آشکاری ثبت است! [= در لوح محفوظ، در کتاب علم خدا] 🔴 دقت کنیم که این آیه از روزى دادن خداوند به "همهء" موجودات سخن میگوید. از گیاه و حیوان و انسان، چه بر روی زمین، چه در قعر دریا، چه در دل خاک، چه بر فراز کوهها و آسمانها، و چه حتی در رحم مادران!!! 1 "دابّة" از نظر مفهوم لغوى، هر گونه جنبنده اى را شامل مى شود. 2 ـ "رزق" به معنى عطاء و بخشش "مستمر" است و مفهوم آن تنها در نیازهاى مادى خلاصه نمیشود، بلکه هر گونه عطاى مادى و معنوى را شامل میگردد. 3 ـ "مُسْتَقَر" در اصل، به معنى قرارگاه است. "مُسْتَوْدَع"به معنى رها کردن چیزى است. و از آنجا که امور ناپایدار رها مى شوند، و به حالت اول باز مى گردند، به هر امر ناپایدار، مُسْتَوْدَع گفته مى شود. در حقیقت آیه فوق، مى گوید: تصور نشود خداوند تنها به جنبندگانى که در جایگاه اصلى قرار دارند، روزى مى بخشد، بلکه هر کجا باشند، سهم روزى آنها را به آنان مى بخشد. چرا که هم جایگاه اصلى آنان را مى داند، و هم از تمام نقاطى که به آن نقل و مکان مى کنند، باخبر است. 4 ـ کِتاب مُبین به معنى نوشته آشکار است، و اشاره به علم وسیع پروردگار مى باشد، که گاهى از آن تعبیر به لوح محفوظ مى شود. در حقیقت این تعبیر، اشاره به آن دارد که، هیچ کس نباید براى به دست آوردن روزى خود "نگرانى" به خویش راه دهد، چرا که نام همگى در کتاب آشکارى ثبت است و از قلم نمی افتد. 🔴 جان کلام اینکه: وقتی خداوند روزیه هر جنبنده ای را بر خود واجب نموده، ترس و نگرانی از روزیه فردا چرا؟؟ مال اندوزی برای نسل بعد، چرا؟؟ تازه آنهم از هر طریقی؟؟؟!!!! مگر خدای فردا و فرداها، همین خدای امروز نیست؟ مگر خدای نسل بعد، همین خدای من نیست؟؟؟ 🔴 البته ناگفته نماند که این بدان معنا نیست، که چون روزیه بندگان بر خدا واجب است، از کار و تلاش دست کشیده، بی عاری و تن پروری را پیشه کنیم، چرا که از طرفی دیگر مطابق آیه ۳۹ سوره نجم: وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست. 🔴🔴 پس بنابراین نه حرص و مال اندوزی، به هر قیمت؛ از ترس گرسنگی فردا. و نه بیکاری و تن پروری، به خیالات واهی. و چون خیرالامور اوسطها، پس: کار و تلاش متعادل، همراه با توکل به خداوند🙏 🔴🍃 حکایت: نقل است که روزی ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ(ع)ﺍﺯ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﺍﻱ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﭼﻘﺪﺭ ﻣﻴﺨﻮﺭﻱ؟ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﮔﻔﺖ: ﺳﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻌﺒﻪ ﺍﻱ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺳﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺶ ﻧﻬﺎﺩ. ﺑﻌﺪﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ... ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺟﻌﺒﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﻳﻚ ﻭ ﻧﻴﻢ ﺩﺍﻧﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻩ !! ﭘﺲ ﺑﺎ ﺗﻌﺠﺐ ﺍﺯ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﭘﺮﺳﻴﺪ ﭼﺮﺍ ؟ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﮔﻔﺖ : ﭼﻮﻥ ﻭﻗﺘﻴ ﻜﻪ ﻣﻦ ﺁﺯﺍﺩ ﺑﻮﺩﻡ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ داشتم ﺧﺪاوند ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻦ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ ... ﻭﻟﻲ ﻭﻗﺘﻲ شما ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺟﻌﺒﻪ ﻧﻬﺎﺩﻱ، ﺑﻴﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﻲ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻧﻢ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻛﺮﺩﻡ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻢ ﻳﻜﺴﺎﻝ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻛﻨﻢ. 🔴 آری... ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺧﺪﺍست روزی آن. @ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 ۶۹سوره_انبیاء قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ. ماگفتیم: «ای آتش! بر ابراهیم سرد و سالم باش!» 🔴 خلاصه ای از به آتش درافکندن حضرت ابراهیم(ع) پس از آنکه حضرت ابراهیم بتهای بتخانه را در هم شکست، نمرود چنین "مقرر" کرد که در آتش سوزانده شود!! غافل از اینکه چنین امری "مقدر" نبود!! پس از برپایی آتش عظیم، جوش و خروش از تمام کائنات برخاست و هر يک به زبان حال به خدا شکايت کردند. زمين گفت: خدايا! کسي غير از او بر روي من، تو را پرستش نمي‌کند، آيا ميگذاري طعمه آتش نمرود شود؟ ملائکه نيز اعتراض داشتند، و خداوند رو به آنها فرمود: اگر بنده‌ام مرا بخواند حتما نجاتش خواهم داد و در وقت ضرورت دست او را خواهم گرفت. جبرئيل به خدا التماس نمود و گفت؛ خدايا در زمين کسي غير از او تو را پرستش نميکرد، اينک او را در آتش می اندازند. به جبرئيل خطاب شد: بنده‌اي مانند تو مي‌ترسد که وقت بگذرد!؛ من هر وقت بخواهم مي‌توانم او را نجات دهم، مرا بخواند جوابش را مي‌دهم. جبرئيل در آن وقت بر ابراهيم نازل شد و گفت: ابراهيم! آيا حاجت و درخواستي داري تا من برآورده سازم؟ ابراهيم جواب داد: سراپا نیازم، ولی از تو نه!!! خداوند کافي و کفيل من است. ميکائيل گفت: میخواهي آتش را به وسيلهء آبها و باران که در اختيار من است خاموش سازم؟ ابراهيم جواب داد؛ نه. ملک متصدّي بادها گفت: مايلي طوفاني برانگيزانم که آتش پراکنده شود؟ ابراهيم باز هم جواب داد: نه. جبرئيل گفت: پس از خدا بخواه تا نجاتت دهد. حضرت ابراهيم همچنان ثابت و استوار تنها دل به خدا بسته بود و با سيمايي شاد، گفت: «یا احد یا احد یا صمد یا صمد، یا من لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ» «اي خداي بزرگ! ‌اي خداي يکتا و بي همتا و بي نياز که نه پدر کسي هستي و نه فرزند کسي، و نه نظير و همتايي داری»، و سپس گفت: «تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ» پس خداى تبارك و تعالى به آتش خطاب فرمود: «سرد باش» در این وقت سرما چنان شد كه دندان هاى ابراهیم از سرما به هم می خورد تا اینكه به دنبال آن خداى عز و جل فرمود : یَا نَارُ کُونِی بَرداً و سَلاماً عَلَی اِبراهِیم. «ای آتش! بر ابراهیم سرد و سلامت باش» 🔴 و از امام صادق(ع) در حدیثی چنین نقل کرده اند: وقتي که ابراهيم را در آتش افکندند عرض کرد «خدايا! به حق محمّد و آلش از درگاهت مي‌خواهم که مرا از آتش نجات دهي»، خداوند نيز آتش را براي او سرد و سلامت کرد. 🔴🔴 کائنات، "تسلیم مطلق" امر پروردگار ۱- تمام کائنات تسلیم مطلق امر پروردگارند، تا جاییکه آتش که ذاتش سوزاندن است، به امر پروردگار سرد میشود. ۲- این تسلیم بودن "مطلق" تا آنجاست که اگر آیه با کلمه "بردا" تمام میشد، آتش آنقدر سرد میگردید که حضرت ابراهیم منجمد میشد!!! پس لازم بود کلمهء "سلاما" نیز اضافه شود تا آتش "سرد و سالم" گردد. ۳- اگر آیه با کلمه "سلاما" تمام میشد، به همان دلیل تسلیم بودن "مطلق" کائنات، آتش برای همیشه سرد و سالم میگردید. پس لازم بود عبارت "علی ابراهیم" نیز قید شود تا آتش فقط "بر حضرت ابراهیم سرد و سالم" گردد. 🔴🔴 چقدر در زندگی عامل به قرآنیم؟ حضرت ابراهیم (ع) که در آیهء ۴ سوره ممتحنه از ایشان بعنوان "اسوهء حسنه" یاد شده، و ما نیز باید در زندگی به اسوه هایی اینچنین تأسی نماییم، در آن شرایط سخت، حتی از ملائک مقرب الهی هم کمک نخواست!!!؛ براستی چقدر بهنگام مشکلات روزمرهء زندگی، به هر بنده ای و به هر بنی بشری، و به هر انس و جنی !!! رو انداخته ایم؟؟؟؟!!!! 🌺🍃 اى یافته از جانب حق نعمت و ناز زنهار مبر پیش کسى دست نیاز گر خیر خود از غیر خدا میجوئى شک نیست که ناامید میگردى باز @ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 ۶_سوره_آل_عمران هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ او کسیست که شما را در رحم ها (ی مادران)، آنچنان که می‌خواهد تصویر می‌کند. معبودی جز خداوندِ توانا و حکیم، نیست. 🔴 گوشه اى از علم و قدرت خداوند، که در حقیقت یکى از شاهکارهاى عالم آفرینش و از مظاهر بارز علم و قدرت اوست، صورتگری بندگان در رحم مادران است. صورت بندى انسان در شکم مادر، و نقش بر آب زدن در آن محیط تاریک ظلمانى، آن هم نقش هاى بدیع و عجیب و پى درپى، براستى شگفت آور است، مخصوصاً با آن همه تنوعى که از نظر شکل و صورت وجود دارد. 🌺🍃زیبندهء ستایش، آن آفریدگاریست کآرد چنین دل آویز نقشى ز ماء و طین و عجیب این است که تمام این نقش ها بر روى آب، ـ که معروف است نقشى به خود نمیگیرد ـ زده میشود. 🌺🍃 دهد نطفه را صورتی چون پری که کرده‌ست بر آب صورتگری؟ 🔴 خداوند آنسان که میخواهد تصویر میکند. و این خواستن از روی حکمت است. ولی: 🔴 1- براستی چرا بعضی از ما از خلقتمان راضی نیستیم و برای زیباتر شدن، و یا از دیدگاه خودمان برای رفع عیوب ظاهری دست به دامان جراحان زیبایی میشویم که خود مخلوق خداوند هستند و گذشته از عوارض نامعلوم جراحیها، بر نتیجهء حاصل از آن هم هیچ تضمینی وجود ندارد!! 🔴 2- صورتگری خداوند در رحم مادران و در داخل کیسهء آمنیوتیک و مایع آمنیوتیک است، درحالیکه زبردست ترین نقاشان هم نمیتوانند در آب نقاشی کنند؛ و نقششان، نقش بر آب میشود!!! 🔴🔴 آیا بعضی جراحیهای "زیبایی"، در واقع نارضایتی از عملکرد خداوند "مصور"!!، و دخالت در خلقت "خالق" نیست؟؟!!! 🌺🍃 صورت زیبای ظاهر هیچ نیست ای برادر سیرت زیبا بیار @ghoran_marefat_zendegi
✨🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍃🌺🍃 🌺 ۸۸# 🌺🍃 @ghoran_marefat_zendegi ❇️ حکایات کوتاه عرفانی 7⃣1⃣ 🌺🍃 شبی در عالم رؤيا نفس خود را ديد، بينهايت فربه! به نفس گفت: ای نفس.....! من تو را اين همه رياضت دادم و سختی چشاندم، پس چگونه تو همچنان چاق و فربه مانده‌ای!؟ نفس گفت: آری تو بسيار بر من سخت گرفتی، اما آنچه را كه ديگران از تو تمجيد ميكردند و تعريف، بر خود حمل نمودی و حق دانستی. اين فربگی حاصل همان عجب و تكبر و خودشيفتگی، و باور تمجيد ديگران است. گويند ابوسعيد ديگر هيچگاه در آنجا كه از وی تعريف و تمجيد كنند، حاضر نشد! 🌺🍃 مبر بالا رفیق از نردبان عُجب تو ما را ز بالاتر اگر افتد کسی اشکسته‌تر گردد @ghoran_marefat_zendegi ۸۸ 🌺🍃 🌺 🍃🌺🍃 ✨🍃🌺🍃🌺🍃🌺
💫🌟💫💫🌟💫💫🌟💫💫🌟💫 "هوالهو" وَلَقَدْيَسَّرْنَاالْقُرْآنَ لِلذِّكْرِفَهَلْ مِن مُّدَّكِر (قمر۱۷،۲۲،۳۲،۴۰) ماقرآن رابرای تذکر آسان ساختیم؛آیاکسی هست پند گیرد؟! ❇️برای زندگی سالم وشاد👨‍👩‍👦‍👦 💠به کانال👇👇 به پیوندید✅ @ghoran_marefat_zendegi 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌺🍃 ۶۵_سوره_طه قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِمَّا أَن تُلْقِيَ وَإِمَّا أَن نَّكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَىٰ (ساحران) گفتند: «ای موسی! آیا تو اول (عصای خود را) می‌افکنی، یا ما کسانی باشیم که اول بیفکنیم؟!» 🔴 خلاصه ای از ماجرای حضرت موسی (ع) و فرعون ...... پس از آنکه بین فرعون و حضرات موسی (ع) و هارون (ع) مناظراتی خصوصی برگزار شد و ایشان فرعون را به حق دعوت کردند و او نپذیرفت، قرار بر این شد تا در میدان شهر و در پیش دیدگان عموم مردم، رویارویی مبارزه گونه بین معجزهء الهی حضرت موسی (ع)، یعنی همان تبدیل شدن عصا به اژدها، و سحر ساحران بر پا گردد. در ابتدای این رویارویی، و مطابق با آیهء مورد بحث، ساحران از حضرت موسی (ع) سوال کردند که : آیا اول شما شروع میکنید؟ یا ما شروع کنیم؟ لذا به فرمان الهی، حضرت موسی(ع) چنین مقرر کرد که ساحران شروع کننده باشند و ...... 🌺🍃 ساحران در عهد فرعون لعین چون مری کردند با موسی بکین لیک موسی را مقدم داشتند ساحران او را مکرم داشتند زانک گفتندش که فرمان آن توست گر همی خواهی عصا توفکن نخست گفت نی اول شما ای ساحران افکنید آن مکرها را درمیان این قدر تعظیم دینشان را خرید کز مری آن دست و پاهاشان برید ساحران چون حق او بشناختند دست و پا در جرم آن در باختند 🔴 یکی از اصولی که عارفان، بر آن تأکید کرده‌اند و سالکان طریقت را ملزم به رعایت آن دانسته‌اند، «ادب» است. مولانا نیز به‌عنوان عارفی بزرگ بر این باور است که نه تنها انسان بلکه تمامی مظاهر خلقت ملزم به رعایت ادب، یا همان حفظ حدودند، و تخطی از آن، توأم با مکافات خواهد بود. ادب مورد نظر مولوی تنها شامل ادب در گفتن و نشستن نیست، بلکه حیطهء گسترده‌تری چون ادب باطنی، ادب عاشقی و ادب الهی را شامل می‌شود که باید نسبت به حق، و مردان حق مراعات گردد. 🔴🔴 لذا مطابق با ابیات فوق و منطبق با آیهء مورد بحث، آنچه موجب گشت تا طبق آیات ۷۰ الی ۷۳ سورهء طه، ساحران به موسی و هارون، و فی الواقع به خدای موسی و هارون ایمان آورده و سرانجام رستگار شوند، همان "ادبی" بود که ایشان در مقابل حضرت موسی ابراز کرده و بقول معروف به ایشان "بفرما زدند"!!! 🌺🍃 از خدا جوییم توفیق ادب بی‌ادب محروم گشت از لطف رب بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد بلک آتش در همه آفاق زد 🔴 و مطابق با سفارشات مکرر و مؤکد ائمهء معصومین نیز، در مناجات و ادعیه و .... میباید نهایت ادب و خضوع و خشوع و فروتنی را در پیشگاه حضرت احدیت؛ نه تنها به ظاهر، که در باطن، دارا بود. 🌺🍃 حافظا علم و ادب ورز که در مجلس شاه هر که را نیست ادب، لایق صحبت نبود @ghoran_marefat_zendegi
ای عاشقان ای عاشقان آمد رضا سلطان جان جانها همه گوهر فشان در مقدم جان آمده آمد رضا سر ّقضا پیچیده عطرش درفضا پرکرده بویش نُه سما پر شورو شادان آمده دل ها همه دیوانه اش مست از میِ پیمانه اش جنّت شده کاشانه اش از باغ رضوان آمده هستم گدای کوی او گشتم عَبید خوی او درمان دردم هوی او بردرد، درمان آمده مشهد شده غرق صفا از یُمن مسعود رضا خاک قدومش توتیا بر نور چشمان آمده بر درگهش شاه وگدا آیند بر صد التجا باشد کریم اهل سخا دریای جوشان آمد گلها همه تقدیم او دلها فدای روی او خندان روم برسوی او آن ماه تابان آمده 🌹میلادباسعادت امام رئوف🌹 🌹برهمه پیروانش مبارک باد🌹 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
🌺🍃 @ghoran_marefat_zendegi 🔴 : ❇️ لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال: ⭕️ مؤمن؛ مؤمن واقعى نيست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد: ❇️ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ ⭕️ سنتى از پروردگارش ❇️ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ ⭕️ و سنتى از پيامبرش ❇️ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ ⭕️ و سنتى از امامش ❇️ فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ ⭕️ پس اما سنت پروردگارش، پوشاندن راز خود است ❇️ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ ⭕️ و اما سنت پيغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است ❇️ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ ⭕️ و اما سنت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است @ghoran_marefat_zendegi 🌺🍃
🌺🍃 ۱۲_سوره_اعراف قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ (خداوند به او) فرمود: «در آن هنگام که به تو فرمان دادم، چه چیز تو را مانع شد که سجده کنی؟» گفت: «من از او بهترم؛ مرا از آتش آفریده‌ای و او را از گل!» 🔴 سجده نکردن ابلیس بر آدم پس از آنکه خداوند بشری از گل آفرید، و بعد از آنکه آفرینشش را به پایان برد، آنگاه از روح خود در وی دمید، و سپس به ملائک امر کرد تا بر او سجده کنند، همگی اطاعت کردند، مگر ابلیس! خداوند فرمود چه چیز مانع از سجده کردنت شد؟ ابلیس گفت: "من از او بهترم"، چرا که مرا از آتش خلق کردی و او را ازگل. 🔴 عدم صدور حکم، قبل از محاکمه با آنکه علم خداوند، ازلی و ابدیست، و از همه چیز، از جمله دلیل سجده نکردن ابلیس آگاه است، با این حال، و قبل از صدور حکم برای ابلیس، او را محاکمه کرده، سوال میکند و جواب میخواهد!! 🔴 "تکبر"، اولین گناه و پاسخ ابلیس چنین است که: من از او بهترم!!! در واقع اولین گناه بوقوع پیوسته در عالم، تکبر بود. یعنی نگرش خود برتری پنداری نسبت به آدم، آنهم بنا به دلایلی واهی، در تفاوت خلقت؛ که من قبل از او خلق شدم و او بعد از من !! و من از آتش خلق شدم و او از گل !! 🌺🍃 شد عزازیلی ازین مستی بلیس که چرا آدم شود بر من رئیس خواجه‌ام من نیز و خواجه‌ زاده‌ام صد هنر را قابل و آماده‌ام در هنر من از کسی کم نیستم تا به خدمت پیش دشمن بیستم من ز آتش زاده‌ام او از وحل پیش آتش مر وحل را چه محل او کجا بود اندر آن دوری که من صدر عالم بودم و فخر زمن 🔴🔴 و اما ..... ۱- هرگاه در مقام قضاوت قرار گرفتیم، ولو اینکه بر اصل ماجرا وقوف و اعتقاد کامل و متقن داشتیم، به مظنون و متهم فرصت دهیم تا از خود دفاع کند. ۲- به این محاورات دقت کنیم: - چرا من اول به او سلام کنم؟! - چرا من اول به دیدن او بروم؟! - چرا من از او عذرخواهی کنم؟! - چرا ...... در حالی که : - من از او بزرگترم!! - من لیسانس دارم و او دیپلم هم ندارد!! - من مهندس هستم و او کارگری ساده!! - من ثروتم بیش از اوست!! - من ...... و خلاصه آنکه "من از او بهترم" !!! و تمام اینها مصادیقی بارز از "انا خیر منه" است. 🌺🍃 علت ابلیس "انا خیری" بد است وین مرض در نفس هر مخلوق هست غافل از اینکه: "....إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ....." (حجرات ۱۳) ..... گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛...... @ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 ۲۱۶_سوره_بقره كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ جهاد در راه خدا، بر شما مقرّر شد؛ در حالی که برایتان ناخوشایند است. چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می‌داند، و شما نمی‌دانید. 🔴 آنچه در این آیه آمده، مسلما منحصر به مسألهء جهاد و جنگ با دشمنان نیست، بلکه یک قانون کلى و عمومى است، تا بدانیم در مرارت و سختیهای هر یک از اتفاقات ناخواسته به مقتضاى وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ، خداوندِ علیم و خبیر، و رحمان و رحیم، نسبت به بندگانش، مصالحى دیده که مایهء نجات و سعادت آنهاست. همانگونه که در قوانین تکوینى خداوند، از اسرار آفرینش همهء آفریده ها با خبر نیستیم و گاه چیزى را بى خاصیت میشمریم، در حالیکه پیشرفت علوم فواید مهم آن را آشکار میسازد؛ در قوانین تشریعى نیز بسیارى از مصالح و مفاسد را نمیدانیم، لذا ممکن است چیزى را ناخوشایند پنداریم در حالیکه سعادتمان در آن است یا از چیزى خشنود باشیم در حالیکه بدبختیمان در آن باشد. 🔴 به مثالهای بسیار ساده از موارد به ظاهر ناخوشایند زیر دقت کنیم: ۱- پنچر شدن شب هنگام ماشین در جاده ای سرد و برفی! ۲- عدم قبولی در کنکور دانشگاه در یک سال! ۳- انجام نشدن معامله ای اقتصادی در موعد مقرر! ۴- بر هم خوردن یک نامزدی و حتی یک ازدواج! ✅ در حالیکه قرار است: ۱- چند صد متر جلوتر بهمن ریزش کند! ۲- سال بعد در رشته ای بهتر قبول شوی! ۳- در وقتی دیگر، با طرفی دیگر، با سودی بیشتر انجام شود! ۴- ازدواج مناسبتری پیش رو باشد! نتیجه گیری از مثالهای فوق و دهها مثال مشابه دیگر با شما عزیزان🙏 🔴🔴 این موضوع، که گاهی چیزهایی ظاهری ناخوشایند دارند، ولی باطنشان به خیر و صلاح ماست و برعکس، گاهی چیزهایی ظاهری خوشایند دارند، در حالیکه باطنشان جز شر و بدبختی نیست، در دعاهای ما نیز میباید مد نظر قرار گیرند؛ درست است که ما برای موضوعات مختلف از خدا مدد خواسته و همه چیز را از او مسئلت میکنیم، اما اصرار و پافشاری در درخواست ها، که گاهی برآورده شدنشان ممکن است به زیان ما باشد، اصلا صحیح نیست. 🌺🍃 دزدکی از مارگیری مار برد ز ابلهی آن را غنیمت میشمرد وا رهید آن مارگیر از زخم مار مار کشت آن دزد او را زار زار مارگیرش دید پس بشناختش گفت از جان مار من پرداختش در دعا میخواستی جانم ازو کش بیابم مار بستانم ازو شکر حق را کان دعا مردود شد من زیان پنداشتم آن سود شد بس دعاها کان زیانست و هلاک وز کرم مینشنود یزدان پاک 🔴 و شاید بهترین گفتار پس از پایان هر درخواستی از خدا، این باشد که: .....وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ .....من کار خود را به خدا واگذارم که خداوند نسبت به بندگانش بیناست! (غافر ۴۴) @ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 ۸۷_سوره_یوسف يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ پسرانم! بروید، و از یوسف و برادرش جستجو کنید؛ و از رحمت خدا مأیوس نشوید؛ که تنها گروه کافران، از رحمت خدا مأیوس میشوند! 🔴 گذشته از سفارش حضرت یعقوب(ع) به پسرانش در یافتن حضرت یوسف و بنیامین؛ و تفاوتهای بین معنای دو کلمهء تَحَسُّس و تجسّس، که تحسُّس پرس و جو و خبر گرفتن در امور خیر است، و تجسّس در امور شرّ، و نیز با عنایت به اینکه رَوح به معنى رحمت، راحت، فرج و گشایش کار است؛ بحث اصلی این آیه تأکید بر مأیوس نبودن از رحمت خداست، چرا که هر کس از رحمتش مأیوس باشد، کافر است!! 🌺🍃 گفت آن یعقوب با اولاد خویش جستن یوسف کنید از حد بیش هر حس خود را درین جستن بجد هر طرف رانید شکل مستعد گفت از روح خدا لا تیأسوا همچو گم کرده پسر رو سو بسو از ره حس دهان پرسان شوید گوش را بر چار راه آن نهید هر کجا بوی خوش آید بو برید سوی آن سر کاشنای آن سرید 🔴 متاسفانه در موارد بسیاری شاهد هستیم، که کار و تلاش و زحمت انجام میشود، و ضمن آن دعا نیز بر لب جاری میگردد، اما همه همراه با یأس و ناامیدی است!!! 🔴🔴 امید به رحمت خداوند نه تنها باید با باور و ایمان قلبی، بلکه باید با یقین -که مرتبهء بالاتر از ایمان است- توأم باشد، وگرنه کار و دعا به تنهایی، مثمر ثمر نخواهد بود. 🔴 شخصی با صدای بلند مشغول دعا بود که: خدایا نعمت عطاکن، گرچه که میدانم نمیکنی؛ خدایا مرا ببخش، گرچه که میدانم نمیبخشی؛ خدایا ......، گرچه که میدانم ......؛ حضرت سجاد(ع) که ناظر دعای این شخص بودند به یاران فرمودند: اگر این شخص الان از دنیا برود، کافر از دنیا رفته، چرا که از رحمت خدا نا امید است!! 🌺🍃 انبیا گفتند نومیدی بد است فضل و رحمتهای باری بی‌حد است از چنین محسن نشاید نا امید دست در فتراک این رحمت زنید ای بسا کارا که اول صعب گشت بعد از آن بگشاده شد سختی گذشت بعد نومیدی بسی اومیدهاست از پس ظلمت بسی خورشیدهاست 🔴 و کلام آخر از زبان حضرت ابراهیم(ع) به فرشتگان وارد شده بر ایشان: قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ گفت: «جز گمراهان، چه کسی از رحمت پروردگارش مأیوس می‌شود؟!» (حجر ۵۶) @ghoran_marefat_zendegi