بسمه تعالی شانه
شرح حدیث عنوان بصری
قسمت دوازدهم
(دامهي حديث): فَقالَ: هُوَ قائِمٌ في مُصَلاّهُ. فَجَلَستُ بِحِذاءِ بابِهِ: خادم گفت: امام صادق علیه السلام مشغول نماز خواندناند. من هم مقابل در خانهي حضرت نشسته و منتظر ماندم. (يعني من بروم، بعداً بیایم؟ نه! عنوان دیگر پای برگشتن نداشت و نمیتوانست برگردد. طوری آمده بود که دیگر برنگردد؛ یا بپذیرندش یا همانجا بماند و بمیرد. لذا نتوانست برگردد.)
طلب تمام عیار وپایمردی در سلوک
سالك بايد اينگونه جدّي و ثابتقدم باشد و هيچ عاملي نتواند او را از ادامهي مسير منصرف كند. چنانكه وقتي حضرت موسي علیه السلام براي درس معرفت آموختن و بهرهگيري از علم لدنّي حضرت خضر علیه السلام در پي او بود، به شخصي كه همراهش بود گفت: لا أَبرَحُ حَتّیٰ أَبلُغَ مَجمَعَ البَحرَينِ أَو أَمضيَ حُقُباً: دستبردار نيستم و جستجو را رها نميكنم تا اينكه به محلّ تلاقي دو دريا (كه خضر در آنجاست) برسم يا اينكه سالهاي طولاني به راه خود ادامه دهم.
ادامه دارد
التماس دعا
سلام علیکم صبح شما اولیای خدا بنده صالح حق تعالی تابع پیامبرص واهل بیت عصمت وطهارت به خیر انشالله خدا خودش را روزی شما وخانواده شما کند با تبعیت از پیامبر ص وامام زمان عج حضرت کریم از مقربین ومجذوبین در دارالسلام عند ربهم درمرتبه علی علیین همنشین امیرالمومنین ع وفاطمه الزهرا س روزیتان کند سرسجاده دعاگویتان هستیم
التماس دعا
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث عنوان بصری
قسمت سیزدهم
(ادامه ی حديث): فَما لَبِثتُ إِلاّ يسيراً؛ إِذ خَرَجَ خادِمٌ فَقالَ: ادخُل عَليٰ بَرَكَةِ اللهِ: زمان زیادی نگذشته بود که خادمي بیرون آمد و گفت: با برکت الله وارد شو.
راز درانتظارنگاه داشتن سالک
نتیجهی پایمردی و استواری این است که خادم گفت: با برکت الهی بر امام صادق علیه السلام وارد شو. یعنی انسان بايد مردانه درِ خانهی اهلبیت علیهم السلام بایستد. اگر یک بار در زد و در را باز نکردند، رها نکند و نرود. همانجا بایستد و بگوید من جای دیگری ندارم بروم. هرقدر شما مرا جلوی در معطّل کنید و بگویید من وقت ندارم، برو دنبال کارت، هر قدر هم مرا در انتظار نگاه داريد، من از اینجا رفتنی نیستم، از اینجا کجا بروم؟ بهقول شاعر: «برانیام گر از این در، در آیم از در دیگر»
از اینرو اگر دعایی کردیم، توسّلی داشتیم و ظاهراً جوابی نگرفتیم، مأيوس نشويم و قهر نكنيم. خود این توسّل، جواب اهلبیت علیهم السلام است. همین که تو را به درِ خانهشان آوردند، همین که اجازه دادند با آنها حرف بزنی، راز دلت را بگویی، عرض نیاز و حاجت بکنی، خود همین جواب است. بهقول شاعر: «زیر هر الله تو لبّیکهاست». همین که اجازه دادند درِ خانهی اهلبیت علیهم السلام بیایی و نامشان را ببری، لطفي از جانب آنهاست. آنها تو را به آنجا كشاندهاند. پس نگو اصلاً جواب مرا ندادند. همین سؤال تو جواب آنهاست؛ امّا میگوئی در ظاهر مرا راه ندادند، آنچه را میخواستم به من ندادند، مقامات معنوی و حالاتی را که میخواستم ندادند، یا چیزهای کوچکتر، مثلاً مشکلات دنیوی را که داشتم حل نكردند. اگر دیدی اینگونه است، حواسَت باشد كه اگر رها کردی و رفتی، ضرر کردهای. بایست.
چون گاهی اوقات شخص را پشت در منتظر نگه میدارند تا ظرفیتش زیاد شود؛ چرا كه آنچه میخواهند درون خانه به او بدهند بسیار بزرگ است، ظرفیت میخواهد. من که مقابل در آمدهام ظرفیت ندارم. اگر در را باز کنند و داخل شوم، آنچه میخواهند در وجودم بريزند جا نخواهد گرفت، پس پشت در نگهم میدارند تا ظرفيت لازم در من ايجاد شود.
در چنين موقعيّتهايي ادب حكم ميكند انسان مؤدّب و منتظر، پشت در بایستد. رها نکند و نرود؛ بیادبی و اعتراض هم نکند که آقا چرا در را باز نمیکنید؟ این چه وضعیتی است؟ اینکه انسان بخواهد با زور وارد شود، بیادبی است. پناه میبریم به خدا كه کسی بخواهد با زور وارد خانهی اهلبیت علیهم السلام شود. یک موردش را میدانیم که در را بهآتش كشيدند و شکستند تا وارد شوند. اگر قرنها هم انسان را پشت در نگهداشتند، بايد بیقراری نکند، ادب را حفظ کند، پشت در منتظر بایستد تا هر وقت خودشان مصلحت دانستند، در را باز كنند.
گاهی اوقات هم شخص در اثر تحريك ديگران، نه تشخيص خودش و يا در اثر شنيدن يا مطالعهي يك مطلب عرفاني يا شرح حال يكي از اهل معرفت، يك هيجان كمعمق و لحظهاي پيدا ميكند و در پي آن، به يكي از اولياي خدا مراجعه ميكند و آن وليّ خدا براي اينكه خواست و طلب را در او عمق و ثبات بخشد، او را نميپذيرد و پشت در نگهميدارد. در اينجا هم سالك بايد بهجاي رنجيده شدن و رها كردن و اعتراض و بيادبي كردن، سعي كند خواستش را عميق و پايدار سازد و تا زماني كه آن وليّ خدا در را بگشايد و او را راه دهد،، با ادب و خضوع، پشت در به انتظار بايستد.
به این مؤدبانه پشت در ايستادن، انتظارفرج میگویند. علت اینکه انتظار فرج افضل عبادات است، همین ايجاد آمادگي و ظرفيت در شخص و كامل و عميق شدن خواست و طلب در او است. انتظار فرج يعني اینکه شخص پشت در مؤدّب بایستد، نه مأیوس شود كه رها کند و برود و نه اعتراض و بیادبی کند و بخواهد با زور وارد شود. با گردنِ کج، پشت درِ خانهی اهلبیت علیهم السلام بایستد. این کار سبب میشود هم خواست و طلب انسان عميق و پايدار شود و هم ظرفیت وجودیش رشد کند و در نتيجه آمادهي پذیرش عطایای بزرگ اهلبیت علیهم السلام گردد.
هم مودّب بودن و هم رها نکردند و نرفتن، هر دو لازم است. بعضی از ما اگر دو روز پشت در نگهداشته شویم همهچیز، حتّي دین و مذهب را رها میکنیم و میگوییم: همهي اینها حرف است؛ خودمان را بيخود معطّل کردهایم.
ادامه دارد
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞﷽💞
@ghoran_tasviri_akhlagh
#نمونهیبارزاستکبار❓(آیه سجده واجب است)
✨حتّی پر ثمرترین موجودات هستی قابل پرستش نیستند.«لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ
🌺در تربیت افراد، ضمن این که از راه های خطا جلوگیری می کنید، راه های صحیح را نیز با استدلال بیان کنید. لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ/وَ اسْجُدُوا لِلّهِ
✨توحید در خالقیّت، دلیل توحید در عبادت است. خَلَقَهُنَّ/إِیّاهُ تَعْبُدُونَ
🌺سرپیچی از سجده و عبادت، نمونه بارز #استکبار است.وَ اسْجُدُوا لِلّهِ/ فَإِنِ اسْتَکْبَرُوا
✨#تکبّرمانعبندگی است. وَ اسْجُدُوا/فَإِنِ اسْتَکْبَرُوا
🌺با عرضه کردن الگوهای برتر، غرور متکبران را بشکنید.اگر انسان های متکبّر سجده نمی کنند مهم نیست، زیرا فرشتگان بدون خستگی سجده می کنند.«فَالَّذِینَ عِنْدَ رَبِّکَ یُسَبِّحُونَ»
✨اگر همه ی انسان ها نیز عبادت الهی را ترک کنند فرشتگان و جهان هستی تسلیم خدا هستند.«فَإِنِ اسْتَکْبَرُوا فَالَّذِینَ عِنْدَ رَبِّکَ یُسَبِّحُونَ»
🌺تسبیح، کار فرشتگان است و تسبیح گویان زمینی، شبیه فرشتگان هستند«یُسَبِّحُونَ لَهُ»
✨ تسبیح، قلّه ی عبادت است.(در آیه قبل سخن از عبادت بود،در این آیه سخن از تسبیح است) إِیّاهُ تَعْبُدُونَ/ یُسَبِّحُونَ لَهُ
🌺شب و روز،وسیله شناخت خدا و عبادت او هستند نه آنکه خود پرستش شوند. یُسَبِّحُونَ لَهُ بِاللَّیْلِ
✨عبادت در شب، مورد تأکید بیشتری است.نام شب قبل از روز آمده است).«بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ»
🌺فرشتگان در تسبیح خداوند اخلاص دارند، یُسَبِّحُونَ لَهُ و نفرمود:«یُسَبِّحُونَهُ» پس ما نیز اخلاص داشته باشیم.
🔛#تلاوت تصویری سوره #فصلت ۳۷و ۳۸
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث عنوان بصری
قسمت پانزدهم
(ادامهي حديث): ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ وَ قَالَ: أَبُو مَن؟ قُلتُ: أَبُوعَبدِاللهِ. قَالَ: ثَبَّتَ اللهُ كُنيتَكَ وَ وَفَّقَكَ؛ يا أَباعَبدِالله ِ! مَا مَسأَلَتُكَ؟ فَقُلتُ في نَفسي: لَو لَم يكُن لي مِن زيارَتِهِ وَ التَّسليمِ غَيرُ هذَا الدُّعاءِ لَكانَ كَثيراً: بعد از لحظاتی، امام صادق علیه السلام سرشان را بلند کردند و فرمودند: کنیهات چیست؟ (چون کنیه با ابو گفته میشود، مثل ابوعبدالله، ابوالحسن.) گفتم: ابوعبدالله. امام صادق علیه السلام ( در حقّ من دعا کردند و ) فرمودند: خدا این کنیه را در حقّ تو ثابت بدارد و به تو توفيق عنايت فرمايد. چه درخواست و سؤالي داری؟(منظور امام این بود که همیشه ابوعبدالله باشی، عبد خدا باشی. وقتی امام صادق علیه السلام چنین دعایی در حقّ من کردند،) در دلم گفتم: اگر این دیدار با امام صادق علیه السلام و سلامی که خدمت حضرت کردم، هیچ ثمره و فایدهای جز این دعا برای من نداشته باشد، باز هم سودی عظیم نصیب من شده است.
ارزش دعای اولیاء
ارزش و قدر توجّه و عنايت و دعاي وليّ خدا، نكتهايست كه سالك ميبايست به نحو اكمل به آن واقف و متوجّه باشد. كوچكترين عنايت و توجّهي از جانب وليّ خدا ميتواند آثار و بركات عظيمي در برداشته باشد؛ زيرا وليّ خدا مظهر ارادهي حقّ متعال است. همان ارادهاي كه به فرمودهي قرآن كريم: إِذا أَرادَ شَيئاً أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيكُونُ: هنگامي كه خدا چيزي را اراده فرمايد، همين كه به آن ميگويد: باش؛ ايجاد ميشود. پس سخن و دعاي وليّ خدا مقرون به تحقّق و اجابت است و آنچه ميگويد همان لحظه عملي ميشود.
(ادامهي حديث): ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ ثُمَّ قالَ ما مَسأَلَتُكََ؟ فَقُلتُ: سَأَلتُ اللهَ أَن يَعطِفَ قَلبَكَ عَلَيَّ وَ يَرزُقَني مِن عِلمِكَ وَ أَرجُو أَنَّ اللهَ تَعاليٰ أَجابَني فِي الشَّريفِ ما سَأَلتُهُ: دوباره امام صادق علیه السلام سرشان را بلند کردند (چون بار اوّل من به فکر فرو رفتم که حضرت عجب دعای خوبی در حقّ من کردند و لذا جواب حضرت را ندادم) فرمودند: درخواست تو چیست؟✨
خدمت حضرت عرض کردم: من از خدای متعال درخواست کرده بودم که قلب شما را متوجّه من کند، طوری که به من مهربان شوید و از علم شما به من روزی کند و امید من این است که خدای متعال آنچه را كه دربارهي وجود شريف شما درخواست نمودهام، اجابت كرده باشد.
نگرش موحدانه ی سالک
سالك بايد نگرش موحّدانه داشته باشد و تنها فاعل و مؤثّر را در عالم خدا بداند و توجّه داشته باشد كه حتّي اولياي خدا مجراي فعل ربوبياند و آن كه ميتواند علم و معرفت نصيب سالك كند، تنها خداست. همين نگاه موحّدانهي سالك است كه سبب عنايت و عطاي اولياي خدا ميشود.
معناي بابالله بودن پيامبر و ائمّه علیهم السلام كه در احاديث و ادعيه و زيارات به آن تصريح شده نيز همين است. يعني آن بزرگواران كه به فناي مطلق در حقّ متعال نايل شدهاند، مجراي ارتباط خدا با خلق و ارتباط خلق با خدايند و هيچ نقش عليحدّهاي براي خود قائل نيستند و از همين رو است كه هر كه از آنها اطاعت كند، از خداوند اطاعت كرده است و آنچه آنها ميكنند در واقع خدا كرده است.
دو امري كه سبب شد امام صادق علیه السلام عنوان بصري را مشمول عنايت ويژهي خود قرار دهند، يكي پايمردي و ثبات او در طلب و ديگري همين نگاه توحيدي او بود.
تا اینجاي حديث، همه مقدّمات بود.
ادامه دارد
التماس دعا
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث عنوان بصری
قسمت شانزدهم
🥀 روزی امیرالمؤمنین علیه السلام با کمیل به صحرا رفتند. کمیل میگوید: تَنَفَّسَ تَنَفُّسَ الصُّعَدَاءِ: مثل كسی که به قلّههای بلند و به ارتفاعات صعود کرده است و آنجا هوا به اندازهی کافی نمیرسد، از این رو به سختی و با درد نفس میکشد،
امیرالمؤمنین علیه السلام نفس عمیقی توأم با درد کشیدند، سپس سخناني فرمودند که قسمتهایی از آن بیانات مشهور حضرت اين است.
إِنَّ هاهُنَا لَعِلماً جَمّاً...: در سینهی من علم و معارف الهی موج میزند، امّا کسی را پیدا نمیکنم که شایستگی حمل این معارف را داشته باشد.
🥀 سپس فرمودند: کسانی هستند که بخواهند حامل این معارف شوند، امّا اغلب میخواهند بهنحوی ناشایست با این معارف رفتار کنند. سپس در معرّفي یکی از این گروهها فرمودند:
مُستَعمِلاً آلَةَ الدّينِ لِلدُّنيا:
کسی است که میخواهد علوم دینی را یاد بگیرد و ابزار دنیاطلبیهای خود قرار دهد. این علم حجاب میشود ولو شخص علم قرآن یاد بگیرد، علم #توحید و #عرفان بياموزد.
🥀 موضوع علم مهم نیست، مهم وجهه و صبغهی پرداختن به #علم است. علمی که ایجاد انانيّت و خودبزرگبینی میکند، علمی که انسان غافل حصول آن را به خودش نسبت میدهد و نقش خدا را در نيل به آن نميبيند و میگوید: تو نمیفهمی چقدر زحمت کشیدم، چه دود چراغهایی خوردم، چه عرقهایی ریختم، چه دوندگیهایی کردم تا این علوم را یاد گرفتم. این علم حجاب اكبر است.
🥀امام صادق علیه السلام در حدیث
اولوا الالباب پس از بيان ده مرحلهي سلوک الی الله از منظر مكتب عرفانی اهلبیت علیهم السلام و اینکه چگونه میشود این مسیر را طی کرد، فرمودند:
کساني هم هستند که از طریق دیگری حرکت میکنند. کسانی با صَمت و #سکوت به حکمت میرسند. کسانی با تحصیل و تقلاّ به علم و دانایی میرسند. کسانی با ریاضت و عبادت به کرامات میرسند.
سپس فرمودند: إِمّا أَن يَرفَعُ وَ إمّا اَن يَسفُلُ وَ اَکثَرُهُمُ الَّذي يَسفَلُ وَ لا يَرفَعُ:
اینها ممکن است به بلندای قلّههای کمال انسانی دست پیدا کنند، و ممکن است به سِفلی سقوط کنند و اكثرشان به سِفلی سقوط میکنند و بالا نمیروند. با وجود همهی علمآموزیهايشان، علیرغم همهی ریاضات، عبادات، سکوتها و صَمتهايشان، سقوط ميكنند.
سپس در بيان علّت آن فرمودند:
إِذ لَم يَرعَ حَقَّ اللهِ: به خاطر اینکه اینها حقّ الهی را رعایت نمیکنند. یعنی آنچه بهدست میآورند، به خودشان نسبت میدهند. میگویند: نتيجهي زحمات خودم بود، نتيجهي ریاضتها، مطالعات و تحقیقات خودم بود. چه میدانید چه خون دلهایی خوردم تا به این مقامات رسیدم؟ بهقول شاعر: «چه داند آن که اشتر میچراند؟»
حضرت فرمودند: چون اینگونهاند، بیشترشان سقوط میکنند؛ چون تمام عبادتها، ریاضتها، سیر و سلوکها، داناییها و معرفتها، برای این بود که تو از این من نجات پیدا کنی، ولي این علم تو، من بودنت را متورّمتر کرد.
🥀 میگویی من زحمت کشیدم به این مقامات رسیدم، خدا را نمیبینی. إِذ لَم يَرعَ حَقَّ اللهِ. خدا را نمیبینی که به تو عنایت کرده است. هرچه داري خدا به تو عنایت کرده است. فرمودند: چون اینگونهاند، بیشترشان سقوط میکنند.
پس علمی که اینگونه باشد هُوَ الحِجابُ الأَکبَرُ.آن علمی که منِ انسان را متورّمتر کند، منِ انسان را بزرگتر کند، سبب بهوجود آمدن حجاب خودبینی است و مانع ديدار خدا ميشود؛ چون شخص مدام خودش را میبیند.
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است
راهـرو گـر صـد هنـر دارد توکّـل بایـدش
خودبيني و خودرايي در مذهب رندان نيست
كفر است در اين مذهب خودبيني و خودرايي
این علم حجاب اکبر است و در برابر آن، علمی وجود دارد که امام صادق علیه السلام فرمودند: لَيسَ العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّما هُوَ نُورٌ يَقَعُ في قَلبِ مَن يُريدُ اللهُ تَبَارَكَ وَ تَعاليٰ أَن يَهديَهُُ:علم حقیقی، نوری است که خدای تبارک و تعالی در قلب و جان و دل کسی که اراده کند او را هدایت نمايد، قرار میدهد.
بنابراین، اوّلین نکته را به او گفتند که فکر نکن میآیی اینجا جزوهای به تو میگویم، درس میدهم، امتحانی میگیرم؛ این حرفها نیست. علمی که مفيد است، نوري الهی است که باید در قلب بتابد. علم به تعلّم و تحصیل نیست.
ادامه دارد...⬅️
التماس دعا
قسمت کوتاه:زیارت آل یاسین(یس) امام زمان
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ لَا لِأَمْرِهِ تَعْقِلُونَ، وَ لَا مِنْ أَوْلِیائِهِ تَقْبَلُونَ، حِکْمَةٌ بالِغَةٌ فَمَا تُغْنِی النُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لَایُؤْمِنُونَ، السَّلامُ عَلَیْنا وَ عَلَىٰ عِبادِ اللّٰهِ الصَّالِحِینَ
به نام خدا که رحمتش بسیار و رحمتش همیشگی است، نه فرمانش را تعقل میکنید و نه از اولیایش میپذیرید، حکمتی است رسا، ولی بیم دادنها سودشان ندهد، سلام بر ما و بر بندگان شایسته خدا.
🌷سلام بر خاندان یس
🌹 سلام بر تو ای دعوتکننده به سوی خدا و آگاه به آیاتش
🌷سلام بر تو ای باب خدا و حاکم سیاستمدار دینش،
🌹 سلام بر تو ای خلیفه خدا و یاور حقّش
🌷سلام بر تو ای حجّت خدا و راهنما به سوی ارادهاش
🌹سلام بر تو ای تلاوتکننده کتاب خدا و تفسیرکنندهاش
🌷 سلام بر تو در تمام ساعات شب و روز
🌹 سلام بر تو ای بجا مانده خدا در زمینش
🌷سلام بر تو ای پیمان خدا که آن را برگرفت و استوارش کرد
🌹سلام بر تو ای وعده خدا که آن را ضمانت نمود
🌷 سلام بر تو ای پرچم برافراشته و دانش سرریز و فریادرس و رحمت گسترده و وعدهی بیدروغ
🌹سلام بر تو هنگامیکه بر میخیزی
🌷سلام بر تو زمانی که مینشینی
🌹سلام بر تو وقتی که میخوانی و بیان میکنی
🌷 سلام بر تو هنگامیکه نماز میخوانی و قنوت بجا میآوری
🌹 سلام بر تو زمانی که رکوع و سجود مینمایی
🌷سلام بر تو وقتی که تهلیل و تکبیر میگویی
🌹 سلام بر تو هنگامی که سپاس و استغفار مینمایی
🌷سلام بر تو زمانی که صبح و شام میکنی
🌹سلام بر تو در شب هنگامیکه میپوشاند و در روز وقتیکه آشکار میشود
🌷سلام بر تو ای پیشوای امین
🌹 سلام بر تو ای پیش نهادهی آرزو شده
🌷سلام بر تو به همه سلامها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝تلفیق زیبای حوادث صدر اسلام و عصر دفاع مقدس
آیه های کوثر داشت می سوخت...🥀
باغ خدا یکبار دیگر داشت می سوخت....💔
سربند یازهرای محسن غرق خون بود....🥀
خط زیر آتش بود معبر داشت می سوخت...💔
ما عشق را پشت در این خانه دیدیم....🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انا لله و انا الیه راجعون
😭😭😭😭😭
💎 مجلس میهمانی بود. پیر مرد از جایش برخاست تا به بیرون برود.اماوقتی که بلند شد،عصای خویش را بر عکس بر زمین نهاد و چون دسته عصا بر زمین بود،تعادل کامل نداشت.
دیگران فکر کردند که او چون پیر شده،دیگر حواس خویش را از دست داده و متوجه نیست که عصایش را بر عکس بر زمین نهاده به همین خاطر با حالتی که خالی از تمسخر نبود به وی گفتند:
پس چرا عصایت را بر عکس گرفته ای؟!
پیر مرد آرام و متین پاسخ داد:
زیرا انتهایش خاکی است؛می خواهم فرش خانه تان خاکی نشود...
🌱مواظب قضاوتهایمان باشیم🌱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلام
سلام بر مهدی(عج)!
روزِ من... با نام شما شروع میشود.
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ النُّجَبَاءِ الْأَكْرَمِينَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 یبقی الله حین لا یبقی احد
خدا میماند وقتی هیچکس نمیماند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید تورو به
حضرت منان بسپارم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام حواسم هست،
شما را نرنجانم...
چون !
من مسافر خاکم
شما را نمی دانم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا ندیده ای کسانی که خود را پاک و منزه نشان میدهند...؟!!
14.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖌 سی تفسیر کوتاه قرآن کریم در بیان رهبر انقلاب
📍قسمت سیزدهم
📚 موضوع: نعمت ولایت
📖تفسیر آیه ۳ سوره مبارکه مائده
🗓۱۳۹۷/۰۶/۰۷
#آیتالله_خامنهای
#تفسیر
#سی_تفسیر
بسمه تعالی شانه
فاطمه محور وجود
قسمت اول
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، نه تنها فوق ادراک بشر بلکه فوق ادراک خلق است. از حضرت امام صادق علیهالسلام پرسیدند که چرا او را فاطمه گفتهاند؟
فرمود که «سُمِيَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاِنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ كُنَهِ مَعْرفَتِهَا»...
چون «خلق» بریده شده اند از اینکه به کنه معرفت او برسند، انسان یکی از مخلوقات است. جبرئیل، میکائیل و... همگی در این خلق هستند.
در حدیث کساء داریم که جناب جبرئیل به خدا عرضه میدارد که خدایا!
«فَقالَ الْأَمينُ جَبْرئيلُ يا رَبُّ وَ مَنْ تَحْتَ الْكِساء»ِ؟!
اینان که هستند؟! من به اینان معرفت ندارم! «فَقالَ اللَّهُ عَزُّوَجَلَّ: هُمْ أَهْلُ بَيْتِ النُبُوَّةِ، وَ مَعْدِنِ الرِسالَةِ، وَ هُمْ فاطِمَةُ وَ أَبوُها وَ بَعْلُها وَ بَنوُها». همه اینها فاطمه؟هستند! هُمْ فاطِمَةُ! البته میشود گفت هُمْ أَبوُها! همهی اینها پدر فاطمهاند! هُمْ بَعْلُها، همهی اینها علی هستند که کُلُّهُم نُورٌ وَاحِدٌ.
در این خلق، أوَّل مَا خَلَقَ الله هم هست. «أوَّل مَا خَلَقَ الله العَقل». اول چیزی که خدا خلق کرده است عقل است، عقل کل . حتی عقل کل هم فُطِمَ عَنْ كُنَهِ مَعْرفَتِهَا! عقل کل چیست؟! أوَّل مَا خَلَقَ الله نوری! نور اهلبیت علیهم السلام است.
حضرت امام صادق علیهالسلام فرمود «هِیَ الصِّدِیقَةِ الکُبری وَ عَلی مَعرِفَتِها دَارَتِ القُرُون الأُولی» این جناب صدیقهی کبری کسی است که همه در معرفت او متحیرند! همهی ادوار عالَم وجود از ازل تا ابد بر محورمعرفت او هستند... امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبهی البیان فرمود انا قُرُون الأُولی! بفرمایید حضرت علی علیهالسلام نیز در معرفت حضرت زهرا متحیر است؟ بله... چطور؟!
در یکی از زیارت های آل یس (غیرمعروفه) که به حیث معانی و محتوا شریف تر از این روایت آل یس معروف است، امام میفرماید که
«اللهُّم أَسئلُك باسمِكَ الَّذي خَلَقتَهُ مِن ذاتِك و استَقَرَّ فیك فلا یَخرُج مِنکَ الی شَیئٍ أبَدا» (زیارت آل یس، صحیفه مهدویه)
خدایا از تو میخواهم به آن اسمی که آن را از ذات خودت خلق کردی و در ذات نیز استقرار دارد و هرگز به سمت هیچ شیء ظهور نکرده است... این اسم چیست؟! اسمی است که به تعبیر روایات ما اسم مکنون و مخزون و غیب محض است. اسم ذات است و مال خود خداست و اختصاصی به خداست و برای احدی ظهور نکرده است... ظهور دارد اما نه برای شیء. شیء یعنی خلق، هر مخلوقی شیء است.
از این اسم در اصطلاح حضرات حکما و عرفا به اسم مستأثره تعبیر میشود. در روایت داریم که اسم اعظم ۷۳ حرف است و معصوم فرمود ۷۲ حرف از آن را به ما دادهاند، خدا یک اسم را برای خودش نگاه داشته است و غیبی است.
اسم ظهور خدا است و عالم با اسماء الله اداره میشود. خدا میگوید من به واسطهی این اسم مستأثره به دیگر اسماء خود فیض میرسانم. اسماء الله قابلیت این را ندارند که خدا مستقیم به آنها افاضه کند، یک اسم این قابلیت را دارد که خدا به او افاضه کند و بقیه اسماء الله به واسطهی این یک اسم بهره میبرند.
مظهر این اسم غیبی و مستأثره، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که حقیقت حضرت زهرا به واسطهی او به سایر اسماء الله فیض میدهد. مظهر سایر اسماء الله کیست؟ حضرات اهلبیت علیهم السلام لذا حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام فرمود «نَحْنُ حُجَجُ الله عَلی خَلقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطمة حُجَّةالله عَلَینا» آن اسم حجت بر سایر اسماء الله است. اگر او نباشد، سایر اسماء توان ظهور ندارند.
تا در خلقیت باشی نمیتوانی فاطمه را بشناسی... حدیثی داریم، از حضرت امام صادق علیهالسلام پرسیدند که معرفت شما نسبت به مادرتان حضرت فاطمه زهرا چگونه است؟ آقا فرمود معرفت ما به مادرمان فاطمه زهرا همچون معرفت مردم به ما است! سبحان الله... سبحان الله... لذا همهی ائمه در حوادث روزگار به مادرشان پناه میبرند. امام حسین علیهالسلام در کربلا در هنگامی که الشّمر جالس علی صدره مادرش را صدا میزد... حضرت ختمی مرتبت میفرماید
هي أُم ابیها! او مادر پدرش است! وقتی که ضُعف به او دست میدهد به فاطمه پناه میبرد... امام حسن را که سم دادند مادرش را صدا کرد، امام رضا نیز چنین میکند... البته این یک معنا است وگرنه در آن مقام اشمخ همه اهلبیت علیهم السلام با مادرشان اتحادوجودی دارند؛ کلنا نور واحد...
ادامه دارد⬅️
التماس دعا
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث عنوان بصری
قسمت هیفدهم
(ادامهي حديث): سپس حضرت فرمودند: فَإِن أَرَدتَ العِلمَ فَاطلُب أَوَّلاً في نَفسِكَ حَقيقَةَ العُبُوديَّةِ: اگر ارادهی علم کردهای و طالب علمی، در گام نخست، حقیقت عبوديت را در نفس خودت طلب کن. طالب شو که حقیقت عبودیت در جان تو محقّق شود.
معرفت در درون خود انسان است
عبوديت نتيجهي معرفت خدا، معرفت نفس و درك رابطهي بين عبد و مولاست و اين سه معرفت در جان هر انساني مندرج و ثبت است. اگر عبد در نفس خود تأمّل و تفكّر كند و كتاب نفس خود را مطالعه نمايد، به معرفةالنّفس و خودشناسي نايل ميشود و با نيل به معرفةالنّفس به معرفةالرّبّ راه مييابد و آنگاه رابطهي خود به عنوان عبد و پروردگار به عنوان ربّ را، كه همان عبوديت است، كشف ميكند و از رهگذر درك عبوديت، به دو جنبهي اثباتي و سلبي كه لازمهي عبوديت است، پي ميبرد.
جنبهي اثباتي آن، حبّ، خشيت، خوف، رجا، صبر، رضا، توكّل، تفويض، تسليم، طاعت، عبادت، ذكر، دعا و ... است و جنبهي سلبي آن، ترك طاعت و بندگي غيرخدا، پروا و ترس نداشتن و اميد و طمع نبستن به غيرخدا و ... ميباشد.
سالك با مراجعه به درون خويش و كاوش و تأمّل در خود ميتواند به همهي اين حقايق كه قلم صنع در كتاب نفسش نگاشته است، پي برده و دست يابد. لذا حضرت فرمودند: ابتدا در نفس خودت حقيقت عبوديت را طلب كن. چنان كه اميرالمؤمنين علیه السلام نيز فرمودهاند: لَيسَ العِلمُ فِي السَّماءِ لِيُنزِلَ اِلَيكُم وَ لا فِي الأَرضِ لِيَصعَدَ لَكُم، بَل مَجبولٌ في قُلوبِكُم، تَخَلَّقوا بِأَخلاقِ الرَّوحانيّينَ حَتّيٰيَظهَرَ لَكُم: علم نه در آسمان است كه بر شما فرود آيد و نه در زمين است كه براي شما بالا بيايد، بلكه در قلبهاي شما آفريده شده است. به اخلاق روحانيان متخلّق شويد تا بر شما آشكار شود.
يكي از تفاوتهاي مهمّ معرفت و علم اين است كه ممكن است شخصي به نكتهاي علم داشته باشد، مثلاً به سودمندي صداقت علم داشته باشد؛ ولي در عمل صداقت نداشته باشد. يا فردي به زيانهاي دخانيات و مواد مخدّر علم داشته باشد؛ ولي به آنها مبتلا و معتاد باشد. امّا معرفت مقرون به عمل است و لذا كسي كه به عبوديت معرفت يافت؛ حقيقت عبوديت در جانش مستقر ميشود و به لوازم عبوديت ملتزم ميگردد.
ادامه دارد
التماس دعا
15.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
قرآن تصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
مرجع درمان بیماری های روحی_خانوادگی_اخلاقی...❓
💦زمین نرم با نزول باران رشد می کند ولی دل های سنگ با نزول آیات تغییر نمی کند. «تَرَی الْأَرْضَ خاشِعَهً» و این،هشداری است به مستکبران و ملحدان که آنها از زمین پست ترند.
💥دلیل انکار معاد،غفلت از قدرت الهی است. «إِنَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
💦مهم ترین هدیه ی الهی به مؤمنان،امنیّت است. «یَأْتِی آمِناً»
💥همه جا رها کردن و آزادی دادن به نفع انسان نیست.«اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ»
💦قرآن که از طرف خداوند حکیم است،حکیمانه و استوار است. «تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ»
💥توجّه به رحمت و عقاب خداوند زمینه ساز توبه انسان است. «لَذُو مَغْفِرَهٍ وَ ذُو عِقابٍ»
💦دشمن هرگز از بهانه جویی دست بر نمی دارد؛اگر قرآن عربی باشد می گوید:گوش ما سنگین است «فِی آذانِهِمْ وَقْرٌ» و اگر عجمی باشد می گوید:چرا روشن نیست. «لَوْ لا فُصِّلَتْ آیاتُهُ»
💥شرط بهره مندی از هدایت و شفای قرآن ایمان است. «لِلَّذِینَ آمَنُوا هُدیً وَ شِفاءٌ»
💦قرآن،درمان بیماری های اخلاقی،خانوادگی،اجتماعی و...است. «شِفاءٌ»
💥کسی که در برابر قرآن،چشم خود را ببندد گویا کور است. «وَ هُوَ عَلَیْهِمْ عَمًی»
💦برای اثر پذیری،آمادگی لازم است.کسی که ظرف روحش رو به بالا و سرباز باشد حتّی یک قطره باران را از آسمان جذب می کند،خداوند به کسانی که کنار رسول خدا هستند ولی آمادگی پذیرش ندارند می فرماید:گویا از مکانی دور مورد خطاب واقع می شوند. «یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ»
🔛تلاوت تصویری سوره فصلت ۳۹تا۴۴
تهیه کننده: کانال قرآن تصویری
سلام علیکم عاقبت شما اولیای اللهی بنده مخلص خدا که انشاالله باطلب ومطلوبی که دارید وزیاد یاد خدا واهل بیت ودارالسلام میکنید به خیرانشاالله حضرت حق خالصتان کند واز عبادمخلصین قرارتان کند تا شیطان به حریم دلتان راه پیدا نکند وبااهل بیت همسفر وازمنتقمن ثارالله در رکاب امام زمان عج از مجاهدین قرارتان دهد سر سجاده دعاگویتان هستیم