eitaa logo
گلبانگ سربلندی
382 دنبال‌کننده
368 عکس
48 ویدیو
27 فایل
این کانال توسط اینجانب ( علی رضا مهران فر) در راستای همفکری و پاسخ به نیازها و سؤالات و ارائه مباحث فکری، فرهنگی و دینی ایجاد شده است؛ به خصوص برای اهالی دانش و فرهنگ و تعلیم و تربیت. ایدی جهت ارتباط @Alirmehr
مشاهده در ایتا
دانلود
توضیح: چنانچه از اواخر یادداشت فهمیده می شود در بین اگزیستانسیالیستها هم ملحد داریم هم مومن. پس لزوما اگزیستانسیالیسم فقط الحادی نیست. اگزیستانسیالیسم یعنی اصالت وجود به معنای غیراز آنچه در فلسفه اسلامی هست. می گوید در انسان، اصل، وجود است و سپس ماهیت توسط خود انسان ساخته می شود. در یک نقد غیر رسمی می گویم که این بیش از فلسفه، شبیه شعر است.🙏
💥 موسسه دارالقرآن الکریم زنجان برگزار می کند: ✅ دوره آموزش علوم قرآنی (تدبر در قرآن) توسط استاد معزز جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج علیرضا مهرانفر 👌 برای ثبت نام با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید و یا بصورت حضوری به موسسه دارالقرآن الکریم زنجان واقع در میدان رسل مراجعه فرمایید. ۳۳۴۴۸۸۴۴ _ ۳۳۴۴۹۹۴۴ 💠 لینک ثبت نام اینترنتی دوره آموزش علوم قرآنی (تدبر در قران کریم) استاد مهرانفر: https://digiform.ir/w380954d9 ❄️ زمان کلاس‌ها: روزهای دوشنبه از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ ❄️ 🌟 دارالقرآن الکریم زنجان 🌟 💢 @darolquranzanjan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ سلام بر دوستان و اعضای کرام ✅فهرستی از مطالب کانال جهت دسترسی آسان تر👇 🔅 توجه: نقل مطالب اختصاصی کانال، باذکر منبع بلامانع است.🔅 فهرست مطالب: #قساوت_برتری_جویی #تربیت #برنامه_عقیق #سخن_مبلغ_خارج_کشوز #یحیی_جهانگیری #دومادیوس_کشیش_ارتدوکس #حضور_کشیش_درحرم_رضوی #سخنرانی #معرفی_کتاب #درباره_پیامبر #کارن_آرمسترانگ #قضاوت_نکنیم #قضاوت_بکنیم #قضاوت۲ #طرحواره_ها_یاالگوهای_ذهنی #طرحواره_ها_یاالگوهای_ذهنی۳ #استاد_منوچهرصدوقی_سها #دیباچه_استادصدوقی_سها_بر_دروس_الفسفه #دستخط_علامه_شیخ_عبدالکریم_زنجانی #دیباچه_استاد_سها #یک_صفحه_از_دیباچه #طرحواره #ویژگی_های_طرحواره_ای_ها #سیدمصطفی_خمینی #حضرت_معصومه #نظریه_نزاع_تمدنها #سامو
♦️ نکته ای که گفتنش کمی آزار دهنده است زندگی امثال سارتر و راسل و فوکو و ... است که اغلب توام با بی بند و باری و آشفتگی است و پس از آن اندیشه هایشان کمی برایم کمرنگ تر می شود. ♦️ از ذکر جزئیات زندگی اینان در می گذرم فقط در هنگام مطالعه اندیشه های اینان برایم جالب است زندگی شان را هم ببینم و بدانم چه مقدار و تحت چه شرایطی، چنین اندیشه هایی را ارائه نموده اند. 💠 نکته بعدی این که وقتی احوال بزرگانی چون علامه طباطبایی و شیخ عبدالکریم زنجانی و جوادی آملی و حسن زاده و مصباح و ... را می بینم و تفاوت عمیق روش زندگی این دو و حیات طیبه و تمیز و متعالی و معنوی و اخلاقی اینان برایم بسیار جذاب است و این ارزش بسی والاتر و بالاتر از علمیت و حجم و محتوای آثار آنان است. 💎♦️💠♦️💎♦️💠 💠♦️💎♦️💠♦️💎 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
سخنی از صاحب کتاب: بررسی نقش تاثیرگذار ژان پل سارتر در اندیشه روشنفکران ایران و شکل‌‌‌‌‌گیری کافه‌های روشنفکری در دهه‌های 40 و50 آشنايي با ژان پل سارتر را مرهون آثار علي شريعتي‌ام... . كتاب‌هاي شريعتي را كه باز مي‌گشودم پر بود از نام سارتر و نظرات وي كه طي چند دهه در جهان و ايران نامي افسانه‌‌اي پيدا كرده بود. تو گويي مجموعه آثار شريعتي كمابيش بوي «سارترزدگي» مي‌داد. اين هواي «سارترزدگي» را در آثار روشنفكران ديگري نيز مي‌شد ديد؛ جلال آل احمد از جمله آن‌هاست. نه او، كه كثيري از هم‌نسلان او در آن دوران تاريخي، بخشي از جواني خود را به پاي انديشه‌هاي سارتر ريختند. انديشه‌هايي كه در عرصه‌هاي متنوع راه گشود؛ عرصه‌هايي چون هنرهاي نمايشي و ادبيات داستاني، كافه‌هاي به اصطلاح روشنفكري و جريانات فزاينده سياسي. وقتي سارتر از دنيا رفت ديگر آن آوازه افسانه‌اي گذشته را نداشت. بي‌اندازه كم‌رنگ شده بود. ديگر كمتر نام از او در محافل روشنفكري بر سر زبان‌ها مي‌گشت. آن جذبه فلسفي كه روزگاري ناوگان سنگين روشنفكري را به دنبال خود مي‌كشيد، به سرعت رو به افول مي‌رفت و حيات فرجامين خود را طي مي‌كرد. اما آن آوازه افسانه‌اي چه بود و كجا رفت؟ چگونه نفوذ افكارش در ايران بسيار دامنه يافت و چگونه به يكباره تا حد زيادي محو شد و به خاك نشست؟! 🔸♦️🔹🔸♦️🔹 🔹♦️🔸🔹♦️🔸 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
🌱بسمه تعالی🌱 📸 💠 سیر مطالعات کتب شهید مطهری💠 ♦️ انسان کامل؛ یعنی انسانی که قهرمان همه ارزش های انسانی است ♦️ ✔️با حضور حجت الاسلام دکتر مهرانفر 🔹دو شنبه ها ساعت ۱۳_۱۴ # معاونت رشد و کادر سازی بسیج دانشجویی پردیس شهید بهشتی زنجان # 🌱 @Bineshmothar 🌱 @royesh_zn
متن زیر مباحثه ای دوستانه است درباره مجازات و نهی از منکر ... ج: باور کن خدا انسان را جوری آفریده که تا زور و ترس بالاسرش نباشه درست نمیشه. برای هدایت انسانها آنها را از جهنم ترسانده. برای مدیریت جامعه حدود و دیات و تعزیرات قرار داده. اصلا چرا در مدینه اینهمه منافق زیاد شد؟ چون پیامبر اکرم بر اجرای دقیق احکام دینی اصرار داشت. این یعنی اگه در جامعه‌ای منافق به وجود بیاد بهتره از اینکه احکام دینی اجرا نشه. دزد را باید دست برید و مفسد را اعدام کرد. با درس اخلاق و کار فرهنگی صرف نمیشه همه دزدان و مفسدان و فاسقان را هدایت کرد و جامعه را به آرامش رساند. م: خدا رحمت کنه علامه شیخ عبدالکریم زنجانی را که گفته بودند اگر جامعه ای درست کردید که مومن دست تو جیب مومن بکنه حالا اگر دزدی کرد دستش را ببر اینها یه طرف قضیه است و تا زمینه چینی درست انجام نگیره اینا نتیجه منفی میده دزدی هزار میلیاردی باشه وامهای میلیاردی بی ضامن بگیرن بعد به خاطر آفتابه دزدی قطع دست بکنی در روایت است که جامعه ای که دزدهای کوچک را بگیرند و دزدهای بزرگ آزاد باشند رو به زوال است. کار باید همه جانبه باشد ... ف: برادران عزیز من با آقایان و دوستان عزیز، ناجیان و مهرانفر موافقم به نظرم فرمایش حاج احمد قابل تامل بیشتره.... وعده عذاب با جبر حکومتی فرق داره. مگه خدای متعال آب و نان رو منوط به نماز و ایمان کرده؟ وعده بهشت و وعید جهنم در امور دینی و اعتقادی درسته و حداکثری هم هست اما در امور حکومتی و به تعبیر آقای ناجیان، گروکشی معلوم نیست چقدر جواب بده و باید حداقلی باشه....البته مطمئنا ظاهر رو درست میکنه اما به محض سوار شدن مترو و خروج از بانک بدتر میشه و این اگه نفاق نباشه خیلی به نفاق نزدیکه... این حجاب توی مترو هم شده مثل کلاه موتور سواران یک روز طرح می‌گذارند در یک شهر همه را جمع می‌کنند ۱۰ روز بلکه ۱۰۰ روز رها می‌کنند یک ایستگاه مترو به بی‌حجاب ایراد می‌گیرند ۱۰ ایستگاه به امان خدا رها شده ا: حدود و تعزیرات برای باورمند کردن افراد نیست؛ چون اعتقاد و باور قلبی هرگز با زور به وجود نمیاد. هدف آن جلوگیری از بروز و ظهور خارجی منکرات و سالم سازی جامعه است م: اما برای ایجاد فضای اجرا و پذیرش اجرای آن در جامعه، کار روی باورمندی لازم است وگرنه اثر عکس دارد ا: کسی که هم قلبش بیمار و هم دندانش درد می کنند نمی گویند اول قلبش را درمان کنید و تا قلبش درمان نشده کاری به دندانش نداشته باشید هر دو باید درمان شوند. فساد و دزدی و اختلاس قطعا باید برچیده شود. اما نباید به خاطر آن گفت که احکام دیگر تعطیل شود، بلکه باید در کنار بی حجابی، مبارزه با فساد هم به صورت جدی پیگیری شود م: البته حرف همین است که شرایط لازم است و کار جامع، نه گزینشی ا: بله قطعا برای باورمند کردن مردم باید کار کرد. یکی از راه های آن نیز سالم سازی جامعه است و اینکه فسق و فجور نباید علنی و آزاد شود که خودش مایه سستی اعتقادی می شود ع: اتفاقا خیلی وقتها برای انجام عمل قلب و جراحی باید کلی تست و آزمایش بدهی مطمئن بشی که دیابت و قند و فشارش درست باشه بعد بری سراغ عمل.... الآن جامعه آمادگی داره؟ مطمئن نیستم ن: اسلام دینی هست که به قلبها نفوذ میکنه و عقلها را مخاطب قرار میده! ولی انگار طبق برداشت شما از اسلام، این دین حاکمیتش با شمشیر است و ارعاب و زور و آتش و عذاب! اینکه درصد بسیاری کمی از جامعه را باید اقتدار از فسادشان جلوگیری کرد متفاوت است با اینکه دین رحمت دین اندیشه و تعقل را دین داغ و درفش معرفی کنیم و با این روش هم با مردم برخورد کنیم! از فردا شما به دختر و پسر و خانواده بگو اگر غذا میخواهی باید نماز بخونی اگر لباس میخواهی باید روزه بگیری اگر تفریح لازم داری باید بیایی بریم هیئت و روضه ببین چه دینی حاکم خواهد شد در خونه ا: اگر نظر شما را مبنا قرار دهیم باید به جای برخورد با دزد، شرابخوار، خائن، جاسوس، حیف و میل کننده بیت المال، گران فروش، کم فروش و.... باید براشون منبر بریم و استدلال و موعظه کنیم ا: خدا رحمت کند علامه زنجانی را خیلی ایده آل فکر می کرده که مردم بی نیاز بودن دزدی کردن دستشون قطع میشه نمی دونم چرا به فکر خدا و پیامبر نرسیده چنین شرطی را برای قطع کردن دست دزد بذارن البته شرایطی دارد، اما نه آن شرطی که مرحوم همشهری ما گذاشته. ظاهراً این علامه ما به طرف روشنفکری غش می کرده☺️ م: شما اگر مطلب را درست تحویل می گرفتین وعجولانه قضاوت نمی کردین خدا شما را رحمت می کرد.😁 این متن روایات است در آداب جامعه مؤمنین.
فقه که فقط برداشت از ظاهر آیه و روایت نیست ا:نمی دونستم واقعا اگر روایت هست اولا روایتش را لطف کنید. ثانیا آیا فقها نیز در حکم قطع کردن دست دزد به این روایت عمل کردند؟ م: فقها هم عمل کرده اند و فرموده اند که در قطع دست دزد شرایطی هست یکی آن که از فلاکت وبدبختی و گرسنگی دزدی نکرده باشد در متون هم هست تعبیر <المجاعه > گرسنگی ا: این مقدار رو می دونم اما اینکه جامعه ای درست شود که مومن دست در جیب مومن بکند را میگم. این و یادم نمیاد که جایی گفته باشند ج: اینکه چنین جامعه‌ای درست شود در روایات هست و این که دست دزد را با شرایطی قطع میکنند هم در روایات هست ولی اینکه دست دزد تنها در جامعه‌ای باید قطع شود که مومنان بتوانند دست در جیب یکدیگر کنند در هیچ روایتی نیست. م: پس شرط گرسنگی و قحطی و اضطرار چیه در شروط قطع دست اما روایات زیاد است یکیش: قال ابوجعفر ع: ایجیئ احدکم الی اخیه فیدخل یده فی کیسه فیاخذ حاجته فلایدفعه؟،،، الی آخر الروایه. واقعا ربط اضطرار و مجاعه با حقوق وتکالیف جامعه ایمانی روشن نیست؟ اصلا شما روایات رو کنار بذار بعد همین اضطرار و مجاعه را بگیر. مطلب حاصل است. نه اسلام زور چپان است نه فقه. وگرنه وضع جامعه همین خواهد شد که هست. تازه وظیفه حکومت در ادای دین مقروض مفلس و تزویج جوان ناتوان از ازدواج و .... را هم اضافه کنید ما برا وامش هم پدرشو در میاریم بعد میگیم حرام نخور به دیگران رحم کن به فحشا هم نیفت این میشه زورچپان 😁 .... 🔅🔹🔅🔹🔅🔹 🔹🔅🔹🔅🔹🔅 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi