4_5780421047157263472.mp3
15.94M
#شیطان شناسی(۱)
✅ لازمه شناخت شیطان ، خود شناسی است
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
جهت ادامه مبحث لطفا همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
4_5780421047157263476.mp3
19.65M
#شیطان شناسی (۲)
✅فلسفه خلقت شیطان
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
جهت ادامه مباحث لطفا همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
4_5814648955799079305.mp3
19.98M
✅ شیطانفقط بر فکر انسان تسلط دارد
حاجیه خانم رستمی فر
#شیطان شناسی (۳)
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
جهت ادامه مباحث لطفا همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جاری شدن اشک شهید #حزب_الله بعد از خواندن روضه حضرت زهرا(سلام الله علیها)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نام خدا
#روضه_مستند_مادر
《السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ(ص) السَّلامُ عَلَيْكِ يَا اُمَّ الاَئِمَّة النُجَبَاء، السَّلاَمُ عَلَيْکِ يَا فَاطِمَهَ الزَهرَاء(س)》
✅ابن فتال نیشابورے نقل مے کند که؛
هنگامے که حضرت فاطمه(س) در بستر بیمارے افتاد، روز به روز حال ایشان رو به وخامت بود.
در طے این روزها، وقتے حضرت(س) روزے احساس کرد که زمان مرگ خویش فرا رسیده است، ام ایمن و اسماء بنت عمیس را احضار فرمود و کسى را به دنبال امام على(ع) فرستاد و وقتے امام على(ع) آمد، به ایشان فرمود :
📋《یَا ابْنَ عَمِّ! إِنَّهُ قَدْ نُعِیَتْ إِلَیَّ نَفْسِے وَ إِنَّنِے لَأَرَى مَا بِے لَا أَشُکُّ إِلَّا أَنَّنِے لَاحِقَهٌ بِأَبِے سَاعَهً بَعْدَ سَاعَهٍ وَ أَنَا أُوصِیکَ بِأَشْیَاءَ فِے قَلْبِی》
اى پسر عمو!
احساس مى کنم که مرگ من فرا رسیده است و آن چنان هستم که تردید ندارم به اینکه هر ساعت به پیوستن به پدرم نزدیکتر مى شوم و اکنون به چیزهایى که در دل دارم تو را وصیت مى کنم.
در این هنگام؛ امام علی(ع) فرمود :
📋《أَوْصِینِے بِمَا أَحْبَبْتِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ(ص)!》
اى دختر رسول خدا(ص)! به آنچه مى خواهى وصیت کن!
📋《فَجَلَسَ عِنْدَ رَأْسِهَا وَ أَخْرَجَ مَنْ کَانَ فِے الْبَیْتِ ثُمَّ قَالَتْ : یَا ابْنَ عَمِّ!
مَا عَهِدْتَنِے کَاذِبَهً وَ لَا خَائِنَهً وَ لَا خَالَفْتُکَ مُنْذُ عَاشَرْتَنِی!》
سپس کنار بالین او نشست و هر که را در خانه بود، از خانه بیرون کرد.
فاطمه(س) سپس فرمود :
اى پسر عمو! مى دانى که هرگز به تو دروغ نگفته ام و از هنگامى که با یکدیگر زندگى مشترڪ داریم با تو مخالفتى نکرده ام.
امام علی(ع) فرمود :
📋《مَعَاذَ اللَّهِ! أَنْتِ أَعْلَمُ بِاللَّهِ وَ أَبَرُّ وَ أَتْقَى وَ أَکْرَمُ وَ أَشَدُّ خَوْفاً مِنَ اللَّهِ أَنْ أُوَبِّخَکِ غَداً بِمُخَالَفَتِے فَقَدْ عَزَّ عَلَیَّ بِمُفَارَقَتِکِ وَ بِفَقْدِکِ إِلَّا أَنَّهُ أَمْرٌ لَا بُدَّ مِنْهُ وَ اللَّهُ جَدَّدَ عَلَیَّ مُصِیبَهَ رَسُولِ اللَّهِ وَ قَدْ عَظُمَتْ وَفَاتُکَ وَ فَقْدُکَ فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ مِنْ مُصِیبَهٍ مَا أَفْجَعَهَا وَ آلَمَهَا وَ أَمَضَّهَا وَ أَحْزَنَهَا هَذِهِ وَ اللَّهِ مُصِیبَهٌ لَا عَزَاءَ عَنْهَا وَ رَزِیَّهٌ لَا خَلَفَ لَهَا》
پناه بر خدا! که تو به احکام خدا داناتر و پرهیزکارتر و بهتر از آنى و بیشتر از آن از خدا مى ترسى که من فرداى قیامت بتوانم بگویم که مخالفتى با من روا داشته اى و مفارقت و از دست دادن تو بر من، سخت گران است، ولى افسوس که از این جدایى چاره نیست.
و به خدا سوگند! با مرگ تو مصیبت از دست دادن پیامبر (ص) بر من تازه مى شود و مرگ تو و از دست دادن تو مصیبتى بسیار بزرگ است، ولى همگان از خداییم و همگان به سوى او باز گردنده ایم و این مصیبت چه سخت و درد انگیز و دشوار و اندوه افزاست و این اندوهى است که چیزى مایه تسکین آن نیست و هیچ چیز آن را جبران نمى کند.
و سپس هر دو براے مدتے گریستند.
📋《ثُمَّ بَکَیَا جَمِیعاً سَاعَهً وَ أَخَذَ عَلِیٌّ رَأْسَهَا وَ ضَمَّهَا إِلَى صَدْرِهِ وَ قَالَ لَهَا :
أَوْصِینِے بِمَا شِئْتِ فَإِنَّکِ تَجِدِینِے وَفِیّاً أُمْضِے کُلَّ مَا أَمَرْتِنِے بِهِ وَ أَخْتَارُ أَمْرَکِ عَلَى أَمْرِی!》
سپس امام على(ع) سر فاطمه زهرا(س) را بر سینه نهاد و فرمود :
به آنچه مى خواهى وصیت کن که به هر چه وصیت کنى عمل خواهم کرد و فرمان تو را بر خواسته خود ترجیح مى دهم.
سپس حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود :
📋《جَزَاکَ اللَّهُ عَنِّے خَیْرَ الْجَزَاءِ یَا ابْنَ عَمِّ! أُوصِیکَ یَا ابْنَ عَمِّ! أَنْ تَتَّخِذَ لِے نَعْشاً فَقَدْ رَأَیْتُ الْمَلَائِکَهَ صَوَّرُوا صُورَتَهُ》
وصیت مى کنم براى حمل جسد من تابوتى بسازى که تصویر آن را دیدم و فرشتگان نشانم دادند.
امام(ع) فرمود :
📋《صِفِیهِ إِلَیَّ فَوَصَفَتْهُ فَاتَّخَذَهُ لَهَا فَأَوَّلُ نَعْشٍ عُمِلَ فِے وَجْهِ الْأَرْضِ ذَلِکَ وَ مَا رَأَى أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا عَمِلَ أَحَدٌ》
چگونگى آن را توصیف کن، و فاطمه(س) براى او توصیف کرد و على(ع) نیز آن چنان تابوت و سریرى را فراهم کرد.
و این نخستین تابوتى بود که ساخته شد و پیش از آن کسى چنان فراهم نساخته بود.
سپس فاطمه زهرا(س) این چنین وصیت نمود :
📋《أُوصِیکَ أَنْ لَا یَشْهَدَ أَحَدٌ جِنَازَتِے مِنْ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ ظَلَمُونِے وَ أَخَذُوا حَقِّے فَإِنَّهُمْ أَعْدَائِے وَ أَعْدَاءُ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ أَنْ لَا یُصَلِّیَ عَلَیَّ أَحَدٌ مِنْهُمْ وَ لَا مِنْ أَتْبَاعِهِمْ وَ ادْفِنِّے فِے اللَّیْلِ إِذَا هَدَأَتِ الْعُیُونُ وَ نَامَتِ الْأَبْصَارُ ثُمَّ تُوُفِّیَتْ!》
به تو وصیت مى کنم که هیچ یڪ از این کسانے که بر من ستم روا داشتند و حق مرا گرفتند، در تشییع جن
ادامه متن بالا👆🏻
ازه ام حاضر نشوند که آنان دشمنان من و دشمنان رسول خدا(ع) هستند.
و اجازه مده که هیچ یڪ از پیروان ایشان هم شرکت کنند و وقتے چشمهاى مردم به خواب رفت و آرام گرفت، مرا در نیمه ے شب به خاڪ بسپار!
و در این هنگام، حضرت فاطمه(س) رحلت کرد.
📋《فَصَاحَتْ أَهْلُ الْمَدِینَهِ صَیْحَهً وَاحِدَهً وَ اجْتَمَعَتْ نِسَاءُ بَنِے هَاشِمٍ فِے دَارِهَا فَصَرَخْنَ صَرْخَهً وَاحِدَهً کَادَتِ الْمَدِینَهُ أَنْ تَزَعْزَعَ مِنْ صُرَاخِهِنَّ وَ هُنَّ یَقُلْنَ :
یَا سَیِّدَتَاهْ! یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)!》
همه مردم مدینه بانگ شیون برداشتند و زنان مدینه در خانه فاطمه(س) جمع شدند و چنان بانگ شیون برداشتند که نزدیڪ بود مدینه به لرزه درآید، و مى گفتند :
اى بانوى ما، اى دختر رسول خدا(ص)!
📋《وَ أَقْبَلَ النَّاسُ إِلَى عَلِیٍّ(ع) وَ هُوَ جَالِسٌ وَ الْحَسَنُ(ع) وَ الْحُسَیْنُ(ع) بَیْنَ یَدَیْهِ یَبْکِیَانِ فَبَکَى النَّاسُ لِبُکَائِهِمَا》
و مردان هم به حضور على(ع) رسیدند که نشسته بود و حسن(ع) و حسین(ع) هم جلو پدر نشسته بودند و مى گریستند و مردم از گریه آن دو مى گریستند.
📋《وَ اجْتَمَعَ النَّاسُ فَجَلَسُوا وَ هُمْ یَرْجُونَ وَ یَنْظُرُونَ أَنْ تُخْرَجَ الْجِنَازَهُ فَیُصَلُّونَ عَلَیْهَا وَ خَرَجَ أَبُو ذَرٍّ فَقَالَ :
انْصَرِفُوا فَإِنَّ ابْنَهَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) قَدْ أُخِّرَ إِخْرَاجُهَا فِے هَذِهِ الْعَشِیَّهِ! فَقَامَ النَّاسُ وَ انْصَرَفُوا》
مردم جمع شدند و نشستند و منتظر بودند که جنازه را بیرون آورند و بر آن نماز بگزارند.
ابوذر از درون خانه بیرون آمد و گفت :
بروید که بیرون آوردن جنازه دختر رسول خدا(ص) به تأخیر افتاد.
مردم برخاستند و رفتند.
📋《فَلَمَّا أَنْ هَدَأَتِ الْعُیُونُ وَ مَضَى مِنَ اللَّیْلِ أَخْرَجَهَا عَلِیٌّ(ع) وَ الْحَسَنُ(ع) وَ الْحُسَیْنُ(ع) وَ عَمَّارٌ وَ الْمِقْدَادُ وَ عَقِیلٌ وَ الزُّبَیْرُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ سَلْمَانُ وَ بُرَیْدَهُ وَ نَفَرٌ مِنْ بَنِے هَاشِمٍ وَ خَوَاصِّهِ صَلُّوا عَلَیْهَا وَ دَفَنُوهَا فِے جَوْفِ اللَّیْلِ وَ سَوَّى عَلِیٌّ حَوَالَیْهَا قُبُوراً مُزَوَّرَهً مِقْدَارَ سَبْعَهٍ حَتَّى لَا یُعْرَفَ قَبْرُهَا》
وقتے شهر آرام گرفت و پاسى از شب گذشت، امام على(ع) به همراه حسن(ع) و حسین(ع) و عمار و مقداد و عقیل و زبیر و ابو ذر و سلمان و بریده و تنى چند از بنى هاشم و خواص دوستان على(ع) جنازه را بیرون آوردند و بر آن نماز گزاردند و در دل شب به خاڪ سپردند و امام على (ع) اطراف آرامگاه فاطمه(س) صورت هفت گور دیگر هم پدید آورد تا آرامگاه آن حضرت شناخته نشود.(۱)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
چون دعا گویم که برخیزد ز بستر یار من
کانتظار مرگ دارد، بانوے بیمار من؟
دست بیمارم دگر بالا نمے آید ز ضعف
تا بگیرد اشڪ غم از دیده ے خونبار من
جان من همراه جانانم رسول الله رفت
دل هم آهنگ سفر دارد پے دلدار من
شرح مظلومے من شد نقش بر رخسار او
قصه ے غم هاے او بنوشته بر دیوار من
🖊#غلامرضا_سازگار
📚#منبع :
۱)روضة الواعظین ابن فتّال نیشابوری، ج۱، صص۱۵۱-۱۵۰
http://eitaa.com/ashaar_khatm
•┈┈••✾•✿•✾••┈┈•
#روضه_مستند_مادر
#مجموع_اشعار_ختم_و_ترحیم_خوانی
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
گلواژه هاے روضه چهارده معصوم (ع)
📌با نشـــر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
::
#آموزش
#مقابله_با_استرس
نگاه منفی به مخاطب
از عوامل درونی ایجاد استرس❗️🔰
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
از کجا شروع کنیم؟.mp3
6.65M
::
#آموزش
#از_کجا_شروع_کنیم
تمام نکاتی که برای شروع مداحی
باید بدانید🔰
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
4_5814648955799079306.mp3
19.05M
#شیطان شناسی ۴
انسانها دو دسته هستن : حزب الله ، حزب شیطان
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
جهت ادامه مباحث لطفا همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
4_5814648955799079307.mp3
22.41M
#شیطان شناسی ۵
🔥 حمله شیطان از چهار طرف
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
جهت ادامه مباحث لطفا همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
4_5855184620915525919.m4a
13.25M
#شیطان شناسی (۶)
💥اختلاف ، ترس ، نا امیدی ....
از شیطان است💥
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
جهت ادامه مباحث لطفا همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
متن روضه مقاتل معتبر چهارده معصوم (ع)
#شیطان شناسی(۱) ✅ لازمه شناخت شیطان ، خود شناسی است حاجیه خانم رستمی فر https://eitaa.com/golvajh
آن شاءالله مبحث خودشناسی در کانال بارگزاری خواهد شد.
4_5940399851559716678.m4a
13.23M
#خودشناسی ۱
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
به جهت ادامه مباحث کانال لطفا صوت ها همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
بسم الله الرحمن الرحیم
منظور اميرالمؤمنين(ع) از حديث «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ»
پرسش : منظور اميرالمؤمنين(علیه السلام) از حديث «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ» چيست؟پاسخ اجمالی:
براى اين کلام امام(ع) چهار تفسير بيان شده است:
1- هر كس بدن جسمانى را بشناسد خدا را مى شناسد.
2- كسى كه بداند كه مخلوق است علم پيدا مى كند كه خالق و علتى وجود دارد.
3- انسان وقتى نظر به خود مى كند می فهمد که فقير است و منبع بى نيازى وجود دارد که انسان محتاج اوست.
4- كسى كه نفس خود را در اثر رفع موانع و حجاب هاى درونى و بيرونى شناخت، خدا را مشاهده خواهد كرد.
#پاسخ_تفصیلی:
مولى الموحدين و امام العارفين امام علی(عليه السلام) مي فرمايد: «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ»(1)؛ (كسى كه خود را شناخت خدايش را شناخته است).
براى اين عبارت مي توان چهار تفسير بيان كرد:
1ـ تفسير ظاهرى جسمانى، كه برگشت به برهان نظم در خداشناسى مى كند، يعنى هر كس اين بدن جسمانى و عنصرى را بشناسد خدا را مى شناسد. دستگاه هائى در اين بدن است كه هر يك براى خداشناسى كافى است، چشم را اگر كسى از نظر تشريح و فيزيولوژى بنگرد محال است خدا را نشناسد، اگر به قلب دقيقاً نظر كند بر وجود خدا گواهى مى دهد.
می گویند یک قلب مصنوعى را به هزينه اي حدود 30 ميليون تومان ساختند؛ اما فقط پنج، شش روز كار كرد و باز ايستاد. اگر از كار باز نمى ايستاد هم مگر قابل مقايسه با قلب طبيعى بود؟ با قلب مصنوعى بايد آهسته برود آهسته بيايد، نه می توان با آن كوهنوردى کرد و نه کارهای سنگین انجام داد.
به سلول هاى بدن بنگر، دانشمندان می گویند: بدن انسان از واحدهائى به نام سلول و ياخته تشكيل شده كه آجرهاى ساختمانى بدن است و به طور متوسط [در بدن هر انسان] ده ميليون ميليارد سلول وجود دارد. اگر بشر بخواهد چيزى درست كند تا كار يك سلول را انجام دهد محاسبه شده كه نياز به شهرى است كه هزاران كارخانه و لابراتوار داشته باشد.(2) آيا وجدان باور مى كند كه طبيعت كور و كر چنين كند؟!
2ـ تفسير دوم اشاره به برهان علت و معلول است. كسى كه آگاه شد كه مخلوق است و معلول، علم پيدا مى كند كه خالق و علتى وجود دارد و در سلسله علل به جائى مي رسد كه ديگر او معلول نيست و علة العلل است و آن تنها خدا است و الّا تسلسل لازم مى آيد كه محال است.
3ـ اشاره به برهان وجوب و امكان و (فقر و غنا) دارد. انسان وقتى نظر به خود مى كند و خود را مى شناسد و می فهمد كه هيچ ندارد و فقير است؛ آگاهى پيدا مى كند كه منبع مستقل و بى نيازى هست كه نيازمند به اوست؛ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ»(3)؛ (اى مردم! شما [همگى] نیازمند به خدایید؛ تنها خداوند است که بى نیاز و ستوده است).
@golvajhehaye_roozeh
4ـ سه طريق قبلي، اثبات و آگاهى بر وجود خداوند از طريق استدلال بود و راه چهارم يافتن خداوند از طريق شهود است؛ يعنى كسى كه نفس خود را در اثر رفع موانع و حجاب هاى درونى و بيرونى شناخت، خدا را مشاهده خواهد كرد و بر حاكميت او واقف خواهد شد و همان مى شود كه وقتى به ائمه اطهار(عليهم السلام) مى گفتند آيا خدا را ديده ايد؟ مى فرمودند: «مَا كُنتُ أعبُدُ شَيئاً لَمْ اَرَ لَمْ تَرَهُ الاَبصَارُ بِمُشَاهَدَةِ العَيَانِ وَ لَكِن رَأَتْهُ القُلُوبُ بِحَقَائِقِ الاِيمَانِ»(4)؛ (چيزى را كه نديده باشم، عبادت نمى كنم. ديدگان ظاهرى و چشم هاى سر، او را نمى بينند و لكن قلبها با حقيقت ايمان [و شناخت نفس، او را] خواهند ديد، [با بصر نتوان ديد؛ ولى با بصيرت توان ديد]). اگر كسى خود را شناخت راهى براى شناخت صفات خدا و يافتن آنها پيدا كرده است. «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ بِالعِلمِ وَ القُدرَةِ عَرَفَ رَبَّهُ بِالعِلمِ وَ القُدرَةِ»؛ (اگر با علم و قدرت، خود را شناخت، علم و قدرت خداوند را مى يابد).
@golvajhehaye_roozeh
وقتى ديد نفس او در صفحه ذهن مى تواند صورت هاى ذهنى را در يك لحظه خلق كند و در لحظه ديگر از صفحه ذهن پاك كند، معنى «كن فيكون» را مى يابد و یقین می کند كه اگر خداوند اراده كند در يك لحظه خلق و در لحظه ديگر محو مى كند. البته ايجاد صور و تشبيه آن به ايجاد مخلوقات، تمثيلي براى فهم مطلب است و گرنه فاصله بین این دو بسيار است. اينها تماماً در صفات الهى است و كسى را به كنه آن ذات پاك راهي نيست، چنان كه حقيقت و ذات نفس و روح بر ما پوشيده است؛ «وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى»(5)؛ (و از تو درباره «روح» سؤال مى کنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است و از علم و دانش، جز اندکى به شما داده نشده است).(6)
چگونه مدعى هستيم روح و نفس را شناخته ايم در حالى كه محقق كاشانى در «روض الجنان» چهارده قول آورده است كه حقيقت نفس چيست؟
(7) از حالت جسمانى گرفته تا فوق روحانى.
كميل يكى از اصحاب خاص اميرالمؤمنين علی(عليه السلام) است، او از يارانى بوده كه چه بسا به او حرف هائى گفته مى شد كه به ديگران گفته نمى شد. وى گويد: به علی(عليه السلام) عرض كردم: «اُرِيدُ اَنْ تُعَرِّفَنِى نَفسِى قَالَ يَا كُمَيلُ وَ أَىُّ الاَنْفُسُ تُرِيدُ اَنْ اُعَرِّفَكَ قُلتُ يَا مُولَاىَ هَل هِىَ اِلَّا نَفسٌ وَاحِدَةٌ قَالَ يَا كُمَيلُ اِنَّمَا هِىَ اَربَعَةٌ اَلنَّامِيَةُ اَلنَّبَاتِيَّهُ وَ الحِسِّيََّةُ الحَيوَانِيَّةُ وَ النَّاطِقَةُ اَلقُدسِيَّةُ وَ الكُلِّيَّةُ الاِلهِيَّةُ وَ لِكُلِ وَاحِدَةٍ مِنْ هَذِهِ خَمسُ قُوىً وَ خَاصِيَتَانِ...»(8)؛ (مى خواهم نفس مرا به من معرفى كني و بشناسانى. فرمودند: اى كميل! كدام يك از نفسها را مى خواهى به تو بشناسانم؟ گفتم: اى مولاى من آيا مگر غير از يك نفس، نفس ديگرى هم هست؟ فرمودند: اى كميل! چهار نفس داريم: ناميه نباتيه ـ حسّیه حيوانيه ـ ناطقه قدسيه ـ كليّه الهيه و هر كدام از اينها پنج قوا و نيرو و دو خصلت دارند....).
بى جهت نيست با اينكه موضوع بسيارى از علوم مثل روانشناسى و روانكاوى «انسان» است و با اينكه تشريح فيزيولوژى روى آن صورت گرفته ولى در عين حال انسان موجودى ناشناخته است. بى جهت نيست كه خداوند در خلقت انسان به خود باليده مى فرمايد: «فَتَبَارَكَ اللّهُ اَحسَنُ الخَالِقِينَ»(9)؛ (پس بزرگ و پر برکت است خدایى که بهترین آفرینندگان است!).(10)
@golvajhehaye_roozeh
#پی_نوشت:
(1). غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق / مصحح: رجائى، سيد مهدى، دار الكتاب الإسلامي، قم، 1410 قمری، چاپ: دوم، ص 588، حکمت 301؛ ميزان الحكمة، ري شهري، محمد، تحقيق: دار الحديث، دار الحديث، 1416 قمری، چاپ: اول، ج 6، ص 154.
(2). براى توضيح بيشتر مى توان به پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 شمسی، چاپ: نهم، ج 2، ص 68 ـ 72 (پيچيدگى و ظرافت نظام آفرينش) مراجعه نمود.
(3). سوره فاطر، آيه 15.
(4). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 قمری، چاپ: دوم، ج 4، ص 33، باب 5 (نفي الرؤية و تأويل الآيات فيها) از امام صادق(ع) ـ مضمون اين كلام با كمى اختلاف از حضرت على(ع) و امام باقر(ع) نيز نقل شده، رجوع كنيد به ميزان الحكمة، ري شهري، محمد، تحقيق: دار الحديث، دار الحديث، 1416 قمری، چاپ: اول، ج 6، ص 202 و 203.
(5). سوره اسراء، آيه 85.
(6). در مورد عبارت «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» مرحوم علامه طباطبائى كلامى دارند كه مى توان آن را در الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1417 قمری، چاپ: پنجم، ج 6، ص 169، (بيان) مطالعه كرد. صاحب ميزان الحكمه نيز كلام ايشان را در ميزان الحكمة، ري شهري، محمد، تحقيق: دار الحديث، دار الحديث، 1416 قمری، چاپ: اول، ج 6، ص 156 آورده است و همچنين در اين باره استاد محمدتقى جعفرى در نهج البلاغه: سخنان علي بن ابيطالب(ع )، جعفرى، محمد تقي، شركت تعاوني كار آفرينان فرهنگ و هنر، تهران، 1386 شمسی، ج 18، ص 148 به بعد بحثى دارند.
(7). مستدرك سفينه البحار، نمازى شاهرودى، على، جامعه مدرسين، قم، 1418 قمری، چاپ: اول، ج 10، ص 111، (نفس).
(8). همان، ص 113، در ماده «نفس» بعضی هم گفته اند اين تقسيم در اخبار معتبره نيست.
(9). سوره مؤمنون، آيه 14.
(10). گردآوری از کتاب: اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، 1385 شمسی، چاپ: اول، 1388، ج 2، ص 130.
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
به جهت ادامه مباحث کانال لطفا مطالب همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
4_5958660879976237532.m4a
12.32M
#خودشناسی ۲
❇️وقتی خود حقیقی شناخته نشود .هدف اصلی ناشناخته میماند
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
به جهت ادامه مباحث کانال لطفا صوت ها همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─