از کجا شروع کنیم؟.mp3
6.65M
::
#آموزش
#از_کجا_شروع_کنیم
تمام نکاتی که برای شروع مداحی
باید بدانید🔰
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
4_5814648955799079306.mp3
19.05M
#شیطان شناسی ۴
انسانها دو دسته هستن : حزب الله ، حزب شیطان
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
جهت ادامه مباحث لطفا همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
4_5814648955799079307.mp3
22.41M
#شیطان شناسی ۵
🔥 حمله شیطان از چهار طرف
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
جهت ادامه مباحث لطفا همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
4_5855184620915525919.m4a
13.25M
#شیطان شناسی (۶)
💥اختلاف ، ترس ، نا امیدی ....
از شیطان است💥
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
جهت ادامه مباحث لطفا همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
متن روضه مقاتل معتبر چهارده معصوم (ع)
#شیطان شناسی(۱) ✅ لازمه شناخت شیطان ، خود شناسی است حاجیه خانم رستمی فر https://eitaa.com/golvajh
آن شاءالله مبحث خودشناسی در کانال بارگزاری خواهد شد.
4_5940399851559716678.m4a
13.23M
#خودشناسی ۱
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
به جهت ادامه مباحث کانال لطفا صوت ها همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
بسم الله الرحمن الرحیم
منظور اميرالمؤمنين(ع) از حديث «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ»
پرسش : منظور اميرالمؤمنين(علیه السلام) از حديث «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ» چيست؟پاسخ اجمالی:
براى اين کلام امام(ع) چهار تفسير بيان شده است:
1- هر كس بدن جسمانى را بشناسد خدا را مى شناسد.
2- كسى كه بداند كه مخلوق است علم پيدا مى كند كه خالق و علتى وجود دارد.
3- انسان وقتى نظر به خود مى كند می فهمد که فقير است و منبع بى نيازى وجود دارد که انسان محتاج اوست.
4- كسى كه نفس خود را در اثر رفع موانع و حجاب هاى درونى و بيرونى شناخت، خدا را مشاهده خواهد كرد.
#پاسخ_تفصیلی:
مولى الموحدين و امام العارفين امام علی(عليه السلام) مي فرمايد: «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ»(1)؛ (كسى كه خود را شناخت خدايش را شناخته است).
براى اين عبارت مي توان چهار تفسير بيان كرد:
1ـ تفسير ظاهرى جسمانى، كه برگشت به برهان نظم در خداشناسى مى كند، يعنى هر كس اين بدن جسمانى و عنصرى را بشناسد خدا را مى شناسد. دستگاه هائى در اين بدن است كه هر يك براى خداشناسى كافى است، چشم را اگر كسى از نظر تشريح و فيزيولوژى بنگرد محال است خدا را نشناسد، اگر به قلب دقيقاً نظر كند بر وجود خدا گواهى مى دهد.
می گویند یک قلب مصنوعى را به هزينه اي حدود 30 ميليون تومان ساختند؛ اما فقط پنج، شش روز كار كرد و باز ايستاد. اگر از كار باز نمى ايستاد هم مگر قابل مقايسه با قلب طبيعى بود؟ با قلب مصنوعى بايد آهسته برود آهسته بيايد، نه می توان با آن كوهنوردى کرد و نه کارهای سنگین انجام داد.
به سلول هاى بدن بنگر، دانشمندان می گویند: بدن انسان از واحدهائى به نام سلول و ياخته تشكيل شده كه آجرهاى ساختمانى بدن است و به طور متوسط [در بدن هر انسان] ده ميليون ميليارد سلول وجود دارد. اگر بشر بخواهد چيزى درست كند تا كار يك سلول را انجام دهد محاسبه شده كه نياز به شهرى است كه هزاران كارخانه و لابراتوار داشته باشد.(2) آيا وجدان باور مى كند كه طبيعت كور و كر چنين كند؟!
2ـ تفسير دوم اشاره به برهان علت و معلول است. كسى كه آگاه شد كه مخلوق است و معلول، علم پيدا مى كند كه خالق و علتى وجود دارد و در سلسله علل به جائى مي رسد كه ديگر او معلول نيست و علة العلل است و آن تنها خدا است و الّا تسلسل لازم مى آيد كه محال است.
3ـ اشاره به برهان وجوب و امكان و (فقر و غنا) دارد. انسان وقتى نظر به خود مى كند و خود را مى شناسد و می فهمد كه هيچ ندارد و فقير است؛ آگاهى پيدا مى كند كه منبع مستقل و بى نيازى هست كه نيازمند به اوست؛ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ»(3)؛ (اى مردم! شما [همگى] نیازمند به خدایید؛ تنها خداوند است که بى نیاز و ستوده است).
@golvajhehaye_roozeh
4ـ سه طريق قبلي، اثبات و آگاهى بر وجود خداوند از طريق استدلال بود و راه چهارم يافتن خداوند از طريق شهود است؛ يعنى كسى كه نفس خود را در اثر رفع موانع و حجاب هاى درونى و بيرونى شناخت، خدا را مشاهده خواهد كرد و بر حاكميت او واقف خواهد شد و همان مى شود كه وقتى به ائمه اطهار(عليهم السلام) مى گفتند آيا خدا را ديده ايد؟ مى فرمودند: «مَا كُنتُ أعبُدُ شَيئاً لَمْ اَرَ لَمْ تَرَهُ الاَبصَارُ بِمُشَاهَدَةِ العَيَانِ وَ لَكِن رَأَتْهُ القُلُوبُ بِحَقَائِقِ الاِيمَانِ»(4)؛ (چيزى را كه نديده باشم، عبادت نمى كنم. ديدگان ظاهرى و چشم هاى سر، او را نمى بينند و لكن قلبها با حقيقت ايمان [و شناخت نفس، او را] خواهند ديد، [با بصر نتوان ديد؛ ولى با بصيرت توان ديد]). اگر كسى خود را شناخت راهى براى شناخت صفات خدا و يافتن آنها پيدا كرده است. «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ بِالعِلمِ وَ القُدرَةِ عَرَفَ رَبَّهُ بِالعِلمِ وَ القُدرَةِ»؛ (اگر با علم و قدرت، خود را شناخت، علم و قدرت خداوند را مى يابد).
@golvajhehaye_roozeh
وقتى ديد نفس او در صفحه ذهن مى تواند صورت هاى ذهنى را در يك لحظه خلق كند و در لحظه ديگر از صفحه ذهن پاك كند، معنى «كن فيكون» را مى يابد و یقین می کند كه اگر خداوند اراده كند در يك لحظه خلق و در لحظه ديگر محو مى كند. البته ايجاد صور و تشبيه آن به ايجاد مخلوقات، تمثيلي براى فهم مطلب است و گرنه فاصله بین این دو بسيار است. اينها تماماً در صفات الهى است و كسى را به كنه آن ذات پاك راهي نيست، چنان كه حقيقت و ذات نفس و روح بر ما پوشيده است؛ «وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى»(5)؛ (و از تو درباره «روح» سؤال مى کنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است و از علم و دانش، جز اندکى به شما داده نشده است).(6)
چگونه مدعى هستيم روح و نفس را شناخته ايم در حالى كه محقق كاشانى در «روض الجنان» چهارده قول آورده است كه حقيقت نفس چيست؟
(7) از حالت جسمانى گرفته تا فوق روحانى.
كميل يكى از اصحاب خاص اميرالمؤمنين علی(عليه السلام) است، او از يارانى بوده كه چه بسا به او حرف هائى گفته مى شد كه به ديگران گفته نمى شد. وى گويد: به علی(عليه السلام) عرض كردم: «اُرِيدُ اَنْ تُعَرِّفَنِى نَفسِى قَالَ يَا كُمَيلُ وَ أَىُّ الاَنْفُسُ تُرِيدُ اَنْ اُعَرِّفَكَ قُلتُ يَا مُولَاىَ هَل هِىَ اِلَّا نَفسٌ وَاحِدَةٌ قَالَ يَا كُمَيلُ اِنَّمَا هِىَ اَربَعَةٌ اَلنَّامِيَةُ اَلنَّبَاتِيَّهُ وَ الحِسِّيََّةُ الحَيوَانِيَّةُ وَ النَّاطِقَةُ اَلقُدسِيَّةُ وَ الكُلِّيَّةُ الاِلهِيَّةُ وَ لِكُلِ وَاحِدَةٍ مِنْ هَذِهِ خَمسُ قُوىً وَ خَاصِيَتَانِ...»(8)؛ (مى خواهم نفس مرا به من معرفى كني و بشناسانى. فرمودند: اى كميل! كدام يك از نفسها را مى خواهى به تو بشناسانم؟ گفتم: اى مولاى من آيا مگر غير از يك نفس، نفس ديگرى هم هست؟ فرمودند: اى كميل! چهار نفس داريم: ناميه نباتيه ـ حسّیه حيوانيه ـ ناطقه قدسيه ـ كليّه الهيه و هر كدام از اينها پنج قوا و نيرو و دو خصلت دارند....).
بى جهت نيست با اينكه موضوع بسيارى از علوم مثل روانشناسى و روانكاوى «انسان» است و با اينكه تشريح فيزيولوژى روى آن صورت گرفته ولى در عين حال انسان موجودى ناشناخته است. بى جهت نيست كه خداوند در خلقت انسان به خود باليده مى فرمايد: «فَتَبَارَكَ اللّهُ اَحسَنُ الخَالِقِينَ»(9)؛ (پس بزرگ و پر برکت است خدایى که بهترین آفرینندگان است!).(10)
@golvajhehaye_roozeh
#پی_نوشت:
(1). غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق / مصحح: رجائى، سيد مهدى، دار الكتاب الإسلامي، قم، 1410 قمری، چاپ: دوم، ص 588، حکمت 301؛ ميزان الحكمة، ري شهري، محمد، تحقيق: دار الحديث، دار الحديث، 1416 قمری، چاپ: اول، ج 6، ص 154.
(2). براى توضيح بيشتر مى توان به پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 شمسی، چاپ: نهم، ج 2، ص 68 ـ 72 (پيچيدگى و ظرافت نظام آفرينش) مراجعه نمود.
(3). سوره فاطر، آيه 15.
(4). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 قمری، چاپ: دوم، ج 4، ص 33، باب 5 (نفي الرؤية و تأويل الآيات فيها) از امام صادق(ع) ـ مضمون اين كلام با كمى اختلاف از حضرت على(ع) و امام باقر(ع) نيز نقل شده، رجوع كنيد به ميزان الحكمة، ري شهري، محمد، تحقيق: دار الحديث، دار الحديث، 1416 قمری، چاپ: اول، ج 6، ص 202 و 203.
(5). سوره اسراء، آيه 85.
(6). در مورد عبارت «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» مرحوم علامه طباطبائى كلامى دارند كه مى توان آن را در الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1417 قمری، چاپ: پنجم، ج 6، ص 169، (بيان) مطالعه كرد. صاحب ميزان الحكمه نيز كلام ايشان را در ميزان الحكمة، ري شهري، محمد، تحقيق: دار الحديث، دار الحديث، 1416 قمری، چاپ: اول، ج 6، ص 156 آورده است و همچنين در اين باره استاد محمدتقى جعفرى در نهج البلاغه: سخنان علي بن ابيطالب(ع )، جعفرى، محمد تقي، شركت تعاوني كار آفرينان فرهنگ و هنر، تهران، 1386 شمسی، ج 18، ص 148 به بعد بحثى دارند.
(7). مستدرك سفينه البحار، نمازى شاهرودى، على، جامعه مدرسين، قم، 1418 قمری، چاپ: اول، ج 10، ص 111، (نفس).
(8). همان، ص 113، در ماده «نفس» بعضی هم گفته اند اين تقسيم در اخبار معتبره نيست.
(9). سوره مؤمنون، آيه 14.
(10). گردآوری از کتاب: اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، 1385 شمسی، چاپ: اول، 1388، ج 2، ص 130.
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
به جهت ادامه مباحث کانال لطفا مطالب همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
4_5958660879976237532.m4a
12.32M
#خودشناسی ۲
❇️وقتی خود حقیقی شناخته نشود .هدف اصلی ناشناخته میماند
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
به جهت ادامه مباحث کانال لطفا صوت ها همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
4_5913539448213082302.mp3
18.61M
🎙 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار دانشآموزان و دانشجویان. ۱۴۰۲/۸/۱۰
💻 Farsi.Khamenei.ir
4_5863803129924946201.m4a
12.35M
#شیطان شناسی(۷)
ما به دو چیز احتیاج داریم: آرامش ونشاط
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
به جهت ادامه مباحث کانال لطفا صوت ها همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
9. غیبت امام.mp3
4.82M
#غیبت_امام_زمان
( عجل الله تعالی فرجه )
حجة الاسلام والمسلمین
#مرحوم_کافی
داستان حمّال باربری که
پیش خدا آبرو داشت ...
ما زبان را نَنْگریم و قال را
ما درون را بنگریم و حال را
#مولوی
4_5969770736305310281.m4a
8.04M
#خودشناسی ۳
❇️همه موجودات از یک هندسه و نظم درونی برخوردارند
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
به جهت ادامه مباحث کانال لطفا صوت ها همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
4_5877311665359293114.m4a
13.19M
#شیطان شناسی(۸)
اسلحه های ما درمقابل شیطان🔻
حاجیه خانم رستمی فر
https://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
به جهت ادامه مباحث کانال لطفا صوت ها همراه لینک نشر داده شود
─┅═༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅═┅─
هدایت شده از متن روضه مقاتل معتبر چهارده معصوم (ع)
─┅══༅࿇༅ ❃﷽❃ ༅࿇༅══┅─
#صلوات_اول_مجلس
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
عرض تسلیت محضر قطب عالم امکان آقا حجت بن الحسن ارواحنا له الفداه بمناسبت شهادت جانگداز و مظلومانه بی بی دو عالم صدیقه کبری انسیه حورا فاطمه زهرا سلام الله علیها عنایت کنید اجماعا صلوات بلندی ختم کنید.
(الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ. وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم)
@golvajhehaye_roozeh
📌باز نشر مطالب کانال با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد(ص)
─┅══༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅❃ ༅࿇༅══┅─
هدایت شده از متن روضه مقاتل معتبر چهارده معصوم (ع)
─┅══༅࿇༅ ❃﷽❃ ༅࿇༅══┅─
#فاطمیه
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#نمونه_شروع_روضه
✔️ نمونه شروع روضه حضرت زهرا سلام الله علیها با صلوات خاصه👇
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّيقَةِ
فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ
حَبيبَةِ حَبيبِكَ وَ نَبِيِّكَ
وَ أُمِّ اَحِبّآئِكَ وَ اَصْفِيآئِكَ
الَّتِى انْتَجَبْتَها وَ فَضَّلْتَها وَ اخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمينَ
#ترجمه:
خدايا درود فرست بر صديقه <طاهره>
فاطمه آن بانوى پاكيزه
محبوب دوست و پيامبرت
و مادر دوستان و برگزيدگانت
آن بانويى كه او را برگزيدى و فضيلت و برتريش دادى بر زنان جهانيان
@golvajhehaye_roozeh
📌باز نشر مطالب کانال با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد(ص)
─┅══༅࿇༅ ❃ ༅࿇༅❃ ༅࿇༅══┅─