eitaa logo
متن روضه مقاتل معتبر چهارده معصوم (ع)
1.4هزار دنبال‌کننده
228 عکس
138 ویدیو
32 فایل
🔰 #متن_روضه 🔰 #مقاتل_معتبر_چهارده_معصوم_ع 🔰 #شناخت_شبهات_از_لسان_محققان http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh لینک کانال👆🏻 ارائه صوت ومتن سخرانی ناب از علمای دینی کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5830032867228387876.mp3
17.39M
السَّلامُ‌عَلَيْكَ يا سَيِّدَ الْبَطْحاءِ وَابْنَ‌رَئِيسها اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ الْكَعْبَةِ بَعْدَ تَأْسِيسِها ▪️نسب شناسی و معرفی شخصیت حضرت ابوطالب (علیه‌السلام) 🎙 دکتر میثم مطیعی 🏴 به مناسبت : ۲۶ ماه رجب، سالروز وفات حضرت ابوطالب (علیه‌السلام) https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• 📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید. ــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) ... 🌙 🔹 غسل 🔸 زیارت حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) 🔹 دوازده رکعت نماز (به مفاتیح الجنان رجوع کنید) 🔸 قرائت دعاے شب مبعث که مرحوم کفعمے در کتاب شریف «البلد الامین» نقل کرده است: "اَللّـهُمَّ إِنّي أَساَلُكَ بِالتَّجَلِّي الأعْظَمِ في هذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ...". این دعاے شریف در مفاتیح الجنان نیز نقل شده است. (به اعمال شب مبعث رجوع کنید) ☀️ : 🔹 غسل 🔸 روزه 🔹 صلوات فرستادن 🔸 زیارت حضرت رسول و امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سخنرانی زنده و تلویزیونی رهبر انقلاب در روز عید مبعث 🔺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم (ص) به‌صورت زنده و مستقیم با ملت شریف ایران و امت مسلمان جهان سخن خواهند گفت. 📺 سخنرانی رهبر انقلاب روز سه شنبه ساعت ۱۰:۳۰ به صورت زنده از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و شبکه‌های داخلی و بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی همراه با ترجمه همزمان پخش خواهد شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «بسم الله الرحمان رحیم» 📌روز واقعه:28 رجب ☑️سال 60 هجرے قمری پس از آن كه معاويه بن ابي‌سفيان (نخستين خليفه اموي) در نيمه رجب سال 60 قمري به هلاكت رسيد و فرزندش يزيد، به خلافت مسلمانان دست يافت، وي و درباريان اموي تلاش زيادي به عمل آورده تا از همه مردم بيعت گيرند. آنان مشكل خاصي در گرفتن بيعت از اهالي شام، مصر، عراق و يمن نداشته و تنها دغدغه خاطرشان از حجاز به ويژه از شهر مقدس مدينه بود. زيرا در اين شهر بزرگاني چون عبدالله بنن عباس، عبدالله بن جعفر، محمد بن حنيفه، عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبير زندگي مي‌كردند كه از جهات گوناگون بر يزيد برتري و در رسيدن به مقام حكومت بر او ترجيح داشتند. اما در ميان مخالفان يزيد در مدينه وجود شخصيت ممتازي چون امام حسين علیه‌السلام همانند خورشيد تابان، تمام ستارگان و سيارگان را بي‌فروغ مي‌نمود و به عنوان تنها يادگار جدش حضرت محمد صلے الله علیه و آله و جانشين پدر و برادر مظلومش حسن بن مجتبي علیه‌السلام در رسيدن به مقام خلافت و رهبري مسلمانان، شايسته‌تر از همه بود و نگاه همگان به سوي او معطوف بود. بدين لحاظ يزيد بيش از همه از وي واهمه داشت و در صدد تسليم كردنش برآمد. يزيد در نخستين اقدام خود نامه‌اي به وليد بن عتبه عامل خود در مدينه نوشت و ضمن يادآوري مرگ معاويه به وي دستور داد از مخالفان سرشناس مدينه براي وي بيعت بگيرد. نامه وي به اين مضمون بود: اما بعد، بدون هيچ گونه نرمش و گذشت از حسين بن علي علیه‌السلام، عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبير بيعت بگير و تابيعت نكردند، دست از آنان برمدار.[۱] به روايتي وي در اين نامه متذكر شد: يا ابامحمد! انفذ كتابي اليهم، فمن لم يبايعك فانفذ الي براسه مع جواب كتابي هذا. والسلام؛[۲] اي ابومحمد (وليد بن عتبه)! نامه مرا به آنان ابلاغ كن پس هر كس بيعت نكرد، سرش را به همراه پاسخ‌نامه برايم ارسال كن. والسلام کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇 https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar •┈┈••✾•✾•✾••┈┈ ⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇 http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• 📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1⃣👇
ادامه مطلب بالا👆 وليد، پس از دريافت نامه يزيد تلاش زيادي به عمل آورد تا از مخالفان وي به صورت مسالمت‌آميز بيعت گيرد، وليكن تلاش‌هايش بي‌نتيجه ماند. زيرا عبدالله بن عمر، مبناي خاص خودش را داشت و مي‌گفت: با كسي بايد بيعت كرد كه عامه مسلمانان او را پذيرفته باشند و من آخرين نفري هستم كه با او بيعت خواهم كرد.[۳] عبدالله بن زبير از بيعت امتناع كرد و شبانه به سوي مكه معظمه گريخت و نيروهاي حكومتي در پي او روان شده ولي به وي دست نيافتند.[۴] اما امام حسين علیه‌السلام بنا به دعوت وليد، به خانه‌اش رفت و پس از گفتگو با يكديگر به وي چنين فرمود: ايها الامير! انّا اهل بيت النّبوّه و معدن الرساله و مختلف الملائكه، بنا فتح الله و بنا ختم الله و يزيد رجل فاسق، شارب الخمر، قاتل النفس المحترمه، معلن بالفسق، و مثلي لايبايع مثله، ولكن نصبح و تصبحون و ننظر و تنظرون أيّنا أحق بالخلافه والبيعه؟[۵]؛ اي امير! ما خاندان نبوت و معدن رسالتيم. ماييم كه فرشتگان به خانه ما آمد و شد دارند و خداوند متعال رحمت خود را با ما آغاز نمود و با ما نيز به پايان خواهد برد. اما يزيد فردي است فاسق، شراب‌خوار، خونريز، متجاهر به فسق و شخصي مانند من هرگز با فردي چون او بيعت نخواهد كرد ولي شما امشب را به صبح برسانيد و ما نيز شب را به صبح خواهيم رسانيد. شما نيك بنگريد و ما هم تأملي در كار خود مي‌كنيم كه كداميك از ما براي احراز مقام خلافت شايسته‌تريم؟ امام حسين علیه‌السلام از خانه وليد بيرون رفت و در انديشه اقدامات بعدي خود برآمد. روز بعد مروان بن حكم كه از بازماندگان و بزرگان بني‌اميه در مدينه بود، امام حسين علیه‌السلام را ديد و به وي گفت: مي‌خواهم تو را سفارش كنم و سفارش من اين است كه با يزيد بيعت كن زيرا اين كار براي دنيا و آخرت تو بهتر است. امام حسين علیه‌السلام در پاسخ وي فرمود: انا لله و انا اليه راجعون و علي الاسلام السلام اذ قد بليت الامه براع مثل يزيد و لقد سمعت جدي رسول الله صلے الله علیه و آله يقول: الخلافه محرمه علي آل ابي‌سفيان؛[۶] ما همه از خداييم و به سوي او باز خواهيم گشت. هرگاه امت اسلام به حاكمي مانند يزيد مبتلا گردد، بايد فاتحه اسلام را خواند. من از جدم رسول خدا صلے الله علیه و آله شنيدم كه مي‌فرمود: خلافت بر فرزندان ابي‌سفيان حرام است. مخالفت امام حسين علیه‌السلام با خلافت يزيد به سرعت در ميان مردم مدينه منتشر گرديد و آنان را در ميان دو راه متحير نمود. وليد براي اخذ بيعت، مخالفان را تحت فشار قرار داد و تعدادي از معترضان از جمله عبدالله بن مطيع را بازداشت و زنداني كرد. اهالي مدينه با پشت گرمي از حمايت‌هاي امام حسين علیه‌السلام از رفتار عامل يزيد اظهار ناخشنودي كرده و به صورت آشكار با وي به مخالفت پرداختند و گروهي از معترضان به زندان وليد هجوم آورده و زندانيان را آزاد كردند.[۷] اين همان بذر انقلاب و آزادي‌خواهي است كه امام حسين علیه‌السلام در آخرين روزهاي زندگاني خويش در مدينه، در ميان اهالي اين شهر افشاند و از همين جا حكومت سراسر تباهي يزيد را نشانه گرفت. امام حسين علیه‌السلام كه با درخواست‌هاي مكرر وليد و اصرار مروان بن حكم روبرو بود در صورت باقي ماندن در مدينه مي‌بايست يكي از دو گزينه را مي‌پذيرفت: يا با يزيد بيعت كند و يا مخالفت و سرانجام درگيري و كشته‌شدن در مدينه بدون اين كه به منظور اصلي‌اش كه افشاي حكومت غاصبانه يزيد و ناحق بودن خلافت امويان بود، دست يابد. کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇 https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar •┈┈••✾•✾•✾••┈┈ ⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇 http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• 📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 2⃣👇
ادامه مطلب بالا👆 اما آن حضرت تصميمي ديگر گرفت و آن عبارت بود از هجرت از مدينه منوره؛ هجرتي بزرگ و سرنوشت‌ساز كه در تاريخ اسلام و نهضت‌هاي اسلامي و عدالت‌خواهي، منزلتي بزرگ و بي‌مانندي پيدا كرد و شگفتي همگان را برانگيخت. امام حسين علیه‌السلام به خانواده خويش و خاندان اميرمؤمنان علیه‌السلام آگاهي داد كه قصد خروج از مدينه و هجرت از اين شهر مقدس را دارد. به همين جهت تمام خاندان اميرمؤمنان علیه‌السلام جز برادرش محمد حنفيه و فرزندانش، اعلام آمادگي كرده و براي هجرت و جهاد در ركاب آن حضرت حضور يافتند. امام حسين علیه‌السلام در انتهاي شب يكشنبه دو روز مانده به پايان ماه رجب سال 60 قمري به طور آشكار و به قصد عمره راهي مكه معظمه گرديد.[۸] امام حسين علیه‌السلام هنگام خروج از مدينه اين آيه شريفه را كه در شأن حضرت موسے علیه‌السلام به هنگام فرار از ستم فرعونيان نازل شده بود، تلاوت مي‌كرد: «فَخَرَج مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ، قالَ رَبِّ نَجِّني مِنَ الْقَومِ الظّالِمينَ؛[۹] پس در حالي كه هراسان بود از شهر بيرون شد و در آن حال گفت: پروردگارا! مرا از دست گروه ستمكاران رهايي ببخش». آن حضرت آيه مزبور را مكرر تلاوت مي‌نمود و از راه عمومي و رسمي ميان مدينه و مكه حركت كرد. گروهي از همراهان عرض كردند: اي پسر رسول خدا صلے الله علیه و آله! اگر از راه معروف و شناخته شده نرويد و به مانند عبدالله بن زبير از بيراهه سفر كنيد، نيكوتر است و از گزند دشمنان ايمن خواهيد بود. امام حسين علیه‌السلام فرمود: لا، والله لا افارقه حتي يقضي الله ما هو قاض؛ سوگند به خدا نه، من از اين راه جدا نمي‌شوم تا خدا درباره ما آن چه خواسته است حكم نمايد.[۱۰] بدين گونه آن حضرت به همراه خانواده و همراهان خويش از مدينه راهي مكه معظمه گرديد. پانویس معالم المدرسيتن (سيد مرتضي عسكري)، ج 3، ص 55؛ ارزيابي انقلاب حسين (محمدمهدي شمس‌الدين، با ترجمه مهدي پيشوايي)، ص 203. وقايع عاشورا (سيد محمدتقي مقدم)، ص 156. معالم المدرستين، ج 3، ص 57. الارشاد (شيخ مفيد)، ص 375. وقايع عاشورا، ص 160؛ معالم المدرستين، ج 3، ص 57. لهوف سيد بن طاووس (ترجمه عقيقي بخشايشي)، ص 38. وقايع عاشورا، ص 164. الارشاد، ص 375؛ وقايع الايام (شیخ عباس قمی)، ص 329. سوره قصص(28)، آيه 21. الارشاد، ص 337؛ وقايع عاشورا، ص 187. 📚منابع: _موسسه تبیان، نرم‌افزار دایرة‌المعارف چهارده معصوم علیهم‌السلام _وقایع الایام شیخ عباس قمی، 28 رجب. کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇 https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar •┈┈••✾•✾•✾••┈┈ ⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇 http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• 📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید. 3⃣ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5812331589014654075.mp3
11.58M
۳۳ 🔮 دنیا ؛ نمی‌تونه بهشتِ تو باشه! اما می‌تونه برات، تبدیل به بهشت بشه! 🔮 دنیا؛ نمی‌تونه همه‌ی آرزوهای تو رو، برات مهیّا کنه! اما می‌تونه، شبیه یک بستر، تو رو برسونه به تهِ تمام آرزوهات! ☜ اول باید بتونی، تفاوت این دو تا رو درک کنی! تا بتونی درست ازش، بهره بگیری! http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4_5812331589014654076.mp3
11.49M
۳۴ ▪️مسیر زندگی، هم مبداء داره، هم مقصد! مبدأ = تو مقصد = الله در این جادّه، عینِ همه‌ی جادّه‌های دیگه، خطراتی، تهدیدت می‌کنه... خطراتی مثل ؛ ـ توقف ـ عقب گرد ـ کُندی حرکت ـ سرعتِ بیجا ـ جاماندن از سبقت‌گیری ـ سبقتِ بیجا و ...... 💥 حالا چجوری از این خطرات خودم رو حفظ کنم؟ http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌دلیل نامگذاری ماه شعبان پیامبر صلی الله علیه و آله: إنَّما سُمِّیَ شَعبانُ لأِنَّهُ یَتَشَعَّبُ فیهِ أرزاقُ المُؤمِنینَ . ماه شعبان، «شعبان» نامیده شد؛ زیرا روزی های مؤمنان در این ماه قسمت می شود. 📚منبع:ثواب الأعمال، ص ۶۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 📹 ببینید | توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره استفاده از ➕سوالی که رهبرانقلاب از امام خمینی(ره) درباره اینکه «شما کدام دعا را بیشتر دلبسته‌ی آن هستید؟» پرسیدند ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
‌✍🏻یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره 🔻بسم‌الله الرحمن‌الرحیم ، وسیله‌ی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه‌ی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بی‌رابطه‌ی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه‌ی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم». 🔹بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و اهل‌بیت طاهرین او - که اوعیه‌ی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - می‌توان جست. ما بحمداللَّه ذخیره‌یی بی‌پایان از ادعیه‌ی مأثوره‌ی از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت می‌بخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه می‌سازد. 🔹مناجات مأثوره‌ی ماه شعبان - که روایت شده اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی‌یی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. 🔹این مناجات، نمونه‌ی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا. 🔹مناجاتهای پانزده‌گانه که از امام زین‌العابدین حضرت علی‌بن‌الحسین (علیه‌السّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف ، مناجاتها را انشا فرموده است. 🔺خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۶۹/۱۰/۱ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5839011784123485333.mp3
5.15M
آسمون ... خُدا ... امام ... امام ... مثل حسین علیه‌السلام ارتباط شخصی با آسمون، چجوریه؟ رفقای خدا چجوری‌اَند؟ الآن این ارتباطی که من با امام حسین علیه‌السلام دارم، ارتباط موفق و درستی هست؟ یا من در توهّم ارتباط به سر می‌برم؟ http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم (ع): به نام خدا شیخ ‏نخودکے در وصیت خود به فرزندش می‌گوید: اگر آدمے چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد، ولے یڪ بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی‌ارزش خواهد شد. فارس: مرحوم کلینى و شیخ طوسى و طبرسى از زهرى نقل کرده‌اند که گفت: مدت طولانے در طلب حضرت مهدى(عج) بودم و در این راه اموال فراوانى در راه خدا خرج کردم، اما به هدف نرسیدم،‌ تا اینکه به خدمت محمد بن عثمان یکے از نواب خاص اربعه رسیدم و مدتى در محضر او بودم، روزى از او به التماس خواستم که مرا خدمت امام زمان(عج) ببرد. محمد بن عثمان پاسخ منفى داد، ولى در مقابل تضرع بسیار من، سرانجام لطف کرد و فرمود: فردا اول وقت بیا، فردا صبح نزد وى رفتم، دیدم جوانى که در زیبایى و خوشبویى از همه کس بهتر و لباس تجار بر تن داشت؛ با وى است و چیزى در آستین دارد. وقتى نظرم به او افتاد، نزدیڪ محمد بن عثمان رفتم، ولى او به من اشاره کرد که به طرف آن جوان برگردم، من هم به‌ طرف جوان برگشتم و سؤالاتى از وى کرددم و هر چه می‌خواستم به من جواب داد، آنگاه رفت که داخل خانه شود و آن خانه، چندان مورد نظر نبود. محمد بن عثمان به من گفت: اگر می‌خواهى چیزى بپرسى بپرس که دیگر بعد از این او را نمی‌بینى. من هم به دنبال او رفتم که سؤالاتى بپرسم، ولى او گوش نداد و داخل خانه شد و جز این دو جمله نفرمود: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِکَ النُّجُومُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِیَ النُّجُوم»؛(1) ‏از رحمت خدا به دور است، ‏از رحمت خدا به دور است، کسى که نماز مغرب را بقدرى به تأخیر بیندازد تا ستاره‌ها نمایان شوند، ‏از رحمت خدا به دور است‏ از رحمت خدا به دور است کسے که نماز صبح را چندان به تأخیر بیندازد تا ستاره‌ها دیده نشوند. نماز صبح نسبت به دیگر نمازهاے یومیه نقش بسزایے در تقویت بعد معنوے انسان دارد. همچنین به لحاظ ارزش زمانے و تأثیرگذارے آن در استجابت دعا جایگاه ویژه‌اے دارد. شاید برخوردارے از شرایط ویژه از بعد زمان فلق و صبح صادق آن را با اهمیت‌تر کرده است. حجت‌الاسلام حسن هرمز از کارشناسان مرکز تخصصے نماز درباره اهمیت نماز صبح این طور می‌نویسد: در واقع نماز صبح، پیروزے نفس رحمانے بر هوے و هوس شیطانے است. زمانے که شیطان در تلاش است تا مانع بیدار شدن انسان مؤمن، براے اقامه نماز شده و همواره او را دعوت می‌کند تا در خواب ناز بماند، ازاین‌رو نماز صبح شرایط سخت‌ترے براے مبارزه با شیطان داشته و پیروزے در این میدان، لذت و حلاوت بی‌شمارے دارد و در نتیجه ثواب اخروے و سودمندے بیشترے بر آن مترتب است اما برخے دلایل اهمیت نماز صبح عبارتند از: قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودا»(2)؛ همانا قرآن فجر(نماز صبح‏)، مشهود فرشتگان شب و روز است! قرآن به معنى چیزى است که قرائت مى‌‏شود و قرآن فجر روى هم رفته اشاره به نماز فجر است.(3) آیه فوق مى‌‏گوید: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً» نماز صبح مورد مشاهده است، اکنون این سؤال پیش مى‏‌آید که مشاهده چه کسانى؟ روایاتى که در تفسیر این آیه به ما رسیده(4) مى‌‏گوید: نماز صبح مشهود ملائکه شب و روز است، زیرا در آغاز صبح فرشتگان شب که مراقب بندگان خدایند جاى خود را به فرشتگان روز مى‌‏دهند و چون نماز صبح در همان آغاز طلوع انجام مى‌‏گیرد هر دو گروه آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مى‏‌دهند. در روایت دیگر امام صادق(ع) در پاسخ اسحاق بن عمار می‌فرمایند: «فَإِذَا صَلَّى الْعَبْدُ الصُّبْحَ مَعَ طُلُوعِ الْفَجْرِ أُثْبِتَتْ لَهُ مَرَّتَیْنِ أَثْبَتَهَا مَلَائِکَةُ اللَّیْلِ وَ مَلَائِکَةُ النَّهَارِ»(5)؛ وقتے بنده‌اے نماز صبح را هنگام طلوع فجر بخواند دو بار براے او نوشته می‌شود، هم ملائکه لیل آن را ثبت می‌کنند و هم ملائکه نهار. بنابراین اگر انسان توجه کند که نماز صبح چنین عظمت و خصوصیتے دارد، هرگز به خود اجازه نخواهد داد که نماز صبح او قضا شود و اگر انجام نماز صبح از زمان طلوع فجر بگذرد و یڪ ساعت یا نیم ساعت بعد از طلوع فجر خوانده شود، دیگر این اثر و این خصوصیت را نخواهد داشت. اگر کسے می‌خواهد نمازش مورد شهادت و نظر ملائکه لیل و نهار باشد، باید آن‌ را اول طلوع فجر که هنگام صعود و عروج ملائکه شب به آسمان و وقت نزول ملائکة نهار بر زمین است بخواند تا این دو گروه از فرشتگان نماز او را ثبت کنند، برادران و خواهران ایمانے حتماً نسبت به نماز صبحشان مقید باشند و در آن سهل‌انگارے نکنند. بدانند آثار بزرگ و برکات فراوانے در نماز اول وقت صبح وجود دارد. در زمان حیات آیت‌الله فاضل لنکرانی، پیرمردے از کشور آذربایجان خدمت ایشان آمده بود، نکته‌اے را گفت که واقعاً جاے تعجب داشت و به حال‌ او با
ید غبطه خورد. آن پیرمرد گفت در تمام دور ان کمونیستے یڪ بار نماز صبح او قضا نشده است، این چه لذتے دارد، فردے که 70 ـ 80 سال عمر کرده وقتے به گذشته خود نگاه می‌کند و می‌خواهد به اعمالش نمره بدهد، به نماز خود می‌نگرد می‌بیند، الحمدلله هیچ یڪ از نمازهایش قضا نشده و اگر همین لحظه از دنیا برود نمازے بر ذمّه او وجود ندارد. اما برخے دیگر از انسان‌ها که سن کمترے هم دارند وقتے به گذشته خود نگاه می‌کنند می‌بینند برخے از نمازهایشان قضا شده! حالا به جاے اینکه به سرعت مبادرت به قضاے آن کرده و تکلیف خود را انجام دهند، آن را به امروز و فردا واگذار می‌کنند تا پایان عمرشان فرا می‌رسد و موفق به انجام قضاے آن هم نمی‌شوند، بعد از مرگ هم معلوم نیست، ورثه او این کار را انجام بدهند. بنابراین نسبت به گذشته خود تأمل کنیم، اگر احتمال می‌دهیم نمازے از ما فوت شده حتماً آن را قضا کنیم. آیه‌ شریفه «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً» یادمان باشد، شب که می‌خواهیم بخوابیم از خداے تبارڪ و تعالے استمداد کنیم، خدایا تو خودت ما را براے نماز صبح بیدار کن، خدایا تو عنایت کن و ما را به محفل نورانے خود و به بزم عاشقان و مناجات کنندگان خودت راه بده، شما امتحان کنید، بزرگان ما بارها فرمودند نمی‌شود انسان شب از خدا طلب کند، حتے نماز شب را، اما موفق به نماز شب نشود، به جاے اینکه به این و آن سفارش کنیم که ما را براے نماز صبح بیدار کنید از خدا و ملائکه الهے بخواهیم، از آنهایے که دائماً بیدارند و توجه دارند. حال اگر واقعاً دغدغه داشته باشیم، چنانچه یڪ روز صبح از خواب بلند شویم و ببینیم نیم ساعت از اذان گذشته، بگوئیم عجب! ملائکه لیل رفتند و شاهد نماز امروز نبودند و این چه خسارت بزرگے است! اگر یڪ مقدار این حال را در خود ایجاد کنیم مطمئن باشید که همیشه هنگام اذان صبح براے نماز و مناجات با خداے تبارڪ و تعالے بیدار هستیم، معناے این آیه را همه‌ بدانند و به ذهن بسپارند، در حال راه رفتن این را با خود زمزمه کنند(6). یکے دیگر از دلایل اهمیت نماز صبح تأکید برگزارے نماز صبح به جماعت است، امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می‌فرمایند که: «مَنْ‏ صَلَّى‏ الْغَدَاةَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ فِے جَمَاعَةٍ فَهُوَ فِے ذِمَّةِ اللَّهِ فَمَنْ ظَلَمَهُ فَإِنَّمَا یَظْلِمُ اللَّهَ وَ مَنْ حَقَّرَهُ فَإِنَّمَا یُحَقِّرُ اللَّه»(7)‏؛ هر کسے نماز صبح و عشا را با جماعت بجا آورد، در تحت نگهبانے و ذمه خدا قرار می‌گیرد و هر کس به او ستم کند، گویا خدا را ستم کرده است و هر کسے او را تحقیر کند، همانا خدا را تحقیر کرده است. رسول خدا(ص) فرمودند: «وَ لَوْ عَلِمُوا الْفَضْلَ الَّذِے فِیهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَ لَوْ حَبْواً»(8)؛ اگر بدانند فضیلت خواندن نماز صبح و عشا (با جماعت) را به سوے آن می‌آیند، هر چند با زانوها و دست‌ها باشد و در حدیثے دیگر می‌فرمایند: «مَنْ صَلَّى الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ وَ صَلَاةَ الْغَدَاةِ فِے الْمَسْجِدِ فِے جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلَّهُ»(9)؛ هر کس نماز مغرب و عشا و صبح را در مسجد با جماعت بخواند، گویا تمام شب را احیا نگه داشته. رسول خدا(ص) روزے پس از اداے نماز صبح در مسجد رو به اصحاب کرده و از حال مردمے که نامشان را یڪ به یڪ برد، پرسید که آیا اینان به جماعت حاضر شده‌اند؟ اصحاب عرض کردند: نه یا رسول الله! حضرت با تعجب پرسید: آیا غایب اند؟ بعد فرمودند: به راستے که هیچ نمازے بر منافقان از این نماز صبح و نماز عشا، دشوارتر نخواهد بود.(10) یکے دیگر از دلایل اهمیت نماز صبح، اهتمام بزرگان به انجام این فرضیه است؛ هنگامے امام حسن عسکری(ع) در بستر بیمارے بود و آخرین لحظات عمر شریفش را سپرے می‌کرد مقدارے دارو جوشانده خدمت حضرت آوردند تا میل فرمایند، حضرت فرمودند: وقت نماز صبح است. اول مقدارے آب بیاورید تا وضو بگیرم و نماز بخوانم.آب آوردند و امام وضو گرفت و نماز صبح را بجا آورد و لحظاتے بعد روح مقدسش به عالم بقا پرواز کرد.(11) امام خمینے (ره) در خاطره‌اے از خودشان می‌فرمایند: شب بعد از دستگیرے در مسیر راه به سمت تهران به سربازان گفتم: نماز صبح نخوانده‌ام و یڪ جایے نگه دارید که من وضو بگیرم، گفتند ما اجازه نداریم، گفتم شما که مسلح هستید من اسلحه‌اے ندارم، ضمناً چند نفر هستید من تنها هستم، کارے نمی‌توانم بکنم، گفتند: ما اجازه نداریم، فهمیدم اصرار فایده‌اے ندارد. گفتم خوب اقلاً نگه دارید تا من تیمّم کنم، گوش کردند و ماشین را نگه داشتند و اجازه پیاده شدن به من ندادند. من همین طور که توے ماشین مأمورین نشسته بودم از توے ماشین خم شدم و دست خود را به زمین زدم و تیمم کردم، نمازے که خواندم پشت به قبله بود چرا که از قم به تهران می‌رفتیم و قبله در جنوب بود نماز با تیمم و پشت به قبله و ماشین در حال حر
کت این طور نماز خودم را خواندم، شاید همین دو رکعت نماز من مورد رضاے خدا واقع شود.(12) مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حسنعلے اصفهانے معروف به نخودکے در وصیت خود به فرزندش می‌گوید: اگر آدمے چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد، ولے یڪ بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی‌ارزش و نابود خواهد شد، اما نمازے که این قدر اهمیت دارد و چنین آثارے دارد چرا برخے افراد با اینکه دیگر نمازهایشان را مرتب می‌خوانند نماز صبح‌شان قضا می‌شود و نسب به قضاشدن آن نگرانے ندارند؟ به عبارت دیگر عوامل سلب توفیق از نماز صبح چیست؟ عوامل سلب توفیق از نماز صبح به دو گروه عمده دسته بندے می‌شود: الف: عوامل مادے که برخے از این عوامل شامل موارد ذیل است: از مهمترین عوامل مادے که مانع از توفیق درڪ نماز صبح می‌ شود، فقدان برنامه‌ریزے و نظم در زندگے است، مانند فقدان برنامه‌اے منظم براے خواب و یا عدم برنامه‌ریزے جهت قضا نشدن نماز صبح و یا ایجاد مشغله‌هاے پراکنده و فراتر از توانایی‌هاے خود که نتیجه‌اے جز ایجاد خستگے مفرط ندارد. علتے دیگر براے خواب طولانے و سنگین پرخورے در شب است، حضرت عیسی(ع) خطاب به بنے اسرائیل فرمودند: «اے بنے اسرائیل! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می‌افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می‌گذارد و در نتیجه در زمره غافلان نوشته می‌شود.(13) آیت‌الله آقا عزیز خوشبخت درباره برخے کارهاے که موجب قضا شدن نماز صبح شده می‌فرمایند: آدم شب زیاد پاے تلویزیون بنشیند، غذاے چرب هم بخورد، شب هم کوتاه باشد، طبیعے است که دیگر بیدار نمی‌شود، از ایشان پرسیدند: حالا اگر بخواهد بیدار شود چه کار باید بکند؟ ایشان پاسخ دادند: باید مقدماتش را فراهم کند. مقدمات یکی‌اش همین است، زود بخوابد، پاے این تلویزیون ننشیند، غذاے چرب و چیل نخورد، درست می‌شود إن‌شاء‌الله، بنابراین واجب است بر این آدم این کارها را بکند و الّا مبتلا به گناه قضاشدن نماز صبح می‌شود. ب:عوامل معنوی یکے از مهمترین عوامل معنوے که موجب می‌شود تا انسان نسبت به نماز صبح اهمیت ندهد، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وے است، فرض کنید اگر با یکے از مسئوالان که حل مشکلتان در دست اوست قرارے گذاشته‌اید و یقین دارید که وے در همان ساعت مقرر منتظر شما است. آیا واقعا شب به راحتے می‌خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با کسلے با وے مواجه می‌شوید؟ اگر انسان واقعاً نسبت به الطاف الهے کمترین معرفتے داشته باشد و بداند که کسے که در نماز با او صحبت می‌کند، همانے است که او را از نیستے به دنیا آورده و تمامے نعمت هاے خود را نیز بر او ارزانے داشته تا به نهایت کمال و درجات بالاے بهشتے دست پیدا کند و او همانے است که اختیار کمے و زیادے روزی‌اش را دارد ؛ همانے است که مرگ و زندگی‌اش در ید قدرت اوست، با این حال آیا نسبت به نماز با بی‌حالے برخورد خواهد کرد و یا آنکه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهد پرداخت. گناه اعمال و رفتارے که انسان در طے روز انجام می‌دهد نقش بسیار مهمے در توفیق انسان نسبت به عبادات دارد؛ یعنے هر چه در طے روز کارهاے شایسته از انسان سر بزند، توفیقات انسان نیز براے اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می‌شود و هر چه به گناه آلوده شود توفیق اعمال خوب از وے سلب می‌‌شود، لذا باید نسبت به این مسأله بسیار حساس بود تا به واسطه گناه درڪ لذت سحرخیزے را از دست نداد، از آیت‌الله بهجت سؤال شد: چه کنیم تا نماز صبحمان قضا نشود؟ در پاسخ فرمودند: کسے که باقے نمازهایش را در اول وقت بخواند؛ خدا او را براے نماز صبح بیدار خواهد کرد. بیایم با عزم و اراده جدے نسبت به نماز اول وقت بینے شیطان را به خاڪ بمالیم، چرا که امام زمان(عج) درباره نماز می‌فرمایند: «فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّیْطَانِ بِشَیْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّیْطَان‏»(14)؛ هیچ چیز مانند نماز، بینى شیطان را به خاڪ نمى‌مالد پس نماز بخوان و بینے شیطان را به خاڪ بمال.» : 1- الغیبة للطوسی، کتاب الغیبة للحجة، النص، ص: 271. 2- اسراء: 78. 3- تفسیر نمونه ذیل آیه. 4- الکافے ط - الإسلامیة، ج‏8، ص: 341. 5- الکافے ط - الإسلامیة، ج‏3، ص: 283. 6- اسرار و آداب نماز 219. 7- المحاسن، ج‏1، ص: 52. 8- من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص: 377 9- وسائل الشیعة، ج‏8، ص: 295. 10- المحاسن، ج‏1، ص: 84. 11- منتهے الامال ،ج2،ص412. 12- امام در سنگر نماز، ص13. 13- مجموعة ورام ج‏1، ص: 47 14- من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص: 498. https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5848481791874173673.mp3
11.88M
۳۵ ⚡️همه‌ی انسانها، به جهنّم متولّد می‌شوند👇 ( ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ) ⚡️و این ما هستیم که باید در متنِ همین دنیا، مسیرِ جهنّم را طی کنیم، تا به بهشت برسیم! ❀ صراط چیزی نیست؛ جز مسیرِ حرکت ما، در همین جهنم (ظلمات دنیا)، بسمت بهشت (سلامت و نور باطن)! http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔹 امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: عموی ما عباس بن علی، بصیرتی نافذ و بینشی عظیم و ایمانی استوار داشت، در محضر امام حسین(علیه السلام) جهاد کرد و در راه حضرتش جانبازی و ایثار کرد و به شهادت رسید.» http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
﷽ 🌼مقام حضرت عباس علیه السلام در کلام حضرت امام سجاد علیه السلام ✍از ثابت بن ابى صفيت نقل است كه سرور عابدان، امام سجاد عليه السلام نگاهی به عبيدالله پسر اباالفضل العباس كرد و گريست. سپس فرمود: بر رسول خدا صلى الله عليه و آله، روزی سخت تر از روز جنگ اُحد نبود كه در آن عمويش حمزه بن عبدالمطلب شير خدا و شيرمردِ رسول خدا کشته شد و پس از آن سخت‌ترين روز پيامبر، روز جنگ موته بود كه در آن پسر عمويش جعفر بن ابی طالب كشته شد. اما هرگز روزی چون روز حسين عليه السلام نیست. در آن روز سی هزار مرد بر او گِرد آمدند كه خود را از اين امت می‌پنداشتند و همگی با ريختن خون او، بخدای عزوجل تقرب می‌جستند و او هر چه خدا را به يادشان می‌آورد پندی نمی‌گرفتند تا اينكه او را از سر عداوت و ستم و سركشی كشتند. 💥سپس فرمود: خدا عباس را رحمت كند كه ايثار كرد، آزموده شد و جانش را فدای برادرش ساخت، تا آنجا که دو دستش از تن جدا شد و خدای عزيز و جليل بجای دو دستش، به او دو بال داد تا با آنها در بهشت همراه فرشته‌ها پرواز كند، همان طوری كه براى جعفر بن ابی طالب (جعفر طيار) مقرر ساخت. براستی كه عباس را پيش خدای تبارك و تعالی جايگاهی ويژه است كه همه شهيدان در روز رستاخيز به آن غبطه می‌خورند و رشك می‌برند. 📚الأمالی (شيخ صدوق ره) ،ص547 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ احادیثی از حضرت علی (ع) درباره قضاوت امام علی ‏(علیه السلام) فرمودند: قضاوتی که با تکیه به ظن و گمان باشد، عادلانه نیست. «نهج البلاغة، حکمت ۲۲۰» پنج‏ چیز است که باید قاضى (درباره آنها) به‏ ظاهِر حُکم عمل کند: ولایت (حقّ ولایت و سرپرستى که خداوند ، یا امام براى هر کس ، یا ولىّ طفل قرار داده است) ، همسران (یعنى مسأله زناشویى که بین مسلمانان مشهوراست) ، میراثها ، ذبایح(حلال بودن کشتار مسلمانان) و شهادات. هر گاه شهود ، در ظاهر امین و در خور اعتماد باشند ، شهادتشان پذیرفته است و لازم نیست از باطن آنها جست وجو کرد. «الخصال : ۳۱۱ / ۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲» دست رحمت خدا ، بر فراز سر قاضى در حرکت است. پس هر گاه ستم و حقّ کشى کند ، خداوند او را به خودش وا مى‏ گذارد. «الکافی : ۷ / ۴۱۰ / ۱» امام على علیه‏ السلام – خطاب به شریح- فرمودند: در مجلس قضاوت با کسى در گوشى صحبت مکن و اگر عصبانى شدى ، برخیز و در حال خشم هرگز داورى مکن. «الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۵» امام على علیه‏ السلام خطاب به شریح- فرمودند: در مجلس قضاوت منشین ، مگر این که قبلاً چیزى بخورى. «الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲» امام على علیه ‏السلام – خطاب به شریح- فرمودند: مبادا در مجلس قضاوت اظهار خستگى و ناراحتى کنى ؛ مجلسى که خداوند در آن پاداش قرار داده و براى کسى که به حقّ داورى کند ذخیره خوبى در نظر گرفته است. «الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ