صبح موعود
از دکتر سید حسن حسینی
آیینهی آیین حق، ای صبح موعود
ماییم سیمای تو را آیینهداران
دیگر قرار بی تو ماندن نیست در دل
کیمیشود روشن به رویت، چشم یاران؟
مجموعهی کامل شعرهای سید حسن حسینی، ص ۶۶۳.
#صبحموعود
#سیدحسنحسینی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
یک رباعی از خیام
ماییم که اصل شادی و کانِ غمیم
سرمایهی دادیم و نهادِ ستمیم
پستیم و بلندیم و فزونیم و کمیم
ِآیینهی زنگخورده و جام جَمیم
تاریخ ادبیات در ایران، دکتر صفا، ج ۲، ص ۵۳۵.
#بزرگداشتخیام
#رباعیخیام
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ضربالمثلهای جهان دربارهی امید
امید، دارایی مرد فقیر است.
(آلمانی)
🌺🌺🌺
امید، رویای بیداران است.
(دانمارکی)
🌺🌺🌺
امید، نان بیچارگان است.
(ایتالیایی)
🌺🌺🌺
امید، نصف خوشبختی است.
(ترکی)
🌺🌺🌺
امید و شجاعت، دو الماس درخشان، در تاج موفقیت میباشند.
(فلسطینی)
🌺🌺🌺
فرهنگ جامع ضربالمثلهای ایران و جهان، دکتر مسعود هاشمی، ص ۵۵.
#ضربالمثلهای_جهان
#امید
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شرح یک رباعی از مولانا
حاشا که شود سینهی عاشق، غمناک
یا از جز عشق، دامنش گردد چاک
حاشا که بخُفت عاشقی، اندر خاک
پاک است، کجا رود؟ در آن عالم پاک
مصراع اول رباعی، اشاره به آیهی ۶۲ سورهی یونس دارد که: الا انّ اولیاء الله لاخوف علیهم و لا هم یحزنون.
در مصراع دوم میفرماید که: عاشقان را دامن، جز از عشق چاک نگردد و غم ایشان، غم عشق باشد.
بعد میفرماید: حاشا که عاشقان، به زیر خاک روند. نور، کجا در گور رود؟ نور، پاک است؛ کجا رود جز به عالم پاک و جز به افلاک و آستان حق.
باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی، ص ۲۱۰.
#مولانا
#شرحرباعی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
خلاصهی داستان برزگر و مار از مرزباننامه
📚📚📚
برزگری که از دوستیِ اهلدنیا، دلسرد و ناامید گشته است، مصاحبت ماری را برمیگزیند و در لانهی مار رفته و به او غذا میدهد. تا این که یک روز میبیند مار، از شدت سرما، در گوشهای افتاده است.
مرد، او را برداشته و در توبرهای قرار میدهد و بر گردن خر خود میآویزد تا از گرمای نَفَس خر، جان بگیرد و خود به جستجوی هیزم میرود. وقتی برمیگردد، میبیند که خر، در اثر نیش مار هلاک شده است.
درآمدی بر ادبیات تمثیلی، ۱ - مرزباننامه، امیرحسین تسلیمی، ص ۴۵.
برای اطلاع از اصل متن داستان، رجوع بفرمایید به: تصحیح و شرح مرزباننامه، سعدالدین وَراوینی، عفت کرباسی و دکتر برزگر خالقی، باب دوم، ص ۳۳.
#داستانکوتاه
#مرزباننامه
#شرحمرزباننامه
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از گلستان ادبیات (تکبیتی و دوبیتی)
شوق دوست
از مهدی الهی قمشهای
از چشم بد زمانه، ایمن ماییم
پوشیده ز تیر چرخ، جوشن* ماییم
چون آب ز خاک تن، مُکدَّر نشویم
کز آتش شوق دوست، روشن ماییم
*جوشن: زره.
دیوان حکیم الهی قمشهای، ص ۵۲۷.
#دوست
#مهدیالهیقمشهای
https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae
ای عشق
از دکتر قیصر امینپور
ای همچو شعر حافظ و تفسیر مثنوی
شرح تو غیرممکن و تفسیر تو محال
عنقای بینشانی و سیمرغ کوه قاف
تفسیر رمز و راز اساطیر تو محال...
گلها همه آفتابگردانند، ص ۱۱۹.
#عشق
#قیصرامینپور
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
نیکاندیشی، آتش شر را خاموش میکند.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۴۹۹.
#امام_علی(ع)
#نیکاندیشی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی
زلف
در اصطلاح عرفانی، به معنی تجلی جلالی در صوَر جسمانی و صفات خداوندی است و نیز زلف را به کثرت تشبیه کردهاند؛ چنان که روی را به وحدت. و برخی زلف را جذبهی الهی گفتهاند و گاهی معنی قرب و نزدیکی به حق میدهد و گاهی صفات جلالی و تجلیات جمالی را گویند. زلف، کنایه است از کفر و حجاب و اشکال و شبهت و هر چیزی که فرد را محجوب کند نسبت به حال او.
شیخ محمود شبستری، در گلشن راز میگوید:
تجلی، گه جمال و گه جلال است
رخ و زلف آن معانی را مثال است
صفاتِ حق تعالی، لطف و قهر است
رخ و زلف بتان را زان دو بهر است...
شاخ نبات حافظ، ص ۱۰۶۲.
#اصطلاحات_عرفانی
#زلف
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303