امام علی - علیه السلام - فرمودند:
فضیلت ریاست، خوشرفتاری با مردم است.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۱۷.
#امام_علی(ع)
#ریاست
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستان یک مثل
آن چه من با هزار "یا حسین" جمع کردم، تو با یک "یا علی" میبری؟
دزدی به خانهی روضهخوانی رفت. تمام اسباب و اثاث او را جمع کرد و در یک چادرشب رختخواب پیچید. وقتی خواست از زمین بلند کند، گفت: یا علی!
مرد روضهخوان، به صدای او از خواب بیدارشد. مچ پای او را گرفت و گفت: آن چه من در طول عمر، با هزار "یا حسین" جمع کردهام، تو با یک "یا علی" میخواهی ببری؟
دوازدههزار مثل فارسی، دکتر شکورزاده بلوری، ص ۵۰.
#داستان_مثل
#دزدویاعلیگفتن
#شکورزادهبلوری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
رویِ ریا
از شیون فومنی
مانَد به خطوط درهمی، از من و تو
افسانهی شادی و غمی، از من و تو
چون رویِ ریا به جانب حق نکنیم
بگذار برنجد عالمی، از من و تو
گوشهی تماشا، ص ۱۹۴.
#ریا
#شیونفومنی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
5.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعر گل و خار
🌹🌹🌹
از #فریدونمشیری
🌻🌻🌻
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
مکتبهای ادبی جهان📚📚📚
اولترائیسم یا افراطگرایی
اصطلاحی است که به طور کلی، به گرایشهای تندرو در زمینهی ادبیات و هنر قرن بیستم اطلاق میشود و بسیاری از مکتبهای افراطی را که هدفشان فراتر رفتن از محدودیتهای معمول و الگوهای قراردادی هنری است، در بر میگیرد. بدعتها و نوآوریهایی از قبیل به کار بردن اوراق به رنگهای مختلف برای رمان، به منظور نشان دادن فضا و حالتهای مختلف حوادث، یا کتابهایی که صفحات آن، کاملاً مجزّا هستند و بر حسب میل خواننده، میتوانند جابهجا و مرتب شوند، نمونههایی از تجربههای اولترائیستی به شمار میرود.
این مکتب ادبی، در فاصلهی سالهای ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۳ در اسپانیا به وجود آمد و هدف آن، بیان تجربهها در حدی فراتر از حدود معمول و متوسط بود. شاعران و نویسندگان معروف این مکتب، ژِراردو دیِهگو و خوآن لارهآ، شاعران اسپانیایی و لوئیس بورخِس داستاننویس و شاعر آرژانتینی هستند.
از مشخصات کار این گروه، به کار گرفتن استعارههای عجیب و تازه و خودداری از به کار بردن الگوهای قدیمی زبان و قطع رابطهی شعر با گذشته است.
با تلخیص از تاریخ ادبیات جهان، دِهبزرگی، ص ۵۲۹ و ۵۳۰.
#مکتبهای_ادبی_جهان
#اولترائیسم
#افراطگرایی
#بازنشر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
عاشقان و زاهدان
از سعدی
عاقلانِ خوشهچین، از سِرّ لیلی غافلند
این کرامت نیست جز مجنون خرمنسوز را
عاشقانِ دینودنیاباز را خاصیّتی است
کان نباشد زاهدانِ مالوجاهاندوز را
شرح غزلهای سعدی، دکتر برزگر خالقی و دکتر عقدایی، ج ۱، ص ۳۴.
#عاشقان
#سعدی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فرهنگ اساطیر🌹🌹🌹
تهمینه، همسر رستم
تهمینه، نام دختر شاه سَمَنگان، همسر رستم و مادر سهراب بود که برحسب اتفاق، به همسری رستم درآمد. بدین ترتیب که روزی رستم به نزدیکی مرز توران به شکار رفت. هنگامی که در خواب بود، پهلوانان تورانی، رخش رستم را بند کردند و به شهر بردند. رستم به دنبال پیِ رخش، به سمنگان رسید. شاه سمنگان، مجلسی درخور رستم ساخت و بزرگان را نیز فراخواند. رستم، دختر شاه سمنگان را بدید و بر او دل باخت. دختر نیز که حدیث پهلوانی رستم را شنیده بود، به او فریفته شد.
رستم، او را از پدر خواستگاری کرد و شب هنگام را با او به صبح آورد. به هنگام عزیمت، مُهرهای که در بازو داشت، به تهمینه داد و گفت: اگر خدا به تو دختری داد، این مهره را بر گیسوی او بند و اگر پسری آوردی، بر بازوی او بند. آن گاه به سوی ایران روانه شد.
سهراب از تهمینه در وجود آمد و نشان پدر جُست و سرانجام به هنگام نوجوانی، به سوی ایران و به دیدار پدر شتافت و به طور ناشناس، با پدر روبرو و بر دست او جوانمرگ شد.
فرهنگ اَساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، دکتر محمدجعفر یاحقّی، ذیل واژهی تهمینه.
#تهمینه
#فرهنگاساطیر
#محمدجعفریاحقی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303