امام علی - علیه السلام - فرمودند:
برای نگهبانی(مملکت)، عدل و داد کافی است.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۵۷.
#امام_علی(ع)
#عدل
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
آرایههای ادبی
حسّامیزی
حسامیزی، یعنی آمیختن حسها. گاهی آدمی به یاری نیروی خیال، تعبیرات و لغات مربوط به یک حس را به حسّ دیگر انتقال میدهد و بدین ترتیب، ترکیبهایی به وجود میآورد که برای احساس آنها، بیش از دو حس فرا خوانده میشود و گویی دو حس با هم برای درک و احساس چیزی لازم است.
بنابراین، حسامیزی در اصطلاح بدیع، عبارت است از نسبت دادن محسوسات یکی از حواس به حسّ دیگر و احساس کردن چیزی با آمیختن دو حس؛ مثلاً: نگاه سرد، سرود سرخ، صدای گرم.
گاهی وابستههای حواس ظاهر را، به امور و مفاهیم ذهنی نسبت میدهیم و ترکیبهایی با بار عاطفی و زیباشناختیِ ویژهای به وجود میآوریم؛ نظیر: عشق گرم، عقل سرخ، درک سبز.
مثالهای دیگر:
به ترانههای شیرین، به بهانههای رنگین
بکشید سوی خانه، مه خوب خوشلقا را
(مولوی)
اگر دشنام فرمایی و گر نفرین، دعاگویم
جواب تلخ میزیبد لب لعل شکرخا را
(حافظ)
که این موارد حسامیزی دارند: ترانههای شیرین، بهانههای رنگین، جواب تلخ.
با تلخیص از بدیع در شعر فارسی، دکتر تورج عَقدایی، ص ۹۵ و ۹۶.
#آرایههایادبی
#حسامیزی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
009-Aghaz-Ketab-WikiShahnameh-Com-009.mp3
362.7K
#شاهنامهخوانی
🌹🌹🌹
بخش ۹: داستان دقیقی شاعر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
🌻🌻🌻
حوالی دانشگاه 😂😂
از رضا رفیع
اهل دانشگاه را با اهل ثروت، کار نیست
علم و ثروت، هر دو یک جا، قابل انبار نیست
جمع ضدّین، از محالات است طبق شایعات
اختلافی، منطقیّون را در این گفتار نیست
علم بهتر هست یا ثروت؟ جوابش روشن است
این معما را، دگر حاجت به استفسار نیست
هر که سر در جَیب* فکرت بُرد و گشت اندیشمند
دست در جیبش کنی، جز یک دو سه صَنّار نیست...
هر که دانشجو شود، هشتش گرو در نُه بُوَد
هفت گردون را بگردد، پنج شش دینار نیست
وضع کاری هم که توضیحی است بهر واضحات
هیچ عقرب، مثل بیکاری چنین جَرّار نیست
دربهدر، جویای کاری بعدِ دانشجوییات
زین جهت باید بگویم: هیچ کس بیکار نیست...
*جَیب: گریبان.
تشویق اذهان عمومی، مجموعه شعر طنز و تحفهی نطنز، رضا رفیع، ص ۷۲ و ۷۳.
#شعرطنز
#دانشگاه
#رضارفیع
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ویراستاری
۱۱ - خط ممتد
برای برجسته کردن بعضی از کلمهها یا عنوانها در دستنوشتهها و نوشتههای ماشینشده، زیر آن، خطّ ممتد کشیده میشود؛ مانند:
از دانشجویان عزیز تقاضا میشود، رأس ساعت ۸ صبح، در اتاق شمارهی ۷ حضور پیدا کنند. (قسمت خط کشیده از راس ...تا ۷ است.)
علاوه بر موارد بالا، در مطلب دستنویسی که برای چاپ ارسال میشود، زیرِ اسم کتابها و مجلهها و مجموعهها نیز خط میکشند که همهی این موردها در چاپ، با حروف سیاه و در صورت امکان، با حروف خوابیده (ایتالیک/ ایرانیک) مشخص میشود.
راهنمای نگارش و ویرایش، دکتر یاحقی و دکتر ناصح، ص ۹۰ و ۹۱.
#ویراستاری
#خطممتد
#یاحقیوناصح
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ظاهرپرستی
از فاضل نظری
گر نمیآمیخت با ظاهرپرستی دین ما
سایهی نفرین نمیافتاد بر آمین ما
در تقلّای عبادت غافل از مقصد شدیم
از سفر واداشت ما را توشهی سنگین ما
عشق را گفتم: چرا بر من نبستی راه؟ گفت:
راه بر گمراه بستن، نیست در آیین ما
کتاب، نظری، ص ۳۹.
#ظاهرپرستی
#فاضلنظری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
کاریکلماتور
از پرویز شاپور ( ۱۵ مرداد سالروز درگذشت اوست.)
🌹 اگر بخواهم پرنده را محبوس کنم، قفسی به بزرگی آسمان میسازم.
🌹 تاریخ مصرف موش و ماهی را، گربه تعیین میکند.
🌹 خودنویسم را از واژهها پر میکنم.
🌹 گربه تا آخرین قطرهی آبِ تُنگ را خورد؛ ولی به خودِ ماهی، نگاه چپ هم نکرد.
🌹 دربارهی موش حرف میزدم، تا سر و کلهی گربه پیدا شد، حرفهایم پا به فرار گذاشتند.
🌹برای این که قطرات اشکم را با دانههای باران اشتباه نکنم، در روزهای بارانی، اشک نمیریزم.
🌹🌹🌹🌹🌹
قلبم را با قلبت میزان میکنم، کاریکلماتور، پرویز شاپور، انتشارات مروارید، ص ۱۷ - ۱۹.
#کاریکلماتور
#پرویزشاپور
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303