شاعران معاصر 🌹🌹🌹
عماد خراسانی
عمادالدین حسن بُرقَعی خراسانی، متخلص به عماد و مشهور به عماد خراسانی، در بهار سال ۱۳۰۰ در مشهد متولد شد. در سهسالگی، مادر و در ششسالگی، پدرش را از دست داد و پدربزرگ و مادربزرگ مادریاش، پرورش او را بر عهده گرفتند.
در دوازدهسالگی، نخستین شعر خود را سرود. تا ششم ابتدایی درس خواند و پس از درگذشت پدربزرگش در سیزدهسالگی و مادربزرگش در شانزدهسالگی، به تهران آمد و با مختصر ارثی که برایش مانده بود، زندگی را میگذراند.
پس از آمدن عماد به تهران، آثار او پراکنده در روزنامهها و مجلات چاپ و برخی از آن به وسیلهی خوانندگان آواز خوانده میشد. او شاعری آزاده و غزلسرایی صاحب سبک بود که در بیست و هشتم بهمن ۱۳۸۲ درگذشت و مقبرهاش در طوس، در جوار آرامگاه فردوسی است.
آثار او عبارتند از: یک شب در بهشت، چند غزل از عماد، سبو، دیوان عماد خراسانی، و شبی بر مزار خیام.
غزل او به مَطلَع زیر، بسیار معروف است:
دوستت دارم و دانم که تویی دشمن جانم
از چه با دشمن جانم شدهام دوست؟ ندانم
📚📚📚📚
با تلخیص از برکران بیکران، دکتر صبور، ص ۳۵۷-۳۵۹ و فرهنگ شاعران و نویسندگان معاصر سخن، دکتر صبور، ذیل عماد خراسانی.
#شاعرانمعاصر
#عمادخراسانی
#کانالگلزارادبیات
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
14.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 زندگی #عمادخراسانی
💐 به مناسبت ۲۸ بهمن، سالروز درگذشت وی
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
🌻🌻🌻
سخنان عارفان
ابنعطا آدمی(قرن سوم ه. ق.):
🌺 علم، چهار است: علم معرفت و علم عبادت و علم عبودیت و علم خدمت.
🌺 اخلاص، آن است که خالص بُوَد از آفات.
🌺 تواضع، قبول حق بُوَد.
📚📚📚📚
تذکرة الاولیاء، عطار، تصحیح دکتر محمد استعلامی، ص ۴۳۰ و ۴۳۱.
#سخنانعارفان
#علمواخلاصوتواضع
#ابنعطاآدمی
#تذکرةالاولیاء
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
🟡حکایت پسر حاتم🟡
از جوامع الحکایات محمد عوفی
آوردهاند که پسر حاتم که از کریمان جهان بود، آب از کوزهی سفالین میخورد و بر فرش کهنه مینشست؛ ولکن، پیوسته سفرهی نیکو مینهاد و مردمان را طعام میداد و به شاعران، هر سال هشتادهزار دِرَم صِله و جایزه میداد و از بخشش و احسان چنان میکرد که زبان در وصف آن عاجز میماند.
روزی، نویسندهی او به وی گفت: چه میشد که آب در جام بلورین میخوردی و فرش و ظرفهای بهتر فراهم میکردی؟
گفت: من حساب کردهام که اگر بخواهم وسایل تجمل فراهم آورم، هر سال پنجاههزار دینار زر سرخ، خرج این تجمل میشود و من دوستتر دارم که زندگانی ساده در پیش گیرم و این پنجاههزار دینار، به محتاجان دهم تا در ایام حیات، مرا ثنا گویند و بعد از وفات، بر من دعا کنند که از آدمی، همین به کار آید و بس.
📚📚📚📚
حکایتهای دلنشین، بازنویسی جوامع الحکایات محمد عوفی، به کوشش منوچهر دانشپژوه، ص ۵۳ و ۵۴.
#حکایتپسرحاتم
#جوامعالحکایاتعوفی
#منوچهردانشپژوه
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از گلستان ادبیات (تکبیتی و دوبیتی)
65.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعر طنز😂😂😂
🌵اگر قاضی شوم روزی ... بگیرم انتقام از مهدکودک تا دبستانم!
📌 برگزیده دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه دادخند
📍جناب آقای عبدالرضا قیصری
📍 استان فارس
#شعرطنز
#عبدالرضاقیصری
🔊(کانال اطلاعرسانی جشنواره ملی شعر طنز عدلیه«دادخند»)
📱https://eitaa.com/dadkhande
https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae
🌻🌻🌻
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
هر که با بدان بنشیند، سالم نمانَد.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۶۴۴.
#امامعلی(ع)
#همنشینیبابدان
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
آرایههای ادبی
رَدُّ المَطلَع
بیت اول شعر را مَطلَع و بیت پایانی را مَقطَع مینامند. این آرایه ، باز بُردن مصراع اول یا دوم شعر است به پایان آن.
مطلع یک غزل حافظ، این است :
ای صبا، نکهتی از بوی فلانی به من آر
زار و بیمار غمم، راحت جانی به من آر
آن گاه در پایان غزل گفته است:
دلم از دست بشد دوش، چو حافظ میگفت:
ای صبا، نکهتی از بوی فلانی به من آر
این آرایه در غزل و قصیده به کار میرود.
📚📚📚📚
بدیع در شعر فارسی، دکتر عقدایی، ص ۳۰ و بلاغت، دکتر محمدی، ص ۱۴۱.
#آرایههایادبی
#ردالمطلع
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شیشه و سنگ
از نادر نادرپور
🔵 به مناسبت ۲۹ بهمن، سالروز درگذشت وی (۱۳۷۸)
من آن سنگ مغرور ساحلنشینم
که میرانم از خویشتن، موجها را
خموشم، ولی در کف آماده دارم
کلاف پریشانِ صدها صدا را...
غبار مرا، گر چه دریا بشوید
ولی زنگ غم دارد آیینهی من
مرا سنگ خوانند و دریا نداند
که چون شیشه قلبی است در سینهی من
شعر امروز ایران، خسرو امینی، ص ۳۸۳.
#شیشهوسنگ
#نادرنادرپور
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303