💐🌹🌸💐🌹🌸💐
https://eitaa.com/gooorrrran
⚪️ #آموزش #صداسازی #حرفه_ای (5)
با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان قاریان ومداحان گرانقدر و عزیزی که در کانال حضور دارند مناسب است که به برخی نکات صوتی مرتبط هست بپردازیم.
https://eitaa.com/gooorrrran
الف: یکی از عمده ترین مشکلات صوتی در مداحان این است که غالبا پس از اجرا، احساس ضعف در تارهای صوتی و یا به قول خودشان #سوزش می کنند. ممکن است برای دیگر خوانندگان نیز چنین مشکلی پیش بیاید. توجه داشته باشید هر گونه احساس ضعف در #تارهای_صوتی، #بم شدن بیش از اندازه صدا پس از خواندن، #گرفتگی_صدا، عدم توانایی برای خواندن #نت ها در اکتاو دوم و نت های اولیه اکتاو اول و سایر مشکلات مشابه معمولا ناشی از سه مورد است:
1. خروج غیرصحیح و غیراصولی صدا از حنجره؛ یعنی صدایی که پس از ارتعاش تارهای صوتی و خروج از #حنجره بایستی از فضای دهان بیرون بیاید، از فضای بینی خارج می شود و همین مورد باعث نشنیدن صدای سالم و بدون نقص و گرفتگی زودهنگام صدا و ایجاد خش و خروسک در صدا می شود. خواننده در این موارد غالبا نمی تواند تمام تحریرها و نغمات را کامل اجرا کند، به همین دلیل اصرار دارد برای اینکه صدای بهتری خارج کند دائم بر روی نت های اکتاو دوم هنرنمایی کند که آن هم با شکست مواجه می شود.
2. #گرم نکردن صدا پیش از خواندن؛ در یک قانون نانوشته در صداسازی، هر #خواننده ای پیش از یک اجرا بایستی صدای خود را گرم و پس از هر اجرا بایستی صدای خود را سرد کند و به حالت عادی برگرداند. به دلیل اینکه خواندن و استفاده از تارهای صوتی مستلزم درگیر شدن اندام های مختلف صورت، گردن، گلو، سیستم تنفسی و ... است (بعدا در این باره مفصل صحبت می کنم) بایستی پیش از یک بار خواندن طولانی مدت (مثلا 30 دقیقه) ضرورتا تارهای صوتی و #اندام هایی که برای خواندن به آن ها نیاز داریم را گرم کنیم. درست مثل یک ورزشکار حرفه ای که تا زمانی که با گرم کردن بدن و اندام هایی که بیشتر به آن ها نیاز دارد، آمادگی کامل و 100 درصدی برای حضور در صحنه ی ورزشی خود را پیدا نکرده است در صحنه حاضر نمی شود خواننده ی حرفه ای نیز بایستی پیش از شروع به خواندن حتما اندام ها و اجزای مختلف بدن خود که در خواندن به آن ها نیازمند است را گرم کند و در این مورد بسیار سخت گیر باشد و برای خود قانون بگذارد که : «بدون گرم کردن، نمی خوانم»!
https://eitaa.com/gooorrrran
3. #فریاد زدن های ناخودآگاه و خودآگاه در حین مداحی کردن نیز کُشنده ی صداست. با صدایی که هنوز گرم نشده و به میزان کافی آمادگی برای خواندن پیدا نکرده است، نباید فریاد زد! این کار در طولانی مدت #عُمر_صدا را کاهش می دهد و در کوتاه مدت نیز سبب خستگی زودهنگام صدا و تارهای صوتی در حین خواندن و نیز #گرفتگی_صدا پس از خواندن می شود. یک خواننده ی حرفه ای هیچ وقت اصول خواندن را فدای احساسات لحظه ای نمی کند؛ بزرگ ترین و مهم ترین ابزار خواننده برای ارائه هنر خود، تارهای صوتی و حنجره است؛ چنانچه این ابزار مهم آسیب ببیند یا با مشکل مواجه بشود، خواننده به هیچ طریق دیگری نمی تواند هنر خود را نمایان کند. مانند اینکه از یک نقاش حرفه ای توقع داشته باشیم بدون داشتن چشم و دست، نقاشی کند!
ب: برای اینکه این مشکلات به وجود نیاید یا از بین برود بایستی چند #اصل مهم را سرلوحه تمام خواندن های خودتان قرار بدهید:
1. از این پس هیچ وقت بدون گرم کردن صدا، نخوانید. یکی از ساده ترین راه های گرم کردن صدا، تکرار آوای «آ» یا «م» در #درجات_صوتی مختلف است. در هر #درجه_صوتی ، به مدت چند ثانیه آوای «آ» یا «م» را تکرار کنید و تا یک #اکتاو (هشت نت پشت سر هم) این تکرارها را ادامه بدهید. پس از رسیدن به پایان یک اکتاو، دوباره همان مسیر را به پایین برگردید تا به نقطه ی شروع برسید. (صوت این تمرینات به زودی ارسال می شود)
https://eitaa.com/gooorrrran
ساده تر از این تمرین برای #گرم_کردن_صدا نیز #زمزمه کردن مداحی ها یا قطعه های مورد علاقه ی خودتان یا قطعه هایی است که می خواهید آن ها را در جلسه بخوانید. البته باید دقت کنید که این زمزمه ها به فریاد و خواندن تبدیل نشوند؛ همیشه در #گرم_کردن_صدا دقت کنید که شما نمی خواهید به اصطلاح صدا #دم کند، تنها می خواهید صدا و تارهای صوتی آماده ی استفاده بشوند. گرم کردن با داغ کردن تفاوت دارد.
2. اندام های صورت، فک، گردن و شانه (کتف) را پیش از خواندن، در منزل گرم کنید. اندام های صورت را با تکرار حالت خمیازه کشیدن (تصویر آن ارسال خواهد شد)، فک را با تکرار حالت جویدن آدامس، گردن را با حرکت آهسته به جهت های چهارگانه و شانه و کتف را با حرکت دَوَرانی دست به عقب و جلو گرم کنید.
3. در حین خواندن، به هیچ وجه برای رسیدن به #گام_های_صوتی بالاتر از نقطه ی شروع تان عجله نکنید. صدای آرام و دلنشین بسیار تاثیرگذارتر است تا فریاد زدن های مکرر در گوش شنونده! شنونده ی #روضه و #مداحی از شنیدن فریادهای مکرر مداح، زود خسته می شود.
https://eitaa.com/gooorrrran
🆔 گروه بین المللی آموزش قرآن کریم
🍃🌸🌺🍃🌸🌺🍃🌸🌺🍃🌸🌺
https://eitaa.com/gooorrrran
✅✨ #آموزش #صداسازی #حرفه_ای (6)
#حافظان_قرآن چگونه از مشکلات صوتی در امان بمانند؟
https://eitaa.com/gooorrrran
شماری از حافظان قرآن کریم پرسیده اند: چگونه در حالی که روزانه بایستی چند جزء از #قرآن_کریم را بخوانیم و به اصطلاح #مرور کنیم #صدا حالت طبیعی خود را حفظ کرده و آسیبی به آن نرسد؟
در پاسخ چند راهکار عرض می شود:
1. برای خواندن قرآن غالبا سه روش وجود دارد: یک روش #تحقیق یا همان قرائت مجلسی است؛ روش دوم #تدویر است که با سرعت بیشتری نسبت به تلاوت تحقیق، واژگان و عبارت های قرآن خوانده می شود؛ روش سوم نیز #تندخوانی یا #تحدیر است. پیشنهاد می شود برای #مرور آیات قرآن کریم حتما از روش تحدیر استفاده کنید.
https://eitaa.com/gooorrrran
مزایای این روش: الف- نسبت به روش تدویر زمان کمتری از #حنجره استفاده می شود؛ ب- هدف از مرور آیات قرآن کریم تحقق پیدا می کند. هدف از مرور بیش از هر چیزی عدم فراموشی و تثبیت آیات در حافظه است، اما با روش تدویر ممکن است خواندن یک جزء از قرآن کریم یک ساعت طول بکشد که با روش تحدیر می توان این زمان را به نصف کاهش داد؛ ج- در روش تحدیر شما سریع تر از آنچه که پیش از این می خواندید بایستی عبارات را بیان کنید و این تسلط شما را بر واژگان و عبارت و نیز ادای مخارج و صفات حروف بالاتر می برد. البته بایستی توجه داشته باشید که اشتباهات شما در خواندن بیش از اندازه نشده و سرعت خواندن شما را نگیرد.
2. در تلاوت #تحدیر نیازی به هیچ گونه نمایش صوتی و لحنی نیست. بنابراین شما می توانید بدون توجه به هر گونه پیچیدگی لحنی و انتقال های صوتی، محفوظات خودتان را به راحتی در زمان کم مرور کنید. پس در تلاوت تحدیر، به دنبال بازی های صوتی و لحنی و خواندن #نغمه های گوناگون نباشید؛ تنها هدف تان مرور آنچه که در حافظه دارید باشد.
3. همیشه برای تلاوت تحدیر یا تدویر، از یک نت متوسط صدای تان شروع به خواندن کنید. مثلا اگر صدای شما از نت Do 3 شروع مي شود، شما از نت Mi 3 يا Fa 3 شروع به خواندن کنید. در هنگام خواندن اگر تمرکزتان را در مورد مسائل صوتی از دست دادید، سعی کنید که دوباره به این نت برگردید. اگر زمانی در صدا احساس سوزش و یا خارش کردید، خواندن تان را در هر مرحله ای که هست دقایقی قطع کنید سپس با یک نت بالاتر از آنچه که می خواندید ادامه بدهید.
توجه کنید که بیشتر از یک دانگ (4 پرده) از صدای تان را نباید در این نوع تلاوت برای مرور محفوظات مورد استفاده قرار بدهید. استفاده ی بیش از یک دانگ از صدا در تلاوت تحدیر و تدویر که جنبه ی مسابقه و ارائه به کسی ندارند سبب خستگی زود هنگام #تارهای_صوتی و در نتیجه زمخت شدن صدا می شود. در زمان خواندن همیشه یک #دیاپازون (Tuner) کنار خودتان داشته باشید تا بتوانید به راحتی تعداد درجه های صوتی که می خوانید را متوجه بشوید و از محدوده ی یک #دانگ فراتر نروید.
https://eitaa.com/gooorrrran
4. در خواندن برای مرور محفوظات، به هیچ وجه از #حجم صدای زیاد خودتان استفاده نکنید. نیازی به خرج کردن #صدا ندارید؛ البته دقت کنید که خواندن تان حالت زمزمه هم نداشته باشد.
5. در هنگام خواندن حتما نحوه نشستن را مطابق با آموزش هایی که گفتیم تنظیم کنید و #تنفس تان را با تمرکز لازم، به صورت دیافراگمی انجام بدهید تا مشکلی در صوت ایجاد نشود.
https://eitaa.com/gooorrrran
🍃🌸گروه بین المللی آموزش قرآن کریم
🎶🔹🎶🔹🎶🔹🎶🔹🎶
https://eitaa.com/gooorrrran
✅💥 #آموزش #صداسازی #حرفه_ای (7)
* علت های گرفتگی صدا، خشن شدن صدا و ... ؟
https://eitaa.com/gooorrrran
حتما تا به حال برای یک مرتبه هم که شده دچار گرفتگی صدا شده اید؛ همیشه هم به دنبال این بوده اید که در کم ترین زمان ممکن با یک نوشیدنی یا دارو بتوانید گرفتگی صدای تان را از بین برده و تارهای صوتی را به حالت شفافیت پیشین خود بازگردانید اما «آب اگر قوّت داشت قورباغه نهنگ می شد»
وقتی صدای شما اصطلاحا دچار گرفتگی می شود چه اتفاقی افتاده است؟ ارتعاش و باز و بسته شدن تارهای صوتی به صورت کامل و به درستی صورت نمی گیرد. همین دلیل گرفتگی ها و خشن شدن خروجی تارهای صوتی است.
✅چه عواملی باعث گرفتگی صدا می شوند؟
https://eitaa.com/gooorrrran
💥عوامل متعدد؛ از جمله:
1- سرماخوردگی، التهاب گلو، اود کردن بیماری های سینوسی، آلرژی های فصلی و ...
2- در معرض گرد و غبار، آلودگی و دود قرار گرفتن
3- ریفلاکس یا برگشت اسید معده
4- بیماری های عصبی و روحی
5- صحبت کردن با صدای بلند یا فریاد کشیدن های مداوم
6- استعمال سیگار، قلیان و ...
7- بسیار خندیدن و بسیار گریه کردن
8- خشکی و بدون رطوبت بودن آب و هوای محیط
9- ضربه خوردن به حنجره و تارهای صوتی
10- استفاده نادرست و نا به هنگام از صدا
11- خوردن بیش از اندازه ی غذا به ویژه غذاهای چرب و پر ادویه
12- خوردن نوشابه های گازدار و نوشیدنی های حاوی الکل
13- استفاده از کورتیکواستروییدها، آسپرین، آنتی هیستامینها و دکونژستانها
https://eitaa.com/gooorrrran
🍃🌸 گروه بین المللی آموزش قرآن کریم
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿
https://eitaa.com/gooorrrran
🌷🍃 #آموزش #صداسازی #حرفه_ای (8)
* آیا #قاری_قرآن هر روز باید #قرائت انجام دهد؟
بسیاری از قاریان محترم قرآن می گویند: « #برخی از اساتید جلسات قرآن به ما توصیه می کنند که بایستی هر روز #قرائت داشته باشید. حالا اگر نشد قرائت کنید حتما باید #ترتیل بخوانید تا صدایتان پخته شود!» گاهی هم توصیه های عجیب دیگری از برخی اساتید نقل می شود؛ مثلا اینکه می گویند: «صبح ها حتما بعد از بیدار شدن از #خواب ترتیل بخوانید؛ برای #گرم_کردن_صدا فقط ترتیل بخوانید؛ اگر می خواهید صدایتان باز شود، یک بالشت جلوی #دهان تان بگذارید و #فریاد بزنید؛ به کوهستان یا مکان های خلوت بروید و داد بزنید تا به #ارتفاع صدایتان افزوده شود؛ پوست گلوی تان را بگیرید و بکشید تا صدایتان #بم شود» و توصیه های شگفت آور دیگر.
در #پاسخ به این موارد بایستی بدانید که اگر قرار بود همین #خواندن های بی هدف هر روزه صدای کسی را بسازد و درست کند همه ی انسان های روی کره زمین به واسطه ی حرف زدن در شبانه روز بایستی حالا خوانندگانی حرفه ای بودند!
هر کدام از تمرینات و توصیه هایی که در بالا ذکر شد (و تخیّل هم نیست؛ یعنی واقعا #برخی افراد هستند که این توصیه ها را به عنوان پیشنهادهای نتیجه بخش به قاریان جوان و نوجوان توصیه می کنند) ناشی از #راحت_طلبی در صداسازی است. توصیه کننده خودش برای کار #حرفه_ای زحمت چندانی نکشیده و فقط با همین توصیه ها رشد کرده؛ حالا چون به یک نتیجه ی حداقلی رسیده است دیگران را هم توصیه می کند که کار اشتباه او را انجام بدهند. ما بدون رنج و سختی و تلاش و تمرین و کوشش، می خواهیم حرفه ای و استاد شویم! اما راه راحت طلبی دقیقا مانند دور باطل است. در یک جا می نشینیم و فقط در همان جا که هستیم دور خودمان می چرخیم؛ خیال باطل هم داریم که در مسیر پیشرفت هستیم. همین می شود که کسی ده سال جلسه قرآن می رود اما هنوز اکسان واژه ها را بلد نیست، هنوز نمی داند با چه گامی باید شروع به خواندن کند، صدایش چقدر ظرفیت دارد، تنفس دیافراگمی چیست، احساس در خواندن یعنی چه و ... ! افتخار هم می کند که ده سال است پای ثابت جلسه فلان استاد است.
https://eitaa.com/gooorrrran
چرا #قاریان_قرآن را فریب می دهید؟
تا زمانی که #تولید_صوت درست نشده و خروجی صوت همچنان گنگ و پر از خط و خش و آسیب است، چرا باید هر روز یک ساعت ترتیل و تحقیق بخوانید؟
وقتی هنوز قاری قرآن، از رزونانس های مختلف کوچک ترین آگاهی ندارد و صدای سر و صدای سینه و صدای میانی را نمی شناسد و اصلا از آن ها استفاده هم نمی کند یا اشتباه استفاده می کند، چرا او را به اشتباه بیندازیم؟
وقتی #تنفس #دیافراگمی یا به اصطلاح #آوازی نیست، چگونه می توان انتظار داشت که صوت مطلوبی در گام های مختلف صوتی بشنویم؟
قاری قرآن وقتی هنوز نمی داند از چه گامی باید شروع کند و تا کجا می تواند بخواند، چطور برود و هر روز داد بزند تا صدایش به اصطلاح باز شود؟
تکنیک های مختلف خوانندگی را تا زمانی که ندانیم، خواننده ی موفقی نخواهیم شد. تقریبا بسیاری از تکنیک های خوانندگی مانند #ویبراتو ، #گلیساندو ، #کرشندو و ... در تلاوت قرآن هم قابل استفاده است. بهتر نیست به جای آن توصیه های عجیب و غریب، تکنیک های خواندن با احساس و حرفه ای را به قاریان جوان و نوجوان آموزش بدهید؟
https://eitaa.com/gooorrrran
راهی که این توصیه ها پیش روی قاریان قرآن می گذارند همانند آن است که یک نفر با هدف رفتن به شهر مشهد از تهران خارج شود اما جاده ی اصفهان را برود! آیا در نهایت چنین شخصی به مشهد خواهد رسید؟ قطعا هیچ وقت به مشهد نمی رسد، چون اصلا مسیر را اشتباه انتخاب کرده است. برای پیمودن این راه هم فقط برای خودش خستگی به بار می آورد؛ هزینه، زمان، #صدا و #انرژی را هر روز خرج کنیم بدون اینکه به نتیجه خاصی برسیم! آیا این راه عاقلانه است؟ با منطق #موسیقی و #خوانندگی جور در نمی آید که هیچ، عاقلانه هم نیست!
💥✅ درادامه مطلب راه حل ان شاءالله جلسه آینده
🍃🌷🌿🍃🌷🌿🍃🌷🌿
https://eitaa.com/gooorrrran
🍃🌸گروه بین المللی آموزش قرآن کریم
💠🌼💠🌼💠🌼💠🌼💠
https://eitaa.com/gooorrrran
#پاتولوژی
فلجی تارصوتی:👇
💥یکی از پرچالش ترین بیماری های صوت برای صداپیشگان ،آسیب شناس صدا(گفتاردرمان) و متخصصین حنجره (ENT)بیماری #فلجی_تار_صوتی ( paralysis و paresis ) است.
https://eitaa.com/gooorrrran
✅فلجی تارصوتی به معنی قطع عصب دهی کامل و از بین رفتن تحرک فیبرهای عضلانی متصل به #تار_صوتی است.
فلجی تار صوتی ممکن است بر اثر ضعف عصب دهی عصب سمت راست یا چپ تارصوتی باشد. فلجی تار صوتی، خود را به شکل ، گرفتگی صدا،نفس آلودگی ،گلو درد،کاهش توان صوتی و دوره هایی سرفه های شدید نشان دهد. همچنین در ارزیابی های فیزیکی #حنجره ممکن است علائمی شامل غیر متقارن بودن تارهای صوتی ،کمانی شدگی و یا چرخش حنجره به یک طرف مشاهده شود. مشکلات دیگری همچون سیست ،ندول و یا MTD (گرفتگی عضلات) ممکن است ثانویه به فلجی تار صوتی رخ دهند .
💥✨از علائم فلجی تار صوتی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
-حرکت تارصوتی یا محدود میشود یا هیچ حرکتی وجود ندارد و صدایی تولید نمیشود
🌱-صدا هوا دار و ضعیف می شود
🌱-قدرت صدا از دست می رود و پرتاب صدا کاهش چشمگیری پیدا می کند
🌱-فرد هنگام صحبت کردن نفس کم می آورد
🌱- بسته به نوع فلجی فرکانس صدا دچار تغییر میشود برای مثال ممکن است تولید نت های پایین دچار مشکل شود
✅ در صورت داشتن علائم بالا برای دریافت تشخیص دقیق و درمان به #مرکز_وکولوژی_ایران مراجعه نمایید
در عکس پایین تارصوتی در سه حالت باز-بسته و فلج نشان داده شده است
💐🌹🍃💐🌹🍃💐🌹🍃
https://eitaa.com/gooorrrran
گروه بین المللی آموزش قرآن کریم
اذان ظهر.amr
5.22M
اذان ظهر به افق مشهد مقدس
مؤذّن : علیرضازارع
15-anaam.mp3
477.7K
تلاوت زیبای آیه 93-94 سوره انعام/ استاد هلباوی
به نام خدا
🍏 درباره صوت انسان می دانید؟
🔹 چه چیز موجب تغییر صدای من در زمان بلوغ میشود؟
بدن پسران در سن بلوغ شروع به تولید هورمون تستوسترون میکند که موجب تغییرات زیادی در قسمتهای مختلف بدن از جمله صدا میشود. در نتیجه حنجره در این مرحله بزرگتر میشود.
حنجره که در گلو در بالای نای قرار گرفته است، شبیه به لولهای خالی به طول 5 سانتیمتر است که مسئول ایجاد صدای شماست.
در سرتاسر حنجره دو عضله قرار دارند که تارهای صوتی نام دارند که مثل نوارهای لاستیکی میباشند.
وقتی نفس میکشید، تارهای صوتی شما بر روی دیوارههای حنجره استراحت میکنند و برای وارد و خارج شدن هوا به داخل ریهها بهطور کامل باز میشوند.
وقتی صحبت میکنید، تارهای صوتی شما با کشیده شدن روی حنجره، بهسمت هم بسته میشوند. هوا از ریهها معمولاً بهسمت تارهای صوتی بیرون رانده میشود و باعث لرزش آنها و ایجاد صدا میگردد.
وقتی صدایتان را آرام میکنید، تارهای صوتی شما در حال استراحت و شلتر هستند. وقتی صدایتان را بالاتر میبرید، تارهای صوتی تان سفتتر میشوند (اگر صدایتان را تنظیم کنید میتوانید این تفاوت را احساس کنید).
با رشد حنجره، تارهای صوتی بلندتر و ضخیمتر میشوند. همچنین استخوان های صورتتان نیز شروع به رشد میکنند. حفرههای درون سینوسها، بینی و پشت گلو بزرگتر شده و فضای بزرگتری روی صورت ایجاد میکنند که فضای بیشتری به پژواک (رزونانس) صدای شما میدهد.
همه این عوامل باعث میشود صدایتان بمتر به گوش برسد.
یک گیتار را در نظر بگیرید. وقتی یک سیم نازک کشیده میشود، ارتعاش کرده و صدایی بلند ایجاد میکند. وقتی یک سیم ضخیمتر کشیده میشود، موقع ارتعاش صدای بمتری ایجاد میکند.
درمورد صدای شما هم همینطور است. قبل از رشدتان، حنجره شما نسبتاً کوچک است و تارهای صوتی تان هم تقریباً نازک هستند. به همین دلیل صدایتان بلند و بچگانه است.
اما با رشد استخوانها، غضروفها و تارهای صوتی، صدایتان کمکم شبیه به صدای بزرگسالان میشود.
درکنار سایر تغییراتی که بدنتان متحمل میشود، ممکن است متوجه شوید که شکل ناحیه گلویتان کمی تغییر میکند. وقتی حنجره در پسران بزرگتر میشود، در داخل گردن به یک زاویه دیگر کج میشود و بخشی از آن در قسمتی از گردن که درجلوی گلو قرار دارد جلو میآید و خرخره را تشکیل میدهد.
در دخترها هم در سن بلوغ حنجره بزرگتر میشود اما نه بهاندازه پسران. به همین خاطر است که دخترها خرخره ندارند.
🔸 چه وقت صدایم تغییر میکند؟
احتمالاً متوجه شدهاید که بعضی از دوستانتان صدایشان دورگه شده و بعضیهایشان صدای بمتری پیدا کردهاند و بعضیها هم هنوز همان صدای دوران بچگیشان را دارند. این بدین دلیل است که زمانبندی تغییر صدا در هرکس متفاوت است، بههمیندلیل بعضی صداها زودتر شروع به تغییر میکنند و برخی دیرتر.
بهطورکلی صدای پسران بین سن 11 تا 15 سالگی شروع به تغییر میکند. البته ممکن است در برخی افراد زودتر یا دیرتر از این زمان نیز باشد. و به این بستگی دارد که چه زمان فرد وارد دوران بلوغ میشود.
🔹 چرا در دوره بلوغ کنترل صدایم اینقدر سخت است؟
تا وقتی که بدنتان به این تغییرات عادت کند، کنترل صدایتان کمی سخت میشود. به همین علت صدای پسران دورگه میشود زیرا بدنشان درحال عادت کردن به بزرگ شدن اندازه حنجره است. خوشبختانه، دورگه شدن صدا مسئلهای موقتی است و چند ماه بیشتر طول نمیکشد و حتی درطول آن زمان هم صدایتان همیشه هم غیرقابل کنترل نیست.
صدای بعضی از پسرها تدریجی افت میکند و صدای بعضی دیگر سریع. شاید این مسئله به شما استرس دهد یا موجب خجالتتان شود اما باید بدانید که بقیه این مساله را خوب درک میکنند مخصوصاً دوستان یا برادرانتان که این دوران را سپری کرده اند. این مسئله برای همه مردها پیش میآید و وقتی اتفاق میافتد عادت کردن به حنجره بزرگتر و صدای جدیدتان کمی طول میکشد.
🔸 صدایم چقدر بم میشود؟
اینکه چقدر صدایتان بم میشود به ژنتیک شما بستگی دارد
بازنشر و ویرایش مختصر: در قاریان و فنون تلاوت
📝 سوال در باره ی سن بلوغ:
استاد من ۱۵ سالمه و در سن #بلوغ به سر میبرم . ولی چون بلوغ من نزدیک به ۲ سال زودتر از حد استانداردش شروع شد ، صدام تقریبا مردانه شده ( 80 درصد ) . ولی خب همونطور که گفتم هنوز کامل از حالت دورگه بودن در نیومده و مردانه نشده . خیلی علاقه شدید به خوانندگی دارم . #خوانندگی تمام زندگی منه و نمیتونم یه روز نخونم ، چه برسه به این که صبرکنم سن بلوغم تموم بشه . فشار خیلی زیاد به خودم آوردم ، چون نمیتونم نت های بالا رو بخونم . خیلی داد زدم خیلی . تنها مشکلم تو خوانندگی هم همینه که نمیتونم اوج بگیرم . واقعا این مشکل اعصابم رو خورد کرده و دیوانه ام کرده . پدرم هم همینجوریه . ما کلا خانوادگی صدای اوج نداریم میترسم این همه که داد میزنم ( برای نت های بالا ) در آینده باعث مشکلاتی در حنجره ام بشه.
🙂 پاسخ: دوره بلوغ یک دوره طبیعی و فراگیر است که برای همه انسان ها رخ می دهد. علاقه ی شما به خوانندگی هیچ تاثیری بر روند اتمام دوره بلوغ تان ندارد. یعنی این طور نیست که چون شما علاقه فراوانی به خوانندگی دارید پس در دوره بلوغ تارهای صوتی تان را با فریاد زدن و خواندن های پرفشار و اجراهای سنگین ملتهب و دچار تنش نمایید. هر کاری اصول، قواعد و روشی دارد که بایستی رعایت بشود.
خواندن در نت های بالا با کیفیت مطلوب تقریبا مشکل 90 درصد خوانندگان است! پس مختص شما نیست. چالش پیش روی این است که چگونه بخوانیم که فشاری بر روی تارهای صوتی ایجاد نشود؟ بنابراین راه خواندن بدون فشار در نت های بالا حتما و قطعا این نیست که هر روز بخوانید و داد بزنید، بعد از آن هم ناراحت بشوید که ای بابا! چرا نمیتوانم بخوانم؟
راه حل دو چیز است:
1. تا هنگامی که دوره بلوغ شما به پایان نرسیده (حداقل تا ورود به سن 18 سالگی) و تاثیرات بلوغ و تحولات بدن شما بویژه در تارهای صوتی و سیستم حنجره همچنان در حال انجام است بایستی از خواندن پرفشار و فریاد کشیدن به هر نحوی پرهیز کنید. در غیر این صورت پس از بلوغ باید هزینه فراوان روحی و مادی بابت اصلاح آسیب های ایجاد شده در تارهای صوتی تان بپردازید.
2. در حال حاضر سعی کنید در زمینه موسیقی دانش بیشتری کسب کنید و با استفاده از تکنیک های صداسازی، نواقص موجود را تا حدی برطرف نمایید. البته حتما و حتما تحت نظر استاد و مربی که صدا و تکنیک های صدا را بلد باشد.
موفق باشید
جلسه آموزش قرائت قرآن کریم
هر هفته : یکشنبه شبها
با مدیریت : علیرضا زارع
آموزش روخوانی و روانخوانی ، تجوید و صوت و لحن
با حضور اساتید و دوستان قرآنی برگزار می شود
مکان ثابت : مشهد مقدس، بلوار توس 28، نبش امام هادی 14 مسجد امام الهادی علیه السلام
🆔https://eitaa.com/canallgalasatghoran