TarikhHayateAmirAlmomenin[97].mp3
46.45M
⭕️ #تاریخ_حیات_امیرالمومنین (ع)
🔺 دکتر میثم مطیعی
جلسه نود و هفتم | جایگاه رأی اکثریت چیست؟ اگر نصف به علاوه یک مردم، حکومت اسلامی را نخواستند تکلیف چیست؟
Shab5Fatemieh1-1402[05].mp3
16.93M
▪️بی تو یا زهرا، آه از این دنیا (زمینه)
🎙بانوای: حاج میثم مطیعی
🏴 ویژه #فاطمیه
بی تو یا زهرا، آه از این دنیا
بی تو مانده مرتضایت با غم دنیا
برده ای با خود، جان حیدر را
شد پس از تو بی حیاتر دشمن مولا
مدینه ای دیار غم، بگو به زهرا چه گذشت
بگو در این وداع تلخ به جان مولا چه گذشت
چنین غریب و تنها وداع دل با جان را
ندیده کس جز مولا واویلا واویلا
(جان علی یا زهرا)
گریه های تو، در نهان دارد
بی تو مولا در گلویش استخوان دارد
حیدر بی تاب در دل محراب
بی تو شوق پر گشودن از جهان دارد
بعد تو شیعه تا ابد به داغ غربت آشناست
شعله ی فتنه بعد تو به خیمه های کربلاست
بدون کوثر با ما، تشنگی عاشوراست
زینب از این پس تنهاست، واویلا واویلا
(جان علی یا زهرا)
خواندنش سخت است، روضه زهراست
ماجرایش در سقیفه بین بیعت هاست
قاتل زهراست، بنده بت هاست
نامسلمان نام نحسش تا ابد رسواست
قاتل جان ما شده، حال غریبانه تو
بشکند آن بت نفاق که زد درِ خانه تو
چشمه کوثر زهرا، جان پیمبر زهرا، شهید حیدر زهرا
واویلا واویلا
(شهید حیدر زهرا)
تا زمام ما در کف مولاست
دل دمادم روضه خوان حضرت زهراست
تا شهادت ما، با شهیدانیم
تا قیامت در رگ ما خون عاشوراست
چشم من و راه حسین، چشم من و امر ولی
جان من و پیر خمین، جان من و سید علی
نمانَد از ما چیزی، به جز ولای مولا
به غیر داغ زهرا واویلاواویلا
(شهید حیدر زهرا)
شاعر: #میلاد_عرفان_پور✍
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
#فیش_فاطمیه
🎴 [جلسهی چهارم]
#جریان_شناسی_نفاق_در_صدر_اسلام
۱۷ آذر ۱۴۰۱شمسی
👈🏼 فیش منبرهای #فاطمیه1444
📚 مطالب مطرح شده:
۱۲. نکتهای جالب دربارهی قلم و دوات
۱۳. دفاع بزرگان اهلسنت از عمر
۱۴. دفاع سندی از عمربنخطاب
#مطالبنابدرمنبر
.
Kashani-14020905-JaygaheFatemiyeDarMaarefeEslami-08-Hkashani_Com.mp3
34.51M
📋 جایگاه فاطمیه در معارف اسلامی؛ جلسه هشتم از ده جلسه
🎙 حامد کاشانی
📆 یکشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۲
#حامد_کاشانی 🎤 #فاطمیه
.
#فاطمیه
🔳 روضه حضرت زهرا (س) از زبان رسول خدا (ص)
عمران نخعی از نوفلی، از حسن بن علی بن ابی حمزه، از پدرش از سعید بن جبیر از ابن عباس که گفت:
رسول خدا(ص) نشسته بود که حسن آمد. پیامبر(ص) چون او را دید گریست .سپس فرمود: «پسرم! نزد من بیا.»
سپس حسین آمد… سپس فاطمه… آنگاه امیر المؤمنین(ع)… اصحاب، علت را پرسیدند. پیغمبر(ص) به آنان پاسخ داد. ازجمله فرمود:
«اما دخترم فاطمه، او سرور زنان عالمیان است. وقتی او را دیدم به یاد آوردم که پس از من با او چه خواهند کرد. گویی میبینم که خواری وارد خانهاش شده، حرمتش شکسته شده، حقش غصب شده، ارثش منع، پهلویش شکسته، جنینش سقط شده و فریاد میزند: یا محمد! اما پاسخ نمیشنود، فریاد استغاثه سر میدهد اما کسی به یاریاش نمیرود. او همچنان محزون،غمگین و گریان است.»
«او پس از آن که در روزگار پدرش عزیز و گرامی بود، خودش را خوار میبیند. او اولین فرد اهل بیت من است که به من ملحق میشود. او محزون، اندوهگین، مغموم ، مغصوب و مقتول به نزد من میآید.»
در این هنگام رسول خدا(ص) میگوید: «خداوندا! کسی را که بر او ستم کرد لعنت کن و کسی را که حقش را غصب کرد عقوبت فرما و کسی را که او را خوار کرد خوار و ذلیل نما و کسی که به پهلویش زد تا فرزندش را سقط کرد برای همیشه در آتش جهنم مخلد کن در این هنگام ملائکه میگویند: آمین.»
—————————-
علامه مجلسی به هنگام نقل این حدیث می گوید: صدوق در امالی به اسناد معتبر از ابن عباس روایت کرده…
برخی در وصف این سند گفته اند: گویا موثق است. زیرا در توثیق و تضعیف عبدالله بن عبدالرحمن اصمّ اختلاف دارند.
📚منبع
فرائد السمطین، ابراهیم جوینی، ج۲، ص۳۴
امالی، شیخ صدوق، ص۱۰۹_۱۰۱
اثباة الهداة، شیخ حر عاملی، ج ، ۱ص۲۸۰
رنج های حضرت زهرا(س)، علامه سید جعفر مرتضی عاملی
#روضه_حضرت_زهرا
#رسول_الله
#مصائب_حضرت_فاطمه
#مداحی_عالمانه
................
.
♠️ گریه پیامبر (ص) بر سیلی خوردن حضرت فاطمه (س)
شیخ صدوق (م. ۳۸۱ ق) و ابن شهر آشوب (م. ۵۸۸ ق) روایت مفصلّی را از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل مینماید که ایشان در ضمن آن خطاب به حضرت علی علیه السلام میفرمایند:
«أبكِی مِن ضَربَتِكَ عَلي القَرنِ وَ لَطمِ فاطِمَةَ خَدَّها.»
«از ضربه بر فرق سر تو و سیلی بر گونه فاطمه می گریم.»
📚منبع
أمالی، شیخ صدوق، ص ۱۳۴، چاپ کتابخانه اسلامی
مناقب آل أبی طالب، ابن شهر آشوب، ج ۲، ص ۲۰۹، چاپ المکتبة العلمية
درسنامه فاطمی، مجید جعفرپور
..................
.
📢 گریه پیامبر (ص) برای خانواده خود
امام علی(ع) فرموده است:
روزی من، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) نزد رسول خدا(ص) بودیم. حضرت نگاهی به ما کرد و گریه کرد. عرض کردم چرا گریه میکنی؟ فرمود: «بخاطر آنچه پس از من بر سر شما میآید.»
عرض کردم: بر سر ما چه میآید؟ فرمود: «من بخاطر شمشیری که بر سر تو میخورد، ضربه سیلی که به صورت فاطمه(س) اصابت میکند، خنجری که بر ران پای حسن(ع) میخورد و زهری که به او مینوشانند و کشته شدن حسین(ع) گریه میکنم.»
با شنیدن این حرف خانوادگی باهم گریه کردیم. به آن حضرت عرض کردم: ای پیامبر! انگار خدا ما را فقط برای بلا آفریده.
فرمود: «ای علی! تو را بشارت میدهم به این که خداوند به عهدهی خود گرفته است که تو را جز مومن دوست نداشته باشد و جز منافق کینهی تو را به دل نگیرد.»(۱)
📚منبع
الدمعة الساكبة، بهبهانی، گریه برای یک خانواده، ص ۱۰۰
(۱) امالی، شیخ صدوق؛ ص ۱۹۷
..............
.
▪️ گریه پیامبر(ص) بر مصائب حضرت زهرا(س)
شيخ طوسى در امالى به سندش از عبد اللَّه بن عبّاس روايت كرده:
هنگامى كه وفات پيغمبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نزديك گرديد آن حضرت به قدرى گريست كه محاسن مباركش تر شد. عرض شد: يا رسول اللَّه! چرا گريه مىكنى؟
فرمود: «براى ذرّيّه و فرزندانم و آن ستمهايى كه از جفاكاران امّتم بعد از من به ايشان مىرسد، مىگريم. گويا مىبينم دخترم فاطمه زهرا بعد از من مظلوم واقع شده، هر چه صدا مىزند: يا ابتاه! احدى از امّت من به فرياد او نمىرسد.» وقتى فاطمه اين مطلب را شنيد، گريان شد.
پيغمبر اكرم به وى فرمود: «دخترم، گريان مباش!» فاطمه گفت:«پدر جان! من براى ظلمهايى كه بعد از تو خواهم ديد گريه نمىكنم، بلكه براى فراقت اشك مىريزم.» پيغمبر فرمود: «دخترم، مژده باد تو را! زيرا تو اوّلين كسى هستى كه در ميان اهل بيتم به من ملحق خواهد شد.»
📚منبع
زندگانى حضرت زهرا عليها السلام، ترجمه بحار الانوار، علامه مجلسی، ص ۵۷۳
.
.
بسمه تعالی
🔴متن #تحلیل_روضه_خوانی در
#روضه_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#حاج_حسن_خلج
تحلیل توسط #دکتر_محمد_فراهانی
در این فایل روضه حضرت زهرا(س)، #حاج_حسن_خلج را، مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.
💠الف) تناسب محتوایی
یکی از مهمترین شاخصه های محتوایی مداحی اهل بیت علیهم السلام این است که بین اجزای محتوایی مجلس، یک ارتباط و حلقه محکم وجود داشته باشد.
در این جلسه، مداحی، آذری زبان، شعر زیر را به عنوان زبانحال حضرت علی (ع) خواندند که :
ناچار اگر گذار من افتد به گلستان بر هر گلی رسد گذرم بو نمی کنم
با توجه به محتوای این شعر آقای خلج شعری را به عنوان مکمل خوانی ارائه می دهند که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
ز کوچه ای که در آن بر رخت جسارت شد تمام عمر از آنجا نمی کنم گذری
می بینیم که «گذر» وجه اتفاق و تناسب بین دو شعر مذکور است که در بیت اول تأکید بر این است که « اگر به گلستان هم بروم، گلی را بو نمی کنم» در بیت دوم موضوع این است که : « اصلاً در کوچه ای که بر تو جسارت شد گذر نمی کنم»
در ادامه آقای خلج با توجه به این تناسب، خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام عرضه داشتند : « علی جان اگر از اون کوچه گذر نمی کنی، با در و دیوار چه کار می کنی»
در پایان با توجه به موضوع روضه که گفته بودند « علی جان با در و دیوار چه می کنی؟» به شعر دیگری کاملاً متناسب با موضوع اشاره می کنند که :
« می رسد از خشت خشت خانه بوی فاطمه کرده پیدا زینبم در شانه موی فاطمه»
نکته : حلقه ارتباطی در تمام اجزای این ابیات و روضه ها، «نشانه های باقیمانده از حضرت زهرا(س)» بود. که هر چه به سمت پایان مجلس رفت ظریفتر و لطیفتر شد.
1- در بیت اولِ شعر حلقه ارتباطی «بو نکردنِ گل در گلستان»
2- در بیت دوم « گذر نکردن از کوچه»
3- در بیت سوم« یافتن موی فاطمه (س) در شانه توسط حضرت زینب(س)»
💠ب) استفاده از اتفاقات روزمره به عنوان حلقه روضه
این امر، روضه را برای مخاطب کاملاً ملموس می کند و به تبع آن اثر گذاری را بالا می برد.
در این جلسه آقای خلج به یک اتفاق که برای خودشان رخ داده است اشاره می کنند که در آن آقای خلج سوار یک خودرو می شوند و راننده از رفتن به میدان ولیعصر(عج) ابا دارد به این دلیل که در این میدان همسر باردارشان در شب به دنیا آمدن فرزندشان، از دنیا رفته اند.
در این استشهاد به چند کلید واژه اشاره می کند که عبارت است از :
1- نوکری امام حسین(ع): راننده به آقای خلج می گوید: « امشب دیدم وسیله نیست تو هم نوکر امام حسینی گفتم ببرمت»
2- بارداری: « راننده گفت : خانومم باردار بود»
3- تولد: « راننده گفت: شب به دنیا اومدن بچه ام شد»
💠ج) تناسب بین بیان و گوینده کلام
تناسب و سنخیت عبارات و الفاظ و جمله بندی ها و به طور کلی بیان، با شرایط و اقتضای کسی که آن سخن را می گوید بسیار مهم است.
در اتفاقی که برای آقای خلج افتاده بود و ایشان نقل کردند تناسب کاملاً رعایت شده است و چون قائل راننده ای است که جزء قشر عام است و در مطالبی که از قول ایشان نقل می شود از اصطلاحات فنی، مکاتبه ای و از این قبیل به کار نمی رود و به جای آن بیانی کاملاً متناسب با گوینده ارائه می شود.
💠د) سبک ترکی
سبکی که آقای خلج استفاده می کنند، جزء نغمات آذری است که در مناطق آذربایجان ایران و خارج از ایران مورد استفاده قرار می گیرد.
پیشنهاد می کنیم ذاکرین اهل بیت(ع) این نغمه را بیاموزند که بسیار کاربردی است؛ مخصوصا در مکمل خوانی ها.
#دکتر_محمد_فراهانی ✍
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
.👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل تصویری
#روضه_حضرت_زهرا سلام الله علیها
استاد #حاج_حسن_خلج
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی رایگان
4_6028335188071678364.mp3
3.9M
#تحلیل_مداحی
#حاج_حسن_خلج
تحلیل📗 #دکتر_محمد_فراهانی
#روضه_حضرت_زهرا س
#موضوع : #تناسب محتوایی، استفاده از اتفاقات روزمره به عنوان حلقه روضه، تناسب بین بیان و گوینده کلام، سبک ترکی
.
#حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
#مدح_و_منقبت
گروه #یا_مظلوم
وقتی نبود صحبت ما، بود صحبتش
وقتی نبود خلقت ما، بود خلقتش
عالم به درک کُنه مقامش نمیرسد
نائل به درک فضّه بیاید نهایتش
چادر نماز فاطمه شأنش نبوت است
شأنی که برتر است ز نوح و نبوتش
آن از نجابتش که گرفته ز کور رو
رفته به جنگ چل نفر، این از شجاعتش
ماندم چگونه بر در خانه لگد زدند
جبريل با اجازه میآمد به خدمتش
تا گفت: ذابَ لَحمی عَلی... صِرتُ کَالخیال
حال علی خراب شد از شرح حالتش
تا دست او شکست غرور علی شکست
کم میرود به خانه علی از خجالتش
زهرا سپرد تشنه نماند لب حسين
مانند چوب، خشک شد آخر وصيتش
«اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَالفَرَج»
«اللهم العَن الجِبت والطّاغوت والنّعثل»
.
:
#سخنرانی
#شرح_زیارت_صحیح_السند_عاشورا
🔘 حجتالاسلام #سید_حسن_احمدی_اصفهانی
#گریز_زیارت_عاشورا
#زیارت_عاشورا
#مطالبنابدرمنبر
.👇👇👇👇👇👇👇👇👇