eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
2.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
546 ویدیو
772 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
1445 ◻️ فیش‌های ویژه‌ی ماه‌مبارک‌رمضان، باعنوان: ➖ جلسه‌ی یازدهم ➖ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ش/ ماه‌مبارک۱۴۴۵ق 🔻 مطالب مطرح شده: ۷) مهدویت در قرآن کریم _ آیه‌ی ۱۳۵ سورهٔ طه ۱. اصحابِ صراطِ مستقیم * نکته‌ی اول: اصحاب المهدی علیه‌السلام * نکته‌ی دوم: شرایط بیعت با امام زمان ارواحنافداه * نکته‌ی سوم: ملّیتِ اصحاب المهدی علیه‌السلام * نکته‌ی چهارم: خصائصِ روحی و ویژگی‌های جسمی اصحاب حضرت علیه‌السلام * نکته‌ی پنجم: وجود (ابدال) و (اوتاد) و (رجال‌الغیب) در اطراف آن حضرت علیه‌السلام .
. 🌹 ماجرای ولادت امام حسن مجتبی(ع) چون حضرت فاطمه(س) فرزندش حسن(ع) را به دنیا آورد به علی(ع) عرض کرد: «نامی برای او بگذار.» علی(ع) فرمودند: من چنان نیستم که در مورد نام‌گذاری او به رسول خدا(ص) پیشی گرفته و سبقت جویم.» در این وقت رسول خدا(ص) بیامد و آن کودک را پارچه زردی پیچیده به نزد آن حضرت بردند. حضرت فرمودند: «او را در پارچه زرد نپیچید.» پس آن پارچه را به کنار زد و پارچه سفید گرفته به علی(ع) فرمود: «آیا نامی برای او انتخاب کردی؟!» عرض کرد: «من در نام‌گذاری از شما پیشی نمی‌گیرم.» رسول خدا(ص) فرمودند: «من هم در نام‌گذاری وی بر خدا سبقت نمی‌گیرم.» در این وقت خدای تبارک تعالی به جبرئیل وحی فرمود: «بر محمد پسر متولد شده، به نزد وی برو، تبریک بگو به وی، بگو علی نزد تو به منزله هارون است از موسی پس او را به نام پسر هارون نام بگذار.» جبرئیل فرود آمد و تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: «خدای تبارک و تعالی تو را مأمور کرده او را به نام پسر هارون نام گذاری.» رسول خدا(ص) پرسید: «نام پسر هارون چیست؟» عرض کرد: «شُبَر» فرمود: «زبان من عربی است.» عرض کرد: «نامش را حسن بگذار.» رسول خدا(ص) او را حسن نامید. 📚منبع مستدرک حاکم، حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۶۹ اسدالغالبه، ابن اثیر، ج۲، ص۹ ............ . 🌸 نام‌گذاری امام حسن(ع) ابن بابویه به سندهای معتبر از حضرت امام زین العابدین(ع) روایت کرده‌است که چون امام حسن(ع) متولد شد، حضرت فاطمه(س) به حضرت امیر(ع) گفت: «که او را نامی بگذار.» گفت: «سبقت نمی‌گیرم در نام او بر حضرت رسالت صلی اللّه علیه و آله و سلّم.» پس او را در جامه زردی پیچیدند به خدمت حضرت رسول(ص) آوردند، آن حضرت فرمود: «مگر من شما را نهی نکردم که در جامه زرد نپیچید او را؟» پس آن جامه زرد را انداخت و آن حضرت را در جامه سفیدی پیچید.(۲) و به روایت دیگر زبان خود را در دهان حضرت کرد و زبان آن حضرت را می‌مکید. پس از امیرالمؤمنین(ع) پرسید: «او را نامی گذاشته‌ای؟» آن حضرت فرمود: «بر شما سبقت نخواهم گرفت در نام.» حضرت رسول(ص) فرمود: «من نیز سبقت بر پروردگار خود نمی‌گیرم.» پس حق تعالی امر کرد به جبرئیل: «از برای محمّد(ص) پسری متولد شده‌است برو به سوی زمین سلام مرا به او برسان و تهنیت و مبارک باد بگوی و بگو که علی نسبت به تو به منزله هارون است به موسی، پس او را مسمّی کن به اسم پسر هارون.» پس جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و آن حضرت را مبارک باد گفت و گفت که حق تعالی فرموده: «این مولود را به اسم پسر هارون نام کن.» حضرت فرمود: «اسم او چه بوده؟» جبرئیل گفت: « اسم او شبّر.» آن حضرت فرمود: «لغت من عربی است.» جبرئیل گفت: «او را حسن نام کن.»پس او را حسن نام نهاد. و چون امام حسین(ع) متولد شد حق تعالی به جبرئیل وحی کرد: «پسری از برای محمّد(ص) متولّد شده‌است برو او را تهنیت و مبارک باد بگو و بگو که علی(ع) از تو به منزله هارون است از موسی پس او را به نام پسر دیگر هارون مسمّی گردان.» چون جبرئیل نازل شد بعد از تهنیت، پیغام ملک علاّم را به حضرت خیر الانام (علیه و علی آله آلاف التحیّة والسلام) رسانید حضرت فرمود: «نام آن پسر چه بود؟» جبرئیل گفت: «شبیر.» حضرت فرمود: «زبان من عربی است.» جبرئیل گفت: «او را حسین نام کن که به معنی شبیر است.» پس او را حسین نام کرد. 📚منبع منتهی الامال، شیخ عباس قمی، ص۵۲۵ .
. اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد اگر بناست دمی بی تو بگذرد عمرم هزار بار بمیرم نبینم آن دم را .
حَسَن جان.pdf
4.61M
کتاب حَسَن جان』 ♦️ متن مولودي هاي ◈براي اجراي مداحان اهلبيت عليهم السلام در ماه مبارك رمضان ◈اجرا شده توسط مداحان مشهور کشور ♦️ شامل و
. . ✍ من هستم روسیاه     سراپایم گناه به من بنما نگاه         اجرنا یا مجیر              اجرنا یا مجیر (۲) منم در التهاب        شدم اهل عذاب بده بر من جواب     اجرنا یا مجیر               اجرنا یا مجیر اگر در غفلتم        تو کردی دعوتم شده کم فرصتم    اجرنا یا مجیر              اجرنا یا مجیر سراپایم خطاست    فقط یارم خداست به لبهایم نواست      اجرنا یا مجیر             اجرنا یا مجیر گنهکارم خدا            گرفتارم خدا تو را دارم خدا         اجر نا یا مجیر              اجرنا یا مجیر من و این مشکلات   تو داری التفات تویی باب نجات      اجرنا یا مجیر              اجرنا یا مجیر شنو اقرار من        غم بسیار من تو هستی یار من    اجرنا یا مجیر              اجرنا یا مجیر اگر ناقابلم       گنه شد مشکلم نگه کن بردلم    اجرنا یا مجیر              اجرنا یا مجیر تویی خیر کثیر     منم عبد فقیر بیا دستم بگیر       اجرنا یا مجیر               اجرنا یا مجیر .👇
‍ . امشب چه عاشقانه مهدی مجیر خواند به به جه عارفانه مهدی مجیر خواند با آن دل شکسته با آن وجود خسته در گوشه ای نشسته مهدی مجیر خواند در اوج سرفرازی در عین بی نیازی یا نغمه ای حجازی مهدی مجیر خواند یاین الحسن کجایی من آمدم گدایی گرید به هر گناهم گر میکند نگاهم شاید از نوای آهم مهدی مجیر خواند بیند چو دل غمینم با معصیت قرینم نالد چرا چنینم مهدی مجیر خواند گوید امان من النار ای عاشق گنهکار خود را کمی نگه دار مهدی مجیر خواند یاین الحسن کجایی من آمدم گدایی او که به دل حبیب است از کار من غریب است این است غم نصیبم ،  مهدی مجیر خواند کی این خبر بیاید او از سفر بیاید وقت سحر بیاید در جمع ما نشیند یاران خود گزیند چشمی اگر ببیند مهدی مجیر خواند آن ماه بی قرینه گه می زیند به سینه گه مکه و مدینه مهدی مجیر خواند گاهی میان میان صحرا گه بر مزار زهرا شاید که در همین جا مهدی مجیر خواند یاد حسین بی سر آن پاره پاره حنجر گویی به زیر خنجر مهدی مجیر خواند با یاد عمه زینب چون شمع دردل شب سوزد به ذکر یارب مهدی مجیر خواند آن قره الحمیده تا سر زند سپیده خون ریزد از دو دیده مهدی مجیر خواند .
. بکش خط به روی گناه گنهکار نظر کن به روی سیاه گنهکار به آه پشیمان، به آه گنهکار به شرمی که دارد نگاه گنهکار شدم بد گرفتار، اجرنا من النار بخر های و هوی مرا بار دیگر نمانده برایم خدا چاره دیگر ندارم بغیر از تو دلدار دیگر ندارم عزیزم خریدار دیگر فقط دارم اصرار، اجرنا من النار گرفتار نفسم، گرفتار آتش فتاده به جانم سر و کار آتش به شانه کشیدم، فقط بار آتش به خود تکیه کردم، به دیوار آتش شده وقت اقرار، اجرنا من النار مرا عفو کن که شب اعتماد است زیادی فقیرم، گناهم زیاد است اگر کار و بارم حسابی کساد است حساب و کتابم به پای جواد است کریم است بسیار، اجرنا من النار برای همه لطف و جودی، مرا هم برای همه خیر و سودی، مرا هم از اول تو بخشیده بودی مرا هم ببر تا نجف پس به زودی مرا هم منم عبد فرّار، اجرنا من النار غریبم ولی آشنای حسینم غبارم ولی زیر پای حسینم بدم، نوکر بی وفای حسینم اسیر غم کربلای حسینم بده وقت دیدار، اجرنا من النار شنیدم مدینه در آتش گرفته کمی گوشهء معجر آتش گرفته سر و صورت مادر آتش گرفته ببین فاطمه! حیدر آتش گرفته علی سر به دیوار، اجرنا من النار به امروز زینب، به فردای زینب به شام غریبان، به احیای زینب خدایا چرا سوخته پای زینب جوابی ندارد تمنای زینب بجز یار بیمار، اجرنا من النار صدا زد برادر، پرم سوخت عباس منم خواهر تو، سرم سوخت عباس رقیه، حرم، پیکرم سوخت عباس کمک کن به من معجرم سوخت عباس کجایی علمدار، اجرنا من النار ✍ .
‌. کریما بیا دست ما را بگیر اجرنا من النار یا مجیر به درگاهت آمد گدا سر به زیر اجرنا من النار یا مجیر ببین بار عصیان و گمراهیم حلالم کن از بهر کوتاهیم من و دست خالی که هستم فقیر اجرنا من النار یا مجیر سیه کرده ام زندگانی خویش به بیراهه رفتم جوانی خویش گذشت عمر و ماندم گرفتار و پیر اجرنا من النار یا مجیر تو از سر مخفی من آگهی به بتخانه رفتم به مسجد گهی و گم کرده ام خط و راه و مسیر اجرنا من النار یا مجیر به هر کس رسیدم زدم رو چه سود کسی غیر تو دستگیرم نبود دوباره به تو رو زدم ناگزیر اجرنا من النار یا مجیر چه بسیار کردم خطا و گناه به این نکته قائل که کردی نگاه گذر کن از این ظلم و جور کثیر اجرنا من النار یا ندارم به جز تو پناهی خدا به حال نزارم نگاهی خدا منم بنده ای پست و رذل و حقیر اجرنا من النار یا مجیر شنیدم که بی منت از هر خطا فقط چشم می پوشی ای باوفا بود رحمت بی حدت دلپذیر اجرنا من النار یا مجیر به جای نماز و دعا جای حمد منه بی حیا روزه خوردم به عمد مرا کرده زنجیر غفلت اسیر اجرنا من النار یا مجیر قسم بر عقیله قسم بر بتول قسم بر حسن سبط پاک رسول قسم میدهم حق شاه غدیر اجرنا من النار یا مجیر شده کربلا حسرت و فکر من به هر لحظه هر دم همین ذکر من امیری حسین و نعم الامیر اجرنا من النار یا مجیر .
. 🛑 شروط دعا و از حضرت صادق(ع) روايت شده‌است كه فرمود: «مردى از بنى‌اسرائيل سه سال تمام دعا كرد كه خداوند متعال پسر بچه‌‏اى به او بدهد، وقتى مشاهده كرد كه دعايش مستجاب نمى‌‏شود گفت: پروردگارا! آيا من از تو دور هستم و صداى مرا نمى‌‏شنوى يا مى‏‌شنوى ولى جوابم را نمى‏‌دهى؟ در خواب ديد فردى به او مى‌‏گويد: «تو سه سال است كه خداوند متعال را با زبانى آلوده و قلبى چركين و نيّتى دروغين مى ‌خوانى، بايد آلودگى را از زبانت بزدايى، قلبت تقواى الهى را پيشه خود سازد و نيتت درست شود. آن مرد يك سال چنين كرد آنگاه برايش پسر بچه‏‌اى به دنيا آمد.» اين حديث، چهار شرط را در بردارد: اوّل: بد زبانى را بر كندن. دوّم: قساوت قلب نداشتن. سوّم: نيت پاك داشتن كه در اينجا عبارت است از حسن ظن. چهارم: توبه و بازگشت از گناه. 📚 منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی .............. 📗 ارزش گریه کردن در حال دعا و مناجات ✅ امام صادق (ع) فرمود: «اذا اقشعرََ جلدك و دمعت عيناك و وجل قلبك فدونك دونك فقد قصد قصدك.» «آنگاه كه پوست بدنت لرزيد و چشمانت پر از اشك گرديد و قلبت هراس برداشت، آن حال را خوب نگه‌دار كه مقصودت حاصل شده است.» ✅ خداوند سبحان به عيسى-ع- فرمود: «اى عيسى! اشك چشمان و خشيت و هراس قلبت را در درگاه من به‏ هديه بياور، بر سر قبور مردگان بايست و آنان را با صداى بلند بخوان تا شايد پند و موعظه‏‌ات را از آنان دريافت دارى و با خود بگو كه: من نيز به آنان ملحق خواهم شد. به خاطر من از چشمانت اشك بريز و قلبت را براى من خاشع گردان. اى عيسى! در روزگار سختى، از من كمك بخواه كه من گرفتاران را نجات مى‏‌دهم و پريشان‌ها را اجابت مى‏‌كنم، چون من ارحم الراحمين هستم.» ✅ در روايت آمده‌است كه: «بين بهشت و جهنم گردنه‏‌اى است كه غير از گريه‏‌كنندگان از ترس خداوند متعال، از آن رد نمى‌‏شوند.» از رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- روايت شده‌است كه فرمود: پروردگار من به من خبر داد و گفت كه: «به عزت و جلالم سوگند! هرگز آنچه را كه گريه‏‌كنندگان نزد من دريافت مى‌‏دارند، عابدان دريافت نخواهند كرد، من در مقامات بالا برايشان قصرى بنا مى‏‌كنم كه ديگران با آنان شريك نخواهند بود.» ✅رسول حق- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- فرمود: «هر گاه خداوند بنده‌‏اى را دوست داشته‌باشد، در قلب او نوحه و اندوه جاى می‌‏دهد، چون او قلب محزون را دوست دارد، كسى كه از ترس خداوند متعال گريه كرده‌باشد، داخل آتش جهنم نخواهد شد مگر آنكه شير به پستان مادر برگردد، گرد و خاك خوردن در راه خدا با دود آتش جهنم در بينى مؤمن، هرگز جمع نخواهد شد. هرگاه خدا بنده‌اى را دشمن بدارد، در قلبش سرودى از خنده قرار مى‌‏دهد كه قلبش را مى‌‏ميراند، خداوند هم افراط‌كنندگان در شادى و فرح را دوست ندارد.» ✅در وحى خود به موسى- عليه‌السّلام- فرمود: «اى موسى! هنگام دعا بايد خائف، سوخته‌دل و بيمناك باشى. صورتت را به خاك بمال و با بهترين اعضايت برايم سجده كن، در برابر من كه ايستاده‌‏اى، دست‌هاى گدائى را به قنوت بلند نما و هنگام مناجاتت با حالتى هراسناك و قلبى بيمناك مناجات كن.» «در مدت عمرت، بايد تورات مرا زنده نمايى، به نادانان خوبی‌هاى مرا بياموزان و نعمت‌هاى مرا به يادشان بياور و به آنان بگو: مبادا در اين گمراهى كه بسر مى‏‌بريد، بيشتر بمانيد كه مؤاخذه من دردناك و شديد است. اى موسى! در دنيا آرزويت طولانى نباشد كه موجب سختى قلبت مى‌گردد و سخت‌دلان هم از من بدورند. قلبت را با هراس از من، بميران، لباست پاره‏ و قلبت نو باشد. ميان اهل زمين پنهان باش و در بين اهل آسمان آشنا. خانه ‏نشين باش و چراغ شب‌ها، در برابر من همچون صابرين، فرمانبردارى كن، از زيادى گناهان به سوى من فرياد برآور همچون كسى كه از ترس دشمن، فرار كرده، فرياد مى‌‏زند و بر اين كارها از من كمك بخواه كه من بهترين كمك دهنده هستم.» 📚منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی .
. 🔶 علت تأخیر در اجابت دعا از اميرالمؤمنين- عليه‌السّلام- نقل است كه فرمود: «گاهى اوقات خداوند متعال اجابت دعا را به تأخير مى‌‏اندازد تا هم اجر عظيم‌ترى بدهد و هم عطاى بيشترى ببخشد.گاهى اوقات، تأخير اجابت به خاطر مقام و منزلت رفيع بنده نزد خداوند متعال است، چون شنيدن صداى بنده‏‌اش را دوست دارد.» در اين رابطه جابر بن عبد اللَّه انصارى از پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- روايت كرده كه فرمود: «اگر بنده‌‏اى كه محبوب خداست دعا كند، ذات اقدس اله به جبرئيل مى‏‌گويد حاجت بنده‏‌ام را بدهيد ولى آن را به تأخير بيندازيد، چون من دوست دارم هميشه صدايش را بشنوم. و اگر بنده مغضوب حق دعا كند خداوند متعال به جبرئيل مى‏‌گويد: اى جبرئيل! حاجت اين بنده‌‏ام را بده و در دادنش عجله كن، چون من خوش ندارم صدايش را بشنوم.» 📚منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی .
. 🟠 دعاکردن با بیم و امید از جمله مواعظ خداوند متعال به حضرت عيسى- عليه‌السّلام- اين است كه فرمود: «يا عيسى، اذلّ لى قلبَك و اكثِر ذكرى في الخَلَوات و اعلَم اَنَّ سُرورى ان تبصبصَ الىّ و كن في ذلك حيّا و لا تكن ميّتا.» «اى عيسى، قلبت را در برابر من خوار و ذليل كن و مرا در خلوت‌ها زياد به ياد بياور و بدان كه خوش‌حالى من در اين است كه با بيم و اميد به سوى من بيايى، اما مبادا با قلبى مرده چنين كنى، بلكه بايد قلبت زنده و با نشاط باشد.» البَصبَصَة: تحريك الكلب ذنبَه طمعا او خوفا (مجمع البحرين) وقتی سگ دمش را از روی ترس یا طمع تکان می‌دهد این عمل را بصبصه یا تبَصبُص گویند. خدا به عیسی می‌فرماید سُرور من در تبصبص کردن توست یعنی با بیم و امید به من رو کن. 📚منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی ................ . ✅ اهمیت دعا در روایات رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله- فرمود: «آيا اسلحه‏‌اى را به شما معرفى كنم كه هم شما را از شرّ دشمنان‌تان نجات می‌دهد و هم روزی‌تان را زياد مى‌‏نمايد؟» گفتند: بلى يا رسول اللَّه فرمود: «پروردگارتان را در شب و روز بخوانيد و دعا كنيد، چون دعا، اسلحه مؤمن است.» امام على- عليه السّلام- مى‏‌فرمايد: «دعا، سپر مؤمن است، اگر باب رحمت الهى را زياد بكوبى (و نااميد نشوى، عاقبت) آن در، به رويت گشوده خواهد شد.» در پاسخ «بريد بن معاويه» كه از امام باقر(ع) پرسيده بود آيا دعاى بيشتر بهتر است يا قرائت قرآن بيشتر؟ فرمود: «كثرة الدّعاء افضل ثمّ قرأ: قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ.» (سوره بقره، آيه ۱۸۶) «دعاى بيشتر بهتر است، چون خداوند فرمود: اى پيامبر- صلّى اللَّه عليه و آله- بگو اگر دعايتان نبود، پروردگار من به شما اهميتى نمى‏‌داد.» از رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- نقل شده است كه فرمود: «خداوند متعال، سائل اصراركننده را دوست دارد.» در تورات آمده است كه: «اى موسى! كسى كه مرا دوست دارد، فراموشم نمى‌‏كند و كسى كه به نيكی‌هاى من اميدوار است، در درخواستش اصرار مى‏‌نمايد. اى موسى! من از مخلوقاتم غافل نيستم (و خبر دارم) ولى دوست دارم كه ملائكه‌‏ام صداى ضجّه دعا را از بندگانم بشنوند و ملازمان من ببينند كه چگونه بنى‌آدم به خاطر چيزهايى كه قدرت و اسبابش در دست من است، به من تقرّب مى‏‌جويند.» «اى موسى! به بنى اسرائيل بگو مبادا نعمت، شما را به طغيان بكشاند كه در اين صورت، بزودى از شما گرفته خواهد شد. و مبادا از شكر آن غافل بمانيد كه در نتيجه آن، به ذلّت خواهيد افتاد، در دعا اصرار كنيد تا با اجابتم، رحمت من شامل حالتان شود و عافيت گوارايتان گردد.» خداوند متعال بر حضرت موسى- عليه‌السّلام- وحى فرستاد كه: «كف دو دستت را ذليلانه در برابر من بلند كن مانند برده‌‏اى كه فرياد مى‏‌زند و از آقاى خود كمك مى‌خواهد، هر گاه چنين كردى، مشمول رحمت من مى‏‌گردى كه من كريم‏‌ترين كريمان و قادرترين قادرين هستم.» «اى موسى! از فضل و رحمتم درخواست كن كه اين دو فقط در دست من است و غير من آنها را ندارد. و وقتى از من چيزى طلب مى‏‌كنى، ببين تمايلت نسبت به آنچه در دست من است چگونه مى‌‏باشد هر كسى مطابق عملش پاداش دارد و چه بسا انسان ناسپاس هم در برابر سعى و كوشش خود، جزائى دريافت دارد.» 📚منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی .
. 🟢 دعاکردن و بالابردن دست‌ها ابو بصير از حضرت صادق- عليه‌السّلام- در مورد دعا و بالا بردن دست‌ها سؤال كرد، فرمودند: «پنج صورت دارد: اوّل: براى پناه بردن به خدا، كف دو دست را بايد رو به قبله قرار دهى. دوّم: براى طلب روزى، دست‌هايت را مى‏‌گشايى و كف آن را به طرف آسمان مى‌گيرى. سوّم: براى انقطاع به درگاه خدا با انگشت سبابه اشاره مى‏‌کنى. چهارم: براى زارى‌كردن، دست‌هايت را كشيده از سرت هم بالاتر مى‏‌برى. پنجم: براى تضرع، انگشت سبابه را در برابر رويت حركت مى‌دهى كه اين دعاى ترس است.» 📚منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی ............... . ❇️ راه صحیح دعا کردن عثمان بن سعيد مى‏‌گويد: فردى به من گفت كه من به خدمت امام صادق- عليه‌السّلام- شرفياب شده، عرض كردم: دو آيه در قرآن كريم هست كه هنوز آن دو را درست درك نكرده‌‏ام. فرمود: «آن دو آيه كدامند؟» گفتم: يكى آيه شريفه: ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ‏ است كه ما دعا مى‌‏كنيم ولى اجابتى نمى‏‌بينيم. فرمود: «آيا خداوند متعال خلف وعده مى‌‏كند؟» گفتم: خير. فرمود:« پس چرا اجابت نمى‏‌شود؟» گفتم: نمى‌دانم. فرمود: «اما من تو را با خبر مى‌‏كنم؛ كسى كه اوامر الهى را اطاعت نمايد و سپس از راهش دعا كند، مستجاب مى‌‏شود.» گفتم: راه دعا كدام است؟ فرمود: «ابتدا خداوند متعال را حمد مى‌كنى، بعد نعمت‌هايش را به ياد مى‏‌آورى، سپس آنها را شكر مى‌گزارى، بعد بر پيامبر و آلش- عليهم‌السّلام- صلوات مى‏‌فرستى، آنگاه گناهان خود را يادآور شده بدان اقرار مى‌‏كنى، پس از آن، از گناهانت استغفار مى‌‏نمائى، اين طريق دعاست.» آنگاه فرمود: «آيه بعدى چيست؟» گفتم: آيه: وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ‏. فرمود: «آيا خداوند متعال خلف وعده مى‌كند؟» گفتم: خير. فرمود: «پس چرا عوض نمى‌دهد؟» گفتم: نمى ‏دانم. فرمود: «اگر كسى مالى را از راه حلال به دست بياورد و در موردى كه‏ سزاوار است، انفاق كند، حتما عوضش را خواهد ديد، حتى اگر يك درهم ببخشد.» 📚منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی .
. ✳️ رابطه دعا و بلا 🔹امام موسی بن جعفر -علیه‌السلام- فرمود: «دعا كنيد، چون دعا و طلب كردن از خداوند تعالى، بلا را دفع مى‏‌كند حتّى اگر مقدّر شده و بدان حكم گرديده و بجز اجرايش چيزى نمانده باشد، در اين‌صورت اگر از خدا بخواهيد كه آن را برگرداند، برمى‌گرداند.» زراره از امام محمد باقر- عليه‌السّلام- نقل مى‌كند كه فرمود: «آيا مى‌‏خواهيد چيزى را به شما معرفى كنم كه رسول اللَّه- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- از آن استثناء نكرد (يعنى نفرمود ان شاء اللَّه).» زراره مى‏‌گويد گفتم: بلى فرمود: «آن چيز، دعاست كه قضاى الهى را بر مى‌گرداند اگر چه محكم و حتمى شده باشد. آنگاه حضرت از باب تشبيه قضاى حتمى الهى، انگشتان دست‌های‌شان را درهم فرو بردند.»(۱) 🔹امام سجاد عليه السلام می‌فرمایند: «المؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلي ثَلاثٍ: إِمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن يُعجِّلَ لهُ و إمّا أن يَدْفَعُ عنهُ بلاءً يُريدُ أن يُصيبَهُ.» «دعاهای مؤمن بر سه گونه است: يا برای او ذخيره می‌شود و يا سريعاً اجابت می‌شود و يا به واسطه آن دعا، بلایی كه قرار بود به او رسد از او برطرف می‌گردد.»(۲) 📚منبع (۱) عدةالداعی، ابن فهد حلی (۲)تحف العقول، ابن شعبه حرانی، صفحه ۲۸۰ .............. 🟩 وحی خداوند به داوود نبی(ع) در مورد دعا و بلا از امام صادق- عليه‌السّلام- روايت شده كه: خداى متعال به موسى بن عمران- عليه‌السّلام- اين گونه وحى كرد: «اى موسى! من احدى را محبوب‌تر از بنده مؤمنم خلق نكردم و اگر او را مبتلا بر بلايى مى‏‌سازم يا از آن معافش مى‌‏دارم، حتما به خير و صلاح اوست، چون من صلاح او را بهتر مى‏‌دانم. پس در موارد بلا، سزاوار است صابر و در موارد نعمت، شاكر باشد تا او را نزد خود جزء صدّيقين قرار بدهم. و اين وقتى‌است كه مطابق رضاى من عمل كند و فرمان مرا اطاعت نمايد.» همچنين از امير المؤمنين- عليه‌السّلام- رسيده‌است كه خداوند متعال مى‌فرمايد: «اى بندگان من! هر فرمانى كه دادم اطاعتش كنيد، مبادا بخواهيد مصالح خود را به من بياموزيد، چون من خود بهتر از شما آنها را مى‌‏دانم و بخيل هم نيستم (تا بگويند مصلحت ما را مى‌‏داند و نمى‏‌دهد).» و از رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- روايت شده‌است كه فرمود: «اى بندگان خدا! شما همانند مريض هستيد و پروردگار عالمين همانند طبيب است و صلاح مريض در آن چيزى‌است كه طبيب آن را مى‌‏آموزاند و عاقبت‌انديشى مى‏‌كند، نه در اشتهاى مريض و خواسته‌هاى بى‏‌جايش، پس تسليم فرمان حق باشيد تا رستگار و پيروز گرديد.» و نیز در ادامه سخنانى كه ذات اقدس الهى بر داود نبى- عليه‌السّلام- وحى کرد اين است: «خوب بود مى‌‏ديدى حالات آن افرادى را كه با زبان‌شان، گوشت مردم را مى‏‌خورند (نظير غيبت‌‏كنندگان) در حالى‌كه زبان‌هايشان را مانند پوستى مى‌‏گسترانم و اطرافش را با گرزهايى از آتش مى‌‏زنم، سپس فردى را بر او مى‏‌گمارم كه توبيخش كند و بگويد: اى اهل جهنّم! اين فلان شخص بد زبان است بشناسيدش.» «چه بسا ركعت‌هاى طولانى كه داراى اشك و گريه از روى خشيت باشد اما نزد من ذرّه‏‌اى (حتى به مقدار تار باريك هسته خرما) ارزش ندارد، چون وقتى‏ نظر به قلب او مى‌‏كنم، مى‌بينم اگر بعد از نماز، زنى خود را به او عرضه كند، اجابتش خواهد كرد. و اگر مؤمنى با وى معامله‏‌اى انجام بدهد، آن مؤمن را فريب خواهد داد.» از جمله سخنانى كه ذات اقدس الهى بر داود نبى -عليه‌السّلام- وحى فرستاد اين‌است كه: «چه بسا بنده‏‌اى را مريض كنم كه در اثر آن، نماز و خدمات او كم گردد، اما صداى او در حالت غم و اندوهش، نزد من محبوب‌تر و دوست داشتنى‌‏تر از نماز نمازگزاران است. و چه بسا بنده‌‏اى نماز بگزارد ولى من همان نماز را بر چهره او بكوبم و صدايش را نشنوم و بدان اعتنايى نكنم. اى داود! آيا مى‌دانى او چه كسى است؟ او فردى است كه به حرم مؤمنين، با نگاه شهوت آلود و حرام، زياد مى‌نگرد و كسى‌است كه اگر بر مردم حاكم شود، ظلم كرده و گردن‌ها را مى‌‏زند. اى داود! براى گناهانت، نوحه و زارى كن آنچنان كه مادر فرزند مرده بر پسرش نوحه و زارى مى‌‏كند.» 📚منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی .
. اللهم رَبَّ شَهْرِ رَمَضان آمدم..،در می زنم..،یا رب! گدایت را ببین باز هم این بنده ی بی دست و پایت را ببین ظرف خالیِ طعام سائل‌ات را پُر نکن نان من گریه است..،نان بنده را آجر نکن بار من روی زمین مانده است..،بارم را بخر خوب و بد هرچیز دارم را بیا یکجا بخر ای پناه بی پناهی ها..،پناهم داده ای از تو ممنونم به مهمانیت راهم داده ای شکر می گویم هزاران‌بار..،ستاری خدا وای اگر از باطن من پرده برداری خدا هیچکس گردن نمی گیرد منِ شرمنده را مثل فرزندِ پدرمُرده بغل کن بنده را در زمان ارتکاب جرم،بی باکم نکن تا مرا پاکم نکردی از بدی،خاکم نکن قلب تاریک مرا از روشنی آکنده کن عزم ترک معصیت را در وجودم زنده کن بارها وقتی که می بینم دچارم بر گناه هر دمی که بیخ پیدا کرد کارم در گناه رو به زهرا می کنم..،زهراست پشتیبانِ من جای دیگر را ندارم جز درِ این خانه من هرچه باشم..،او بخواهد..،می شوم آخر درست از منِ آلوده‌دامن می کند نوکر درست تا دم افطارها یادی ز عطشانش کنم چشم روزه‌دار خود را سیر،گریانش کنم ▪️ ▪️ خون سرخی بر عبای رنگ یشمش ریختند تشنه بود و آب را در پیش چشمش ریختند دست شمر افتاده بود آن زلف‌درهم ریخته خشکی لبهاش را با چکمه برهم ریخته نیزه جای جرعه آبی،در گلویش می کنند پیش چشم مادر او پشت و رویش می کنند بعد گودال از حوالی حرم رد می شوند شمر و خولی پیش راه زینبش سد می شوند ✍ .
. حتّی نگفته ای کیست ، من را بغل گرفتی بخشایشت همیشه ، بی چون و بی چرا بود چادر نماز زهرا ، مصداق یا مُجیر است در اوج بی پناهی ، مادر پناه ما بود .
. 🌹 توسل در دعا 🔸سماعه روايت كرده‌است كه امام كاظم- عليه‌السّلام- به من فرمود: «اى سماعه! هر وقت حاجتى دارى بگو: خدايا! تو را قسم مى‌دهم به حق محمد و على- عليهم‌السّلام- اين دو نزد تو قدر و مقامى دارند، به قدر و مقام اين دو قسمت مى‏‌دهم حاجات مرا بر آورى كه عبارتند از چنين و چنان، چون در روز قيامت هيچ فرشته مقرب و هيچ پيامبر مرسل و هيچ بنده مؤمنى كه خداوند سبحان قلبش را بر ايمانش امتحان كرده‌باشد نيست مگر اينكه به اين دو بزرگوار (محمد و على- عليهم‌السّلام-) نيازمند است.»(۱) 🔸قال الامام الصّادق (علیه‌السلام): «نَحنُ حَبْلُ اللهِ الذّی قال اللهُ تعالی: و اعتَصمِوا بحبلِ اللهِ جمیعاً و لا تَفرَّقوا.» امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «ما (اهل بیت) همان ریسمان الهی هستیم که خداوند تبارک و تعالی فرمودند همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید.»(۲) 📚منبع (۱) عدةالداعی، ابن فهد حلی (۲)بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۲۴، ص ۸۴ .......... 📣 دعاکردن 🟡 عن الرضا(علیه‌السلام ): «انه کان یقول لاصحابه علیکم بسلاح الانبیاء فقیل و ما سلاح الانبیاء قال الدعاء.» امام رضا(ع) به یارانش می‌فرمود: «بر شما باد به سلاح پیامبران!» می‌پرسیدند چیست سلاح انبیا؟ فرمودند: «دعا»(۱) 🟡 امام صادق(ع) فرمودند: «بنده مومن درباره حاجتی دعا می‌کند خداوند چون علاقه به نوا و نیایش او دارد دستور می‌دهد اجابت دعایش را تاخیر بیندازد. روز قیامت می‌فرماید بنده من دعایی کردی اجابت آن را به تاخیر انداختم اینک ثواب آن این‌است و هم در فلان مورد دعا کردی باز اجابت را به تاخیر انداختم این مقدار ثواب در مقابل همان دعا است.» حضرت صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «وقتی آن همه ثواب را برای مستجاب نشدن دعایش در دنیا می‌بیند آرزو می‌کند ای کاش هیچ یک از دعاهایم در دنیا مستجاب نمی‌شد.»(۲) 🟡 عن ابی جعفر(علیه‌السلام ): «قال ان الله عزوجل یحب من عباده المومنین کل عبد دعاه فعلیکم بالدعاء فی السحر الی طلوع المشس فانها ساعة تفتح فیها ابواب السماء و تقسم فیها الارزاق و تقضی فیها الحوائج العظام.» حضرت باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «خداوند از میان بندگانش آن‌کس را دوست دارد که بسیار دعا کند. شما را سفارش می‌کنم به دعا کردن در سحر تا طلوع خورشید زیرا این وقت درهای آسمان باز می‌شود و ارزاق تقسیم گردد و حوائج بزرگ در این ساعت برآورده می‌شود.»(۳) 🟡 قال امیر المؤمنین(علیه‌السلام): «الدعاء مفاتیح النجاح و مقالید الفلاح و خیر الدعاء ما صدر عن صدر نقی و قلب نقی و فی المناجاة سبب النجاة و بالاخلاص یکون الخلاص فاذا اشتد الفزع فالی الله المفزع.» علی(علیه‌السلام) فرمود: «دعا و نیایش کلیدهای پیروزی و رستگاری است. بهترین دعاها آن است که از سینه‌ای پاک و قلبی پرهیزکار خارج شود. راز و نیاز سبب نجات است و با اخلاص و بی‌شائبه دعا کردن موجب می‌شود انسان از هر گرفتاری رهایی پیدا می‌کند. پس هرگاه فزع شما شدید شد، به خدا پناهنده شوید.»(۴) 🟡 امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «در دعا ابتدا باید خدا را ستود، سپس به گناه اعتراف نمود و آنگاه حاجت را خواست.»(۵) 🟡 امام علی(علیه‌السلام) فرمود: «پنج موقع را براى دعا و حاجت خواستن غنیمت شمارید: موقع تلاوت قرآن، موقع اذان، موقع بارش باران، موقع جنگ و جهاد ـ فى سبیل اللّه ـ موقع ناراحتى و آه كشیدن مظلوم. در چنین موقعیت‌ها مانعى براى استجابت دعا نیست.»(۶) 🟡 امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «أعجَزُ النّاسِ من عَجَزَ عنِ الدّعاءِ.» «عاجزترين و ناتوان‌ترين مردم، كسی‌است كه از دعا كردن ناتوان باشد.»(۷) 📚منبع (۱) اصول کافی، شیخ کلینی،ج ۲، ص ۴۶۸ (۲) اصول کافی، شیخ کلینی، ج ۲، ص ۴۹۰ (۳) اصول کافی، شیخ کلینی، ج ۲، ص ۴۷۸ (۴) اصول کافی، شیخ کلینی، ج ۲، ص ۴۶۸ (۵) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۲۳، ص ۳۱۸ (۶) أمالى، شیخ صدوق ،ص ۹۷؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۹۰، ص ۳۴۳، ح ۱ (۷) تصنيف غرر الحكم، تمیمی آمدی، حدیث ۳۷۴۲ .