4_5812148254040657583.mp3
4.17M
#فاطمیه #حضرت_زهرا
#انار_کافی
🍃 ماجرای انار بهشتی
👈🏼 درخواست انار حضرت زهرا از امیرالمؤمنین علیهماالسلام
📚 احقاق الحق، ج۱۸، ص۴۶
ریاحین الشریعة، ج۱، ص۱۴۲
#حکایات #کرامات
🔘 مرحوم حجتالاسلام #شیخ_احمد_کافی
.
آقای مدّاح، آقای شاعر ، آقای منبری، آقای هیئتی!
خواندن روضهی در و دیوار در این ایّام، واجب است امّا کافی نیست. باید بگویی چه شد که دشمن جرأت کرد چنین جسارتی به دختر پیامبر(ص) روا دارد؟!
باید بگویی که حضرت زهرا(س) چهل شب به همراه امیرالمؤمنین(ع) و حسنین(ع) در خانهی مهاجرین و انصار رفت و از آنها خواست که حق را بگویند . تا به آنچه در روز غدیر دیده بودند عمل کنند تا سکوتشان را بشکنند و با بیطرفی، دشمن را یاری نکنند.
امّا چه شد که جز چهار پنج نفر بقیه پای کار نیامدند و در لانههایشان خزیدند پس جرأت نانجیبها از بیجرأتی خواص بود،
از بیجرأتی کسانی بود که غدیر را دیدند اما سکوت کردند!
این چنین شد که زور لگد دشمن قوت گرفت و دخت نبی را اینچنین بین در و دیوار .... بگذریم ! آری گریه کنیم پای این روضهها امّا بدانیم که در این بزم جایی برای «بیطرفی» نیست.
.
.
#بعد_از_شهادت
#دفن_شبانه
*امیرالمؤمنین اون لحظه ای که بی بی رو دفن کردن، دست هارو علی به هم زد،" فَلَمَّا نَفَضَ يَدَهُ مِنْ تُرَابِ الْقَبْرِ هَاجَ بِهِ الْحُزْنُ، وَ أَرْسَلَ دُمُوعَهُ عَلَى خَدَّيْه" علی اونجا شروع کرد های های گریه کردن، با پیغمبر حرف زد: "قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي" صبرِ علی کم شده،" وَ رَقَّ عَنها تَجَلُّدي، فَمَا أَقْبَحَ الْخَضْرَاءَ وَ الْغَبْرَاءَ، بَعدَکَ يَا رَسُولَ اللَّه" این حرفارو که زد، بعد گفت: " يَا رَسُولَ اللَّه! سَرْعَانَ مَا فَرَّقَ بَيْنَنَا" چقدر زود بینِ من و زهرا جدایی افتاد،" لَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَة" نگفت: امانت رو برگردوندم، عرضه داشت: امانت برگردونده شد.." وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، وَ اخْتُلِسَتِ الزَّهْرَاء" یعنی زهرا رو به زور از من جدا کردن...نمیدونم علی چه جور بچه هاش رو از کنار قبر بلند کرد؟حسنم دیگه گریه نکن، حسینم به خاطرِ بابا دیگه اشک نریز...این بچه هارو بلند کرد، غریبانه، تو دلِ شب، راهِ خونه رو در پیش گرفت، وقتی به کوچه ی بنی هاشم رسید، چه حالی پیدا کرد علی؟...*
.
ماه با خود میبرد صد جلوه حیرت از علی
چاه دارد در دلش هر شب حکایت از علی
گوشهای آن سوی نخلستان غمهای خود است
او فراری از حکومت؛ نه حکومت از علی
هیچ چیز از اعتبارش کم نکرد ای روزگار!
نه غم تنها شدن، نه درد غربت از علی
این چنین که شعله را سمت عقیل آورده است
تا ابد شرمند خواهد شد عدالت از علی
شاه یعنی او که با ایتام هم بازی شده
درسها باید بگیری ای سیاست از علی
خط به خط از فاطمه از فاطمه سرشار بود
نقل کرده هر کسی هرچه روایت از علی
#رضا_یزدانی✍
Output_Merge.mp3
3.91M
#روضه_حضرت_زهرا 🏴
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#استاد_انصاریان🎤
#خاکسپاری #حضرت_زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
01.mp3
3.03M
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ🏴
🔻گفتگوی آخر حضرت زهرا سلام الله علیها با امیرالمومنین امام علی علیه السلام
#روضه_حضرت_زهرا 🏴
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#استاد_عالی🎤
#لحظات_احتضار #حضرت_زهرا
#فاطمیه
ای بهشتِ قربِ احمد .mp3
4.38M
#روضه_حضرت_زهرا 🏴
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#استاد_میرباقری 🎤
#خاکسپاری_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
میرباقری- روضه ایام فاطمیه ۶.mp3
2.54M
#روضه_حضرت_زهرا 🏴
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#استاد_میرباقری
#لحظات_احتضار #حضرت_زهرا
#وداع_با_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
03.mp3
2.6M
#روضه_حضرت_زهرا 🏴
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#استاد_عالی🎤
#مصیبت_لحظات_احتضار #حضرت_زهرا
🔺وقتی امیرالمومنین امام علی علیه السلام خبر شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را شنید
#فاطمیه
Hashemi-Nezhad--Rozeh-Hazrat-Zahra-2.mp3
4.38M
#روضه_حضرت_زهرا 🏴
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#استاد_هاشمی_نژاد🎤
#خاکسپاری_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
.
#تولا_به حجت_خدا
فقیر اوست که قلبش تهی ز مهر شماست
گرفتم آنکه جهان، پُر ز سیم و زر دارد
مردی از شیعه خدمت امام صادق(ع) آمد و عرض کرد: آقا، من فقیر شدهام. امام فرمود: «اَنْتَ مِنْ شیعَتِنا وَ تَدَّعِی الْفَقْرَ»؛ «تو شیعهی ما هستی و اظهار فقر میکنی»؟ و حال آن که: «شیعَتُنا کُلُّهُمْ اَغْنِیاء»؛ «همهی شیعیان ما اغنیا هستند».
فقیر میانشان نیست. گفت: آقا، چه طور فقیر در میانشان نیست؟ من فقیرم. فرمود: بگو ببینم اگر تمام دنیا را پر از نقره كنند و به تو بدهند، حاضری آن محبّتی را که به ما داری از دل بیرون كنی؟ گفت: نه، به خدا قسم، اگر همه را هم طلا كنند، من حاضر نیستم محبّت و ولایت شما را از دست بدهم. امام(ع) فرمود: پس تو ثروتمندی؛ سرمایهای داری که از همهی کرهی زمین که پر از طلا و نقره باشد بالاتر است. پس آن كسی فقیر است كه آنچه تو داری ندارد، مسائل مادّی چیزی نیست که بگویی من فقیرم. آنگاه مقداری پول عنایت فرمودند تا جنبهی ظاهرش هم درست بشود. یونسبنیعقوب میگوید، عرض كردم:
«لَوِلایی لَکُمْ وَ ما عَرَّفَنِیَ اللهُ مِنْ مَحَبَّتِکُمْ اَحَبُّ اِلَیَّ مِنَ الدُّنْیا بِحَذافِیرِها»؛
«[آقا] به خدا قسم، این ولایت و محبّتی كه به شما دارم، از تمام دنیا و آنچه در آن است نزد من محبوبتر است».
او خیال میكرد حرف خوبی زده است. امام(ع) اندکی از این حرف ناراحت شد و فرمود: «یا یُونُسُ قِسْتَنا بِغَیْرِ قِیاسٍ»؛ «ای یونس، تو در مورد ما مقایسهی نادرستی کردی». محبّت ما را با دنیا و ما فیها مقایسه كردی؟ مگر دنیا چیست؟
«مَا الدُّنْیا وَ ما فیها اِلّا سَدُّ فَوْرَةٍ اَوْ سَتْرُ عَوْرَة»؛
«دنیا مگر چیست؟ با غذایی شكم را سیر كردن و با لباسی عورت خود را پوشاندن».
این چیزی نیست كه آن را با محبّت ما مقایسه میكنی.
«وَ اَنْتَ لَکَ بِمَحَبَّتِنَا الْحَیاةً الدّائِمَة»؛[۱]
«محبّت ما حیات ابدی برای تو میآورد».
پی نوشت
[۱]ـ بحارالانوار، جلد ٧٨، صفحهی ٢٦٥، حدیث ١٧٧.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
آیت الله سید محمد ضیاءآبادی
#تولی #ولایت_اهلبیت
...........
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد
#گریز_زیارت_عاشورا
.
امام صادق (ع) مىفرماید: «رَحِمَ اللّه شیعتنا خُلِقُوا مِن فاضِلِ طِینَتِنا و عُجنوا بماء وِلایتنا یَحزَنُونُ لِحُزننا و یفرَحُون لِفَرحِنا(6)؛ خداوند شیعیان ما را رحمت کند که از زیادى سرشت ما آفریده شدهاند و با آب ولایت ما عجین گشتهاند، آنان به خاطر اندوه (و غصههاى) ما غمناک مىشوند و شاد مىشوند بخاطر شادى ما».
. شخصى به امام باقر (ع) عرض کرد الحمدللّه شیعیان شما خیلى زیاد هستند، امام نگاه پر معنایى به او کرد و فرمود: اینها که مىگویى شیعیان، هستند، آیا این کارها را انجام مىدهند؟ هَل یَعطِفُ الغَنِى عَلَى الفقیرِ؟ وَ یَتَجاوَزُ المُحسِنُ عَنِ المسىءِ وَ یَتَواسَوُنَ؟ قُلتُ: لا، قال: لَیسَ هؤلاء الشِیعَةٌ، اَلشیعَةُ مَن یَفعَلُ هکذا(5)؛ آیا ثروتمندان این افراد به حال فقراء و مستمندان خود توجهى دارند و به آنها رسیدگى مىکنند؟ آیا بزرگان و نیکوکاران این افرادى که شما آنها را شیعه مىخوانید خطاها و اشتباهات خطاکاران را مىبخشند و آنها را مورد عفو و گذشت قرار مىدهند (یا آنها را چندین برابر مجازات مىکنند و زجر مىدهند!؟) آیا اینها مواسات و همدردى دارند؟ خوشبختىهاى خویش را بین همدیگر تقسیم مىکنند، (شادیهاى شان را با هم قسمت مىنمایند؟) آن مرد (وقتى این ویژگیها را شنید شرمنده شد) و گفت: نه (این صفات را دارا نیستند) حضرت فرمود: چنین افرادى شیعه ما نیستند، شیعه کسى است که آن چه را گفتم عمل کند.
2- ولایت مدارى و ولایت پذیرى
یکى دیگر از انتظارات امام صادق (ع) از شیعیان این است که نسبت به امامان خویش معرفت و شناخت داشته باشند و بعد از شناخت، بادل و جان ولایت آنها را بپذیرند و سراپا تسلیم فرامین آن بزرگواران باشند، و آن چنان به ولایت اهل بیت دلبسته باشند که شادى و حزن خود را، خوشى و ناخوشى و تمام لذائذ و شدائد زندگى را با ولایت و محبّت ائمه اطهار(ع) پیوند زنند، محبت اهل بیت آن چنان در دل و جانشان رسوخ کرده که تمام گفتار و کردار، و عکس العملها را با ولایت و محبت آنها مىسنجند، امام صادق (ع) در این زمینه مىفرماید: «رَحِمَ اللّه شیعتنا خُلِقُوا مِن فاضِلِ طِینَتِنا و عُجنوا بماء وِلایتنا یَحزَنُونُ لِحُزننا و یفرَحُون لِفَرحِنا(6)؛ خداوند شیعیان ما را رحمت کند که از زیادى سرشت ما آفریده شدهاند و با آب ولایت ما عجین گشتهاند، آنان به خاطر اندوه (و غصههاى) ما غمناک مىشوند و شاد مىشوند بخاطر شادى ما».
البته همیشه این گونه بوده و هست که مدعیان ولایت مدارى فراوانند ولى ولایت پذیران واقعى کم، و اندک مىباشند، امام صادق (ع) با تبیین علائم هر یک صفوف ولایت مداران اصلى را از غیرش جدا فرموده است، آن جا که مىفرماید: «اَلشیعَةُ ثَلاثَة اَصنافٍ، صِنفٌ یَتَزَیِّنون بِنا وصِنفٌ یَستأکلون بنا وَ صِنفٌ مِنّا وَ اِلَینا یأمَنُون بامننا وَلَیسُوا بِالبَذرِ المذیعین ولابالجناةِ المرأتین، اِن غابُوا لم یفقدُوا و اِنَ شَهِدُوا لَم یؤبه بِهِم اولئِکَ مصابیح الهدى؛ شیعه سه دستهاند، گروهى بوسیله ما زینت مىیابند(و ما را وسیله عزّت و آبروى خویش قرار مىدهند) و گروهى بوسیله ما مىخورند (و ما را وسیله درآمد زندگى دنیایى خویش قرار داده از این طریق زندگى مىکنند) و گروهى از ما و به سوى ما هستند با امنیت ما آرامش مىیابند و با ترس ما ترسانند، بذر، (هاى کاشته نشده اسرار را) پخش نمىکنند و در برابر جفاکاران خودنمایى ندارند، اگر پنهان باشند کسى سراغ آنها را نمىگیرد و اگر آشکار باشند به آنها اعتنا نمىشود (یعنى شهرت گریز و بىنام و نشانند) آنها (بحقیقت) چراغهاى هدایتند (و راهنمایان خلق).
«عاشقان روى جانان جمله بى نام و نشانند
نامداران را هواى او دمى بر سر نیامد»
امام صادق (ع) علاوه بر سفارشهاى مکرر بر ولایت پذیرى و ولایت مدارى شیعیان خویش، در مکتب تربیتى خویش شیعیان ولایى تربیت نموده و آنان را ولایت مدار بار مىآورد، در این زمینه داستان عبداللّه بن یعفور یکى از شیعیان با اخلاص و فداکار که در پذیرش ولایت ائمه اطهار (ع) اسوهاى کامل و نمونهاى بارز براى تمامى شیعیان مىباشد، شنیدنى است او با همه عظمت علمى و موقعیّت اجتماعى در برابر فرمان امام خویش تسلیم محض بود.
وى روزى در حضور پیشواى ششم نشسته بود و از وجود حضرتش بهره مىبرد، در این بین عبداللّه ضمن سخنانى، کلامى را به امام (ع) اظهار نمود که مورد عنایت حضرت قرار گرفت، این سخن از ژرفاى جان او و عمق ایمان وى ریشه مىگرفت، مىتواند درسى فراموش نشدنى و الگویى مناسب براى تمام پیروان و دوستداران اهل بیت باشد.
عبداللّه به امام صادق (ع) عرض کرد: «واللّه فَلقتَ رمّانَةَ بِنصفَین قُلت هذا حَرامٌ و هذا حَلالٌ لشهدت و اَنَ الّذى قُلتَ حَلالٌ، حَلالٌ، و اَن الّذى قلتَ حَرامٌ، حَرامٌ، فَقالَ رَحِمَک اللّه، رَحِمَک اللّه(7)؛ سوگند به خدا! اگر انارى را از وسط دو نصف کنى و بفرمایى که نصف آن حلال و نصف دیگرش حرام است، مطمئناً گواهى خواهم داد که: آنچه را گفتى حلال، حلال است و آن نصفى را که فرمودى حرام، حرام است (و هیچگونه اعتراضى نخواهم کرد) پس آن حضرت فرمود: خدا تو را رحمت کند، خدا تو را رحمت کند».
آرى شیعه واقعى سرا پا تسلیم فرمان امام خویش مىباشد و هرگز اهلبیت را رها نخواهد کرد، چنان که آن حضرت در جاى دیگر فرمود: «
کَذِبَ مَن زَعَم اَنَّهُ مِن شیعَتِنا وَ هُوَ مُتَمَسِّکٌ بِعُروة غَیرِنا(8)؛ دروغ پنداشته آن کسى که خود را شیعه ما مىداند ولى به ریسمان (سرپرستى و ولایت) غیر ما (اهل بیت) چنگ مىزند» چرا که رستگارى و سعادت ابدى جز در سایه پذیرش امامت امامان معصوم (ع) میسر نیست.
امام صادق (ع) فرمود: «نَحنُ وَاللّهِ نِعمَةُ اللّه التى انعم بِها عَلى عِبادِه، وَ بِنافازَ مَن فاز(9)؛بخدا قسم ما (همان) نعمتى هستیم که خداوند به بندگانش عنایت فرموده و بوسیله ما رستگار شود آن کسى که رستگار شده است (و به سعادت ابدى دست یافته است) و شیعه واقعى آن است که بدنبال امامان خویش باشند و پاجاى پاى آنها گذارند.
«اگر تو شیعهاى ماوراى ما
پاى خود گذار جاى پاى ما»
به همین جهت امام صادق (ع) فرمود: «لَیسَ مِن شیعتِنا مَن قالَ بِلسانِهِ و خالفنا فى اَعمالِنا و آثارِنا وَلکِن شیعتنا مَن وافَقَنا بِلِسانِهِ وَ قَلبِهِ وَ اَتَّبع آثارَنا و عَمِل بِاَعمالِنا اولئک شیعتنا(10)؛ شیعه ما نیست کسى که به زبان بگوید شیعه هستم ولى در عمل با ما مخالفت کند و آثار ما را زیر پاگذارد، ولکن شیعه کسى است که با زبان و دل با ما موافق باشد و آثار ما را پیروى کند و مانند ما رفتار نماید، چنین کسانى شیعه (واقعى) ما هستند.
این نه عشقى است برادر که به پیشانى ماست
این نه مهرى است که تأیید مسلمانى ماست
داغ یک عمر گناهى است که پنهان کردیم
سجده بر دوست، نه سجده بر شیطان کردیم
هر گناهى کرده و گفتیم خدا مىبخشد
عذر آورده و گفتیم خدا مىبخشد
بخشش هست ولى قهر و عذابى هم هست
اى برادر بخدا روز حسابى هم هست
این که از شیعه فقط نام بدانیم بد است
ما نمک گیر چنین لقمه بمانیم بد است
شیعه یعنى کفن سرخ بلا پوشیدن
شیعه یعنى مىعشقى زخدا نوشیدن
هر که در عین بلا شیعه بماند مرد است
هر که یک مویى به لغزد به خدا نامرد است
3 - انجام عمل شایسته و دارا بودن اوصاف بایسته
یکى دیگر از مهمترین انتظارات امام صادق (ع) از شیعیانش این است که از نظر رفتارى بدنبال انجام کارهاى نیک و شایسته باشند و از نظر اخلاقى برخوردار از اوصاف نیک و پسندیده، و قرین به اخلاق زیباى اسلامى باشند، حضرتش بر این انتظار سخت پاى فشرده است و با بیانهاى مختلفى آن را ابراز فرموده است، در یک جا مىفرماید: «شیعتنا اهل الهدى و اهل التقى واهل الخیر و اهل الایمان و اهل الفتح و الظفر(11)؛ شیعیان ما اهل هدایت و پرواپیشگى، اهل خیر و نیکى و اهل ایمان و پیروزى و موفقیّت مىباشند. در جاى دیگر فرمود: «وَاللّهِ ما شِیعةُ عَلىِّ اِلاّ مَن عَفّ بَطنُهُ وَ عمل لِخالقِه و رَجاثوابه و خاف عقابه(12)؛ بخدا قسم شیعه ما نیست مگر کسى که عفت شکم را داشته باشد (و از خوردن حرام دورى نماید) و براى خدا عمل کند و امید ثواب از او داشته باشد و (تنها) از عقاب او ترس داشته باشد» و گاه با بررسى بازتاب اعمال نیک شیعیان و اخلاق برجسته آنها در جامعه انتظار خویش را با تأکید بیشترى از پیروان خود اعلام مىدارد، از جمله مىفرماید: «...اُوصِیکم بتقوى اللّه عزّ و جَلَّ و الوَرَعِ فى دینِکم، والاِجتهادِ لِلّهِ وَصِدقِ الحدیث و اداء الاَمانةِ و طول السجود و حسن الجوار... فاِنَ الرَّجل مِنکم اِذاوَرَعَ فى دینهِ، و صَدَقَ الحَدیثَ، وَ اَدّى الاَمانةَ وَ حَسُنَ خُلقَهُ معالناس قِیلَ هذا جعفرىّ، فیسّرنى ذلک و یدخل علىّ منه السّرور و قیل هذا ادب جعفرٍ(ع) و اذا کان على غیر ذلک دخل علىّ بلائه و قیل: هذا ادب جعفرٍ(13)؛به هر کس که پیرو ما است و به گفتههاى ما گوش فرا مىدهند سلام مرا ابلاغ کن، و (بگو) من همه شما (شیعیان) را به تقوى، پرهیزکارى در دین، و تلاش و کوشش در راه خدا، و راستگویى و امانت دارى، و سجده طولانى، و نیکو همسایه دارى...، سفارش مىکنم، زیرا هرگاه کسى از شما به این سفارشات من عمل کند مردم مىگویند: این «جعفرى مذهب» (و شیعه) است. و من از این (اثر اجتماعى) و از اعمال شما شادمان مىشوم و سایر مردم نیز مىگویند: این است روش ادب و تربیت امام صادق (ع): ولى اگر بر خلاف این (روش صادقانه و مورد انتظار) بودید، من از عملکرد شما غمگین و شرمنده مىگردم!! و مردم نیز (با ناراحتى) خواهند گفت: این هم اثر تربیتى امام صادق (ع)!! (و این هم شیعه امام صادق (ع)» بیاییم با رفتارمان امامان خویش را شرمنده و سرشکسته نسازیم و آبرو و عظمت آنها را حفظ کنیم، امام صادق (ع) عاجزانه درخواست مىکند که: «کونوا لنازیناً ولا تکونوا علینا شیناً، قولوا للناس حسناً و احفظوا السنتکم و کفوا عن الفضول و قبح القول (14)؛ (شیعیان) زینت (و آبرومندى) ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و از زیاده روى و زشت گویى بازدارید.
.