eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
4هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
568 ویدیو
802 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
(1) نکاتی درباره این نوحه استفاده از ظرفیتهای زبان عامیانه و مردمی تحلیل نمونه ها نمونه سوم با اشک و روضه دلت رو امشب به دست میارم در مواجهه اولیه، بیانی صمیمانه و تاثیر گذار دارد و به بیانی رندانه وهوشیارانه، اشاره دارد به موضوع توسل به اهل بیت علیهم صلوات الله علیهم اجمعین با تکیه بر «وابتغوا الیه الوسیله» نمی‌توان ظرافت این نحوه بیان و تاثیر عاطفی آن را نادیده گرفت؛ چون حاوی نوعی «دِلال» است دِلال چیست؟ یعنی ناز کردن (در ابتدای دعای افتتاح می‌خوانیم:«مُدلاً علیک») این بیان همراه با شیرین زبانی و دلال، بُعد دیگری نیز دارد که محل تأمل است... اگر به اصل انسجام در شعر و نوحه، اعتقاد داشته باشیم ( البته هنری غیر قابل انکار است) می‌توان به این مضمون و تناقص راه یافته در آن خرده گرفت! در بند اول، شاعر آورده است: «ببخش مگه جز تو پناهیه؟» که با این مضمون در تناقض است: «اما غمی نیست حسین و دارم دلت رو امشب به دست میارم...»
(1) نکاتی درباره این نوحه استفاده از ظرفیتهای زبان عامیانه و مردمی تحلیل نمونه ها نمونه چهارم این نفس سرکش تا میتونست تاخت آخر منو از چشم تو انداخت از نظر زبان و استخدام واژگان با بقیه سطرها و مصراع ها کاملاً متفاوت است. سوال مهم این است که این تفاوت به نفع شعر است یا خیر؟ قضاوت درباره این سطر و پاسخ‌گویی به این سؤال، اندکی دشوار است و ممکن است سلیقه شخصی در آن دخیل شود... در نگاه کلی، کلمات «نفس، سرکش، میتونست، تاخت» حاوی نوعی خشونت موسیقایی است که نوعی تنفر را تداعی می‌کند‌ اگر بتوانیم در قضاوت کلی این تنفر و خشونت موسیقایی را در راستای بلاغت کلام و اقتضای حال و مقام سخن بدانیم بجاست که شاعر را به واسطه نوع انتخاب زبان تحسین کنیم. و اگربه فرض، این خشونت _ که با هجای کشیده «تاخت» به اوج خود رسیده است_ ربطی به شعر نداشته باشد، می‌توان قاطعانه گفت: شاعر، اصل انسجام زبانی و نیز بلاغت کلام را را رعایت نکرده است. به نظرم مخاطبان بر اساس حالی که در هنگام شنیدن این نوحه پیدا می‌کنند می‌توانند به‌راحتی درباره این موضوع قضاوت کنند. نمونه پنجم خدا نیاره دختری آتش بگیره موهاش بر اساس قاعده کلی «کار برد نشانه های زبان مردم و عامیانه سازی کلام» ، به‌راحتی قابل بررسی قضاوت است. در گفتار مردم معمولاً آن حس التماس و آرزو، در قالب چنین کلامی ارائه می‌شود: «خدا نیاره اون روز و که دختری موهاش آتیش بگیره....» جابجایی بخشی از این کلام به ضرورت وزن و سبک، بخشودنی است‌‌‌؛ تا جایی که طراوت کلام و فطرت زبانی مردم در شعر بازتاب یابد. اما وقتی تغییر کلام در حدی باشد که دیگر چندان نشانه‌ای از قالب زبان عام در آن مشهود نباشد می توان گفت: کلام از فطرت زبان مردم خارج شده و رنگ تصنع یافته است. نکات پایانی برای بهتر شدن این اثر می توان به این دو پیشنهاد هم تأمل داشت: الف) ربنا الهی العفو یا یارب الهی العفو؟ (به جهت یکسان شدن ضمیرها) ب) جابجایی دو سطر و قد سترت‌ رسوام نکردی با افنیت عمری‌ رهام نکردی که در این حالت، به محتوا انسجام بیشتری می‌بخشد....
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
توضیحاتی کاربردی در مورد #دستگاه_ماهور تصنیف ها و قطعاتی که در فضای ماهور خوانده شده کجایید ای شهی
. بیا یابن الحسن لطفی به ما کن ز دلهای محبّان عقده وا کن بیا یابن الحسن دردم دوا کن مرا با یک نظر حاجت روا کن بیا ای یوسف زهرا ز حُسنت قلوب عاشقان را باصفا کن بیا ای رازدار حق تو ما را ز دام نفس شیطانی رها کن بیا یابن الحسن دردم دوا کن مرا با یک نظر حاجت روا کن بیا ای والی ملک ولایت برات کربلا بر ما عطا کن بیا ای منجی عالم ز رأفت تو درد دردمندان را دوا کن بیا یابن الحسن دردم دوا کن مرا با یک نظر حاجت روا کن بیا ای قاطع البرهان کجایی ز نورت چشمها را پر ضیا کن بیا ای حامی قرآن که مارا به احکام الهی آشنا کن بیا یابن الحسن دردم دوا کن مرا با یک نظر حاجت روا کن بیا ای وارث علم لدنّی نظر بر شیعیان مصطفی کن بیا ای حجت حق این گدارا بجان مادرت حاجت روا کن بیا یابن الحسن دردم دوا کن مرا با یک نظر حاجت روا کن .
روضه خانگی - حضرت عباس(ع) - 1475.mp3
7.82M
🎙امسال هم گذشت تو از ما گذشت کن ... 🔻مناجات با (عج) 🔻روضه (ع) ⏱ | 09:26 👤حاج ✍ امسال هم گذشت تو از ما گذشت کن اوضاعمان خراب شد آقا گذشت کن وقتی پدر تویی همه کارت به حکمت است یا اینکه چوبمان بزن و یا گذشت کن هرجا شدیم بی خبر از تو حلال کن هرجا شدیم بنده ی دنیا گذشت کن از دوستان که خیر و محبت ندیده ای ماندی میان ما تک و تنها گذشت کن شرمنده ایم شاهد ما گریه های ماست بدکرده ایم ما به تو اما گذشت کن اقا بحق ساقی عطشان کربلا حرف از عموت آمده حالا گذشت کن افتاد برزمین و صدا زد حسین جان آبی نرفت خیمه زنها گذشت کن .
روضه خانگی - امام حسین(ع) - 1474.mp3
8.71M
🎙هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت... 🔻روضه (ع) ⏱ | 08:00 👤استاد ای که به عشقت اسیر خیل بنی آدمند سوختگان غمت با غم دل خرمند هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت با خبران غمت، بی خبر از عالمند در شکن طُره ات، بسته دل عالمیست وآن همه دلبستگان، عقده گشای همند یوسف مصر بقا در همه عالم تویی در طلبت مرد و زن، آمده با درهم اند تاج سر بوالبشر، خاک شهیدان توست کاین شهدا تا ابد، فخر بنی آدمند در طلبت اشک ماست، رونق مرآت دل کاین دُرَر با فروغ، پرتو جام جمند چون به جهان خرمی، جز غم روی تو نیست باده کشان غمت، مست شراب غمند عِقد عزای تو هست، سنت اسلام و بس سلسله ی کائنات، حلقه ی این ماتمند گشت چو در کربلا، رایت عشقت بلند خیل ملک در رکوع، پیش لوایت خمند خاک سر کوی تو، زنده کند مرده را زآنکه شهیدان تو، جمله مسیحا دمند هر دم از این کشتگان گر طلبی بذل جان در قدمت جانفشان، با قدمی محکمند شاعر: فؤاد کرمانی✍
. ✍ یکی از شرایط استجابت دعا ، دعا کردن و یا مناجات کردن با خداوند همراه با تضرع است 1⃣ آیه 55 سوره مبارکه اعراف: « ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» ترجمه: (خدای خود را به تضرع و زاری و نهانی (به صدای آهسته که به اخلاص نزدیک است) بخوانید (و از اندازه مگذرید) که خدا هرگزمتجاوزان را دوست نمی‌دارد). 2⃣ آیه 205 سوره مبارکه اعراف: « وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ» ترجمه: (خدای خود را با تضرّع و پنهانی و بی‌آنکه آواز برکشی در صبح و شام یاد کن و از غافلان مباش). با تضرع وزاری دعا کردن یکی دیگر از شرایط لازم برای استجابت دعاست در مناجات خوانی و ادعیه خوانی ، یکی از نکاتی که بسیار بسیار مهم است اولا آمادگی روحی و ارتباط متضرعانه با خداست به طوریکه، مداح باید ابتدا خودش تاثیر گرفته باشد تا بتواند بر مستمع تاثیر بگذارد و این مهم به دست نمی آید مگر با مناجات در خلوت 💯 ⬅️مداح ،خودش باید اهل تَهَجُّد و مناجات در خلوت باشد تا مناجات خوان شود‼️ در این فایل تصویری چنان جانسوز اشعار مناجاتی را می‌خوانند که حتی بدون روضه خواندن هم مستمع تاثیر گرفته است 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن شعر🔰 خسته ام خسته از گناهانم تو به رویم نزن که می دانم دیگر از کرده ام پشیمانم توبه کردم خدا قبولم کن روضه گردم خدا قبولم کن تو کریمانه دعوتم کردی میهمان ضیافتم کردی از معاصی صیانتم کردی خیر تو دائما به ما نازل شر ما دائما به تو نائل
۱ اخذ به قرآن و تمسک به آن به مناسبت رمضان ؛ بهار قرآن [منبر ۲۰ دقیقه ای] [ نکاتی برگزیده تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار ۲۰ دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می‌تواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می‌توانند افطار کنند. 🌺شعر نسیم کوی جـــانــــــــــان است قرآن شمیم عطر رحمان است قرآن بود روشنـــــــگر راه ســـــــــــــــعادت چو خورشید فروزان است قرآن به گلزارش ، خـــــزان راهــــی نـــدارد بهاران در بهاران است قرآن صفای بوســـتـان آســــــــــمانـی است شکوه باغ رضوان است قرآن رهـــــــــاند آدمــــــی را ،از جهـــــــــالت فروغ علم و ایمان است قرآن طـــــــراوت بخــــش روح مؤمنیــن است به جسم عارفان ، جان است قرآن به صدق و راستـــــی همتـــــــــــا ندارد  رفیق نیک پیمان است قرآن نهان در سیــــــنه او ، سٌر عشـق است کلید گنج عرفان است قرآن بود معــــجز ، رســـول هاشــــــــــمی را که در شأنش ثناخوان است قرآن طبـــــیب درد های بـــــــی دوا اوســـــت  به جان خسته درمان است قرآن تسـلی بخش دلــــــهای غمین است چراغ شام حرمان است قرآن خلــــــــل کـــــــی ره برد بر ساحت او ؟ بنائی سخت بنیان است قرآن در آن سامان که سامان نیست کس را پناه هر مسلمان است قرآن 🔷قرآن و رمضان در آیات و روایات توجه به قرآن کریم در ماه رمضان و بهره مندی از نسیم دل انگیز بهاری قرآن تأکید شده است؛ ➖«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنّاسِ»ماهِ رمضان است؛ ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم، و نشانه‌های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. ➖امام باقر (ع):«لکُلّ شَیءٍ ربیعٌ وَ رَبیعُ القرآن شَهرُ رَمَضانَ».برای هر چیز بهاری باشد و بهار قرآن ماه رمضان است. (۱) ➖پیامبر(ص):«مَن تَلا فیهِ آیَهً مِن القُرآنِ کانَ لَهُ مِثلُ أجرِ مَن خَتَمَ القرآنَ فی غَیرِهِ مِنَ الشُهُورِ».هر که در ماه رمضان آیه‏ای از قرآن تلاوت کند او را پاداشی باشد مثل پاداش کسی که در قرآن را در غیر ماه رمضان به تمامی تلاوت کند(۲) ♻️تقسیم مطالب قرآن در قرآن از موضوعات گوناگونی چون مسائل اعتقادی، اخلاق، احکام شرعی، داستان‌های گذشتگان، مبارزه با منافقان و مشرکان سخن به میان آمده است. برخی از مضامین مهم قرآن عبارت است از: توحید، معاد، رویدادهای صدر اسلام همچون غزوات پیامبر اسلام، قصص القرآن، احکام عبادی و حقوقی و جزایی دین اسلام، فضایل و رذایل اخلاقی و نهی از شرک و نفاق. اما سیدالشهدا(ع) در یک تقسیم بندی جالب مطالب قرآن را به چهار قسم تقسیم میکند؛ «کتابُ اللّهِ عزوجل عَلی أربَعَةِ أشیاءَ: عَلَی العِبارَةِ، وَ الإِشارَةِ، وَ اللَّطائِفِ، وَ الحَقائِقِ؛ فَالعِبارَةُ لِلعَوامِّ، وَ الإِشارَةُ لِلخَواصِّ، وَ اللَّطائِفُ لِلأَولِیاءِ، وَ الحَقائِقُ لِلأَنبِیاءِ علیهم السلام.» کتاب خدا، بر چهار گونه است: عبارت، اشارت، لطائف و حقایق. 1.عبارت، برای عموم مردم است؛ 2.اشاره؛ برای خواص؛ 3.لطائف، برای اولیا؛ 4.حقایق، از آنِ پیامبران علیهم السلام است.(۳) ✅ مراتب تمسک و اخذ به قوت پیامبر(ص):إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ . همانا من دو چيز گرانبها در ميان شما مى‌گذارم كه اگر شما بر آن دو چنگ بزنيد هرگز گمراه نخواهيد شد بعد از من يكى كتاب خدا و ديگرى فرزندان من است اين دو از هم جدا نميشوند تا اينكه بر من وارد شوند در كنار حوض. و خداوند در آیه ۶۳ سوره بقره می‌فرماید: «خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّهًٍْ؛  آنچه به شما داده شده را با قوت بگیرید.» «تمسک» و «اخذ به قوت» تکالیفی را متوجه مسلمانان کرده است که عبارت اند از: الف) نگهداری و پاسداری ازحرمت قرآن ب) نگاه کردن به آیات قرآن; ج) گوش فرادادن به تلاوت قرآن; د) تلاوت قرآن هـ) تدبّر و تفکر در قرآن; و) عمل به قرآن. 🔺در ادامه مراتب مورد اشاره را بررسی میکنیم🔺 🔻 ادامه دارد 👇👇 ۱
🔷پاسداری از حرمت قرآن «ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ»اين است [آنچه مقرر شده‌] و هر كس حرمت های الهی را بزرگ دارد، آن براى او نزد پروردگارش بهتر است. طبق آیه فوق ،احترام به مقدّسات الهى به نفع خود ماست. دفاع از ساحت مقدس قرآن گاهی برخورد قاطع با اهانت کنندگان به قرآن است مث فتوای تاریخی امام راحل در خصوص سلمان رشدی است. و گاهی به صورت پاسخ دادن به شبهات و سوالات قرآنی است. 🔷نگاه کردن به قرآن «أَلنَّظَرُ إِلَی الْکعْبَةِ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَی الْوالِدَینِ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ فِی الْمُصْحَفِ مِنْ غَیرِ قِراءَةٍ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلی وَجْهِ الْعالِمِ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلی آلِ مُحَمدٍ علیهم‌السلام عِبادَةٌ».نگریستن به کعبه عبادت است، نگاه کردن به پدر و مادر عبادت است، نگریستن به صفحه قرآن [حتی] بدون خواندن آن، عبادت است، نگاه کردن به روی عالِم عبادت است، و نگاه کردن به اهل‌بیت حضرت محمد (ص) عبادت است».(۴) ➖مدام به قرآن نگاه‌کردن، دوای درد چشم است. ظاهراً نگاه‌کردن به مصحف این اثر را دارد، و خواندن قرآن از غیر مصحف، از مورد این روایت خارج است.(۵) پیامبرفرمودند: «تلاوت قرآن بدون نگاه به قرآن، هزار درجه است و تلاوت از روی قرآن تا دوهزار درجه بالا می‌رود»(۶) اسحاق از امام صادق (ع) پرسید: من قرآن را حفظم؛ از حفظ بخوانم بهتر است یا نظر در مصحف کنم و بخوانم؟ حضرت فرمودند: «از مصحف بخوانی بهتر است. مگر نمی‌دانی که نظرکردن در قرآن عبادت است؟(۷) 🔷استماع قرآن «استماع» و «انصات» از جمله آدابي است كه بايد در مجلس قرائت قرآن رعايت شود، و اين امري است كه قرآن، خود، آن را توصيه مي كند: «وَ إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» «هنگامی که قرآن خوانده می‌شود، گوش فرا دهید و خاموش باشید؛ شاید که مشمول رحمت خدا شوید». اين آيه مى‌گويد: هنگام تلاوت قرآن، از روى ادب سكوت كرده و آيات آن را گوش دهيد. البتّه سكوتِ واجب، تنها در زمانى است كه امام‌جماعت مشغول خواندن حمد و سوره نماز باشد كه بايد مأمومين ساكت باشند و در بقيّه موارد مستحب و نشانه‌ى ادب است. ➖پیامبر فرمود: «ألا مَن اشتاقَ إلَى اللّه ِ فَليَستَمِعْ كلامَ اللّه ِ».آگاه باشید، هر كس مشتاق خدا باشد، باید كلام (قرآن) او را گوش دهد».(۸) 🔷تلاوت قرآن یکی از با ارزش‌ترین عبادت‌ها قرائت و خواندن قرآن است. این کار به اندازه‌ای اهمیت دارد که خداوند درباره آن می‌فرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»  آنچه برای شما میسر است قرآن بخوانید.» و می فرماید:«اِنَّ الَّذینَ یَتلونَ کِتبَ اللّهِ واَقاموا الصَّلوةَ واَنفَقوا مِمّا رَزَقنهُم سِرًّا وعَلانِیَةً یَرجونَ تِجرَةً لَن تَبور» ➖پیامبر اکرم(ص) فرمود: ان البیتَ اذا کَثُرَ فیه تلاوة القرآن کَثُرَ خَیره واتّسع أهله و أضاء لأهل السماء کما تضىء نجوم السماء لأهل الدنیا(۹) اگر در خانه قرآن بسیار تلاوت شود خیر و برکت آن خانه فراوان گردد و برای اهل خانه گسترده گردد و برای اهل آسمان آن خانه نور افشانی کند همان گونه که ستارگان برای اهل زمین نور افشانی می نمایند . ➖امام صادق(ع) فرمود: «اَلقُرْآنُ عَهْدُاللّه ِ اِلى خَلْقِهِ، فَقَدْ يَنْبَغى لِلْمَرْءِ المُسْلِمِ اَنْ يَنْظُرَ فى عَهْدِهِ، وَ اَنْ يَقْرَأ مِنْهُ فى كُلِّ يَوْمٍ خَمْسينَ آيةً». (۱۰) قرآن, میثاقى است بین خالق و مخلوق و شایسته است یک مسلمان, هر روز به این عهدنامه نظر کند و [حداقل] پنجاه آیه از آن را بخواند. ➖در حدیثی که از امام باقر (ع) رسیده است استفاده می‌شود اگر مسلمان بخواهد از غافلان و بی خبران نباشد بایستی روزانه حداقل ده آیه از قرآن بخواند. امام پنجم (ع) این مطلب را از رسول گرامی خدا (ص) نقل کرده است: من قرا عشر آیات فی لیلة لم یکتب من الغافلین؛ هر کس در هر شب ده آیه قرآن بخواند از جمله بی خبران و غافلین نوشته نخواهد شد.»(۱۱) ➖امام رضا(ع): مَن قَرَاَ فى شَهرِ رَمضانَ آیَة مِن کِتابِ اللهِ کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فِى غَیرِه مِن الشُهُورِ؛ هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند(۱۲) ➖از آیات قرآن کریم و احادیث استفاده می‌شود که قرائت قرآن و ذکر خدا در همه اوقات خوب است. ولی در این وقتها و زمانها سفارش شده است: صبحها بعد از نماز صبح، هنگام غروب، شب قبل از خواب، نیمه‌های شب و سحرگاهان. از اینرو جا دارد هر کسی به فراخور حال و فرصتهایی که دارد یکی یا بعضی از این اوقات را مشخص کند و به تلاوت قرآن بپردازد. ➖امام صادق(ع)فرموده است: «القرآن نزل بالحزن فاقروه بالحزن‏» قرآن با حزن نازل شده است، شما هم آن را حزين قرائت كنيد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ۲
🔷فهم معنی و تدبر یکی دیگر از مراتب تمسک و اخذ قرآن ، توجه به معانی قرآن و اندیشیدن در آیات آن است. اصولاً خواندن قرآن مقدمه ای برای رسیدن به معنای قرآن است. ➖امام علی (ع) درباره اهمیت تدبر در قرآن چنین می‌فرماید: «اَلا لاخَیْرَ فی قِراءَةٍ لَیْسَ فیها تَدَبُّر...». بدانید قرائتی که همراه با تدبّر نباشد، خیری در آن نیست.(۱۳) ➖امام صادق(ع) : « ولا تجعل قرائتی قراءةً لاتدبر فیها ولا تجعل نظری فیه غفلة»و قرار نده خواندن من را خواندنی که در آن تدبر و تفکر نباشد و قرار نده نگاه مرا در آن، نگاهی غافل و بی خبر.(۱۴) ➖تدبّر در آیات قرآن در واقع تفسیر آیات به آیات دیگر است، تطبیق آیات با یکدیگر و توأم با حرکت فکرى است، در أثر تدبّر در آیات همسوئى و هماهنگى معانی و معارف آن ها نمایان مى‌شود آنگاه انسان مى ‌تواند به معانی اصیل و ناب آیات قرآن دست یابد. ➖نکته مهم هر اندیشمند بصیری که اندک آشنایی با قرآن و معارف داشته باشد، به خوبی می‌داند که علوم و معارف نهفته در قرآن کریم دارای سطوح و مراتب مختلف است.و فهمیدن بخش عمده‌ای از معارف بلند این کتاب عظیم که در سطحی فراتر از فهم توده مردم است و فهمیدن آن بدون مراجعه به کتاب های تفسیر مقدور نیست. عده ای خناس در فضای مجازی با این ادعا که قرآن ساده است و نیازی به تفسیر ندارد سعی دارند افراد را از فهم معنی دقیق قرآن محروم سازند و اگر فهم معنا و مراد الهی به دست شبهات زیادی برای افراد رخ خواهد داد و انباشت شبهات به بی دینی منجر خواهد شد. دانش های از قبیل تاریخ اسلام، فرهنگ زمان صدر اسلام،ناسخ و منسوخ قرآن،شأن نزول آیات برای رسیدن به معنای قرآن مورد نیاز می باشد. 🔷عمل به قرآن همه آنچه گفته شد فضیلت هر کدام به جای محفوظ است.اما باید توجه کنیم همه مراحل و مراتب از نگاه و استماع و تلاوت و فهم معنی و تدبر در قرآن مقدمه عمل کردن به دستورات آن است. حضرت امیر (ع) در ضمن آخرین وصیت ها که بعد از ضربت خوردن بیان داشته اند فرمودند:« اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ» خدا را، خدا را، شما را به قرآن وصیت میکنم، نباید دیگران بر شما در عمل به قرآن پیشی گیرند. پیامبر(ص):« إنَّ في جَهَنَّمَ وادِياً يَستَغيثُ مِنهُ أهلُ النّارِ كُلَّ يَومٍ سَبعينَ ألفَ مَرَّةٍ ... قُلتُ : يا رَسولَ اللَّهِ ، لِمَن يَكونُ هذَا العَذابُ؟ قالَ: لِشارِبِ الخَمرِ مِن حَمَلَةِ القُرآنِ»؛ راوی میگوید پیامبر(ص)فرمود: یک صحرایی در جهنم هست که اهل جهنم هر روز هفتاد هزار بار استغاثه و درخواست می کنند تا از آن نجات پیدا کنند . راوی گفت یا رسول الله این صحرا برای کیست؟ فرمود: برای شارب خمر از اهل قرآن و تارک نماز.(۱۵) 👈 یحتمل این دو از باب بیان مصداق است که کسی که قرآن را خوانده است اما به دستورات واضح و صریح خداوند بی توجهی میکند دچار عذاب سخت خواهد شد. دو نمونه ش شراب خواری و بی نمازی است . ♻️آثار عمل به قرآن ۱.هدایت به سوی سعادت: ذٰلِكَ الكِتابُ لا رَيبَ ۛ فيهِ ۛ هُدًى لِلمُتَّقينَ﴿۲ بقره﴾ آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است. انسان با عمل به قرآن در مسیر هدایتی قرار می‌گیرد که او را از هر گونه گمراهی حفظ می‌کند. ۲.جلب رحمت الهی: از دیگر آثار ایمان و عمل به قرآن، جلب رحمت‌های خاص الهی افزون بر رحمت‌های فراگیری است که همه آفریده‌ها را دربر گرفته‌است؛«وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۖ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ».هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند، به آنها بگو: «سلام بر شما پروردگارتان، رحمت را بر خود فرض کرده. ۳.شفا و سلامتی؛« وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل می‌کنیم.﴿۸۲ اسرا﴾ حضرت امیر(ع):«فِيهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَيُّ وَ الضَّلَالُ». در قرآن درمان بزرگ ترين بيمارى ها يعنى كفر و نفاق و سركشى و گمراهى است.(۱۶) ۴.سبک زندگی الهی؛ برخورداری از سبک زندگی الهی در گرو عمل به قرآن است. چنانچه سازنده وسایل و لوازم امروزی مثلا گوشی موبایل در جعبه گوشی دفترچه راهنمایی قرار داده تا بامطالعه آن بهترین استفاده را از آن وسیله داشته باشد، قرآن کریم نیز کتاب راهنمایی است که سازنده انسان آن را تدوین فرموده است. به فرموده حضرت علی(ع) قرآن،خیرخواهی است که هرگز خیانت نمی‌کند، برای زندگی انسان، اندیشه و سبک ویژه‌ای را مطرح کرده و نام آن را حیات‌ طیبه گذاشته تا به‌واسطه آن به مقام قرب ربوبی و به مظهریت صفات الهی برسد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ۳
 💠داستان [عظمت قرآن] علّامه مجلسی(ره) نقل می کند که ابن أبی العوجاء که یکی از مادّیین بود، با سه نفر از همفکران خود قرار گذاشتند که با قرآن مبارزه نمایند. هر یک متعهّد شدند که بخشی از قرآن را به عهده بگیرند و همانند آن سوره هایی بیاورند. قرار آنها تا یک سال بود. پس از پایان مدّت تعیین شده در مکّه به گرد هم به طور سرّی جمع شدند و یکی از آنها گفت: من چون به این آیه رسیدم از معارضه بازماندم: «وَ قیلَ یا اَرْضُ ابْلَعی مائَکِ وَ یا سَماءُ اَقْلِعی وَغِیضَ الماء» «و به زمین گفته شد که آب را فرو بر، و به آسمان امر شد که باران را قطع کن، آب بی درنگ خشک شد» . دیگری گفت: من چون به این آیه رسیدم دست از معارضه برداشتم: «فَلَمّا اسْتَیْئَسُوا مِنْهُ خَلَصُوا نَجِیّاً» «پس چون برادران یوسف از اجابت خواهش خویش مأیوس شدند در خلوت، راز خود به میان آوردند» . در همین حال امام صادق (ع) آنها را دید و این آیه را تلاوت نمود: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ اْلاِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی اَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ...» «بگو اگر جنّ و انس گرد آیند تا مثل این قرآن بیاورند هیچگاه نخواهند آورد...» 💠داستان یکی از بستگان نزدیک امام خمینی(ره) نقل می‌کند: یک دفعه که با ایشان در نجف بودیم، چشمشان ناراحت شده بود. دکتر بعد از معاینه چشمشان گفت: «شما باید چند روز قرآن نخوانید و به چشمتان استراحت بدهید».امام خندیدند و گفتند: دکتر! من چشمم را برای قرآن خواندن می‌خواهم. چه فایده‌ای دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کاری بکنید که من بتوانم قرآن بخوانم. 💠داستان [فضیلت آموختن قرآن] شیخ طبرسی در تفسیر «مجمع البیان» خبری را چنین نقل کرده است که: زمانی پیغمبر (ص) می خواست سپاهی را برای جنگ مأموریت دهد. برای تعیین سپهدار یکایک ایشان را پیش خود می خواند و از هر کدام می پرسید از قرآن چه مقدار آموخته اید؟ نوبت به جوانی رسید که سنّش از همه کمتر بود. فرمود: از قرآن چقدر آموخته ای؟ عرض کرد: فلان و فلان سوره و سوره بقره را. فرمان داد حرکت کنید که این جوان امیر شماست. عرض کردند: این جوان از همه ما کوچکتر است! در جواب فرمود: ولی به همراه او سوره بقره است. (او صاحب این امتیاز است.) 💠داستان شخصی در خواب دید که پا بر روی بال حضرت جبرئیل گذاشته و نماز می خواند. خواب خود را برای کسی که در علم تعبیر خواب تبحّر داشت نقل نمود و از او تعبیر خوابش را پرسید؟ وی گفت: حتماً در هنگام نماز، پا بر روی قرآن گذاشته ای. بیننده خواب در صدد تحقیق بر آمد و زیر فرشی که نماز می خواند ورقی از قرآن را پیدا نمود. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.الکافی،ج۲،ص۶۳۰. ۲.العیون،ج۱، ص۲۹۶. ۳. بحارالأنوار، ج ۹۲، ص۲۰. ۴.من‌لایحضره‌الفقیه، ج۲، ص۲۰۵؛ ۵.در محضر بهجت، ج۲، ص۲۸۰ ۶.القرآن فضائله وآثاره فی النشاتین، ص۱۴۶. ۷.الاخباروالاثارعن النبی والائمة الاطهارعلیهم السلام، ج۱، ص۳۲۳. ۸. كنز العمّال ،۲۴۷۲. ۹.الکافى, ج۲،ص۶۱۰. ۱۰.من لایحضره الفقیه،ج۲،ص۶۲۸ّ ۱۱. کافی، ج۲، ص۶۱۲. ۱۲.بحار الانوار، ج۹۳،ص۳۴۱. ۱۳.بحارالانوار، ج۸۹، ص۲۱۱. ۱۴.مصباح الانوار، ص۱۴۱. ۱۵.وسایل الشیعه، ج۶، ص۱۸۴. ۱۶.نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶. منبرها سری دوم: 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 📿 اعمال شب اول ماه مبارک رمضان 📝در آن چند عمل مستحب است 🔸۱- غسل شب اول ماه مبارک رمضان 🔹۲- زیارت قبر امام حسین علیه السلام 🔸۳- دو رکعت نماز در شب‏ اول: در هر رکعت سوره «حمد» و سوره «انعام» بخواند و از خدا بخواهد تا او را کفایت کند و از درد‌ها و آنچه می‌ترسد نگهداری کند. 🔹۴- خواندن دعای امام جواد (ع) بعد از نماز مغرب: اللَّهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ یَا مَنْ یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ وَ تُجِنُّ الضَّمِیرُ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ (ادامه رجوع به مفاتیح) 🔸۵- خواندن دعای دیگری از امام صادق علیه السلام در شب اول ماه رمضان: اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ مُنَزِّلَ الْقُرْآنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ آیَاتٍ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِیَامَهُ وَ أَعِنَّا عَلَى قِیَامِهِ (ادامه رجوع به مفاتیح) 🔹۶- خواندن دعایی از رسول اکرم صلی الله علیه وآله در شب اول ماه مبارک رمضان: اللَّهُمَّ إِنَّهُ قَدْ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ جَعَلْتَهُ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ فَبَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ صَلَوَاتِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا همچنین روایت است که پیامبر اعظم در شب اول ماه رمضان این دعا را مى‏ خواندند: الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی أَکْرَمَنَا بِکَ أَیُّهَا الشَّهْرُ الْمُبَارَکُ اللَّهُمَّ فَقَوِّنَا عَلَى صِیَامِنَا وَ قِیَامِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ فَلَا وَلَدَ لَکَ وَ أَنْتَ الصَّمَدُ (ادامه رجوع به مفاتیح) 🌷 ♦️فضیلت جوشن کبیر در شب اول ماه مبارک 🔰امیرالمؤمنین(ع): جبرائیل در‌ یکی از جنگ‌ها بر رسول خدا(ص) نازل شد و گفت: خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: "....هر کس با نیّت خالص، را در آغاز ماه رمضان بخواند، خداوند متعال، شب قدر را روزىِ او می‌کند و برایش هفتاد هزار فرشته می‌آفریند که خدا را تسبیح می‌گویند و تقدیس می‌کنند و پاداش آنان را براى او قرار می‌دهد. اى محمّد! هر کس این دعا را بخواند، میان او و خداى متعال، حجابى نمی‌ماند و از خداوند، چیزى درخواست نمی‌کند، مگر آن که خدا آن را به وى عطا مى‏‌کند ..." مصباح کفعمی، ص۳۳۲ و مفاتیح الجنان ♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹ توصیه آیت‌الله کشمیری رحمت الله علیه در مورد ماه مبارک رمضان
با تو خیلی زیبا میشه دنیای من - جواد مقدم.mp3
13.86M
🎤 مداح : با تو خیلی زیبا میشه دنیای من اللهم اجعل محیای محیای من نمیره ازیادم دل به عشقت دادم فدای رقیه ات کل خونواده ام تا آخر عمرم دور تو می گردم زندگیمو با عشق تو بیمه کردم اباعبدالله ای عشق رؤیایی اباعبدالله خالق زیبایی اباعبدالله پسر زهرایی آقام آقام آقام حسین به علم و بیرق تو ماشاء الله به ابی انت و امی یا ثارالله بارون بارونم من به تو مدیونم هفته به هفته سر سفره ات مهمونم من شب جمعه با چشم خیسم اسم تو رو روی صورتم می نویسم اباعبدالله عشق عالم گیرم اباعبدالله بهترین تقدیرم اباعبدالله من واسه ات میمیرم اباعبدالله ای عشق رؤیایی اباعبدالله خالق زیبایی اباعبدالله پسر زهرایی آقام آقام آقام حسین بین هر نمازم ذکر قنوت من اللهم ارزقنا شفاعة الحسن تا تو دلم داره بس که کرم داره امام حسن توی قلبم حرم داره در این خونه رو روی من وا کرده امام حسن کربلامو امضا کرده اباعبدالله کربلا رؤیامه اباعبدالله لذت دنیامه اباعبدالله ذکر رو لبهامه اباعبدالله عشق عالم گیرم اباعبدالله بهترین تقدیرم اباعبدالله من واسه ات میمیرم آقام آقام آقام حسین
متن مجلس آماده زیارت عاشورا 2.pdf
2.39M
نمونه ای از متن مجالس آماده زیارت عاشورا با فرمت پی دی اف برای استفاده شما عزیزان در مجالس. البته این متن در کتابچه و نرم افزار نیامده است.
🕋 📖در دعای ماه رمضان می خوانیم : 📋《اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ وَ افْتَرَضْتَ عَلى عِبادِکَ فیهِ الصِّیامَ》 ♦️ای پروردگار ماه رمضان که در آن قرآن را فرستادى و بر بندگان، روزه را در این ماه واجب کردى. 📋《وَاغْفِرْ لِى تِلْکَ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ هَا غَیْرُکَ یَا رَحْمنُ یَا عَلَّامُ》 ♦️و بیامرز برایم این گناهان بزرگ را که به راستى که آنها را جز تو نیامرزد، اى بخشاینده و اى بسیار دانا!(۱) 👤امام رضا(ع) راه بخشیده شدن گناهان بزرگ را در روایتی فرموده که؛ 📋《فَعَلَی مِثْلِ الْحُسَینِ(ع) فَلْیَبْکِ الْبَاکُونَ فَاِنَّ البُکاءَ عَلَیهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ》 ♦️گريه كنندگان بايد بر كسي مثل حسين(ع) گريه كنند، چرا كه گريستن برای او، گناهان بزرگ را فرو می ريزد.(۲) 📝شعر : چون به عزا خانه اش، پا نِهی آهسته نِه! بال ملائک بود، فرش عزای حسین(ع) خنده کنان می رود، روز جزا در بهشت هرکه به دنیا کند، گریه برای حسین(ع) 👤شکوهی 📚منابع : ۱)مفاتيح الجنان محدث قمی، ص۲۹۳ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۴، ص۲۸۴ .
. 📜شرح بخشی از خطبه حضرت رسول اکرم(ص) در آستانه حلول ماه مبارک رمضان در بیان :👇 «أَیُّهَا النَّاسُ! إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ‌» ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است. «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ» ماهی که نزد خدا بهترین ماهها، روزهایش بهترین روزها، شبهایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. «وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کرَامَةِ اللَّهِ» ماهی که در آن به ضیافت خدا خوانده شده اید و از اهل کرامت خدا قرار داده شده‌ اید.(۱) 📚منبع : ۱)أمالی شیخ صدوق،ص۹۳ .
. ✅مقام و منزلت حضرت خدیجه کبری(س) در طول تاریخ توسط حضرات معصومین(ع) بیان شده است و ایشان از وجود مبارک سرور بانوی بهشتیان ذکری به میان آورده اند. به طور مثال؛ 1⃣حضرت رسول اکرم(ص) روزی در مسجد و در حضور مردم، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را چنین معرفی کردند : 📋《یَا أَیهَا النَّاسُ! أَ لَا أُخْبِرُکُمُ الْیوْمَ بِخَیرِ النَّاسِ‏ جَدّاً وَ جَدَّةً؟ قَالُوا : بَلَى! یا رَسُولَ اللَّهِ(ص)! قَالَ : عَلَیکُمْ بِالْحَسَنِ(ع) وَ الْحُسَینِ(ع) فَإِنَّ جَدَّهُمَا رَسُولُ اللَّهِ(ص) وَ جَدَّتَهُمَا خَدِیجَةُ(س) الْکُبْرَى بِنْتُ خُوَیلِدٍ سَیدَةُ نِسَاءِ الْجَنَّةِ》 ♦️ای مردم! آیا امروز به شما خبر ندهم بهترین مردم را از جهت جد و جده چه کسی است؟ پاسخ دادند : آری! ای رسول خدا(ص)! پیامبر اکرم(ص) فرمود : بر شما باد به حسن(ع) و حسین(ع)! چرا که جدّ آن دو رسول خدا(ص) و جده آنان خدیجه کبری(س) دختر خویلد و سرور زنان بهشت است.(۱) 2⃣امام علی(ع) در ابیاتی از حضرت خدیجه(س) به نیکی یاد کرده و در فراق ایشان و از دست دادن پدر گرامیشان، حضرت ابوطالب(ع) این ابیات را سروده اند : 📋《أَعَینَی جُودَا بَارَکَ اللَّهُ فِیکُمَا، عَلَى هَالِکَینِ لَا تَرَى لَهُمَا مِثْلًا، عَلَى سَیدِ الْبَطْحَاءِ وَ ابْنِ رَئِیسِهَا، وَ سَیدَةِ النِّسْوَانِ أَوَّلِ مَنْ صَلَّى‏》 ♦️هان ای دو چشم من! باران اشک از آسمان دیدگانم فرو بارید. خدا این باران اشک را در سوگ دو از دست رفته، بر شما مبارک گرداند؛ چرا که آن دو به راستی بی نظیر بودند. هان ای دو چشم من! در سوگ غمبار سالار مکه و فرزند رئیس آن (ابوطالب) و در رحلت جانگداز سرور بانوان، اولین زنی که به همراه رسول خدا(ص) نماز گزارد.(۲) 3⃣امام حسن(ع)، در برابر ناسزاگویی معاویه به امام علی(ع)، چنین پاسخ داد : 📋《أَیهَا الذَّاکِرُ عَلِیاً(ع)! أَنَا الْحَسَنُ(ع) وَ أَبِی عَلِی(ع) وَ أَنْتَ مُعَاوِیةُ وَ أَبُوکَ صَخْرٌ وَ أُمِّی فَاطِمَةُ(س) وَ أُمُّکَ هِنْدٌ وَ جَدِّی رَسُولُ اللَّهِ(ص) وَ جَدُّکَ حَرْبٌ وَ جَدَّتِی خَدِیجَةُ(س) وَ جَدَّتُکَ قُتَیلَةُ》 ♦️ای کسی که به پدرم علی(ع) دشنام می دهی، من حسنم و پدرم علی(ع) است و تو معاویه ای و پدرت صخر است. مادر من فاطمه(س) است مادر تو هند است. نیای من پیامبر اکرم(ص) است و نیای تو عتبه بن ربیعه است و مادربزرگ من خدیجه(س) و مادربزرگ تو قُتیله است.(۳) 4⃣امام حسین(ع) در صحرای نینوا در فراز خطبه ای هنگام معرفی خویش به دشمنان فرمود : 📋《هَلْ تَعْلَمُونَ أَنَّ جَدَّتِی خَدِیجَةُ(س) بِنْتُ خُوَیلِدٍ أَوَّلُ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ إِسْلَاماً》 ♦️آیا می دانید که جدّه من خدیجه(س) دختر خویلد است، اول بانو در این امت که اسلام آورد؟(۴) 5⃣امام سجاد(ع) در خطبه ای در شام فرمود : 📋《أَنَا ابْنُ خَدِیجَةِ الکُبرَی(س)!》 ♦️من فرزند خدیجه کبری(س) هستم.(۵) 6⃣حضرت زینب(س) در روز یازدهم محرم پس از آنکه از کنار جنازه مطهر شهدا عبور می کرد، خطاب به خداوند چنین گفت : 📋《بِأَبِی مُحَمَّدٌ الْمُصْطَفَى(ص) بِأَبِی‏ خَدِیجَةُ الْکُبْرَى‏(س)》 ♦️پدرم به فدای محمد مصطفی(ص)، به فدای خدیجه کبری(س) باد.(۶) 📚منابع: ۱)بشارة المصطفى عمادالدین طبری، ص۱۱۵ ۲)دیوان أمیرالمؤمنین(ع) میبدی، ص۳۵۹ ۳)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۵ ۴)اللهوف ابن طاووس، ص۸۶ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۹ ۶)اللهوف ابن طاووس، ص۱۳۴ https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi/4396
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #حضرت_خدیجه ✅مقام و منزلت حضرت خدیجه کبری(س) در طول تاریخ توسط حضرات معصومین(ع) بیان شده است و ایش
. به ✅به سند کتب اهل تسنن آمده است که؛ عایشه خود می گوید : 📋《مَا غِرْتُ عَلَى اِمْرَأَةٍ لِرَسُولِ اللهِ(ص) كَمَا غِرْتُ عَلَى خَدِيجَةَ(س) لِكَثْرَةِ ذِكْرِ رَسُولِ اللهِ(ص) إِيَّاهَا وَ ثَنَائِهِ عَلَيهَا》 ♦️آن قدر که بر خدیجه(س) حسادت می کردم، بر هیچ یک از همسران رسول خدا(س) حسادت نمی کردم، زيرا آن حضرت(ص) از ایشان بسيار یاد می کرد و از او تمجید می نمود.(۱) 👤در جایی دیگر نیز عایشه گفته است : 📋《کَانَ النَّبِیُّ(ص) إِذَا ذَکَرَ خَدِیجَةَ(س) أَثْنَى عَلَیْهَا، فَأَحْسَنَ الثَّنَاءَ! فَغِرْتُ یَوْمًا، فَقُلْتُ : مَا أَکْثَرَ مَا تَذْکُرُهَا حَمْرَاءَ الشِّدْقِ، قَدْ أَبْدَلَکَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ بِهَا خَیْرًا مِنْهَا؟!!》 ♦️رسول خدا(ص) هرگاه به یاد خدیجه(س) می‌افتاد از او به نیکی یاد می‌کرد. روزی حسادت بر من چیره شد و گفتم : چه زیاد از آن پیر زن بی ‌دندان یاد مى‏ کنید؟!! حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《[خَدِیجَةُ وَ أَینَ‏ مِثْلُ‏ خَدِیجَةَ؟] مَا أَبْدَلَنِی اللهُ عَزَّ وَجَلَّ خَیْرًا مِنْهَا، قَدْ آمَنَتْ بِی إِذْ کَفَرَ بِی النَّاسُ، وَصَدَّقَتْنِی إِذْ کَذَّبَنِی النَّاسُ، وَوَاسَتْنِی بِمَالِهَا إِذْ حَرَمَنِی النَّاسُ، وَرَزَقَنِی اللهُ عَزَّوَجَلَّ وَلَدَهَا إِذْ حَرَمَنِی أَوْلَادَ النِّسَاءِ》 ♦️خدیجه و کجاست مانند خدیجه؟! مرا  همانا خداوند بهتر از او نصیب شما فرموده است، زیرا هنگامى که همه مردم مرا تکذیب مى‏ کردند، او مرا تصدیق مى‏ کرد و هنگامى که مردم مرا محروم مى‏ داشتند، او با اموال خود من را یاری مى‏ کرد و خداوند فرزندان مرا، از او به من عنایت فرمود و حال آنکه از غیر او فرزندى به من عنایت نفرمود.(۲) 📚منابع: ۱)صحيح بخاری، ج۳، ص۱۳۸۹، ح۳۶۶۰ ۲)مُسند احمد بن حنبل، ج۴۱، ص۳۵۶ .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #حضرت_خدیجه ✅مقام و منزلت حضرت خدیجه کبری(س) در طول تاریخ توسط حضرات معصومین(ع) بیان شده است و ایش
. ✅ اولین زن مسلمان :👇 👤امام علی(ع) در خطبه «قاصعه» می فرماید : 📋«وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(ص) وَخَدِیجَةَ(س) وَاَنَا ثَالِثُهُمَا! اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ» ♦️در آن روز در هیچ خانه ای، اسلام راه نیافت، جز خانه حضرت رسول اکرم(ص) و خدیجه کبری(س)! و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبّوت را استشمام می کردم.(۱) 👤حذیفه بن یمان می گوید : حضرت رسول اکرم(ص) همواره می فرمود : 📋«خَدِيجَةُ(س) بِنْتُ خُوَيْلِدٍ سَابِقَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ إِلَى الْإِيمَانِ بِاللَّهِ وَ بِمُحَمَّدٍ(ص)» ♦️خدیجه دختر خویلد از سابقین در ایمان به خدا و به محمد(ص) است.(۲) 👤همچنین حضرت رسول اکرم(ص) مکرّر می فرمود : 📋«أَيْ خَدِيجَةُ! وَاللهِ لَا أَعْبُدُ اللَّاتَ وَاللهِ لَا أَعْبُدُ الْعُزَّى أَبَدًا» ♦️به خدا قسم که خدیجه(س) هیچ گاه «لات» و «عُزّی» را نپرستید.(۳) 📚منابع : ۱)نهج البلاغه سید رضی، خطبه۱۹۲ ۲)المستدرك حاکم نیشابوری، ج۳، ص۲۰۳ ۳)مسند أحمد بن حنبل، ج۲۹، ص۴۶۷ .
. 🔸🔶《اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یَا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، یَا زَوْجَةَ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینِ، یَا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یَا خَدِیجَةَ الکُبرَی(س) سَیدَةَ نِسَاءِ الْجَنَّةِ》🔶🔸 ✅نقل است که؛ حضرت رسول اکرم(ص) خطاب به حضرت خديجه(س) فرمودند : 📋《أَمَا عَلِمْتِ أَنَّ اللَّهَ قَدْ زَوَّجَنِی مَعَکِ فِی الْجَنَّةِ؟》 ♦️آيا مي دانی كه خداوند تو را در بهشت نيز همسر من ساخته است؟!(۱) حضرت خدیجه(س) در آخرین لحظات حیات خود، وصایایى به شرح زیر به حضرت رسول اکرم(ص) نمود : ۱)براى او دعاى خیر کند. ۲)او را با دست خود در خاک قرار دهد. ۳)پیش از دفن در قبر او وارد شود. ۴)عبایى را که به هنگام نزول وحى بردوش داشت، روى کفن او قرار دهد.(۲) حضرت خدیجه که همه اموالش را به رسول خدا(ص) بخشیده بود، در مقابل فقط یک عبا مطالبه نمود و آن را مستقیماً طلب نکرد، بلکه به وسیله حضرت فاطمه(س) تقاضا کرد. تاریخ می نویسد : 📋《وَ تُوُفِّيَت خَدِيجَةُ(س) بَعدَ أَبِي طَالِبِِ(ع) بِثَلَاثَةِ أَيَّامِِ》 ♦️حضرت خدیجه(س) سه روز بعد از وفات ابوطالب(ع)، وفات نمود.(۳) ام ایمن وام الفضل (همسر عباس) پیکر مطهر حضرت خدیجه(س) را شستشو دادند و براى آخرین بار وداع کردند. در این هنگام؛ جبرئیل درحالی که کفنی از بهشت همراه داشت، نازل شد و عرض کرد : 📋《یَا رَسُولَ‏ اللَّهِ(ص)! اَلْعَلِىُّ الْأَعْلى یُقْرِئُکَ السَّلامَ وَ یَخُصُّکَ بَالتَّحِیَّةِ وَ الْإِکرامِ، وَ يَقُولُ لَكَ : يَا مُحَمَّدُ(ص)! إنَّ كَفَنَ خَدِيجَةَ(س) وَ هُوَ مِن الْجَنَّةِ أَهدَى اللهُ إِلَيهَا فَكَفَّنَهَا رَسُولُ اللهِ(ص) بِرِدَائِهِ الشَّرِيفِ أَوَّلاً، وَ بِمَا جَاءَ بِهِ جِبرَائِيلُ ثَانِيَاً، فَكَانَ لَهَا كَفَنَانِ : كَفَنُ مِن اللهِ، وَ كَفَنُ مِن رَسُولِ اللهِ(ص)!》 ♦️ای رسول خدا(ص)! خداوند متعال به تو سلام می رساند و می فرماید : ای محمد(ص)! همانا این کفن خدیجه(س) می باشد و آن کفن بهشتی است که اهدائی است از جانب خداوند متعال! پس حضرت رسول اکرم(ص) ابتدا خدیجه(س) را با آن رداء مبارک خود، کفن کرد و سپس با آن کفنی که جبرائیل آورده بود، نیز کفن نمود. پس برای خدیجه(س) دو کفن بود! کفنی از جانب خدا و کفنی از جانب رسول خدا(ص)!(۴) سپس حضرت(ص) شخصاً درون قبر رفت، و سپس خدیجه(س) را در خاك نهاد و آنگاه سنگ لحد را در جای خویش قرار داد. حضرت(ص) بر خدیجه(س) همواره اشك می ریخت، دعا می كرد و برایش آمرزش می طلبید. نقل شده است که؛ 📋《لَمَّا تُوُفِّیتْ خَدِیجَةُ(س) جَعَلَتْ فَاطِمَةُ(س) تَلُوذُ بِرَسُولِ اللَّهِ(ص) وَتَدُورُ حَوْلَهُ وَ تَقُولُ : یَا أَبَتِ! أَینَ أُمِّی؟》 ♦️وقتی حضرت خدیجه(س) را به خاک سپردند، حضرت فاطمه(س) دامن پیغمبر اکرم(ص) را گرفته بود، و اطراف ایشان می‌گشت و می‌پرسید : ای پدر! مادرم کجاست؟! 📋《فَنَزَلَ جَبْرَئِیلُ فَقَالَ لَهُ : رَبُّک یأْمُرُک أَنْ تُقْرِئَ فَاطِمَةَ(س) السَّلَامَ وَ تَقُولَ لَهَا : إِنَّ أُمَّک فِی بَیتٍ مِنْقَصَبٍ، کعَابُهُ مِنْ ذَهَبٍ، وَ عُمُدُهُ یاقُوتٌ أَحْمَرُ، بَینَ آسِیةَ وَ مَرْیمَ بِنْتِ عِمْرَانَ》 ♦️پس در این هنگام؛ جبرئیل نازل شد و به پیغمبر اکرم(ص) فرمود : خداوند به تو سلام می‌رساند و به تو امر می‌کند که به فاطمه(س) بگویی که مادرش در خانه‌ای از طلا و یاقوت سرخ، در کنار آسیه و مریم دختر عمران است.(۵) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : ایثار در راهِ خدا دینِ خدیجه است چشمانِ عالم محوِ آیینِ خدیجه است سجاده ی ذکرِ شبانه عاشقِ اوست محراب هم مشتاقِ آمینِ خدیجه است از مکه تا بیتُ العتیقِ روشنِ عرش خیلِ ملک سرگرمِ تحسینِ خدیجه است گر قامتِ نخلِ نبوت استوار است از برکتِ خشتِ نخستینِ خدیجه است او همسرِ خورشید هست و مادرِ ماه عطرِ وجودِ هر دو تسکینِ خدیجه است از سوی حق بر او سلام آورده جبریل از باغِ معراجی که آذینِ خدیجه است عنوانِ امّ المومنین دارد اگر او این یک از آن صدها عناوینِ خدیجه است از بس که دستانش سخاوت دارد آری عالم فقیر و عبد و مسکینِ خدیجه است امشب که از داغش جهان را غم گرفته  قلبِ پیمبر نیز غمگینِ خدیجه است! 👤محرابی 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۱۹، ص۲۰ ۲)پند تاريخ خسروی، ج۲، ص۲۲ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۱۶، ص۳ ۴)المجالس العاشوريّة آل درويش، ج۱، ص۴۷۹ ۵)امالی شیخ طوسی، ص۱۷۵ .
. 🔹🔷《السَّلامُ عَلَيْكِ يَا اُمَّ الاَئِمَّةِ النُجَبَاءِ، السَّلاَمُ عَلَيْکِ يَا فَاطِمَةَ الزَّهرَاءِ(س)》🔷🔹 ✅امام صادق(علیه السلام) می فرماید : 📋《فَلَمَّا حَمَلَتْ [خَدِیجَةُ(س)] بِفَاطِمَةَ(س)، کَانَتْ فَاطِمَةُ(س) تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا وَ کَانَتْ تَکْتُمُ ذَلِکَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ(ص)》 ♦️هنگامی که خدیجه کبری(س) به حضرت فاطمه(س) حامله بود، فاطمه‌(س) در رحم مادر با مادر گفتگو می‌کرد و او را امر به صبر می‌نمود. ولی خدیجه‌(س) این موضوع را از رسول اکرم(ص) پنهان می‌داشت تا اینکه یک روز حضرت(ص)، نزد خدیجه‌(س) آمد و شنید که آن بانو با کسی سخن می‌گوید. پس فرمود : 📋《یَا خَدِیجَةُ(س)! مَنْ تُحَدِّثِینَ؟》 ♦️ای خدیجه(س)! با که سخن می‌گویی؟! حضرت خدیجه(س) گفت : 📋《الْجَنِینُ الَّذِی فِی بَطْنِی یُحَدِّثُنِی وَ یُؤْنِسُنِی!》 ♦️این بچّه‌ای که در رحم من است، با من سخن می‌گوید و مونس من است. حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《یَا خَدِیجَةُ(س)! هَذَا جَبْرَئِیلُ یُبَشِّرُنیِ یُخْبِرُنِی أَنَّهَا أُنْثَی وَ أَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ الْمَیْمُونَةُ وَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی سَیَجْعَلُ نَسْلِی مِنْهَا وَ سَیَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ یَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِی أَرْضِهِ بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْیِهِ》 ♦️ای خدیجه(س)! آری این جبرئیل است که به من بشارت می‌دهد و می‌گوید این فرزند دختر من است، این فرزند از نسلی ست طیّب و طاهر و مبارک. خداوند نسل مرا از این دختر برقرار و پایدار خواهد نمود. به زودی امامان را از این دختر به وجود می‌آورد و آنان را پس از اینکه وحی پروردگار قطع شود در زمین خلیفه‌ خویشتن قرار خواهد داد.(۱) سپس خدیجه کبری(س) به این وعده الهی خشنود شد و خداوند را شکر گذاری کرد. اما مادر دیگری هم هست که وقتی حضرت رسول اکرم(ص) نوید تولد فرزندش را داد، غم و اندوه او را فرا گرفت. مرحوم مجلسی می نویسد : 📋《لَمَّا أَخْبَرَ اَلنَّبِيُّ(ص) اِبْنَتَهُ فَاطِمَةَ(س) بِقَتْلِ وَلَدِهَا اَلْحُسَيْنِ(ع) وَ مَا يَجْرِي عَلَيْهِ مِنَ اَلْمِحَنِ》 ♦️هنگامی که رسول خدا(ص) خبر شهادت امام حسین(ع) را به دختر گرامیش حضرت فاطمه(س) داد، و محنت های پیش روی را برای او شرح نمود. 📋《بَکَتْ فَاطِمَةُ(س) بُکَاءً شَدِیداً》 ♦️آن حضرت(س) به شدت گریست. و عرضه داشت : 📋《یَا أَبَهْ! مَتَى یَکُونُ ذَلِکَ؟》 ♦️پدر جان! یک چنین مصائبى در چه موقع رخ می‌‌دهد؟ حضرت رسول(ص) فرمود : 📋《فِی زَمَانٍ خَالٍ مِنِّی وَ مِنْکِ وَ مِنْ عَلِیٍّ(ع)》 ♦️زمانى که من و تو و على(ع) در دنیا نباشیم. 📋《فَاشتَدَّ بُکاؤُهَا》 ♦️سپس گریه های حضرت(س) شدت یافت.(۲) تا جایی فاطمه(س) عرضه داشت : 📋《یَا أَبَهْ! يَا لَيْتَنِي لَمْ أَلِدْهُ!》 ♦️پدر جان! ای كاش می شد حسین(ع) را به دنيا نياورم.(۳) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : راس تو را به روی نی، هرچه نظاره می کنم سیر نمی شود دلم، نگه دو باره می کنم ز اشک و آه سینه ام، میان آب و آتشم چو با توام، از این میان کجا کناره می کنم گمان کنند دشمنان، نیست به کام من زبان ز دور بسکه با سرت، به سر اشاره می کنم به دختران خود بگو که گوشواره ها چه شد گریه به گوشواره نی، به گوش پاره می کنم هم سر تو بر سر نی، هم سر اکبرت ز پی گاه نگاه نگاه سوی مه، گه به ستاره می کنم رخت به خون که رنگ زد؟ آینه را که سنگ زد خنده ز آه خویشتن به سنگ خاره می کند 👤علی انسانی 📚منابع : ۱)امالی شیخ صدوق، ص۵۹۳ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۴، ص۲۹۳ ۳)کمال الدین شیخ صدوق، ج‏۱، ص۲۸۳ .