#دروس_اعتقادی
#فیش_درسنامه
#توسل_شفاعت
#فیش_های_درسنامه_توسل_و_پاسخ_به_شبهات_مخالفان
➖ جلسهی ششم
➖ ۲۰مهر ۱۴۰۲ش/ ربیعالاول۱۴۴۵ق
🔻 مطالب مطرح شده:
۱. مسأله پنجم: آیاتِ بحثِ توسّل
_ آیهی ۳۵ سورهی مائده
_ کیفیت استدلال
● کلام استاد عبدالرحیم فوده
● کلام شیخ محمد عبدالکریم شرف
_ مصادیق وسیله در آیهی شریفه
● کلام محمد بن علوی مالکی
● کلام ابنتیمیه
_ عمومیت لفظ وسیله در روایات اهلسنت
● کلام طبرانی در معجم الکبیر
● کلام بخاری در صحیحش
_ عمومیت لفظ وسیله در روایات اهلبیت علیهمالسّلام
#مطالبنابدرمنبر
002 برای کودکان چگونه بخوانیم.mp3
10.2M
🔴 برای کودکان چگونه بخوانیم ❓
💠بخش اول 💠
#مجلسداری
🎙 #دکتر_محمد_فراهانی
📌 #به_اقتضای_حال_خواندن
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی
sokhanrani14020719.mp3
23.23M
🎤سخنران:
استاد سیدحسین مومنی
📆 چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲
حسینیه فاطمیون قم
AUD-20220812-WA0104.mp3
4.42M
💔 دلتنگی روز جمعه
ای گمشده مردم عالم
به کجایی... !؟
ما ریزه خوریم و
تو ولی نعمت مایی
هر جمعه که آید
به امیدم که بیایی
ای گمشده مردم عالم به کجایی
ما ریزه خوریم و تو ولی نعمت مایی
هر جمعه که آید به امیدم که بیایی
آقا به کجایی، مولا به کجایی؟
تو همره خو قافله در قافله داری
در سلسله ذولف، دو سر سلسل داری
دانم که تو از منتظرانت گله داری
سوگند به اشکی که تو در نافله داری
گر چه پیمان را شکستم، بر سر پیمانه ام
با همه بد عهدی ام، آن عاشق دیوانه ام
گر به ظاهر دورم از درگاه تو ای نازنین
بازهم مشتاق روی دلکش جانانه ام
از درمیخانه ات ای شاهدخوبان مران
با همه عصیان همان دردی کش میخانه ام
پرده بردار از رخ زیباکه مشتاق تو ام
آن رخ زیبا ندیده، واله و دیوانه ام
پادشاه جودی و ما بنده درگاه تو
منتظر بردرگهت، زان بخشش شاهانه ام
در میان بحر هجران غوطه ور گشتم ولی
باز هم در جستجوی گوهر دردانه ام
همچون من هرگز نباشد بر درت پیمان شکن
لیک با الطاف غیراز تو، شها! بیگانه ام
چون که لطف توست تنها ضامن رسوایی ام
ور نه آن گردم که افشان در دل ویرانه ام
انتظارت بیش از حد شد، تحمل تابه کی؟
آفتابا بهر دیدار رخت پروانه ام
واله و «شیدا » و مستم لیک، محتاج توام
یک نظر بر من نما، ای عارف فرزانه
#امام_زمان
#پی_دی_اف
#جمعه
#امام_زمان
#جدول_صلوات_های_پرفضیلت_روز_جمعه
➖ ذخیره و در انتشار جدیت داشته باشیم
➖ امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
ما مِنْ عَمَلٍ أفْضَلَ يَومَ الجُمُعَة مِن الصَّلاة عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِهِ.
هیچ عملی در روز جمعه برتر و با فضیلتتر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نمیباشد.
📚 وسائل الشیعة، ج۷، ص۳۸۱
➖ #أللهم_عجل_لولیك_الفرج
➖ #أللهم_بارك_لمولانا_صاحب_الزمان
#مطالبنابدرمنبر
.
.
#طوفان_الاقصی
قدس، مظهر جراحتی است که بر قلب امت اسلام وارد شده است و این جراحت را جز به خون نمیتوان شست. قدس جلوهی برکت خدا و پلهی نخستین معراج انسان است و مسلمین برای دستیابی به اهداف نهایی اسلام، چارهای ندارند جز اینکه بر قدس شریف دست یابند، و راه قدس نیز از کربلاست که میگذرد. راه ما به سوی قدس که معراج نخستین معراج تکامل انسان است، راهی کربلایی است و راه کربلایی، راهی است که با تحمل مشقات و از خود گذشتگی همراه است. راه قدس، مرد جنگ میخواهد و مرد جنگ نیز کربلایی است و کربلایی، مرد میدان عشق است و از سختیها و مشقات و سرباختنها و جاندادنها نمیهراسد.
سیدمرتضی آوینی
.
.
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد
🔴 ما را چه شده است…⁉️
از وقتی که مسجد النبی ساخته شد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در موقع ایراد خطبه بر تنه ی درخت خرمایی که در مسجد باقی مانده بود تکیه میدادند، اما وقتی جمعیت زیاد شد، منبری از چوب با دو پله و یک عرشه ساخته شد.
در اولین جمعه ای که پیش آمد، رسول اکرم جمعیت را شکافتند و با پشت سر گذاشتن آن تنه ی نخل، به طرف منبر رهسپار شدند. همین که بر عرشه ی منبر قرار گرفتند، یک باره صدای ناله ی تنه ی خشکیده همانند زنِ فرزند مرده بلند شد. با ناله ی تنه ی نخل، صدای جمعیت نیز به گریه و ناله برخاست.
رسول خدا از منبر به زیر آمدند؛ تنه ی نخل را در بغل گرفتند و دست مبارک را بر آن کشیدند و فرمودند: "آرام باش". و او آرام شد. سپس به طرف منبر برگشته خطاب به مردم فرمودند:
ای مردم! این چوب خشک نسبت به رسول خدا اظهار علاقه و اشتیاق می کند و از دوری وی محزون می گردد؛ ولی برخی از مردم، باکشان نیست که به من نزدیک شوند یا از من دور گردند! اگر من او را در بغل نگرفته و بر آن دست نکشیده بودم، تا روز قیامت از ناله خاموش نمی شد.
آری، درخت خشک لحظه ای از پیامبر دور شد و صدا به ناله بلند کرد؛ با این که آن حضرت را میدید.
‼️ما را چه شده است که امام زمان خویش را نمیبینیم و از او دوریم؛ امّا به زندگی عادی خویش سرگرمیم؟ به یاد همه کس و همه چیز هستیم؛ جز امام زمانمان!
📚 بحارالأنوار، ج17، ص326
.
29.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بجای تحریر زدن گاز نده❗️
💠 برگرفته از کلاس هفتگی مجمع، یکشنبه 16 مهر 1402 در حسینیه حضرت یاس کبود
#انواع_تحریر
اول باید تحریر پله ای رو یاد بگیری❗️
📚 دروس یکشنبه ها
🎙 #دکتر_محمد_فراهانی
📌 #مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی
.
#آموزش_مداحی
📝بررسی شیوه فیش نویسی مداحان قدیمی در گفتگو با استاد رنجبر گلمحمدی
🔖مداحان قدیم دفتری داشتند که به آن «بیاض» میگفتند.
🗒معنی ظاهری این واژه یعنی دفتر سفیدی که آماده است تا آنچه میخواهی، در آن بنویسی!
💎 اما وقتی در آن نوحه، روضه، شعر، مصیبت، قصیده و غزل و مثنوی برای ائمه(ع) مینویسی،
معنای بیاض عوض میشود، اینجا بیاض یعنی نور!
📙بیاض کارکردهای مهمی داشت؛ آن روزها نه ضبطی بود و نه نواری و نه سیدی، برای همین مداح برای پیدا کردن یک کتاب مثلاً صغیر اصفهانی باید میرفت قم یا اصفهان!
🌀 کتاب را به قدری استفاده میکردند که تکهپاره میشد. اگر کسی کتاب را به دست میآورد، میداد مداحها از روی کتاب در این بیاضهایشان مینوشتند. این نوشتهها و کاغذها ارزش داشت و سراسر نور بود.
🔮بیاض حکم یک کتاب شعر موثق را داشت و اعتبارش به اشعار فاخر و قابل استفادهاش بود.
♻️شکل ظاهری بیاض با کتاب فرق دارد.
کتاب، افقی ⬅️ورق میخورد، بیاض عمودی⬆️! این بخاطر سهولت در گرفتن بیاض بوده است.
🔖 اینطور که میگویند بیاض را حاج مرزوق کربلایی اول بار درست کرده است.
📃در گذشته مثل امروز نبوده که کاغذ در دست همه باشد. #مداح بیاض را خودش با زحمت درست میکرده. این بود که بیاض را با جلد چرمی درست میکردند تا خیلی محکم باشد و مراحل درست شدن یک #بیاض زحمت داشت.
👈🏻برای همین یک ورق از بیاض برای آن شخص خیلی ارزش داشته و یک مقدار ریز مینوشتند و حاشیههای کاغذ را هم خالی نمیگذاشتند! همه را پر میکردند و با نظم مینوشتند.
🤷🏻♂️اگر مداحی خوشخط نبود مصیبت داشت؛ چون که بیاضهایش زود تمام میشد!
✍🏻اما بعضی مثل مرحوم مسجدیان که مداح همدانی بود خط خیلی زیبایی داشتند! آخرین لحظههای عمرش که به منزلشان رفتیم، ایشان در صد و ده سالگی هم اشعار را از حفظ میخواندند.
💢آن روزها چون کتاب در دسترس نبود، به هیچ عنوان بیاضهایشان را به کسی نمیدادند! اگر کسی هم میخواست، میگفت من مینشینم تو هر کدام را دوست داشتی بنویس. حتی خودشان ورق میزدند.
❎این وسواسها هم علت داشت؛ چون اگر قرار بود بیملاحظهگی بکنند، عمر بیاضها طولانی نمیشد.
🍃بیاض برای این نبود که از رویش بخوانند؛ بلکه چون کتاب در دسترس نبود، از روی آن مینوشتند. آن روزها مداح را وادار میکردند که همه چیز را حفظ کند. منتها ایرادی هم نداشت اگر کسی از روی آن میخواند.
🔸اینکه امروزه همه از روی کاغذ میخوانند، یکی از دلایلش این است که امروز با آن روز فرق دارد. امروز مردم تنوعطلب شدهاند و مداحی از قدیم سختتر شده است.
📖گذشتهها مداح، یک بیاض داشت، اینقدر آن را میخواند که حفظ شده بود، هیچکس هم ایراد نمیگرفت، شاید دلیلش این بود که آن موقعها روضه حضرت سیدالشهداء(ع)همهگیر نشده بود.الآن همه مردم در خانهشان مقتل دارند و مقتل میخوانند.
🔍 برای مردم امروز #روضه خواندن خیلی سخت است. امروز یک #غزل میخوانی، پنج نفر بلند میشوند در مجلس و ایراد میگیرند؛ چون همه مردم باسواد شدند.
▫️به عنوان سخن پایانی
📿روضهخوانها و مداحیهای قدیمی که به آنها میگفتند «مُرشد»، واقعاً مرشد بودند، اهل #بصیرت بودند، #کرامات داشتند اصلاً!
این داستان بیاضی که مداحان قدیم داشتند همهاش نور بود و آبرو در محضر حسین فاطمه علیهماالسلام..🌷
📚منبع: ماهنامه فرهنگی اجتماعی چاووش_سال اول، شماره ششم،ربیعالثانی1433
#فیش_روضه
#الی_الحبیب
.