عارف بالله حاج آقای علیپور حفظه الله علیه:
این که زندگینامه ی یک صاحب معرفتی را بخوانیم و ادای او را در بیاوریم ، بسیار خطرناک است . این کار باعث می شود کاری را انجام بدهیم که اصلا در مرحله ی ما نیست . یا یک توبه سختی می کنیم که شیطان ما را به آن وا می دارد و این توبه اصلا در سطح ما نیست . کم کم کار به جایی می رسد که مریض می شویم و روزی می بینیم که اصلا حوصله ی نماز صبح خواندن هم نداریم .
باید با راهنمایی استاد باشد و استاد مطمئن شود که آن حالتی که برای شاگرد پیش آمده ،خیال نیست .
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
مرحوم حاج سید علی اکبر صداقت ، از اخص شاگردان مرحوم آیت الله کشمیری میفرمود:
از عارف فرزانه سید عبدالکریم کشمیری رضوان الله علیه سوال شد
الان استاد عارف داریم؟؟!
آقای کشمیری در پاسخ این ابیات را فرموند:
عاشق که شد که یار بحالش نظرنکرد
ای خواجه درد نیست و گر نه طبیب هست
راه معرفت حق باز است ،اما اراده ها سست شده است
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
20.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بریدهای از مصاحبه خصوصی با آیتالله سعادتپرور(ره)
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
چشم دل باز کن تا که جان بینی
آنچه نادیدنی است آن بینی
آنچه نشنیده گوش آن شنوی
وانچه نادیده چشم ان بینی
با یکی عشق ورز از دل و جان
تا به عینالیقین عیان بینی
که یکی هست و هیچ نیست
جز او وحده لااله الاهو
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
قبض و بسط :
اى عزیز، در قبض صابر باش که آب را براى تشنه آفریدند؛ همان گونه که تو تشنه آبى، خود آب هم تشنه توست. این حقیر گفته است (دیوان، ط 2، ص 404):
غافر و تائب آمدند طالب مذنب از ازل
بى شمر اسم حق همى این سمت اقتضا کند
تشنه به سوى آب و خود تشنه تشنه است آب
گدا خدا خدا کند خدا گدا گدا کند
صابر باش که اگر دیر شود، مسلّما دروغ نخواهد شد؛ قوله (سبحانه) وَ لِرَبِّکَ فَاصْبِرْ (المدّثّر، آیه 8). زود زود نمىدهند تا کم کم ظرفیت حاصل شود
علاوه این که کسانى که دیرتر مى گیرند پخته تر مى شوند و بهتر و برتر مى گیرند. برخى را مى شناسیم که زود راه برایش باز شده است، و لکن اکثر حرفهاى او ساحلى است نه لجّه اى، اما براى جناب آخوند ملا حسینقلى همدانى پس از بیست و دو سال راه باز شده است و چه اهل راز شده است
هزارویک کلمه
علامه حسن زاده آملی
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
قبض و بسط های سلوکی:
یکی از اثرات شناخته شده ی سلوک الی الله برای همه ی سالکان، مسأله ی قبض و بسط است.
انسان مؤمن پس از آغاز سلوک کم کم با دو حال قبض و بسط آشنا می شود. البته برخی سالکان پیش از سلوک، نوعی قبض و بسط شبه سلوکی را تجربه کرده اند. اینان کسانی هستند که پیش از آغاز رسمی در سلوک الی الله، حالاتی معنوی دارند. پیدایش این حالات در این گونه اشخاص معمولاً ناشی از عواملی همانند صفای ذاتی نفس، گذشتن از گناهی چشم گیر، انجام طاعتی سنگین، برخورد با مصیبتی دردآور و ... می باشد.
تعریف قبض و بسط سلوکی :
کاشانی در تعریف «قبض» گوید:
" حالتی که بر قلب وارد آمده و آن را فرا می گیرد به طوری که اشارتی به آنچه مایه ی وحشت است (همانند ممنوعیت از ادامه طریق با هجران حبیب) داشته باشد.
توضیح تعریف:
سالک راه خدا پس از مدتی سلوک با دو حالت روبه رو می شود که یکی برای او شیرین است و دیگری تلخ، یکی مطلوب است و دیگری منفور، یکی مستی می آورد و دیگری خستگی و خلاصه یکی سبک بالی ایجاد می کند و دیگری بی حالی. این دو حال عبارتند از بسط و قبض.
سالک در حال بسط سراپا عشق است؛ روحش با نشاط و سبک بال است؛ دوست دارد بدود و ره صدساله را یک شبه طی کند؛ ذکر می گوید، دعا می خواند، نماز به پا می دارد، اشک می ریزد، به اهل طریق خدمت می کند و هیچ احساس خستگی و گذر زمان نمی کند. سالک، دوست دارد این حال را هیچ گاه از دست ندهد، ولی ممکن نیست. سلوک با قبض و بسط، توأمان طی می شود. سالک اگر در بسط مطلق بماند می سوزد و به همین دلیل باید به قبض بیافتد (البته نه هر نوع قبضی) که می افتد.
در حال قبض، عشق بر سالک غلبه ندارد، خود را کسل می بیند، جان را خسته و روح را افسرده می یابد، یاد حق و اذکار و اوراد برای او سنگین جلوه می کند وگاه ممکن است خیال و توهّم نرسیدن به مقصود آزارش دهد. سالک خام، قبض را نمی پسندد و قبول نمی کند و برای رسیدن به حالت بسط لحظه شماری می کند. البته سالک در قبض مطلق هم نمی ماند؛ زیرا مایه ی ناامیدی او می گردد و از راه می ماند.
اگر سالکی درست ره بپیماید، به صورت طبیعی، باید بسطش از قبضش بیشتر باشد. تساوی قبض با بسط و یا بیشتر بودن حالت قبض، اگر علت خاصی در مورد خاصّی نداشته باشد، غیرطبیعی است.
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
گوهر معرفت
اصول مهم در تزکیه نفس و سیر الی الله اصل پنجم : "بهره گیری از استاد" در این مسیر سخت و پرفراز و
اصول مهم در تزکیه نفس و سیر الی الله
اصل ششم:
"نماز اول وقت"
مقید بودن به خواندن نمازهای پنج گانه در اول وقت مخصوص خود، یکی از مواردی است که بسیار به آن سفارش شده است.
سید علی آقای قاضی (ره): اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند. (در محضر بزرگان، ص 99)
مرحوم آیت الله بهجت (ره) میفرمایند: اگر کسی مقید باشد که نماز را اول وقت بخواند، به جایی که باید برسد، خواهد رسید. (صدای سخن عشق، ص 42)
همچنین مرحوم آیت الله بهاء الدینی (ره) میفرمودند: اگر میخواهید برکاتی نصیبتان شود نماز اول وقت شما ترک نشود. (نماز در کلام اولیای ربانی، ص 78)
مرحوم آیت الله بهجت (ره) میفرمایند: ترک معصیت در اعتقادات و عملیات و نماز اول وقت، کافی و وافی است برای وصول به مقامات عالیه؛ اگر چه – عمر – هزار سال باشد. (صدای سخن عشق، ص 108)
مرحوم آیت الله بهاء الدینی (ره) میفرمایند: اگر این دو کار را انجام دهید، خیلی پیش روی کردهاید: یکی اینکه نماز اول وقت بخوانید، دیگر اینکه دروغ نگویید... اگر این کارها را کردید، فهم شما هم عوض میشود؛ یعنی درک دیگری پیدا میکنید. الان شما نمیتوانید این را از ما قبول کنید، ولی وقتی خودتان به آن رسیدید، قبول میکنید. (سلوک معنوی، ص 132)
آیت الله حق شناس (ره) میفرمایند: شیطان دائماً مراقب شماست؛ ولی به کسانی که نمازشان را در اول وقت میخوانند، کمتر نزدیک میشود. شیطان میفهمد که چه کسی در مقام مراقبه است و همینکه ببیند از حالت مراقبه خارج شد؛ به او نزدیک میشود. شیطان میفهمد که چه کسانی در مقام مراقبه هستند و چه کسانی از یاد خدا روی برگردانند. (زملک تا ملکوت، ص ۲۵۳)
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
اقسام قبض سلوکی :
قبض به دو بخش خواسته و ناخواسته تقسیم می گردد. قبض ناخواسته قبض الهی است که اراده ی مستقیم سالک در آن نقشی ندارد و خدای رحمان بر عبد سالک کویش وارد می سازد که از حرارت عشق و شعله ی شوق، در میان راه نسوزد. سالک عاشق باید این قبض را قدر بداند و بر صدر بنشاند، اما قبض خواسته، قبضی است که اراده ی سالک در آن نقش دارد؛ یعنی سالک به دست خود قبض را که بوی هجران می دهد و حال نشاط را می رباید، برای خود به ارمغان آورده است.
قبض خواسته خود بر دو قسم معلوم السبب و مجهول السبب تقسیم می شود. قبض خواسته معلوم السبب آن است که سالک با جستجو در عملکردِ گذشته و حال خود، علت آن را در می یابد. این علّت عمدتاً ترک ادبی از آداب سلوک است. قبض خواسته ی مجهول السبب، قبضی است که سالک هرچه دقّت می کند علت آن را نمی یابد، و شاید خوب می داند که چوب خورده است، اما نمی داند از کجا چوب خورده است.
از دیدگاهی دیگر قبض های خواسته به سه قسم تقسیم می شود؛ زیرا یا سببش اختیاری است، مانند گناه کردن و یا غیراختیاری است، مانند مکدرکردن نفس امام علیه السلام و یا هم اختیاری و هم غیراختیاری است، مانند برخورد با انسان پلید. قبض در تقسیمی دیگر به دو قسم شدید و ضعیف تقسیم می شود. البته این تقسیم در مورد بسط هم جاری است. اقسامی که در این تقسیمات گفته شد، قابل تداخل اند.
بازشناسی قبض ناخواسته از قبض خواسته ی مجهول السبب کار آسانی نیست.
عبارت زیر که از کاشانی است، به برخی اقسام فوق همراه با علّت آن اشاره دارد.
«و اکثر ما یقع عقیب البسط لسوء ادبٍ یصدر من السالک فی حال البسط؛»
«=قبض غالباً پس از بسط دست می دهد، به علت اسائه ی ادبی که سالک در حال بسط انجام می دهد». این عبارت با اختصارش بر همه اقسام سه گانه دلالت دارد؛ زیرا در برابر اکثر، قلیلی است که به دلیل اسائه ی ادب نیست و اسائه ی ادب را هم، گاه سالک می فهمد و گاه نمی فهمد.
در این عبارت دو نکته وجود دارد. اول آنکه اکثر قبض ها، قبض های خواسته است و دوم اینکه منشأ قبض خواسته، سوء ادبی است که از سالک در زمان بسط سر می زند، اما این نکته قابل استفاده نیست که این سوء ادب به خاطر بودن در حال بسط است. البته ممکن است که حال بسط، خود علّت از دست دادن یکی از آداب گردد. واردات گاه آن قدر سنگین است که سالک را از جای می جنباند و سالک از جای جنبیده، شاید ادبی را مغفول بگذارد و قهراً به قبض گرفتار آید، ولی این مطلب، کلی نیست. یعنی این گونه نیست که همیشه و یا حتی در اکثر موارد، حال بسط منشأ سوء ادب گردد.
به هر حال، این سوء ادب، می تواند امری باشد که از سالک در درجه ای که در آن قرار دارد مورد انتظار و توقع نبوده است. قهراً مصادیقش قابل تعیین دقیق نیست، اما ما در اینجا به برخی از اهمّ مصادیق اشارتی می کنیم، ولی پیش از شروع، این نکته را باید تذکر دهیم که اکنون درصدد ارائه ی اسباب اختیاری قبض خواسته ایم.
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
سحرخیزی لازمه سفر الی الله
(عارف بالله آیت الله حق شناس ره)
🔸️تا از راه شبزندهداری وارد نشوی، غیرممکن است که بتوانی سفر الی الله بکنی. تمام اولیا و علمای اعلام و بزرگان دینی، اهل شبزندهداری بودند
🔸️همت کن تا سحرها بیدار باشی. اگر هم حال نداری که نماز بخوانی، چایی بخور. به بیداری سحر عادت کن. داداش جون! در روایت آمده پروردگار در سحرها به قلوب بیداران نظر میکند.
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
زندگی باطنی
قیامت باطن این عالم است و اینجا ظاهر است. ظاهری زندگی کردن، آدم را برای عالمِ باطن، تربیت و آماده نمیکند. باید باطنی زندگی کرد. از این جهت باید بعضی از امور #قیامت را بفهمیم و بعضی از باطنها را بشناسیم تا زندگی باطنی و قیامتی داشته باشیم.
برگرفته
از کتاب #درگاه_گشایش
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
دستور العمل علامه حسن زاده آملی برای رفع قبض :
روزى يكى از ياران درس ، مصرانه و عاجزانه از حضرت استاد حسن زاده آملى تقاضا كردند كه :
حضرت آقا عنايتى بفرماييد ذكرى ، دعايى ، چيزى بفرماييد
بلكه از اين گرفتارى روحى نجات پيدا كنم ، خيلى گرفته و در قبض هستم
حضرت استاد (دام عزه ) كه تا آخر لحظه سر به زير انداخته بودند و در سكوتى پر معنى و مراقبه اى ملكوتى به سر مى بردند سر را بلند كرده و فرمودند:
آقا جان ! من هم گرفتارم ، من هم از شما بدترم !!!
چند لحظه اى درنگ فرمودند و ادامه دادند:
دو مطلب به شما عرض مى كنم ، يقينا اثر دارد
به شرط اينكه اقلا يك اربعين (40 روز) بر آن مداومت داشته باشيد
۱- ذكرشريف يا حى يا قيوم يا من لا اله الا انت كه گفته اند، اكثار در آن سبب حيات و زيادت عقل مى شود و مجرب هم است .
۲-سوره غنى (واقعه ) را بخوانيد تا غنى در علم و بعدا هم چيزهاى ديگرى شويد
چون روايت شده كه :
ابن مسعود از پيامبر (صلى الله عليه و آله ) نقل كرده كه ، از پيامبر (صلى الله عليه و آله ) شنيدم كه فرمود: هر كس سوره واقعه را هر شب بخواند هيچ گاه محتاج نمى شود.
علامه حسن زاده ی آملی
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
. انواع تجرّد:
1_تجرّد خیالی( بدون مادّه)
2_تجرّد عقلی(بدون مادّه و صورت)
3_تجرّد فوق عقلی(بدون حدِّ معین)
4_تجرّد محض(بدون حدّ و ماهیّت)
تجرّد برزخی نفس همان تجرّد خیال است؛ مرتبة بین مادّه و عقل که مثال مقیّد نامیده میشود.
نفس در این مرتبه هرچند مادّي نیست، برخی ویژگیهاي موجود مادّي از قبیل شکل و رنگ را داراست.
تجرّد تامّ عقلی یعنی عاري بودن نفس از مادّة جسمانی و صورت مقداري، هم در مقام ذات و هم در مقام فعل.
تجرّد برزخی در مقام مثال مقیّد است و تجرّد عقلانی در مقام ادراك معانی مطلقه و حقایق مرسله، و فوق تجرّد او این است که فوق مقوله است و او را حدّ یقف نیست؛ یعنی علاوة بر اینکه مجرّد از مادّه است، مجرّد از ماهیّت نیز هست.
ماهیّت حکایت از حدّ و حصر وجودي چیزي میکند و نفس عاري از آن است؛ ازاین رو او را مقام معلوم نیست تا در آن مقام توقّف کند.
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
بسم الله و بالله
استاد ما از بانویی میگفت که با خانه داری به فنا فی الله رسیده بود
برای خدا پخته بود
برای خدا شسته بود
برای خدا دوست داشته بود
و خدایی شده بود
استاد میفرمود به جایی رسیده بود که سرش شلوغ کار که بود وبچه ش بیدار میشد دستی از غیب گهواره را تکان میداد
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
بانوی خانه
جاروکه میزند به این نیت بزند که تمام رذایل اخلاقی چون ( دروغ و حسد و غیبت...) را از خانه جارو میزند و دور میریزد
هرچه میشوید به این نیت بشوید که تمام بدیها و پلیدیهای خانه را میشوید وتمییز میکند
وقتی می پزد به این نیت بپزد که دل و قلب خود را بپزد واز خامی جهل و غفلت خارج کند
اعضای خانه را برای خدا دوست بدارد این دوست داشتن برای خدا باعث تکثیر محبت بین اعضا میشود
یکدفعه می بینی بچه ت شب دستت را می بوسد
همسرت برایت هدیه میگیرد یا محبت میکند
اینها همه حساب دو دوتا چهارتاست
کار خدا حساب دارد
اگر رابطه مان را با خدا درست کنیم خدا رابطه ی خلق با ما را درست میکند
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
ولی خدا فرمود:
آنقدر ظلمت وتاریکی گناه زیاد شده است که آثار وضعی آن علاوه بر آدمی بر تمام موجودات هم تاثیر گذاشته است
برکت از حلال گوشتها هم برداشته شده
از میوه ها
از خوردنیها ( شکم از خوردنی ونوشیدنی انباشته میشود اما نافع نیست و جز مرض نمی افزاید)
ایشان فرمود : حتی بر عمر بناها هم شدت گناه تاثیر گذاشته است
خانه های قدیم از کاه وگل بود وگاه صدسال عمر میکرد اما الان از بتن است و بیست سال دوام نمی آوردند
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
توصیه های آیت الله سعادت پرور (رحمه الله)
با اهل دنيا و كسانى كه جز همّ خوردن و خوابيدن و به سر اين و آن زدن همّى ندارند، مراوده مضرّ است مگر به قدر ضرورت.
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
💠 رابطۀ مستقیم بین شکوفاشدن فطرت توحیدی و فهم ولایت
🔰 تا «توحید» برای ما درست روشن نشده باشد -توحید فطری مد نظر است- امام را هم یک هیکلی میبینیم مثل دیگر انسانها که میگوییم بله! این هم یک هیکلی دارد مثل من یا فلانی؛
📍 اما اگر نگاه توحیدی شکوفا شود، خواهیم دید که امام در بین انسانها آن انسانی است که یک طرف روحیهاش به سمت خلق است، اما روحیۀ توحیدیِ مقام معرفتی او یک مقامی است که وجهالله است.
🔖 امام باقر علیهالسلام میفرمایند: «لَنُورُ الإمامِ في قُلوبِ المُؤمنينَ أنْوَرُ مِنَ الشَّمْسِ المُضيئةِ بِالنَّهارِ» حالا خود امام که وجه الله شد، مؤمنین هم نور خود را از امام میگیرند.
✨ نور امام در قلب مؤمن نورانیتر از خورشید نورانی در ظهر و در روز است. روز هر قدر هم خیره کننده باشد، نور امام بر قلب مؤمن از آن گرمتر و روشنتر است.
🍀 اینها معارفی است که ما خلق شدیم به این رشد برسیم؛ به این بینش برسیم. وقتی صحبت از امام میشود، صحبت از ولی الهی میشود، معلوم باشد که در چه مرتبهای از عظمت خلقت، معرفت پیدا میکنیم و به چه عظمتی از خلقت، خودمان را میرسانیم، دیگر این کارهای بچهگانۀ حیوانی پستی که رهبران دنیا دارند، ما میبینیم که نه تنها دنبالش نمیرویم؛ بلکه میبینیم که چقدر گند است.
📑 جزوه "سی و دو گفتار در معارف الهی" ص۴۳۳
#دعای_مجرب_به_جهت_رفع_گرفتاری_و_مشکلات
مرحوم آیت الله کوهستانی برای رفع گرفتاری
و مشکلات به یکی از دوستان خویش
فرموده بود این دعا را 70 مرتبه ویا
حداقل 7 مرتبه بخواند که بسیار مجرب
است
یا مُسَبِّبُ سَبَب یا مُفَرِجَ فَرِج یا مُفَتِحَ
فَتّح یا مُدَبِرَ دَبِّر یا مُسَهِلَ سَهلِ یا مُیَسِرَ
یَسرِ یا مُتَمِمَ تَمِم بِرحمتکَ یا اَرحمَ
اَلراحمینَ وَ اَنتَ الجَوادُ الکَریمُ
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
بسم الله و بالله
نزد ولی خدا مشرف بودیم
فرمود:
چقدر ما از خدا دوریم وچقدر خدا به ما نزدیک است
بسیار گریست
و فرمود:
هم نشین خدا باشید در دل شب
او همنشینی با بنده اش را بسیار دوست دارد
چون شب برای او بیدار میشویم
رحمت واسعه ش قلیان و جوشش میکند و همه را در بر میگیرد
فرمود:
توشه برگیریم که به زودی خواهیم رفت
دل به چرب وشیرین دنیا نبندیم
که آنچه نپاید دلبستگی نشاید
فرمود: هرچه هست نزد اوست
و باقی همه عاریتی است
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
گوهر معرفت
بسم الله و بالله نزد ولی خدا مشرف بودیم فرمود: چقدر ما از خدا دوریم وچقدر خدا به ما نزدیک است بسیا
ولی خدا در محفل خصوصی فرمود: اگر گوشتان باز شود شب از صدای فریاد اهل دوزخ نخواهید خوابید
آنها ضجه میزنند وامان میخواهند و فرصتی ورخصتی
و ندایی مرسد که
کلا
عشق الهی ترس هم دارد
سالک باید همواره بین خوف و رجا باشد
اما وقتی بقرب برسیم دیگر امان وراحت خواهد بود
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
گوهر معرفت
ولی خدا در محفل خصوصی فرمود: اگر گوشتان باز شود شب از صدای فریاد اهل دوزخ نخواهید خوابید آنها ضجه می
این حرارت قلوب مومنین است که تا قیامت سرد نخواهد شد
فرمود:
چون عصر ظهور شد آنگاه اقامه عزای سیدالشهدا علیه السلام دیدن دارد
جن وملک بر آدمیان گریه میکنند
ایشان فرمود جناب محتشم رحمه الله علیه در مکاشفه دید
که شما شیعیان در حال عزاداری بر حسین علیه السلام هستید ودر اطرافتان جن وملک گریه میکنند وبه صورت میزنند
و این شعر را سرود
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
گوهر معرفت
این حرارت قلوب مومنین است که تا قیامت سرد نخواهد شد فرمود: چون عصر ظهور شد آنگاه اقامه عزای سیدالش
عزاداری شما جوانان در عصر ظهور اینگونه است
و چه گریه ای میکنند در اطراف حلقه ی عزای جوانان جن وملک که خود شاهد ماجرای حضرت ارباب بی کفن بوده اند
شیعه ثابت خواهد کرد که در راه حسین علیه السلام از بذل جان ابایی ندارد
و امیدوارم رحمت الهی شامل حال شیعیان و محبین حضرت سیدالشهدا علیه السلام باشد
گوهرمعرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
گوهر معرفت
عزاداری شما جوانان در عصر ظهور اینگونه است و چه گریه ای میکنند در اطراف حلقه ی عزای جوانان جن وملک
هرچه هست پس پرده است
کاش هر روز کلاه گشاد دنیا را سرمان نگذاریم
تا ببینیم و یقین کنیم و مومن شویم
خوشا بحال اولیا خدا که سرصبح تا چشم باز میکنند اول جمال حضرت علیه السلام را میبینند وسلام میدهند
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
وظیفه ی سالک در حال قبض:
وظیفه ی سالک در حال قبض کاستن از اعمال عبادی و فشار وارد نکردن به نفس است. در روایت آمده:
(جان ها را اقبال و ادباری است، پس هر گاه سر حال بود بر مستحبّات وادارش کنید و هرگاه بی حال بود، بر واجبات اکتفا کنید.)
نهج البلاغه بخش حکمت
و نیز وظیفه ی دیگر این است که اگر قبض خواسته است در راه رفعش بکوشد تا از جام بسط، می طهور بنوشد.
نوعی دیگر از قبض: قبض در آغاز عمل:
گاه سالک در آغاز عملی احساس نوعی قبض و بی حالی می کند و مردد می ماند که عمل را ادامه دهد و یا دست بردارد. مرحوم ملکی تبریزی این حالت را به دو قسم تقسیم می کند. ایشان معتقد است که قبض ابتدایی یا با ادامه دادن عمل زایل می شود و یا ادامه می یابد، در صورت اول نباید عمل را به خاطر بی حالی ترک کرد، ولی در صورت دوم شایسته است که عمل ترک شود. (البته این در صورتی است که عمل از دستورات استاد که باید ادامه یابد، نباشد). سالک به تدریج می تواند این دو نوع بی حالی را از یکدیگر بازشناسد.
قبض و بسط عارفان :
آیا انسان کامل، یعنی شخص عارف بالله هم دارای قبض و بسط است؟
پاسخ این است که سالک پس از کمال از قبض و بسط به معنایی که گذشت رهیده است، او دیگر نه درد هجران دارد و نه شوق وصال به رحمان. او به مقصد رسیده و در حرم امن الهی آرمیده است. ولی به معنایی دیگر دارای قبض و بسط است.
توضیح مطلب این است که عارف کامل پیوسته در پرتو تجلیّات پروردگار قرار دارد. این تجلیّات که عمدتاً «آسمانی» است، گوناگون است، زیرا نام های حق گوناگون است، وقتی عارف تحت تجلّی اسماء جمالیّه حق باشد، بسیار سرخوش است، به گونه ای که گویا می خواهد عالَم را ببخشد و اگر در تحت تجلّی اسماء جلالیّه باشد، در خود فرو می رود خُلق و حال ندارد و به سختی می توان با او انس گرفت. این دو حالت حتی در جسم و صورت عارف نمود دارد. او در حالت نخست چهره ای برافروخته، لبانی به خنده و تبسّم گشوده و اُنسی تماشایی دارد و در حالت دوم چهره ای لاغر و زرد، لبانی برهم نشسته و هیبتی قهرآلود دارد.
مرحوم استاد طهرانی معتقد بودند: این دو حالت در انبیاء و اوصیاء نیز وجود داشته است و گویا شعر شاعر در همین مورد در بخش علم عارفان سروده شده است:
گهی بر طارم اعلی نشینم
گهی تا پشت پای خود نبینم
گوهر معرفت
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b
18-13900309-1.mp3
3.83M
🎧گوش دهیم.
استقامت و صبر در تزکیه نفس (۱)
📌قیاس خود با اهل جذب، مانع استقامت و مجاهده انسان در تزکیه نفس است.
عارف بالله حاج اقا علیپور
⛈ اينچنين است حال محبّ و عاشق دلباخته اى كه عشق و محبّتش، عين شوق و محبّت به خداست [که می فرماید]:
⛈«أَمّا حُزْني فَسَرْمَدٌ، وَ أَمّا لَيْلي فَمُسَهَّدٌ، وَ هَمٌّ لايَبْرَحُ مِنْ قَلْبي أَوْ يَخْتارَ اللّهُ لي دارَكَ الَّتي أَنْتَ فيها مُقيمٍ، كَمَدٌ مُقيَّحٌ، وَ هَمٌّ مُهيَّجٌ، سَرْعانَ ما فُرِّق بَيْنَنا، و إِلَى اللّهِ أَشْكُو.»
⛈حزن و اندوه من، ديگر هميشگى است، و شبهايم بدون فاطمه به بيدارى بسر مى رود، و اندوه فراق او، نه اندوهى است كه از دلم بيرون رود، بلكه همواره در اين غصّه بسر مى برم تا خداوند مرا در خانه اى كه تو اى رسول خدا، در آن جاى دارى، اقامت دهد.
⛈زخم دل من، زخمى عميق؛ و اندوهِ من، اندوهى است شدّت يافته.
⛈چقدر زود بين من و فاطمه فاصله افتاد! و به خدا شكوه مى برم.
📚جلوه نور ؛ ص19
https://eitaa.com/joinchat/3987931191C79e041da6b