میگه اگه از برندها حمایت نکنیم کارگرهای این شرکت ها بیکار میشن!
این ذات نظام سرمایه داریه که منفعت بخشی از مردم رو به منافع خودش گره میزنه و باعث میشه مردم و فقرا از حق سرمایه داران دفاع کنند.
مثل بورس...
بخش کوچکی از مردم رو میبرن در بورس
اونوقت برای سبز شدن بورس از جیب اکثریت مردم می دزدن
اما در مورد کمپین #بی_برند
اولا این برندها کارگر ندارند. اجیر دارند. کارگر کسیه که آقای خودش باشه نه اجیر دیگران. اینکه این اجیرها از دست این استثمارگران رها بشن جای خوشبختی داره براشون. چون در صورت حمایت از بی برندها و کوچک مقیاس ها این ها میتونن یا خودشون تولیدی راه بندازن یا برن با تولیدی های کوچیک شریک بشن یا حداقل برای این تولیدی ها کار کنند
شما با حمایت از تولیدی های کوچک و بی برند نه تنها به تولید که اتفاقا به اشتغال کمک می کنید و این کار باعث کاهش بیکاری میشه قطعا
مثلا در مورد موتور سیکلت
شما می توانید از کویرموتور و نیرو موتور که دائم تبلیغ می کنند خرید کنید و نهایتا به اشتغال 500 نفر کمک کنید
اما بقیه تولیدکنندگان را نابود کنید
یا می توانید از تولیدکنندگان بی برند حمایت کنید و باعث رشد آنها و جلوگیری از انحصار شوید و با این کار به اشتغال در این صنعت کمک کنید.
دقت داشته باشید نیروموتور و کویرموتور با وجود این همه تبلیغی که میکنند یک شرکت وارداتی هستند بیشتر تا یک شرکت تولیدکننده. جدول زیر نشان می دهد که نهایتا 20 درصد از موتورسیکلت داخلی سازی است و بقیه فقط مونتاژ است.
فلذا هنگام بررسی و تحلیل مسائل اقتصادی به جای جزءنگری سعی کنید با نگاه کلان مسائل را تحلیل کنید و ناخودآگاه حامی سرمایه داران و شرکت های بزرگ انحصارگر نشوید
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
🌟هرگز نسبت به طب ایرانی-اسلامی بیتفاوت نخواهم بود...
چندی پیش درد بسیار شدیدی در ناحیه کمر احساس کردم. از علائم و ناحیه درد حدس زدم که سنگ کلیه است. شبانه به بیمارستان شهید هاشمینژاد مراجعه کردم. سیتیاسکن نشان داد که بله! سنگ کلیه است.
روز جمعه مزاحم حکیم دکتر حسین روازاده شدم و ایشان یک بسته دارویی طبیعی تجویز کردند. گزارش مکتوب سیتی که آمد، مشخص شد قطر سنگ ۷.۵ میلیمتر است. با مشاهده تصاویر و گزارش، نظر دکتر روازاده این بود که قطر سنگ بزرگ است و بهتر است عمل سنگشکن انجام دهم.
برای عمل که مراجعه کردم، گفتند ابتدا باید آزمایش عفونت انجام گیرد و در صورت نبود عفونت، عمل شود. پاسخ آزمایش، ۴۸ ساعت بعد آماده شد. صبح روزی که باید برای عمل میرفتم، گفتند دستگاه خراب شده است و تا شنبه باید صبر کنید. در این مدت داروهای تجویزی حکیم روازاده را مصرف کردم. بحمدلله قبل از رسیدن روز عمل، سنگ دفع شد.
این تنها تجربه زیسته حقیر از طب ایرانی-اسلامی نیست. ما سالهاست که در خانه، برای سرماخوردگی آنتیبیوتیک مصرف نمیکنیم و تجویزهای ایرانی-اسلامی کاملا موثر بوده است. از وقتی مصرف آنتیبیوتیک را متوقف کردهایم، دفعات و مدت سرماخوردگی بچهها نیز کم شده است.
آنکه حقیقت را، فقط یک بار، در هیبت واقعی آن دیده باشد، محال است از آن رویگردان شود. و حقیر امروز چنین نسبتی با طب ایرانی-اسلامی دارم.
کسی چون حکیم روازاده، اصلا در پی حذف یافتههای طب مدرن نیست؛ اما عجیب است که برخی در پی ساقط کردن طب ایرانی-اسلامی از هستی هستند. باید در برابر این جریان ایستادگی کرد.
@syjebraily
اقتصاد فرهنگی
🌟هرگز نسبت به طب ایرانی-اسلامی بیتفاوت نخواهم بود... چندی پیش درد بسیار شدیدی در ناحیه کمر احساس ک
دو مرتبه به سر حد مرگ رسیدم
یکی ایام کرونا
یکی هم چند روز پیش
هر دو مرتبه با خوردن داروی امام کاظم زنده شدم
تجربه پدر علم است!
نمی توانم این حقیقت را نادیده بگیرم و چیزی که با تمام وجود لمس کردم را با بافته های علمی "صنعت پزشکی" امروز عوض کنم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
یکی از راه هایی که می تونید اوقات فراغتتون رو پر کنید به همراه رسیدن به آرامش روحی خلق آثار هنریه. شاید فکر کنید کار سختیه خلق یک اثر هنری. نمی گم سخت نیست اما با یقین میگم اون ترسی که عموم مردم از خلق هنر دارن محصول مدرنیته است وگرنه در تمدن اسلامی همه مردم زندگیشون با هنر آمیخته بود. از یک بنّا گرفته تا آهنگر و خیاط و نانوا و ...
مثلا هنر سرودن شعر اینطور نبود که در برخی افراد خاص وجود داشته باشد. از شاطرعباس صبوحی گرفته تا بسیاری از علما و فیلسوفان و طبیبان و حتی مردم عادی اهل شعر و ادب و هنر بودند.
برای شروع هم بهترین کار تقلیده. مثل کاری که قاریان قرآن یا خواننده ها انجام میدن. شما ابتدا سعی کنید آثار هنری دیگران را تقلید کنید.
اگر گرافیک کار میکنید لوگوهایی که دیگران طراحی کردند رو سعی کنید طراحی کنید.
اگر شعر دوست دارید سعی کنید اشعار شاعران بزرگ رو تغییر بدید. تضمین کنید یا نقیضه بگید یا ...
خلاصه که مدرنیته با ایجاد رعب و ترس در مردم عادی و ایجاد انحصار در دست طبقه سرمایه دار همه چیز را به کالای قابل فروش تبدیل کرد و مردم را مجبور کرد فقط کار کنند و هر چه خودشان می توانستند خلق کنند را بخرند!
پ ن: تصویر فوق که تایپوگرافی ساده ای از شعر سعدی است طراحی اولیه اش با یک نرم افزار ساده اندرویدی به نام ثلثین انجام شده.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
#قیچی انحصار!
فوتبال را طبق معمول نمیبینم!
نهایت قصه این است که چون برخی از هموطنانم از پیروزی تیم ملی خوشحال میشوند من هم خوشحال میشوم
و طبیعتا از باخت ایران به خاطر ناراحتی هموطنانم ناراحت می شوم
کنش سیاسی چند بازیکن فوتبال یا چند بازیگر سینما هم ارزشی ندارد؛ نه تاییدشان و نه تکذیبشان برایم مهم نیست.
اما به بهانه جام جهانی میخواهم رابطه فوتبال، نظام اقتصاد سرمایهداری و استعمار نو را کمی شرح بدهم.
برای تبیین این مساله به پدیده فوتبال و بررسی جایگاه این پدیده ذیل یک «سیستم» میپردازم:
بازیکنان فوتبال دو شخصیت دارند.
١. بیلبورد تبلیغاتی
٢. فوتبالیست
در حقیقت شخصیت اول بازیکنان فوتبال هیچ تفاوتی (تاکید میکنم هیچ تفاوتی) با یک بیلبورد تبلیغاتی ندارد.
اگر بهترین بازیکن دنیا هم باشید امکان ندارد اجازه بدهند آن تبلیغات را روی پیراهن و کفش و پشت سرت موقع مصاحبه را برداری. یعنی اگر بازیکنی بگوید این تبلیغ روی پیراهنم نباشد میگویند: مشرف! خوش آمدی!
در حقیقت فوتبال ابزاری است برای دیده شدن صفحه تلویزیون (و سایر رسانههایی که آن را پخش میکنند)
یعنی ابزارِ جذابیتِ رسانه است. چه پدیدهای میتواند چشم چند میلیارد نفر را به صفحه تلویزیون بدوزد؟
فلذا اینجاست که شاخهای در اقتصاد باز میشود با نام «اقتصاد توجه»
اینجاست که نگاه شما را دیگران میفروشند. بدون اینکه شما خبر داشته باشید این نگاه که مال شماست فروخته میشود!
متن کامل یادداشت: https://eitaa.com/h_abasifar/2200
#حسین_عباسی_فر
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
29.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در این یک سال اتفاقاتی افتاد که ظاهرش خنده دار بود اما باطنش نشان می داد جریان برانداز چقدر فشل و پیاده هستند.
ده نمونه از این سوتی های تاریخی را در قسمت ۷۶ برنامه حافظه تاریخی ایرانی میتوانید ببینید. البته هدف ما از تولید این قسمت ساخت یو برنامه طنز نبوده! اما مرور کارهای عجیب و غریب براندازها حتما باعث خنده تان خواهد شد!
+ معرفی کتابی ارزشمند درباره مظلوم ترین شهید سال ۱۴۰۱
🔹برای پایین آوردن حجم فیلم، مجبور شدیم کیفیت آن را کم کنیم اما اگر خواستید فیلم را با کیفیت اصلی ببینید از اینجا اقدام کنید.
🔹برای تهیه کتابی هم که در این قسمت معرفی شده از اینجا اقدام کنید.
🔻برای مشاهده قسمت های قبلی برنامه نیز از اینجا عضو کانال شوید.
هدایت شده از پیمان نوروزی
«استاد-شاگردی» طرحی برای اخراج کارگران
رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگری:
🔹اجرای طرح «استاد-شاگردی» کارفرما را ترغیب می کند تا کارگر را اخراج و با کمترین حقوق کارگر جدید را جذب کند.
🔹نیروی کار فعلی دارای پوشش دستمزد و بیمه هستد و با این طرح کارفرما می تواند نیروی کار را اخراج کند و نیروی جدید تحت عنوان کارآموز را جذب کند.
🔹براساس برنامه هفتم توسعه، در طرح استاد-شاگردی، بنگاهها و اصناف دارای حداکثر چهار نفر شاغل بیمه شده در پایان شهریور ۱۴۰۲، میتوانند تا حداکثر چهار نفر را با پرداخت دستمزد توافقی و بدون الزام به پرداخت حق بیمه بیکاری و بازنشستگی و صرفاً با پرداخت حق بیمه درمان و از کار افتادگی بهکارگیری نمایند.
tn.ai/2958154
@TasnimNews
برنامه ثریا این هفته را حتما ببینید
چند سال پیش حدود یک ساعت پشت تلفن همین نکات را به آقای مقصودی عزیز عرض کردم و خوشحالم بالاخره به این نکات رسیدند. نقدینگی معلول تورم و جهش نرخ ارز است در اقتصاد امروز ایران...نظریه مقداری پول توضیحدهنده تورم در ایران نیست
دکتر رحیمی حقیقتا از اقتصاددانان فهیم و انقلابی است
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
الان تقریبا تمام مسئولین اقتصادی و فرهنگی کشور وقتی به مساله "فرهنگ" می رسند حرف از "بازار محصولات فرهنگی" می زنند.
اساسا فرهنگ را با "محصولات قابل خرید و فروش رسانه ای" اشتباه گرفته اند و رشد بازار محصولات رسانه ای را مترادف رشد فرهنگ می گیرند.
بازاری که گاهی رشدش باعث نابودی فرهنگ نیز می شود!
بهانه این دوستان هم این است که فرهنگ باید خودش هزینه هایش را تامین کند.
باید اقتصادش از دولت جدا شود و یارانه ای زندگی نکند.
باید در بازار رقابت محصولات رسانه ای جایگاه خودش را پیدا کند و محصولش را بفروشد و به حیات خود ادامه دهد.
در حالی که اساسا این یک تعارض بزرگ است که کسی بخواهد فرهنگ را به مساله سود و منفعت مادی گره بزند و افسار فرهنگ به دست اقتصاد بیفتد.
نفس این اتفاق یک اتفاق ضدفرهنگی است. چطور می توان با یک رفتار ضدفرهنگی کار فرهنگی انجام داد؟
رقابت در بازار برای کسب سود حتی در ساختار اقتصاد اسلامی هم جایگاه ندارد چه برسد به نظام فرهنگی.
اساسا رقابت در جامعه اسلامی بر سر خیر و ایثار و بخشش است نه کسب و منفعت دنیایی و در روایات متعددی رقابت بر سر کسب دنیا نهی شده است.
مقاله حجت الاسلام و المسلمین دکتر یوسفی را در این رابطه مطالعه کنید.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
وقتی غمی به سینه سزاوار میشود
دل با دو دیده وارد پیکار میشود
دل موج میزند که ببارد ز چشمِ تر
وز زخم چشم سینه چو گلزار میشود
هی دیده میرود که بگیرد سراب را
هی کار قلب حسرت و انکار میشود
در محضر عدالت دل زندگی خطاست
هر قطره از سر مژه بر دار میشود
غم کهنه میشود ولی از دوستان بپرس
چونان لباس کهنه به تن زار میشود
لبخند میزنم که نگویند عاشق است
لبخند می زنم که نگهدار می شود
باید سزای عشق بگیرد غمت ز دل
اینگونه غم به سینه سزاوار می شود
#دلاوار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
وااسفا
شما خودتان از خواندن اقتصاد سرمایهداری چه عایدتان شد که دانشآموزان بیچاره را میخواهید آلوده کنید؟
مگر حضرت آقا نفرمودند مگر علوم انسانی اسلامی تولید کردهاید که این همه دانشجوی علوم انسانی میگیرید.
ماجرای آموزش سواد مالی و سواد اقتصادی به دانشآموزان ذيل پروژه CEE است که در حقیقت همان ۲۰۳۰ در حوزه اقتصاد است.
#فریب_بزرگ
توضیح بیشتر
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
گاهی اوقات به این فکر میکنم که عیبی ندارد جمهوری اسلامی به عدهای بچه حزباللهی حقوق میدهد در این سازمانها و موسسات تا حزباللهی بمانند. سازمانها و مؤسساتی که پشیزی کارکرد ندارند جز همین که چهارتا بچهحزباللهی در آنجا دور هم جمع میشوند و یک حقوقی میگیرند و تمام...
البته این اتفاق بهطور طبیعی در همه دنیا و همه حکومتها میافتد. مؤسساتی که برای اهداف حاکمیتی شکل میگیرند اما آخرش هم نمیدانند قرار است چکار کنند.
تعدادی از افرادی که در این نهادها هستند با دغدغه و باانگیزه و خوشفکرند. بعد از مدتی یا سرخورده میشوند و به هر دلیلی میمانند. برخی هم تحمل نمیکنند و میزنند بیرون.
بین این موسسات آنهایی که به نهادهای امنیتی متصل هستند و به هیچ نهادی هم پاسخگو نیستند وضعیت فاجعهباری دارند.
گاهی اوقات از فرط کژفهمی و کجروی در آنها اتفاقاتی میافتد که آدم شرم میکند از بازگویی.
خلاصه آنکه من بعد از سالها کار کردن با مجموعهها و نهادهای مختلف دولتی و شبهدولتی به این نتیجه رسیدم که باید دست روی زانوی آتشبهاختیاری گذاشت و توکل کرد به خدا و هرکاری میشود برای تمدنسازی انجام داد.
از هیچ نهاد رسانهای و فرهنگیِ دولتی و حاکمیتی هیچ بخاری برای انقلاب بلند نمیشود. اگر نگوییم دودشان به چشم انقلاب میرود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
رئیسی در صحن سازمان ملل: قرآن نمیسوزد. با آتش توهین و تحریف حقیقت نمیسوزد.
هرچند سوزاندهست قرآن ریشههاتان را
قرآن نمیسوزد نمیسوزد نمیسوزد...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
رسانه بنگاه نیست!
حضرت آقا وقتی از تولید "صدها" اثر هنری فاخر در مورد دفاع مقدس صحبت میکنند اساسا مسئولین و ساختارهای تولید آثار رسانهای درکی از این مساله ندارند. یعنی متوجه این عدد نمیشوند و تصور میکنند آقا همینطوری یک عددی را بیان کردهاند.تقصیری هم ندارند. ساختار تولید رسانهایشان محدود است.
صدا و سیما توان چنین تولیدی را ندارد. موسسه اوج و حوزه هنری و وزارت ارشاد و... روی هم که جمع شوند نهایتا ده اثر داشته باشند. راهکار عمل به امر ولیّ جامعه تغییر در نگاه به مدیریت رسانه انقلاب اسلامی است. مدیریت رسانه انقلاب با مدیریت یک بنگاه اقتصادی متفاوت است.
همانطور که مدیریت دفاع مقدس با مدیریت یک نیروی نظامی متعارف فرق میکرد.
نمیتوان بدون استفاده از ظرفیت عظیم مردم و خروج از دوگانه دولتی_خصوصی به امر حضرت آقا عمل کرد. نمیتوان با شیوههای متعارف مدیریت رسانه و بدون تغییر در همهی شیوههای تولید رسانه به این اعداد رسید و در مقابل غولهای رسانهای دنیا پیروز شد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: ضرورت تولید ده ها و صدها اثرهنری در مورد دفاع مقدس!
یک مدیر رسانه وقتی با نگاه بنگاه داری به مدیریت رسانه مشغول است با خودش می گوید یک اثر هنری فاخر 100 میلیارد تومان هزینه دارد و من برای تولید در حوزه دفاع مقدس 200 میلیارد بودجه دارم فلذا از این صدها اثر هنری 2 عددش به من می رسد!
این برخوردها با امر ولی جامعه در همه حوزه ها وجود دارد.
حضرت آقا می فرمایند بانکها غلط می کنند بنگاه داری می کنند وزیر می گوید ما بانک ها را موظف کردیم 50 درصد بنگاه داری کنند فقط!
حضرت آقا می فرمایند باید جهش تولید داشته باشیم فهم عده ای نهایتا رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار است!
حضرت آقا می فرمایند خام فروشی نداشته باشیم عده ای فهمشان این است که کمی هم فرآوری کنیم!
حضرت آقا می فرمایند دلارزدایی داشته باشیم عده ای می گویند چند پیمان دو جانبه پولی هم داشته باشیم!
حضرت آقا می فرمایند مونتاژ هم تولید نیست! عده ای به مونتاژکاری افتخار می کنند و حمایت از آن را حمایت از تولید می دانند!
حضرت آقا می فرمایند تعاونی و بنگاه های کوچک ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند عده ای با چند کار نمایشی مساله را پشت گوش می اندازند!
اما کافی است یک جایی حضرت آقا یک اشاره ای به نکته ای بکنند که به مذاق لیبرالها خوش بیاید!
مگر ول کن ماجرا می شوند!
تا ته نئولیبرالیسم را در نیاورند به اسم آقا دست بردار نیستند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحمت بر این قلم و این اثر خوشگل و پرمحتوای هنری!
خدا پدر و مادر تولیدکننده این کار رو بیامرزه.
و البته خدا پدر و مادر اون کسانی که این حرف رو تولید کردند و الان داره تبدیل میشه به محصول رسانه ای هم حفظ و رحمت کنه.
#اقتصاد_فرهنگی
#خانواده
#زیست_شهر
#خانه_مولد
#سرمایه_داری
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اگر یک ماشین 500 میلیونی برای شما کفایت می کند
سوار شدن بر ماشین دو میلیارد تومانی گناه کبیره است
اگر اسکان در یک خانه یک میلیاردی برای شما کفایت می کند
سکونت در یک خانه ده میلیاردی گناه کبیره است
اگر یک گوشی 20 میلیونی برای شما کفایت می کند
استفاده از گوشی 50 میلیونی گناه کبیره است
امام صادق علیه السلام: آیا خیال میکنی که چون خدا به کسی مالی دهد و او را در آن امین بداند، به وی این اجازه را می دهد که اسبی را به ده هزار درهم برای سوار شدن خود بخرد؛ در صورتی که اسبی به بهای بیست درهم برای او کافی باشد. و [خداوند در قرآن] فرمود: اسراف نکنید که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام صادق علیه السلام:
مال، مال خداست، و آن را نزد اشخاص به امانت میگذارد، و بر ایشان روا میدارد که از آن با میانه روی بخورند، و با میانه روی بنوشند، و با میانه روی بپوشند، و با میانه روی زناشویی کنند، و با میانه روی از مرکب استفاده کنند.
و هر چه جز آن باشد، به فقرای مؤمنان دهند، و به نابسامانی زندگی ایشان سامان بخشند.
پس هر کس چنین کند، خوردنی و نوشیدنی و سواری و مرکب و زناشویی او حلال است و هر کس، چنین نکند، بر او حرام خواهد بود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام صادق علیه السلام: لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ مَلَكَ عَشَرَةَ آلاَفِ دِرْهَمٍ إِلاَّ مَنْ أَعْطَى يَمِينا وَ شِمَالا وَ مِنْ قُدَّامٍ وَ خَلْفٍ.
شيعۀ ما نيست كسى كه ده هزار درهم را تملك كند،مگر كسى كه به دست چپ و راست و از جلو و پشت سر،انفاق كند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلَّذِينَ يَكْنِزُونَ اَلذَّهَبَ وَ اَلْفِضَّةَ : اَلْآيَةَ قَالَ إِنَّمَا عَنَى ذَلِكَ مَا جَازُوا أَلْفَيْ دِرْهَمٍ وَ ذَكَرَ أَنَّ اَلْعُلَمَاءَ يُحَاسِبُونَ أَنْفُسَهُمْ كُلَّ لَيْلَةٍ فَإِنْ كَانَ عِنْدَهُمْ مِنَ اَلْعَيْنِ أَكْثَرَ مِنْ أَلْفَيْ دِرْهَمٍ أَخْرَجُوهُ فَقَسَّمُوهُ وَ لاَ يَثْبُتُ عِنْدَهُمْ أَكْثَرُ مِنْ أَلْفَيْ دِرْهَمٍ .
امام باقر عليه السّلام در بارۀ آيۀ شريفۀ و كسانى كه طلا و نقره را پنهان مى كنند فرمود: مقصود كسانى هستند كه بيش از دو هزار درهم جمع كنند. گفته شده كه: علماء همواره هنگام شب به محاسبۀ خود مى پردازند،اگر نزد آنان بيش از دو هزار درهم بود آن را جدا نموده و تقسيم مى كردند،و هرگز بيش از دو هزار درهم نزد خود نگاه نمى داشتند.
پ ن: این اعداد را به قیمت امروز محاسبه نکنید. اصل مطلب را بگیریم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام باقر عليه السّلام فرمود: در زمان رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله يكى از اصحاب صفّه كه شخصى فقير و با ايمان و عابد و بسيار محتاج بود،و هميشه هنگام نماز ملازم رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله بود و از ايشان جدا نمى گشت،و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله هم وقتى به احتياج و عزّت نفس او توجّه مى كرد دلش مى سوخت،روزى به او فرمود:اى سعد اگر چيزى به دستم رسيد تو را بى نياز مى كنم.جبرئيل بر او نازل شد و دو درهم به حضرت داد و گفت:اين دو درهم را به او بده و امرش كن كه با آنها تجارت كند و با روزى خدا زندگى كند،سعد دو درهم را گرفت،بعد از اينكه رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله نماز ظهر و عصر را خواند،فرمود:اى سعد برخيز و به دنبال روزى برو،من نسبت به حال تو غمگينم،سعد به طرف تجارت رفت،و چيزى را به يك درهم نمى خريد مگر اينكه آن را به دو درهم مى فروخت،و به دو درهم نمى خريد جز آنكه آن را به چهار درهم مى فروخت،دنيا به سعد رو كرد به حدّى كه مال و اموالش بسيار شد و تجارتش رونق گرفت،و نزديك مسجد رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله دكّانى تهيه كرد و در آن به جمع سود تجارت پرداخت،هر گاه بلال مى گفت الصلاة ،رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به طرف مسجد مى رفت ولى سعد مشغول دنيا بود،و وضو نمى گرفت و آمادۀ نماز نمى شد. پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله به او فرمود:اى سعد دنيا تو را از نماز باز داشته سعد مى گفت:چه كنم، اموالم از بين مى رود،اين مرد مى آيد و به او چيزى مى فروشم و پولش را از او مى گيرم،و از اين مرد چيزى مى خرم و بايد پولش را به او بدهم.در اين هنگام جبرئيل نازل شد و گفت:اى محمّد مال و دنيا انسان را از آخرت دور مى كند،به سعد بگو دو درهمى را كه به تو دادم به من بازگردان،پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود:اى سعد آن دو درهم را به ما نمى دهى؟ سعد گفت:چرا،بلكه دويست درهم مى دهم،فرمود:من فقط همان دو درهم را مى خواهم.سعد دو درهم را به ايشان داد،ناگاه دنيا به سعد پشت نمود،به طورى كه تمامى آنچه را جمع كرده بود از بين رفت،و به همان حالتى برگشت كه اوّل داشت.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar