eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
3.7هزار ویدیو
139 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دانش حیاتی
هدایت شده از دانش حیاتی
بسم الرب الخبیر ✍️ ملازمهٔ لیبرالیسم و اولیگارشی: مورد ایرانی نویسنده این متن را خیلی نمی‌شناسم. ظاهراً متعلق به طیف اقتصادانان لیبرال است. این متن باعث واکنش‌هایی در بین جریان متدین شده است. تحلیل درخور این موضع نیازمند بررسی مبانی تصوری و تصدیقی آن است. مشهور در سنت لیبرال این است که آزادی سیاسی ملازم با است. دموکراسی یعنی حق عمومی برای تعیین سیاست‌ها و سیاست‌مداران. اما اگر کسی اقدام به نفی دموکراسی و اثبات کرد، لابد چیزی غیر از حق تعیین حکومت به طرق متعارف (انتخابات آزاد) منظورش است. آزادی در این سیاق قاعدتاً باید به آزادی‌های فردی مثل آزادی در رفتارهای شخصی با کمترین دخالت دولت حمل گردد. اما مشخصاً انکار ، خصوصاً با بیان جسورانه بالا، قاعدتاً نشان دهندهٔ عدم حساسیت (بلکه بی‌حسی) اخلاقی گوینده است. خوب حاصل این ایجاب‌ها و سلب‌ها را ببینیم چه می‌شود: کسی دغدغه‌اش تولید ثروت و آزادی‌های فردی است. دموکراسی به معنای انتخابات آزاد بنا به عرف سیاسی لیبرال مورد دغدغه‌اش نیست و آن را در کنار عدالت اجتماعی با بیانی تند نفی می‌کند. به نظر شما حاصل این همه چیست؟ این دقیقاً تعریف سرمایه‌داری لیبرال از نوع فرانسوی، انگلیسی و امریکایی است؛ یعنی لسه فر. در سرمایه‌داری لسه فر (لیبرال و نیولیبرال)، ثروت‌مندان حاکمان سیاسی حقیقی و نامحدود هستند. آن‌ها با کنترل ثروت، همه چیز از جمله انتخابات، سیاست‌مداران و رسانه‌ها را کنترل می‌کنند و بسط یدی فوق‌العاده دارند. در چنین سیستمی، از دموکراسی اگر اثری هم باشد، صرفاً مکانیسمی صوری است برای پنهان‌سازی یک نظام اولیگارشیک. حقیقتاً نظام‌های سیاسی لیبرال و نیولیبرال، تعریف را ارضاء می‌کنند که عبارت است از نظام سیاسی که در آن ثروت‌مندان قدرت و نفوذ بسیار زیادی دارند. طبیعتاً یک طرفدار اولیگارشی دقیقاً‌ مثل آقای خالقی می‌اندیشد: به تولید ثروت فکر می‌کند اما چون به عدالت اجتماعی و حاکمیت عمومی اعتقادی ندارد، منظورش تولید ثروت برای انباشت ثروت شخصی بدون هیچ مسئولیت اجتماعی است. در جامعه‌ای که عدالت اجتماعی و حاکمیت عمومی هم نباشد، طبیعتاً صاحبان ثروت حاکم خواهند بود! پس در حقیقت، آقای خالقی در یک خط ماهیت تفکر خود را فریاد زده است: اولیگارشی! لذا حدس می‌زنم (مطمئن نیستم) اگر وابستگی‌های مالی ایشان را هم چک کنید،‌ نهایتاً به اولیگارشی فائق در کشور برسید! البته آنچه عجیب‌تر است، چنان که جلوتر گفتم، میزان وقاحت و جسارت ایشان در بیان موضع خود است! البته شاید آقای خالقی به جمع طیف بزرگی از روشنفکران، سوسیالیست‌ها یا مذهبیون سابق پیوسته که معتقدند عدالت اجتماعی آرمانی دست‌نیافتنی است؛ ارتجاعی که در بین بسیاری از مارکسیست‌های سابق سابقه داشت. حقیقتاً واقع‌اش این است که عدالت اجتماعی بدون بنیان‌های متافیزیکی و الهیاتی درخور، آرمانی دست‌نیافتنی است و اگر دیدید بسیاری از اقتصاددان‌های فاقد دانش الهیات یا گرایش معنوی به این جمع‌بندی رسیدند تعجب نکنید! @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
یکی از سخت‌ترین مرگ‌ها، مرگ بر اثر سرماست. وقتی استخوان‌هات از درد در حال شکستن هستند و تک تک عضلات و رگ‌هات دارن سیاه میشن وقتی دندونات از سرما می‌شکنن وقتی از شدت بی‌خوابی چشم‌هات آتش گرفته ولی از شدت سرما نمی‌توانی بخوابی و... ما مردم ایران هیچ درکی از مردن به خاطر سرما نداریم در طول ۸ سال دفاع مقدس ۲۳۰ هزار شهید دادیم و امروز در کمال تاسف می‌بینیم فقرا و مستضعفین اروپا در خیابان‌ها یخ می‌زنند و می‌میرند... بدون تردید دلیل اصلی این اتفاق دردناک "لیبرالیسم" و آزادی از بندگی خداست. دلیل این اتفاق بندگی شیطان و شیاطین است... دلیل این اتفاق شیطان‌های انسان‌نما هستند که می‌گویند: عدالت اجتماعی به مثابه سراب! می‌گویند "گور پدر عدالت اجتماعی" می‌گویند "نظم خودجوش" می‌گویند "نظام بازار" می‌گویند "منفعت‌طلبی شخصی" می‌گویند "دست نامرئی" و ناگهان مشت نامرئی اسمیت و گرگ هابز و سگ سرمایه‌داری به جان مردم می‌افتند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در یک به کام مرگ می‌برند مردم ایران اما هرچقدر در پناه اسلام و جمهوری اسلامی درآمدند به آرامش مادی و معنوی بیشتری رسیدند و هرچقدر حرص و طمع کورشان کرد و دشمنی با اسلام پنبه در گوش‌هایشان نهاد علت سختی دیگران و فشار بر محرومان شدند...اما اگر می‌خواهید بدانید چرا غربی‌ها اینگونه می‌میرند و ما نه، اینجا توضیح داده‌ام: https://ble.ir/h_abasifar/6559443940417117637/1682671093633 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
یک کشور در کمتر از یکسال در یک کالا همه‌ی آنها را تحریم ناقص کرد ۲۰۰ هزار نفرشان از سرما یخ زدند! پیروزی جمهوری اسلامی در برابر تحریم را اگر نمی‌بینید کورید! همه‌ی کشورهای دنیا در همه‌ی کالاها و روابط اقتصادی بیش از ده سال یک کشور ایران را تحریم کردند و ما چون ما یک اقتصادِ فرهنگی‌ست. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
این حرف را از طرف اقتصاددانانی می‌گویم که اثری از غربزدگی در آنها نیست: جمهوری اسلامی شاید امروز بزرگترین اقتصاد دنیا نباشد اما بدون تردید "مقاوم‌ترین" اقتصاد دنیاست... این حرف، حرفِ محکمی‌ست حرف دقیقی‌ست هزار و یک دلیل و منطق دارد کوچکترینش اینکه اگر این تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شد علیه وضع می‌شد از روی نقشه جغرافیا حذف شده بود. 💠 @h_abasifar
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
7.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوربین مخفی تاثیرگذار. ببینیم و بیاندیشیم که این خانه‌های سالمندی که روز به روز جمعیتشان بیشتر می‌شود هیچ ارتباطی با سیاستهای شهرسازی ما ندارند؟ تعرّف و تعاونی که در شهرسازی سنتی ما و خانه‌های گسترده‌‌اش به اوج می‌رسید با جمع کردن چند نسل با هم زیر یک آسمان، اساسا اجازه ظهور پدیدارهایی همچون خانه سالمند را نمی‌داد. @baladetayyeb
اقتصاد فرهنگی
دوربین مخفی تاثیرگذار. ببینیم و بیاندیشیم که این خانه‌های سالمندی که روز به روز جمعیتشان بیشتر می‌شو
اینجا ایران عزیز ماست این هم مردم نازنین ما... هرچه از غرب و شرق دور شویم به سعادت نزدیک می‌شویم...
وقتی دو ساختمان را با هم مقایسه می‌کنیم ابتدا به مسائل اساسی آن می‌پردازیم. یعنی اول در مورد استحکام آن دو صحبت می‌کنیم. بعد جنس مصالح آن دو را مقایسه می‌کنیم. بعد طراحی کلی آن دو را بررسی می‌کنیم. بعد امکانات اساسی آن دو را می‌بینیم و .... و در نهایت قیمت آن دو را می‌پرسیم. در مورد مقایسه دو اقتصاد هم ابتدا باید سراغ متغیرها و شاخص‌های اساسی و بنیادین رفت؛ مثل "مقاومت اقتصادی" مثل "استقلال اقتصادی" مثل "تحریم ناپذیری" مثل "پیشرفت دائمی و بلند مدت" مثل "دانش بنیان بودن" مثل "نقش مردم در اقتصاد" مثل "عدالت اجتماعی" مثل "تناسب فرهنگی داشتن" مثل "تناسب سیاسی داشتن" مثل "پاک بودن" مثل "متوارن بودن" مثل "مخرب بودن" و مهم‌تر از همه اینها: مالکیت آن دو! سند آن دو! مکان آن دو و... اگر بهترین ساختمان سندش جعلی باشد! قطعا آن را نمی‌خرید. یا اگر در زمین غصبی ساخته شده باشد یا عن‌قریب باشد که شهرداری بخواهد آن را تخریب کند یا اساسا این ساختمان در مسیر سیل باشد دیگر هیچ شاخص دیگری مطرح نمی‌شود چه برسد به تزئینات داخلی خانه... که البته هیچ‌کدام از این شاخص‌ها طراحی نشده است! و چقدر دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های ما در زمینه "شاخص‌سازی" عقب‌اند... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
✳️ معجزه اقتصاد اسلامی در حل مشکل مسکن مهاجرین ❇️ وقتی پیامبر اعظم به مدینه هجرت کرد، بر اساس نگرش‌های بنیادین توحیدی، از نظریه تعادل بازاری برای حل مشکل مسکن عدول کرد و حل آن را به ساختار موجود عرضه و تقاضای مسکن نسپرد، بلکه نوعی ساختار غیربازاری مبتنی بر مشارکت حکومتی-مردمی پایه‌ریزی کرد. ✳️ایشان نگفت، مهاجرین به بازار املاک بروند و به نرخ اجاره تعادلی، خانه اجاره کنند، بلکه انصار را تشویق به ایثار و جا دادن مهاجرین در منزل خود کرد. ❇️ پیامبر در اقدامی حکومتی مسکن اجتماعی صفه را برای کسانی که در خانه انصار جایی نیافته بودند، ایجاد کرد. ❇️ پیامبر با مداخله دولتی به افراد برای ساخت مسکن زمین واگذار کرد. ❎ پیامبر نگذاشت مهاجران بر سر سفره اطعام انصار بنشینند، بلکه آنها را به تامین مخارجشان در چارچوبی جدید واداشت( مزارعه و مساقات) ✳️ در برنامه ریزی پیشرفت نبوی، ساختار فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و اقتصادی پشتیبان پیشرفت کوثری نه تکاثری شکل گرفت ❇️ پینوشت ✅ اقتصاددانان بر اساس مبانی(پیش‌فرض‌ها) و نظریه تحلیلی(تبیین و پیش‌بینی) مورد قبول، ساختار(سازمان-قواعد-ابزار) و سیاست (اقدام در چارچوب ساختار) برای اداره امور اقتصادی (تولید و توزیع کالاها و خدمات) ارایه می‌دهند. ❇️ آنها با فرض تحلیل ذره‌ای، عقلانیت و نظم خودجوش بازار، نظریه تعادل بازاری را میپذیرند و ایجاد یا حفظ ساختارهای بازاری و استفاده از سیاستهای قیمتی برای تنظیمگری درون ساختار بازاری را توصیه می‌کنند ❇️ اگر مبانی و نظریه تغییر کند، ساختارها و سیاستهای پیشنهادی نیز تغییر می کند ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
بیا بگذریم اصلا تقصیر من بوده ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات رو مقایسه کنید با این مدیران فشل صدا و سیما... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar