فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بازی در زمین دشمن
حجتالاسلام مجتهدزاده
🖋 این حرف درست است کمی دقت نمیکنیم!
به اسم تبیین داریم یک برنامه طراحی شده یا رفتار غافلانه را نشر می دهیم!
🆔 @h_falahati
✅ اندکی توضیح پیرامون مطامیر!
در زیارت نامه ای از حضرت موسی بن جعفر سخن از مطامیر(سیاه چاله ها) به میان آمده است(المعذّب فی قعر السّجون و ظلم المطامیر).
این مکان جایی بوده است که امام ما شیعیان در آنجا حدود 5 سال زندانی بوده اند!
طمر زیرزمین یا سیاه چاله است
مطموره آنی است که در زمین می کنند و مطامیر ظاهرا آنی است که مشتمل بر چند گودال احتمالا تو در تو بوده است چنین توصیفی در مناقب ابن شهرآشوب و برخی منابع ما آمده است
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
به این شکل که زمین را میکندند، سنگ بزرگی میگذاشتند و غذایی را با بی احترامی از روزنهای داخل سیاه چال میانداختند. در برخی از منابع روایی است که استخوانهای حضرت (ع) بر اثر عدم مواجهه با نور خورشید، نرم شده بود. موسی بن جعفر (ع)در دل زمین و در عمق هفت متر استقرار داشتند. ارتفاع سیاه چال آنقدر کم بود که زندانی نمیتوانست بایستد و اگر میخواست، حرکت کند، باید کمر را خم میکرد. علاوه بر این سیاه چال در فصول مختلف، سرما و گرمای غیر قابل تحملی داشت. رفت و آمد به سیاه چال سخت بود.
در مورد شهادت حضرت ضرب و جرح و یک نقل سرب داغ هم وارد شده که خیلی مورد قبول قرار نگرفته است چون از شیعیان ظاهرا شهادت گرفتند که بدن حضرت سالم است.
خلاصه عجیب است و ماها هم کمتر می گوییم!! و می شنویم!
حال اینکه این تصویرهای که در فضای مجازی یا آن فیلم معروف همان مطامیر باشد روشن نیست و نمی توان مورد استناد قرار داد لکن از توصیفات تاریخی پیداست که جای جانگاه و بسیار آزاردهنده ای بوده است.
در برخی روایات وارد شده است که زندانبان از بلندی حضرت را می دید که گویا آنقدر بدن نحیف شده بود زیر نمد از ارتفاع متوجه حجم بدن حضرت نمی شدند 😳😳😳
ادامه این توصیف برای نگارنده ممکن نیست لذا مخاطبین محترم به کتب تاریخی و مناقب ابن شهر آشوب مازندرانی مراجعه نموده و مطالعه بفرمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم ارزقنا توفیق الشهادة فی سبیلک
السّلام علیک یا موسی بن جعفر ورحمة الله و برکاته
_____________________________ جهت مطالعه بیشتر: علی الکورانی، الامام الکاظم سید بغداد
🆔 @h_falahati
🔰 نماد ناکارآمدی و بی کفایتی نمایندگی در چارچوب قدرت!
🔹روحانی هرکار بکند نماد است!
چه زمانی که وارد انتخابات شد و نماد عدم محبوبیت بود! به شکلی که آقای هاشمی می گفت من او را به بالای پنجاه درصد رساندم!
چه زمانی که مشغول کار بود و اطرافیان کارگزارانیش می گفتند او اعلی حضرتی! است!
چه زمانی که مجلس هم جاده صاف کن او بود آنقدر بی کفایتی از خود نشان داد که سعید لیلاز می گفت این حجم از اختیارات دست چوب! بود بهتر عمل می کرد!
🔻حال او به فکر کنش گری مجدد سیاسی افتاده است! اخیرا گفته است که نباید حاکمیت با حداقل نمایندگی اداره شود! یعنی مثلا ما که خیلی طرفدار داریم هم باشیم!؟
البته این تلاش برای تنفس مجدد اصلاحات و اعتدالی ها در کمای ناشی از بی کفایتی و ناتوانی آنهاست!
واقعيت آن است که این طیف برنامه ای برای حل مشکلات زمانی که قدرت را بدست می گیرند ندارند لذاست که نمادند!
نماد بی کفایتی!
فقط اصل قدرت گیری مهم است!
هرچند اصولگرایان نیز چندان بهتر نیستند!
عبرت بگیرند تا آنها نیز به چنین وضعی دچار نشوند!
🆔 @h_falahati
روشن است که از این دست رفتارها تقریبا زیاد داریم!
وضعیت مناسبی در پذیرش و گزینش معلمان نداریم و در این زمینه چالش داریم!
برخورد حقوقی و انضباطی اصل اولیه تخلف است و این مساله را با سخنان احساسی نمیتوان حل و فصل کرد!
تقابل این مساله و ماجرای فرهنگی سلام فرمانده اجحاف است مگر حاکمیت وظیفه اشاعه فرهنگ ندارد!
برخی از این افکار مربوط به لیبرالها و عناصر ضدفرهنگی است. و بعضا مربوط به اکانتهای منافقین!!
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا جمهوری اسلامی از مسلمانان اویغور چین حمایت نمیکند؟!
🔹️واقعیت این است که اویغورهای چین نیز مانند منافقین، یک گروهک تروریستی با پوشش اسلام هستند.
🔹️در این ویدئو میتوانید گوشهای از سخنان ربیعه قدیر، رهبر اویغورهای چین را که توسط مریم رجوی به همایش منافقین دعوت شده است، بشنوید.
اویغور ها هم با پان ترک های ضد إيران رابطه عالی دارند. هم با صهیونیست ها و هم با تکفیری ها
اگر ایران یک دشمن همه جانبه داشته باشد اینها هستند!
رصد تحلیل
🆔 @h_falahati
📮 #توییت
⭕️ عبدالله گنجی، عضو شورای اطلاع رسانی دولت:
🔹دولت معتقد است ٩٠درصد اقتصاد با ارز٢٨/۵٠٠اداره می شود
🔹اما با ربط و بیربط قیمتها متاثر از ارزی است که ده درصد نقش دارد
🔹معتقدم دولت تا محاصره اقتصادی، نقدینگی و جنگ ترکیبی وجود دارد سریعا٢۵قلم کالا را در اختیار خود گیرد.شخصا به روحانی هم گفتم، واژه کوپن برایش آزار دهنده بود!
🆔 @h_falahati
❇️ایمان ابوطالب(ع) از دیدگاه اهلبیت (علیهمالسلام)
🖋محمد جعفر طبسی
🔸بیست و ششم ماه رجب بنا به نقل صاحب کتاب جنّات الخلود، سالروز رحلت شیخ الصحابه و عموی رسول خدا(ص) حضرت ابوطالب(ع) است.(ص۱۶؛ منیة الراغب فی ایمان ابیطالب(ع)، محمدرضا طبسینجفی(ره)، ص۲۰۳)
🔹این شخصیت مظلوم و بزرگ تاریخ اسلام، خدمات زیادی را به پیغمبر اکرم(ص) انجام داد و حامی بسیار بزرگی برای آن حضرت(ص) بود. یکی از مباحث جنجالی درباره آن شخصیت مظلوم، ایمان اوست که از دیرباز مورد بحث و گفتگو بوده است. در این یادداشت کوتاه نیمنگاهی به بر اثبات ایمان او از دیدگاه ائمه اطهار(ع) میاندازیم.
🔸پیش از آن جا دارد به بیان جناب احمد بن حنبل اشاره کنیم(فضائل الصحابة، ص۲۵۸) وی به سند خود از انس بن مالک صحابی پیامبر(ص) نقل میکند: «وقتی ابوطالب بیمار شد و در همان مریضی از دنیا رفت، شخصی را نزد رسولخدا(ص) فرستاد و درخواست کرد تا آن حضرت(ص) شفایش را از خداوند بخواهد. «ادع ربّک أن یشفینی» واقعا اگر ابوطالب(ع) مؤمن نبود، چگونه چنین درخواستی از خداوند میکند؟!
🔹مرحوم طبرسی(م سده۶ق) صاحب تفسیر ارزشمند مجمعالبیان، میگوید: «قدثبت اجماع اهلالبیت(ع) علی ایمان ابیطالب(ع) و اجماعهم حجّة لأنّه احدالثقلین اللذین امر النبیّ(ص) بالتمسّک بهما» «بر ایمان ابوطالب(ع) اجماع اهل بیت(ع) وجود دارد. اجماع ایشان از آن جهت که یکی از ثقلینی هستند که پیامبر(ص) به تمسّک کردن به آنها دستور داده، حجّت است» (مجمع البیان، ج۴، ص۴۴۴) این اجماعی که این مفسّر توانا به آن اشاره کرده، بسیار دقیق و مهمّ است. زیرا از هیچیک از ایشان(ع) درباره مؤمن نبودن ابوطالب(ع) حتّی یک روایت ضعیف، نقل نشده است. بیتردید اهلبیت(ع) به دلیل حدیث ثقلین، عِدل و همسنگ قرآنکریم هستند.
🔸علّامهمجلسی(ره) روایتی را نقل میکند که از امامسجّاد(ع) درباره ایمان ابوطالب(ع) سؤال شد. فرمود: «آری مؤمن بود» گفتند: «اما برخی گمان میکنند که کافر بود. آن حضرت(ع) فرمود: «شگفتا! آیا به ابوطالب(ع) طعنه میزنند؟ یا به رسولخدا(ص)؟ در حالی که خداوند نهی نمود که زن مومن همراه و همسر کافر باشد. بیتردید فاطمه بنت اسد همسر ابوطالب(ع)ـکه از زنان با ایمان و با سابقه درخشان بودـ با همسرش(ع) زندگی کرد تا آنکه ابوطالب(ع) از دنیا رفت.(بحارالانوار، ج۳۵، ص۱۱۵)
🔸مجلسی(ره) در روایتی دیگر، از ابوبصیر از امام باقر(ع) نقل کرده که فرمود:«ابوطالب(ع) مسلمان و مؤمن از دنیا رفت. شعر او در دیوانش بر ایمان او دلالت میکند.»(مات ابوطالب بن عبدالمطلب(ع) مسلما مؤمنا...»(همان، ص۱۱۷) نیز در روایتی دیگر نقل کرده که ابانبن محمّد به امامرضا (ع) نامه نوشت و پرسید: «فدایت شوم! من به ایمان ابوطالب(ع) تردید دارم. آن حضرت(ع) در پاسخ نوشتند: «اگر به ایمان ابوطالب(ع) اقرار نکنی، سرانجام و بازگشتگاه تو دوزخ خواهد بود.»(إن لمتقرّ بإیمان أبیطالب(ع)...»(همان، ص۱۱۰)
✅نتیجه آنکه دیدگاه و گفتار و کردار عترت پیامبر(ص) مانند قرآن حجّت و معتبر است. در مسأله مهمّی همچون «ایمان ابوطالب(ع)» باید نظر اهلبیت(ع) را میزان و فصلالخطاب قرار دهیم. آنچه از روایات ائمّهاطهار(ع) نقل شده، نشان میدهد که ایشان بر مؤمن بودن حضرت ابوطالب(ع) تأکید و اتفاق نظر داشتهاند.
🌐 به نقل از کانال غدیر خم
🆔 @h_falahati
گویا از فهم استهجان و ابتذال هم عاجزید!
عشق خیابانی و عرق سگی مبتذل نیست!
بله اینگونه پوپولیسم برای رای مبتذل است!
🆔 @h_falahati
این روایت در منابع عامه و اهل سنت وارد شده است و مضمون آن مورد اختلاف است.
اگر اخلاق به معنای خلق و مطلق رفتار معنا شود، در این صورت مکارم یعنی خلق های خوب در برابر خلق بد، بنابراین معنای روایت همان فضیلت های اخلاقی است که در طول زندگی مبارک پیامبر اکرم صلی الله به یادگار گذاشته شده است.
اما اگر اخلاق را خلق پسندیده بدانیم مکارم اخلاق یعنی خلق های والا و برتر پس پیامبر اکرم صلی الله برای اتمام و تکمیل بزرگواری های انسان و کرامت بخشیدن به او آمده است و این معنا با ظاهر برخی متون روایی در شیعه و ادعیه ای مانند دعای مکارم الاخلاق سازگارتر است.
#مبعث
#مکارم_اخلاق
🆔 @h_falahati
🌀 ضرورتی به اسم مجتهد مدیر
📝 غفلت مسؤولین حوزه از کادرسازی
🖋 مرحوم سید مصطفی مدرسی؛ اختصاصی مناهج
🔸 حوزه علمیه را چه یک نهاد علمی بدانیم و چه موسعتر از آن نهاد #اقامه_دین بدانیم، حوزه علمیه کارکرد تعلیم و تربیت را به عنوان قدر متیقن در سبد اولویتهای راهبردی خویش دارد.
✅ حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی به عنوان نهادی که قاعده نظام و مادر انقلاب خوانده شده موظف است همچنان که مرزهای دانشهای اسلامی را به پیش میبرد، در مرز چالشهای کادرسازی و پرورش نیروی انسانی رشید و فرهیخته نقش خویش را به عنوان پشتیبان نظام جمهوری اسلامی به سرانجام برساند.
🔺 در نظام جمهوری اسلامی مناصبی وجود دارد که اسماً یا رسماً بایستی یک مجتهد بر آن منصب تکیه بزند و بلکه در عین حال، ضرورت دارد فرد مزبور از مقوله مدیریت کلان کشور شناخت داشته و یا بیش از آن توان مدیریتی کلان داشته باشد؛ نظیر:
➖ فقهای شورای نگهبان: ۶ نفر؛
➖ مجلس خبرگان رهبری: ۸۸ نفر؛
➖ نمایندگان ولی فقیه در استانها: ۳۱ نفر؛
➖ رئیس قوه قضاییه: ۱ نفر؛
➖ رئیس وزارت اطلاعات: ۱ نفر؛
➖ دادستان کل: ۱ نفر؛
➖ نمایندگان ولی فقیه در امور مختلف: تعداد نامعلوم!؛
➖ ولی فقیه: ۱ نفر؛
🔻 رهبری در باب نقش تعلیم و تربیت و پرورش انسان در حوزههای علمیه اینگونه سخن میگویند:
«حوزهى علميه بايد كارخانهى سازندگى انسان، سازندگى فكر، سازندگى كتاب، سازندگى مطلب، سازندگى مبلّغ، سازندگى مدرّس، سازندگى محقق، سازندگى سياستمدار و سازندگى رهبر باشد. حوزهى علميه بايد به جايى برسد كه هميشه ده، بيست نفر شخصيت آماده براى رهبرى داشته باشد؛ كه اگر هركدام از اينها را در مقابل زبدگان اين امت بگذارند، بر او متفق بشوند كه براى رهبرى صلاحيت دارد. حالا حوزهى علميه اين كارها را مىتواند بكند، يا نمىتواند بكند؟ ... [من فکر می کنم که نمیتواند. پس عیبی وجود دارد. لذا] اين عيب را بايد پيدا كنيد. البته اعتقاد من اين است كه حوزه بالقوه مىتواند اين كارها را بكند؛ بالقوه به اين معنا كه الان استعداد اين كار در حوزهى علميه هست.» ۳۰ بهمن ۱۳۷۰
♨️ ایشان به عنوان یک رهبر مطالبه دارند برای یک جایگاهی مثل ولایت فقیه حداقل ده نفر شخصیّت آماده وجود داشته باشد.
طبعا برای دیگر مناصب اگر نگوییم نسبت یک به ده برقرار است حداقل نسبت یک به پنج بایستی برقرار باشد تا شرایط برای انتخاب بهینه باشد.
❓مسئله این است آیا حوزه امروز فطانت و هشیاری لازم برای پرورش چنین نیروهایی را دارد؟!
❓مگر نیاز تأمین #ائمه_جمعه یکی از همین ضرورتها نبوده است؟! چرا هنوز بعد از چهل سال ما ساز و کار مشخصی برای تربیت و پرورش افرادی که واجد شرایط امامت جمعه استانها باشند نداریم؟!!
✅ رهبر معظم انقلاب ۶ سال پیش در دیدار با شورای عالی حوزه های علمیه فرمودند:
«یکی از نیازهای مهم حوزهی علمیه در شرایط کنونی، "تدوین طرح تحول" در حوزه و برنامهریزی بلندمدت، دقیق و زمانبندیشده بر اساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است/ حوزهی علمیه پشتوانهی اقامهی حکم اسلامی است، بنابراین اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را بهخوبی اجرا کند، حوزهی علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه میشود، تذکر دهد.
باید یک «مرکز مطالعات راهبردی» متشکل از نخبگان و فرزانگان هوشمند حوزوی تشکیل و برنامهی تحول و دیگر برنامههای راهبردی حوزه، در این مرکز تدوین شوند/ پرهیز از دیوانسالاریهای شبه دولتی، نشست و برخاست مدیران حوزه با طلبهها، ایجاد فضای #انس_با_قرآن در میان طلاب، شناسایی استعدادهای برتر، ترویج مطالعه بهویژه در زمینهی سیرِ تاریخِ علوم حوزه و تفسیر، تربیت مبلغهای قلمی، سخنور و مبلغ فضای مجازی ازجمله نکاتی است که باید در حوزههای علمیه توجه ویژهای به آنها شود.»
۱۱ بهمن ۱۳۹۵
⁉️ آیا مطلب نامبرده جزو خطوط قطعی و بتّی تحول مطلوب مد نظر ایشان نیست؟!
⁉️ آیا حوزه علمیه امروز مصداق مسارع فی قضاء حوائج ولی هست؟!
✅ متأسفانه ضعف مطالبه گری و همچنین ناکارآمدی مفرط سازمان مدیریت حوزه و نیز فقر حزم اندیشی باعث شده است نظام اسلامی امروز آماج حملات ماشین جنگی رسانه ای دشمن قرار بگیرد.
🔺 آقازاده مرحوم آیت الله یزدی نقل میفرمودند که آیت الله یزدی مصرانه پیگیر تربیت #مجتهد_مدیر برای مناصب نامبرده بودند؛ لکن به دلیل مشکلاتی طرح مد نظرشان تنها یک بار در دبیرخانه مجلس خبرگان اجرا شد.
ایشان پس از رحلتشان تنها ما ترک به جا مانده از خود یعنی منزلشان را وقف همین امر ساختند.
🔺 ای کاش اجلاء حوزه نیز بسان مرحوم آیت الله یزدی کمرهمت بسته و برای تدارک این ضرورت سعی شایسته و بایسته میکردند.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
🗂 #کارنامه
مناهج
🆔 @h_falahati
آنی که عوض دارد...
وقتی کامیون های دارو و اقلام بهداشتی و غذایی را در مرز سوریه می زنید کشتی ها را در حال سوختن تماشا کنید!
گله ندارد سگ حقوقی خود انگلستان را گسیل نکنید خودش قبلا زنجیر شده است!
حالا باز ادامه دهید.
🆔 @h_falahati
آقای مهدی محمدینژاد رقعی.pdf
3.69M
👓 کتاب فرهنگ مدارا در اسلام
نوشته آقای مهدی محمدی نژاد
❗️ این کتاب درباره سیره مهربانانه پیامبر است که جز در مواردی معدود بخاطر فتنه انگیزی از خشونت استفاده کرد و در سایر موارد همواره سیاست رفق و مدارا را در پی میگرفت.
این کتاب با رضایت کامل نویسنده در کانال بارگزاری میشود
حوزه توییت
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: علت اصلی ایرانهراسی در دنیا حمایت صریح ایران از ملت فلسطین است.
@Farsna
🖋 برخی روحانیون سکولار و برخی سنتی های ساکت و عافیت طلب همچنین امثال بی مقداری چون مولوی عبدالحمید که پیشنهاد سازش با رژیم سفاک صهیونیسم را می دهد و برای ایران پیشنهاد رفراندوم می دهند بدانند تاریخ شاهد است که ایران اسلامی با صدای رسا مظلومیت فلسطین را فریاد می زند و اینها همه توان خود را جزم کردند تا آنرا تضعیف کنند!
کدام بر مرام پیامبر صلی الله بودند!!
#انقلاب
#ارتجاع
🆔 @h_falahati
🔰 از معجزات انقلاب!
🔻از معجزات انقلاب اسلامی این است که نویسنده کتاب اسلام و تجدد که انقلاب را در تجویز اولیه خود مناسب برای دوران گذار و گذر می دانست یکباره در چرخشی ایدئولوژیک پس از سالها ناکامی از ایده غرب گریزانه خود و چالش حرکتی در تحولات انقلاب حال وقتی که خود معترف است در عصر حیرت است!! رفقای نابی در میان اصلاح طلبان یافته است و از ادبیات عجیبی استفاده می کند!؟
زندانیان سیاسی
شهروندان معترض
حق بشری
سرکوبی و ناکارآمدی
🔹حداقل بگذارید خودتان از حیرت خارج شوید سپس این تجویزها را ارائه کنید!
تجویز در حیرت برای خودتان هم خوب نیست!
اینگونه با شتابان در ادبیات غرب غوطه ور می شوید برای عاقبت که هیچ تعقلتان نگران کننده تر است!
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عراقچی: کاش مذاکرات ما فیلمبرداری میشد
🔹باید به مردم نشان داده میشد که چگونه ما میایستادیم. من خودم از برخوردمایمان لذت میبردم که چگونه یک دیپلمات جمهوری اسلامی میتواند با مذاکرهکننده آمریکایی جر و بحث کند و کوتاه نیاید و بالاخره چیزی که میخواهد را بگیرد.
@Farsna
🖋 قضاوت بماند برای تاریخ!
بهرحال متن مذاکرات شما موجود است و پخت و پزتان نامش برجام است.
کیفیت قبولاندن و سپس تایید مراجع رسمی و برخورد غربی ها با آن افتخارات شما چیزی نیست که تحریف شود!
از هنین سخنانتان هم رعب و خودباختگی و خودکم بینی روشن است!
🆔 @h_falahati
❇️کانت و هایدگر خوانی، و لزوم جهانی اندیشیدن
🔹اشاره
توصیه ای مشفقانه از حضرت آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) درباره «لزوم جهانی اندیشیدن» منتشر می شود که، ایشان توصیه به خواندن فلسفه های غربی برای آشنایی با جهان غرب کرده و طلبه سرباز امام زمان را کسی میداند که با این مطالعات و اشراف علمی بتواند در قواره های جهانی بیاندیشد و عمل نماید.
درباره این توصیه ایشان، نکاتی به ذهن می رسد که تقدیم می کنم:
1⃣اول: پرواضح است که ثقل کلام ایشان در این توصیه ای که دارند، بر روی «جهانی اندیشیدن» است. ایشان، طلبه ای را سرباز امام زمان(عجل الله فرجه الشریف) میداند که در اندازه های جهانی بیاندیشد و عمل نماید. این دغدغه، درست است و محل خطا نبوده و باید بر چشم و سرگذاشته شده و به آن عمل گردد.
2⃣دوم: برای مواجهه با جهان امروز، نیاز است به «زبان» جهان جدید آشنا بود. نمیشود با بی اعتنایی به زبان دنیای جدیدی که فراروی ماست، از موضعی بالاتر با ایشان روبرو شده و توقع استماع و استقبال و پیروی و پذیرش از ایشان هم برود. بلکه، باید با «مسئله انسان امروز» آشنا بود، بر دردها و نیازهای او واقف بود، زبان و ادبیات او را به خوبی شناخت و سپس از موضع دین با او به گفتگو نشست.
3⃣سوم: بعد از دو مقدمه پیشین، این سؤال مطرح می شود که: برای درک انسان جدید و شناخت دنیای نوین چه باید کرد؟ آیا باید فلسفه کانت و هایدگر خواند؟ یا اینکه، اصلاً مسئله انسان و جهان نوین، در فلسفه و از فلسفه نیست، بلکه در موقفی دیگر است؟ بیان حضرت آیت الله جوادی، به گونه ای است که گویا، آنچه که میتواند جهانی اندیشیدن را تأمین نماید، اطلاع و آگاهی از فلسفه های غربی است. به نظر می رسد که، مقصود ایشان «حصر طریق» در مطالعه فلسفه غربی نیست، بلکه به مناسبتی یکی از مصادیق بارزی را که مصلحتی در آن می بینند بیان کرده اند. و اگر، اینگونه باشد که، ایشان تنها طریق جهانی اندیشیدن را اشراف بر فلسفه های غربی بدانند، ابهامات و اشکالات متعددی به ذهن خطور می کند.
4⃣چهارم: بسیاری از بزرگان دین در دوران کنونی، جهانی اندیشیده اند و در قامت جهان نیز ظاهر شده اند، اما هیچ اشرافی بر فلسفه های غربی نداشته اند. پس، آن طریق، نمیتواند علت منحصره باشد. از سوی دیگر، بسیاری که به راه غرب رفتند تا آن را بشناسند، در همان غرب ماندند و به این سوی بازنگشتند. پس، اینگونه نیست که هر کسی که کانت و هایدگر خواند، میتواند سربازی امام زمان را بر عهده بگیرد. در همان دوران اول انقلاب، کسانی که از خاندانهای رفیع مرجعیت بودند، بعد از هجرت به غرب و ادامه تحصیلات در آنجا و مطالعه فلسفه های غربی، در همان خاستگاه غرب مانده و به نقد اندیشه های دینی پرداختند.
نه، آنها که جهانی اندیشیدند و در مقیاس جهانی عمل کردند، از کانت و هایدگر شروع کردند، و نه آنها که از کانت و هایدگر شروع کردند، سربازی دین را بر دوش کشیدند. بلکه، در این میان، نوادری بودند چون علامه متفکر شهید مرتضی مطهری، محمدتقی مصباح یزدی (رضوان الله علیهما) که هم خواندند، هم جهانی شدند و هم مصداق تام و تمام سرباز امام زمان (ارواحنا فداه) بودند.
✅با این وصف، آیا میتوان توصیه ای نمود که در آن خوف و خطر انحلال طلاب در باتلاق غرب میرود؟ درباره بسیار تجربه های تلخی که درباره برخی روحانیون داشته ایم، دگردیسی فکری ایشان را بعد از مطالعه غرب شاهد بودیم، چه باید گفت؟ آیا میتوان به آسانی از کنار این تجربیات گذشت؟
و چون چنین است، به نظر می رسد که، حضرت آیت الله جوادی آملی، مقصودشان و مرادشان تمثیل به کانت و هایدگر خوانی بود نه اینکه، تعییناً این دو را بیان نمایند. بلکه، مراد ایشان، لزوم آشنایی با زبان جهان بود که یکی از طرق آشنایی، اشراف بر فلسفه های غربی است نه اینکه تنها طریق چنین باشد. و البته، ایشان که مفسری بزرگ و حکیمی متأله هستند، حتماً مطالعات غرب را متأخر از مطالعه معارف قرآنی و روایی و فلسفه اسلامی میدانند. و نمی پذیرند که، افرادی سست بنیان و ضعیف العقیده بخواهند به داعیه آشنایی با غرب، وارد چنین مطالعاتی شوند.
منیرالدین
🆔 @h_falahati
🔺فرار کردن یا انداختنشون بیرون؟!
🔹️ واقعیت ماجرا: بعد از شکست پروژه مهسا، دولت انگلیس وقتی دید هزینه های تامین امنیت این مزدوران سرسام آوره با لگد انداختشون بیرون
🔺روزی که جیره شون از ریاض قطع بشه دیدنیه
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز
🆔 @h_falahati