3⃣ #پیامبر_اعظم از ابتدای بعثت یک جهاد مرکّبِ همه جانبه ی دشوار آغاز کرد. جهاد او در درون خود، جهاد با مردمی که از حقیقت هیچ ادراکی نداشتند و جهاد با آن فضای ظلمانی مطلق بود.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص ۲۹
@ensane250saale
@h_shafiei
4⃣ #قسط یعنی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه. تشکیل یک #جامعه همراه با #عدالت_و_قسط، یک کار #سیاسی است؛ کار مدیران یک کشور است. این #هدف_انبیاست.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص ۳۱
@ensane250saale
@h_shafiei
5⃣ #توقف در #نظام_نبوی وجود ندارد؛ به طور مرتب، حرکت، کار و پیشرفت است.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص ۳۳
@ensane250saale
@h_shafiei
6⃣ #اول باید عقاید و اندیشه های صحیحی وجود داشته باشد تا یک #نظام بر پایه ی آن افکار بنا شود. #پیغمبر این #اندیشه_ها و #افکار را در قالب کلمه ی #توحید و #عزت_انسان و بقیه ی معارف اسلامی در دوران سیزده سالِ مکه تبیین کرده بود؛ بعد هم در مدینه، به این و آن تعلیم داد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص ۳۴
@ensane250saale
@h_shafiei
🔰 تعریف جهل و برخی شاخصه های جامعه جاهل
🔸 #جهل در لغت به معناي «مطلق عدم علم» است. و از اين رو اهل لغت «جاهل» را به «نادان» ترجمه کرده چون رفتارش از روي حساب و دانش نيست، گاه مبتلا به کارهاي بيهوده و گاه به مرتکب ظلم و فساد ميشود برخي جاهل را به «احمق و ستمکار» نيز ترجمه کرده اند. جهل در جايي بکار ميرود که شأنيّت علم وجود داشته باشد. ولي در مقام مورد بحث ما که «جهل» به عنوان يک وصف براي يک جامعه به کار رفته است به معناي مطلق «عدم علم» نميتواند باشد چراکه ما ميدانيم همه افراد جامعه نسبت به برخي امور عالم هستند. لذا بايد ديد قرآن مجيد بر چه اساسي جامعه انسانی در عصر بعثت را جامعه جاهل خوانده است.
خداوند به برخی از شاخصه های جامعه جاهل در قرآن اشاره کرده است
1️⃣باور اشتباه و غیر توحیدی به مبدا آفرینش؛
نگاه شرک آلود، احساس استغنا در مقابل خداوند و بسته بودن دستان الهی در تحولات بشری ... آیه 154 آل عمران اشاره می کند که «... وطائفه قد أهمّتهم أنفسهم يظنّون بالله غير الحقّ ظنّ الجاهليه. ..گروهي ديگر که همانند مردم عصر جاهلي به خدا گمان و باور باطل داشتند...»
2️⃣انتظار و توقعات بیجا و غیر الهی از پیامبر و عدم تبعیت از ولایت؛
در سوره مائده درباره توقعات کساني که از پيامبر ميخواستند بر اساس خواسته و ميل آنها و قوانین بشری حکم صادر کند نه احکام الهی سخن گفته شده و ميفرمايد: « أفحکم الجاهليّه يبغون ... آيا حکم جاهليّت را ميجويند؟ ... » و بسیاری اوقات در صورت ابلاغ حکم الهی تلاش جهلاء برای استنکاف از دستور ولی جامعه ...
3️⃣فساد اجتماعی و ضعف بنیان خانواده؛
شاخصه ديگر جامعه جاهل ناظر به برخی زنان می باشد و آن ولنگاری جنسیتی و بی حیایی بی عفتی است؛ «ولاتبرَّجن تَبَرُّج الجاهليّه الاولي... مانند زمان جاهليت اول، زينتهاي خود را در جامعه آشکار نکنيد» هرچند خطاب آیه به زنان مسلمان است اما در مورد مردان هم صدق می کند.
4️⃣ تعصبات نژادی و قومی ؛
ویژگی ديگر جامعه جاهل برتری جویی های قومیتی و نژادی است.آيه شريفه «إذ جعل الذين کفروا في قلوبهم الحميّه حميّه الجاهليّه... چنين بود که کافران در دلهايشان تعصب و حميّت جاهلي را قرار دادند» به این نکته اشاره دارد.
⬅️ از مجموع این آیات بدست می آید که #جاهليت در قرآن به معناي ناداني و بي سوادي نيست چراکه خيلي از بي سواد ها هستند که از نظر اخلاقي افرادي متعالي ويا لاأقل مقبول و مطلوب ميباشند. بنابراين جهل دراصطلاح قرآنی در مقابل «عقل و منطق» يعني « #حکمت » است نه «مطلق علم». لذا جهل به آن ناداني گفته می شود که موجب فساد اخلاقي و تعصبات ناروا و پست و عصيان از دستورات الهي و حدود شرعي شود. در مقابل حکمت که معرفتی هدایتگرایانه است که انسان را به سوی کمال و تعالی حقیقی سوق می دهد.
🔴از آنجا که مراد از جاهليت، نداشتن مطلق علم نيست شايد جامعه اي داراي موسسات فرهنگي و آموزش عاليه بوده و از متخصصان علوم تجربي و انساني و روشنفکران فراواني برخوردار باشد، دارای صنعت و اقتصاد شکوفا، ارتش پر قدرتی هم باشد ولي به خاطر نافرماني و عصيان از دستورات الهی در زمره جوامع جاهل به حساب بیاید. و در صورت عدم اصلاح دیر یا زود مبتلا به انحطاط و سقوط و هلاکت خواهند شد.
🌹مبعث اعظم رسولان الهی مبارک باد.🌹
@h_shafiei
📍برگرفته از کتاب (تاریخ تحلیلی اسلام از عصر جاهلی تا عصر عاشورا)، اثر دکتر جواد سلیمانی، انتشارات موسسه امام خمینی ره .
🔆معنا، مراحل و اهداف بعثت؛
🔸بعثت به معنای یک انگیزش، یک انقلاب، یک تحول، یک دگرگونی، یک رستاخیز و شور در روح نبی به وسیله وحی در وجود نبی و پیامبر است.
🔹پیغمبر،اگر اول در باطنش انقلاب و تحولی بوجود نمی آمد، اگر اول خودش عوض نمی شد، نمی توانست دنیا را عوض کند و این درسی است برای پیروان پیغمبر، تا بدانند که تا خودشان عوض نشوند نمی توانند دنیا را عوض کنند. پیغمبر بیخودی نمی تواند ابوذر درست کند، الکی نمی تواند بلال درست کند یا مقداد درست کند، قطعاََ اوّل خودش متحول شد که توانست بقیه را متحول کند.
بعد از آنی که این انقلاب در او به وجود آمد، آن وقت نوبت آن است که همین انقلاب در محیط خارجی انجام بگیرد. همان تحولی که در روح نبی ایجاد شد، باید به یک شکلی با یک وضع خاصی در متن واقعیت اجتماع انجام بگیرد و این همان مطلبی است که ما اسم آن را گذاشتیم «رستاخیز اجتماعی نبوت».
🔶«بَعث»، یک حرکت معمولیِ درسآموز نیست. پیغمبری که در جامعهای ظهور میکند، فقط این نیست که آمده تا یک چیزهایی را به مردم یاد بدهد؛ بله، «یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة» هست، «یُزَکّیهِم» هست امّا همهی اینها در قالب یک بعثت است، در قالب یک حرکت عظیم و برانگیختگی است. جهت این برانگیختگی چیست؟ سَمت و سوی این برانگیختگی چیست؟ سَمت و سو عبارت است از همان که در خود قرآن باز مکرّر ذکر شده است: «وَ لَقَد بَعَثنا فی کُلِّ اُمَّةٍ رَسولًا اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت»؛ اوّلاً #عبودیت_خدا، یعنی چهارچوب حیات را در خدمت اوامر الهی و نواهی الهی قرار دادن؛ و ثانیاً #اجتناب_از_طاغوت. معنای اجتناب از طواغیت این نیست که دامنت را از آنها دور کن تا آلوده نشوی؛ معنایش این است که یک خطّی در مقابل خطّ توحید و خطّ عبودیّت الهی وجود دارد و آن، خطّ طاغوت است. کفر به طاغوت، همراه و ملازم با ایمان بالله است؛ این، جهت بعثت انبیا است.
🔷انبیاء دو هدف دارند، دو هدف مهم،
یکی #ساختن_انسان، پیراستن انسان از بدی ها، آراستن انسان به نیکی ها و فضیلت هاو خوبی ها، اما هدف دوم، #تشکیل_جامعه_توحیدی، تشکیل نظام الهی، تشکیل حکومت خدا، ایجاد یک جامعهی فاضله و یک #تمدن است، این هدف همه انبیاست.
🔸انبیاء معتقد به تربیت فردی نیستند، انبیاء معتقد به دانه دانه انسان سازی نیستند، انبیاء می گویند برای ساختن انسان، باید #محیط_مناسب و سالم، محیطی که بتوان در آن انسان پروراند، فراهم کرد. انبیاء می گویند ما اگر بخواهیم یکی یکی آدم ها را درست کنیم عمر می گذرد، جامعه لازم است، نظامی لازم است. انبیاء می خواستند محیط متناسب و مساعد درست کنند، دانه دانه آدم درست کردن از شان انبیاء به دور است.
بله، زحمتی و خون دلی که برای ساختن محیط متناسب، انسان بایستی متحمل بشود، به مراتب بیشتر است از زحمتی که برای یک فرد می کشیم، اما فایده اش را حساب کن! آنجا یک جامعه درست می کنی، میلیون ها انسان می سازی، انبیاء کارشان این بود.
آنی که ما از قرآن می فهمیم این است که انبیاء پاسخشان به این سوال این که چگونه می شود انسان ها را ساخت؟ این است که باید جامعه ی الهی، جامعه ی توحیدی، محیط متناسب درست کرد تا انسان در این محیط متناسب، ساخته بشود به خودیِ خود، با حرارت طبیعیِ نور نیّر معارف اسلامی.
🔷 بعثت پیامبر مکرّم و معظّم اسلام برترین بعثتها، جامعترین بعثتها، کاملترین بعثتها، و ماندگارترین بعثتها است یعنی این بعثت امروز هم هست؛ امروز هم پیغمبر اکرم در حال بعثت است. یعنی شما که قرآن را میخوانید، درسی میگیرید، انگیزهای پیدا میکنید و یک حرکت را شروع میکنید، ادامهی بعثت پیغمبر است. ملّت #ایران که پشت سر یک شخصیّت عظیمی مثل #امام_خمینی بزرگوار قرار میگیرد، از موانع عبور میکند، سختیها را تحمّل میکند، سختیها را زیر پا لِه میکند و به جلو حرکت میکند، یک بنای پوسیدهی طاغوتیِ خبیثِ چندهزارساله را در مهمترین نقطهی منطقه یعنی در ایران به هم میریزد و یک بنای اسلامی درست میکند، همان #ادامهی_بعثت پیغمبر است. انقلاب، ادامهی بعثت پیغمبر بود، جمهوری اسلامی ادامهی بعثت پیغمبر است.
✅برگرفته از کتاب (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) اثر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.
🌹 مبعث اعظم رسولان الهی مبارک باد.🌹
@h_shafiei
✅ خروج کاروان حسینی از مدینه بسمت مکه
🔹 امام حسین علیه السلام شب یکشنبه، دو شب مانده از ماه رجب و به نقلی دیگر سوم شعبان سال شصت هجری[1] به همراه ✳️ هشتاد و دو نفر از اهل بیت و یارانش، مدینه را به قصد مکه ترک کرد.[2].
🔻بنابر برخی منابع ایشان شب هنگام نزد قبر مادر و برادر رفت و نماز خواند و وداع کرد و صبح به خانه برگشت.[3] در برخی دیگر از منابع آمده است حضرت(ع) دو شب متوالی را در کنار قبر رسول خدا(ص) بیتوته کرد.[4]
🔸در این سفر به جز محمد بن حنفیه[5] بیشتر خویشاوندان امام حسین(ع) از جمله فرزندان، برادران، خواهران و برادرزادههای آن حضرت(ع)، ایشان را همراهی میکردند.[6]
✳️علاوه بر بنی هاشم، بیست و یک نفر از یاران امام حسین(ع) نیز با ایشان در این سفر همراه شده بودند.[7]
🔻محمد بن حنفیه -برادر امام حسین(ع) - پس از اطلاع از سفر قریب الوقوع حضرت(ع)، برای خداحافظی نزد ایشان آمد. امام(ع) وصیتنامه برای او نوشت که در آن آمده است:
▪️...إنّى لَم اَخْرج أشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسداً و لا ظالماً وَ إنّما خرجْتُ لِطلب الإصلاح فى اُمّة جدّى اُریدُ أنْ آمُرَ بالمعروف و أنْهى عن المنکر و اسیرَ بِسیرة جدّى و سیرةِ أبى علىّ بن أبى طالب
▪️...به درستی که من از روی ناسپاسی و زیاده خواهی و برای فساد و ستمگری، قیام نکردم؛ بلکه برای اصلاح امّت جدّم قیام نمودم. میخواهم امر به معروف و نهی از منکر نمایم و به سیره جدّم و پدرم علی بن ابی طالب(ع) رفتار کنم....» [8]
🔺امام حسین(ع) با همراهانش از مدینه خارج شد و بر خلاف خواسته نزدیکانش راه اصلی مکه را پیش گرفت.[9]
🔺در میان راه مکه، امام(ع) با عبداللّه بن مطیع برخورد کرد. او از مقصد امام پرسید. امام فرمود: «اکنون آهنگ مكّه دارم. چون آنجا رسم، از خداوند متعال برای پس از آن، طلب خیر خواهم کرد.» عبدالله امام را از مردم کوفه برحذر داشت و از ایشان خواست در مکه باقی بماند.[10]
🔹امام حسین(ع) پس از پنج روز، در سوم شعبان سال شصت به مکه رسید.[11] و مورد استقبال گرم مردم مکه و حجاج بیت الله الحرام قرار گرفت.[12]
-----------------------------------------
📚پی نوشت:
۱. ابن اعثم، پیشین، صص۲۱-۲۲ و الخوارزمی، پیشین، ص۱۸۹.
۲. احمد بن یحیی البلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۱۶۰؛ الطبری، پیشین، ص۳۴۱ و شیخ مفید، پیشین، ص۳۴.
۳. ابن اعثم، پیشین، صص۱۹- ۲۰ و الخوارزمی، پیشین، ص.۱۸۷
۴. ابن اعثم، پیشین، صص۱۸-۱۹.
۵. ابوحنیفه احمد بن داوود الدینوری، الاخبار الطوال، ص۲۲۸؛ الطبری، پیشین، ص۳۴۱ و ابن اثیر، پیشین، ص۱۶.
۶. الدینوری، پیشین، ص۲۲۸ و شیخ صدوق، پیشین، صص۱۵۲-۱۵۳.
۷. شیخ صدوق، پیشین، ص۱۵۲.
۸. ابن اعثم، پیشین، ص۲۱و الخوارزمی، پیشین، صص۱۸۸-۱۸۹.
۹. ابن اعثم؛ پیشین، ص۲۲ و الخوارزمی، پیشین، ص۱۸۹.
۱۰. ابن اعثم، پیشین، ص۲۳
۱۱. البلاذری، پیشین، جص۱۶۰؛ الطبری، پیشین، ص۳۸۱ و شیخ مفید، پیشین، ص۳۵.
۱۲. البلاذری، پیشین، ص۱۵۶؛ ابن اعثم، پیشین، ص۲۳؛ شیخ مفید، پیشین، ص۳۶.
#حرکت_کاروان_حسینی_از_مدینه
#تاریخ_و_زمان_حرکت_از_مدینه
#تعداد_افراد_کاروان_زمان_حرکت_از_مدینه
#وداع_حسین_ع_با_مدینه
#وصیتنامه_امام_حسین_ع_به_محمد_حنفیه
#ورود_کاروان_به_مکه
✅ @hosenih_maghtal
@h_shafiei
🌹مقام معظم رهبری:
🔸این خطا است که گمان کنیم انقلابی فقط آن کسی است که در دوران امام بوده است، یا در دوران مبارزات در کنار امام بوده است؛ نه، بعضی کأنّه اینجور خیال میکنند که انقلابیّون آن کسانی هستند که در دوران امام یا در دوران مبارزات یا در دوران حکومت امام بزرگوار حضور داشتند، در کنار امام بودند؛ نه، اگر معنای انقلابی را این بگیریم، انقلابی همین ما پیروپاتالها خواهیم بود. انقلاب مال همه است؛ جوانها انقلابیاند و میتوانند انقلابی باشند، با آن معیارها و شاخصهایی که عرض خواهم کرد. میتواند یک جوانِ امروز از من سابقهدار در انقلاب، انقلابیتر باشد؛
🔸برای انقلابی بودن شاخصهایی وجود دارد. من پنج شاخص را در اینجا ذکر میکنم. البتّه بیش از اینها میشود خصوصیّاتی را گفت لکن من فعلاً پنج شاخص برای انقلابیگری ذکر میکنم که ما باید سعی کنیم در خودمان این پنج شاخص را ایجاد کنیم و حفظ کنیم، هرجا هستیم؛ یکی در کار هنر است، یکی در کار صنعت است، یکی در کار فعّالیّت سیاسی است، یکی در کار فعّالیّت علمی است، یکی در کار فعّالیّت اقتصادی و بازرگانی است؛ فرقی نمیکند؛ این شاخصها در همهی افراد ما ملّت ایران میتواند وجود داشته باشد.
🔸 انقلاب یک شطّ جاری است و همهی کسانی که در طول تاریخ با این ممیّزات حضور دارند و تلاش میکنند انقلابیاند، ولو امام را ندیدند؛
۱۳۹۵/۰۳/۱۴
@h_shafiei
سلام علیکم 💐
حسب الامر عزیزان کتابهایی با موضوعات متنوع بصیرتی را در این ایام خدمت عزیزان معرفی می کنم، این لیست سال گذشته برای مجموعه ای از دوستان طلبه و دانشجو آماده کردم.
اکثر این آثار را بعد از مطالعه پیشنهاد شده است و طبیعتا کتابهایی که مطالعه نکرده ام و یا در دسترس حقیر نبوده از این لیست جامانده اند.
باعث افتخار حقیر خواهد بود که بزرگواران کتابهای مورد علاقه خود را نیز به بنده معرفی و پیشنهاد کنند.
@h_shafiei
مبشرصبح
سلام علیکم 💐 حسب الامر عزیزان کتابهایی با موضوعات متنوع بصیرتی را در این ایام خدمت عزیزان معرفی می
📌 #معرفی_کتاب
📚21 کتاب پیشنهادی در حوزه #فرهنگ_و_تمدن با تاکید بر تمدن اسلامی؛
طبیعتا آثار و کتب زیادی در قفسه ذهن اساتید بزرگوار و دانشجویان محترم وجود دارد اما حقیر در بین کتابهایی که در این موضوع مطالعه کردم ام این 21 کتاب را گزینش کرده و خدمت عزیزان فرهیخته پیشنهاد می کنم.
@h_shafiei