#حدیث_خوانی
🌺 عن أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: أَبَی اللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ الْأَشْیَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَابِ فَجَعَلَ لِکُلِّ شَیْ ءٍ سَبَباً وَ جَعَلَ لِکُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً وَ جَعَلَ لِکُلِّ شَرْحٍ مِفْتَاحاً وَ جَعَلَ لِکُلِّ مِفْتَاحٍ عِلماً وَ جَعَلَ لِکُلِّ عِلمٍ بَاباً نَاطِقاً مَنْ عَرَفَهُ عَرَفَ اللَّهَ وَ مَنْ أَنْکَرَهُ أَنْکَرَ اللَّهَ ذَلِکَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ نَحْنُ.
🌺 از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
🌺 خداوند، جز از راه سبب، کاری نمی کند، بنابراین هر چیزی، سببی دارد و هر سببی، شرحی دارد و هر شرحی کلیدی دارد و هر کلیدی دانشی دارد و هر دانشی دروازه ای گویا دارد که هر کس او را نشناسد، خدا را نیز نشناخته و هر کس انکارش کند، خدا را انکار کرده. آن دروازه، پیامبر و ما هستیم.
#بحار_ج۲_ص۱۶۸
@hadis_shia
#ابواب_روایی
🌺 مرحوم علامه مجلسی، در جلد ۲ بحار، عنوان باب ۳۱ را این گونه بیان می کند:
🔸التوقف عند الشبهات و الاحتیاط فی الدین.
🔹توقف در هنگام شبهه ها و احتیاط در دین.
🌸 از نظر روایات، در هنگام شبهه، باید توقف کرد. یعنی نه حرفی در رد مطلب گفته شود و نه در اثبات آن.
🌺 در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام، #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ نقل شده: امور سه گونه است: امری که رهیابی آن بر تو آشکار است، پیرو آن باش؛ و امری که گمراهی اش بر تو آشکار است، از آن کناره کن؛ و امری که مورد اختلاف است، آن را به خدای عز و جل برگردان.
🌸 از امام صادق #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ روایت است: با ورع ترین مردم کسی است، که در مورد شبهه، توقف کند.
🌺 نقل است که امیر المومنین #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ در لحظات شهادت، فرمودند: شما را به نماز اول وقت سفارش میکنم و پرداخت زکات به اهلش و سکوت نزد شبهه.
🌸 در نقلی از پیامبر گرامی اسلام #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ، حکمت توقف در هنگام شبهه، این گونه توضیح داده شده: هر پادشاهی حریمی دارد و حریم خداوند، حلال و حرام است و مشتبهات، بین آن دو است. اگر چوپانی، گوسفندان را نزدیک قرقگاه و مکان ممنوعه، بچراند، گوسفندان به آن مکان وارد خواهند شد؛ پس شما هم، مشتبهات را ترک کنید.
🔸یعنی دوری از مشتبهات، باعث جلوگیری از حرام ها می شود.
🌺 در چندین روایت، ائمه #عَلَیہِمُالـــَّـــــلامُـ دستور داده اند که در هنگام شبهه توقف کنید و پاسخ را از ما بخواهید. به عنوان نمونه:
🌸 از امام باقر #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ نقل شده: هر گاه امر بر شما مشتبه شد، نزد شبهه توقف کنید، و آن را به سوی ما رد کنید، تا آنچه برای ما شرح داده شده را، برای شما توضیح دهیم.
#بحار_ج۲_باب۳۱
@hadis_shia
#اخلاق
#کانال_آپارات_حدیث_شیعه
🔸دنیا، خوب اســــــت یا بد؟
🔹مشاهــــــده جلســــــہ پنجـــــــم دوره اخـــــلاق اسلامــــے، با موضــــوع محبت دنیا، در کـــــــانال آپارات حدیث شیـــــــعہ به نشانے👇
https://aparat.com/v/j43os
.....................کانالـحدیثـشیعہدر_ایتا👇
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکہ سبأ
🌸 وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ (۲۰)
🌸 و قطعاً شیطان، گمانی که در مورد آنها داشت، راست یافت و جز گروهی از مؤمنان، (بقیه) از او پیروی کردند.
🌺 علی بن ابراهیم، از زید شحّام روایت میکند که گفت: قتادة بن دعامه نزد امام باقر علیه السلام آمد و از حضرت تفسیر آیه «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ» را پرسید و حضرت پاسخ داد:
🌺 وقتی خداوند، با آیه
«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»
(ای پیامبر! آن چه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر انجام ندهی، پیامش را نرسانده ای) مائده ۶۷
که در شأن علی #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ است، به پیامبر خود، امر فرمود که امیر المؤمنین #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ را به عنوان خلیفه خود، در میان مردم بگمارد، رسول خدا #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ دست علی #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ را در روز غدیر خُم در دستان خود گرفت و فرمود: هر کس که من مولای او هستم، علی مولای او است.
🌺 ابلیسها بر سر خود خاک پاشیدند، ابلیس بزرگ به آنان گفت: شما را چه شده؟ آنان پاسخ دادند: این مرد (یعنی رسول خدا) با دستان خود گرهی بسته است، که تا روز قیامت هیچ انسانی نمی تواند آن را بگشاید.
🌺 ابلیس به آنان گفت: هرگز این چنین نخواهد شد؛ چرا که کسانی که اطراف او (یعنی رسول خدا) بودند، به من وعده ای در مورد او داده اند، که هرگز خلف وعده نمی کنند. این گونه بود که خداوند آیه «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ» را نازل کرد، که منظور از گروه مؤمن (که تبعیت شیطان نکردند)، شیعیان امیر المؤمنین #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ میباشند.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۴۶
@hadise_shia
منظور از اطرافیان پیامبر #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ، منافقین و منظور از وعده ای که به شیطان دادند، غصب خلافت است.
#حدیث_خوانی
#دقت_در_نقل_حدیث
🌺 الإختصاص جَعْفَرُ بْنُ الْحُسَیْنِ الْمُؤْمِنُ عَنِ ابْنِ الْوَلِیدِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَی عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ
🌺 عَنْ أَحَدِهِمَا علیهما السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» قَالَ هُمُ الْمُسَلِّمُونَ لِآلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) إِذَا سَمِعُوا الْحَدِیثَ أَدَّوْهُ کَمَا سَمِعُوهُ لَا یَزِیدُونَ وَ لَا یَنْقُصُونَ.
🌸 ابوبصیر از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام روایت می کند که درباره آیه «فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» { پس بشارت بده به آن بندگان من که: به سخن گوش فرامی دهند و بهترین آن را پیروی می کنند.} زمر 17 و 18
🌸 فرمود: آنان تسلیم آل محمدند، حدیث را همان گونه که شنیده اند می گویند و کم و زیاد نمی کنند.
بحار ج 2 ص 158
@hadise_shia
#مهدویت
📚 بعضی از علایم امام زمان عجل الله فرجه الشریف، در هنگام قیام:
🌸 مانند سلیمان، ماه و خورشید را بخواند و اجابت او کنند.
🌸 خداوند ابرهای رام را در اختیار ذوالقرنین گذاشت و ابرهای سخت رعد و برق دار را، برای قائم (علیه السلام) ذخیره فرمود. در کیفیت ظهور خواهد آمد، که اصحاب او بر روی ابر سوار شوند.
🌸 ابر بر وی سایه افکند. وقتی از مکه خارج شود، در سایه ابر حرکت کند و به زبان فصیح که جن و انس بشنوند ندائی از ابر، بر آید که این است مهدی آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم).
🌸 پیش از قیام و در وقت قیام و بیعت گرفتن، به نام او، از آسمان ندا خواهد شد. ذکر نداهای متعدد در تشریفات ظهور خواهد شد.
🌸 به هر طرف حرکت کند، یک ماه قبل از رسیدن ایشان، ترس در دل دشمنان، می افتد.
🌸 شمشیرها از آسمان، به عدد اصحاب او نازل شود و بر هر شمشیر، نام صاحب او و خصوصیات او نوشته باشد.
🌸 در تشریفات ظهور خواهد آمد که ملائکه به نصرت او نازل شوند و جبرئیل و میکائیل و اسرافیل همراه او باشند و او را مدد کنند.
🌸 عیسی بن مریم به مدد او نازل شود و پشت سر او نماز بگزارد.
🌸 اصحاب کهف و رجعت عده ای از گذشتگان به دنیا: و نیز خواهد آمد که اصحاب کهف و عده ای از قوم موسی و عده ای از اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیر المومنین (علیه السلام) و عده ای از ارواح مومنین، به یاری ایشان، حاضر شوند.
🌸 او را طی الارض باشد، زمین در زیر پای او پیچیده شود.
🌸 همه جای دنیا را ببیند، بلندیهای زمین برای او پست، و زمین برای او به منزلهی کف دستش باشد.
🌸 هر مشکل برای او آسان باشد، هر سخت و دشوار برای او رام گردد.
🌸 زمین را به نور خود روشن کند، به طوری که بندگان از نور آفتاب بی نیاز گردند.
🌸 دوست و دشمن، صالح و طالح را می شناسد و آنچه هر کس پنهان کرده می داند.
🌸 کور مادرزاد و مریض را شفا بخشد، در شب معراج خداوند به پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود به وسیله او (یعنی امام زمان) کور را بینا کنم و مریض را شفا بخشم.
کتابــــــمهدیمنتظرصفحه۳۳و۳۴
@hadise_shia
بعد از این که دیدم ایرانِ شیعه، در سایه سکوت بیش از یک میلیارد و نیم سنّی چه کرد، از اینجا و در صحت کامل عقل و در مقابل همه جهان، تشیع خود را اعلام میکنم، و برادران و خواهرانم را دعوت میکنم شیوه علی بن ابیطالب و اهل بیت رسول خدا را پیش گرفته و از دشمنانشان اعلام برائت کنند.
@hadise_shia
#تصوف
📚 آقای وکیلی، برای اختراع عرفان مثبت، تلاش زیادی کرد. یکی دیگر از این تلاش ها را بیان و رد می کنیم:
🔹 شاخصهى دوازدهم
🔸آقاى وكيلى در کتاب عرفان و حكمت، صفحه ۵۶، می گوید:
🔺عرفان مثبت، از شطحيّات، به دور است و يا لااقلّ، اگر شطحيّاتى دارد، آن را توجيه نمى كند و به اشتباهات خود معترف است.
📚 پاسخ
🔹ملاّصدرا، در کتاب کسر اصنام الجاهلیه، صفحه ۴۵، شطحيات را اين گونه تفسير مى كند:
🔺ادعاهای عریض و طویل، در عشق با خدا، و رسیدن به او، که از اعمال ظاهری و عبادت بدنی، بی نیاز می کند، تا جایی که بعضی از آنها، ادعای اتحاد با خدا، از بین رفتن حجاب بین خود و خدا، و دیدن و صحبت کردن با خدا می کنند. و نیز، شطحیات یعنی کلماتی که ظاهری زیبا دارند، اما مفهوم و معنایی ندارند، و هیچ فایده ای بر آنها مترتب نیست، جز تشویش قلوب و مدهوشی عقول و متحیر شدن ذهن ها.
🔸بعضی از شطحيّات افرادی كه از نظر آقاى وكيلى، عرفانشان مثبت است، را نقل مى كنيم:
🔹ابو يزيد بسطامى، در شرح فصوص خوارزمى، ج ۱، ص ۱۸۶، مى گويد:
🔺إلهى ملكى أعظم من ملكك لكونك لى و أنا لك.
خدایا دارایی من از دارایی تو بزرگتر است، چون تو مال من هستی و من مال تو.
🔸در فتوحات مكيّة، ج ۲، ص ۳۶۱ آمده است:
🔺لو أنّ العرش و ما حواه مائة ألف ألف مرّة فى زاوية من الزوايا قلب العارف ما أحسّ بها.
اگر عرش و آنچه در آن است، صد هزار هزار بار بزرگتر شود، و در گوشه ای از گوشه های قلب عارف باشد، عارف آن را حس نمی کند.
🔹ابو يزيد بسطامى، در المقدّمات من كتاب النّص النصوص، ص ۲۰۳ مى گويد:
🔺سبحانى ما أعظم شأنى.ليس فى جبّتى سوى اللّه.
منزه هستم، چه قدر شأن من بزرگ است. در لباس من، غیر از خدا نیست.
🔸امّا اين كه گفتند عرفان مثبت، شطحيّات را توجيه نمى كند؛ مراجعه كنيد به كتاب «كسر الأصنام الجاهليّة» تأليف ملاّصدرا، شطحيّات ابو يزيد بسطامى را توجيه مى كند. در صفحه ۴۲ این کتاب می گوید:
🔺شاید ابو یزید بسطامی، قول خدا را حکایت می کند.
🔹گفتنى است كه آقاى وكيلى، چند شاخصه ديگر، درباره تفاوت، ميان عرفان و تصوّف مثبت و منفى ذكر كرده كه در حقيقت، فرق اساسى ميان آن دو ايجاد نمى كند، مثل اين كه در کتاب عرفان و حکمت، صفحه ۵۶، می گوید:
🔺عرفان مثبت، عرفان را عام، و همه و همه را قابل آن مى داند، مرحوم علاّمه طهرانى مى فرمودند: راه عرفان، جادّه اصلى دين بوده ولى آن قدر مردم اين راه را نرفتند، تا اين كه جادّه حاشيه اى شده است. ولى عرفان منفى، عرفان را از ابتدا فقط مخصوص افراد خاصّى مى داند.
🔸خلاصه آن كه مهم ترين فرق هايى كه آقاى وكيلى، براى عرفان مثبت و منفى ذكر كرد، بى فايده بود و كسانى كه از نظر آقاى وكيلى، عرفانشان مثبت است، مبتلا به همان شاخصهها هستند.
@hadise_shia