#تفسیر_روایی
#سوره_سبأ
🌺 سوره مبارکه سبأ، آیه شریفه ۴۶
🌸 علی بن ابراهیم، از جعفر بن محمد، از عبد الکریم بن عبد الرحیم، از محمد بن علی، از محمد بن فُضیل، از ابو حمزه ثمالی روایت میکند که گفت:
🌺 از امام باقر علیه السلام تفسیر آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ» را پرسیدم و حضرت پاسخ داد: یعنی شما را تنها به ولایت علی علیه السلام پند میدهم و سفارش میکنم.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۵۸
@hadise_shia
🌸 محمد بن عباس، از احمد بن محمد نوفلی، از یعقوب بن یزید روایت میکند که گفت: از امام صادق علیه السلام تفسیر آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی» را پرسیدم و حضرت فرمودند:
🌺 منظور، پند به ولایت است.
راوی میگوید: به حضرت عرض کردم: ماجرای نازل شدن این آیه چگونه بوده است؟
🌸 حضرت پاسخ دادند: چون رسول خدا صلی الله علیه و آله، امیر المؤمنین علیه السلام را جانشین خود برای مردم قرار داد، و فرمود: هر که من مولای او هستم، علی، مولای اوست، مردی شروع به سخن گفتن پشت سر رسول خدا صلی الله علیه و آله کرده و گفت: محمد (صلی الله علیه و آله) هر روز ما را به امر جدیدی فرا میخواند و شروع کرده به این که اهل بیت خود را بر ما مسلط سازد. این گونه بود که خداوند عزّ و جلّ درباره این موضوع، آیه ای را بر پیامبر خود نازل کرد و فرمود: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ» یعنی پس از من، آن چه را که پروردگارتان بر شما واجب ساخته است را، به شما ابلاغ کرده ام.
🌺 راوی میگوید: عرض کردم: پس معنای سخن خداوند که فرمود: «أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی» چیست؟ حضرت پاسخ داد: منظور از مَثنی، اطاعت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر المؤمنین علیه السلام و منظور از فرادی، اطاعت از امامی است که از نسل آن دو، پس از آن دو میآیند.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۵۸
@hadise_shia
#مهدویت
💠 پیوستگے قیام سفیانے با ظهور امام زمان عجل الله تعالے فرجه الشریف
🎙روایات متعددی، بر پیوستگی و نزدیکی این دو حادثه مهم، دلالت میکنند.
🔸این روایات، چند دسته هستند:
🔹دسته اول:
📚 روایاتی که به پیوستگے این دو حادثه تصریح دارد:
🔹امام باقر علیه السلام در حدیثی، پس از اشاره به جنگهای سفیانی، و حمله او به کوفه و مدینه، و فرو رفتن سپاه او در سرزمین بیداء فرموده اند:
🔸... و القائم یومئذٍ بمکة قد اسند ظهره الی الکعبة...
🔹... و قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن روز، در مکه است، و به کعبه تکیه کرده و....
🔸آن حضرت در حدیث دیگری، فرموده اند:
🔹... هُمْ وَ اللَّهِ أَصْحَابُ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یَجْتَمِعُونَ وَ اللَّهِ إِلَیْهِ فِی سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ فَإِذَا جَاءَ إِلَی الْبَیْدَاءِ یَخْرُجُ إِلَیْهِ جَیْشُ السُّفْیَانِیِّ فَیَأْمُرُ اللَّهُ الْأَرْضَ فَتَأْخُذُ بِأَقْدَامِهِم...
🔸... به خداوند سوگند، آنان یاران قائمند؛ به خدا سوگند، در یک لحظه اطرافش گرد میآیند، و چون به بیداء میرسد، سپاه سفیانی به سویش حرکت میکند. پس خداوند به زمین دستور میدهد و زمین پای آنان را میگیرد....
🔹امام صادق علیه السلام نیز در حدیثی، در پاسخ به این سؤال، که فرج شیعیان شما کی خواهد بود، فرموده اند:
🔸... و ظهر السفیانی و اقبل الیمانی و تحرک الحسنیّ... و یستأذن الله فی ظهوره فیطّلع علی ذلک بعض موالیه فیأتی الحسنیّ فیخبره الخبر فیبتدره الحسنیّ الی الخروج فیثبّ علیه اهل مکّة و یقتلونه و یبعثون برأسه الی الشامیّ فیظهر عند ذلک صاحب هذا الامر.
🔹... وقتی که سفیانی ظهور کند، و یمانی آشکار شود، و حسنی جنبش خود را آغاز نماید... و مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از خداوند درباره ظهورش اجازه میخواهد پس یکی از موالیان آن حضرت از این موضوع آگاه میشود و نزد حسنی آمده و او را از خبر، آگاه می کند و حسنی در قیام، بر آن حضرت، پیشی میگیرد، پس مردم مکه بر او شوریده و او را به قتل میرسانند و سرش را نزد شامی میفرستند، پس در این هنگام صاحب این امر ظهور میکند.
🔸این روایت از هم زمانی ظهور با جنبش «شامی» خبر میدهد. شامی یاد شده، به دو دلیل همان سفیانی است:
🔹دلیل اوّل، سایر روایاتی است که آغاز قیام سفیانی را از شام میداند.
🔸دلیل دوم، صدر روایت است که در آن به قیام سفیانی، تصریح شده و نامی از شامی نیامده، و در ادامه به فرستادن سر حسنی برای شامی اشاره شده که نشان میدهد: شامی، همان سفیانی است.
🔹آن حضرت در حدیث دیگری فرموده اند:
🔸السفیانی والقائم فی سنة.
🔹حرکت سفیانی و ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در یک سال است.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_۱۵۲
@hadise_shia
Mohammad Komeil - BartarMusics.IRPasebane Harame Sarallah - Mohammad Komeil.mp3
زمان:
حجم:
6.93M
#نوحه
ابےعبداللهیاحسینحسین
حاجمحمدکمیل
@hadise_shia
#تصوف
📚 برهان عقلی، نزد صوفیه
🔺از نظر عرفا و صوفّيه، برهان عقلی، موجب ضلالت و گمراهى است، اين علم، از نظر صوفيه، حجاب است.
🔺آقای محمّد حسين طهرانى، درباره برهان عقلى اين چنين مى نويسد:
«هر كه خواهد به دلايل، خدادان شود، هرچند تمهيد مقدمات ادلّه و براهين، زياده تر خواهد نمود، مقرّر است كه از حقّ دورتر خواهد شد، و موجب ازدياد حيرت و ضلالت خواهد بود». [۱] آرى! آن عيان و شهود، از دليل و برهان، برتر و عالى رتبه تر است، چون معتقدند كه دليل، عصاى مرد نابيناست.
پاى استدلاليان چوبين بود
پاى چوبين سخت بى تمكين بود [۲]
🔺هم چنين مى نويسد:
«قشريين و صاحبان پوستهی بدون مغز و لُبّ؛ آنان كه اهل ظاهرند و اهل تفكر و انديشه اند و بس». [۳]
----------
[۱]: . اللّه شناسى، ج ۲، ص ۱۶۰.
[۲]: . اللّه شناسى، ج ۳، ص ۲۱۱.
[۳]: . اللّه شناسى، ج ۳، ص ۳۹.
@hadise_shia