#تفسیر_روایی
💠 سوره مبارکه سبأ
🌺 قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ (۴۶)
🌺 بگو: من فقط به شما یک اندرز میدهم که دوتایی و به تنهایی برای خدا به پا خیزید، سپس بیندیشید که رفیق شما هیچ گونه دیوانگی ندارد، او شما را از عذاب سختی که در پیش است جز هشدار دهنده ای (بیش) نیست.
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
#سوره_سبأ
🌺 سوره مبارکه سبأ، آیه شریفه ۴۶
🌸 علی بن ابراهیم، از جعفر بن محمد، از عبد الکریم بن عبد الرحیم، از محمد بن علی، از محمد بن فُضیل، از ابو حمزه ثمالی روایت میکند که گفت:
🌺 از امام باقر علیه السلام تفسیر آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ» را پرسیدم و حضرت پاسخ داد: یعنی شما را تنها به ولایت علی علیه السلام پند میدهم و سفارش میکنم.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۵۸
@hadise_shia
🌸 محمد بن عباس، از احمد بن محمد نوفلی، از یعقوب بن یزید روایت میکند که گفت: از امام صادق علیه السلام تفسیر آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی» را پرسیدم و حضرت فرمودند:
🌺 منظور، پند به ولایت است.
راوی میگوید: به حضرت عرض کردم: ماجرای نازل شدن این آیه چگونه بوده است؟
🌸 حضرت پاسخ دادند: چون رسول خدا صلی الله علیه و آله، امیر المؤمنین علیه السلام را جانشین خود برای مردم قرار داد، و فرمود: هر که من مولای او هستم، علی، مولای اوست، مردی شروع به سخن گفتن پشت سر رسول خدا صلی الله علیه و آله کرده و گفت: محمد (صلی الله علیه و آله) هر روز ما را به امر جدیدی فرا میخواند و شروع کرده به این که اهل بیت خود را بر ما مسلط سازد. این گونه بود که خداوند عزّ و جلّ درباره این موضوع، آیه ای را بر پیامبر خود نازل کرد و فرمود: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ» یعنی پس از من، آن چه را که پروردگارتان بر شما واجب ساخته است را، به شما ابلاغ کرده ام.
🌺 راوی میگوید: عرض کردم: پس معنای سخن خداوند که فرمود: «أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی» چیست؟ حضرت پاسخ داد: منظور از مَثنی، اطاعت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر المؤمنین علیه السلام و منظور از فرادی، اطاعت از امامی است که از نسل آن دو، پس از آن دو میآیند.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۵۸
@hadise_shia
#مهدویت
💠 پیوستگے قیام سفیانے با ظهور امام زمان عجل الله تعالے فرجه الشریف
🎙روایات متعددی، بر پیوستگی و نزدیکی این دو حادثه مهم، دلالت میکنند.
🔸این روایات، چند دسته هستند:
🔹دسته اول:
📚 روایاتی که به پیوستگے این دو حادثه تصریح دارد:
🔹امام باقر علیه السلام در حدیثی، پس از اشاره به جنگهای سفیانی، و حمله او به کوفه و مدینه، و فرو رفتن سپاه او در سرزمین بیداء فرموده اند:
🔸... و القائم یومئذٍ بمکة قد اسند ظهره الی الکعبة...
🔹... و قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن روز، در مکه است، و به کعبه تکیه کرده و....
🔸آن حضرت در حدیث دیگری، فرموده اند:
🔹... هُمْ وَ اللَّهِ أَصْحَابُ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یَجْتَمِعُونَ وَ اللَّهِ إِلَیْهِ فِی سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ فَإِذَا جَاءَ إِلَی الْبَیْدَاءِ یَخْرُجُ إِلَیْهِ جَیْشُ السُّفْیَانِیِّ فَیَأْمُرُ اللَّهُ الْأَرْضَ فَتَأْخُذُ بِأَقْدَامِهِم...
🔸... به خداوند سوگند، آنان یاران قائمند؛ به خدا سوگند، در یک لحظه اطرافش گرد میآیند، و چون به بیداء میرسد، سپاه سفیانی به سویش حرکت میکند. پس خداوند به زمین دستور میدهد و زمین پای آنان را میگیرد....
🔹امام صادق علیه السلام نیز در حدیثی، در پاسخ به این سؤال، که فرج شیعیان شما کی خواهد بود، فرموده اند:
🔸... و ظهر السفیانی و اقبل الیمانی و تحرک الحسنیّ... و یستأذن الله فی ظهوره فیطّلع علی ذلک بعض موالیه فیأتی الحسنیّ فیخبره الخبر فیبتدره الحسنیّ الی الخروج فیثبّ علیه اهل مکّة و یقتلونه و یبعثون برأسه الی الشامیّ فیظهر عند ذلک صاحب هذا الامر.
🔹... وقتی که سفیانی ظهور کند، و یمانی آشکار شود، و حسنی جنبش خود را آغاز نماید... و مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از خداوند درباره ظهورش اجازه میخواهد پس یکی از موالیان آن حضرت از این موضوع آگاه میشود و نزد حسنی آمده و او را از خبر، آگاه می کند و حسنی در قیام، بر آن حضرت، پیشی میگیرد، پس مردم مکه بر او شوریده و او را به قتل میرسانند و سرش را نزد شامی میفرستند، پس در این هنگام صاحب این امر ظهور میکند.
🔸این روایت از هم زمانی ظهور با جنبش «شامی» خبر میدهد. شامی یاد شده، به دو دلیل همان سفیانی است:
🔹دلیل اوّل، سایر روایاتی است که آغاز قیام سفیانی را از شام میداند.
🔸دلیل دوم، صدر روایت است که در آن به قیام سفیانی، تصریح شده و نامی از شامی نیامده، و در ادامه به فرستادن سر حسنی برای شامی اشاره شده که نشان میدهد: شامی، همان سفیانی است.
🔹آن حضرت در حدیث دیگری فرموده اند:
🔸السفیانی والقائم فی سنة.
🔹حرکت سفیانی و ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در یک سال است.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_۱۵۲
@hadise_shia
Pasebane Harame Sarallah - Mohammad Komeil.mp3
6.93M
#نوحه
ابےعبداللهیاحسینحسین
حاجمحمدکمیل
@hadise_shia
#تصوف
📚 برهان عقلی، نزد صوفیه
🔺از نظر عرفا و صوفّيه، برهان عقلی، موجب ضلالت و گمراهى است، اين علم، از نظر صوفيه، حجاب است.
🔺آقای محمّد حسين طهرانى، درباره برهان عقلى اين چنين مى نويسد:
«هر كه خواهد به دلايل، خدادان شود، هرچند تمهيد مقدمات ادلّه و براهين، زياده تر خواهد نمود، مقرّر است كه از حقّ دورتر خواهد شد، و موجب ازدياد حيرت و ضلالت خواهد بود». [۱] آرى! آن عيان و شهود، از دليل و برهان، برتر و عالى رتبه تر است، چون معتقدند كه دليل، عصاى مرد نابيناست.
پاى استدلاليان چوبين بود
پاى چوبين سخت بى تمكين بود [۲]
🔺هم چنين مى نويسد:
«قشريين و صاحبان پوستهی بدون مغز و لُبّ؛ آنان كه اهل ظاهرند و اهل تفكر و انديشه اند و بس». [۳]
----------
[۱]: . اللّه شناسى، ج ۲، ص ۱۶۰.
[۲]: . اللّه شناسى، ج ۳، ص ۲۱۱.
[۳]: . اللّه شناسى، ج ۳، ص ۳۹.
@hadise_shia
#فضائلاهلبیت
#حضرتزینب
📚 خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید ملعون
وقتی یزید با چوب خیزران شروع به زدن دندان های مبارک امام حسین علیه السلام نمود، در حالی که شعر معروفش را می سرود… حضرت زینب سلام الله علیها گفت: راست گفتند خدا و رسولش که (عاقبت کسانی که بدی کردند، بسی بدتر بود چرا که آیات خدا را تکذیب کردند و آنها را به ریش خند می گرفتند) یزید! تو گمان می کنی حال که زمین و آسمان بر ما تنگ شده، مانند اسیران بدین سو و بدان سو برده می شویم، از آن روست که خدا ما را خوار کرده و تو را کرامت داده و این امر به خاطر منزلت بلند تو در نزد پروردگار است؟! پس بدین خاطر تکبر می ورزی و با غرور به اطراف خود می نگری، در حالی که شاد و سرمستی! آن هنگام که می بینی دنیا به کام توست و امور بر طبق مراد تو به پیش می رود! همانا به تو مهلت داده شده است و رها شده ای و این همان قول خدای تبارک و تعالی است که فرمود: (کسانی که کفر ورزیدند، نپندارند مهلت دادن ما به آنها برایشان نیکوست، بلکه مهلت شان می دهیم تا بر گناهانشان بیافزایند و برای آنان عذابی خوار کننده خواهد بود.)
ای پسر آزاد شدگان! آیا این عدالت است که تو زنان و کنیزان خود را در پس پرده بنشانی و دختران پیغمبر خدا را اسیر کنی، و صدایشان را در برابر نامحرمان به آه و ناله بلند سازی؟ بر شتر سوار باشند در حالی که دشمنان گرداگردشان را گرفتند، از شهری به شهری دیگر در حرکت باشند، نه کسی مراقب آنان است و نه پناهگاهی دارند، دور و نزدیک به تماشای آنان آمده اند، هیچ سرپرستی از مردانشان آنان را همراهی نمی کند. چگونه می توان انتظار داشت از شخصی که در خصومت به دیده دشمنی و نفرت و حسد و کینه در ما می نگرد، با ما مهربان تر رفتار کند؟! می گویی: «لیت اشیاخی ببدر شهدوا: ای کاش اجدادم که در جنگ بدر کشته شدند، امروز مرا می دیدند.» بی آنکه این جنایت را بزرگ شمری و احساس گناه کنی، در حالی که با چوب دستی ات بر دندان های ابا عبدالله می زنی!
چرا تو سزاوار این اوصاف نباشی که با ریختن خون فرزند پیغمبر خدا و ستارگان زمین از خاندان عبدالمطلب، به زخم ما نمک زدی و آن را به درد آوردی. و چه زود است که همراه آنان در پیشگاه خدا حاضر شوی و آرزو کنی ای کاش کور و کر بودی و هرگز این را نمی گفتی که (اجدادم از این کار شادمان می شدند و سرود شادی سر می دادند!) خدایا، حق ما را بگیر و از کسانی که بر ما ستم کردند، انتقام بگیر. به خدا سوگند تو (با این جنایت) تنها پوست خود را دریدی، و گوشت تنت را قطعه قطعه کردی، و در روز قیامت به اجبار در پیشگاه رسول خدا حاضر خواهی شو؛ همان روزی که خداوند خاندان پیامبر و جگر گوشه هایش را در کنار او در حظیرة القدس گرد می آورد و این همان معنای آیه شریفه است که «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً، بل احیاء عند ربهم یرزقون» (هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند، مُرده مپندار، بلکه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.) و در آنجا آن کس که تو را در رسیدن به حکومت کمک کرده و راه را برایت هموار نموده، عاقبت کار را خواهد دانست،! آنجا که خداوند داور است و محمد شاکی و اعضای بدنت شاهد خواهند بود. و چه بد جایگاهی است برای ستمکاران! و خواهید دانست کدام یک از شما (جایگاهش بدتر است و سپاهیانش ناتوان تر)!
ای دشمن خدا و پسر دشمن خدا! به خدا قسم من هم اکنون تو را حقیر و نا چیز می شمارم و توبیخ و ملامتت را شایسته می دانم؛ اما چه کنم که چشم ها گریان است و سینه ها سوزان! و این امر پس از شهادت حسین دیگر سودی ندارد و ما را آرام نخواهد کرد. دارایی خدا را به آنها می دهند تا محرمات الهی را هتک کنند، لذا می بینید که خون ما از این دستان جاری است و گوشت تنمان زیر دندان های این قوم است و آن بدن های پاکیزه را گرگ های بیابان می درند! حال اگر ما را به عنوان غنیمت برداری، یقین داشته باش که بدهکار خواهی شد روزی که جز اعمالت را نخواهی یافت؛ در آن هنگام تو و پسر مرجانه یکدیگر را صدا می زنید و از هم یاری می طلبید. و تو و یارانت نزد ترازوی عدل الهی (صدای سگان را خواهید داشت) آنگاه که می بینی بهترین توشه ای را که معاویه برایت گذاشته، کشتن دودمان محمد بوده است، به خدا سوگند که از خدا پروا نکردی و من جز به او شکوه نمی برم. پس نقشه بکش و بکوش و عزمت را جزم کن (تا ننگ این جنایت را پاک کنی)؛ اما به خدا قسم تا ابد ننگ این جنایتی را که در حق ما کرده ای، نمی توانی از خود دور کنی.
سپاس خدایی را که عاقبت سروران جوانان اهل بهشت را با سعادت و آمرزش همراه کرد، و بهشت را ارزانی آنان نمود و از خدا می خواهم درجاتشان را متعالی سازد و از فضل بی پایانش به آنان عطا کند که او سرپرست و تواناست.
یزید ساکت بود تا اینکه حضرت زینب خاموش شد، ... بعد از آن یزید دستور داد زنان را همراه امام سجاد علیه السلام، در خانه ای کنار خانه خودش، اسکان دهند. پس از آماده شدن خانه و وسایل مورد نیاز، اسیران به آنجا برده شدند. زنان خاندان معاویه با هم جمع شدند و با گریه و زاری بر امام حسین علیه السلام از آنها استقبال نمودند، این وضعیت تا سه روز ادامه داشت.
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
📚 اهمیت بسیار بالای ولایت امیر المؤمنین علیه السلام
🌺 الْمُفَسِّرُ بِإِسْنَادِهِ إِلَی أَبِی مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیِّ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ ذَاتَ یَوْمٍ یَا عَبْدَ اللَّهِ
🌺 أَحِبَّ فِی اللَّهِ وَ أَبْغِضْ فِی اللَّهِ وَ وَالِ فِی اللَّهِ وَ عَادِ فِی اللَّهِ فَإِنَّهُ لَا تَنَالُ وَلَایَةَ اللَّهِ إِلَّا بِذَلِکَ وَ لَا یَجِدُ رَجُلٌ طَعْمَ الْإِیمَانِ وَ إِنْ کَثُرَتْ صَلَاتُهُ وَ صِیَامُهُ حَتَّی یَکُونَ کَذَلِکَ وَ قَدْ صَارَتْ مُؤَاخَاةُ النَّاسِ یَوْمَکُمْ هَذَا أَکْثَرُهَا فِی الدُّنْیَا عَلَیْهَا یَتَوَادُّونَ وَ عَلَیْهَا یَتَبَاغَضُونَ وَ ذَلِکَ لَا یُغْنِی عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً
فَقَالَ لَهُ وَ کَیْفَ لِی أَنْ أَعْلَمَ أَنِّی قَدْ وَالَیْتُ وَ عَادَیْتُ فِی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ وَلِیُّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّی أُوَالِیَهُ وَ مَنْ عَدُوُّهُ حَتَّی أُعَادِیَهُ فَأَشَارَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله إِلَی عَلِیٍّ علیه السلام فَقَالَ
🌺 أَ تَرَی هَذَا فَقَالَ بَلَی قَالَ وَلِیُّ هَذَا وَلِیُّ اللَّهِ فَوَالِهِ وَ عَدُوُّ هَذَا عَدُوُّ اللَّهِ فَعَادِهِ قَالَ وَالِ وَلِیَّ هَذَا وَ لَوْ أَنَّهُ قَاتِلُ أَبِیکَ وَ وُلْدِکَ وَ عَادِ عَدُوَّ هَذَا وَ لَوْ أَنَّهُ أَبُوکَ أَوْ وُلْدُکَ.
🌸 امام حسن عسکری علیه السّلام از آباء گرام خود نقل کرد که پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله به یکی از اصحاب خود فرمود:
🌸 ای بنده خدا! دوست بدار برای خدا و دشمن بدار برای خدا و محبت داشته باش در راه خدا و دشمنی کنی در راه خدا. هرگز به ولایت خدا نخواهی رسید مگر به همین کار، و شخص، طعم ایمان را نخواهد چشید، اگرچه نماز و روزه زیاد داشته باشد، مگر چنین باشد.
🌸 اکنون مدار دوستی بین مردم، بیشتر در مسائل دنیوی است. بر اساس آن محبت میورزید و بر پایه آن با هم دشمنی میکنید. اما این مطلب آنها را از خدا بی نیاز نمی کند.
عرض کرد: به چه وسیله بدانم دوستی و دشمنی من در راه خدا است؟ و دوست خدا کیست تا او را دوست بدارم؟ و دشمن خدا کیست تا او را دشمن بدارم؟
🌸 پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله اشاره به علی علیه السّلام کرد و فرمود: این را میبینی؟ عرض کرد: آری. فرمود: دوست او دوست خدا است؛ او را دوست بدار و دشمن او دشمن خدا است؛ او را دشمن بدار. فرمود: دوست علی را دوست بدار، گرچه قاتل پدر و فرزندت باشد و دشمن بدار دشمن او را، اگر چه پدر یا فرزندت باشد.
بحار،ج۲۷،ص۵۴
@hadise_shia
با عرض سلام خدمت بزرگواران
از آنجایی که تعداد بازدیدها کم شده، ظاهرا تعداد قابل توجهی از مخاطبین گرامی، به عتبات عالیات مشرف شدند. بنده نیز ان شاء الله تا یک هفته دیگر، عازم هستم. لذا تا بازگشت، پیام جدیدی، بارگذاری نخواهد شد.
التماس دعا