eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
319 دنبال‌کننده
160 عکس
68 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 چهل حدیث از امام کاظم علیه السلام 🌺 ۱. کلید بصیرت 🌺 تَفَقَّهوا فی دینِ اللّهِ، فَإِنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَةِ. 🌺 در دین خدا، تفقّه كنید؛ زیرا دین شناسی، كلید بصیرت است. تحف العقول: ص۴۱۰ ------------------------------ 🌸 ۲. پیری زودرس 🌸 كَثرَةُ الهَمِّ یورِثُ الهَرَمِ. 🌸 فراوانی غصّه، موجب پیری است. تحف العقول: ص ۴۰۳ ------------------------------ 🌺 ۳. صداقت در گفتار 🌺 مَنْ صَدَقَ لِسانُهُ زَكی عَمَلُهُ. 🌺 هر كه زبانش صادق باشد کردارش پاکیزه است. تحف العقول: ص ۳۸۸ ------------------------------ 🌸 ۴. حسن نیت 🌸 مَنْ حَسُنَتْ نیَّتُهُ زیدَ فی رِزْقِهِ. 🌸 هر كه فكر و نیتش نیك باشد، روزی اش زیاد خواهد بود. تحف العقول: ص ۳۸۸ ------------------------------ 🌺 ۵. نیکی به مومنین و خانواده 🌺 مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِإخْوانِهِ وَ أهْلِهِ مُدَّ فی عُمْرِهِ. 🌺 هر كه به دوستان و خانواده اش نیكی و احسان كند، عمرش طولانی خواهد شد. تحف العقول: ص ۳۸۸ ---------------------------------- 🌸 ۶. فریب کاری در معامله و آزار 🌸 لَیسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنینَ الغِشُّ ولَا الأَذی. 🌸 فریب کاری در معامله و آزار رسانی، از اخلاق مؤمنان نیست. الكافی: ج ۸ ص ۱۲۶ ح ۹۵ --------------------------------------- 🌺 ۷. ولخرجی و اسراف 🌺 مَن بَذَّرَ و أَسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ. 🌺 هر كس ولخرجی و اسراف كند، نعمت از او زایل می شود. تحف العقول: ص ۴۰۳ --------------------------------------- 🌸 ۸. راهنمای عاقل 🌸 لِكُلِّ شَیءٍ دَلیلٌ وَ دَلیلُ الْعاقِلِ التَّفَكُّر. 🌸 برای هر چیزی، راهنمائی است و راهنمای شخص عاقل، تفكّر و اندیشه می باشد. تحف العقول: ۳۸۶ ------------------------------------ 🌺 ۹. مشورت 🌺 مَنِ اسْتَشارَ لَمْ یعْدِمْ عِنْدَ الصَّوابِ مادِحا، وَ عِنْدَ الْخَطإ عاذِرا. 🌺 كسی كه مشورت كند، چنانچه درست و صحیح عمل كرده باشد، مورد تعریف و تمجید قرار می گیرد و اگر خطا و اشتباه كند، عذرش پذیرفته است. نزهة الناظر و تنبیه الخاطر: ص ۱۲۳، ح ۱۳ ------------------------------------ 🌸 ۱۰. پرخوابی و بیکاری 🌸 إنَّ اللّهَ جَلَّ و عَزَّ یبغِضُ العَبدَ النَّوّامَ الفارِغَ. 🌸 خداوند عز و جل، بنده پُر خوابِ بیكار را دوست ندارد. الكافی: ج۵ / ص۸۴ / ح۲ -------------------------------------- 🌺 ۱۱. امانت داری 🌺 رَأسُ السَّخاءِ أداءُ الأَمانَةِ. 🌺 سرآمد سخاوت، بازگرداندن امانت است. نزهة الناظر: ص ۱۹۰ ح ۴۰۶ ------------------------------------ 🌸 ۱۲. خلاصه علوم 🌸 وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فی أرْبَعٍ: أوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِیةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّابِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما یخْرِجُكَ عَنْ دینِكَ. 🌸 تمام علوم جامعه، چهار مورد است: اوّلین آن ها این كه پروردگار خود را بشناسی. دوّم، این كه بفهمی (برای وجود تو و نیز برای بقاء حیات تو) چه كارهایی کرده است. سوّم، بدانی كه از تو چه می خواهد. چهارم، معرفت پیدا كنی به آن چیزهائی كه سبب می شود از دین و اعتقادات خود منحرف شوی (یعنی راه خوشبختی و بدبختی خود را بشناسی و در جامعه چشم و گوش بسته حركت نكنی). كافی: ج ۱، ص ۵۰، ح ۱۱ ------------------------------------ 🌺 ۱۳. اسباب رحمت الهی 🌺 إنَّ أهْلَ الاَرضِ مَرْحُومُونَ ما یخافُونَ، وَ أدُّوا الاْمانَةَ، وَ عَمِلُوا بِالْحَقِّ. 🌺 اهل زمین مورد رحمت الهی هستند، مادامی كه خوف و ترس (از گناه و معصیت داشته باشند)، ادای امانت نمایند و به حقّ عمل کنند. تهذیب الا حكام: ج ۶، ص ۳۵۰، ح ۹۹۱ ------------------------------------- 🌸 ۱۴. انسان های دو چهره و دو زبان 🌸 بِئْسَ الْعَبْدُ یكُونُ ذا وَجْهَینِ وَ ذا لِسانَینِ. 🌸 بد بنده ای است آن كه دارای دو چهره و دو زبان می باشد (كه در پیش رو چیزی گوید و پشت سر چیز دیگر). تحف العقول: ص ۲۹۱ ------------------------------------- 🌺 ۱۵. خسارت دیده 🌺 اَلْمَغْبُونُ مَنْ غَبِنَ عُمْرَهُ ساعَة. 🌺 خسارت دیده و ورشكسته كسی است كه عُمْر خود را هر چند به مقدار یك ساعت، بیهوده تلف كرده باشد. نزهة الناظر و تنبیه الخاطر: ص ۱۲۳، ح ۶. ----------------------------------- 🌸 ۱۶. فرق عاقل و جاهل 🌸 ما قُسِّمَ بَینَ الْعِبادِ أفْضَلُ مِنَ الْعَقْلِ، نَوْمُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ سَهَرِالْجاهِلِ. 🌸 چیزی با فضیلت تر و بهتر از عقل، بین بندگان توزیع نشده است، خواب عاقل بهتر از شب زنده داری جاهل است. تحف العقول: ص ۲۱۳، --------------------------------------- 🌺 ۱۷. اداء امانت و راستگویی 🌺 أداءُ الاْمانَةِ وَ الصِّدقُ یجْلِبانِ الرِّزْقَ.
🌺 امانت داری و راست گوئی، موجب جلب روزی می شوند. تحف العقول: ص ۲۹۷ ------------------------------------ 🌸 ۱۸. خیانت و دروغ 🌸 الْخِیانَةُ وَ الْكِذْبُ یجْلِبانِ الْفَقْرَ وَ النِّفاقَ. 🌸 خیانت در امانت و دروغ گوئی موجب فقر و نفاق (دو رویی) می باشد. تحف العقول: ص ۲۹۷ -------------------------------------- 🌺 ۱۹. قدرت معنوی 🌺 مَنْ اَرادَ أنْ یكُونَ أقْوی النّاسِ فَلْیتَوَكَّلْ علَی اللّهِ. 🌺 هركس بخواهد قوی ترینِ مردم باشد باید بر خداوند توکّل نماید. بحارالا نوار: ج ۷۵، ص ۳۲۷، ضمن ح ۴. ----------------------------------- 🌸 ۲۰. اینگونه باش 🌸 أبْلِغْ خَیرا وَ قُلْ خَیرا وَ لا تَكُنْ إمَّعَة. 🌸 خیر برسان و سخن خوب بگو، و خود را بی تفاوت و بی مسئولیت قرار مده. تحف العقول: ص ۳۰۴ --------------------------------------- 🌺 ۲۱. برخورد با عالم و جاهل 🌺 عَظِّمِ العالِمَ لِعِلْمِهِ وَدَعْ مُنازَعَتَهُ، وَ صَغِّرِالْجاهِلَ لِجَهْلِهِ وَ لا تَطْرُدْهُ وَ لكِنْ قَرِّبْهُ وَ عَلِّمْهُ. 🌺 عالم را به جهت علمش تعظیم و احترام كن و با او منازعه منما، و اعتنائی به جاهل مكن ولی طردش هم نگردان، بلكه او را جذب نما و آنچه نمی داند تعلیمش بده. تحف العقول: ص ۲۰۹ ------------------------------------- 🌸 ۲۲. دنیا مانند مار 🌸 مَثَلُ الدّنیا مَثَلُ الْحَیَّةِ، مَسُّها لَینٌ وَ فی جَوْفِهَا السَّمُّ الْقاتِلِ، یحْذَرُهَا الرِّجالُ ذَوِی الْعُقُولِ وَ یهْوی اِلَیهَا الصِّبْیانُ بِأیدیهِمْ. 🌸 مَثَل دنیا همانند مار است كه ظاهر آن نرم و لطیف، ولی در درون آن سمّ كشنده ای است، مردان عاقل و هشیار از آن گریزانند و کودکان به سمت آن می روند. تحف العقول: ص ۲۹۲ -------------------------------- 🌺 ۲۳. دنیا مانند آب دریا 🌺 مَثَلُ الدُّنیا مَثَلُ ماءِ الْبَحْرِ كُلَّما شَرِبَ مِنْهُ الْعطْشانُ اِزْدادَ عَطَشا حَتّی یقْتُلُهُ. 🌺 مثَل دنیا (و اموال و زیورآلات و تجمّلات آن) همانند آب دریا است كه انسانِ تشنه، هر چه از آن بیاشامد بیشتر تشنه می شود و آنقدر می نوشد تا هلاك شود. تحف العقول: ص ۲۹۲ ----------------------------------- 🌸 ۲۴. ترک اهل بیت 🌸 مَنْ تَرَكَ أهْلَ بَیتِ نَبیهِ ضَلَّ. 🌸 هركس اهل بیت پیامبر را رها كند گمراه می گردد. اصول كافی: ج ۱ ص ۷۲ ح ۱۰. ----------------------------------- 🌺 ۲۵. مشقت در کودکی 🌺 یُسْتَحَبُّ غَرامَةُ الْغُلامِ فی صِغَرِهِ لِیكُونَ حَلیما فی كِبَرِهِ. 🌺 بهتر است پسر را در دوران كودكی به كارهای مختلف و سخت، وادار نمائی تا در بزرگی حلیم و بردبار باشد. وسائل الشّیعة: ج ۲۱، ص ۴۷۹، ح ۲۷۸۰۵. ----------------------------------- 🌸 ۲۶. توسعه برای خانواده 🌸 ینْبَغی لِلرَّجُلِ أنْ یوَسِّعَ عَلی عَیالِهِ لِئَلاّ یتَمَنَّوْا مَوْتَهَ. 🌸 سزاوار است مرد نسبت به اهل منزل خود دست و دل باز باشد و در حدّ توان رفع نیاز كند تا آرزوی مرگش را ننمایند. وسائل الشّیعة: ج ۲۱، ص ۴۷۹، ح ۲۷۸۰۵. -------------------------------- 🌺 ۲۷. محاسبه نفس 🌺 لَیسَ مِنّا مَنْ لَمْ یحاسِبْ نَفْسَهُ فی كُلِّ یوْمٍ، فَإِنْ عَمِلَ حَسَنا إسْتَزادَ اللّهَ، وَ إنْ عَمِلَ سَیئا اسْتَغْفَرَ اللّهَ وَ تابَ اِلَیهِ. 🌺 از شیعیان و دوستان ما نیست، كسی كه هر روز محاسبه نَفْس و بررسی اعمال خود را نداشته باشد، كه اگر چنانچه اعمالش خوب بوده، از خدا بخواهد بر آن ها بیفزاید و اگر زشت و ناپسند بوده است، از خداوند طلب مغفرت و آمرزش كند و جبران نماید. وسائل الشّیعة: ج ۱۶، ص ۹۵، ح ۲۱۰۷۴. ------------------------------------ 🌸 ۲۸. عمل از روی درایت 🌸 قَلیلُ الْعَمَلِ مِنَ الْعاقِلِ مَقْبُولٌ مُضاعَفٌ وَ كَثیرُ الْعَمَلِ مِنْ أهْلِ الْهَوی وَالْجَهْلِ مَرْدُودٌ. 🌸 اعمال شخص عاقل، مقبول است و چند برابر أجر خواهد داشت، ولی شخص نادان و هوسران گرچه زیاد كار و خدمت و عبادت كند، پذیرفته نخواهد بود. الكافی: ج ۱ ص ۱۷ ح ۱۲. ------------------------------------ 🌺 ۲۹. محبوب ترین بنده 🌺 إنَّ أحَبَّ عِبادِ اللّهِ إلَى اللّهِ المُتَّقِی التّائِبُ. 🌺 محبوب ترینِ بندگان در نزد خداوند، پرهیزگار توبه كننده است. تفسیر القمّی: ج ۲ ص ۳۷۷ ----------------------------------- 🌸 ۳۰. طلب روزی حلال 🌸 مَن طَلَبَ هذَا الرِّزقَ مِن حِلِّهِ لِیعودَ بِهِ عَلى نَفسِهِ و عِیالِهِ، كانَ كَالمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللّهِ عز و جل. 🌸 هر كس روزى را از حلالش بجوید تا آن را براى خود و خانواده اش فراهم آورَد، مانند مجاهدِ در راه خداوند عز و جل است. الكافی: ج ۵ ص ۹۳ ح ۳ ------------------------------------ 🌺 ۳۱. پذیرایی از مهمان 🌺 إنَّ رَسولَ اللّهِ كانَ إذا أتاهُ الضَّیفُ أكَلَ مَعَهُ، ولَم یرفَع یدَهُ مِنَ الخوانِ حَتّى یرفَعَ الضَّیفُ یدَهُ.
🌺 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، هر گاه برایشان مهمان مى آمد، با او غذا مى خوردند و دست از سفره نمى كشیدند، تا آن كه مهمان، دست مى كشید. الكافی: ج ۶ ص ۲۸۶ ح ۴ ---------------------------------- 🌸 ۳۲. یاد مرگ 🌸 عندَ قَبرٍ : إنّ شیئا هذا آخِرُهُ لَحَقیقٌ أن یزهَدَ فی أوَّلِهِ، و إنّ شیئا هذا أوَّلُهُ لَحَقیقٌ أن یُخافَ آخِرُهُ. 🌸 در كنار یك قبر فرمودند: چیزى كه پایانش این است (یعنی دنیا)، سزاست كه از همان آغاز، دل از آن بركَنند و چیزى كه آغازش این است (یعنی آخرت)، بجاست كه از پایانش بترسند. معانی الأخبار: ص۳۴۳ ---------------------------------- 🌺 ۳۳. عاقل و دروغگویی 🌺 إنّ العاقِلَ لا یكذِبُ و إن كانَ فیهِ هَواهُ. 🌺 خردمند دروغ نمى گوید، اگر چه منافع او در آن باشد. بحار الأنوار: ج۷۸ / ص۳۰۵ ------------------------------------- 🌸 ۳۴. نوع نگاه به دنیا 🌸 كُن فِی الدُّنیا كَساكِنِ دارٍ لَیسَت لَهُ، إنَّما ینتَظِرُ الرَّحیلَ. 🌸 در دنیا، مانند كسى باش كه در خانه اى ساكن است كه مال او نیست و منتظر رفتن است. تحف العقول: ص ۳۹۸ ---------------------------------- 🌺 ۳۵. با ارزش ترین مردم 🌺 إنَّ أعظَمَ النّاسِ قَدرا الَّذی لا یرَى الدُّنیا لِنَفسِهِ خَطَرا. 🌺 با ارزش ترینِ مردم، كسى است كه براى دنیا ارزشى قائل نباشد. الكافی: ج ۱ ص ۱۹ ح ۱۲ --------------------------------- 🌸 ۳۶. شاد کردن مومن 🌸 مَن أدخَلَ عَلى مُؤمِنٍ سُروراً فَرَّحَ اللَّهُ قَلبَهُ یومَ القیامَةِ. 🌸 هر كس مؤمنى را شاد كند، خداوند در روز رستاخیز، او را دل شاد خواهد كرد. الكافی: ج ۲ ص ۱۹۷ ح ۲ ----------------------------------- 🌺 ۳۷. غیبت 🌺 مَلعونٌ مَنِ اغتابَ أخاهُ. 🌺 از رحمت خدا دور است، كسى كه از برادر مومنش غیبت كند. بحار الأنوار: ج۷۸ / ص۳۳۳ ----------------------------------- 🌸 ۳۸. جهاد زن 🌸 جِهادُ المَرأةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ. 🌸 جهاد زن، خوب شوهردارى كردن است. الكافی: ج۵ / ص۵۰۷ --------------------------------- 🌺 ۳۹. نخستین احسان به فرزند 🌺 أوَّلُ ما یبَرُّ الرَّجُلُ وَلَدَهُ أن یسَمِّیهُ بِاسمٍ حَسَنٍ. 🌺 نخستین احسانى كه مرد به فرزند خود مى كند، این است كه نام نیكویى برایش انتخاب كند. الكافی: ج۶ / ص۱۸ ----------------------------------- 🌸 ۴۰. عمل به وعده به کودکان 🌸 إذا وَعَدتُمُ الصِّغارَ فأوفُوا لَهُم. 🌸 هرگاه به كودكان وعده اى دادید، به آن عمل كنید. بحار الأنوار: ج۱۰۴ / ص۷۳ --------------------------------- 🌺 ۴۱. عزت در گرو حفظ زبان 🌺 اِحفَظْ لِسانَكَ تَعِزَّ. 🌺 زبانت را نگه دار تا عزیز گردى. الكافی: ج۲ / ص۱۱۳ --------------------------------- 🌸 ۴۲. ترس از خدا در تنهایی 🌸 لیسَ مِن شیعَتِنا مَن خَلا ثُمّ لَم یرُعْ قلبُهُ. 🌸 شیعه ما نیست كسى كه در تنهایى و خلوت، دلش ترسان [از خدا] نباشد. بصائر الدرجات: ص۲۴۷ @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 سوره مبارکه سبأ 🌺 وَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ مَا بَلَغُوا مِعْشَارَ مَا آتَیْنَاهُمْ فَکَذَّبُوا رُسُلِی فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ (۴۵) 🌺 و کسانی که پیش از اینان بودند (نیز) تکذیب کردند، در حالی که اینان به یک دهم آن چه بدیشان داده بودیم نرسیده اند. (آری) فرستادگان مرا دروغ شمردند؛ پس چگونه بود کیفر من؟ 🌸 علی بن ابراهیم، از علی بن حسین، از احمد بن ابی عبد الله، از علی بن حکم، از سیف بن عمیره، از حسّان، از هشام بن عمّار ... از آن حضرت روایت می‌کند که پیرامون تفسیر آیه «وَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ مَا بَلَغُوا مِعْشَارَ مَا آتَیْنَاهُمْ فَکَذَّبُوا رُسُلِی فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ» فرمود: 🌸 کسانی که پیش از آنان بودند، پیامبران خود را تکذیب کردند، در حالی که آن چه به پیامبران آنان، ارزانی داشتیم، یک دهم آن چه به محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله داده ایم، نیست. @hadise_shia
🌺 روز مباهله مبارک 🌺
💠 مفهوم متداول مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است، بدین ترتیب که، افرادى که با هم، درباره یک مسأله مهم مذهبى گفتگو دارند، در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا و مجازات کند. 💠 خداى متعال در آیه 61 سوره «آل عمران» مى فرماید: (هر گاه بعد از علم و دانش که [درباره مسیح] براى تو آمده [باز] کسانى با تو در آن به محاجّه و ستیز برخاستند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت مى کنیم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت مى نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود [کسانى که به منزله جان ما هستند] دعوت مى کنیم، شما هم از نفوس خود دعوت کنید، سپس مباهله مى کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار مى دهیم)؛ 💠 مفسرین گفته اند: این آیه و آیات قبل از آن، درباره هیأت نجرانى (مسیحیان) و گروهى که با آنها بودند نازل شده است، آنها خدمت پیامبر (صلى الله علیه و آله) رسیده، عرض کردند: آیا هرگز دیده اى فرزندى بدون پدر متولد شود؟ 💠 در این هنگام آیه «اِنَّ مَثَلَ عِیْسى عِنْدَ اللّهِ...» (مَثَل عیسی نزد خدا، مَثَل آدم است که او را از خاک، خلق کرد) نازل شد و هنگامى که پیامبر (صلى الله علیه و آله) آنها را به مباهله دعوت کرد، آنها تا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند و پس از مراجعه به شخصیت هاى نجران، اسقف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت: 💠 «شما فردا به محمّد (صلى الله علیه و آله) نگاه کنید، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسید، و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید؛ زیرا چیزى در بساط ندارد». 💠 فردا که شد پیامبر (صلى الله علیه و آله) آمدند، در حالى که دست على بن ابیطالب (علیه السلام) را گرفته بود و حسن و حسین (علیهما السلام) در پیش روى او راه مى رفتند، و فاطمه (علیها السلام) پشت سرش بود. 💠 نصارى نیز بیرون آمدند در حالى که اسقف آنها پیشاپیششان بود، هنگامى که نگاه کرد، دید پیامبر (صلى الله علیه و آله) با آن چند نفر آمدند، درباره آنها سؤال کرد، به او گفتند: «این پسر عمو و داماد او و محبوب ترین خلق خدا، نزد او است و این دو پسر، فرزندان دختر او هستند و آن بانوى جوان، دخترش فاطمه (علیها السلام) است که عزیزترین مردم نزد او، و نزدیک ترین افراد به قلب او است...». 💠 یک نصرانی به اسقف گفت: «براى مباهله قدم پیش گذار». گفت: نه، من مردى را مى بینم که نسبت به مباهله، با کمال جرأت اقدام مى کند و من مى ترسم راستگو باشد، و اگر راستگو باشد، به خدا یک سال بر ما نمى گذرد که در تمام دنیا یک نصرانى که آب بنوشد وجود نخواهد داشت. 💠 اسقف به پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) عرض کرد: «اى ابوالقاسم! ما با تو مباهله نمى کنیم، بلکه مصالحه مى کنیم، با ما مصالحه کن، پیامبر (صلى الله علیه و آله) با آنها مصالحه کرد که دو هزار حُلَّه (قواره پارچه خوب لباس) که حداقل قیمت هر حُلّه، چهل درهم باشد، و عاریت دادن سى دست زره، و سى عدد نیزه، و سى رأس اسب، ... و عهد نامه اى در این زمینه نوشته شد. 💠 و در روایتى آمده است: اسقف مسیحیان به آنها گفت: «من صورت هائى را مى بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند کوه ها را از جا برکند، چنین خواهد کرد، هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد، و یک نصرانى تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند» @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 چگونگےقیام‌سفیانے 🎙درباره این موضوع، که به قدرت رسیدن سفیانی در شام، با کودتاست و یا بر اساس قوانین رایج در آن سرزمین، اظهارنظر قطعی نمی توان کرد. اما شواهدی وجود دارد که کودتایی بودن این حرکت را تأیید می‌کند، از جمله: 🎙۱. روایاتی که بر درگیری سفیانی، با دیگر مدعیان حکومت و پیروز شدن او دلالت دارد؛ چنان که امام باقر علیه السلام در حدیثی فرموده اند: 🔹... اوّلین سرزمینی که خراب می‌شود، شام است. در این هنگام سه پرچم با یک دیگر به نزاع بر می‌خیزند: پرچم اصهب و ابقع و سفیانی. سفیانی با ابقع مواجه می‌شود، با یک دیگر می‌جنگند. سفیانی او و یارانش را می‌کشد، و پس از آن اصهب را می‌کشد.... 🎙۲. روایتی که بر پنهان کاری فوق العاده سفیانی و زندگی مخفیانه او دلالت دارد. انتخاب این شیوه زندگی، می‌تواند قرینه ای بر به قدرت رسیدن او از طریق کودتا باشد. امام صادق علیه السلام در این باره فرموده اند: 🔸... خباثت او به حدّی است که مادر فرزندش را زنده دفن می‌کند، از ترس این که مکان او را گزارش دهد.... 🎙۳. روایتی که بر آشفتگی اوضاع شام، در زمان به قدرت رسیدن سفیانی دلالت دارد، که با وجود چنین اوضاع آشفته‌ای، انتخاب رهبر، به شکل دموکراتیک بعید به نظر می‌رسد. امام باقر علیه السلام در این باره فرموده اند: 🔹... ای جابر، در آن سال، در تمام سرزمین‌های ناحیه مغرب، اختلاف فراوانی خواهد افتاد، و اوّلین سرزمینی که ویران می‌شود، شام است. @hadise_shia
عاشقان‌کم‌کم‌به‌شور‌و‌التهاب‌افتاده‌اند بهراحیای‌محرم‌در‌شتاب‌افتاده‌اند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 مخالفت با عقل در مسلك صوفيان 🔦 هر كسى با اهل عرفان و تصوّف آشنايى داشته باشد، مى داند كه آنان براى كشف حقايق، به مكاشفه و شهود متمسّك مى شوند و طريق عقلى را نمى پذيرند. 🔦 آقای مطهرى مى نويسد: «عرفا بيش از اندازه، عقل را تحقير كرده اند ... در مرحله تحقير عقل، گاهى تا حدّ افراط هم جلو رفته اند، يعنى اساساً تفكر و تعقل و منطق و استدلال و برهان را سخت بى اعتبار معرّفى كرده اند تا آن جا كه آن را حجاب اكبر هم ناميده اند». 🔹مجموعه آثار، ج ۲۳، ص ۲۱۳. --------------------------------------------------- 🧯آقای جلال الدين آشتيانى می گوید: «بزرگان فرموده اند: فكر و نظر و مبدأ ادراكات حصولى، حجاب (است)، و علم حاصل از اين طريق، حجاب اكبر است». 🔹مقدمه فصوص قيصرى، ج ۱، ص ۱۳۸ --------------------------------------------------- 🧯ابن عربى مى نويسد: نه فكر و نه قواعدى كه عقلاء با كمك فكر خود گفته اند، هيچ كدام قادر به ارائه ى علم صحيح نمى باشد. 🔹فتوحات مكيه، ج ۱، ص ۲۱۸ --------------------------------------------------- 🧯در جای دیگر می‌گويد: راه و روش علم نظرى، با علم اعطايى مختلف است. در علم نظرى، از راه تفكّر تحصيل مى شود ولى در علم وهبى، فيض الهى لازم است، كه همين، طريقه اصحاب ماست، كه آنان اهل فكر نيستند، ... مقصودم از اصحاب ما، اصحاب قلوب و مشاهدات و مكاشفات است، نه عابدان و نه زاهدان و نه همه صوفّيه، مگر آن‌ها كه اهل حقيقت و تحقيق‌اند. هر عاقلى، حكمت را دوست دارد، جز آن كه، فكر اشتباهشان در مباحث الهى، زيادتر است از مواردى كه به حقّ رسيده اند. آنان اگر حكمت را از خدا مى گرفتند نه از راه فكر، در همه مسائل به حقّ مى رسيدند. 🔹فتوحات مكيه، ج ۲، ص ۵۲۳ --------------------------------------------------- 🧯در جای دیگر می‌گوید: علوم هلاك كننده اى را ملاحظه كردم، كه احدى به آن مشغول نمى شود، مگر آن كه هلاك مى شود، آن علوم عقلى است. 🔹فتوحات مكيه، ج ۲، ص ۵۸۴ --------------------------------------------------- 🧯آقای محمّد حسين طهرانى می گوید: آنان که عمر خود را در معقولات، صرف کردند، گمان کردند، به مقصد حقیقی رسیده اند، پس، از شواهد دیگر، محروم شدند، و در ضلالت، گم شدند. 🔹اللّه شناسى، ج ۲، ص ۸۵ --------------------------------------------------- 🧯مولوى مى گويد: پاى استدلاليان چوبين بود پاى چوبين سخت بى تمكين بود 🔹مثنوى، دفتر اوّل، ص ۹۶ --------------------------------------------------- 🧯شبسترى مى گويد: به قياسات عقل يونانى نرسد كس به ذوق ايمانى عقل، خود كيست، تا به منطق و رأى ره برد تا جناب پاك خداى گر به منطق كسى ولى بودى شيخ سنّت ابو على بودى ور چه او را دو صد شفا باشد چون حبيب اعجمى كجا باشد ابلهى با صفا و قلب سليم بهتر از زيركى و رأى سقيم 🔹نسايم گلشن راز @hadise_shia
30.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صوفیان: اگه حرف ما رو قبول نکنید، معلوم می‌شه وسواسی هستید. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 اهل‌بیت علیهم‌السلام، باید محور زندگی ما باشند 🌺 الأمالی للصدوق ابْنُ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ مُقْبِلٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام قَالَ: 🌺 مَنْ جَالَسَ لَنَا عَائِباً أَوْ مَدَحَ لَنَا قَالِیاً أَوْ وَاصَلَ لَنَا قَاطِعاً أَوْ قَطَعَ لَنَا وَاصِلًا أَوْ وَالَی لَنَا عَدُوّاً أَوْ عَادَی لَنَا وَلِیّاً فَقَدْ کَفَرَ بِالَّذِی أَنْزَلَ السَّبْعَ الْمَثَانِیَ وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ. 🌸 هشام بن سالم از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل کرد که فرمود: هر کس با عیب‌جوی ما هم‌نشین باشد، یا از دشمن و کینه توز ما تعریف کند، و با کسی که با ما قطع رابطه نموده، هم‌بستگی داشته باشد، یا با کسی که با ما پیوسته است، قطع رابطه نماید، یا دشمن ما را دوست بدارد، یا دوست ما را دشمن بدارد، کافر شده است به خدایی که سبع مثانی (سوره حمد) و قرآن کریم را نازل کرده است. بحار،ج۲۷،ص۵۲ @hadise_shia
ای کشته دور از وطن.mp3
4.82M
ای‌کشته‌ی‌دور‌از‌وطن محمودکریمے @hadise_shia