#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکه سبأ
🌺 وَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ مَا بَلَغُوا مِعْشَارَ مَا آتَیْنَاهُمْ فَکَذَّبُوا رُسُلِی فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ (۴۵)
🌺 و کسانی که پیش از اینان بودند (نیز) تکذیب کردند، در حالی که اینان به یک دهم آن چه بدیشان داده بودیم نرسیده اند. (آری) فرستادگان مرا دروغ شمردند؛ پس چگونه بود کیفر من؟
🌸 علی بن ابراهیم، از علی بن حسین، از احمد بن ابی عبد الله، از علی بن حکم، از سیف بن عمیره، از حسّان، از هشام بن عمّار ... از آن حضرت روایت میکند که پیرامون تفسیر آیه «وَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ مَا بَلَغُوا مِعْشَارَ مَا آتَیْنَاهُمْ فَکَذَّبُوا رُسُلِی فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ» فرمود:
🌸 کسانی که پیش از آنان بودند، پیامبران خود را تکذیب کردند، در حالی که آن چه به پیامبران آنان، ارزانی داشتیم، یک دهم آن چه به محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله داده ایم، نیست.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۵۷
@hadise_shia
#مباهله
#فضائلاهلبیت
💠 مفهوم متداول مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است، بدین ترتیب که، افرادى که با هم، درباره یک مسأله مهم مذهبى گفتگو دارند، در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا و مجازات کند.
💠 خداى متعال در آیه 61 سوره «آل عمران» مى فرماید: (هر گاه بعد از علم و دانش که [درباره مسیح] براى تو آمده [باز] کسانى با تو در آن به محاجّه و ستیز برخاستند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت مى کنیم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت مى نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود [کسانى که به منزله جان ما هستند] دعوت مى کنیم، شما هم از نفوس خود دعوت کنید، سپس مباهله مى کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار مى دهیم)؛
💠 مفسرین گفته اند: این آیه و آیات قبل از آن، درباره هیأت نجرانى (مسیحیان) و گروهى که با آنها بودند نازل شده است، آنها خدمت پیامبر (صلى الله علیه و آله) رسیده، عرض کردند: آیا هرگز دیده اى فرزندى بدون پدر متولد شود؟
💠 در این هنگام آیه «اِنَّ مَثَلَ عِیْسى عِنْدَ اللّهِ...» (مَثَل عیسی نزد خدا، مَثَل آدم است که او را از خاک، خلق کرد) نازل شد و هنگامى که پیامبر (صلى الله علیه و آله) آنها را به مباهله دعوت کرد، آنها تا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند و پس از مراجعه به شخصیت هاى نجران، اسقف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت:
💠 «شما فردا به محمّد (صلى الله علیه و آله) نگاه کنید، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسید، و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید؛ زیرا چیزى در بساط ندارد».
💠 فردا که شد پیامبر (صلى الله علیه و آله) آمدند، در حالى که دست على بن ابیطالب (علیه السلام) را گرفته بود و حسن و حسین (علیهما السلام) در پیش روى او راه مى رفتند، و فاطمه (علیها السلام) پشت سرش بود.
💠 نصارى نیز بیرون آمدند در حالى که اسقف آنها پیشاپیششان بود، هنگامى که نگاه کرد، دید پیامبر (صلى الله علیه و آله) با آن چند نفر آمدند، درباره آنها سؤال کرد، به او گفتند: «این پسر عمو و داماد او و محبوب ترین خلق خدا، نزد او است و این دو پسر، فرزندان دختر او هستند و آن بانوى جوان، دخترش فاطمه (علیها السلام) است که عزیزترین مردم نزد او، و نزدیک ترین افراد به قلب او است...».
💠 یک نصرانی به اسقف گفت: «براى مباهله قدم پیش گذار». گفت: نه، من مردى را مى بینم که نسبت به مباهله، با کمال جرأت اقدام مى کند و من مى ترسم راستگو باشد، و اگر راستگو باشد، به خدا یک سال بر ما نمى گذرد که در تمام دنیا یک نصرانى که آب بنوشد وجود نخواهد داشت.
💠 اسقف به پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) عرض کرد: «اى ابوالقاسم! ما با تو مباهله نمى کنیم، بلکه مصالحه مى کنیم، با ما مصالحه کن، پیامبر (صلى الله علیه و آله) با آنها مصالحه کرد که دو هزار حُلَّه (قواره پارچه خوب لباس) که حداقل قیمت هر حُلّه، چهل درهم باشد، و عاریت دادن سى دست زره، و سى عدد نیزه، و سى رأس اسب، ... و عهد نامه اى در این زمینه نوشته شد.
💠 و در روایتى آمده است: اسقف مسیحیان به آنها گفت: «من صورت هائى را مى بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند کوه ها را از جا برکند، چنین خواهد کرد، هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد، و یک نصرانى تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند»
@hadise_shia
#مهدویت
#سفیانی
💠 چگونگےقیامسفیانے
🎙درباره این موضوع، که به قدرت رسیدن سفیانی در شام، با کودتاست و یا بر اساس قوانین رایج در آن سرزمین، اظهارنظر قطعی نمی توان کرد. اما شواهدی وجود دارد که کودتایی بودن این حرکت را تأیید میکند، از جمله:
🎙۱. روایاتی که بر درگیری سفیانی، با دیگر مدعیان حکومت و پیروز شدن او دلالت دارد؛ چنان که امام باقر علیه السلام در حدیثی فرموده اند:
🔹... اوّلین سرزمینی که خراب میشود، شام است. در این هنگام سه پرچم با یک دیگر به نزاع بر میخیزند: پرچم اصهب و ابقع و سفیانی. سفیانی با ابقع مواجه میشود، با یک دیگر میجنگند. سفیانی او و یارانش را میکشد، و پس از آن اصهب را میکشد....
🎙۲. روایتی که بر پنهان کاری فوق العاده سفیانی و زندگی مخفیانه او دلالت دارد. انتخاب این شیوه زندگی، میتواند قرینه ای بر به قدرت رسیدن او از طریق کودتا باشد. امام صادق علیه السلام در این باره فرموده اند:
🔸... خباثت او به حدّی است که مادر فرزندش را زنده دفن میکند، از ترس این که مکان او را گزارش دهد....
🎙۳. روایتی که بر آشفتگی اوضاع شام، در زمان به قدرت رسیدن سفیانی دلالت دارد، که با وجود چنین اوضاع آشفتهای، انتخاب رهبر، به شکل دموکراتیک بعید به نظر میرسد. امام باقر علیه السلام در این باره فرموده اند:
🔹... ای جابر، در آن سال، در تمام سرزمینهای ناحیه مغرب، اختلاف فراوانی خواهد افتاد، و اوّلین سرزمینی که ویران میشود، شام است.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_۱۵۰_بااندکیتصرف
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوحه
مےزنهقلبم
حسینطاهری
@hadise_shia
#تصوف
📚 مخالفت با عقل در مسلك صوفيان
🔦 هر كسى با اهل عرفان و تصوّف آشنايى داشته باشد، مى داند كه آنان براى كشف حقايق، به مكاشفه و شهود متمسّك مى شوند و طريق عقلى را نمى پذيرند.
🔦 آقای مطهرى مى نويسد:
«عرفا بيش از اندازه، عقل را تحقير كرده اند ... در مرحله تحقير عقل، گاهى تا حدّ افراط هم جلو رفته اند، يعنى اساساً تفكر و تعقل و منطق و استدلال و برهان را سخت بى اعتبار معرّفى كرده اند تا آن جا كه آن را حجاب اكبر هم ناميده اند».
🔹مجموعه آثار، ج ۲۳، ص ۲۱۳.
---------------------------------------------------
🧯آقای جلال الدين آشتيانى می گوید:
«بزرگان فرموده اند: فكر و نظر و مبدأ ادراكات حصولى، حجاب (است)، و علم حاصل از اين طريق، حجاب اكبر است».
🔹مقدمه فصوص قيصرى، ج ۱، ص ۱۳۸
---------------------------------------------------
🧯ابن عربى مى نويسد:
نه فكر و نه قواعدى كه عقلاء با كمك فكر خود گفته اند، هيچ كدام قادر به ارائه ى علم صحيح نمى باشد.
🔹فتوحات مكيه، ج ۱، ص ۲۱۸
---------------------------------------------------
🧯در جای دیگر میگويد:
راه و روش علم نظرى، با علم اعطايى مختلف است. در علم نظرى، از راه تفكّر تحصيل مى شود ولى در علم وهبى، فيض الهى لازم است، كه همين، طريقه اصحاب ماست، كه آنان اهل فكر نيستند، ... مقصودم از اصحاب ما، اصحاب قلوب و مشاهدات و مكاشفات است، نه عابدان و نه زاهدان و نه همه صوفّيه، مگر آنها كه اهل حقيقت و تحقيقاند.
هر عاقلى، حكمت را دوست دارد، جز آن كه، فكر اشتباهشان در مباحث الهى، زيادتر است از مواردى كه به حقّ رسيده اند. آنان اگر حكمت را از خدا مى گرفتند نه از راه فكر، در همه مسائل به حقّ مى رسيدند.
🔹فتوحات مكيه، ج ۲، ص ۵۲۳
---------------------------------------------------
🧯در جای دیگر میگوید:
علوم هلاك كننده اى را ملاحظه كردم، كه احدى به آن مشغول نمى شود، مگر آن كه هلاك مى شود، آن علوم عقلى است.
🔹فتوحات مكيه، ج ۲، ص ۵۸۴
---------------------------------------------------
🧯آقای محمّد حسين طهرانى می گوید:
آنان که عمر خود را در معقولات، صرف کردند، گمان کردند، به مقصد حقیقی رسیده اند، پس، از شواهد دیگر، محروم شدند، و در ضلالت، گم شدند.
🔹اللّه شناسى، ج ۲، ص ۸۵
---------------------------------------------------
🧯مولوى مى گويد:
پاى استدلاليان چوبين بود
پاى چوبين سخت بى تمكين بود
🔹مثنوى، دفتر اوّل، ص ۹۶
---------------------------------------------------
🧯شبسترى مى گويد:
به قياسات عقل يونانى
نرسد كس به ذوق ايمانى
عقل، خود كيست، تا به منطق و رأى
ره برد تا جناب پاك خداى
گر به منطق كسى ولى بودى
شيخ سنّت ابو على بودى
ور چه او را دو صد شفا باشد
چون حبيب اعجمى كجا باشد
ابلهى با صفا و قلب سليم
بهتر از زيركى و رأى سقيم
🔹نسايم گلشن راز
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
📚 اهلبیت علیهمالسلام، باید محور زندگی ما باشند
🌺 الأمالی للصدوق ابْنُ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ مُقْبِلٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام قَالَ:
🌺 مَنْ جَالَسَ لَنَا عَائِباً أَوْ مَدَحَ لَنَا قَالِیاً أَوْ وَاصَلَ لَنَا قَاطِعاً أَوْ قَطَعَ لَنَا وَاصِلًا أَوْ وَالَی لَنَا عَدُوّاً أَوْ عَادَی لَنَا وَلِیّاً فَقَدْ کَفَرَ بِالَّذِی أَنْزَلَ السَّبْعَ الْمَثَانِیَ وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ.
🌸 هشام بن سالم از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل کرد که فرمود: هر کس با عیبجوی ما همنشین باشد، یا از دشمن و کینه توز ما تعریف کند، و با کسی که با ما قطع رابطه نموده، همبستگی داشته باشد، یا با کسی که با ما پیوسته است، قطع رابطه نماید، یا دشمن ما را دوست بدارد، یا دوست ما را دشمن بدارد، کافر شده است به خدایی که سبع مثانی (سوره حمد) و قرآن کریم را نازل کرده است.
بحار،ج۲۷،ص۵۲
@hadise_shia
ای کشته دور از وطن.mp3
4.82M
#نوحه
ایکشتهیدورازوطن
محمودکریمے
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
💠 سوره مبارکه سبأ
🌺 قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ (۴۶)
🌺 بگو: من فقط به شما یک اندرز میدهم که دوتایی و به تنهایی برای خدا به پا خیزید، سپس بیندیشید که رفیق شما هیچ گونه دیوانگی ندارد، او شما را از عذاب سختی که در پیش است جز هشدار دهنده ای (بیش) نیست.
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
#سوره_سبأ
🌺 سوره مبارکه سبأ، آیه شریفه ۴۶
🌸 علی بن ابراهیم، از جعفر بن محمد، از عبد الکریم بن عبد الرحیم، از محمد بن علی، از محمد بن فُضیل، از ابو حمزه ثمالی روایت میکند که گفت:
🌺 از امام باقر علیه السلام تفسیر آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ» را پرسیدم و حضرت پاسخ داد: یعنی شما را تنها به ولایت علی علیه السلام پند میدهم و سفارش میکنم.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۵۸
@hadise_shia
🌸 محمد بن عباس، از احمد بن محمد نوفلی، از یعقوب بن یزید روایت میکند که گفت: از امام صادق علیه السلام تفسیر آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی» را پرسیدم و حضرت فرمودند:
🌺 منظور، پند به ولایت است.
راوی میگوید: به حضرت عرض کردم: ماجرای نازل شدن این آیه چگونه بوده است؟
🌸 حضرت پاسخ دادند: چون رسول خدا صلی الله علیه و آله، امیر المؤمنین علیه السلام را جانشین خود برای مردم قرار داد، و فرمود: هر که من مولای او هستم، علی، مولای اوست، مردی شروع به سخن گفتن پشت سر رسول خدا صلی الله علیه و آله کرده و گفت: محمد (صلی الله علیه و آله) هر روز ما را به امر جدیدی فرا میخواند و شروع کرده به این که اهل بیت خود را بر ما مسلط سازد. این گونه بود که خداوند عزّ و جلّ درباره این موضوع، آیه ای را بر پیامبر خود نازل کرد و فرمود: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ» یعنی پس از من، آن چه را که پروردگارتان بر شما واجب ساخته است را، به شما ابلاغ کرده ام.
🌺 راوی میگوید: عرض کردم: پس معنای سخن خداوند که فرمود: «أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی» چیست؟ حضرت پاسخ داد: منظور از مَثنی، اطاعت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر المؤمنین علیه السلام و منظور از فرادی، اطاعت از امامی است که از نسل آن دو، پس از آن دو میآیند.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۵۸
@hadise_shia
#مهدویت
💠 پیوستگے قیام سفیانے با ظهور امام زمان عجل الله تعالے فرجه الشریف
🎙روایات متعددی، بر پیوستگی و نزدیکی این دو حادثه مهم، دلالت میکنند.
🔸این روایات، چند دسته هستند:
🔹دسته اول:
📚 روایاتی که به پیوستگے این دو حادثه تصریح دارد:
🔹امام باقر علیه السلام در حدیثی، پس از اشاره به جنگهای سفیانی، و حمله او به کوفه و مدینه، و فرو رفتن سپاه او در سرزمین بیداء فرموده اند:
🔸... و القائم یومئذٍ بمکة قد اسند ظهره الی الکعبة...
🔹... و قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن روز، در مکه است، و به کعبه تکیه کرده و....
🔸آن حضرت در حدیث دیگری، فرموده اند:
🔹... هُمْ وَ اللَّهِ أَصْحَابُ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یَجْتَمِعُونَ وَ اللَّهِ إِلَیْهِ فِی سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ فَإِذَا جَاءَ إِلَی الْبَیْدَاءِ یَخْرُجُ إِلَیْهِ جَیْشُ السُّفْیَانِیِّ فَیَأْمُرُ اللَّهُ الْأَرْضَ فَتَأْخُذُ بِأَقْدَامِهِم...
🔸... به خداوند سوگند، آنان یاران قائمند؛ به خدا سوگند، در یک لحظه اطرافش گرد میآیند، و چون به بیداء میرسد، سپاه سفیانی به سویش حرکت میکند. پس خداوند به زمین دستور میدهد و زمین پای آنان را میگیرد....
🔹امام صادق علیه السلام نیز در حدیثی، در پاسخ به این سؤال، که فرج شیعیان شما کی خواهد بود، فرموده اند:
🔸... و ظهر السفیانی و اقبل الیمانی و تحرک الحسنیّ... و یستأذن الله فی ظهوره فیطّلع علی ذلک بعض موالیه فیأتی الحسنیّ فیخبره الخبر فیبتدره الحسنیّ الی الخروج فیثبّ علیه اهل مکّة و یقتلونه و یبعثون برأسه الی الشامیّ فیظهر عند ذلک صاحب هذا الامر.
🔹... وقتی که سفیانی ظهور کند، و یمانی آشکار شود، و حسنی جنبش خود را آغاز نماید... و مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از خداوند درباره ظهورش اجازه میخواهد پس یکی از موالیان آن حضرت از این موضوع آگاه میشود و نزد حسنی آمده و او را از خبر، آگاه می کند و حسنی در قیام، بر آن حضرت، پیشی میگیرد، پس مردم مکه بر او شوریده و او را به قتل میرسانند و سرش را نزد شامی میفرستند، پس در این هنگام صاحب این امر ظهور میکند.
🔸این روایت از هم زمانی ظهور با جنبش «شامی» خبر میدهد. شامی یاد شده، به دو دلیل همان سفیانی است:
🔹دلیل اوّل، سایر روایاتی است که آغاز قیام سفیانی را از شام میداند.
🔸دلیل دوم، صدر روایت است که در آن به قیام سفیانی، تصریح شده و نامی از شامی نیامده، و در ادامه به فرستادن سر حسنی برای شامی اشاره شده که نشان میدهد: شامی، همان سفیانی است.
🔹آن حضرت در حدیث دیگری فرموده اند:
🔸السفیانی والقائم فی سنة.
🔹حرکت سفیانی و ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در یک سال است.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_۱۵۲
@hadise_shia
Pasebane Harame Sarallah - Mohammad Komeil.mp3
6.93M
#نوحه
ابےعبداللهیاحسینحسین
حاجمحمدکمیل
@hadise_shia