📚 ثواب دفع یک شبهه
♦️الإحتجاج بِالْإِسْنَادِ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام وَ قَدْ حَمَلَ إِلَیْهِ رَجُلٌ هَدِیَّةً، فَقَالَ لَهُ أَیُّمَا أَحَبُّ إِلَیْکَ، أَنْ أَرُدَّ عَلَیْکَ بَدَلَهَا عِشْرِینَ ضِعْفاً عِشْرِینَ أَلْفَ دِرْهَمٍ، أَوْ أَفْتَحَ لَکَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ تَقْهَرُ فُلَانَ النَّاصِبِیِّ فِی قَرْیَتِکَ، تُنْقِذُ بِهِ ضُعَفَاءَ أَهْلِ قَرْیَتِکَ، إِنْ أَحْسَنْتَ الِاخْتِیَارَ، جَمَعْتُ لَکَ الْأَمْرَیْنِ وَ إِنْ أَسَأْتَ الِاخْتِیَارَ، خَیَّرْتُکَ لِتَأْخُذَ أَیَّهُمَا شِئْتَ،
♦️فَقَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَثَوَابِی فِی قَهْرِی ذَلِکَ النَّاصِبَ وَ اسْتِنْقَاذِی لِأُولَئِکَ الضُّعَفَاءِ مِنْ یَدِهِ قَدْرُهُ عِشْرُونَ أَلْفَ دِرْهَمٍ؟ قَالَ بَلْ أَکْثَرُ مِنَ الدُّنْیَا عِشْرِینَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ، فَقَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، فَکَیْفَ أَخْتَارُ الْأَدْوَنَ، بَلْ أَخْتَارُ الْأَفْضَلَ، الْکَلِمَةَ الَّتِی أَقْهَرُ بِهَا عَدُوَّ اللَّهِ وَ أَذُودُهُ عَنْ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ.
♦️فَقَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیهما السلام قَدْ أَحْسَنْتَ الِاخْتِیَارَ، وَ عَلَّمَهُ الْکَلِمَةَ، وَ أَعْطَاهُ عِشْرِینَ أَلْفَ دِرْهَمٍ، فَذَهَبَ فَأَفْحَمَ الرَّجُلَ، فَاتَّصَلَ خَبَرُهُ بِهِ، فَقَالَ لَهُ إِذْ حَضَرَهُ یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا رَبِحَ أَحَدٌ مِثْلَ رِبْحِکَ، وَ لَا اکْتَسَبَ أَحَدٌ مِنَ الْأَوِدَّاءِ مَا اکْتَسَبْتَ، اکْتَسَبْتَ مَوَدَّةَ اللَّهِ أَوَّلًا، وَ مَوَدَّةَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ عَلِیٍّ ثَانِیاً، وَ مَوَدَّةَ الطَّیِّبِینَ مِنْ آلِهِمَا ثَالِثاً، وَ مَوَدَّةَ مَلَائِکَةِ اللَّهِ رَابِعاً، وَ مَوَدَّةَ إِخْوَانِکَ الْمُؤْمِنِینَ خَامِساً، فَاکْتَسَبْتَ بِعَدَدِ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ کَافِرٍ، مَا هُوَ أَفْضَلُ مِنَ الدُّنْیَا أَلْفَ مَرَّةٍ فَهَنِیئاً لَکَ هَنِیئاً.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
♦️از امام عسکری علیه السلام نقل شده که امام حسن مجتبی علیه السلام به کسی که هدیه ای برایش آورده بود فرمود: آیا مایلی در مقابل آن، بیست برابرش را به تو بدهم، یا مطالبی به تو بیاموزم که بر فلان فرد ناصبی چیره شده و گروهی از مردم ساده را از تبلیغات شوم او نجات دهی؟ اگر حسن انتخاب داشته و آن را که بهتر است برگزینی، هر دو را به تو می دهم و اگر در تشخیص بهتر خطا کنی، در هر حال، در انتخاب یکی از آن دو مخیر خواهی بود.
♦️آن مرد گفت: آیا اجر و ثواب من در غلبه بر دشمن حق، و نجات مردم از شر تبلیغات و سخنانش، به اندازه ارزش بیست هزار درهم است؟ حضرت فرمود: نه، بلکه ارزش آن عمل برابر با قیمت هزار هزار دنیا است. گفت: پس چطور امر بی ارزش و پست تر را برگزینم. بلکه آن دیگر را انتخاب میکنم.
♦️امام علیه السلام فرمود: در اختیاری که داشتی بهترین را برگزیدی. پس آن مطالب را به او آموخته و بیست هزار درهم نیز به او عطا فرمود: آن مرد، پس از بازگشت به شهر خویش، با آن فرد ناصبی مباحثه و جدال نموده و او را ساکت و مجاب کرد. خبر این پیروزی به امام علیه السلام رسیده و در ملاقات بعدی به او فرمود: هیچ کس مانند تو در عمل و کسب، سود نبرد. کاری کردی که موجب محبت خدا، و پیامبر، و جانشینان اطهار او، و فرشتگان مقرب، و برادران مؤمن تو شد، و به ازای هر نفر از مؤمنین و کافرین، چیزی را بدست آوردی که هزار برابر از دنیا برتر است. پس این نعمت بزرگ بر تو گوارا و خوش باد.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#بحار_ج۲_ص۹
#حدیث_خوانی
@hadise_shia
#تصوف
📚 يكى از مشكلاتى كه صوفيان دارند اين است كه در نزد اهل علم و تحقيق، جايگاهى ندارند و آنها را در زمره فرقه هاى انحرافى بشمار مى آورند. ولى آقاى وكيلى در كتاب «تطهير الشريعة عن حديقة الشيعه» تصوّف را به مثبت و منفى تقسيم مى كند تا خود و همفكرانشان را از نگاه منفى جامعه تشيّع برهاند.
🔺آقای وکیلی در کتاب تطهیر الشریعة، ص۴۵۳، می گوید:
ملاك در حقّانيت يا بطلان مكاتب فكرى و عملى، اسم واژه نيست در اين بحث، ملاك، اسم تصوّف و صوفى نيست. هر مسلكى كه با شرع مقدس مطابق باشد و در مقابل خدا و اهل بيت عليهم السلام تسليم محض باشد حقّ است؛ چه تصوّف ناميده شود، چه عرفان و هرچه بر اساس عقايد و اعمال از پيش خود ساخته باشد و در مقابل مكتب اهل بيت عليهم السلام دكانى بگشايند، باطل است چه آن را تصوّف بنامند و چه عرفان.
🔺ایشان در کتاب عشق مجازی، ص۷۲، می گوید:
طريق شرع مقدس، طريق اقوم است، يعنى نزديك ترين و هموارترين و بى خطرترين راه رسيدن به خداوند، كه علاوه بر كمال فرد، كمال جامعه را نيز به دنبال دارد، ولى طريق انحصارى نيست، راه هاى ديگرى نيز براى وصول به كمال هست كه به جهت خطرات شخصى يا مفاسد نوعى، شرع مقدس از آن نهى فرموده و كسانى كه از نهى شارع آگاه نباشند ممكن است در سايه اخلاص و توكل از همين راه هاى پُر مخاطره مسير لقاء الهى را طىّ كرده و به سلامت به مقصد برسند. بسيارى از آداب و سنتى كه ميان صوفّيه مرسوم بوده است، از اين قبيل است، همچون عزلت هاى دراز مدت، تمركز بر جمادات، و چرخ زدن براى تحصيل حضور قلب و آرامش، استفاده از موسيقى، نظر بازى و عشق مجازى و... همه اين موارد ذاتاً داراى منافعى است.
📚 دو نکته از این سخن، برداشت می شود:
۱. راه رسيدن به كمال، منحصر در شرع نيست.
۲. اعمال صوفّيه، چه آن هايى كه در شرع وارد نشده و بدعت است و چه آن هايى كه در شرع نهى شده و حرام شمرده شده، ذاتاً دارى منافعى است و سالك ناآگاه را مى تواند به كمال برساند. بنابراين گفتار، سالك مى تواند به وسيله تصوّفى كه مخالف دستورات شرع است، به لقاء الهى برسد.
@hadise_shia
📚 ولایت بی عمل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔸قرب الإسناد ابْنُ سَعْدٍ عَنِ الْأَزْدِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: أَبْلِغْ مَوَالِیَنَا عَنَّا السَّلَامَ، وَ أَخْبِرْهُمْ أَنَّا لَا نُغْنِی عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً إِلَّا بِعَمَلٍ، وَ أَنَّهُمْ لَنْ یَنَالُوا وَلَایَتَنَا إِلَّا بِعَمَلٍ أَوْ وَرَعٍ، وَ أَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ حَسْرَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ، مَنْ وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خَالَفَهُ إِلَی غَیْرِهِ.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔹امام صادق علیه السلام به ازدی فرمود: دوستانم را سلام برسان! و به آنان خبر بده، چیزی غیر از عمل، شما را از عذاب خدا باز نمی دارد (یعنی شیعه بودن و محبت اهل بیت، بدون عمل و تقوا، شما را از عذاب، نجات نمی دهد) و آنان به ولایت ما نمی رسند جز به عمل یا تقوا. و با حسرت ترین مردم، در روز قیامت، کسی است که عدالت (و خیری را) را توصیف نموده (و به مردم بیان کند) ولی خود به آن عمل نکند.
#بحار_ج۲_ص۲۸
#حدیث_خوانی
@hadise_shia
📚 بعد از اخلاص
💠 عیون أخبار الرضا علیه السلام الْوَرَّاقُ عَنِ ابْنِ مَهْرَوَیْهِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ سُلَیْمَانَ الْغَازِی عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیهم السلام أَنَّهُ قَالَ:
💠 الدُّنْیَا کُلُّهَا جَهْلٌ إِلَّا مَوَاضِعَ الْعِلْمِ، وَ الْعِلْمُ کُلُّهُ حُجَّةٌ إِلَّا مَا عُمِلَ بِهِ، وَ الْعَمَلُ کُلُّهُ رِیَاءٌ إِلَّا مَا کَانَ مُخْلَصاً، وَ الْإِخْلَاصُ عَلَی خَطَرٍ حَتَّی یَنْظُرَ الْعَبْدُ بِمَا یُخْتَمُ لَهُ.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
💠 ترجمه
💠 امام رضا علیه السلام از پدرانشان از امیرالمؤمنین علیهم السلام نقل فرمودند: دنیا تماماً جهل است مگر مواضع علم، و علم - تماماً - بر - علیه - انسان، حجت است، مگر آنچه به آن عمل شود؛ و عمل تماماً ریا میباشد، مگر آنچه که خالصانه باشد؛ و اخلاص هم در معرض خطر است، تا این که انسان ببیند عاقبت و پایان کارش چه میشود.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
💠 توضیح
💠 امیر المؤمنین علیه السلام، در مرحله اول، تشویق به علم می کنند. گویا ایشان می فرمایند بنای اولیه مردم دنیا بر جهل است، مگر اینکه کسی به دنبال علم برود.
💠 حال، اگر کسی، به دنبال علم رفت، یا عمل به آن علم می کند یا نمی کند. اگر عمل نکرد، حالش از جاهل نیز بدتر می شود. چون خدا، بر عالم، حجت دارد و می گوید تو که می دانستی، چرا عمل نکردی. (تصور نشود، کسی که به دنبال علم نرود، راحت تر است. روایات ما می فرمایند خدا، در قیامت، جاهل را مؤاخذه می کند که چرا به دنبال علم نرفتی؟)
💠 پس هم باید خود را از جهل، برهاند، و هم باید به علم خود، عمل کند.
💠 عمل نیز، در معرض خطر ریاء است. یعنی عمل، باید به قصد تقرب به خدا، و جلب رضایت او، انجام شود، نه برای نشان دادن به کسی غیر از خدا.
💠 بعد از انجام خالصانه عمل نیز، هنوز، خیال انسان، راحت نمی شود. حضرت می فرمایند به عاقبت خود، فکر کن. اگر در پایان عمر، ایمان خود را از دست بدهی، عمل خالصانه، فایده ای ندارد. شرط قبول عمل، ایمان است. پس باید دائما از خدا بخواهیم، ما را عاقبت به خیر کند و با ایمان، از دنیا ببرد.
#بحار_ج۲_ص۲۹
#حدیث_خوانی
@hadise_shia
📚 سوره احزاب
🌸«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا (۴۱) وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا (۴۲) هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَ کَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا (۴۳) »
🌸 ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را بسیار یاد کنید،* و صبح و شام او را به پاکی ستایش کنید،*خدا و ملائک بر شما درود میفرستند تا شما را از تاریکیها به سوی روشنایی برآورد و خدا به مؤمنان همواره مهربان است.
@hadise_shia
💠 از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: تسبیح فاطمه زهرا سلام الله علیها از جمله مصادیق ذکر کثیر میباشد که خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا».
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۶۶
#تفسیر_روایی
@hadise_shia
💐 از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: هر کس ده مرتبه بر محمد و آل محمد درود بفرستد، خداوند و فرشتگان او صد مرتبه بر او درود میفرستند و هر کس که صد مرتبه بر محمد و آل محمد درود بفرستد، خداوند و فرشتگان او بر او هزار مرتبه درود میفرستند. آیا نشنیده ای که خداوند عزّ و جلّ میفرماید: «هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَکَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا».
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۶۷
#تفسیر_روایی
@hadise_shia
📖 از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند: هر چیزی حدّی دارد که نباید از آن تجاوز کرد؛ اما ذکر خداوند حدّی ندارد. خداوند عزّ و جلّ، واجبات را بر ما واجب نموده و هر کس آنها را به جا آورد، حدّ آنها همین مقدار است. روزه ماه رمضان را واجب نموده است؛ پس هر کس در ماه رمضان روزه بگیرد، حدّ آن، همین مقدار است. حج را واجب نموده، پس هر کس اعمال حج را به جای آورد، حدّ آن همین مقدار است. برای همه چیز، حدّی است؛ اما برای ذکر، حدّی نیست؛ زیرا خداوند عزّ و جلّ به ذکر اندک راضی نشده و برای آن حدّی قرار نداده است. سپس حضرت این آیه را تلاوت نمودند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا* وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا».
📖 پدرم بسیار ذکر میگفت. من به همراه او راه میرفتم و او ذکر خداوند متعال میگفت و به همراه او غذا میخوردم و او ذکر خداوند متعال میگفت و با مردم سخن میگفت و سخن گفتن موجب نمی شد تا از ذکر خداوند دست بکشد. میدیدم که می فرمود: لا إله إلاّ الله.
📖 ما را گرد هم میآورد و به ما امر میفرمود که تا طلوع خورشید، ذکر بگوییم و آن کسانی از ما را که قرائت میدانست به قرائت، و آن کسانی را که قرائت نمی دانست، به ذکر گفتن امر میفرمود.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۶۷
#تفسیر_روایی
@hadise_shia