eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
317 دنبال‌کننده
160 عکس
68 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
مهدی منتظر ۱.mp3
7.19M
کتابــــــــــ مهـــــــدی منتـــــــــــــظر،ص ۲۳ @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 سوره مبارکه احزاب 🌺 إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا (۷۲) 🌺 ما، امانت را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه کردیم؛ پس، از برداشتن آن، سر باز زدند و از آن هراسناک شدند، و انسان آن را برداشت. راستی او ستمگری نادان بود. @hadise_shia
🌸 از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: 🌸 خداوند تبارک و تعالی، دو هزار سال، پیش از آن که جسم‌ها را بیافریند، روح‌ها را آفرید و ارواح محمد، علی، فاطمه، حسن، حسین و امامان پس از آنها صلوات الله علیهم اجمعین را، برترین و شریف ترین آن ارواح قرار داد و ارواح آنها را بر آسمان ها، زمین و کوه‌ها عرضه داشت و نور آنها، آسمان ها، زمین و کوه‌ها را پوشاند. 🌸 خداوند تبارک و تعالی به آسمان ها، زمین و کوه‌ها فرمود: اینان دوستان، اولیا و حجت‌های من بر خلقم، و امامان آفریدگانم هستند. تا به حال، مخلوقی را محبوب تر از آنان نزد خود نیافریدم. به خاطر آنان، و به خاطر کسانی که ولایت آنان را برگزیدند، بهشت را، و به خاطر کسانی که با آنان مخالفت و دشمنی ورزیدند، آتش جهنم را آفریدم. 🌸 پس هر کسی را که ادعا کند که دارای منزلت آنان، نزد من و جایگاه آنان نزد عظمت من است، با عذاب دردناکی که هیچ یک از جهانیان را آن گونه عذاب نکرده باشم، عذاب می‌کنم و او را به همراه مشرکان، در درک اسفل، از آتش جهنم، قرار می‌دهم و هر کسی را که به ولایت آنان اذعان کند و ادعا نکند که دارای منزلت آنان نزد من، و صاحب جایگاه آنان نزد عظمت من است، به همراه آنان، در باغ‌های بهشت خود قرار می‌دهم و هر چه را نزد من می‌خواهند، در بهشت برایشان فراهم می‌باشد. 🌸 من کرامت خود را به آنان ارزانی داشتم و آنان را در جوار خود برنشاندم و آنان را شفیع بندگان و کنیزان گناهکار خود قرار دادم. بنابراین ولایت آنان، امانتی نزد خلق من است. 🌸 پس کدام یک از شما این امانت را با سنگینی هایش بر دوش می‌کشد و آن را برای خود و نه برای برگزیدگانم، ادعا می‌کند؟ پس آسمان ها، زمین و کوه‌ها از این که آن امانت را بر دوش کشند، امتناع ورزیدند و از این که مدعی منزلت آن شوند و جایگاه آن را نزد عظمت پروردگارشان آرزو کنند، هراسیدند. 🌸 در چندین روایت دیگر، آمده است که منظور از آن امانت، ولایت است، که آسمان ها، زمین و کوه‌ها از این که آن را به دوش بکشند، امتناع ورزیدند «وَ حَمَلَهَا الْإِنسَانُ» و منظور از انسان، که آن امانت را حمل کرد (یعنی حق امیر المومنین علیه السلام را غصب کرد)، ابو فلان (یعنی ابوبکر) است. @hadise_shia
صلےاللہ‌علیکـــــ‌یااباعبداللہ‌الحـــــــــین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 یمـانــــــــــــــــــے 🔹در میان احادیث، اشاره‌هایی به اتصال نهضت یمانی، به زمان ظهور، و رسیدن یمانی به فیض درک محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد، از جمله آن که در بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۷۴، از امیر المؤمنین علیه السلام روایت شده است: 🔸پرچم‌هایی بی نشان، از مشرق زمین نمودار می‌شود که نه از جنس پنبه است و نه از کتان و نه از حریر و بر آن مُهر سرور بزرگ، حک شده است و مردی از خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را حمل می‌کند. این پرچم‌ها، در مشرق نمایان می‌شوند و عطرِ هم چون مشکِشان در مغرب نیز به مشام می‌رسد، تا این که برای خون خواهی پدران خویش، در کوفه فرود می‌آیند. در این حال سپاه یمانی و خراسانی هویدا می‌شوند... مردی از اهل نجران از شهر خارج می‌شود و دعوت امام را اجابت می‌کند. او اولین فرد مسیحی است که به دعوت امام پاسخ مثبت می‌دهد. 🔹پرچم اشاره شده در صدر این حدیث، پرچم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛ به قرینۀ اوصافی که برای آن بیان می‌شود. افزون بر این، در ذیل روایت، به پیوستن مردی از مسیحیان نجران به امام علیه السلام تصریح شده است. بنابراین شخصیت موردنظر در این روایت، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و به تصریح این روایت، یمانی در این زمان حضور دارد. 🔸از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز، در الغیبة نعمانی، ص۷۰، باب۲، ح۱، وصف اهل یمن چنین روایت شده است: 🔹منصور، که با هفتاد هزار نفر، قیام می‌کند و جانشین من و جانشین وصی مرا یاری می‌دهد از آن هاست. 🔸نصرت یک شخص، گرچه می‌تواند به شکل زمینه سازی و یا تلاش در راه تحقق آرمان‌های او و غیره باشد، که در این صورت «ناصر» و «منصور» می‌توانند در دو زمان مختلف حضور داشته باشند، اما به نظر می‌رسد ظهور عرفی جملۀ «ینصر خلفی و خلف وصیی» این است که یمانی، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را درک می‌کند و در رکاب آن حضرت برای تحقق منویات ایشان، تلاش می‌کند. 🔹حذیفه نیز در روایتی در معجم احادیث الامام المهدی، ج۱، ص۳۵۷، به رسیدن سپاه هفتاد هزار نفری یاد شده به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تصریح کرده است: 🔸امام مسلمین، از اهل یمن درخواست کمک می‌کند. هفتاد هزار نفر از جانب یمن، از سوی رودهای عدن در حالی که بند شمشیرشان از لیف است، به سمت او حرکت می‌کنند. آن‌ها در حالی که این زمزمه بر لبانشان نقش بسته «ما حقیقتا بندگان خداییم و از او مزد و رزقی طلب نمی کنیم» در ژرفای انطاکیه به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌پیوندند. 🔹علاوه براین، برای تأیید دیدگاه یاد شده، می‌توان به روایاتی که بر هم زمانی قیام قحطانی با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دلالت می‌کردند و نیز روایات فتوحات یمانی تمسک جست. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 شاخصــــــــــــہ هفتــــــــــــم 🔺آقاى وكيلى در کتاب عرفان و حكمت، ص ۵۳، می گوید: 🔺عرفان منفى، عرفانى است كه عرفان را مقدّمه چيز ديگرى، غير از خداوند قرار مى دهد بر خلاف عرفان مثبت، كه عرفان هم، مقدّمه خداست. در اين باره نمط العارفين، بوعلى سينا، به تعبير بلندى اشاره دارد، بدين مضمون: (مَن آثَرَ العرفانَ لِلعرفانِ فَقَد قال بِالثّانى) هركس به سراغ عرفان، به خاطر خود عرفان برود، مشرك است، با اين تعبير، پُر واضح است، جايگاه كسانى كه به سراغ عرفان مى روند، به جهت مريددارى و جلب مستمع و تكدّى گرى و... چه خواهد شد. در نتيجه همين مسأله، يكى از تفاوت هاى مهمّ عرفان منفى، با عرفان مثبت، در مسير حركت است، كه در عرفان منفى، گاه، هدف، تقويت نفس است، در حالى كه در عرفان مثبت، هدف، فناء نفس و لقاءاللّه است. 📚 عين القضاه همدانى، در مقدمه تمهيدات، ص ۹۸ می گوید: 🔺مسأله اوّل، بيان حقيقت پير و مريد است كه تا چه حدّى مريد، بايد پير را اطاعت كند؟ بدان كه مريد، آن بود كه خود را در پير بازد، اوّل، دين در بازد و پس، خود را بازد، دين باختن، دانى چون بود؟ آن بود، كه اگر پير، خلاف دين، او را كارى فرمايد، آن را باشد، زيرا كه اگر در موافقت پير، خلاف راه دين خود نرود، پس او هنوز مريد دين خود بود نه مريد پير». 📚 اگر هدف، در عرفان مثبت، فناء نفس و لقاء اللّه است، چرا مرشد به سالك دستور خلاف شرع بدهد و از او بخواهد كه حكمش را بر حكم خداوند ترجيح دهد؟! آيا قرار دادن حكم مرشد، در كنار حكم خدا و ترجيح حكمش بر حكم خداوند شرك نيست؟ اگر در عرفان مثبت، عرفان، مقدمه معرفت خداست، چرا سالك پا روى دين خدا مى گذارد؟ استاد جلال الدين همايى، در مولوى نامه، ج ۲، ص ۶۱۷، می گوید: «شرط اصلى در سير و سلوك و تعليم و تربيت شيخ استاد، اين است كه در خدمت او تسليم و اطاعت و بندگى صرف، و به قول معروف (كالميّت بين يدى الغسّال) باشند، با شيخ در هيچ امر با هيچ روى ستيزگى و خود رأيى نكند، گفته هاى او را وحى مُنزَل الهى بشناسند، هرچه از استاد مى بينند، هر چند به حسب ظاهر، امر منكر نامشروع و بر خلاف عقايد آن‌ها باشد بر وى اعتراض و خرده گيرى نكنند، و هرچه مى فرمايد هرچند، مخالف عقيدت وكيش آن‌ها بنمايد، بدان عمل كنند (به مى سجاده رنگين كن - گرت پير مغان گويد) بلكه به درجه اى از ارادت، و حسن عقيدت، در حقّ شيخ برسند كه در وى، مطلقاً عيب نبينند و هر چه از او صادر شود، عين خير و مصلحت بشناسند». @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 سوره مبارکہ سبا 🌺 وَ یَرَی الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ هُوَ الْحَقَّ وَ یَهْدِی إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ (۶) 🌺 و کسانی که از دانش بهره یافته اند، می‌دانند که آن چه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، حق است و به راه آن عزیز ستوده، رهبری می‌کند* 🌸 علی بن ابراهیم قمی می گوید: منظور از این آیه، امیر المؤمنین علیه السلام است، که رسول خدا صلی الله علیه و آله را، به همراه آن چه که خداوند، بر او نازل فرمود، تصدیق نمود. @hadise_shia
📚 سوره مبارکہ سبأ 🌸 وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ مِنَّا فَضْلًا یَا جِبَالُ أَوِّبی مَعَهُ وَ الطَّیْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ (۱۰) أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَ قَدِّرْ فِی السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (۱۱) 🌸 و به داود، مزیتی عطا کردیم (و گفتیم: ) ای کوه ها! با او (در تسبیح خدا) هم صدا شوید و ای پرندگان! (هماهنگی کنید) و آهن را برای او نرم گردانیدیم* (که) زره‌های فراخ بساز و حلقه‌ها را درست اندازه گیری کن و کار شایسته کنید؛ زیرا من به آن چه انجام می‌دهید، بینایم* 🌺 علی بن ابراهیم قمی می‌گوید: حضرت داود، هنگامی که در صحراها حرکت می‌کرد و کتاب زبور را می‌خواند، کوه ها، پرندگان و وحوش، به همراه او تسبیح می‌گفتند و خداوند، آهن را مانند موم، در دستان او نرم گردانید، تا او از آن، هر چه که می‌خواهد، بسازد. 🌺 علی بن ابراهیم قمی، از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که فرمود: حاجات خود را در روز سه شنبه از خداوند بخواهید؛ زیرا که سه شنبه، همان روزی است که خداوند در آن، آهن را برای (حضرت) داود، نرم گردانید. 🌺 محمد بن یعقوب، با سند خود، از احمد بن ابی عبد الله، از شریف بن سابق، از فضل بن ابی قُرّه، از امام صادق علیه السلام، از امیر المؤمنین علیه السلام روایت می‌کند که فرمود: خداوند عزّ و جلّ به داود (علیه السلام) وحی نمود: تو چه بنده خوبی هستی، اگر از بیت المال نخوری و با دست خود کار کنی. علی علیه السلام فرمود: داود (علیه السلام) به این خاطر، چهل روز گریه کرد و خداوند، به آهن وحی نمود که برای بنده‌ام داود، نرم شو. پس خداوند عزّ و جلّ آهن را برای داود (علیه السلام) نرم گردانید و او هر روز، زرهی می‌ساخت و آن را به هزار درهم می‌فروخت. پس او سیصد و شصت زره ساخت و آنها را به قیمت سیصد و شصت هزار درهم، فروخت و از روزی خوردن از بیت المال، بی نیاز شد. @hadise_shia
صــــلے‌اللــــــــــہ‌علیکــــــــــــ‌یااباعبــــــــــداللـــــــــــہ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مـــــــــــــــن‌زینبـــــــــــــــــــم ســـــــــــــــجادمحمــــــــــــــــــــدی @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 حدیــــث‌اهـــــل‌بیـــــت‌علیہم‌الـــــــلام 🌺 بصائر الدرجات حَمْزَةُ بْنُ یَعْلَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: یَا جَابِرُ إِنَّا لَوْ کُنَّا نُحَدِّثُکُمْ بِرَأْیِنَا وَ هَوَانَا لَکُنَّا مِنَ الْهَالِکِینَ وَ لَکِنَّا نُحَدِّثُکُمْ بِأَحَادِیثَ نَکْنِزُهَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) کَمَا یَکْنِزُ هَؤُلَاءِ ذَهَبَهُمْ وَ فِضَّتَهُمْ. 🌸 جابر می‌گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: ای جابر، اگر حدیثی که به شما می‌گوئیم، از روی رأی و هوای نفس باشد، هلاک می‌شویم، ولی شما را حدیث می‌گوئیم، از احادیث پیامبر، که هم چون گنج، از آن پاسداری می‌کنیم، همان گونه که مردم، طلا و نقره خود را ذخیره می‌کند. @hadise_shia
🌸 امامت 🌸 گزارش‌ سقیفه و غصب خلافت در کانال آپارات حدیث شیعه 👇 https://www.aparat.com/v/nK750 کانال ایتای حدیث شیعه 👇 @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 معیارهای تشخیص یمانے 🔸آن چه گذشت، تصویری از شخصیت یمانی و حوادث پیرامون او بود، که با رعایت موازین علمی و بر اساس روایات پیشوایان دینی، ترسیم شد. آخرین نکته مهمی که تذکر آن ضروری می‌نماید، تبیین معیارهایی است که به کمک آن می‌توان یمانی واقعی را از مدعیان دروغین شناسایی کرد. 🔹بی گمان، زمانی می‌توان به هدفی که پیشوایان دینی از طرح این موضوع داشته اند، دست یافت، که یمانی‌های دروغین، نتوانند خود را به نام یمانی واقعی قالب کنند و این مهم، تنها در سایه وجود معیارهای عینی، برای تشخیص یمانی واقعی، حاصل خواهد شد. 🔸پیش از بیان معیارهای یاد شده باید توجه داشت که علایم ظهور، از جمله یمانی، نشانه‌های ظهورند که به کمک آن‌ها می‌توان به نزدیک شدن ظهور پی برد و مدعیان دروغین مهدویت را شناسایی کرد و بی تردید چیزی می‌تواند علامت و وسیلۀ شناسایی باشد که خود قابل شناسایی باشد. در صورتی که نشانه‌های ظهور قابل تشخیص نباشند، قرار دادن آن‌ها به عنوان علامت، لغو و بی ثمر خواهد بود. 🔹معیارهایی که از روایات برداشت می‌شوند، بدین قرارند: ♦️قیام یمانی، از سرزمین یمن آغاز خواهد شد. ♦️این جنبش، با خروج سفیانی در شام، هم زمان خواهد بود. بر این اساس، قیامی که آغازش از یمن نباشد و یا با خروج سفیانی هم زمان نباشد، قطعاً قیام یمانی نیست. ♦️یمانی واقعی، فضیلت گرا و ارزش محور است. این شاخصه نیز می‌تواند معیار مناسبی برای شناسایی یمانی واقعی باشد. بی گمان بر اساس این معیار، وجود رگه‌های انحرافی مانند فاصله گرفتن از معیارهای دینی، انحراف از مسیر عدالت، سوء استفاده از امکانات و... در کسی که خود را یمانی می‌خواند، بهترین گواه بر دروغ گو بودن اوست. البته از آن جا که عموماً رهبران حرکت‌های اجتماعی، در آغاز، تصویر مطلوبی از خود به نمایش می‌گذارند، ارزیابی دقیق شخصیت آن‌ها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، لیکن با دقت در سخن رانی ها، واکنش‌ها و موضع گیری‌های آنان در دراز مدت، می‌توان تا حدودی از چهرۀ واقعی آنان پرده برگرفت. 🔸معیارهای یاد شده، علاوه بر این که از جنبه سلبی، مفید بوده و می‌توان با توجه به آن‌ها، مدعیان دروغین را شناسایی کرد؛ اگر برای تعیین دقیق مصداق یمانی واقعی کافی نباشد، دست کم به کمک آن‌ها می‌توان به تشخیص یمانی واقعی نزدیک تر شد. @hadise_shia