28.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نوحه
حال خوب
محمدحسین پویانفر
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
📚 فریبـــــــــــــ نخوریــــــــــــــــد
🌸 إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ، قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْیُهُ، وَ تَمَاوَتَ فِی مَنْطِقِهِ، وَ تَخَاضَعَ فِی حَرَکَاتِهِ، فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْیَا وَ رُکُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِیَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ فَنَصَبَ الدِّینَ فَخّاً لَهَا فَهُوَ لَا یَزَالُ یَخْتِلُ النَّاسَ بِظَاهِرِهِ فَإِنْ تَمَکَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ
🌸 وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَةٌ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یَنْبُو عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ وَ إِنْ کَثُرَ وَ یَحْمِلُ نَفْسَهُ عَلَی شَوْهَاءَ قَبِیحَةٍ فَیَأْتِی مِنْهَا مُحَرَّماً
🌸 فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنْ ذَلِکَ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّکُمْ حَتَّی تَنْظُرُوا مَا عَقَدَهُ عَقْلُهُ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ تَرَکَ ذَلِکَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا یَرْجِعُ إِلَی عَقْلٍ مَتِینٍ فَیَکُونُ مَا یُفْسِدُهُ بِجَهْلِهِ أَکْثَرَ مِمَّا یُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ
🌸 فَإِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِیناً فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّکُمْ حَتَّی تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ یَکُونُ عَلَی عَقْلِهِ أَوْ یَکُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَی هَوَاهُ وَ کَیْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ وَ زُهْدُهُ فِیهَا فَإِنَّ فِی النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةَ یَتْرُکُ الدُّنْیَا لِلدُّنْیَا وَ یَرَی أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ فَیَتْرُکُ ذَلِکَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ حَتَّی إِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ فَهُوَ یَخْبِطُ خَبْطَ عَشْوَاءَ یَقُودُهُ أَوَّلُ بَاطِلٍ إِلَی أَبْعَدِ غَایَاتِ الْخَسَارَةِ وَ یُمِدُّهُ رَبُّهُ بَعْدَ طَلَبِهِ لِمَا لَا یَقْدِرُ عَلَیْهِ فِی طُغْیَانِهِ فَهُوَ یُحِلُّ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ یُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَا یُبَالِی بِمَا فَاتَ مِنْ دِینِهِ إِذَا سَلِمَتْ لَهُ رِئَاسَتُهُ الَّتِی قَدْ یَتَّقِی مِنْ أَجْلِهَا فَأُولَئِکَ الَّذِینَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً
🌸 وَ لَکِنَّ الرَّجُلَ کُلَّ الرَّجُلِ نِعْمَ الرَّجُلُ هُوَ الَّذِی جَعَلَ هَوَاهُ تَبَعاً لِأَمْرِ اللَّهِ وَ قُوَاهُ مَبْذُولَةً فِی رِضَی اللَّهِ یَرَی الذُّلَّ مَعَ الْحَقِّ أَقْرَبَ إِلَی عِزِّ الْأَبَدِ مِنَ الْعِزِّ فِی الْبَاطِلِ وَ یَعْلَمُ أَنَّ قَلِیلَ مَا یَحْتَمِلُهُ مِنْ ضَرَّائِهَا یُؤَدِّیهِ إِلَی دَوَامِ النَّعِیمِ فِی دَارٍ لَا تَبِیدُ وَ لَا تَنْفَدُ وَ أَنَّ کَثِیرَ مَا یَلْحَقُهُ مِنْ سَرَّائِهَا إِنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ یُؤَدِّیهِ إِلَی عَذَابٍ لَا انْقِطَاعَ لَهُ وَ لَا یَزُولُ فَذَلِکُمُ الرَّجُلُ نِعْمَ الرَّجُلُ فَبِهِ فَتَمَسَّکُوا وَ بِسُنَّتِهِ فَاقْتَدُوا وَ إِلَی رَبِّکُمْ بِهِ فَتَوَسَّلُوا فَإِنَّهُ لَا تُرَدُّ لَهُ دَعْوَةٌ وَ لَا تُخَیَّبُ لَهُ طَلِبَةٌ.
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
📚 فریبــــــــــــ نخوریـــــــــــد
💠 ترجمه
🌺 امام رضا #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ از امام زین العابدین #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ روایت میکنند که فرمودند:
🌺 وقتی مردی را دیدید که قیافه و ظاهرش، مثل اهل خیر و نیکی است، و در گفتارش نرمی مینماید و در حرکاتش فروتن است، زود پیروی از او ننموده، تأمل کن و فریب نخور؛ زیرا چه بسیارند کسانی که از به دست آوردن دنیا و حرام آن عاجزند و این ناتوانی به علت ضعف نیّت، حقارت و ترس است، لذا دین را ابزار به دست آوردن دنیا قرار داده، دائما مردم را با ظاهر سازی فریب میدهند و اگر قدرت بر حرام داشته باشد وارد آن میشود.
🌺 اما اگر دیدید که او از مال حرام پرهیز میکند، بازهم درنگ نموده، فریب نخورید، چون شهوات مردم مختلف است، چه بسیارند کسانی که به مال حرام توجه ندارند - هر چند زیاد باشد - اما همین شخص با زن زشت صورت، زنا میکند.
🌺 اگر دیدید چنین کاری نمی کند، باز هم دقت نموده فریب نخورید، ببینید عقلش چگونه است، زیرا بسیار است، مواردی که کسی مال و شهوت را ترک میکند، اما عقل درستی ندارد. پس به جهت نادانی، فسادش از اصلاحش بیشتر است.
🌺 اگر دیدید عقل درستی دارد، باز فریب نخورید، ببینید که آیا عقلش بر هوای نفس پیروز است یا بالعکس، و نیز دقت کنید که علاقه به ریاستهای باطل دارد یا ندارد، زیرا بعضی انسانها در دنیا و آخرت خسارت زده اند، دنیا را برای دنیا ترک میکنند، و لذت ریاست باطل را بهتر از لذت اموال و نعمت های مباح میدانند و همه را به خاطر رسیدن به ریاست ترک میکنند و چون به او گفته شود: از خدا پروا کن، نخوت، وی را به گناه کشاند. پس جهنم برای او بس است، و چه بد بستری است. او بدون بصیرت و کورکورانه راه میپیماید، اولین گام او در راه باطل، او را به آخرین درجه خسارت میرساند. و چون درخواست چیزهایی را میکند که بر آن قدرت ندارد، مانند ادعای امامت و ریاست بر مردم و دادن فتوا، مستحق عدم لطف خداوند گردیده، در طغیان و سرکشی نیرومند گردیده، حلال را حرام و بالعکس میکند؛ از دست دادن دین برایش اهمیتی ندارد، آنچه مهم است این است که ریاست او باقی بماند. آنان، کسانی هستند که خدا بر ایشان خشم نموده و لعنتشان کرده و عذابی خوار کننده، برای آنان آماده کرده است.
🌺 مرد کامل و نیکو آن است، که هوای نفس خود را پیرو امر خداوند قرار داده و توان خویش را در راه رضایت خداوند به کار گیرد. خواری همراه با حق را از عزّت در راه باطل، به عزت ابدی نزدیک تر میداند و میداند تحمل ضرر اندک موجب دوام نعمت در جهان آخرت میشود که پایان ناپذیر است، و خوشحالی زیاد، همراه با پیروی از هوای نفس، منجر به عذابی میشود که از بین نرفتنی است. به آن مردی که کامل است اقتدا نموده، از روش او پیروی نمایید، به وسیله او، به خدا توسل جوئید، که دعای او متسجاب، و به درخواستش رسیده، نا امید نخواهد شد.
#بحار_ج۲_ص۸۴
@hadise_shia
مهدی منتظر ۱.mp3
7.19M
#مهدویت
کتابــــــــــ مهـــــــدی منتـــــــــــــظر،ص ۲۳
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکه احزاب
🌺 إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا (۷۲)
🌺 ما، امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم؛ پس، از برداشتن آن، سر باز زدند و از آن هراسناک شدند، و انسان آن را برداشت. راستی او ستمگری نادان بود.
@hadise_shia
🌸 از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
🌸 خداوند تبارک و تعالی، دو هزار سال، پیش از آن که جسمها را بیافریند، روحها را آفرید و ارواح محمد، علی، فاطمه، حسن، حسین و امامان پس از آنها صلوات الله علیهم اجمعین را، برترین و شریف ترین آن ارواح قرار داد و ارواح آنها را بر آسمان ها، زمین و کوهها عرضه داشت و نور آنها، آسمان ها، زمین و کوهها را پوشاند.
🌸 خداوند تبارک و تعالی به آسمان ها، زمین و کوهها فرمود: اینان دوستان، اولیا و حجتهای من بر خلقم، و امامان آفریدگانم هستند. تا به حال، مخلوقی را محبوب تر از آنان نزد خود نیافریدم. به خاطر آنان، و به خاطر کسانی که ولایت آنان را برگزیدند، بهشت را، و به خاطر کسانی که با آنان مخالفت و دشمنی ورزیدند، آتش جهنم را آفریدم.
🌸 پس هر کسی را که ادعا کند که دارای منزلت آنان، نزد من و جایگاه آنان نزد عظمت من است، با عذاب دردناکی که هیچ یک از جهانیان را آن گونه عذاب نکرده باشم، عذاب میکنم و او را به همراه مشرکان، در درک اسفل، از آتش جهنم، قرار میدهم و هر کسی را که به ولایت آنان اذعان کند و ادعا نکند که دارای منزلت آنان نزد من، و صاحب جایگاه آنان نزد عظمت من است، به همراه آنان، در باغهای بهشت خود قرار میدهم و هر چه را نزد من میخواهند، در بهشت برایشان فراهم میباشد.
🌸 من کرامت خود را به آنان ارزانی داشتم و آنان را در جوار خود برنشاندم و آنان را شفیع بندگان و کنیزان گناهکار خود قرار دادم. بنابراین ولایت آنان، امانتی نزد خلق من است.
🌸 پس کدام یک از شما این امانت را با سنگینی هایش بر دوش میکشد و آن را برای خود و نه برای برگزیدگانم، ادعا میکند؟ پس آسمان ها، زمین و کوهها از این که آن امانت را بر دوش کشند، امتناع ورزیدند و از این که مدعی منزلت آن شوند و جایگاه آن را نزد عظمت پروردگارشان آرزو کنند، هراسیدند.
🌸 در چندین روایت دیگر، آمده است که منظور از آن امانت، ولایت است، که آسمان ها، زمین و کوهها از این که آن را به دوش بکشند، امتناع ورزیدند «وَ حَمَلَهَا الْإِنسَانُ» و منظور از انسان، که آن امانت را حمل کرد (یعنی حق امیر المومنین علیه السلام را غصب کرد)، ابو فلان (یعنی ابوبکر) است.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۱۰
@hadise_shia
#مهدویت
📚 یمـانــــــــــــــــــے
🔹در میان احادیث، اشارههایی به اتصال نهضت یمانی، به زمان ظهور، و رسیدن یمانی به فیض درک محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد، از جمله آن که در بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۷۴، از امیر المؤمنین علیه السلام روایت شده است:
🔸پرچمهایی بی نشان، از مشرق زمین نمودار میشود که نه از جنس پنبه است و نه از کتان و نه از حریر و بر آن مُهر سرور بزرگ، حک شده است و مردی از خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را حمل میکند. این پرچمها، در مشرق نمایان میشوند و عطرِ هم چون مشکِشان در مغرب نیز به مشام میرسد، تا این که برای خون خواهی پدران خویش، در کوفه فرود میآیند. در این حال سپاه یمانی و خراسانی هویدا میشوند... مردی از اهل نجران از شهر خارج میشود و دعوت امام را اجابت میکند. او اولین فرد مسیحی است که به دعوت امام پاسخ مثبت میدهد.
🔹پرچم اشاره شده در صدر این حدیث، پرچم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛ به قرینۀ اوصافی که برای آن بیان میشود. افزون بر این، در ذیل روایت، به پیوستن مردی از مسیحیان نجران به امام علیه السلام تصریح شده است. بنابراین شخصیت موردنظر در این روایت، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و به تصریح این روایت، یمانی در این زمان حضور دارد.
🔸از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز، در الغیبة نعمانی، ص۷۰، باب۲، ح۱، وصف اهل یمن چنین روایت شده است:
🔹منصور، که با هفتاد هزار نفر، قیام میکند و جانشین من و جانشین وصی مرا یاری میدهد از آن هاست.
🔸نصرت یک شخص، گرچه میتواند به شکل زمینه سازی و یا تلاش در راه تحقق آرمانهای او و غیره باشد، که در این صورت «ناصر» و «منصور» میتوانند در دو زمان مختلف حضور داشته باشند، اما به نظر میرسد ظهور عرفی جملۀ «ینصر خلفی و خلف وصیی» این است که یمانی، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را درک میکند و در رکاب آن حضرت برای تحقق منویات ایشان، تلاش میکند.
🔹حذیفه نیز در روایتی در معجم احادیث الامام المهدی، ج۱، ص۳۵۷، به رسیدن سپاه هفتاد هزار نفری یاد شده به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تصریح کرده است:
🔸امام مسلمین، از اهل یمن درخواست کمک میکند. هفتاد هزار نفر از جانب یمن، از سوی رودهای عدن در حالی که بند شمشیرشان از لیف است، به سمت او حرکت میکنند. آنها در حالی که این زمزمه بر لبانشان نقش بسته «ما حقیقتا بندگان خداییم و از او مزد و رزقی طلب نمی کنیم» در ژرفای انطاکیه به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میپیوندند.
🔹علاوه براین، برای تأیید دیدگاه یاد شده، میتوان به روایاتی که بر هم زمانی قیام قحطانی با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دلالت میکردند و نیز روایات فتوحات یمانی تمسک جست.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_ص۱۰۷
@hadise_shia
#تصوف
📚 شاخصــــــــــــہ هفتــــــــــــم
🔺آقاى وكيلى در کتاب عرفان و حكمت، ص ۵۳، می گوید:
🔺عرفان منفى، عرفانى است كه عرفان را مقدّمه چيز ديگرى، غير از خداوند قرار مى دهد بر خلاف عرفان مثبت، كه عرفان هم، مقدّمه خداست. در اين باره نمط العارفين، بوعلى سينا، به تعبير بلندى اشاره دارد، بدين مضمون: (مَن آثَرَ العرفانَ لِلعرفانِ فَقَد قال بِالثّانى) هركس به سراغ عرفان، به خاطر خود عرفان برود، مشرك است، با اين تعبير، پُر واضح است، جايگاه كسانى كه به سراغ عرفان مى روند، به جهت مريددارى و جلب مستمع و تكدّى گرى و... چه خواهد شد.
در نتيجه همين مسأله، يكى از تفاوت هاى مهمّ عرفان منفى، با عرفان مثبت، در مسير حركت است، كه در عرفان منفى، گاه، هدف، تقويت نفس است، در حالى كه در عرفان مثبت، هدف، فناء نفس و لقاءاللّه است.
📚 عين القضاه همدانى، در مقدمه تمهيدات، ص ۹۸ می گوید:
🔺مسأله اوّل، بيان حقيقت پير و مريد است كه تا چه حدّى مريد، بايد پير را اطاعت كند؟ بدان كه مريد، آن بود كه خود را در پير بازد، اوّل، دين در بازد و پس، خود را بازد، دين باختن، دانى چون بود؟ آن بود، كه اگر پير، خلاف دين، او را كارى فرمايد، آن را باشد، زيرا كه اگر در موافقت پير، خلاف راه دين خود نرود، پس او هنوز مريد دين خود بود نه مريد پير».
📚 اگر هدف، در عرفان مثبت، فناء نفس و لقاء اللّه است، چرا مرشد به سالك دستور خلاف شرع بدهد و از او بخواهد كه حكمش را بر حكم خداوند ترجيح دهد؟! آيا قرار دادن حكم مرشد، در كنار حكم خدا و ترجيح حكمش بر حكم خداوند شرك نيست؟ اگر در عرفان مثبت، عرفان، مقدمه معرفت خداست، چرا سالك پا روى دين خدا مى گذارد؟
استاد جلال الدين همايى، در مولوى نامه، ج ۲، ص ۶۱۷، می گوید: «شرط اصلى در سير و سلوك و تعليم و تربيت شيخ استاد، اين است كه در خدمت او تسليم و اطاعت و بندگى صرف، و به قول معروف (كالميّت بين يدى الغسّال) باشند، با شيخ در هيچ امر با هيچ روى ستيزگى و خود رأيى نكند، گفته هاى او را وحى مُنزَل الهى بشناسند، هرچه از استاد مى بينند، هر چند به حسب ظاهر، امر منكر نامشروع و بر خلاف عقايد آنها باشد بر وى اعتراض و خرده گيرى نكنند، و هرچه مى فرمايد هرچند، مخالف عقيدت وكيش آنها بنمايد، بدان عمل كنند (به مى سجاده رنگين كن - گرت پير مغان گويد) بلكه به درجه اى از ارادت، و حسن عقيدت، در حقّ شيخ برسند كه در وى، مطلقاً عيب نبينند و هر چه از او صادر شود، عين خير و مصلحت بشناسند».
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکہ سبا
🌺 وَ یَرَی الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ هُوَ الْحَقَّ وَ یَهْدِی إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ (۶)
🌺 و کسانی که از دانش بهره یافته اند، میدانند که آن چه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، حق است و به راه آن عزیز ستوده، رهبری میکند*
🌸 علی بن ابراهیم قمی می گوید: منظور از این آیه، امیر المؤمنین علیه السلام است، که رسول خدا صلی الله علیه و آله را، به همراه آن چه که خداوند، بر او نازل فرمود، تصدیق نمود.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۲۵
@hadise_shia