eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
319 دنبال‌کننده
160 عکس
68 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 سوره مبارکہ سبأ 🌸 وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ مِنَّا فَضْلًا یَا جِبَالُ أَوِّبی مَعَهُ وَ الطَّیْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ (۱۰) أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَ قَدِّرْ فِی السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (۱۱) 🌸 و به داود، مزیتی عطا کردیم (و گفتیم: ) ای کوه ها! با او (در تسبیح خدا) هم صدا شوید و ای پرندگان! (هماهنگی کنید) و آهن را برای او نرم گردانیدیم* (که) زره‌های فراخ بساز و حلقه‌ها را درست اندازه گیری کن و کار شایسته کنید؛ زیرا من به آن چه انجام می‌دهید، بینایم* 🌺 علی بن ابراهیم قمی می‌گوید: حضرت داود، هنگامی که در صحراها حرکت می‌کرد و کتاب زبور را می‌خواند، کوه ها، پرندگان و وحوش، به همراه او تسبیح می‌گفتند و خداوند، آهن را مانند موم، در دستان او نرم گردانید، تا او از آن، هر چه که می‌خواهد، بسازد. 🌺 علی بن ابراهیم قمی، از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که فرمود: حاجات خود را در روز سه شنبه از خداوند بخواهید؛ زیرا که سه شنبه، همان روزی است که خداوند در آن، آهن را برای (حضرت) داود، نرم گردانید. 🌺 محمد بن یعقوب، با سند خود، از احمد بن ابی عبد الله، از شریف بن سابق، از فضل بن ابی قُرّه، از امام صادق علیه السلام، از امیر المؤمنین علیه السلام روایت می‌کند که فرمود: خداوند عزّ و جلّ به داود (علیه السلام) وحی نمود: تو چه بنده خوبی هستی، اگر از بیت المال نخوری و با دست خود کار کنی. علی علیه السلام فرمود: داود (علیه السلام) به این خاطر، چهل روز گریه کرد و خداوند، به آهن وحی نمود که برای بنده‌ام داود، نرم شو. پس خداوند عزّ و جلّ آهن را برای داود (علیه السلام) نرم گردانید و او هر روز، زرهی می‌ساخت و آن را به هزار درهم می‌فروخت. پس او سیصد و شصت زره ساخت و آنها را به قیمت سیصد و شصت هزار درهم، فروخت و از روزی خوردن از بیت المال، بی نیاز شد. @hadise_shia
صــــلے‌اللــــــــــہ‌علیکــــــــــــ‌یااباعبــــــــــداللـــــــــــہ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مـــــــــــــــن‌زینبـــــــــــــــــــم ســـــــــــــــجادمحمــــــــــــــــــــدی @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 حدیــــث‌اهـــــل‌بیـــــت‌علیہم‌الـــــــلام 🌺 بصائر الدرجات حَمْزَةُ بْنُ یَعْلَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: یَا جَابِرُ إِنَّا لَوْ کُنَّا نُحَدِّثُکُمْ بِرَأْیِنَا وَ هَوَانَا لَکُنَّا مِنَ الْهَالِکِینَ وَ لَکِنَّا نُحَدِّثُکُمْ بِأَحَادِیثَ نَکْنِزُهَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) کَمَا یَکْنِزُ هَؤُلَاءِ ذَهَبَهُمْ وَ فِضَّتَهُمْ. 🌸 جابر می‌گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: ای جابر، اگر حدیثی که به شما می‌گوئیم، از روی رأی و هوای نفس باشد، هلاک می‌شویم، ولی شما را حدیث می‌گوئیم، از احادیث پیامبر، که هم چون گنج، از آن پاسداری می‌کنیم، همان گونه که مردم، طلا و نقره خود را ذخیره می‌کند. @hadise_shia
🌸 امامت 🌸 گزارش‌ سقیفه و غصب خلافت در کانال آپارات حدیث شیعه 👇 https://www.aparat.com/v/nK750 کانال ایتای حدیث شیعه 👇 @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 معیارهای تشخیص یمانے 🔸آن چه گذشت، تصویری از شخصیت یمانی و حوادث پیرامون او بود، که با رعایت موازین علمی و بر اساس روایات پیشوایان دینی، ترسیم شد. آخرین نکته مهمی که تذکر آن ضروری می‌نماید، تبیین معیارهایی است که به کمک آن می‌توان یمانی واقعی را از مدعیان دروغین شناسایی کرد. 🔹بی گمان، زمانی می‌توان به هدفی که پیشوایان دینی از طرح این موضوع داشته اند، دست یافت، که یمانی‌های دروغین، نتوانند خود را به نام یمانی واقعی قالب کنند و این مهم، تنها در سایه وجود معیارهای عینی، برای تشخیص یمانی واقعی، حاصل خواهد شد. 🔸پیش از بیان معیارهای یاد شده باید توجه داشت که علایم ظهور، از جمله یمانی، نشانه‌های ظهورند که به کمک آن‌ها می‌توان به نزدیک شدن ظهور پی برد و مدعیان دروغین مهدویت را شناسایی کرد و بی تردید چیزی می‌تواند علامت و وسیلۀ شناسایی باشد که خود قابل شناسایی باشد. در صورتی که نشانه‌های ظهور قابل تشخیص نباشند، قرار دادن آن‌ها به عنوان علامت، لغو و بی ثمر خواهد بود. 🔹معیارهایی که از روایات برداشت می‌شوند، بدین قرارند: ♦️قیام یمانی، از سرزمین یمن آغاز خواهد شد. ♦️این جنبش، با خروج سفیانی در شام، هم زمان خواهد بود. بر این اساس، قیامی که آغازش از یمن نباشد و یا با خروج سفیانی هم زمان نباشد، قطعاً قیام یمانی نیست. ♦️یمانی واقعی، فضیلت گرا و ارزش محور است. این شاخصه نیز می‌تواند معیار مناسبی برای شناسایی یمانی واقعی باشد. بی گمان بر اساس این معیار، وجود رگه‌های انحرافی مانند فاصله گرفتن از معیارهای دینی، انحراف از مسیر عدالت، سوء استفاده از امکانات و... در کسی که خود را یمانی می‌خواند، بهترین گواه بر دروغ گو بودن اوست. البته از آن جا که عموماً رهبران حرکت‌های اجتماعی، در آغاز، تصویر مطلوبی از خود به نمایش می‌گذارند، ارزیابی دقیق شخصیت آن‌ها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، لیکن با دقت در سخن رانی ها، واکنش‌ها و موضع گیری‌های آنان در دراز مدت، می‌توان تا حدودی از چهرۀ واقعی آنان پرده برگرفت. 🔸معیارهای یاد شده، علاوه بر این که از جنبه سلبی، مفید بوده و می‌توان با توجه به آن‌ها، مدعیان دروغین را شناسایی کرد؛ اگر برای تعیین دقیق مصداق یمانی واقعی کافی نباشد، دست کم به کمک آن‌ها می‌توان به تشخیص یمانی واقعی نزدیک تر شد. @hadise_shia
🎙قَالَ أَبُو عُبَیْدٍ فِی غَرِیبِ الْحَدِیثِ فِی حَدِیثِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله حِینَ أَتَاهُ عُمَرُ فَقَالَ إِنَّا نَسْمَعُ أَحَادِیثَ مِنَ الْیَهُودِ تُعْجِبُنَا فَتَرَی أَنْ نَکْتُبَ بَعْضَهَا؟ 🎙فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَ فَتَهَوَّکُونَ أَنْتُمْ کَمَا تَهَوَّکَتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَی لَقَدْ جِئْتُکُمْ بِهَا بَیْضَاءَ نَقِیَّةً وَ لَوْ کَانَ مُوسَی حَیّاً مَا وَسِعَهُ إِلَّا اتِّبَاعِی. 🎙ابوعبید در کتاب «غریب الحدیث» در حدیث پیامبر نقل کرده: وقتی عمر به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه وآله آمد گفت: ما احادیثی از یهودیان می‌شنویم که تعجب می‌کنیم، آیا اجازه می‌دهید بعضی از آن احادیث را بنویسیم؟ 🎙رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: آیا می‌خواهید هلاک شوید، همانطور که یهود و نصاری هلاک شدند؟ من برای شما دین روشن و پاک آورده‌ام اگر موسی زنده بود، جز پیروی من چاره ای نداشت. @hadise_shia
رمضان،مہمانـــــــــــــــےخدا @hadise_shia
حالم خرابه.mp3
1.08M
حالــــــم‌خرابـــــــــہ امیـــــــــــــرکرامتـــــــــــــے @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 شاخصه هشتم 🔸آقاى وكيلى در کتاب عرفان و حكمت، صفحه ۵۴، می گوید: 🔺عرفان منفى، عرفانى است كه در عمل، به جاى تأكيد بر روى قرآن و تجربه سلوكى، بر روى آداب و عادت مِن عِندى (شخصی) تأكيد كند. امروزه براى خيلى از فِرَق تصوّف، بلند كردن موى سر و سبیل، از اركان عرفان و تصوّف گشته است، بدين معنا كه به عنوان مثال اگر سبیل او را كوتاه كنند، مثل اين است كه سلوك او از بين رفته است... عرفان مثبت، در ناحيه ى عمل، يك اصل كلّى دارد و آن اين كه حقيقت، در پايان طريقتى است كه زير مجموعه شريعت باشد و لذا در جايى كه شريعت وجود نداشته باشد قهراً طريقتى نيز نمى ماند. 🔹پاسخ: مولوى، كه عرفانش از نظر آقاى وكيلى مثبت است، مى گويد: وقتى حقيقت آشكار مى شود، شريعت باطل مى گردد. او در مقدّمه دفتر پنجم مثنوى، می گوید: 🔺شريعت، همچو شمع است، ره مى نمايد و بى آن كه شمع، بدست آورى، راه رفته نشود. چون در ره آمدى، آن رفتن تو، طريقت است و چون رسيدى به مقصود، آن حقيقت است. 🔸ابن عربى نيز در فتوحات، ج ۲، ص ۸۰، مى گويد: 🔺اولياء صوفّيه، به درجه اى مى رسند، که حرام، براى او مباح مى شود. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 سوره مبارکه سبأ 🌺 وَ لِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَ رَوَاحُهَا شَهْرٌ وَ أَسَلْنَا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَن یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَن یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِیرِ (۱۲) یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاءُ مِن مَّحَارِیبَ وَ تَمَاثِیلَ وَ جِفَانٍ کَالْجَوَابِ وَ قُدُورٍ رَّاسِیَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُکْرًا وَ قَلِیلٌ مِّنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ (۱۳) فَلَمَّا قَضَیْنَا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَی مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْکُلُ مِنسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ (۱۴) 🌺 و باد را برای سلیمان (رام کردیم) که صبح، یک ماه، راه را طی می کرد و شب، یک ماه را، و معدن مس را برای او ذوب (و روان) گردانیدیم و برخی از جن، به فرمان پروردگارشان، پیش او کار می‌کردند و هر کس از آنها، از دستور ما سرپیچی می کرد، از عذاب سوزان به او می‌چشانیدیم* آنها برای او هر چه می‌خواست از نمازخانه‌ها و مجسمه‌ها و ظروف بزرگ مانند حوضچه‌ها و دیگهای چسبیده به زمین می‌ساختند. ای خاندان داود! شکرگزار باشید، و از بندگان من، گروه اندکی سپاس گزارند* پس چون مرگ را بر او مقرر داشتیم، جز جنبنده ای خاکی (=موریانه) که عصای او را (به تدریج) می‌خورد، (آدمیان را) از مرگ او آگاه نگردانید. پس چون (سلیمان) فرو افتاد، برای جنیان روشن گردید، که اگر غیب می‌دانستند، در آن عذاب خفت آور (باقی) نمی ماندند. @hadise_shia
🌸 محمد بن یعقوب، از محمد بن یحیی، از احمد و عبد الله دو پسر محمد بن عیسی، از علی بن حکم، از ابان بن عثمان، از ابو عباس، از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که پیرامون تفسیر آیه «یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاءُ مِن مَّحَارِیبَ وَ تَمَاثِیلَ» فرمود: به خداوند سوگند! آنها مجسمه‌هایی به شکل مردان و زنان نبودند، بلکه به شکل درخت و مانند آن بودند. @hadise_shia
🌸 ابن بابویه، از احمد بن زیاد بن جعفر همدانی از علی بن ابراهیم بن هاشم، از پدرش، از علی بن معبد، از حسین بن خالد، از امام رضا علیه السلام، از پدرش امام موسی علیه السلام، از پدرش امام صادق علیه السلام روایت می‌کند که فرمود: 🌸 سلیمان بن داود، روزی به یاران خود فرمود: خداوند تبارک و تعالی به من مُلکی را ارزانی داشت و باد، انس، جن، پرندگان و وحوش را در اختیار من درآورد و زبان پرندگان را به من آموزش داد و از هر چیز به من عطا نمود. با این همه سلطنت و پادشاهی که به من داده شد، حتی یک صبح تا شب نیز، شادمانی‌ام طول نکشید؛ دوست داشتم پای در قصرم بگذارم و در آن جا شب را به صبح برسانم و به فراز قصر بروم و به سرزمین‌های خویش بنگرم. پس به هیچ کسی اجازه ندهید تا نزد من آید و بدین وسیله روز مرا تلخ سازد. 🌸 یاران سلیمان گفتند: اطاعت می‌کنیم. چون صبح شد، سلیمان عصای خود را در دست گرفت و به فراز قصر خود رفت و با تکیه بر عصای خود ایستاد و به سرزمین‌های خود نگاه می‌کرد و از آن چه به او عطا شده بود، شادمان بود تا این که نگاهش به جوانی افتاد که نزد او آمد. چون سلیمان او را دید به او فرمود: چه کسی تو را وارد این قصر گردانیده است، در حالی که من می‌خواستم امروز در آن تنها باشم. تو با اجازه چه کسی وارد شده ای؟ آن جوان پاسخ داد: خداوندِ این قصر مرا وارد آن گردانیده است و با اذن او وارد شده ام. سلیمان فرمود: خداوند این قصر، مستحق تر از من، نسبت به آن است. تو کیستی؟ آن جوان پاسخ داد: من فرشته مرگ هستم. سلیمان فرمود: به چه منظور آمده ای؟ فرشته مرگ پاسخ داد: آمده‌ام تا تو را قبض روح کنم. سلیمان فرمود: مأموریت خود را انجام بده؛ چرا که امروز، روز شادمانی من است و خداوند عزّ و جلّ نخواست که شادمانی برای من، بدون دیدار او باشد. پس فرشته مرگ در حالی که سلیمان بر عصای خود تکیه کرده بود، روح او را ستاند و سلیمان تا آن اندازه که خدا خواست، بی جان به همان حالت، که بر عصای خود تکیه داده بود، باقی ماند و مردم به او نگاه می‌کردند و گمان می‌کردند که او زنده است و در مورد او حرف‌های مختلفی زدند و نظرات متفاوتی ارائه دادند. 🌸 برخی از آنان گفتند: سلیمان در این روزهای متعدد، به همان حال که بر عصای خود تکیه کرده بود، باقی مانده و خسته نشده، نه چیزی خورده و نه خوابیده و آبی نیز ننوشیده است. بنابراین او پروردگار ما است، که ما باید او را پرستش کنیم. 🌸 گروه دیگری گفتند: سلیمان جادوگر است و او چنین به ما می‌ نمایاند که بر عصای خود تکیه داده و ایستاده است و چشمان ما را جادو می‌کند، در حالی که چنین نیست. 🌸 مؤمنان نیز گفتند: سلیمان، بنده و پیامبر خداوند است و خداوند امر او را آن چنان که خود خواهد، تدبیر می‌کند. چون آنان، اختلاف نظر پیدا کردند و خداوند عزّ و جل موریانه را فرستاد و او در عصای سلیمان نفوذ کرد و چون داخل آن عصا را خورد، عصا شکست و سلیمان افتاد. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 دقت در روایات 💠 معانی الأخبار أَبِی عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْیَقْطِینِیِّ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ زَیْدٍ الزَّرَّادِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام 💠 یَا بُنَیَّ اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّیعَةِ عَلَی قَدْرِ رِوَایَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِیَ الدِّرَایَةُ لِلرِّوَایَةِ وَ بِالدِّرَایَاتِ لِلرِّوَایَاتِ یَعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَی أَقْصَی دَرَجَاتِ الْإِیمَانِ. 💠 برید زرّاد از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: (پدرم) امام باقر علیه السلام به من چنین فرمودند: 💠 فرزندم، شان و منزلت شیعه را، از این که چه مقدار از سخنان ما را نقل و درک نموده اند، به دست بیاور. درک و معرفت، همان درایت و دقت در روایت ما است، و مومن، با دقت و تدبر در گفتار ما، به بلندترین درجات ایمان می رسد. @hadise_shia
....................روایات بیشتر در 👇 @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا