#مهدویت
📚 معیارهای تشخیص یمانے
🔸آن چه گذشت، تصویری از شخصیت یمانی و حوادث پیرامون او بود، که با رعایت موازین علمی و بر اساس روایات پیشوایان دینی، ترسیم شد. آخرین نکته مهمی که تذکر آن ضروری مینماید، تبیین معیارهایی است که به کمک آن میتوان یمانی واقعی را از مدعیان دروغین شناسایی کرد.
🔹بی گمان، زمانی میتوان به هدفی که پیشوایان دینی از طرح این موضوع داشته اند، دست یافت، که یمانیهای دروغین، نتوانند خود را به نام یمانی واقعی قالب کنند و این مهم، تنها در سایه وجود معیارهای عینی، برای تشخیص یمانی واقعی، حاصل خواهد شد.
🔸پیش از بیان معیارهای یاد شده باید توجه داشت که علایم ظهور، از جمله یمانی، نشانههای ظهورند که به کمک آنها میتوان به نزدیک شدن ظهور پی برد و مدعیان دروغین مهدویت را شناسایی کرد و بی تردید چیزی میتواند علامت و وسیلۀ شناسایی باشد که خود قابل شناسایی باشد. در صورتی که نشانههای ظهور قابل تشخیص نباشند، قرار دادن آنها به عنوان علامت، لغو و بی ثمر خواهد بود.
🔹معیارهایی که از روایات برداشت میشوند، بدین قرارند:
♦️قیام یمانی، از سرزمین یمن آغاز خواهد شد.
♦️این جنبش، با خروج سفیانی در شام، هم زمان خواهد بود. بر این اساس، قیامی که آغازش از یمن نباشد و یا با خروج سفیانی هم زمان نباشد، قطعاً قیام یمانی نیست.
♦️یمانی واقعی، فضیلت گرا و ارزش محور است. این شاخصه نیز میتواند معیار مناسبی برای شناسایی یمانی واقعی باشد. بی گمان بر اساس این معیار، وجود رگههای انحرافی مانند فاصله گرفتن از معیارهای دینی، انحراف از مسیر عدالت، سوء استفاده از امکانات و... در کسی که خود را یمانی میخواند، بهترین گواه بر دروغ گو بودن اوست. البته از آن جا که عموماً رهبران حرکتهای اجتماعی، در آغاز، تصویر مطلوبی از خود به نمایش میگذارند، ارزیابی دقیق شخصیت آنها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، لیکن با دقت در سخن رانی ها، واکنشها و موضع گیریهای آنان در دراز مدت، میتوان تا حدودی از چهرۀ واقعی آنان پرده برگرفت.
🔸معیارهای یاد شده، علاوه بر این که از جنبه سلبی، مفید بوده و میتوان با توجه به آنها، مدعیان دروغین را شناسایی کرد؛ اگر برای تعیین دقیق مصداق یمانی واقعی کافی نباشد، دست کم به کمک آنها میتوان به تشخیص یمانی واقعی نزدیک تر شد.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_ص۱۱۰
@hadise_shia
#برائت
🎙قَالَ أَبُو عُبَیْدٍ فِی غَرِیبِ الْحَدِیثِ فِی حَدِیثِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله حِینَ أَتَاهُ عُمَرُ فَقَالَ إِنَّا نَسْمَعُ أَحَادِیثَ مِنَ الْیَهُودِ تُعْجِبُنَا فَتَرَی أَنْ نَکْتُبَ بَعْضَهَا؟
🎙فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَ فَتَهَوَّکُونَ أَنْتُمْ کَمَا تَهَوَّکَتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَی لَقَدْ جِئْتُکُمْ بِهَا بَیْضَاءَ نَقِیَّةً وَ لَوْ کَانَ مُوسَی حَیّاً مَا وَسِعَهُ إِلَّا اتِّبَاعِی.
🎙ابوعبید در کتاب «غریب الحدیث» در حدیث پیامبر نقل کرده: وقتی عمر به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه وآله آمد گفت: ما احادیثی از یهودیان میشنویم که تعجب میکنیم، آیا اجازه میدهید بعضی از آن احادیث را بنویسیم؟
🎙رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: آیا میخواهید هلاک شوید، همانطور که یهود و نصاری هلاک شدند؟ من برای شما دین روشن و پاک آوردهام اگر موسی زنده بود، جز پیروی من چاره ای نداشت.
#بحار_ج۲_ص۹۹
@hadise_shia
حالم خرابه.mp3
1.08M
#نوحه
حالــــــمخرابـــــــــہ
امیـــــــــــــرکرامتـــــــــــــے
@hadise_shia
#تصوف
📚 شاخصه هشتم
🔸آقاى وكيلى در کتاب عرفان و حكمت، صفحه ۵۴، می گوید:
🔺عرفان منفى، عرفانى است كه در عمل، به جاى تأكيد بر روى قرآن و تجربه سلوكى، بر روى آداب و عادت مِن عِندى (شخصی) تأكيد كند. امروزه براى خيلى از فِرَق تصوّف، بلند كردن موى سر و سبیل، از اركان عرفان و تصوّف گشته است، بدين معنا كه به عنوان مثال اگر سبیل او را كوتاه كنند، مثل اين است كه سلوك او از بين رفته است... عرفان مثبت، در ناحيه ى عمل، يك اصل كلّى دارد و آن اين كه حقيقت، در پايان طريقتى است كه زير مجموعه شريعت باشد و لذا در جايى كه شريعت وجود نداشته باشد قهراً طريقتى نيز نمى ماند.
🔹پاسخ: مولوى، كه عرفانش از نظر آقاى وكيلى مثبت است، مى گويد: وقتى حقيقت آشكار مى شود، شريعت باطل مى گردد. او در مقدّمه دفتر پنجم مثنوى، می گوید:
🔺شريعت، همچو شمع است، ره مى نمايد و بى آن كه شمع، بدست آورى، راه رفته نشود. چون در ره آمدى، آن رفتن تو، طريقت است و چون رسيدى به مقصود، آن حقيقت است.
🔸ابن عربى نيز در فتوحات، ج ۲، ص ۸۰، مى گويد:
🔺اولياء صوفّيه، به درجه اى مى رسند، که حرام، براى او مباح مى شود.
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکه سبأ
🌺 وَ لِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَ رَوَاحُهَا شَهْرٌ وَ أَسَلْنَا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَن یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَن یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِیرِ (۱۲) یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاءُ مِن مَّحَارِیبَ وَ تَمَاثِیلَ وَ جِفَانٍ کَالْجَوَابِ وَ قُدُورٍ رَّاسِیَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُکْرًا وَ قَلِیلٌ مِّنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ (۱۳) فَلَمَّا قَضَیْنَا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَی مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْکُلُ مِنسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ (۱۴)
🌺 و باد را برای سلیمان (رام کردیم) که صبح، یک ماه، راه را طی می کرد و شب، یک ماه را، و معدن مس را برای او ذوب (و روان) گردانیدیم و برخی از جن، به فرمان پروردگارشان، پیش او کار میکردند و هر کس از آنها، از دستور ما سرپیچی می کرد، از عذاب سوزان به او میچشانیدیم* آنها برای او هر چه میخواست از نمازخانهها و مجسمهها و ظروف بزرگ مانند حوضچهها و دیگهای چسبیده به زمین میساختند. ای خاندان داود! شکرگزار باشید، و از بندگان من، گروه اندکی سپاس گزارند* پس چون مرگ را بر او مقرر داشتیم، جز جنبنده ای خاکی (=موریانه) که عصای او را (به تدریج) میخورد، (آدمیان را) از مرگ او آگاه نگردانید. پس چون (سلیمان) فرو افتاد، برای جنیان روشن گردید، که اگر غیب میدانستند، در آن عذاب خفت آور (باقی) نمی ماندند.
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
🌸 محمد بن یعقوب، از محمد بن یحیی، از احمد و عبد الله دو پسر محمد بن عیسی، از علی بن حکم، از ابان بن عثمان، از ابو عباس، از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که پیرامون تفسیر آیه «یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاءُ مِن مَّحَارِیبَ وَ تَمَاثِیلَ» فرمود: به خداوند سوگند! آنها مجسمههایی به شکل مردان و زنان نبودند، بلکه به شکل درخت و مانند آن بودند.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۲۷
@hadise_shia