eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
308 دنبال‌کننده
172 عکس
69 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 به درگاه خدا بسیار دعا کنید، زیرا خدا، آن بنده مؤمن را دوست دارد، که به درگاهش دعا کند و خدا به بندگان مؤمن خود وعده اجابت داده است و خدا دعای مؤمنان را، در روز رستخیز بخشی از عملشان سازد و در بهشت به آن بیفزاید، پس تا آنجا که توانید، در هر ساعتی از ساعات شب یا روز، بسیار یاد خدا کنید، زیرا خدا فرمان داده است او را یاد کنند و خدا هم به یاد مؤمنی است که در یاد اوست، پس خود را به کوشش، در عبادتش وادارید، زیرا هر چیزی از سوی خدا به کوشش در طاعتش فراهم آید و نیز در اجتناب از آنچه در ظاهر و باطن قرآن حرام کرده. خداوند می‌فرماید: وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ. انعام / ۱۲۰ {گناه آشکار و پنهان را رها کنید}. 🌸 و از آثار و فرمان‌های پیامبر (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) و روش او پیروی کنید و به آن عمل نمایید و رأی خود پیروی نکنید تا گمراه نشوید، زیرا گمراه ترین مردم در نزد خدا کسی است که پیرو رأی خود باشد، آن هم بی هیچ هدایتی از سوی خدا. و با مردم مدارا کنید و آن‌ها را بر خویش مسلّط نسازید. بپرهیزید از اینکه به دشمنان خدا، دشنام دهید که آن‌ها نیز بدون آگاهی، به خدا دشنام خواهند داد. 🌸 ای گروهی که خداوند، نگهبان امور آن هاست! به آثار پیامبر (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) و روش آن حضرت و آثار امامان هدایتگر از خاندان پیامبر (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) روی آورید، هر که به آن عمل کند، مسلما هدایت شده، و هر که آن را وانهد، و از آن روی گرداند، گمراه گردد. آن‌ها کسانی هستند، که خداوند، فرمان به اطاعت و دوستی آنان داده است. 🌸 بر شما باد به مراقبت از نمازها به ویژه نماز وُسطی [ظهر]، زیرا خدا همه مؤمنان پیش از شما و شما را در قرآن به آن فرمان داده است. بر شما باد به مهرورزی با مسلمانان، زیرا هر که ایشان را خوار شمارد و بر آن‌ها گردن فرازد، از دین خدا بیرون رفته و خدا خوار کننده او خواهد بود. پدر ما پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: پروردگارم به من دستور داده به مستمندان مسلمان مهر ورزم، و بدانید هر که مسلمانی را خوار شمرد، خدا بر وی خواری افکند تا جایی که مردم نیز بدخواه او خواهند گشت. 🌸 نسبت به برادران مسکین مسلمانتان، تقوای الهی در پیش گیرید، آنان بر شما این حق را دارند که دوستشان بدارید؛ همانا خدا به پیامبرش دستور داده آنان را دوست بدارد. 🌸 بر حذر باشید از تکبّر، زیرا تکبّر، جامه خداوند سبحان است، و هر که در تصاحب این جامه با خدا به چالش برخیزد، خدا پشت او شکند و در روز رستاخیز خوار و زبونش سازد. 🌸 مبادا به یکدیگر ستم کنید، زیرا در سرشت نیکوکاران نیست. همانا هر که ستم و تعدّی کند، خدا ستمش را به خودش برگرداند و یاری خدا از آن مظلوم است، و هر که را خدا یاری کند، پیروز گردد. 🌸 مبادا علیه مسلمان ستم کشیده اقدامی کنید تا به درگاه خدا نفرینتان کند و خدا او را اجابت نماید. پدر ما پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم می‌فرمود: همانا دعای مسلمان ستمدیده مستجاب می‌گردد. 🌸 باید به یکدیگر کمک رسانید، زیرا پدر ما پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم می‌فرمود: همانا مزد یاری به مسلمانان از روزه یک ماهه همراه با اعتکاف در مسجد الحرام بیشتر است. 🌸 مبادا مسلمانی که به شما بدهکار است و در تنگدستی به سر می‌برد، به دشواری افکنید. همانا پدر ما پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم می‌فرمود: نباید مسلمانی مسلمان دیگر را به سختی افکند و هر که، فقیر را مهلت دهد، خداوند در روزی که سایه ای جز سایه او نخواهد بود، او را در سایه خویش جای دهد. 🌸 ای گروه رحمت شده! مبادا حقوق خدا را که بر عهده شماست، روزی تا روز دیگر و ساعتی تا ساعت دیگر، عقب اندازید، زیرا هر که در پرداخت حقوق خدا که بر ذمّه دارد شتاب کند، خداوند در چند برابر نمودن خیر او در دنیا و آخرت تواناتر است، هر کس در پرداخت حقوق الهی که نزد اوست تأخیر کند، خدا به حبس روزی مقرر او تواناتر است، و هر که خدا به او روزی ندهد، نخواهد توانست روزی خویش را فراهم آورد. حق آنچه را خدا روزی شما کرده بپردازید تا خداوند باقیمانده آن را برای شما پاک سازد و آن را چندان زیاد کند که هیچ کس جز خدای جهانیان شمار آن را نداند.
🌸 به خدا سوگند بنده ای از خدا فرمان نبرده است، مگر آنکه خداوند در فرمانبری خود، پیروی از ما را نیز، داخل کرده است، و به خدا سوگند هرگز بنده ای از ما پیروی نکرده است، مگر آنکه خداوند او را دوست دارد، و به خدا سوگند هیچ کس پیروی از ما را کنار ننهاده، مگر آنکه، ما را دشمن داشته است، و به خدا سوگند هیچ کس ما را دشمن نداشته است، مگر آنکه خدا را عصیان نموده، و هر که با عصیان الهی بمیرد، خداوند او را خوار گرداند و با صورت در آتش افکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 نسب سفیانی 🔹روایات، به چهار شکل، از نسب سفیانی سخن گفته اند: 🔸سفیانی از قریش است: امیر المؤمنین علیه السلام فرموده اند: ... و یکون بالوادی الیابس عدة عدیدة، فیقولون له: یا هذا، ما یحل لک أن تضیع الاسلام... فیقول: لست بصاحبکم. فیقولون: ألست من قریش... و یخرج راغباً فی الاموال؛ ... در سرزمین خشک، تعداد اندکی نزد سفیانی می‌روند و به او می‌گویند: سزاوار نیست که تو باعث از میان رفتن اسلام شوی... او می‌گوید: من امیر شما نیستم. آن‌ها می‌پرسند: آیا تو از قریش نیستی... و او به طمع به چنگ آوردن ثروت خروج می‌کند. 🔹سفیانی از بنی امیه است: ... قال الاحنف من أی قوم السفیانی؟ قال امیرالمؤمنین علیه السلام: هو من بنی اُمیّة... ... یکی از اصحاب امیر المؤمنین علیه السلام به نام احنف، از آن حضرت پرسید: سفیانی از کدام قبیله است؟ حضرت فرمودند: او از بنی امیه است.... 🔸سفیانی از نسل ابوسفیان است: از جمله امام سجاد علیه السلام در این باره فرموده اند: ... و هو من ولد عتبة بن ابی سفیان... ... او از نسل عتبه بن ابوسفیان است.... 🔹سفیانی از نسل زن جگرخوار است: از جمله امیر المؤمنین علیه السلام به روایت امام صادق علیه السلام فرموده اند: یخرج ابن آکلة الاکباد من الوادی الیابس. پسر زن جگرخوار از سرزمین خشک قیام می‌کند. 📚 در این روایات، الفاظی که نسب او را بیان می‌کنند، به ظاهر اختلاف دارند، اما همگی به یک حقیقت اشاره دارند؛ چرا که ابوسفیان از قریش و از خاندان بنی امیه و زن جگر خوار نیز، لقب (هند) همسر اوست. بر این اساس، همه روایات اتفاق دارند که سفیانی از نسل ابوسفیان است. 📚 ویژگی‌های ظاهری سفیانی 🔸برای این که شناسایی سفیانی به سادگی امکان پذیر باشد، در تعدادی از روایات، ویژگی‌های چهره و قیافۀ او نیز بیان شده است. 🔹از جمله امیر المؤمنین علیه السلام در توصیف او فرموده اند: یخرج ابن آکلة الاکباد من الوادی الیابس و هو رجل ربعة، وحش الوجه، ضخم الهامة بوجهه أثر جدریّ إذا رأیته حسبته أعور. فرزند زن جگرخوار از سرزمین خشک قیام می‌کند. او مردی میانه بالا (قد بلند)، با صورتی وحشت انگیز، سر بزرگ و آبله روست. اگر او را ببینی گمان می‌بری یک چشم است. 🔸از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرموده اند: أنک لو رأیت السفیانی لرأیت أخبث الناس، أشقر، أحمر، أزرق... اگر سفیانی را ببینی، پلیدترین مردم را دیده ای. او سرخ روی، مایل به سفیدی و کبود چشم (چشم آبی) است. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 احاديث مذمّت صوفيه 🖍آقاى وكيلى در راستاى دفاع از صوفيه و توجيه عقايد آنان، احاديث مذمّت صوفيه را ساختگى معرفى مى كند. او در كتاب «تطهير الشريعة عن حديقة الشيعة» مى نويسد: 🔺به راستى چگونه ممكن است كه حدود ده حديث، در مذمّت صريح صوفّيه، از اهل بيت عليهم السلام در كتب حديث قدما وجود داشته باشد، ولى در طول تاريخ تا قرن دهم هجرى، هيچ گزارشى از هيچ يك از آن‌ها در هيچ كتابى وجود نداشته باشد؟ چطور ممكن است با اين كه عصر حكومت مقدس اردبيلى، عصر حكومت شيعه و اقبال به نقل حديث است و مقدس اردبيلى نيز شاگردانى چون ميرزا محمّد استرآبادى، صاحب رجال داشته كه تا لحظه رحلت بر بالين وى بوده اند، اين احاديث به هيچ كتابى راه نيافته باشد و به ناگهان در قرن دهم، در دست مقدس اردبيلى، پيدا شده و ناگهان پس از مقدس اردبيلى نيز تمام منابعش مفقود شده باشد؟ [۱] 💠 پاسخ 🎙براى اثبات عدم صحّت اين ادّعا، ناچاريم رواياتى كه در مذمّت صوفّيه، در كتب متقدمين و كسانى كه چند قرن قبل از مرحوم محقق اردبيلى بوده اند را، ذكر كنيم. ايشان در قرن دهم هجرى مى زيسته و مرحوم كلينى در قرن سوم هجرى وفات كرده اند. 1⃣ مرحوم كلينى در اصول كافى نقل مى كند: عن سدير عن ابى عبدللّه عليه السلام: 🌺 «يَا سَدِيرُ فَأُرِيكَ الصَّادِّينَ عَنْ دِينِ اللّه ثُمَّ نَظَرَ إِلَى أَبِى حَنِيفَةَ وَ سُفْيَانَ الثَّوْرِىِّ فِى ذَلِكَ الزَّمَانِ وَ هُمْ حَلَقٌ فِى الْمَسْجِدِ فَقَالَ هَؤلاَءِ الصَّادُّونَ عَنْ دِينِ اللّه بِلاَ هُدًى مِنَ اللّه وَ لاَ كِتَابٍ مُبِينٍ إِنَّ هَؤلاَءِ الْأَخَابِثَ لَوْ جَلَسُوا فِى بُيُوتِهِمْ فَجَالَ النَّاسُ فَلَمْ يَجِدُوا أَحَداً يُخْبِرُهُمْ عَنِ اللّه تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عَنْ رَسُولِهِ صلى الله عليه و آله وسلم حَتَّى يَأْتُونَا فَنُخْبِرَهُمْ عَنِ اللّه تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عَنْ رَسُولِهِ». [۲] 🌺 اى سدير: اكنون كسانى كه مردم را از دين خدا جلوگيرى مى كنند، نشان مى دهم، آن گاه به ابوحنيفه و سفيان ثورى كه در آن زمان در مسجد حلقه زده بودند نگاه كرد و فرمود: اين‌ها بدون هدايت از جانب خدا و سندى آشكار، مانع دين خدايند. همانا اين پليدان اگر در خانه هاى خود بنيشنند و فريبكارى نكنند، مردم براى يافتن حقّ، به جست و جو مى پردازند و چون كسى را نمى يابند كه از خدا و رسول صلى الله عليه و آله و سلم خبر دهد، نزد ما مى آيند تا ما از هدايت خدا و رسول به آن‌ها خبر دهيم. 🎙علاّمه مجلسى در ذيل حديث مى نويسد: «ابوحنيفه از فقهاء مخالفين و سفيان ثورى از صوفيان است و اين حديث دلالت مى كند بر اين كه صوفّيه از دشمنان و مخالفان ايشان و مانع دين خدا بوده اند كه لعنت خدا بر آنان باد». [۳] 🎙مرحوم ملاّ صالح مازندرانى مى نويسد: «سفيان ثورى، از متصوّفه و دشمنان اهل بيت عليهم السلام مى باشد كه از جايگاهى ويژه و منزلتى عظيم در نزد خلفاء ستمگر، برخوردار بوده و نيز مروّجی بزرگ براى طاغوت‌ها به شمار آمده». [۴] 2⃣ مرحوم كلينى، بابى را با اين عنوان باز كرده اند: 🎙«باب دخول الصوفّيه على ابى عبداللّه عليه السلام و احتجاجهم عليه فيما ينهون الناس عنه من طلب الرزق» 🎙«ورود صوفّيه بر امام صادق عليه السلام و احتجاج و بحث آن‌ها با آن حضرت درباره طلب روزى كه مردم از آن نهى شده اند». 📚 آن گاه مرحوم كلينى، روايتى طولانى از اعتراض سفيان ثورى (رئيس صوفّيه) نقل مى كند: 📚 دَخَلَ سُفْيَانُ الثَّوْرِيُ عَلَى أَبِى عَبْدِاللّه فَرَأَى عَلَيْهِ ثِيَابَ بِيضٍ كَأَنَّهَا غِرْقِئُ الْبَيْضِ فَقَالَ لَهُ إِنَّ هَذَا اللِّبَاسَ لَيْسَ مِنْ لِباسك... [۵] 🖍سفيان ثورى بر امام صادق عليه السلام وارد شد او را در جامه اى ديد به سفيدى پوست تخم مرغ. گفت: اين لباس شايسته ى تو نيست... 🖍امام عليه السلام، جواب مفصلى به او دادند و انحراف او را آشكار ساختند. 3⃣ مرحوم كلينى روايت ديگرى از اعتراض سفيان ثورى به امام صادق عليه السلام نقل مى كند: 🖍«مَرَّ سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَرَأَى أَبَا عَبْدِاللّه وَ عَلَيْهِ ثِيَابٌ كَثِيرَةُ الْقِيمَةِ حِسَانٌ. فَقَالَ وَ اللّه لاَتِيَنَّهُ وَ لَأُوَبِّخَنَّهُ. فَدَنَا مِنْهُ فَقَالَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّه مَا لَبِسَ رَسُولُ اللّه (صلى الله عليه و آله و سلم) مِثْلَ هَذَا اللِّبَاسِ وَ لاَ عَلِيٌّ وَ لاَ أَحَدٌ مِنْ آبَائِكَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِاللّه... ». [۶] 🖍سفيان ثورى از مسجدالحرام مى گذشت: امام صادق عليه السلام را ديد، كه جامه اى زيبا و گران بها بر تن دارد. گفت بايد نزد او بروم و سرزنشش كنم. سپس نزديك او آمد و گفت اى پسر رسول خدا، پيامبر و على (عليهما السلام) و پدرانت اين گونه لباس نمى پوشيدند. آن گاه امام صادق عليه السلام در طىّ جوابى قاطع گمراهى او را روشن ساختند.
4⃣ نعمان بن محمّد مغربى (وفات ۳۶۳ ق)، شش قرن قبل از محقق اردبيلى، در مذمّت صوفّيه، روايتى نقل مى كند: 🌺 «إنّ ابا عبداللّه رأى قوما يلبسون الصوف و الشعر فقال إلبسوا القطن فإنه لباس رسول اللّه (صلى الله عليه و آله و سلم) و كان افضل ما يجده (صلى الله عليه و آله و سلم) و هو لباسنا و لم يكن يلبس الصوف و الشعر و لاتلبسوا إلاّ من علّة، فإنّ اللّه عزّوجلّ يحبّ الجمال و أن يرى أثر نعمته على عبده». [۷] 🌺 امام صادق عليه السلام قومى را مشاهده كردند كه لباسشان از پشم و مو بود فرمودند لباس، از پنبه بپوشيد كه آن، لباس پيامبر (صلى الله عليه و آله وسلم) است و بهترين لباسى است كه آن حضرت يافتند و پنبه لباس ماست و پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) لباسى كه از پشم و مو تهيه شده بود، نمى پوشيدند، شما نيز نپوشيد، مگر به خاطر بيمارى، خداوند زيبايى را دوست دارد و دوست دارد اثر نعمتش را بر بنده اش ببيند. پاورقی ها [۱]: . تطهير الشريعة عن حديقة الشيعة، ص ۲۷۴ . [۲]: . كافى، ج ۱، ص ۳۹۳. [۳]: . «كان ابوحنيفه من فقها المخالفين و سفيان الثورى من صوفيتهم... و يدلّ على ان الصوفية كانوا فى اعصار الائمّة عليهم السلام كانوا معارضين لهم صادّين عنهم و عن دين اللّه، عليهم لعنة اللّه» مرآة العقول، ج ۴، ص ۲۸۹. [۴]: . «سفيان و هو سفيان بن سعيد بن مسروق الثورى و كان من المتصوفة المعترضين على اهل البيت عليهم السلام و كان له منزلة عظيمة عند خلفاء الجور و كان مرجع الطواغيت» شرح الكافى، ج ۶، ص ۳۸۳. [۵]: . كافى، ج ۳، ص ۶۵. [۶]: . كافى، ج ۶، ص ۴۴۲. [۷]: . دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۱۵۵.
صلے‌اللہ‌علیکــــــــــ‌یا‌بقیة‌اللہ‌فے‌ارضہ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 ایمن از عذاب 🌸 ابْنُ الْمُتَوَکِّلِ عَنِ الْأَسَدِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ الصُّوفِیِّ عَنْ یُوسُفَ بْنِ عَقِیلٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ رَاهَوَیْهِ قَالَ: لَمَّا وَافَی أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام) نَیْسَابُورَ وَ أَرَادَ أَنْ یَخْرُجَ مِنْهَا إِلَی الْمَأْمُونِ اجْتَمَعَ عَلَیْهِ أَصْحَابُ الْحَدِیثِ فَقَالُوا لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ تَرْحَلُ عَنَّا وَ لَا تُحَدِّثُنَا بِحَدِیثٍ فَنَسْتَفِیدَهُ مِنْکَ وَ کَانَ قَدْ قَعَدَ فِی الْعَمَّارِیَّةِ فَأَطْلَعَ رَأْسَهُ وَ قَالَ 🌸 سَمِعْتُ أَبِی مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ یَقُولُ سَمِعْتُ أَبِی جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ یَقُولُ سَمِعْتُ أَبِی مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ یَقُولُ سَمِعْتُ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ یَقُولُ سَمِعْتُ أَبِی الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ یَقُولُ سَمِعْتُ أَبِی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ (علیهما السلام) یَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ سَمِعْتُ جَبْرَئِیلَ یَقُولُ سَمِعْتُ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا. 🌸 اسحاق بن راهویه گوید: هنگامی که ابو الحسن الرضا (علیه السّلام) به نیشابور رسید و بر آن شد که از آنجا به جانب مأمون راهی شود، راویان حدیث نزد او گرد آمدند و گفتند: ای فرزند پیامبر خدا، از میان ما رخت بر می‌بندی و برای ما روایتی بازگو نمی کنی که از محضر تو استفاده نماییم؟ 🌸 ایشان، از کجاوه خویش که در آن نشسته بود، سر برآورد و فرمود: از پدرم موسی بن جعفر (علیه السّلام) شنیدم که فرمود: از پدرم جعفر بن محمّد (علیه السّلام) شنیدم که فرمود: از پدرم محمّد بن علی (علیه السّلام) شنیدم که فرمود: از پدرم علی بن حسین (علیه السّلام) شنیدم که فرمود: از پدرم حسین بن علی (علیه السّلام) شنیدم که فرمود: از پدرم امیر مؤمنان علی بن ابی طالب (علیه السّلام) شنیدم که فرمود: از پیامبر خدا (صلّی اللَّه علیه و آله) شنیدم که فرمود: از جبرئیل شنیدم که فرمود: 🌸 «لا إله إلا الله» دژ و پناهگاه من است؛ هر که به دژ من درآید، از عذاب من آسودگی یابد، پس آنگاه که مرکب امام (علیه السّلام) به راه افتاد، امام (علیه السّلام) ندا برآورد که «لا إله إلا الله» می‌بایست با شرایط آن باشد و من از شرایط آن هستم. بحار،ج۳، ص۷ @hadise_shia