eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
319 دنبال‌کننده
160 عکس
68 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
هجرت امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو در سال ۲۰۰، یا ۲۰۱ قمری بود. پس از تصمیم مأمون مبنی بر دادن پیشنهاد ولایتعهدی به امام، او یکی از افراد خویش را به مدینه فرستاد، تا امام را به مرو، محل اقامت مأمون بیاورد. به عقیده برخی، مأمون مسیر مشخصی برای سفر امام به مرو انتخاب کرد تا آن حضرت، از مراکز شیعه‌نشین عبور نکند، زیرا از اجتماع شیعیان بر گرد امام می‌ترسید. شیخ صدوق از معول، نقل می کند: «زمانى که براى بردن امام رضا علیه السّلام به خراسان، پیکى به مدینه آمد، من در آنجا بودم. امام به منظور وداع از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلم) وارد حرم شد، او را دیدم که چندین بار، از حرم بیرون مى ‌آمد و دوباره به سوى مدفن پیغمبر باز مى‌ گشت و با صداى بلند گریه مى‌کرد. من به امام نزدیک شده و سلام کردم و علّت این موضوع را از آن حضرت جویا شدم. در جواب فرمودند: «من از جوار جدّم بیرون رفته و در غربت از دنیا خواهم رفت.» امام پیش از رفتن به خراسان به داخل مسجد پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلم) وارد شد و دستش را بر لبه قبر شریف نهاد و فرزندش (امام جواد علیه السلام) را به قبر، چسباند و نزد جدّش رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) طلب حفاظت براى او کرد و سپس به فرزندش گفت: «به تمام وکلا و خدمتکارانم گفته‌‌ام که از تو شنوایى داشته باشند و پیرویت کنند» و به اصحابش او را معرفى کرد که جانشین وى خواهد بود. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره مبارکه سبأ 🌺 وَ لَوْ تَرَی إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِن مَّکَانٍ قَرِیبٍ (۵۱) 🌺 و ای کاش می‌دیدی هنگامی را که (کافران) وحشت زده اند (آن جا که راه) گریزی نمانده است و از جایی نزدیک، گرفتار آمده اند. 🌸 حارث همدانی، از امیر المؤمنین علی علیه السلام روایت کرده است که فرمود: ... آغاز قیام مهدی (علیه السلام) از جانب مشرق می‌باشد. پس در آن هنگام، سفیانی، قیام کرده و به اندازه دوره بارداری یک زن، که نه ماه است، فرمانروایی می‌کند و از شام، قیام خود را آغاز می‌کند و تمام مردم شام، به جز فرقه‌هایی که بر راه حق ایستاده اند و خداوند آنان را از قیام به همراه سفیانی بازداشته است، از او تبعیّت می‌کنند و به همراه سپاه عظیمی به مدینه می‌آیند، تا این که به بیابان مدینه می‌رسند و خداوند آن سپاه را در زمین فرو می‌برد و منظور از آیه «وَلَوْ تَرَی إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِن مَّکَانٍ قَرِیبٍ» همین است. @hadise_shia
بحمد الله، بررسی روایات تفسیری، ذیل آیات سوره مبارکه سبأ، به پایان رسید. ان شاء الله، سوره شریفه فاطر را آغاز خواهیم کرد. @hadise_shia
چه‌ناله‌هاکه‌درگلو،رسوب‌شد،نیامدی
655-fa-emam-hasan-askari.pdf
1.74M
📕سيري در زندگاني امام حسن عسكري عليه السلام محمد حسین زارعی فهرست کتاب:👇 ✅ فصل اول میلاد نور ✅ فصل دوم نصّ امام هادی‌علیه السلام به امامت امام حسن عسکری‌علیه السلام‌ ✅ فصل سوم کرامات، علم غیب و معجزات‌ ✅ فصل چهارم تدابیر شدید امنیتی و خفقان زمان امام حسن عسکری علیه السلام‌ ✅ فصل پنجم تبلیغ و هدایت‌گری با عمل کُونُوا دُعاةَ النّاسِ بغیرِ أَلْسِنَتِکُمْ ✅ فصل ششم پاسخ به سؤالات و شبهات‌ ✅ فصل هفتم فعالیت‌های سرّی و علنی‌ ✅ فصل هشتم مطالبی دیگر پیرامون امام حسن عسکری‌علیه السلام‌ ✅ فصل نهم نامه‌های تبلیغی‌ ✅ فصل دهم شهادت امام حسن عسکری‌علیه السلام‌ ✅ فصل یازدهم ذکر چند نفر از اصحاب امام حسن عسکری‌علیه السلام‌ ✅ فصل دوازدهم کلمات حکمت آمیز @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پیوستگے قیام سفیانے، با ظهور امام زمان عجل الله تعالے فرجه الشریف 🎙روایات متعددی، بر پیوستگی و نزدیکی این دو حادثه مهم، دلالت می‌کنند. 🔸این روایات، چند دسته هستند: 🔹۲. روایاتی که ظهور در پیوستگی این دو رخداد دارند؛ امام باقر علیه السلام در روایتی فرموده اند: لایکون ما ترجون حتی یخطب السفیانی علی أعوادها فإذا کان ذلک انحدر علیکم قائم آل محمد من قبل الحجاز؛ آن چه انتظارش را می‌کشید، رخ نخواهد داد تا این که سفیانی بر منبر خطبه بخواند. وقتی چنین شد قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) از سمت حجاز، با شتاب به سوی شما می‌آید. آن حضرت در روایت دیگری در پاسخ سوال از سفیانی فرمودند: و أنّی لکم بالسفیانی حتی یخرج قبله الشیصبانی... فتوقعوا بعد ذلک السفیانی و خروج القائم؛ ممکن نخواهد بود شما سفیانی را درک کنید مگر این که پیش از او شیصبانی قیام کند... پس از آن منتظر سفیانی و ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشید. 🔹۳. روایاتی که شیعیان را به حرکت به سمت مکه، پس از خروج سفیانی دعوت کرده است؛ امام باقر علیه السلام در روایتی می‌فرمایند: کفی بالسفیانی نقمة لکم من عدوّکم... من أراد منهم أن یخرج، یخرج إلی المدینة أو إلی مکة أو إلی بعض البلدان. ثم قال: ما تصنعون بالمدینة و إنّما یقصد جیش الفاسق إلیها و لکن علیکم بمکة فانها مجمعکم... ؛ سفیانی برای عذاب شما بس است... شیعیانی که می‌خواهند از دست سفیانی بگریزند به مدینه یا مکه یا دیگر شهرها بروند. سپس فرمودند: به مدینه نروید؛ زیرا سپاه مرد فاسق (سفیانی) به آن جا حمله خواهد کرد، بلکه بر شما باد به مکه؛ چرا که آن جا محل اجتماع شماست. امام صادق علیه السلام نیز در حدیثی فرمودند: إذا کان رجب فاقبلوا علی اسم الله عزوجل و إن أحببتم أن تتأخّروا إلی شعبان فلا ضیر و إن أحببتم أن تصوموا فی أهالیکم فلعلّ ذلک أن یکون أقوی و کفاکم بالسفیانی علامة؛ چون رجب فرا رسید با نام خدا حرکت کنید. اگر خواستید تا شعبان صبر کنید، مانعی ندارد، و باز اگر مایل بودید ماه رمضان را در نزد خانواده خود باشید، شاید برایتان بهتر باشد، و سفیانی به عنوان علامتی برای شما، بس خواهد بود. در این روایات به ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تصریح نشده است، لیکن به نظر می‌رسد سفارش شیعیان به حرکت به سوی مکه، آن هم بلافاصله پس از خروج سفیانی که از نشانه‌های ظهور است، و تذکر این نکته که: آن جا محل اجتماع شماست، اشاره به حادثۀ ظهور است که در مکه رخ خواهد داد. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 تاملی در کتاب هفت روز در بهشت (خداشناسی) نوشته آقای وکیلی 💠 مقــــــــــــــــــدمـــــــــــــــه 🔸 قاعده تباين يا عدم تشبيه توحيد، نزد عقل و نقل، بر دو ملاك استوار است: ۱. نفى تعطيل ۲. نفى تشبيه. نفى تشبيه، يا قاعده تباين ميان خدا و مخلوقات، يك اصل اساسى در مباحث توحيدى است، كه اهل بيت عليهم السلام، به آن تأكيد فراوان كرده اند. 🔹احاديث این باب را مى توان به چند گروه تقسيم كرد: 🔸گروه ۱. احاديثى كه معارف توحيدى را تحت ضابطه اثبات بدون تشبيه مى دانند مانند: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ الثَّانِى عليه السلام يَجُوزُ أَنْ يُقَالَ لِلَّهِ إِنَّهُ شَيْءٌ قَالَ نَعَمْ يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّيْنِ حدّ التَّعْطِيلِ وَ حدّ التَّشْبِيهِ. الكافى، ج ۱، ص ۸۲ از امام جواد علیه السلام سوال شد: آیا می توان گفت که خدا شیء هست؟ فرمودند: بله، خدا خارج از دو حد است: حد تعطیل (یعنی نبودن) و حد تشبیه (یعنی مشابهت به مخلوقات). 🔹یعنی باید گفت، خدا وجود دارد و شبیه مخلوقات نیست. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.12M
بیان محال بودن بی نهایت @hadise_shia
صلےاللہ‌علیکــــــــ‌یااباعبداللہ
حسین و لا غیر.میرداماد.mp3
3.5M
حــــــــــــــــــین‌ولاغیر سیدمهدی‌میرداماد @hadise_shia
91.1K
صوت ۳ برخورد فیلسوف با روایات @hadise_shia
478.4K
توضیح دو اصطلاح @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مَنْ لَمْ یَعْرِفْ سُوءَ مَا أَتَی إِلَیْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا رَکِبَنَا بِهِ فَهُوَ شَرِیکُ مَنْ أَتَی إِلَیْنَا فِیمَا وُلِّینَا بِهِ. جابر از حضرت باقر علیه السّلام نقل کرد که فرمود: هر کس نشناسد زشتی ستمی که به ما وارد شده و حق ما را که از بین رفته و آنچه ما دیده ایم، او شریک کسی است که به ما آن ستم را روا داشته در این حکومت ستمگرانه ای که به ما داشته است. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا