#تفسیر_روایی
#سوره_سبأ
سوره مبارکه سبأ
🌺 وَ لَوْ تَرَی إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِن مَّکَانٍ قَرِیبٍ (۵۱)
🌺 و ای کاش میدیدی هنگامی را که (کافران) وحشت زده اند (آن جا که راه) گریزی نمانده است و از جایی نزدیک، گرفتار آمده اند.
🌸 حارث همدانی، از امیر المؤمنین علی علیه السلام روایت کرده است که فرمود: ... آغاز قیام مهدی (علیه السلام) از جانب مشرق میباشد. پس در آن هنگام، سفیانی، قیام کرده و به اندازه دوره بارداری یک زن، که نه ماه است، فرمانروایی میکند و از شام، قیام خود را آغاز میکند و تمام مردم شام، به جز فرقههایی که بر راه حق ایستاده اند و خداوند آنان را از قیام به همراه سفیانی بازداشته است، از او تبعیّت میکنند و به همراه سپاه عظیمی به مدینه میآیند، تا این که به بیابان مدینه میرسند و خداوند آن سپاه را در زمین فرو میبرد و منظور از آیه «وَلَوْ تَرَی إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِن مَّکَانٍ قَرِیبٍ» همین است.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۶۲
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
بحمد الله، بررسی روایات تفسیری، ذیل آیات سوره مبارکه سبأ، به پایان رسید.
ان شاء الله، سوره شریفه فاطر را آغاز خواهیم کرد.
@hadise_shia
655-fa-emam-hasan-askari.pdf
1.74M
#معرفی_کتاب
📕سيري در زندگاني امام حسن عسكري عليه السلام
محمد حسین زارعی
فهرست کتاب:👇
✅ فصل اول میلاد نور
✅ فصل دوم نصّ امام هادیعلیه السلام به امامت امام حسن عسکریعلیه السلام
✅ فصل سوم کرامات، علم غیب و معجزات
✅ فصل چهارم تدابیر شدید امنیتی و خفقان زمان امام حسن عسکری علیه السلام
✅ فصل پنجم تبلیغ و هدایتگری با عمل کُونُوا دُعاةَ النّاسِ بغیرِ أَلْسِنَتِکُمْ
✅ فصل ششم پاسخ به سؤالات و شبهات
✅ فصل هفتم فعالیتهای سرّی و علنی
✅ فصل هشتم مطالبی دیگر پیرامون امام حسن عسکریعلیه السلام
✅ فصل نهم نامههای تبلیغی
✅ فصل دهم شهادت امام حسن عسکریعلیه السلام
✅ فصل یازدهم ذکر چند نفر از اصحاب امام حسن عسکریعلیه السلام
✅ فصل دوازدهم کلمات حکمت آمیز
@hadise_shia
#مهدویت
💠 پیوستگے قیام سفیانے، با ظهور امام زمان عجل الله تعالے فرجه الشریف
🎙روایات متعددی، بر پیوستگی و نزدیکی این دو حادثه مهم، دلالت میکنند.
🔸این روایات، چند دسته هستند:
🔹۲. روایاتی که ظهور در پیوستگی این دو رخداد دارند؛
امام باقر علیه السلام در روایتی فرموده اند:
لایکون ما ترجون حتی یخطب السفیانی علی أعوادها فإذا کان ذلک انحدر علیکم قائم آل محمد من قبل الحجاز؛
آن چه انتظارش را میکشید، رخ نخواهد داد تا این که سفیانی بر منبر خطبه بخواند. وقتی چنین شد قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) از سمت حجاز، با شتاب به سوی شما میآید.
آن حضرت در روایت دیگری در پاسخ سوال از سفیانی فرمودند:
و أنّی لکم بالسفیانی حتی یخرج قبله الشیصبانی... فتوقعوا بعد ذلک السفیانی و خروج القائم؛
ممکن نخواهد بود شما سفیانی را درک کنید مگر این که پیش از او شیصبانی قیام کند... پس از آن منتظر سفیانی و ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشید.
🔹۳. روایاتی که شیعیان را به حرکت به سمت مکه، پس از خروج سفیانی دعوت کرده است؛
امام باقر علیه السلام در روایتی میفرمایند:
کفی بالسفیانی نقمة لکم من عدوّکم... من أراد منهم أن یخرج، یخرج إلی المدینة أو إلی مکة أو إلی بعض البلدان. ثم قال: ما تصنعون بالمدینة و إنّما یقصد جیش الفاسق إلیها و لکن علیکم بمکة فانها مجمعکم... ؛
سفیانی برای عذاب شما بس است... شیعیانی که میخواهند از دست سفیانی بگریزند به مدینه یا مکه یا دیگر شهرها بروند. سپس فرمودند: به مدینه نروید؛ زیرا سپاه مرد فاسق (سفیانی) به آن جا حمله خواهد کرد، بلکه بر شما باد به مکه؛ چرا که آن جا محل اجتماع شماست.
امام صادق علیه السلام نیز در حدیثی فرمودند:
إذا کان رجب فاقبلوا علی اسم الله عزوجل و إن أحببتم أن تتأخّروا إلی شعبان فلا ضیر و إن أحببتم أن تصوموا فی أهالیکم فلعلّ ذلک أن یکون أقوی و کفاکم بالسفیانی علامة؛
چون رجب فرا رسید با نام خدا حرکت کنید. اگر خواستید تا شعبان صبر کنید، مانعی ندارد، و باز اگر مایل بودید ماه رمضان را در نزد خانواده خود باشید، شاید برایتان بهتر باشد، و سفیانی به عنوان علامتی برای شما، بس خواهد بود.
در این روایات به ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تصریح نشده است، لیکن به نظر میرسد سفارش شیعیان به حرکت به سوی مکه، آن هم بلافاصله پس از خروج سفیانی که از نشانههای ظهور است، و تذکر این نکته که: آن جا محل اجتماع شماست، اشاره به حادثۀ ظهور است که در مکه رخ خواهد داد.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_۱۵۴
@hadise_shia
#تصوف
📚 تاملی در کتاب هفت روز در بهشت (خداشناسی) نوشته آقای وکیلی
💠 مقــــــــــــــــــدمـــــــــــــــه
🔸 قاعده تباين يا عدم تشبيه
توحيد، نزد عقل و نقل، بر دو ملاك استوار است:
۱. نفى تعطيل ۲. نفى تشبيه.
نفى تشبيه، يا قاعده تباين ميان خدا و مخلوقات، يك اصل اساسى در مباحث توحيدى است، كه اهل بيت عليهم السلام، به آن تأكيد فراوان كرده اند.
🔹احاديث این باب را مى توان به چند گروه تقسيم كرد:
🔸گروه ۱. احاديثى كه معارف توحيدى را تحت ضابطه اثبات بدون تشبيه مى دانند مانند:
سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ الثَّانِى عليه السلام يَجُوزُ أَنْ يُقَالَ لِلَّهِ إِنَّهُ شَيْءٌ قَالَ نَعَمْ يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّيْنِ حدّ التَّعْطِيلِ وَ حدّ التَّشْبِيهِ.
الكافى، ج ۱، ص ۸۲
از امام جواد علیه السلام سوال شد: آیا می توان گفت که خدا شیء هست؟ فرمودند: بله، خدا خارج از دو حد است: حد تعطیل (یعنی نبودن) و حد تشبیه (یعنی مشابهت به مخلوقات).
🔹یعنی باید گفت، خدا وجود دارد و شبیه مخلوقات نیست.
@hadise_shia
📚 حدیث شیعه 📚
#تصوف 📚 تاملی در کتاب هفت روز در بهشت (خداشناسی) نوشته آقای وکیلی 💠 مقــــــــــــــــــدمـــــــ
1.46M
#عقاید_صحیح
توضیح اجمالی نفی تعطیل و نفی تشبیه
@hadise_shia
حسین و لا غیر.میرداماد.mp3
3.5M
#نوحه
حــــــــــــــــــینولاغیر
سیدمهدیمیرداماد
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مَنْ لَمْ یَعْرِفْ سُوءَ مَا أَتَی إِلَیْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا رَکِبَنَا بِهِ فَهُوَ شَرِیکُ مَنْ أَتَی إِلَیْنَا فِیمَا وُلِّینَا بِهِ.
جابر از حضرت باقر علیه السّلام نقل کرد که فرمود: هر کس نشناسد زشتی ستمی که به ما وارد شده و حق ما را که از بین رفته و آنچه ما دیده ایم، او شریک کسی است که به ما آن ستم را روا داشته در این حکومت ستمگرانه ای که به ما داشته است.
@hadise_shia
#امامعسکریعلیهالسلام
#فضائلاهلبیت
امام عسکری علیه السلام برای مهیا کردن ذهنیت شیعه، درباره امر غیبت، شیوه نهان سازی خود را بیش از آنچه در زندگی امام هادی علیه السلام، مورد توجه بود، به کار گرفت. از این رو، ایشان به جز ایامی که به دستور معتمد، برای دیدار وی از خانه بیرون می رفت و یا به کسی اجازه ملاقات می داد، یا خود، شخصاً به دیدار آنها می رفت، دیدار و ملاقات دیگری با مردم نداشت. به گفته مسعودی، امام حتی برای شیعیان خود ظاهر نمی شد و از پشت پرده، با آنان سخن می گفت.
این عمل حضرت عسکری و پدر بزرگوارش، مقدمه ای برای غیبت صاحب الزمان علیه السلام، بود تا شیعیان، با آن مأنوس شده و منکر غیبت نشوند.
اقدام دیگر امام حسن عسکری علیه السلام، برای زمینهسازی غیبت، تقویت سازمان وکالت بود. این نهاد در عصر امام صادق علیه السلام، تشکیل شد، و با فعالیتهای مختلف و نظارت امامان معصوم(علیهم السلام)، کار خود را ادامه داد و به تدریج، تا زمان امام حسن عسکری علیه السلام ، شکل منسجم نظام مندی به خود گرفت.
بدون تردید، یکی از وجوه روی آوری ائمه(علیهم السلام)، به تشکیل این نهاد، آماده سازی شیعیان برای پذیرش وضعیت جدید در عصر غیبت بود؛ عصری که شیعه در آن جز از طریق سفرا و وکلای امام، امکان ارتباط با ایشان را نداشت.
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
#سوره_فاطر
«مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَ مَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (۲)»
هر رحمتی را که خدا برای مردم گشاید، بازدارنده ای برای آن نیست و آن چه را که باز دارد، پس از (باز گرفتن) گشاینده ای ندارد. و اوست همان شکست ناپذیر سنجیده کار.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که پیرامون تفسیر آیه «مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا» فرمود: منظور از این آیه، آن چیزی است، که خداوند، بر زبان امام علیه السلام، جاری میسازد.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۷۵
@hadise_shia