حسین و لا غیر.میرداماد.mp3
3.5M
#نوحه
حــــــــــــــــــینولاغیر
سیدمهدیمیرداماد
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مَنْ لَمْ یَعْرِفْ سُوءَ مَا أَتَی إِلَیْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا رَکِبَنَا بِهِ فَهُوَ شَرِیکُ مَنْ أَتَی إِلَیْنَا فِیمَا وُلِّینَا بِهِ.
جابر از حضرت باقر علیه السّلام نقل کرد که فرمود: هر کس نشناسد زشتی ستمی که به ما وارد شده و حق ما را که از بین رفته و آنچه ما دیده ایم، او شریک کسی است که به ما آن ستم را روا داشته در این حکومت ستمگرانه ای که به ما داشته است.
@hadise_shia
#امامعسکریعلیهالسلام
#فضائلاهلبیت
امام عسکری علیه السلام برای مهیا کردن ذهنیت شیعه، درباره امر غیبت، شیوه نهان سازی خود را بیش از آنچه در زندگی امام هادی علیه السلام، مورد توجه بود، به کار گرفت. از این رو، ایشان به جز ایامی که به دستور معتمد، برای دیدار وی از خانه بیرون می رفت و یا به کسی اجازه ملاقات می داد، یا خود، شخصاً به دیدار آنها می رفت، دیدار و ملاقات دیگری با مردم نداشت. به گفته مسعودی، امام حتی برای شیعیان خود ظاهر نمی شد و از پشت پرده، با آنان سخن می گفت.
این عمل حضرت عسکری و پدر بزرگوارش، مقدمه ای برای غیبت صاحب الزمان علیه السلام، بود تا شیعیان، با آن مأنوس شده و منکر غیبت نشوند.
اقدام دیگر امام حسن عسکری علیه السلام، برای زمینهسازی غیبت، تقویت سازمان وکالت بود. این نهاد در عصر امام صادق علیه السلام، تشکیل شد، و با فعالیتهای مختلف و نظارت امامان معصوم(علیهم السلام)، کار خود را ادامه داد و به تدریج، تا زمان امام حسن عسکری علیه السلام ، شکل منسجم نظام مندی به خود گرفت.
بدون تردید، یکی از وجوه روی آوری ائمه(علیهم السلام)، به تشکیل این نهاد، آماده سازی شیعیان برای پذیرش وضعیت جدید در عصر غیبت بود؛ عصری که شیعه در آن جز از طریق سفرا و وکلای امام، امکان ارتباط با ایشان را نداشت.
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
#سوره_فاطر
«مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَ مَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (۲)»
هر رحمتی را که خدا برای مردم گشاید، بازدارنده ای برای آن نیست و آن چه را که باز دارد، پس از (باز گرفتن) گشاینده ای ندارد. و اوست همان شکست ناپذیر سنجیده کار.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که پیرامون تفسیر آیه «مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا» فرمود: منظور از این آیه، آن چیزی است، که خداوند، بر زبان امام علیه السلام، جاری میسازد.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۷۵
@hadise_shia
#مهدویت
📚 سیر قیام سفیانی
🔹بر اساس روایات، سفیانی پس از قیام، به تثبیت موقعیت خود، و سرکوب مخالفان و سایر رقبا خواهد پرداخت که همه آنها، در جنگ با سفیانی، شکست خواهند خورد.
🔸سفیانی پس از سرکوبی مخالفان و تثبیت موقعیت خود، پنج سرزمین را تصرف خواهد کرد: دمشق، حمص، فلسطین، اردن و قِنّسرین. او ۹ ماه حکومت خواهد کرد.
🔹سفیانی پس از سرکوب مخالفان، با سپاهی بزرگ به سمت عراق رهسپار میشود. در میانۀ راه، در منطقه ای به نام قرقیسیا (شهری در سوریه در محل اتصال رود خابور و فرات) جنگی هولناک درمی گیرد و بسیاری کشته میشوند.
🔸طرفین این جنگ، هر دو بر باطل هستند و سفیانی، پیروز آن خواهد بود.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_۱۵۸
@hadise_shia
#تصوف
📚 تاملی در کتاب هفت روز در بهشت (خداشناسی) نوشته آقای وکیلی
💠 ادامه مقدمه
🔸 قاعده تباين يا عدم تشبيه
توحيد، نزد عقل و نقل، بر دو ملاك استوار است:
۱. نفى تعطيل ۲. نفى تشبيه.
نفى تشبيه، يا قاعده تباين ميان خدا و مخلوقات، يك اصل اساسى در مباحث توحيدى است، كه اهل بيت عليهم السلام، به آن تأكيد فراوان كرده اند.
قاعده تباین یعنی: بین خدا و مخلوقات او، شباهتی وجود ندارد.
🔹احاديث تباین خالق و مخلوق، فراوان است. چند نمونه را بیان می کنیم:
🌺 عَنْ أَبِى عَبْدِاللّه عليه السلام: قَالَ: إِنَّ اللّه َ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لاَ يُشْبِهُ شَيْئاً وَ لاَ يُشْبِهُهُ شَىْء. (بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۹۹)
🌺 امام صادق علیهالسلام: خدای تبارک و تعالی، شبیه چیزی نیست، و هیچ چیز، شبیه او نیست.
🌸 عنه علیهالسلام: لا يَلِيقُ بِالَّذِى هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَىْ ءٍ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ مُبَايِناً لِكُلِّ شَىْ ءٍ مُتَعَالِيا. (بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۴۸)
🌸 امام صادق علیهالسلام: سزاوار نیست برای خالق تمام اشیاء، الّا اینکه با همه چیز متباین باشد، و مشابه آنها نباشد.
🌺 عن الامام الرِّضَا عليه السلام: مَنْ شَبَّهَ اللّه َبِخَلْقِهِ فَهُوَ مُشْرِك. (بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۹۴)
🌺 امام رضا علیهالسلام: هر کس خدا را به خلق او تشبیه کند، مشرک است.
📚 این مقدمه را گفتیم، تا سخن کسانی که قائل به وحدت شخصی وجود هستند را رد کنیم. کسانی مثل آقای محمد حسن وکیلی و علامه طهرانی.
📚 توضیح این اصطلاح، و ردّ آن، خواهد آمد ان شاء الله.
@hadise_shia
فدک.pdf
312.6K
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
#متن_منبر
مطلبی کوتاه درباره فدک و خطبه فدکیه
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
علایم دین داران
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🌺 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علِیٌّ علیه السلام:
🌺 إِنَّ لِأَهْلِ الدِّینِ عَلَامَاتٍ یُعْرَفُونَ بِهَا صِدْقَ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءَ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءً بِالْعَهْدِ وَ صِلَةَ الْأَرْحَامِ وَ رَحْمَةَ الضُّعَفَاءِ وَ قِلَّةَ الْمُرَاقَبَةِ لِلنِّسَاءِ أَوْ قَالَ قِلَّةَ الْمُؤَاتَاةِ لِلنِّسَاءِ وَ بَذْلَ الْمَعْرُوفِ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ سَعَةَ الْخُلُقِ وَ اتِّبَاعَ الْعِلْمِ وَ مَا یُقَرِّبُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ زُلْفَی طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ
🌺 وَ طُوبَی شَجَرَةٌ فِی الْجَنَّةِ أَصْلُهَا فِی دَارِ النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ لَیْسَ مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ فِی دَارِهِ غُصْنٌ مِنْهَا لَا یَخْطُرُ عَلَی قَلْبِهِ شَهْوَةُ شَیْ ءٍ إِلَّا أَتَاهُ بِهِ ذَلِکَ وَ لَوْ أَنَّ رَاکِباً مُجِدّاً سَارَ فِی ظِلِّهَا مِائَةَ عَامٍ مَا خَرَجَ مِنْهُ وَ لَوْ طَارَ مِنْ أَسْفَلِهَا غُرَابٌ مَا بَلَغَ أَعْلَاهَا حَتَّی یَسْقُطَ هَرِماً أَلَا فَفِی هَذَا فَارْغَبُوا إِنَّ الْمُؤْمِنَ مِنْ نَفْسِهِ فِی شُغُلٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِی رَاحَةٍ إِذَا جَنَّ عَلَیْهِ اللَّیْلُ افْتَرَشَ وَجْهَهُ وَ سَجَدَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِمَکَارِمِ بَدَنِهِ یُنَاجِی الَّذِی خَلَقَهُ فِی فَکَاکِ رَقَبَتِهِ أَلَا فَهَکَذَا کُونُوا.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🌺 از امام صادق علیه السلام نقل شده که امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:
🌺 دینداران نشانههایی دارند که با آن شناخته میشوند: راستگویی/ امانتداری / وفای به عهد / صله رحم / رحم کردن بر ضعیفان / همنشینی کم با زنان و یا وارد شدن کم بر زنان / انجام کارهای نیک / حسن خلق و خوش اخلاقی / پیروی از علم و هر آن چه که انسان را به خداوند عز و جل نزدیک میکند. طوبی برای آنان است و چه بازگشت نیکویی دارند.
🌺 طوبی درختی است در بهشت، در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است، و همه مومنان در خانه خود، شاخه ای از آن را دارند و میل هیچ چیزی به دل او راه نمی یابد مگر اینکه به او داده میشود و اگر شخصی به فاصله صد سال در زیر سایه آن راه برود، از سایه آن خارج نمی شود. و اگر کلاغی از پایین آن پرواز کند، به بالای آن نمی رسد تا پیر شود و بر زمین بیفتد، پس در رسیدن به آن مشتاق باشید. مومن از دست خود در ناراحتی است و همه از او در راحت هستند. وقتی شب فرا میرسد، صورت خود را بر زمین میساید و با مواضع محترم بدن خود، برای خدای عز و جل به سجده میافتد، و با خالق خود، مناجات میکند که او را (از عذاب جهنم) آزاد گرداند. پس این گونه باشید.
بحارالانوار،ج۶۶،ص۳۶۵
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
@hadise_shia
راه افتاده عباس.mp3
2.55M
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
#نوحه
راهافتادهعباس
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
@hadise_shia