.
💠 #حديث_روز سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹
🔺 لقمه بهشتی
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «إذا أكَلَ المُؤمِنُ مَعَ أولادِهِ كُتِبَ لَهُ بِكُلِّ لُقمَةٍ ثَوابُ عِتقِ رَقَبَةٍ ، ورُفِع لَهُ مَدينَةٌ ، وأعطاهُ اللّهُ كِتابَهُ بِيَمينِهِ» .
🔹 «هر گاه مؤمن ، با فرزندان خود غذا بخورد ، به ازاى هر لقمه ، ثوابِ آزاد كردن يك بنده برايش نوشته مى شود ، و شهرى [ در بهشت ]برايش بنا مى گردد ، و خداوند ، كارنامه او را به دست راستش مى دهد».
📚 تنبيه الغافلين : ص ٣٤٤ ح ٥٠٠
🔸 @hadithnet
| #زلال_معرفت |
🔰 غذاى پدر و مادر و آينده فرزند
▫️ هشدار نسبت به نقش ويرانگر غذاى حرام، مهم ترين رهنمود پيشوايان اسلام در زمينه نقش غذاى پدر و مادر در آينده فرزند است .
نطفه اى كه از غذاى حرام تشكيل شده، زمينه ساز بسيارى از آلودگى ها و انحرافات كودك است .
🔻 خانواده هايى كه مايل اند فرزندان آنان سعادتمند باشد بايد از غذاى حرام اجتناب كنند؛
مادران در دوران باردارى بايد بيشتر مواظب غذاى خود باشند و در ميهمانى هايى كه غذاى آنها شبهه ناك است، شركت نكنند .
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
...حرام نخور، حرام نپوش، از [راه ]حرام [زن ]مگير و نافرمانى خدا نكن؛
چرا كه خداوند متعال به ابليس مى فرمايد : «و با بانگ خود، هر كه را مى توانى، از جاى بركَن و با سوارگانت و پيادگانت بر آنان بتاز و در اموال و فرزندان آنان شريك شو و به آنان، وعده بده و شيطان، جز فريبْ وعده شان نمى دهد» .
📚 مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۵۴
🔅 تفسير العيّاشى ـ از #امام_صادق_علیه_السلام ـ :
🔹 همتاى شيطان، فرزندى است كه از مال حرام به وجود آيد.
[چنين فرزندى در واقع] از مشاركت شيطان متولّد شده است .
اگر مال، حرام باشد، او همراه مرد خواهد بود تا اين كه آميزش كند و از اين رو، نطفه اش با نطفه مرد مى آميزد. هر دو (نطفه) با هم آميخته هستند. گاهى فرزند از يك نطفه آفريده مى شود و گاهى از هر دو با هم.
📚 تفسير العياشي : ج ۲ ص ۳۰۰ ح ۱۰۸
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 كسبُ الحَرام يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ.
🔹 [اثر] درآمد حرام ، در نسل آشكار مى شود .
📚 الكافي : ج ۵ ص ۱۲۴ ح ۴
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز چهارشنبه 21 آبان ۱۳۹۹
🔺 شما نیازمندترید
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «إنّكُم إلى إجراءِ ما أعطَيتُم أشَدُّ حاجَةً مِن السّائلِ إلى ما أخَذَ مِنكُم».
🔹 «راستى كه شما به دادن [يا : پاداشِ ]آنچه عطا مى كنيد نيازمندتريد تا نياز فقير به آنچه از شما مى گيرد.».
📚 غرر الحكم : ح ٣٨٣٣
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
| #احادیث_داستانی |
" من، یک دینار قرض کرده ام. بگیر! مال تو باشد"
💠 کمک به نیازمند در اوج نیاز
▫️ الأمالی، طوسی ـ به نقل از ابو سعید خُدْری ـ:
روزی علی(ع) گرسنه بود و گفت: «فاطمه! چیزی برای خوردن داری که به من بدهی؟».
فاطمه(ع) گفت: سوگند به آن که پدرم را به نبوّت، مفتخر ساخت و تو را به وصایت، چیزی که بشری آن را می خورد، ندارم ...
علی(ع) گفت: ...چرا به من نگفتی تا چیزی برایتان تهیه کنم؟».
فاطمه(ع) گفت: یا ابا الحسن! من از خدایم شرم می کنم که از تو چیزی بخواهم که نمی توانی تهیه کنی.
▪️ پس علی(ع) با اتّکا و امید به خدا، بیرون رفت و یک دینار، قرض گرفت. در حالی که دینار در دست علی(ع) بود، مقداد به وی برخورد.
روز بسیار گرمی بود و تابش آفتاب، سر تا پای او را سوزانده بود.
علی(ع)، با دیدن سر و وضع او، ناراحت شد و فرمود:
▫️«ای مقداد! چه چیزی تو را در این ساعت روز، بی قرار و آشفته کرده است؟».
گفت: رهایم کن بروم ـ ای ابو الحسن ـ و از حال و روزم مپرس!
فرمود: «نمی گذارم بروی تا این که من هم مثل تو [گرفتاری ات را] بدانم».
گفت: ای ابو الحسن! تو را به خدا و به خودت، به راه خویش برو و پرده از حال و روزم بر مدار.
علی(ع) فرمود: «تو حق نداری وضعت را از من، کتمان کنی».
🔻مقداد گفت: حال که اصرار داری، سوگند به آن که محمّد(ص) را به نبوّت و تو را به وصایت مفتخر ساخت، سختی مرا چنین آشفته و بی قرار ساخته است. خانواده ام را در حالی ترک کردم که زمین، تاب تحمّل آن حال و روز مرا نداشت. پس، غم زده بیرون زدم و بی هیچ هدفی راهی شدم. این است حال من!
اشک از چشمان علی(ع) سرازیر شد، چندان که اشک هایش محاسنش را تَر کرد. سپس فرمود:
🔅«سوگند به همان که تو به او سوگند خوردی، مرا نیز در باره خانواده ام بی قرار نکرده، مگر همان چیزی که تو را بی قرار کرده است. من، یک دینار قرض کرده ام. بگیر! مال تو باشد» و آن دینار را به مقداد داد و او را بر خویش، مقدّم داشت.
📚 دانشنامه قرآن و حدیث: ج ۱ ص ۱۷۴
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز پنج شنبه 22 آبان ۱۳۹۹
🔺 آرایش خارج از خانه
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «المَرأَةُ إذا خَرَجَت مِن بابِ دارِها مُتَزَيِّنَةً مُتَعَطِّرَةً وَالزَّوجُ بِذاكَ راضٍ، بُنِيَ لِزَوجِها بِكُلِّ قَدَمٍ بَيتٌ فِي النّارِ» .
🔹 «هرگاه زن، آرايشكنان و عطرزنان، از خانه اش خارج شود و شوهرش به اين كارِ او راضى باشد، به ازاى هر قدمى كه برمىدارد ، براى شوهر او، خانه اى در جهنّم بنا مىشود».
📚 جامع الأخبار : ص ٤٤٧ ح ١٢٥٩
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
| #زلال_معرفت |
💠 «زنان، باران خداوند سبحاناند»
🔹 #پیامبر_اکرم_(ص) : در مهريههاى زنان، زيادهروى نكنيد؛ چرا كه زنان در واقع، باران خداوند سبحاناند.
🔅لا تُغالوا بِمُهورِ النِّساءِ، فَإِنَّما هِيَ سُقيَا اللّهِ سُبحانَهُ .
▫️ المجازات النبويّة : ص ۱۷۷
🔻در اين حديث، تشبيهی بليغ است که زنان را به «باران» تشبيه كرده :
خداوند بر هر كدام از بندگانش كه بخواهد، آن را مى باراند، بدون آن كه تلاش و رنج و زحمتى از جانب آنان صورت گيرد.
پس هر كه خوش بهره باشد، زن سازگار و فرمان بردار وعلاقه مند به او و حافظ آبرو و مالش و زنى كه فرزندانى رشيد به دنيا بياورد و وجودش سودمند باشد، نصيب او مىگردد و اگر نباشد، بر عكس است.
▫️#پیامبر_اکرم_(ص) مىخواهد به مردم اعلام فرمايد كه سازگار بودن زن و عشق ومحبّت او به شوهر، از زندگى مشترك وخانواده، و به دلخواه شوهران بودنِ آنان اين نيست كه مهريه شان را سنگين قرار دهند؛ بلكه زن همانند بهره و قسمت و روزى است .
▫️ چه بسا زنانى كه مهريه شان اندك است، امّا سازگارند و نسبت به شوهرشان با مهر و محبّت اند و بر عكس، زنانى هستند كه عشق و محبّت آنان اندك است، هر چند مهريه شان سنگين و بالاست.
پس پيامبر صلى الله عليه و آله زنان را به باران خدا تشبيه كرده كه به يكى مى رسد و يكى محروم مىمانَد و در سرزمينى مىبارد و در سرزمينى نمىبارد.
📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۳ ص ۳۴۴
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز جمعه 23 آبان ۱۳۹۹
🔺 هر جمعه، یک دینار
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 «كانَ أبي علیه السلام أقَلَّ أهلِ بَيتِهِ مالاً وأَعظَمَهُم مَؤونَةً، قالَ: وكانَ يَتَصَدَّقُ كُلَّ جُمُعَةٍ بِدينارٍ، وكانَ يَقولُ: الصَّدَقَةُ يَومَ الجُمُعَةِ تُضاعَفُ؛ لِفَضلِ يَومِ الجُمُعَةِ عَلى غَيرِهِ مِنَ الأيّامِ» .
🔹 «پدر من در ميان خاندانش، مالش از همه کمتر و هزینههایش از همه بيشتر بود. او هر جمعه، يک دينار صدقه مىداد و مىفرمود: "صدقه در روز جمعه، به خاطر فضيلت روز جمعه بر ديگر روزها، چند برابر مىشود».
📚 ثواب الأعمال: ص٢٢٠ ح١
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_انتظار
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔹 « ... فرج را انتظار بكشيد و از نسيم رحمت الهى نااميد نشويد ، كه محبوبترين عمل نزد خداوند عزّ و جل، انتظار فرج است تا آن گاه كه بنده باايمان بر آن حالت باشد».
🔸 «... اِنتَظِرُوا الفَرَجَ ، ولا تَيأَسوا مِن رَوحِ اللَّهِ ، فَإِنَّ أحَبَّ الأَعمالِ إلَى اللَّهِ عزّ و جلّ انتِظارُ الفَرَجِ ما دام عَلَيهِ العَبدُ المُؤمِنُ .» .
📚 دانشنامه امام مهدی (عج)، ج 5 ، ص 334
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز شنبه 24 آبان ۱۳۹۹
🔺 خانهی خراب!
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «قَلبٌ لَيسَ فيهِ شَيءٌ مِنَ الحِكمَةِ كَبَيتٍ خَرِبٍ، فتَعَلَّموا و عَلِّموا و تَفَقَّهوا، و لا تَموتوا جُهّالاً؛ فإنَّ اللّهَ لا يَعذِرُ عَلَى الجَهلِ» .
🔹 «دلى كه در آن چيزى از حكمت نباشد، مانند خانهاى مخروبه است. پس، دانش بياموزيد و بياموزانيد و فهميدگى به دست آوريد و نادان نميريد؛ زيرا خداوند عذرِ نادانى را نمىپذيرد».
📚 كنز العمّال : ح٢٨٧٥٠
🔸 @hadithnet
| 🗓 #مناسبتها |
💠 ۲۴ آبان، روز بزرگداشت و رحلت علامه سید محمد حسین طباطبایی؛
صاحب تفسیر المیزان (۱۳۶۰ش)
✍️ سید محمدحسین طباطبایی مشهور به علامه طباطبایی ، حکیمی الهی، اصولی، فقیه، مفسر قرآن، عارف و اسلامشناس بود که در علومی چون: ادبیات، کلام، نجوم، هیئت و ریاضیات نیز سرآمد بود.
کتب های ارزشمند و کم نظیری چون تفسیر المیزان، بدایة الحکمة و نهایة الحکمة و اصول فلسفه و روش رئالیسم از آثار این مرد الهی و دانشمند بزرگ اسلام است.
🔖 مرحوم علامه در ۲۰ جلد المیزان ۵۰۰ بحث روایی دارد حتی در برخی آیات دو بحث روایی دارد؛ ایشان قبل از تفسیر المیزان کتاب «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» را در شش جلد که همه محتوای آن برای اثبات هماهنگی میان روایات و قرآن است نوشته؛
🔻یکی از روش های عملی ایشان این است که به آوردن روایات بسنده نکرده بلکه اگر ۵۰۰ بحث روایی آورده حدود سه تا چهار هزار نکته و تحلیل روایی اعم از بررسی سندی و محتوایی و تعارض آن با قرآن و ... آورده است.
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز یکشنبه 25 آبان ۱۳۹۹
🔺 غذای کامل
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «الطَّعامُ إذا جَمَعَ أربَعَ خِصالٍ فَقَد تَمَّ : إذا كانَ مِن حَلالٍ ، وكَثُرَتِ الأَيدي ، وسُمِّيَ في أوَّلِهِ ، وحُمِدَ اللّهُ عز و جل في آخِرِهِ» .
🔹 «غذا هر گاه چهار ويژگى داشته باشد، كامل است : آن گاه كه از حلال باشد، دست ها (خورندگان) زياد باشند، در آغازش نام خدا برده شود، و در پايانش حمد خداوند عز و جل گفته شود».
📚 الكافي : ج ٦ ص ٢٧٣ ح ٢
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
| #زلال_معرفت : نه تسبيحت را مى پذيرد و نه سپاس گزارى ات را |
❇️ حلال بودن غذا
🔰 نخستين و مهم ترين ره نمود اسلام در باره موادّ غذايى مورد مصرف، اين است كه بايد «حلال» باشد، بدين معنا كه :
▫️ بايد از راه مشروع تهيّه شده باشد. غذايى كه از راه نامشروع و تجاوز به حقوق ديگران تهيّه گردد، بى ترديد براى سلامت روان، زيانبار است .
▫️ بايد از «طيّبات» تهيّه شده باشد. انسان نبايد غذاهايى را كه طبع توده مردم از آنها نفرت دارد و يا اسلام، خوردنِ آنها را ممنوع مى داند (مانند : گوشت مردار يا حيوانات حرام گوشت)، مصرف كند، هر چند تجاوز به حقوق ديگران نباشد.
▫️ براى مصرف كننده زيانبار نباشد، ممكن است غذاى خاصّى براى يك نفر حلال باشد، امّا براى ديگرى به دليل آن كه بيمار است، زيانبار و حرام باشد .
▫️ چگونگى مصرف آن براى جان يا جامعه مفسده نداشته باشد، براى نمونه، غذا خوردن در ظروف طلا و نقره يا غذا خوردن بر سر سفره اى كه مشروبات الكلى در آن قرار دارد، در اسلام ممنوع شده است .
•┈┈•❀•┈┈•
🔅#پیامبر_اکرم_(ص):هر كه غذاى پاك خورَد و طبق سنّت عمل كند و مردم از شرّ و گزند او در امان باشند، به بهشت مى رود .
كنز العمّال : ح ۹۲۱۳
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :زبان از دل نيرو مى گيرد، و دل به غذا برپاست. پس بنگر كه دل و جسمت را با چه تغذيه مى كنى، كه اگر غذا حلال نباشد، خداوند، نه تسبيح گويى تو را مى پذيرد و نه سپاس گزارى ات را.
تحف العقول : ص ۱۷۵
🔻بیشتر بخوانید :
➡️ http://hadith.net/post/42863/
🔸 @hadithnet