.
﷽؛
💠 #حديث_روز سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰
🏷 تمسک به کتاب خدا
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «به كتاب خدا چنگ زنيد؛ زيرا آن، ريسمان استوار و نورِ روشنگر است».
🔹 «عَلَيكُم بِكِتابِ اللَّهِ؛ فَإِنَّهُ الحَبلُ المَتينُ وَ النّورُ المُبينُ» .
▫️ Imam Ali (AS), said: You should adhere to the Book of Allah، because it is the strong rope, a clear light,
📚 نهج البلاغه : خطبه ١٥٦
•❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
.
| #زلال_معرفت |
💠 معنای « جامعیت قرآن » !
✍️ با نگاهی گسترده به مجموع آیات و روایات، می توان گفت جامعیت قرآن، نسبت به همه معارف مورد نیاز برای هدایت بشر (اعم از: احکام، عقاید، تاریخ و هر آنچه در این خصوص، مؤثّر باشد)، پذیرفتنی است؛
امّا جامعیت مطلق قرآن، از ظواهر الفاظ قرآن، قابل استنباط نیست؛ زیرا مطالبی مانند: فرمول های ریاضی، فیزیک و شیمی، در مدلول لفظی آیات قرآن نیستند.
🚩 با این حال، با فرض صحّت روایاتی که قرآن را مشتمل بر علم همه موجودات «عِلمُ ما کانَ وَ ما یکونُ وَ ما هُوَ کائِنٌ إلی یومِ القِیامَةِ» دانسته اند، باید اذعان کرد که در این صورت، دلالت قرآن بر همه علوم، از طریق دلالت لفظی نخواهد بود؛ بلکه با اشاراتی است که اسرار و زوایای پنهان را کشف می کند و فهم متعارف مخاطبان، از آن محروم است.
~~☆ بنا بر این، جامعیت مطلق قرآن، در خصوص پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است که به بطون قرآن دسترسی دارند،
چنان که از #امام_علی_علیه_السلام نقل است که فرمود:
🔅 از من، در باره قرآن بپرسید؛ چرا که دانش اوّلین و آخرین، در قرآن است. (قرآن) برای هیچ گوینده ای (جای) سخن نگذاشته است و تأویل آن را جز خدا و استواران در دانش، کسی نمی داند و اینان، یک نفر نیستند. پیامبر خدا(ص)، یکی از ایشان بود که خداوند سبحان، آن را به او آموخت و پیامبر خدا(ص) هم آن را به من آموخت و (تأویل قرآن )در فرزندان (معصومِ) او تا روز قیامت، باقی خواهد ماند.
🚩 بر پایه این روایت و روایات مشابه، اهل بیت(ع) تنها کسانی هستند که به بطون و حقایق قرآن، دسترسی داشته و از این طریق با همه علوم و معارف دیگر آشنایند.
📚 شناخت نامه قرآن، محمدی ری شهری، ج ۲، ص ۹۲
🌐 بیشتر بخوانید
#قرآن
🔸 @hadithnet
.
﷽؛
💠 #حديث_روز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰
🏷 جبرئيل از نزد ما اوج مىگرفت!
🔅 #امام_حسن_علیه_السلام :
🔸 «امام حسن عليه السلام ـ به هنگام شهادت امام على عليه السلام، در سخنرانىاى پس از حمد و ثناى الهى ـ:
منم فرزند مژده دهنده و بيم دهنده و فرزند كسى كه با اذن خدا به سوى او فرا مىخواند. منم فرزند آن چراغ پرتو افشان. من از اهل بيتى هستم كه جبرئيل به سوى ما نازل مىشد و از نزد ما اوج مىگرفت. من از اهل بيتى هستم كه خداوند، هر گونه پليدى را از آنها دور كرده و كاملاً پاكشان گردانيده است».
🔹 «أنَا ابنُ البَشيرِ و أنَا ابنُ النَّذيرِ و أنَا ابنُ الدّاعي إلَى اللّهِ بِإِذنِهِ و أنَا ابنُ السِّراجِ المُنيرِ و أنَا مِن أهلِ البَيتِ الَّذي كانَ جِبريلُ يَنزِلُ إلَينا و يَصعَدُ مِن عِندِنا و أنَا مِن أَهلِ البَيتِ الَّذي أذهَبَ اللّهُ عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهَّرَهُم تَطهيرا» .
📚 المستدرك على الصحيحين : ج ٣ ص ١٨٨ ح ٤٨٠٢
•❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
جایگاه اهل بیت علیهم السلام.mp3
10.1M
•┈┈•
| #شرح_حدیث | صوتی 🎧
💢 جایگاه اهل بیت علیهم السلام
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 با آل محمّد ـ درود خدا بر او و آل او باد ـ احدى از اين امت را نمىتوان مقايسه كرد، و هيچ گاه آنان را كه نعمت آل محمّد به طور دائم بر آنان جارى است نمىشود همپايه آنان دانست. آنان پايه دين و ستون يقيناند. افراط گرايان به آنان باز گردند، و عقب ماندهها به ايشان رسند (تا هدايت شوند)، ويژگيهاى حقّ ولايت مخصوص آنان، و وصيت و ارث پيامبر خاص ايشان است.
▫️ لا يُقاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله مِن هذِهِ الاُمَّةِ أحَدٌ و لا يُسَوّى بِهِم مَن جَرَت نِعمَتُهُم عَلَيهِ أبَدا. هُم أساسُ الدّينِ و عِمادُ اليَقينِ . إلَيهِم يَفيءُ الغالي و بِهِم يُلحَقُ التّالي. و لَهُم خَصائِصُ حَقِّ الوِلايَةِ و فيهِمُ الوَصِيَّةُ وَ الوِراثَةُ؛
📚 عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۵ ح ۹۸۰۲
🎤 استاد #عبدالهادی_مسعودی ، ⏱ ۱۰ دقیقه
#اهل_بیت
🔸 @hadithnet
.
﷽؛
💠 #حديث_روز پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰
🏷 ثمرات دانش
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «شناخت (تحصيل) دانش دينى است كه بايد بدان پاى بند بود و به وسيله دانش است كه انسان در زندگيش طاعت به دست مى آورد و بعد از مرگش نام نيكو به يادگار مى گذارد».
🔹 «مَعرِفَةُ العِلمِ دِينٌ يُدانُ بِهِ، بِهِ يَكسِبُ الإنسانُ الطّاعَةَ في حَياتِهِ و جَميلَ الاُحدُوثَةِ بَعدَ وَفاتِهِ.» .
▫️ Imam Ali (AS), said: knowledge is belief which is acted upon. With it man acquires obedience during his life and a good name after his death.
📚 نهج البلاغه : حكمت ١٤٧.
•❀• ذکر امروز :لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه)
📅 مناسبت امروز :۲۵ آذر، روز #پژوهش
🔸 @hadithnet
.
💠 آداب #پژوهش در کلام #امام_علی_علیه_السلام
🔅هر كه بحث علمى بسيار كند، آموخته هايش را از ياد نمىبرد و آنچه را كه نمى داند ، فرا مى گيرد.
▫️ من أكثَرَ مُدارَسَةَ العِلمِ لَم يَنسَ ما عَلِمَ و استَفادَ ما لَم يَعلَم
غررالحكم ، ح ۸۹۱۶
•┈┈•❀•┈┈•
🔅آن كه آموختن را استمرار نمىبخشد، از درك دانش بى نصيب است.
▫️ لافِقهَ لِمَن لايُديمُ الدَّرسَ
غررالحكم ، ح ۱۰۵۵۲
•┈┈•❀•┈┈•
🔅هيچ كردارى مانند پژوهش نيست.
▫️ لاعَمَلَ كَالتَّحقيقِ
غررالحكم ، ح ۱۰۴۸۳
•┈┈•❀•┈┈•
🔅بسيار انديشيدن و فهميدن، سودمندتر است از تكرار بسيار و درس گرفتن.
▫️ فضلُ فِكرٍ و تَفَهُّمٍ أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ
غررالحكم ، ح ۶۵۶۴
•┈┈•❀•┈┈•
🔅بر شما باد به فهميدن، نه نقل كردن.
▫️ علَيكُم بِالدِّراياتِ لابِالرِّواياتِ
ميزان الحكمه ، ح ۳۳۵۵
•┈┈•❀•┈┈•
🔅 گنجايش هر ظرفى با آنچه در آن نهند، تنگ مى شود، جز ظرف دانش كه (هر چه در آن نهند) گسترش مى يابد.
▫️ كلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ يَتَّسِعُ
نهج البلاغه ، حكمت ۲۰۵
🔸 @hadithnet
.
🔰 شاید برایتان مفید باشد!
🚩 #اخبار و رویدادهای نشر در هفته جاری
🌐 کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از امیرالمؤمنین(ع) در منابع خطی یمن" منتشر شد.
▫️ این کتاب به تحقیق و ترجمه محمد عافی، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث است.
┅┄═✧═┅┄
🌐 کتاب «اسباب ورود حدیث»، راهی بازار نشر شد
▫️ اثر حجتالاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی، با بهای ۸۶ هزارتومان، انتشارات بوستان کتاب .
┅┄═✧═┅┄
🌐 کتاب «فضای صدور حدیث»، منتشر شد.
▫️ کتاب «فضای صدور حدیث و تأثیر آن در بازشناخت قضایای حقیقیه و خارجیه»، اثر حجتالاسلام حسین محققیان، ۲۸۴ صفحه .
┅┄═✧═┅┄
🌐 کتاب «موافقت معنایی»، از مجموعه زبانشناسی و نشانهشناسی روایت منتشر شد.
▫️ تألیف علیرضا قائمینیا، در ۷۲۶ صفحه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان.
┅┄═✧═┅┄
🌐 صد و یکمین شماره فصلنامه علوم حدیث منتشر شد.
▫️ این شماره با 9 مقاله، از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
┅┄═✧═┅┄
🌐 شماره چهارم از دو فصلنامه "کلام اهل بیت علیهم السلام"، منتشر شد
▫️ به سردبیری حجت الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی، با شش مقاله .
┅┄═✧═┅┄
» بیشتر بخوانید
🔸 @hadithnet
.
🚩 #اخبار و رویدادهای معارفی هفته جاری
🌐 پژوهشهای گروهی باید ترویج و مبانی و آسیبهای آن معلوم شود.
▫️ حجتالاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی: دوره پژوهشهای کلان و گسترده و اثرگذار، حتی در مباحثی همانند علوم اسلامی تمام شده است.
┅┄═✧═┅┄
🌐 باید از دل آیات و روایات به نظریات علمی برسیم
▫️ حجتالاسلام پسندیده، در نشست «درآمدی بر تئوریزه کردن آموزههای وحیانی» بیان کرد .
┅┄═✧═┅┄
🌐 کتاب "الگوی اسلامی شادکامی" به زبان ترکی استانبولی، ترجمه شد.
▫️ صادق آلتونتاش مترجم کتاب، این کتاب را اثری بی نظیر دانست که در جامعه ترک زبان اثر فراوانی خواهد داشت.
┅┄═✧═┅┄
» بیشتر بخوانید
🔸 @hadithnet
﷽؛
💠 #حديث_روز جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰
🏷 سودمندتر از باران چهل روزه!
🔅 #امام_کاظم_علیه_السلام :
🔸 «ـ درباره آيه «زمين را بعد از مرگش زنده مى كند» ـفرمود :
منظور زنده كردن زمين با باران نيست، بلكه خداوند مردانى را مى فرستد كه عدالت را زنده مى كنند و با زنده شدن عدالت، زمين نيز زنده مى شود. هر آينه، بر پا داشتن حدود (احكام) خدا در روى زمين، از باران چهل روز سودمندتر است».
🔹 «ـ في قَولِه تَعالى : «يُحْيِي الأَرْضَ بَعدَ مَوتِها» ـ: لَيسَ يُحيِيها بِالقَطْرِ، و لكِنْ يَبعَثُ اللّهُ رِجالاً فيُحيُونَ العَدلَ فتَحيا الأرضُ لإحياءِ العَدلِ، و لاَءقامَةُ الحَدِّ للّهِِ أنفَعُ في الأرضِ مِنَ القَطرِ أربَعينَ صَباحا» .
📚 الكافي : ج ٢ ص ١٧٤ ح ٧
#عدالت
•❀• ذکر امروز :اللّهم صَلِّ علی محمدٍ وآلِ محمد وعَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
.
﷽؛
💠 #حديث_روز شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰
🏷 محروم از حق!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «فاطمه دختر رسول خدا صلىالله عليه وآله همواره مورد ستم قرار گرفت واز حقش محروم، و از ميراثش جلوگيرى شد. وصيت رسول خدا (ص) در حقش پاسداشته نشد، و حق رسول خدا (ص) و حق خداى عز و جل درباره وى رعايت نشد. حاكميت خداوند و انتقامگيرى او از ستمگران [ما را] بس است».
🔹 «إنَّ فاطِمَةَ بِنتَ رَسولِ اللّهِ (ص) لَم تَزَل مَظلومَةً مِن حَقِّها مَمنوعَةً، وعَن ميراثِها مَدفوعَةً، لَم تُحفَظ فيها وَصِيَّةُ رَسولِ اللّهِ (ص)، ولا رُعِيَ فيها حَقُّهُ ولا حَقُّ اللّهِ عز و جل، وكَفى بِاللّهِ حاكِماً ومِنَ الظّالِمينَ مُنتَقِماً» .
📚 امالی طوسی : ص ١٥٥ ح ٢٥٨
•❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه)
📅 مناسبت امروز : ۱۳جمادی الاول، شهادت حضرت فاطمهی زهرا(س) به روايت ۷۵ روز (۱۱ق)
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
🔸 @hadithnet
.
❁ نور آسمان و زمين
🔸جابر جعفى مىگويد: محضر مبارك امام صادق عليه السلام عرض كردم:
براى چه فاطمه زهراء عليهاالسلام، به زهراء موسوم گرديد؟ حضرت فرمودند:
🔅زيرا حقّ عزّ و جلّ او را از نور عظمت خودش آفريد، و هنگامى كه نور وجود فاطمه عليهاالسلام درخشيد آسمانها و زمين به نورش روشن شده و ديدگان فرشتگان از شدّت نورش بسته شد و تمام ملائكه حقّ تبارك و تعالى را سجده نموده و عرض كردند: معبود ما، سرور و مولاى ما، اين نور چه خصوصيّتى دارد كه اين قدر تابان و روشن است؟
خداوند متعال به آنها وحى فرمود: اين نور از نور من است كه در آسمان ساكنش كردهام آن را از عظمت خويش آفريدم، آن را از صلب
پيامبرى از پيامبران كه بر تمام انبياء تفضيل و برتريش دادهام خارج نمودهام، از اين نور پيشوايانى را كه به امر من قيام مىكنند و مردم را به طرف من هدايت مىنمايند بيرون مىآورم، اين پيشوايان را پس از انقطاع وحى جانشينان خود در روى زمين قرار مىدهم.
📚 علل الشرائع، ج۱، ص۱۸۰، ح۱
•❀• سالروز شهادت #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها، (به روايت ۷۵ روز (۱۱ق))، به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، و همه ارادتمندان مکتب فاطمی، تسلیت باد.
#فاطمیه
🔸@hadithnet
.
🔰 ویژه نامه #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها در پایگاه #حدیث_نت
🔻بیش از سیصد عنوان
🌐 ویژه نامه
▫️ احادیث معصومین(ع)
▫️ احادیث داستانی
▫️ احادیث موضوعی
▫️ مقالات نشریات
▫️ تصاویر حدیثی
▫️ شرح حدیث
▫️ معرفی پایگاهها
▫️ پرسش و پاسخ
▫️ چند رسانهای
▫️ صوت اساتید
▫️ بیان و تحلیل
▫️ خبر و گزارش
▫️ معرفی کتاب
▫️ چهل حدیث
▫️ حديث ايام
▫️ پايان نامه
▫️ ويژه ها
#فاطمیه
🔸 @hadithnet
خطبه فدکیه حضرت زهرا(س).pdf
542.7K
.
📖 متن کامل خطبه فدکیه #حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
به همراه ترجمه فارسی
🔻 علّامه طبرسی در کتاب احتجاج به نقل از عبدالله بن حسن نواده امام مجتبی علیه السلام، از پدرانش چنین نقل می¬کند:
🔅هنگامى که خبر غصب فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها رسید، لباس بر تن کرده و چادر بر سر نهاد، و با گروهى از زنان بسوى مسجد روانه شد، به مسجد پیامبر(ص) در آمد، و در پشت پردهای نشست و نالهای سرداد.
مردم به گریه افتادند و مجلس به خروش آمد و منقلب شد. حضرت لحظاتی سکوت کرد تا همهمۀ مردم خاموش و گریۀ آنان ساکت شد و جوش و خروش ایشان آرام یافت، آنگاه کلامش را با حمد و ثناى الهى آغاز فرمود...
#فدک
#فاطمیه
🔸@hadithnet
.
﷽؛
💠 #حديث_روز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰
🏷 عدالت حتی در نگاه!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 ««هر كس كه گرفتار قضا شد، در اشاره و نگاه و جايگاه، ميان [طرفين دعوا] يكسان عمل كند».
🔹 «مَنِ ابْتُلِيَ بِالْقَضَاءِ فَلْيُوَاسِ بَيْنَهُمْ فِي الْاءِشَارَةِ وَ فِي النَّظَرِ وَ فِي الْمَجْلِسِ» .
📚 التهذيب ج ٦ ص ٢٢٦
•❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه)
#عدالت
🔸 @hadithnet
.
⁉️ #پرسش_و_پاسخ
💠معنای اینکه در برخی روایات، روش قضاوت حضرت مهدی(ع) پس از ظهور به روش قضاوت داوود و سليمان تشبيه شده، چیست؟
✍️ پاسخ :
درباره روش قضاوت داوود و سليمان، آگاهىهاى روشنى در اختيار ما نيست.
▫️ آيات قرآن، دانستن زبان پرندگان، برخوردارى از دانش ويژه و نيز داشتن نوعى قدرت غيبى را براى داوود اثبات مىكند. ...
▫️ احاديث اسلامى نيز اطّلاع دقيق و روشنى در اختيار ما قرار نمىدهند. از اين رو ، فهم اين تشبيه در احاديث مهدوى ، دشوار است و تنها طريق ما براى فهم و تبيين اين احاديث، يافتن قراين و شواهد است. ...
✧ در اين احاديث، مشخّصه اين گونه قضاوت را :
• عدم مطالبه بيّنه، • داورى بر اساس علم، • حق را به ذى حق رساندن، • الهام الهى • و امور پنهان را آشكار ساختن، دانسته است.
با توجّه به نمونههايى كه از قضاوت و داورى داوود عليه السلام نقل شده، مىتوان گفت:
▫️ آنچه قضاوت داوودى محسوب مىشد - كه ويژه ايشان بود و وى را از ديگران ممتاز مىكرد - قضاوت بر پايه علم غيب الهى و ديگرى قضاوت بر پايه فنون بازجويى علم آور است.
البته قضاوت بر اساس بيّنه و قسم ، وظيفه عمومى و متداول داوود عليه السلام بوده ، چنان كه دستور پيامبران پيش از او و بعد از او نيز بوده است.
🔻 حال مىتوان گفت قضاوت مهدوى كه تشبيه به قضاوت داوود شده نيز به يكى از اين دو صورت خواهد بود:
➖ ۱ . اين كه خداوند به مهدى عليه السلام توانايىهاى ماورايى و غيبى اِعطا مىكند كه واقعيتها از منظرى فراتر از عالم ماده برايش مكشوف مىشود و اين اجازه را مىيابد كه بر اساس همان كشف واقعيتها داورى كند.
پيامبران و امامان ديگر گرچه به اذن خدا، آن بُعد كشف واقعيت را مىتوانستند دارا باشند، ولى مجاز به اِعمال آن در اين عالَم نبوده اند.
➖ ۲ . دومين احتمال، آن است كه مضمون و محتواى اين احاديث را تعبير و نشانه اى از رشد دانش انسانى در آن برهه از تاريخ بدانيم. چنان كه انسان امروزى، براى كشف جرم به راههايى دست يافته كه در گذشته نبود. مانند انگشت نگارى، چهره نگارى، تجزيه و تحليل ژن (DNA) و ديگر اجزاى بدن كه به واسطه آن، به سهولت و دقّت، نتايجى بهتر و دقيق تر از سوگند و بيّنه در مقام قضا و داورى به دست مىآيد. اين رشد علمى در زمان حكومت امام مهدى عليه السلام به بالاترين حد مىرسد و راههايى دقيق تر و سريع براى بشر مكشوف مىشود و امام زمان عليه السلام و يارانش از آنها استفاده مىكنند.
🚩 در باره قضاوتهاى امام مهدى عليه السلام، احتمال دوم، طبيعىتر و سازگارتر است؛ زيرا احتمال دوم، دو امتياز به همراه دارد :
✧ يكى جنبه اقناعى آن براى انسانها و مخاطبان
✧ و ديگرى قابليت تعميم و توسعه به ديگر قاضيان و داوران منصوب از طرف امام مهدى عليه السلام .
براى هر دو امتياز مىتوان از احاديث اسلامى نيز شاهد آورد.
📚 دانشنامه امام مهدی(عج) ج ۹ ص ۳۹۲
🌐 بیشتر بخوانید
#امام_مهدی_علیه_السلام
🔸 @hadithnet
.
﷽؛
💠 #حديث_روز دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰
🏷 پایبندی به عهد و پیمان
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «مردم، با اختلاف خواستهها و آراى گوناگون، آنسان كه وفاى به عهد را بزرگ مىشمارند و بر آن پايبندند، بر هيچ يك از واجبات الهى اتّفاق عملى ندارند... . از اين رو، در امانهايت خيانت مورز، پيمان هايت را نقض نكن و با دشمنت، نيرنگ مكن.».
🔹 «لَيسَ مِن فَرائِضِ اللّهِ شَيءٌ النّاسُ أشَدُّ عَلَيهِ اجتِماعا، مَعَ تَفَرُّقِ أهوائِهِم و تَشَتُّتِ آرائِهِم، مِن تَعظيمِ الوَفاءِ بِالعُهودِ،... فَلا تَغدِرَنَّ بِذِمَّتِكَ، ولا تَخيسَنَّ بِعَهدِكَ، ولا تَختِلَنَّ عَدُوَّكَ» .
📚 نهج البلاغه : نامه ٥٣
•❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه)
#وفای_به_عهد
🔸 @hadithnet
.
| 📖 #برگی_از_کتاب |
📗 حکمت نامه فاطمی
💢 بخشی از خطبه فدکیه
🔅 شما اكنون مى پندارید كه ما حقِّ ارث نداریم ؟ آیا در پى حكم جاهلیت هستند؟ چه كسى براى حكم بهتر از خدا است براى گروهى كه اهل یقین هستند. آیا نمى دانید؟
آرى! براى شما همچون خورشید درخشان روشن است كه من دختر او هستم.
اى مسلمانان؛ باید ارث من خورده شود؟ اى پسر قحافه، آیا در كتاب خدا است كه تو از پدرت ارث ببرى، اما من از پدرم ارث نبرم!؟
افتراى شگفتى بر خدا و رسولش بستى! آیا به عمد كتاب خدا را رها كردید و آن را پشت سرتان انداختید، كه مى فرماید: «سلیمان از داوود ارث برد».
و درباره خبر یحیى بن زكریا(ع) گفت: «از پیش خود براى من ولىّ اى برگزین كه از من و خاندان یعقوب ارث برد»!
و فرمود: «برخى از خویشان در كتاب خدا بر برخى دیگر ولایت دارند»
و فرمود: «خداوند درباره فرزندان سفارش كرده به این كه سهم ارث مرد به اندازه دو زن باشد»
و فرمود: «اگر مالى را گذاشت، وصیت كند طبق معروف به پدر و مادر و خویشان داده شود. این حقى است براى تقواپیشگان».
▫️ شما پنداشتید كه من سهمى وارثى از پدرم ندارم و میان ما پیوند خویشاوندى نیست؟ آیا خداوند آیه اى به شما اختصاص داده و پدرم محمد(ص) را از آن استثنا كرده است؟
یا مى گویید كه اهل ما دو دین و ملت هستیم كه از یكدیگر ارث نمى برند؟ آیا من و پدرم اهل یك آیین نیستیم؟ یا شما بهتر از پدر و عموزاده من از خاص و عام قرآن اطلاع دارید؟ ...
📚 حکمت نامه فاطمی، ص ۵۷۳
#فدک
#فاطمیه
🌐 بیشتر بخوانید
🔸 @hadithnet
وفاداري به عهد و پيمان.mp3
1.2M
•┈┈•
| #شرح_حدیث | صوتی 🎧
💢 امانت داری و وفاداری به عهد و پيمان
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸سفارش رسول خدا(ص) به أمير المؤمنين(ع) :
اى على! ... و هرگز بر خيانتى دليرى مكن.
▫️ يا عَلِيُّ ... وَ لاَ تَجْتَرِئَنَّ عَلَى خِيَانَةٍ أَبَداً.
📚 تحف العقول، ص۶
🎤 استاد #سید_محمود_طباطبایی_نژاد ، ⏱ ۱۰ دقیقه
#وفای_به_عهد
🔸 @hadithnet
.
﷽؛
💠 #حديث_روز سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰
🏷 سالم بمانیم!
🔅 #امام_رضا_علیه_السلام :
🔸 «هر كه مى خواهد سالم و لاغر اندام باشد، شامْ كم بخورد».
🔹 «مَن أرادَ أن يَكونَ صالِحا خَفيفَ اللَّحمِ فَليُقَلِّل عَشاءَهُ بِاللَّيلِ» .
📚 طبّ الإمام الرضا عليه السلام : ص ٣٩
•❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه)
📅 مناسبت امروز :۳۰ آذر، شب #یلدا
🔸 @hadithnet
آسيب هاى اخلاقى رابطه پسر و دختر.pdf
345.1K
.
| 📄 #مقاله بخوانید |
📋 آسيب هاى اخلاقى رابطه پسر و دختر
📑 ماهنامه معرفت
شماره پیاپی ۲۰۹ / صفحه ۱۱۷-۱۳۰
✍🏻 نویسنده : علی احمد پور
💢 يكى از روابط آسيب زا و مخربى كه جامعه ما را تهديد مى كند، رابطه پنهانى و ناسالم بين دو جنس مخالف است.
▫️ از ديدگاه دين مقدس اسلام، زنان و مردان در جامعه مى توانند با رعايت حدود شرعى با يكديگر برخورد و تعامل داشته باشند و در عين حال، حريم يكديگر، حيا و عفت خود را نيز حفظ كنند و از روابط پنهانى خوددارى كنند.
🔸 هدف پژوهش حاضر كه به روش توصيفى ـ تحليلى صورت گرفته، بيان آسيب هاى اخلاقى روابط پنهانى بين پسر و دختر و دلايل مخالفت دين مقدس اسلام با اين گونه دوستى هاست و راه كارهاى پيش گيرى و برون رفت از اين معضل اجتماعى را مطرح مى كند.
🚩 يافته هاى تحقيق نشان مى دهد كه افزايش بى اعتمادى و سوءظن، فروپاشى خانواده، احساس گناه، تأخير در ازدواج، بى عفتى و آبروريزى، سلب كرامت انسانى و تسلط شيطان، از مهم ترين آسيب هاى روابط پنهانى دختر و پسر مى باشد.
🔸@hadithnet
.
❀ آفتاب شب یلدای همه • گریه ی پشت تمنای همه
❀ هیچ کس یاد غریبیِ تو نیست • گریه کن جای خودت، جای همه
❀ آقا ، همه ی شهر به چاه افتادند • مددی یوسف زهرای همه
❀ بنشین تا بنشانی همه را • دربیار از نگرانی همه را
❀ کاش میشد ز سفر برگردی.... • با همان چند نفر برگردی
🔅#امام_مهدی_علیه_السلام :
🔸 و براى تعجيل در فرج، فراوان دعا كنيد كه اين، فرج شماست.
🔹وأَكثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ ؛ فَإِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم
📚 الغيبة، طوسى : ص ۲۹۰
🚩 ذکر همه ما در شب #یلدا :
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔸 @hadithnet
.
﷽؛
💠 #حديث_روز چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰
🏷 نماز در دل شب!
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «برترین نماز پس از نماز واجب، نماز در دل شب است».
🔹 «أفضَلُ الصَّلاةِ بَعدَ المَکتوبَةِ الصَّلاةُ فی جَوفِ اللَّيلِ» .
📚 صحيح مسلم: ج۲ ص۸۲۱ ح۱۱۶۳
•❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه)
🔸 @hadithnet
🕌
| 💠 روز زیارتی#امام_رضا_علیه_السلام
🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى
الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ
صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً
کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ .
🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا،
امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است،
آن راستگوى شهيد،
درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى.
🔸 @hadithnet
.
| #زلال_معرفت |
💢 حادثۀ شب !
✍️ از منظر قرآن و احادیث اسلامی، عبادت شبانگاهی، تأثیر فوق العاده ای در تهذیب نفس و سازندگی معنوی انسان دارد.
قرآن کریم در این باره می فرماید:
⚜️ (إِنَّ نَاشِئَةَ ٱلَّيْلِ هِىَ أَشَدُّ وَطْأً وَ أَقْوَمُ قِيلاً.
بی گمان، عبادت شبانه، پابرجاتر، و در گفتار استوارتر است).
مزمل، آیۀ ۶.
~~☆ واژۀ «ناشئه» در فراز نخست این آیه به معنای حادثه است. بنا بر این، «ناشئة اللیل» به معنای حادثۀ شب، خواهد بود.
بر پایۀ روایات، منظور از حادثۀ شب، بیدار شدن شبانگاهی، با انگیزۀ الهی، برای عبادت و نماز شب است.
~~☆ واژۀ «وطأ» در فراز دوم آیۀ، دو معنا دارد: یکی موافقت و سازش، و دیگری، مشقّت و دشواری. بنا بر این، مقصود از جملۀ «هی أشد وطأ» این است که :
▫️ بیدار شدن از خواب هنگام شب برای عبادت، موجب هماهنگیِ بیشتر قلب و زبان می شود، از این رو، نقش مؤثّرتری در سازندگی معنوی انسان ایفا می نماید.
🚩 عبادت شبانه و نیایش سحرگاهی در لحظاتی که انسان بیش از هر وقت دیگری از خاطری آسوده برخوردار است، هر چند برای کسانی که با این فرهنگ خو نگرفته اند دشوار است، ولی تأثیر فراوانی در تهذیب نفس و پرورش جان دارد.
💠 تشویق به شب زنده داری، ویژگی های نماز شب، و آثار و برکات آن ـ مانند: پاکسازی آینۀ دل از زنگار گناه، روشنایی دل، اجابت دعا، افزایش روزی، تن درستی و از همه مهم تر، محبّت خداوند سبحان و نزدیک شدن به ساحت قدس ربوبی و دستیابی به دیدار قلبی و معرفت شهودی ـ در واقع، تفسیر و تبیین آیۀ یاد شده است.
🔅 #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام فرمود:
إنَّ الوُصولَ إلَی اللهِ تَعالیٰ سَفَرٌ لا یُدرَکُ إلّا بِامتِطاءِ اللَّیل.
رسیدن به خداوند متعال [و دیدار قلبی او، نیازمند] سفری است که جز با نشستن بر مَرکب شب، میسور نشود.
🌱 و به گفتۀ خواجۀ شیراز:
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
از یُمن دعای شب و ورد سحری بود.
📚 فرهنگ نامۀ تهجّد، محمّدی ری شهری ص ۹
🌐 بیشتر بخوانید
#نماز_شب
🔸 @hadithnet
.
﷽؛
💠 #حديث_روز پنج شنبه ۲ دی ۱۴۰۰
🏷 آبادانی و عدالت!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «با هيچ چيز مانند عدالت، شهرها آباد نگرديده است».
🔹 «ما عُمِّرَتِ البُلدانُ بِمِثلِ العَدلِ» .
▫️ Imam Ali (AS) said, ‘Nothing can cause nations to flourish like justice.
📚 غرر الحكم :ح ٩٥٤٣
•❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه)
#عدالت
🔸 @hadithnet