🔹 #احادیث_داستانی
💠 رفتار امام علی(ع) با مفسد اقتصادی
🔸وقتی که #امام_علی_علیه_السلام خبر شد که مسئول بازار اهواز، به اموال خیانت کرده، مجازات سنگینی برایش در نظر گرفت.
🔹امام علی(ع) خبردار شد که ابن هَرْمه، مسئول بازار اهواز، خیانتی کرده است. پس به رِفاعه [فرماندار اهواز] نوشت:
🔅«چون این نامه مرا خواندی، ابن هَرْمه را از [مسئولیت] بازار، کنار بگذار و در برابر مردم نگاهش دار و او را زندانی کن و موضوع را به اطّلاع مردم برسان. به همکاران خود نیز بنویس و نظر مرا به آگاهی آنها برسان. مبادا در باره او غفلت و کوتاهی کنی که بدین سبب، نزد خداوند عز و جل هلاک خواهی شد و من نیز تو را به بدترین وجه، بر کنار خواهم کرد. و از انجام دادن این کار تو را در پناه می سپارم.
روز جمعه که شد، وی را از زندان بیرون آور و ۳۵ تازیانه به او بزن و در بازارها بچرخانش. اگر کسی علیه او گواهی آورد، در کنار گواهش او را نیز سوگند بده و مقداری را که مدّعی است، از درآمد ابن هَرْمه به وی بپرداز و دستور بده تا او را خوار و دست بسته، مجدّدا به زندان ببرند و پاهایش را با ریسمان ببند، ولی هنگام نماز، آزادش بگذار. چنانچه کسی برای او ظرف غذا یا آب یا لباس و یا فرشی آورد، بگذار به او برساند و مانع مشو.
به کسانی که ممکن است کینه توزی را به وی تلقین کنند و یا به نجات، امیدوارش سازند، اجازه ملاقات با او را نده. اگر بر تو ثابت شد که کسی اندیشه آسیب زدن به مسلمانی را در ذهن او افکنده است، آن کس را تازیانه بزن و زندانی اش کن تا توبه کند.
دستور بده زندانیان را، در شب برای هواخوری به حیاط زندان بیاورند، بجز ابن هَرْمه را، مگر آن که بترسی تلف شود که در این صورت، او را نیز با دیگر زندانیان به حیاط زندان بیاور.
اگر دیدی تحمّل یا توانایی دارد، سی روز بعد نیز او را دوباره ۳۵ تازیانه بزن.
برای من بنویس که با بازار، چه کردی و به جای این خائن، چه کسی را انتخاب نمودی. حقوق این خیانتکار را نیز قطع کن».
📚 دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۷، ص ۳۲۲.
➡️ http://hadith.net/post/68881/
🔸 @hadithnet
💠 حدیث نصب شده در حسینیه امام خمینی(ره)،
امروز در دیدار مسئولان قوه قضاییه با رهبر معظم انقلاب
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام:
🔅 العَدلُ أحلى مِنَ الماءِ يُصيبُهُ الظَّمآنُ .
🔹عدالت، از آبى كه شخص تشنه به آن مى رسد شيرين تر است.
📚 الكافي ج ۲ ص ۱۴۶ ح ۱۱
➡️ http://hadith.net/post/68903/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز پنج شنبه 6 تیر 1398
🔺 دوستی بی ارزش
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام:
🔸 قَد يَكونُ حُبٌّ فِي اللّهِ و رَسولِهِ، و حُبٌّ فِي الدُّنيا فَما كانَ فِي اللّهِ ورَسولِهِ فَثَوابُهُ عَلَى اللّهِ و ما كانَ فِي الدُّنيا فَلَيسَ بِشَيءٍ .
🔹«گاهى دوستى براى خدا و پيامبر اوست و [گاهى] براى دنيا. آنچه براى خدا و پيامبرش باشد، ثواب آن بر عهده خداست و آنچه براى دنيا باشد، ارزشى (ثوابى) ندارد.»
📚 الكافي ج ٢ ص ١٢٧ ح ١٣
🔸 @hadithnet
ویژهنامه #امام_صادق_علیه_السلام در پایگاه حدیث نت
💠 شرح حدیث،
🗒 مقالات نشریات،
🔊 صوت اساتید،
📷 تصاویر حدیثی،
📢 خبر و گزارش،
📙 معرفی کتاب،
📋 پايان نامه،
📝 ويژه ها،
📀 روایت زندگی،
⁉️ پرسش و پاسخ،
📅 حديث ايام،
⚜️ احادیث موضوعی،
🔆 احادیث معصومین(ع)،
📙 چهل حدیث،
📌 بیان و تحلیل،
📝 معرفی پایگاهها،
🎥 چند رسانهای
➡️ http://yon.ir/0YLcG
🆔 @hadithnet
مـعارف حـدیث | 🔅
#زلال_معرفت 💠مناظره #امام_صادق_علیه_السلام و مادّى ، 🔸پرستش خداى ناديده 🔹 دانشمندى مادّى و منكِر
▫️▫️▫️▫️
#زلال_معرفت
💠مناظره #امام_صادق_علیه_السلام و مادّى (2)
🔸 فلسفه آفرينش
🔹 دانشمندى مادّى و منكِر ماوراء طبيعت ، نزد امام صادق عليه السلام آمد و مسائل مختلفى را مطرح نمود كه از جمله پرسشهايش اين بود :
▫️مادّى : با در نظر گرفتن اين معنا كه خداوند، نيازى به آفريدهها ندارد و مجبور به آفرينش آنها نبود و شايسته نيست كه ما را براى بازى و عبث آفريده باشد، فلسفه آفرينش چيست ؟
🔅امام عليه السلام : آنها را آفريده تا آفرينش دقيق و حكيمانه خود را آشكار سازد و به دانايى خويش عينيت بخشد و تدبير خود را در نظام هستى ، پياده كند .
▫️مادّى : چرا خداوند به آفريدن همين جهان اكتفا نكرد و آن را خانه پاداش و كيفر خود قرار نداد ؟
🔅امام عليه السلام : اين جهان، آزمايشگاه و تجارتخانه و جايگاه تحصيل كمال و موجبات لطف و عنايت خداست .
خداوند ، اين جهان را لبريز از كاميابى، و ناكامى نموده تا مردم را در اين مدرسه كمال بيازمايد و بر همين اساس، جايگاه كار و محل نتيجه را از هم جدا ساخته است .
📚 مناظرههاي آموزنده، ص 77
🔺بیشتر بخوانید : 👈
➡️ http://hadith.net/post/65251/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز شنبه 8 تیر 1398
🔺 دوستان واقعی امام صادق علیه السلام
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام:
🔸 إنَّما أولِيائِيَ الَّذينَ سَلَّموا لِأَمرِنا، وَاتَّبَعوا آثارَنا ، وَاقتَدَوا بِنا في كُلِّ اُمورِنا..
🔹«دوستان من، در حقيقت كسانى هستند كه در برابر فرمان ما (اهل بيت)، گردن نهادند، و از سنّت ما پيروى كردند، و در همه كارهاى ما به ما اقتدا نمودند.»
📚 تحف العقول: ص ٣٠٩
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز یکشنبه 9 تیر 1398
🔺 برای بانوان شایسته نیست!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 لا يَنْبَغى لِلْمَراَةِ اَنْ تُجَمِّرَ ثَوْبَها اِذا خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِها؛
🔹«سزاوار نيست زن هنگامى كه از خانه بيرون مىرود، لباسش را عطرآگين سازد».
📚 كافى: ج ۵، ص ۵۱۹، ح ۳
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز دوشنبه 10 تیر 1398
🔺 نشانه کمال
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 حَسبُكَ مِن كَمالِ المَرءِ تَركُهُ ما لا يُحمَدُ بِهِ . . . ومِن حُسنِ خُلُقِهِ كَفُّهُ أذاهُ .
🔹«براى پى بردن به كمال مرد، تو را همين [ نشانه ] بس كه آنچه را پسنديده نيست، ترك مى كند... و در خوش خويىاش همين بس كه آزارش به كسى نمىرسد».
📚 نزهة الناظر: ص ٧٠ ح ١٣٨
🔸 @hadithnet
💢 #ضرب_المثل_و_حدیث
💠 آتش كند پديد كه عود است يا حَطَب .
🔅 نظير سخن #امام_علی_علیه_السلام : في تَقَلُّبِ الأحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ؛
گوهر مردان ، در دگرگونيهاى روزگار شناخته مى شود.
📚 تحف العقول، ص 97.
✍️ توضيح: درستى و سزاوارىِ بسيارى از ادعاها و تمجيدها هنگام آزمايش معلوم مى شود . در سختىِ آزمايش است كه خوب از بد، راستگو از دروغگو و درست از نادرست بازشناخته مى شود. در اين باره مَثَلها و احاديث بسيارى در كتابهاى امثال و حكم و حديث موجود است كه مَثَل و حديث حاضر نمونه اى از آن است.
📖 ماه در آب (مثلهای فارسی در آینه حدیث)، ص 24
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز سه شنبه 11 تیر 1398
🔺 اسباب آرزوی مرگ!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 ثَلاثٌ مَنِ ابتُلِيَ بِواحِدَةٍ مِنهُنَّ تَمَنَّى المَوتَ : فَقرٌ مُتَتابِعٌ، وحُرمَةٌ فاضِحَةٌ، وعَدُوٌّ غالِبٌ .
🔹«سه چيزند كه هركس به يكى از آن ها گرفتار شود، مرگ را آرزو مى كند : فقر دنباله دار، برباد رفتگى ناموس ، چيرگىِ دشمن ».
📚 تحف العقول : ٣١٨
🔸 @hadithnet
#شرح_حدیث
💠 الهام تقوی (۱)
🔅 #امام_سجاد_علیه_السلام : اللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى، وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى
🔸خداوند، زبانم به هدایت بگشای و پرهیزگاری را به من الهام کن
📚صحيفة سجّاديّة، دعاء۲۰.
✍️ «زبان گشودن به هدایت» به عنوان مقدمه برای امر مهم «الهام تقوی» است. اگر کسی بتواند زبان خود را کنترل و اصلاح نماید خدای متعال به او تقوی را الهام میکند.
«الهام تقوی» یعنی چه؟ گاهی چیزهایی به قلب انسان القاء میشود که فرد را به انجام کاری یا ترک کاری تشویق میکند. این حالت وقتی نسبت به کارهای خوب اتفاق افتد الهام نامیده میشود و وقتی نسبت به کارهای بد اتفاق افتد وسوسه نامیده میشود.
الهام یکی از اقسام وحی به معنای اعم است؛ روشن است که وحی معنایی اخص و متداول دارد که ارتباط خدای متعال با پیامبران را شکل میدهد و معنای وسیعتری نیز دارد که شامل الهام مورد بحث ما نیز میگردد. در قرآن شریف، در موارد متعددی سخن از وحی رفته است در حالیکه مراد از آن الهام است.
این توفیق مهمی است که کار خیر به قلب انسان الهام بشود. یعنی حالتی داشته باشد که او را به کار خیر بکشاند.
▫️ در این فراز از خدای متعال میخواهیم ابتدا زبانمان را به هدایت بگشاید سپس حالتی را در جانمان قرار دهد که ما را به کارهای خیر و ترک کارهای بد بکشاند.
بیشتر بخوانید : 👈
➡️ http://hadith.net/post/68857/
🔸 @hadithnet