eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.4هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
284 ویدیو
259 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 💠 رفتار امام علی(ع) با مفسد اقتصادی 🔸وقتی که خبر شد که مسئول بازار اهواز، به اموال خیانت کرده، مجازات سنگینی برایش در نظر گرفت. 🔹امام علی(ع) خبردار شد که ابن هَرْمه، مسئول بازار اهواز، خیانتی کرده است. پس به رِفاعه [فرماندار اهواز] نوشت: 🔅«چون این نامه مرا خواندی، ابن هَرْمه را از [مسئولیت] بازار، کنار بگذار و در برابر مردم نگاهش دار و او را زندانی کن و موضوع را به اطّلاع مردم برسان. به همکاران خود نیز بنویس و نظر مرا به آگاهی آنها برسان. مبادا در باره او غفلت و کوتاهی کنی که بدین سبب، نزد خداوند عز و جل هلاک خواهی شد و من نیز تو را به بدترین وجه، بر کنار خواهم کرد. و از انجام دادن این کار تو را در پناه می سپارم. روز جمعه که شد، وی را از زندان بیرون آور و ۳۵ تازیانه به او بزن و در بازارها بچرخانش. اگر کسی علیه او گواهی آورد، در کنار گواهش او را نیز سوگند بده و مقداری را که مدّعی است، از درآمد ابن هَرْمه به وی بپرداز و دستور بده تا او را خوار و دست بسته، مجدّدا به زندان ببرند و پاهایش را با ریسمان ببند، ولی هنگام نماز، آزادش بگذار. چنانچه کسی برای او ظرف غذا یا آب یا لباس و یا فرشی آورد، بگذار به او برساند و مانع مشو. به کسانی که ممکن است کینه توزی را به وی تلقین کنند و یا به نجات، امیدوارش سازند، اجازه ملاقات با او را نده. اگر بر تو ثابت شد که کسی اندیشه آسیب زدن به مسلمانی را در ذهن او افکنده است، آن کس را تازیانه بزن و زندانی اش کن تا توبه کند. دستور بده زندانیان را، در شب برای هواخوری به حیاط زندان بیاورند، بجز ابن هَرْمه را، مگر آن که بترسی تلف شود که در این صورت، او را نیز با دیگر زندانیان به حیاط زندان بیاور. اگر دیدی تحمّل یا توانایی دارد، سی روز بعد نیز او را دوباره ۳۵ تازیانه بزن. برای من بنویس که با بازار، چه کردی و به جای این خائن، چه کسی را انتخاب نمودی. حقوق این خیانتکار را نیز قطع کن». 📚 دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۷، ص ۳۲۲. ➡️ http://hadith.net/post/68881/ 🔸 @hadithnet
💠 حدیث نصب شده در حسینیه امام خمینی(ره)، امروز در دیدار مسئولان قوه قضاییه با رهبر معظم انقلاب 🔅 : 🔅 العَدلُ أحلى مِنَ الماءِ يُصيبُهُ الظَّمآنُ . 🔹عدالت، از آبى كه شخص تشنه به آن مى رسد شيرين تر است. 📚 الكافي ج ۲ ص ۱۴۶ ح ۱۱ ➡️ http://hadith.net/post/68903/ 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 6 تیر 1398 🔺 دوستی بی ارزش 🔅 : 🔸 قَد يَكونُ حُبٌّ فِي اللّهِ و رَسولِهِ، و حُبٌّ فِي الدُّنيا فَما كانَ فِي اللّهِ ورَسولِهِ فَثَوابُهُ عَلَى اللّهِ و ما كانَ فِي الدُّنيا فَلَيسَ بِشَيءٍ . 🔹«گاهى دوستى براى خدا و پيامبر اوست و [گاهى] براى دنيا. آنچه براى خدا و پيامبرش باشد، ثواب آن بر عهده خداست و آنچه براى دنيا باشد، ارزشى (ثوابى) ندارد.» 📚 الكافي ج ٢ ص ١٢٧ ح ١٣ 🔸 @hadithnet
ویژه‌نامه در پایگاه حدیث نت 💠 شرح حدیث، 🗒 مقالات نشریات، 🔊 صوت اساتید، 📷 تصاویر حدیثی، 📢 خبر و گزارش، 📙 معرفی کتاب، 📋 پايان نامه، 📝 ويژه ها، 📀 روایت زندگی، ⁉️ پرسش و پاسخ، 📅 حديث ايام، ⚜️ احادیث موضوعی، 🔆 احادیث معصومین(ع)، 📙 چهل حدیث، 📌 بیان‌ و تحلیل، 📝 معرفی پایگاه‌ها، 🎥 چند رسانه‌ای ➡️ http://yon.ir/0YLcG 🆔 @hadithnet
مـعارف حـدیث | 🔅
#زلال_معرفت 💠مناظره #امام_صادق_علیه_السلام و مادّى ، 🔸پرستش خداى ناديده 🔹 دانشمندى مادّى و منكِر
▫️▫️▫️▫️ 💠مناظره و مادّى (2) 🔸 فلسفه آفرينش 🔹 دانشمندى مادّى و منكِر ماوراء طبيعت ، نزد امام صادق عليه السلام آمد و مسائل مختلفى را مطرح نمود كه از جمله پرسشهايش اين بود : ▫️مادّى : با در نظر گرفتن اين معنا كه خداوند، نيازى به آفريده‌ها ندارد و مجبور به آفرينش آنها نبود و شايسته نيست كه ما را براى بازى و عبث آفريده باشد، فلسفه آفرينش چيست ؟ 🔅امام عليه السلام : آنها را آفريده تا آفرينش دقيق و حكيمانه خود را آشكار سازد و به دانايى خويش عينيت بخشد و تدبير خود را در نظام هستى ، پياده كند . ▫️مادّى : چرا خداوند به آفريدن همين جهان اكتفا نكرد و آن را خانه پاداش و كيفر خود قرار نداد ؟ 🔅امام عليه السلام : اين جهان، آزمايشگاه و تجارتخانه و جايگاه تحصيل كمال و موجبات لطف و عنايت خداست . خداوند ، اين جهان را لبريز از كاميابى، و ناكامى نموده تا مردم را در اين مدرسه كمال بيازمايد و بر همين اساس، جايگاه كار و محل نتيجه را از هم جدا ساخته است . 📚 مناظره‌هاي آموزنده، ص 77 🔺بیشتر بخوانید : 👈 ➡️ http://hadith.net/post/65251/ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 8 تیر 1398 🔺 دوستان واقعی امام صادق علیه السلام 🔅 : 🔸 إنَّما أولِيائِيَ الَّذينَ سَلَّموا لِأَمرِنا، وَاتَّبَعوا آثارَنا ، وَاقتَدَوا بِنا في كُلِّ اُمورِنا.. 🔹«دوستان من، در حقيقت كسانى هستند كه در برابر فرمان ما (اهل بيت)، گردن نهادند، و از سنّت ما پيروى كردند، و در همه كارهاى ما به ما اقتدا نمودند.» 📚 تحف العقول: ص ٣٠٩ 🔸 @hadithnet
🔘 🔅 #امام_صادق_علیه_السلام : المَسجُونُ مَن سَجَنَتهُ دُنياهُ عَن آخِرَتِهِ . 🔸زندانى [واقعى ] كسى است كه دنيايش او را از آخرتش باز داشته باشد . 📚الكافي ج 4 ص 455 ح 9 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 9 تیر 1398 🔺 برای بانوان شایسته نیست! 🔅 : 🔸 لا يَنْبَغى لِلْمَراَةِ اَنْ تُجَمِّرَ ثَوْبَها اِذا خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِها؛ 🔹«سزاوار نيست زن هنگامى كه از خانه بيرون مىرود، لباسش را عطرآگين سازد». 📚 كافى: ج ۵، ص ۵۱۹، ح ۳ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 10 تیر 1398 🔺 نشانه کمال 🔅 : 🔸 حَسبُكَ مِن كَمالِ المَرءِ تَركُهُ ما لا يُحمَدُ بِهِ . . . ومِن حُسنِ خُلُقِهِ كَفُّهُ أذاهُ . 🔹«براى پى بردن به كمال مرد، تو را همين [ نشانه ] بس كه آنچه را پسنديده نيست، ترك مى كند... و در خوش خويى‌اش همين بس كه آزارش به كسى نمى‌رسد». 📚 نزهة الناظر: ص ٧٠ ح ١٣٨ 🔸 @hadithnet
💢 💠 آتش كند پديد كه عود است يا حَطَب . 🔅 نظير سخن : في تَقَلُّبِ الأحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ؛ گوهر مردان ، در دگرگونيهاى روزگار شناخته مى شود. 📚 تحف العقول، ص 97. ✍️ توضيح: درستى و سزاوارىِ بسيارى از ادعاها و تمجيدها هنگام آزمايش معلوم مى شود . در سختىِ آزمايش است كه خوب از بد، راستگو از دروغگو و درست از نادرست بازشناخته مى شود. در اين باره مَثَلها و احاديث بسيارى در كتابهاى امثال و حكم و حديث موجود است كه مَثَل و حديث حاضر نمونه اى از آن است. 📖 ماه در آب (مثلهای فارسی در آینه حدیث)، ص 24 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 11 تیر 1398 🔺 اسباب آرزوی مرگ! 🔅 : 🔸 ثَلاثٌ مَنِ ابتُلِيَ بِواحِدَةٍ مِنهُنَّ تَمَنَّى المَوتَ : فَقرٌ مُتَتابِعٌ، وحُرمَةٌ فاضِحَةٌ، وعَدُوٌّ غالِبٌ . 🔹«سه چيزند كه هركس به يكى از آن ها گرفتار شود، مرگ را آرزو مى كند : فقر دنباله دار، برباد رفتگى ناموس ، چيرگىِ دشمن ». 📚 تحف العقول : ٣١٨ 🔸 @hadithnet
💠 الهام تقوی (۱) 🔅 : اللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى، وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى 🔸خداوند، زبانم به هدایت بگشای و پرهیزگاری را به من الهام کن 📚صحيفة سجّاديّة، دعاء۲۰. ✍️ «زبان گشودن به هدایت» به عنوان مقدمه برای امر مهم «الهام تقوی» است. اگر کسی بتواند زبان خود را کنترل و اصلاح نماید خدای متعال به او تقوی را الهام می‌کند. «الهام تقوی» یعنی چه؟ گاهی چیزهایی به قلب انسان القاء می‌شود که فرد را به انجام کاری یا ترک کاری تشویق می‌کند. این حالت وقتی نسبت به کارهای خوب اتفاق افتد الهام نامیده می‌شود و وقتی نسبت به کارهای بد اتفاق افتد وسوسه نامیده می‌شود. الهام یکی از اقسام وحی به معنای اعم است؛ روشن است که وحی معنایی اخص و متداول دارد که ارتباط خدای متعال با پیامبران را شکل می‌دهد و معنای وسیعتری نیز دارد که شامل الهام مورد بحث ما نیز می‌گردد. در قرآن شریف، در موارد متعددی سخن از وحی رفته است در حالیکه مراد از آن الهام است. این توفیق مهمی است که کار خیر به قلب انسان الهام بشود. یعنی حالتی داشته باشد که او را به کار خیر بکشاند. ▫️ در این فراز از خدای متعال می‌خواهیم ابتدا زبانمان را به هدایت بگشاید سپس حالتی را در جانمان قرار دهد که ما را به کارهای خیر و ترک کارهای بد بکشاند. بیشتر بخوانید : 👈 ➡️ http://hadith.net/post/68857/ 🔸 @hadithnet