💠زیارتی که در حالت تقیه هم نباید ترک شود💠
🌿...عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فِي حَالِ التَّقِيَّةِ؟ قَالَ: «إِذَا أَتَيْتَ الْفُرَاتَ فَاغْتَسِلْ ثُمَّ الْبَسْ أَثْوَابَكَ الطَّاهِرَةَ ثُمَّ تَمُرُّ بِإِزَاءِ الْقَبْرِ وَ قُلْ «صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» فَقَدْ تَمَّتْ زِيَارَتُكَ.»
📚كاملالزيارات، ص۱۲۶
🌿یونسبنظَبیان گوید:
🔷به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
🔹فدایتان شوم، زیارت قبر امام حسین (علیهالسلام) در حالت تقیه (چگونه است؟)
🔶حضرت فرمودند:
🔸«هرگاه به فرات رسیدی، غسل کن، سپس لباسهای پاکیزهات را بپوش،
🔸سپس از مقابل قبر عبور کن و بگو: «صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
🔸(بهاینترتیب) زیارتت کامل است.»
#امام_صادق_علیه_السلام #امام_حسین_علیه_السلام #زیارت_امام_حسین_علیه_السلام #تقیه
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠سر مبارک امام حسین کجا دفن شده است؟
🌿...عَنْ يَزِيدَ بْنِ عُمَرَ بْنِ طَلْحَةَ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ بِالْحِيرَةِ: «أَ مَا تُرِيدُ مَا وَعَدْتُكَ؟» قُلْتُ: بَلَى. يَعْنِي الذَّهَابَ إِلَى قَبْرِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ فَرَكِبَ وَ رَكِبَ إِسْمَاعِيلُ وَ رَكِبْتُ مَعَهُمَا حَتَّى إِذَا جَازَ الثُّوَيَّةَ وَ كَانَ بَيْنَ الْحِيرَةِ وَ النَّجَفِ عِنْدَ ذَكَوَاتٍ بِيضٍ نَزَلَ وَ نَزَلَ إِسْمَاعِيلُ وَ نَزَلْتُ مَعَهُمَا فَصَلَّى وَ صَلَّى إِسْمَاعِيلُ وَ صَلَّيْتُ فَقَالَ لِإِسْمَاعِيلَ: «قُمْ فَسَلِّمْ عَلَى جَدِّكَ الْحُسَيْنِ ع.» فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَيْسَ الْحُسَيْنُ بِكَرْبَلَاءَ؟ فَقَالَ: «نَعَمْ وَ لَكِنْ لَمَّا حُمِلَ رَأْسُهُ إِلَى الشَّامِ سَرَقَهُ مَوْلًى لَنَا فَدَفَنَهُ بِجَنْبِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۱
🌿از یزید بن عمر بن طلحه نقل شده است:
🔶امام صادق (علیهالسلام) زمانی که در «حیره»1⃣ بودند، به من فرمودند:
🔸«آیا میخواهی آنچه به تو وعده داده بودم را انجام دهم؟»
🔷عرض کردم:
🔹بله. حضرت به من وعده داده بودند که مرا به مزار امیرالمؤمنین (علیهالسلام) ببرند.2⃣
🔺پس حضرت سوار بر مرکب شدند، فرزندشان اسماعیل هم سوار شدند و من نیز با آنها همراه شدم (و راه افتادیم) تا از «ثُوَیّه» عبور کردیم و در میان حیره و نجف، کنار سنگهای سفیدرنگ3⃣رسیدیم.
🔺حضرت پیاده شدند، اسماعیل هم پیاده شد و من نیز با آنها پیاده شدم. حضرت نماز خواندند، اسماعیل هم نماز خواند و من نیز نماز خواندم.
🔶بعد به اسماعیل فرمودند:
🔸«بلند شو و به جدّت امام حسین(علیهالسلام) سلام بده.»
🔷عرض کردم:
🔹فدایتان شوم، مگر امام حسین (علیهالسلام) در کربلا نیستند؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«بله، اما وقتی سر مبارکش را به شام میبردند، یکی از یاران ما آن را ربود و کنار امیرالمؤمنین (علیهالسلام) دفن کرد.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَمَرَّ بِظَهْرِ الْكُوفَةِ فَنَزَلَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ تَقَدَّمَ قَلِيلًا فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ سَارَ قَلِيلًا فَنَزَلَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ قَالَ: «هَذَا مَوْضِعُ قَبْرِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع.» قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ الْمَوْضِعَيْنِ اللَّذَيْنِ صَلَّيْتَ فِيهِمَا؟ قَالَ: «مَوْضِعُ رَأْسِ الْحُسَيْنِ ع وَ مَوْضِعُ مَنْزِلِ الْقَائِمِ ع.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۲
🌿ابان بن تَغلِب گوید:
🔺همراه امام صادق (علیهالسلام) بودم. حضرت از پشت کوفه عبور میکردند. پیاده شدند و دو رکعت نماز خواندند. سپس کمی جلوتر رفتند و دو رکعت نماز دیگر خواندند.
🔺سپس (سوار مرکب شدند و) کمی دیگر حرکت کردند، بعد پیاده شدند دو رکعت دیگر خواندند.
🔶سپس فرمودند:
🔸«اینجا مزار امیرالمؤمنین (علیهالسلام) است.»
🔷عرض کردم:
🔹فدایتان شوم، پس آن دو مکان قبلی که در آنها نماز خواندید، چه بودند؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«محل (دفنِ) سرم مبارک امام حسین (علیهالسلام) و منزلگاهِ حضرت قائم (عجلاللهفرجه).4⃣»
📝پاورقیــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣«حیره»؛ شهری است نزدیک کوفه که امام صادق (علیهالسلام) در دو سال ابتداییِ حکومت بنیعباس، آنجا ساکن بودهاند.
2⃣مزار امیرالمؤمنین برای جلوگیری از تعرّض احتمالی خوارج و بنیامیه، تا دهها سال مانند مزار همسرشان پنهان بود. امام صادق (علیهالسلام) پس سقوط بنیامیه، در زمانی که با دستور سفّاح، اولین خلیفه بنیعباس، به اطراف کوفه منتقل شده بودند، مزار شریفِ ایشان را به شیعیان نشان دادند.
3⃣گویا منظور همان زمینی است که سنگهای زینتی معروف به «دُرّ نجف» را از آنجا استخراج میکنند.
4⃣گویا منظور همان مکانی است که در غرب قبرستان «وادی السلام» واقع است و امروزه به «مقام صاحب الزمان» مشهور است. از این حدیث چنین برمیآید که سر مبارک سیدالشهداء (علیهالسلام) در فاصله اندکی از این مکان و در وادیالسلام واقع است.
#امام_علی_علیه_السلام #امام_حسین_علیه_السلام#امام_صادق_علیه_السلام#امام_زمان_عجل_الله_فرجه #شهر_کربلا #شهر_نجف #شهر_کوفه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠اثر درمانی تربت مزار امام حسین
🌿...عَنْ يُونُسَ بْنِ الرَّبِيعِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: «إِنَ عِنْدَ رَأْسِ الْحُسَيْنِ ع لَتُرْبَةً حَمْرَاءَ فِيهَا شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ.» قَالَ: فَأَتَيْنَا الْقَبْرَ بَعْدَ مَا سَمِعْنَا هَذَا الْحَدِيثَ فَاحْتَفَرْنَا عِنْدَ رَأْسِ الْقَبْرِ فَلَمَّا حَفَرْنَا قَدْرَ ذِرَاعٍ ابْتَدَرَتْ عَلَيْنَا مِنْ رَأْسِ الْقَبْرِ مِثْلُ السِّهْلَةِ حَمْرَاءَ قَدْرَ الدِّرْهَمِ فَحَمَلْنَاهَا إِلَى الْكُوفَةِ فَمَزَجْنَاهُ وَ أَقْبَلْنَا نُعْطِي النَّاسَ يَتَدَاوَوْنَ بِهَا.
📚الكافي، ج۴، ص۵۸۸
🌿از یونس بن ربیع نقل شده است:
🔶امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
🔸«نزد (جایگاهِ) سر مبارک امام حسین (علیهالسلام) خاکِ سرخی است که شفای هر دردی در آن است، بهجز مرگ.»
🔹ما بعد از آنکه این حدیث را شنیدیم، نزد مزار سیدالشهداء رفتیم و بالای سر قبر را حفر کردیم.
🔹وقتی به اندازه یک ذِراع (حدود نیممتر) کندیم، بهمقدار یک درهم گِلِ شُلِ سرخرنگی به طرف ما پرتاب شد که آن را به کوفه بردیم و با آب مخلوط کردیم و نگه داشتیم.
🔹آنگاه آن را به مردم میدادیم تا (بیماریهایشان را) با آن مداوا کنند.
#امام_حسین_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #تربت_امام_حسین #شفاء #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠تربت مزار امام حسین اثر دارد، به شرطی که...
🌿...عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: يَأْخُذُ الْإِنْسَانُ مِنْ طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَيَنْتَفِعُ بِهِ وَ يَأْخُذُ غَيْرُهُ وَ لَا يَنْتَفِعُ بِهِ! فَقَالَ: «لَا وَ اللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ، مَا يَأْخُذُهُ أَحَدٌ وَ هُوَ يَرَى أَنَّ اللَّهَ يَنْفَعُهُ بِهِ إِلَّا نَفَعَهُ بِهِ.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۸۸
🌿از عبدالله بن ابییعفور نقل شده است:
🔷به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
🔹بعضی افراد از خاک قبر امام حسین (علیهالسلام) برمیدارند و از آن بهره میبرند، اما بعضی دیگر آن را برمیدارند، اما بهرهای نمیبرند!
🔶حضرت فرمودند:
🔸«نه، قسم به خداوند که خدایی جز او نیست، هیچکس نیست که خاک قبر امام حسین (علیهالسلام) را برگیرد و ″اعتقاد″ داشته باشد که خداوند بهواسطهی آن به او بهره میرساند، مگرآنکه از آن بهرهمند خواهد شد.»
#امام_حسین_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #تربت_امام_حسین #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
😔مظلومیت امام حسن/ خیانت یاران/ توطئه مختار/ پیشبینی حضرت درمورد آینده قومی که به وعده دشمن دل بندند/ و در نهایت «صـلـح»
🔹معاویه مخفیانه نزد «عمرو بن حریث» و «اشعث بن قیس« و «حجر بن حجر» و «شبث بن ربعی» مأمورانی علیحده و جداگانه فرستاد و به هرکدام نوید داد اگر حسنبنعلی (علیهماالسلام) را بکشید دویست هزار درهم خواهید گرفت و علاوه بر آن سرکرده لشکری از لشکریان شام شده و دختری از دخترانم را به شما خواهم داد.
🔹این خبر به سمع مبارک امام حسن (علیهالسلام) رسید پس از آن تاریخ زره به تن مبارک نموده و آن را زیر لباس مخفی میکردند و حتّیالامکان از اجتماعات احتراز میفرمودند و در نماز جماعت حاضر نمیشدند، مگر با زره.
🔹در یکی از روزها شخصی در هنگام نماز تیری به حضرتش پرتاب کرد ولی به واسطه داشتن زره آن تیر اصابت به بدن امام (علیهالسلام) نکرد. بار دیگر وقتی امام (علیهالسلام) در تاریکی ساباط (مدائن) عبور میکردند شخصی که در تعقیب آن حضرت بود با خنجری مسموم حمله کرد و ضربتی به امام (علیهالسلام) زد. ضربت کارگر واقع شد.
🔹لذا حضرت امر فرمودند که او را به قبیله جریحی که حاکم بر آنها عموی «مختار بن ابیعبید بن مسعود بن قیله» بود، ببرند. حضرت را به آنجا انتقال دادند.
🔹مختار به عموی خود گفت: حسن را بگیر و تسلیم معاویه کن، او عراق را به ما خواهد داد. شیعیان از گفتار مختار به عمویش به هم برآمدند پس قصد کردند مختار را بکشند. عمویش از شیعیان عذرخواهی نمود و تقاضا کرد او را ببخشند. شیعیان از کشتنش درگذشتند.
🔶امام حسن (علیهالسلام) فرمودند:
🔸«وای بر شما، به خدا قسم معاویه به آنچه در مقابل کشتن من به شما وعده داده وفا نخواهد کرد و من تصور میکنم اگر دستم را در دست او گذارده و با وی صلح کنم مرا به حال خود نمیگذارد تا به آئین جدّم عمل کنم.
🔸من میتوانم به تنهایی خدای عزّ و جلّ را پرستش کنم، ولی آینده شما را میبینم که پسرانتان بر در خانههای پسران آنها ایستاده و از آنها نان و آبی که خداوند برایشان مقرّر کرده را مطالبه میکنند، ولی آنها توجّهی به خواسته ایشان نکرده و نان و آبی به آنها نمیدهند.
🔸پس دوری و هلاکت بر ایشان و رفتارشان باد و بهزودی آنها که ستم میکنند خواهند دانست که به چه جایگاهی باز خواهند گشت.»
🔹پس مردم عذرخواهی کرده ولی عذری نداشتند.
🔶سپس امام حسن (علیهالسلام) نامهای به این شرح به معاویه مرقوم فرمودند:
🔸«امّا بعد؛ کار من منتهی شد به این که مأیوس گشتم از حقّی که احیاء کرده و باطلی که از بین ببرم آن را. ولی کار تو بر وفق مرادت گردید و من از این امر (خلافت) کناره گرفته و آن را برای تو میگذارم، اگر چه واگذاری من به ضرر قیامت و معاد تو میباشد.
🔸شروطی را پیشنهاد میکنم که وفاء به آنها بر تو گران و سنگین نبوده و از اینکه با تو غدر و حیله کرده باشم در هراس و بیم مباش.»
🔹شروط را حضرت در نامهای دیگر مرقوم نموده و در آن آرزو کردند معاویه به آنها وفاء کرده و طریق حیله و مکر را پیش نگیرد.
🔶سپس در پایان نامه نوشتند:
🔸«ای معاویه به زودی پشیمان میشوی همانطوری که دیگران که در باطل قدم گذارده یا عدول از حقّ نمودند پشیمان شدند. ولی این پشیمانی زمانی بود که نفعی به حالشان نداشت. والسلام.»
📚عللالشرائع، ج۱، ص۲۲۱ (ترجمه مرحوم سیدمحمدجواد ذهنی تهرانی)
#امام_حسن_علیه_السلام #صلح #خیانت #دشمن #اعتماد_به_دشمن #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن عربی روایت:
🌿دَسَّ مُعَاوِيَةُ إِلَى عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ وَ الْأَشْعَثِ بْنِ قَيْسٍ وَ إِلَى حُجْرِ بْنِ الْحَارِثِ وَ شَبَثِ بْنِ رِبْعِيٍّ دَسِيساً أَفْرَدَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ بِعَيْنٍ مِنْ عُيُونِهِ أَنَّكَ إِنْ قَتَلْتَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ فَلَكَ مِائَتَا أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ جُنْدٌ مِنْ أَجْنَادِ الشَّامِ وَ بِنْتٌ مِنْ بَنَاتِي فَبَلَغَ الْحَسَنَ ع فَاسْتَلْأَمَ وَ لَبِسَ دِرْعاً وَ كَفَرَهَا وَ كَانَ يَحْتَرِزُ وَ لَا يَتَقَدَّمُ لِلصَّلَاةِ بِهِمْ إِلَّا كَذَلِكَ فَرَمَاهُ أَحَدُهُمْ فِي الصَّلَاةِ بِسَهْمٍ فَلَمْ يَثْبُتْ فِيهِ لِمَا عَلَيْهِ مِنَ اللَّأْمَةِ فَلَمَّا صَارَ فِي مُظْلَمِ سَابَاطَ ضَرَبَهُ أَحَدُهُمْ بِخَنْجَرٍ مَسْمُومٍ فَعَمِلَ فِيهِ الْخَنْجَرُ فَأَمَرَ ع أَنْ يُعْدَلَ بِهِ إِلَى بَطْنِ جُرَيْحَى وَ عَلَيْهَا عَمُّ الْمُخْتَارِ بْنِ أَبِي عُبَيْدِ بْنِ مَسْعُودِ بْنِ قَيْلَةَ فَقَالَ الْمُخْتَارُ لِعَمِّهِ تَعَالَ حَتَّى نَأْخُذَ الْحَسَنَ وَ نُسَلِّمَهُ إِلَى مُعَاوِيَةَ فَيَجْعَلَ لَنَا الْعِرَاقَ فَنَذِرَ بِذَلِكَ الشِّيعَةُ مِنْ قَوْلِ الْمُخْتَارِ لِعَمِّهِ فَهَمُّوا بِقَتْلِ الْمُخْتَارِ فَتَلَطَّفَ عَمُّهُ لِمَسْأَلَةِ الشِّيعَةِ بِالْعَفْوِ عَنِ الْمُخْتَارِ فَفَعَلُوا فَقَالَ الْحَسَنُ ع: «وَيْلَكُمْ وَ اللَّهِ إِنَّ مُعَاوِيَةَ لَا يَفِي لِأَحَدٍ مِنْكُمْ بِمَا ضَمِنَهُ فِي قَتْلِي وَ إِنِّي أَظُنُّ أَنِّي إِنْ وَضَعْتُ يَدِي فِي يَدِهِ فَأُسَالِمُهُ لَمْ يَتْرُكْنِي أَدِينُ لِدِينِ جَدِّي ص وَ إِنِّي أَقْدِرُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدِي وَ لَكِنِّي كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى أَبْنَائِكُمْ وَاقِفِينَ عَلَى أَبْوَابِ أَبْنَائِهِمْ يَسْتَسْقُونَهُمْ وَ يَسْتَطْعِمُونَهُمْ بِمَا جَعَلَهُ اللَّهُ لَهُمْ فَلَا يُسْقَوْنَ وَ لَا يُطْعَمُونَ فَبُعْداً وَ سُحْقاً لِمَا كَسَبَتْهُ أَيْدِيهِمْ وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ.» فَجَعَلُوا يَعْتَذِرُونَ بِمَا لَا عُذْرَ لَهُمْ فِيهِ فَكَتَبَ الْحَسَنُ مِنْ فَوْرِهِ ذَلِكَ إِلَى مُعَاوِيَةَ: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ خَطْبِي انْتَهَى إِلَى الْيَأْسِ مِنْ حَقٍّ أُحْيِيهِ وَ بَاطِلٍ أُمِيتُهُ وَ خَطْبُكَ خَطْبُ مَنِ انْتَهَى إِلَى مُرَادِهِ وَ إِنَّنِي أَعْتَزِلُ هَذَا الْأَمْرَ وَ أُخَلِّيهِ لَكَ وَ إِنْ كَانَ تَخْلِيَتِي إِيَّاهُ شَرّاً لَكَ فِي مَعَادِكَ وَ لِي شُرُوطٌ أَشْتَرِطُهَا لَا تَبْهَظَنَّكَ إِنْ وَفَيْتَ لِي بِهَا بِعَهْدٍ وَ لَا تَخِفُّ إِنْ غَدَرْتَ.» وَ كَتَبَ الشُّرُوطَ فِي كِتَابٍ آخَرَ فِيهِ يُمَنِّيهِ بِالْوَفَاءِ وَ تَرْكِ الْغَدْرِ وَ سَتَنْدَمُ: «يَا مُعَاوِيَةُ كَمَا نَدِمَ غَيْرُكَ مِمَّنْ نَهَضَ فِي الْبَاطِلِ أَوْ قَعَدَ عَنِ الْحَقِّ حِينَ لَمْ يَنْفَعِ النَّدَمُ وَ السَّلَامُ.»
📚عللالشرائع، ج۱، ص۲۲۱
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
♦️ پس از انتشار روایت پیشین، یکی از دوستان تذکر دادند که خوب بود شروط حضرت را هم بیان میکردید.
🔺 در مورد مواد صلحنامه امام حسن مجتبی (علیهالسلام) با معاویه (علیهاللعنة)، نقلهای تاریخی، مختلف است.
🔺 در فایل زیر بخشی از کتاب «حيات فكرى و سياسى ائمه» نوشته محقق گرامی، حجتالاسلام رسول جعفریان، که تحقیقی در این رابطه است، نقل شده است:
http://bayanbox.ir/view/1782857515290147074/mavad-solhname-emam-hasan.pdf
😔عظمت مصیبت از دست دادن رسول خدا
🌿...عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ الثَّقَفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ:
🍃«إِنْ أُصِبْتَ بِمُصِيبَةٍ فِي نَفْسِكَ أَوْ فِي مَالِكَ أَوْ فِي وُلْدِكَ فَاذْكُرْ مُصَابَكَ بِرَسُولِ اللَّهِ ص فَإِنَّ الْخَلَائِقَ لَمْ يُصَابُوا بِمِثْلِهِ قَطُّ.»
📚الكافي، ج۳، ص۲۲۰
🌿از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است که فرمودهاند:
🍃«اگر در جان، مال یا فرزندانت، دچار مصیبتی شدی، مصیبتی که بهخاطر (فقدانِ) رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) دچارش شدهای را بهیاد آور؛ چراکه خلائق، هرگز به چنین مصیبتی دچار نشدهاند.»
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_باقر_علیه_السلام #مصیبت #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠پیشبینی امام صادق در مورد نحوه شهادت امام رضا
🌿...عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ:
🍃«يَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ ابْنِي مُوسَى اسْمُهُ اسْمُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَيُدْفَنُ فِي أَرْضِ طُوسَ وَ هِيَ بِخُرَاسَانَ يُقْتَلُ فِيهَا بِالسَّمِّ فَيُدْفَنُ فِيهَا غَرِيباً مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ»
📚الأمالي(للصدوق)، ص۱۱۸
🔶از حسینبنیزید از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است که فرمودند:
🔸«از میان فرزندانِ پسرم موسى (علیهالسلام)، مردى (از مدینه) خارج میشود که همنام اميرالمؤمنين (علیهالسلام) است. در سرزمين طوس که در خراسان است، دفن میشود. در آنجا با زهر كشته میشود و درحالیکه غریب است، دفن میشود.
🔸هرکس او را زیارت کند، درحالیکه حقش (حقانیتِ امامتش) را میشناسد، خداوند (عزّوجلّ) پاداش کسی که پیش از فتحِ (مکه؛ یعنی پیش از قدرت گرفتن اسلام، برای پیروزی اسلام) انفاق کرده باشد و جنگیده باشد را به او میدهد.»
#امام_صادق_علیه_السلام #امام_رضا_علیه_السلام #طوس #خراسان #غربت #غربت_اهل_بیت_علیهم_السلام #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠عرضه اعمال شیعیان به امام زمانشان، دو بار در شبانهروز
🔷از موسیبنسیّار نقل شده است:
🔹من همراه امام رضا (علیهالسلام) بودم که ایشان به حومه طوس وارد شدند. صدای شیون و زاریای شنیدم. صدا را دنبال کردم تا به جنازهای رسیدیم.
🔹وقتی چشمم به جنازه افتاد، دیدم که آقایم (امام رضا علیهالسلام) از اسب پیاده شدند. سپس به سوی جنازه رفتند، آن را بلند کردند و مثل برّهای که به مادرش میچسبد، آن را به خود چسباندند.
🔶سپس رو به من کردند و فرمودند:
🔸«ای موسیبنسیّار! کسی که جنازه یکی از یارانِ ما را تشییع کند، از گناهانش جدا میشود؛ مثل روزی که از مادرش او را زاییده، گناهانی به گردنش نخواهد بود.»
🔹(جنازه را تشییع کردیم) تا اینکه آن مرد را کنار قبرش گذاشتند. دیدم مولایم (امام رضا علیهالسلام) جلو رفتند و مردم را که دور میّت جمع بودند، کنار زدند. دستشان را بر سینه او گذاشتند.
🔶سپس (به میت) فرمودند:
🔸«ای فلانی پسر فلانی! بهشت را به تو مژده میدهم. پس، از این ساعت به بعد، ترسی نخواهی داشت.»
🔷موسیبنسیّار گوید: عرض کردم:
🔹فدایتان شوم، مگر این مرد را میشناسید؟ به خدا قسم، شما تا امروز به این منطقه قدم نگذاشته بودید!
🔶حضرت بن من فرمودند:
🔸«ای موسیبنسیّار! مگر نمیدانی که همه ما امامان، اعمال شیعیانمان، هنگام طلوع آفتاب و غروب آن، بر ما عرضه میشود.
🔸اگر کوتاهیای در اعمالشان باشد، از خداوندِ بلندمرتبه میخواهیم از گناهان صاحبش درگذرد و اگر نیکیای در آن باشد، از خداوند میخواهیم شاکرِ صاحبش باشد.»*⃣
📚مناقب آلأبيطالب (لابنشهرآشوب)، ج۴، ص۳۴۱
📝پاورقیــــــــــــــــــــــــــــ
*⃣پیشتر یادداشتی درباره اینکه خداوند چگونه شاکرِ نیکیِ بندهاش است، نوشته بودم که علاقهمندان را به مطالعه آن دعوت میکنم:
👉http://dastvar.blog.ir/1397/05/08-4
📝پانوشتــــــــــــــــــــــــــــ
♦️حواسمان باشد که امام زمان (عجلاللهفرجه) تکتک شیعیانشان را بهخوبی میشناسند.
🔺اول روز، اعمال شب گذشته و آخر روز، اعمال همان روزشان به حضرت عرضه میشود.
🔺درست است که امام نسبت به شیعیانشان شدیداً مهرباناند، اما حیای گربه کجاست؟!
#امام_رضا_علیه_السلام #امام_زمان_عجل_الله_فرجه #شیعه #ویژگی_شیعه #تشییع_جنازه #میت #اهل_بیت_علیهم_السلام #امامت #گناه #شکر #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث:
🌿مُوسَى بْنُ سَيَّارٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ الرِّضَا ع وَ قَدْ أَشْرَفَ عَلَى حِيطَانِ طُوسٍ وَ سَمِعْتُ وَاعِيَةً فَاتَّبَعْتُهَا فَإِذَا نَحْنُ بِجَنَازَةٍ فَلَمَّا بَصُرْتُ بِهَا رَأَيْتُ سَيِّدِي وَ قَدْ ثَنَى رِجْلَهُ عَنْ فَرَسِهِ ثُمَّ أَقْبَلَ نَحْوَ الْجَنَازَةِ فَرَفَعَهَا ثُمَّ أَقْبَلَ يَلُوذُ بِهَا كَمَا تَلُوذُ السَّخْلَةُ بِأُمِهَّا ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيَّ وَ قَالَ: «يَا مُوسَى بْنَ سَيَّارٍ مَنْ شَيَّعَ جَنَازَةَ وَلِيٍّ مِنْ أَوْلِيَائِنَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ لَا ذَنْبَ عَلَيْهِ.» حَتَّى إِذَا وُضِعَ الرَّجُلُ عَلَى شَفِيرِ قَبْرِهِ رَأَيْتُ سَيِّدِي قَدْ أَقْبَلَ فَأَفْرَجَ النَّاسُ عَنِ الْجَنَازَةِ حَتَّى بَدَا لَهُ الْمَيِّتُ فَوَضَعَ يَدَهُ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ: «يَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ أَبْشِرْ بِالْجَنَّةِ فَلَا خَوْفَ عَلَيْكَ بَعْدَ هَذِهِ السَّاعَةِ.» فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ هَلْ تَعْرِفُ الرَّجُلِ فَوَ اللَّهِ؟ إِنَّهَا بُقْعَةٌ لَمْ تَطَأْهَا قَبْلَ يَوْمِكَ هَذَا! فَقَالَ لِي: «يَا مُوسَى بْنَ سَيَّارٍ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّا مَعَاشِرَ الْأَئِمَّةِ تُعْرَضُ عَلَيْنَا أَعْمَالُ شِيعَتِنَا صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَمَا كَانَ مِنَ التَّقْصِيرِ فِي أَعْمَالِهِمْ سَأَلْنَا اللَّهَ تَعَالَى الصَّفْحَ لِصَاحِبِهِ وَ مَا كَانَ مِنَ الْعُلُوِّ سَأَلْنَا اللَّهَ الشُّكْرَ لِصَاحِبِهِ.»
📚مناقب آلأبيطالب (لابنشهرآشوب)، ج۴، ص۳۴۱
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🌒آیا ماه صفر «نحس» است؟🌚
👈 استاد عبدالهادی مسعودی (از اساتید دانشگاه قرآن و حدیث) در مقالهای با عنوان «پنداره نحوست ماه صفر» صحت این گزاره را زیر سؤال بردهاست. وی در «چکیده مقاله» اشاره میکند:
📝 «روایت بشارت دادن به خروج از ماه صفر در مجموعههای روایی شیعه نقل نشده است و تنها در دو سه کتاب معاصر آمده است. هیچکدام از این کتابها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاوردهاند. در میان اهل سنت نیز، محدثان مشهور به ساختگی بودن این خبر تصریح کردهاند. حدیث مشابه این خبر با متن «مَنْ بَشَّرَنِی بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانستهاند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخواندهاند، ولی با توجه به فضا و سبب صدورش، با موضوع نحوست ایام و ماه صفر مرتبط ندانستهاند. گفتنی است در اشعار مولوی بدون اشاره به هیچ منبع و سندی به خبر نخست استناد شده اما آن را دال بر نحوست ماه صفر ندانسته است. مولوی خوشحال شدن پیامبر را نه به دلیل تمام شدن ماه صفر که به معنای بشارت به ماه ربیع الاول به عنوان ظرف زمانی رحلت و عروج خویش دانسته است زیرا پیامبر اکرم (ص) به لقای خدا میاندیشد و دوستدار وصال اوست.»
📚 منبع: دوفصلنامه حدیث حوزه، شماره۶، سال۱۳۹۲
✅ علاقهمندان را به مطالعه متن مقاله دعوت میکنم.👇
✅ http://resources.hadithstudies.ir/2014/11/dafCQSFT.pdf