eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
641 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خودش را برای «صفر» آماده کرده بود🔸 وقتی کسی که در ولایت الهی ذوب نشده، زمامدار می‌شود. مشکل پیدا می‌شود. شما می‌پرسید مگر این رهبر ما ذوب در ولایت الهی شده است؟ من می‌گویم بله! من ! یک ماه قبل از رحلت امام (ره) برای کاری به دفتر ایشان رفتم. گفتم دوره ریاست جمهوری شما دارد تمام می‌شود، شما بعد از آن چکار می‌کنید؟ گفتند: «حوزه! می‌روم قم و آخوندی می‌کنم. بعد مثل‌اینکه چیزی یادش آمده باشد گفت: البته مگر اینکه امام نهی‌ام کنند. من بعد از ریاست جمهوری اگر امام به من بگویند برو مسئول عقیدتی سیاسی ژاندارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان بشو؛ »! فکرش را کنید! رئیس‌جمهور آماده باشد که اگر به او بگویند عقیدتی سیاسی ژاندارمری یک روستای سیستان بلوچستان بشو، برود. می‌دانید روستاهای سیستان و بلوچستان چقدر خطرناک است برای کسی که قبلاً رئیس جمهور بوده؟ اما می‌گوید برای رفتن «تردید نمی‌کنم»! خود را برای «صفر» آماده می‌کند؛ برای «هیچ». می‌رود برای و ناگهان سر از در می‌آورد! تمام مسائل خلقت همین است. کسی که تردید در صفر شدن نکند، تردید در «فنا» نکند، «باقی» می‌ماند. راه بقاء ، فناست! راضی بودن در برابر امر امام(ره) به معنای «ذلت باطنی» است، و «ذلت باطنی» مهارکنندهٔ «عزت ظاهری» است. وقتی «ذلت باطنی» اینگونه است، «عزت ظاهری» برای انسان خطرناک نیست. عزت رهبری به اندازه‌ای است که مردم او را در موقع نماز دعا می‌کنند. این عزت ظاهریِ بالا، ذلت باطنی به اندازهٔ خودش می‌خواهد که بتواند آن را مهار کند و الّا تعادلش بر هم می‌خورد. و احساس مسئولیت رهبری بالا بوده و به همین دلیل برای رهبری انتخاب شد. هشت سال ریاست جمهوری رهبری از نوع بود و قبول امر امام برای رفتن به سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده ولی فقیه در ژاندارمری، از نوع . این رهبر، ذوب است؛ الله است که اینطوری به سر خودش می‌آورد و آن طرفش را دیگر نگاه نمی‌کند. شما دو تا درس لمعه بگیر، بعد بیا دو تا درس معالم بگیر، بعد بیا درس جامع‌المقدمات (اولین درس حوزوی) بگیر. ببین در وجودت چه رذالتی پیش می‌آید؟! اما ایشان می‌گوید مسئولیت عقیدتی سیاسی ژاندارمری، آن هم در یکی از روستاها، آن هم در سیستان و بلوچستان را حاضرم قبول کنم و تردید هم نمی‌کنم! این، همان نگه داشتنِ است. این انسان وقتی که زمامدار می‌شود، ماشین نظام می‌شود؛ ماشینِ ترمزدار؛ لا یأخذه فی الله لومه لائم: ملامت رویش اثر نمی‌گذارد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حفظ هویت ملی، مهمتر از منافع اقتصادی است🔸 زبان، لباس، مذهب و آداب و رسوم، جزو «شناسنامۀ یک ملت» هستند؛ جزو «هویت» یک ملت هستند. مسائل بین‌المللی، نباید نفوذ کند در مسائل ملی! مثلاً الآن تمام خودروسازها پذیرفته‌اند که طبق سیستم بین‌المللی، راننده، سمت چپِ ماشین بنشیند. درست است؟ اما می‌گویند: «چون ما از ابتدا سمت راست نشستیم، تغییرش نمی‌دهیم! این را به‌عنوان عامل مشخصۀ خودمان معرفی می‌کنیم؛ با اینکه زحمت دارد و باعث می‌شود کشورهای دیگر ماشین‌های ما را نخرند و نتوانیم آن‌ها را صادر کنیم!» برای انگلیسی، هویت شناسنامه‌ای مهم‌تر و پُررنگ‌تر است. این است. ضررها را بر تن تحمّل می‌کند. امروز لباس بین‌المللی، کت و شلوار است. اما هندی‌ها لباس ملی خودشان را دارند. در دیدارهای عمومی با لباس ملی خود ظاهر می‌شوند و به لباس ملی خودشان افتخار هم می‌کنند و به تمسخرها اعتنایی نمی‌کنند. چون لباس، هویت‌شان را معلوم می‌کند. ما الآن چه لباسی داریم؟ لباس ملی ما کجاست؟ پاک شد و رفت! در دورۀ پهلوی، تمام مسائل بین‎المللی را بر مسائل ملی ما تحمیل کردند! @haerishirazi
در شب و روز جمعه، و ای قرائت کنیم و روح مطهرِ حضرت امام خمینی(ره)، ، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله سید حسین یعقوبی، شهدای انقلاب اسلامی، صیاد دل‌ها شهید صیاد شیرازی سردار دل‎‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی شهید آیت‎الله سید محمدعلی آل‌هاشم شهید امیر عبدالهیان سردار شهید سید مهدی موسوی شهید مالک رحمتی خلبان شهید سید طاهر مصطفوی خلبان شهید محسن دریانوش سرهنگ فنی شهید بهروز قدیمی و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا ائمه (ص)، گاهی به اختیار خودشان زهر می‌خوردند؟🔸 همسر (ع)، دختر مأمون بود. پسر مأمون، به پیشنهاد معتصم، زهری را به خواهرش می‌دهد تا آن را در خوراک امام بریزد. امام از آن می‌خورند و شهید می‌شوند. اما من به شما بگویم، این‌جور نبود که امام ندانند این زهر است. شأن امامان، اجلّ از اینست که چیزی را ندانند. نکته اینجاست که اگر به اختیار خودشان نمی‌خوردند، حکّام مجبور می‌شدند، آنها را بکشند. در اینصورت، هم آنها و هم تمام یارانشان را می‌کشتند! چرا امام حسین (ع) را که کشتند، همۀ یارانش را نیز کشتند؟ چون کار ایشان، از راه زهر خوردن تمام نشد. اینجور نیست که امام نداند. امام می‌داند؛ اما می‌خواهد شیعیانش کشتار نشوند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خانم‌ها به شوهرشان ...🔸 به شوهرشان بگویند: نانی که سر سفره می‌آوری، اگر ، بهتر است که . رزق مختصر و حلال، همان جاده تنگی است که منتهی به می‌شود، که آخرش سلامتی است. سفره اگر رنگین باشد و حرام، آن جاده پهنی است که ماشین می‌تواند به‌سرعت در آن بتازد، اما پل ندارد و به سقوط می‌کند. ای مرد! این را خوب دریاب که تو راننده ماشین هستی و اهل و عیال تو مسافرانت. مبادا وسوسه‌ات کنند که «چرا در این جادۀ سنگلاخ و تنگ آمده‌ای؟ ما یک ساعت در ماشین فلانی نشسته بودیم، چقدر کیف داشت، جاده‌اش صاف بود و نرم». راه تقوا راهی است که سرازیری و سربالایی، سنگلاخ و گردنه، تنگنا و معبر دارد، اما آخرش «پل» دارد. ولی جادۀ دنیا، اتوبانی است که هرچه سریعتر بروند، زودتر به ته جاده که پلی در کار نیست می‌رسند و به دره پرت میشوند. گاهی یک عابر، لنگ‌لنگان می‌گذرد، نه‌تنها ماشین ندارد و پیاده است، که لَنگ هم می‌زند، اما او در راهِ نجات است، با نظر حقارت به او نگاه نکن! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تمرینات رفتاری برای رفع سجایای ناپسند🔸 هر کس در جهت عکس سجیۀ ناپسند خودش عمل کند. مثلاً یکی سجیّه‌‌اش اینست که دفاع از حق نکند، یا وقتی به حق اهانتی شد، تبرّز و مقابله نکند و واکنشی نشان ندهد. این فرد باید خلاف نفس عمل کند. باید تمرین کند که موضع بگیرد و از خدا و اسلام دفاع کند تا مبادا در اصول مسامحه شود. امّا یکی در جزئیات هم موضع می‌گیرد. قبلی، حتّی در کلّیات بی‌تفاوت بود، اما این یکی در جزئیات هم برخورد می‌کند. این باید سعی کند موضع نگیرد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چه شد که احمدی‌نژاد اینطور شد؟🔸 به من گفتند چه شد که مسئلۀ احمدی‌نژاد اینطور شد؟ گفتم ما آخوندها تنهایش گذاشتیم. اشتباه بود. پایداری‌ها هم به خاطر آن مسئلۀ مشایی، رهایش کردند. به شدت هم با او مقابله کردند. اینها ولش کردند و از من هم توقع داشتند که او را ول کنم. اما من تا آخرین جلسۀ هیئت دولت، درس اخلاق را رها نکردم. آقای احمدی نژاد، بسیار قلب محبتی‌ای داشت. آخوندی که نتواند یک عاطفه را ارضاء بکند، اینها را از دست داده. علامه حلی، سلطان محمد خدابنده را شیعه کرد. او اینجوری کرد. این راهش است. هرکسی یک آخوند باید داشته باشد که رفیقش بشود. جلوترها آخوندها می‌رفتند با این صاحبان قدرت رفیق می‌شدند، دوست می‌شدند [تا مانع کج‌روی آنها بشوند]. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حق نعمتی که به شما دادیم را به جا آورید🔸 خداوند می فرماید: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»؛ یعنی چیزی را که به شما داده‌ایم، محکم بگیریدش! این جمهوری اسلامی را خدا به ما داده؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»! حق رأی را به ما داده‌اند و می‌توانیم در یک انتخابات سالم شرکت کنیم؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»! اولاً بیا در رأی گیری شرکت کن، ثانیاً: از این فکرت برای انتخاب اصلح استفاده کن؛ نه اینکه با دو نفر مشورت بکنی، آنها بگویند فلانی خوب است، تو هم بگویی: به همین رأی می دهم! یک ماه تحقیق کن. استاد درس می‌دهد، این درسش «ما آتیناکم» است، خوب گوش کردن و خوب فهمیدنش، به قوت گرفتن است: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر بت تو شد، بتت را می‌شکنند!🔸 راوی می‌گوید من یک عبایی داشتم؛ خیلی نازک و لطیف بود. خیلی دوستش می‌داشتم! در دلم جا گرفته بود و به آن دل بسته بودم. یک عیدی بود. آن را پوشیدم و راه افتادم تا بیایم خدمت امام صادق (ع). در راه، یک باربر با چندتا الاغ، داشت بارهایی را جابه‌جا می‌کرد. کوچه تنگ بود، من بین الاغ و دیوار قرار گرفتم و بار الاغ اصابت کرد به عبای من. قسمتی از عبا، از بس که لطیف بود، پاره شد. وقتی آمدم خدمت امام (ع)، این قسمت پاره شده را جمع کردم. آقا وقتی عبا را دید، فرمود: چطور شده با عبای پاره آمده‌ای؟ گفتم در راه، بین دیوار و بار الاغی قرار گرفتم و اینطور شد. حضرت فرمود: اگر چیزی را دوست می‌داری و می‌خواهی بماند، در نظرت خیلی جلوه نکند و خیلی به یادش نباش. یعنی اگر بت تو شد، بتت را می‌شکنند؛ پس دل نبند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شیرینیِ ملاقات با برادران دینی🔸 اصلاً به وسیلۀ ساخته می‌شود! یک ملاقات با یک انسانِ دیگر، اصلاً ممکن است تحول در زندگی‌اش به وجود بیاورد، دگرگونش کند. سلمان و ابوذر وقتی به هم می‌رسیدند انگار دنیا را به آنها داده بودند. وقتی همدیگر را می‌دیدند، همه چیز را فراموش می‌کردند. بزرگترین موهبت ابوذر وقتی بود که سلمان را ببیند. بزرگترین موهبت سلمان هم وقتی بود که ابوذر را ببیند. چون پیامبر(ص)، اینها را با همدیگر اخوت داده بود. خود حضرت رسول (ص) و حضرت علی (ع) نیز همین وضعیت را داشتند. مؤمن اگر دلش زنده شود، در ملاقات با یک مؤمنِ دل‌زنده هم همین حالت را پیدا می‌کند. در حالت عادی، مستغنی است. نیازی به این که او دوستش بدارد، ندارد. اما اگر دلش زنده شد، محتاج می‌شود. محتاج به یک نگاه می‌شود. محتاج به یک ملاقات می‌شود. محتاج به یک انس گرفتن و محفل انس می‌شود. من اینها را که به شما توصیه می‌کنم، اینها در اسلام هست. متأسفانه آنهایی که راهشان درست است، گاهی به محبت، کم اهمیت می‌دهند و آنهایی که راههای غلط می‌روند به این مسألۀ محبت اهمیت می‌دهند. بعد یک کسی، یک عمر با اینها نشسته است و دلش محبتی نشده است، با آن کسی که راهش درست نیست می‌نشیند و محبت به او پیدا می‌کند و می‌گوید: من حالا فهمیدم که عمری را اشتباه می‌کردم! بعد هم منحرف می‌شود. به محبت‌تان اهمیت دهید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شهدِ عشق🔸 هیچ چیز در دنیا، شیرین‌تر و خوشمزه‌تر از نیست! این عشق را خدا نصیب هرکس کند، ساعاتی که برای دیگران تلخ است، برای او شیرین خواهد بود. ساعات تنهایی که برای دیگران رنج‌آور است، برای او لذت‌بخش خواهد بود. وقتی مردم رهایش می‌کنند، حتی وقتی فحشش می‌دهند و طردش می‌کنند، اولِ خوشحالی اوست! وقتی امام موسی‌بن‌جعفر (ع) را زندانی کردند، ایشان در همان تاریکی، سر به سجدۀ شکر گذاشتند که ای خدا، من مدت‌ها بود که چنین ساعت‌هایی را می‌خواستم تا با تو در تنهایی مناجات کنم! خدایا، چگونه این نعمت را شکر کنم؟! حضرت خسته نمی‌شوند. انسان وقتی عشق به خدا پیدا کرد، از مناجات با او سیر نمی‌شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خدا به چه کسی مُلک می‌‎دهد؟🔸 خداوند می‌فرماید: «وَ قَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ»: داوود جالوت را کشت. بعد می‌گوید: «وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ»: ما حکومت را پس از طالوت، به داوود واگذار کردیم. مزدش این شد. یعنی کسی حق دارد حاکم بشود که جالوت را از بین ببرد؛ قهرمان کفر را از بین ببرد! این، شرط واگذاری حکومت است. شنیده‌اید بین بهرام گور و برادرش، بر سر سلطنت اختلاف شد. بهرام داخل ایران نبود. شاهزاده‌ها نظرشان به آن دیگری بود. گفتند حالا سلطنت را به کدام واگذار کنیم؟ یکی گفت دو تا شیر بیاورید و این تاج را بگذارید بین این دو شیر. هرکس توانست این تاج را بردارد، او می‌تواند با دشمن‌ این مملکت بجنگد. آن‌کس که جرئت نکند جلوی شیر بیاید، جلوی دشمن‌ هم جرئت نمی‌کند برود. امنیت خودتان را در خطر نیاندازید. پذیرفتند. به برادرِ بهرام گفتند خودت بیا وسطِ دو شیر و تاج را بردار. گفت نه من نمی‌آیم. خودش صرف نظر کرد. اما بهرام آمد و مشتی به سر این شیر زد و مشتی بر سر آن شیر، رفت و تاج را برداشت. خدا هم می‌گوید، جالوت را گذاشتم مقابلت. او را بزن و مُلک را بردار! «وَ قَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ». چرا؟ چون داوود پا روی جانش گذاشت! دست تنها آمد در مقابل این قهرمان. پس معلوم می‌شود می‌تواند از جان خودش بگذرد. ریاست‌طلب نیست. می‌خواهد خدمت کند به انسان‌ها. می‌خواهد بندگی کند. این علامت است. @haerishirazi
در شب و روز جمعه، و ای قرائت کنیم و روح مطهرِ حضرت امام خمینی(ره)، ، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله سید حسین یعقوبی، شهدای انقلاب اسلامی، صیاد دل‌ها شهید صیاد شیرازی سردار دل‎‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی شهید آیت‎الله سید محمدعلی آل‌هاشم شهید امیر عبدالهیان سردار شهید سید مهدی موسوی شهید مالک رحمتی و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi