🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عاقبت جلودار شدن در گناهان🔸
قرآن به یهودیهای زمان پیغمبر اکرم (ص) میفرماید: «لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ». یهودیها ! شما که در این عصر هستید، اولین کافر به اسلام نشوید. زیرا اگر شما کافر شدید، نسلهای بعدی از شما یاد میگیرند و میگویند اجدادمان اگر یک حقّانیتی در اسلام دیده بودند، ایمان میآوردند. لذا شما در گناه همهشان شریک میشوید. آن یهودیهای اولی که کافر شدند، الآن در گناه تمام یهودیهایی فعلی شریک هستند.
در جامعه، بعضیها در کارهای بد، #جلودار و پیشرو میشوند؛ مثلاً در مسئلۀ #بیحجابی، ابتدا خانوادههای عدهای که دین و دیانت درستی نداشتند چادرشان را برداشتند، بعد دیگران از آنها یاد گرفتند و الآن میبینید که چطور شده است. آن زنی که اول بیحجاب شد، تمام زنهای بیحجاب هرچه گناه بکنند، یک قسمتیاش هم در نامۀ عمل او میرود. از هر خانوادهای، هر کسی که اول بد شد، بقیه فامیل هم که بد میشوند در نامۀ او مینویسند. کسی که جلودار در سنت سیئه میشود، در گناه بقیه هم شریک است. در خوبیها هم همینطور است، اولین کسی که در یک آبادی کار خیر انجام بدهد و بعد دیگران یاد بگیرند، در ثواب عملِ همۀ آنها شریک است.
#حجاب
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸با چه کسانی باید/نباید دو قطبی ایجاد کرد؟🔸
هرکسی که خبر پیروزیهای اسلام او را خوشحال میکند، جزو «رحمآء بینهم» است؛ از هر تیرهای که باشد. هر کس از ناکامیهای اسلام ناراحت شود «رحماء بینهم» است. قرآن مثال زده: «إِن تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا...»؛ تمام کسانی که میخواهی بدانی من باید با آنها ارتباط داشته باشم یا نه، ببین اگر یک پیروزی برای شما حاصل میشود، خوشحال میشوند یا ناراحت؟ اگر خوشحال میشوند جزو «رحمآء بینهم» هستند. اگر از پیروزیها ناراحت میشوند و از شکستها خوشحال میشوند باید از آنها فاصله بگیرید. منافق باشد یا کافر. «جاهد الکفار و المنافقین».
@haerishirazi
masoolin.mp3
1.92M
🔊 کلیپ صوتی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸مطالبۀ مردم از مسئولان در رابطه با مسئلۀ حجاب🔸
✅ در قضیۀ حجاب، مردم میخواهند #حضور و #تأثیر مأموران و مسئولان مبارزه با منکرات را ببینند. نمیخواهند حرف تحویل بگیرند!
✅ مردم که عاشق چشم و ابروی مسئولین نیستند! مسئولین، تا اندازهای برای مردم محبوبیت دارند که کارشان را درست انجام بدهند.
✅ مردم به اندازۀ کافی حرف شنیدهاند. #بس_است!
#دادستانی
#فراجا
#حجاب
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تفاوت رفتار خداوند با امّت بالغ و نابالغ🔸
شما وقتیکه میخواهید به قناری یا مرغ یا گربۀ منزلتان غذا بدهید، حساب میکنید که چه وقت به او غذا دادید، نوبت غذایش چه ساعتی است و آن موقع به او غذا میدهید؛ اما دربارۀ فرزندتان، میگذارید خودش بگوید من گرسنه هستم تا به او غذا بدهید. بین گربۀ منزل و بچۀ منزل فرق است. گربۀ منزل لازم نیست بگوید من گرسنهام؛ صاحبش باید بداند گرسنه است و به او غذا بدهد؛ اما بچۀ منزل باید بخواهد تا به او بدهند.
امتی که تربیت شده، مثل بچۀ خانه است؛ هرگاه کمبود داشت باید به خدا التماس کند که خدایا، بده. امتهایی که تربیت نشدهاند، مثل گربۀ منزلاند؛ وقتیکه خدا ببیند گرسنهاند، به آنها میدهد. ما نیز پیش از انقلاب حال بچه و حال آدمیزاد نداشتیم؛ حال جانور داشتیم! ازاینرو، باران میخواستیم یا نمیخواستیم میآمد؛ اما الآن بعد از انقلاب بالغ شده و حال فرزند این جهان را پیداکردهایم، باید بخواهیم تا به ما بدهند.
📖 تمثیلات علمی، صفحه ۳۷
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عامل وحدت، ولایت است نه شباهت🔸
ما در وجود خود اعضای مختلفی را میبینیم که همه با هم کار میکنند؛ کارهای همه هم با یکدیگر متفاوت است، و هیچکدام نمیتوانند کار دیگری را انجام دهند. چشم میبیند و گوش میشنود. شما چشمتان را ببندید، با گوشتان چیزی نمیتوانید ببینید، یا با چشمتان چیزی نمیتوانید بشنوید. درعینحال میبینید که چشم و گوش و دیگر اعضا هرکدام یار و مددکار یکدیگرند. چون یک قلب و یک مغز بر آنها حکومت میکند، و تحت لوای یک ولایت قرار دارند. تکولایتی بودن، آنها را ـ با وجود همۀ تفاوتهایی که دارند ـ با هم یگانه میکند. پس «تفاوتها» موجب اختلاف نمیشود؛ چون وقتی از فرماندهی واحدی دستور میگیرند با هم متحد میشوند؛ با اینکه پُستهایشان فرق میکند.
📖 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه ۱۸
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸همه در ثواب او شریکاند🔸
شما الان نگاه بکنید امام امت در طول زندگیاش از بچگی تا وقتی بزرگ و بالغ شده، انسانهای زیادی به او امر به معروف و نهی از منکر کردهاند؛ راه خیر را به او نشان دادند؛ یکی به او گفته شما بیا طلبه بشو، ایشان پذیرفته و طلبه شده؛ یکی به او گفته در کار عرفان و اینها وارد شو، یکی گفته در فلسفه کار بکن، یکی یک نصیحتی به او کرده است؛ خلاصه هر کسی او را به یک راه خیری راهنمایی کرده است.
الان که ایشان اینهمه از خدماتی که انجام میدهد، اجر میبرد، همۀ آن استادها و استادهای آن استادها در نامۀ عملشان خدمات امام نوشته میشود. ببینید امر به معروف و نهی از منکر، چقدر برکت دارد!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قبلهنما🔸
#خاطره_ارسالی_از_مخاطبان
یکبار در مشهد در یکی از صحنها، آیت الله حائری شیرازی منبر تشریف داشتند. من هم به جهت علاقهام به ایشان، کنارشان نشستم. بعد از منبر همراهشان شدم. وقت وضو عبایشان را نگه داشتم. بیرون وضوخانه فرمودند: «با من کاری داشتید؟»
عرض کردم به شما و مطالبتان علاقه دارم. نصیحتی بفرمایید تا چراغ راهم باشد.
با انگشت به #قلبم اشاره کردند و فرمودند:
خدا اینجا #قبله_نما کار گذاشته. همیشه به این قبلهنما نگاه کن؛ راه را گم نمیکنی.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تعلقات، مانع انصاف🔸
قطبنما را اگر روی زمین یا تختهای بگذارید، روی جهت اصلی خودش قرار میگیرد و راه را به شما نشان میدهد؛ اما اگر آهنی به آن نزدیک شود، دیگر نمیتواند راهنما باشد و منحرف میشود. برای شاهینِ انسان و عقربۀ انصافِ او، تعلّقات مثل آهن است. عقربۀ انصاف انسان درست روی خط طبیعی نمیایستد، مگر آنکه تعلّقات را از خود دور کند.
📖 تمثیلات اخلاقی، جلد 1، صفحه 20
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸«رضا»، نتیجۀ «معرفت»🔸
بیمار در مقابل طبیب حالت تسلیم دارد. بیماری که با پزشک چانه میزند و بر نوشتن دارویی خاص اصرار میکند، یا ازآنروست که خود را بیمار نمیداند یا آنکه در صداقت و تخصص طبیب شک و تردید دارد؛ وگرنه بیمار بهطور طبیعی در مقابل طبیب تسلیم است.
«عارف بالله» خود را بیمار، و خدا را طبیب میداند؛ خود را به خدا میسپارد و در برابر خدا تسلیم محض است. حالت رضا به قضا و قدر الهی نیز نتیجۀ این معرفت میباشد.
📖 تمثیلات اخلاقی، جلد دوم، صفحه ٢٣
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دینِ تمامیتخواه یا دینِ حداقلی؟ مردم، عاشق چه نوع دینی میشوند؟!🔸
▫️شما ببینید، با وجود اینکه اروپاییها خیلی تلاش میکنند که کسی به داعش ملحق نشود، اما پنجاه هزار جوان به اینها ملحق شدهاند!! میدانید چرا؟ چون مسیحیّت، دین را برای این گذاشته است که فقط روز یکشنبه توی کلیسا حضور داشته باشی؛ اما مردم، دین را برای #مصرف_کردن نمیخواهند، بلکه میخواهند #خودشان برای دین #مصرف_شوند!
▫️امام خمینی (ره) از وقتی مردم را برای دین مصرف کرد، جهانی شد و #جذّابیت پیدا کرد. دین برای این است که ما قربانش شویم نه اینکه دین قربانی ما شود. علتش هم این است که انسان احساس میکند اگر قربانی دین نشود تلف شده است؛ این بدن و عمر من، یک کوپن است؛ اگر در راه خدا کشته شدم، این کوپن را مصرف کردهام؛ امّا اگر در بستر مُردم، این کوپن سوخته و از بین رفته است.
▫️آنچه علی (علیهالسلام) میفرماید #زبان_حال_هر_انسانی است!! «...لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ عَلَيَّ مِن مِيتَةٍ عَلَى الفِراشِ في غَيرِ طاعَةِ اللّه...». هزار ضربت شمشير بر من آسانتر است از جان دادن در بستر.
این مختص آن حضرت نیست؛ این زبان فطرت و زبان عقل است، منتها ایشان در فطرتگرایی مقدّم بر دیگران است.
▫️شما وقتی باب #جهاد را گشودید، دین اقامه و ماندگار میشود: «و الجهادَ عزّاً للاسلام». عزّت خیلی مهم است. اگر شما بتوانید عزت را برای دین بیاورید، خیلی از مسائلتان حل میشود؛ عزّت دینی، عزّت الهی، عزّت پایدار، عزّت اخروی، این عزّتها را زنده کنید.
▫️مردم بخاطر نقل و نبات سراغ دین نمیآیند؛ بلکه میخواهند خودشان برای دین مصرف شوند. اگر فکر میکنید با #مشکل_شدن_دین، مردم آن را رها میکنند و با راحت شدنش اقبالشان بیشتر میشود، اشتباه میکنید؛ شما در ماه رمضان علاوه بر نماز، از مردم روزه هم میخواهید، حالا اقبال مردم به نماز در ماه رمضان بیشتر است یا در غیر ماه رمضان؟ ببینید مردم در شبهای احیاء و ایام اعتکاف، چه اقبالی دارند؟! چون علاوه بر معمول، چیزهای دیگری هم از آنها خواسته میشود. مردم را مثل حوض ندانیم که اگر از آن برداشتیم آبش کم میشود؛ مردم را چاه بدانیم که وقتی آبِ مانده را برداری، به جایش آب تازه میآید؛ شما هرچه از مردم بردارید، میزان سخاوت مردم بیشتر میشود، حتی حاضر میشوند در راه دین، جانشان را هم بدهند!
▫️ هر روحانی که توانست از مردم #اموال_بیشتری برای مصرف در راه دین بگیرد، مردم بیشتر #احترامش کردند!! اما کسی که این کار را نکرد، نتوانست هیچ واجبی از جمله امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کند.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دینِ تمامیتخواه یا دینِ حداقلی؟ مردم، عاشق چه نوع دینی میشوند؟!🔸 ▫️شما
.
♨️ مطلبی بسیار عمیق و مهم در تحلیل رابطهٔ انسان و دین
#بازنشر_حداکثری
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸سوختگیهای دست امّت🔸
آن كه بيش از هزار و صد سال است به هركس می گويد «اَيُّكُمْ يَاخذُ جَمْرَهُ فِي كَفِّهِ فَيَتْرُكُهَا حَتَّي يَبْرد» (کدام یک از شما یک حبه آتش را در دست میگیرد تا سرد بشود؟)، تا بالاخره امام #جَمَره سلطنت پهلوی را گرفت تا سرد شد، جمره حكومت بعثی را گرفت تا سرد شد.
جمره استكبار جهانی در چهره اسرائيل را حزبالله گرفت تا بعد از 33 روز سرد شد.
حماس هم گرفت تا بعد از 22 روز سرد شد.
مساله، مساله گرفتن آتش در دست است و اين ايام آخرالزمان است كه ايمان در دل نگه داشتن از آتش در دست نگه داشتن سختتر است.
اين همه #شهید، سوختگیهای دست امت است كه #آتش_استكبار را نگه داشته و تاكنون از نگه داشتن آن خم به ابرو نياورده است. اين آتش بالاخره سرد خواهد شد، همان طور كه شاه و صدام سرد شدند.
امام با سرد شدن آتشِ شاه، به ميان ما برگشت و آن منتظر با سرد شدن #آتشِ_استكبار است كه زيارتش خواهیم کرد.
@haerishirazi