eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی استاد سید جلال رضوی همدانی
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
50 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💭 #بیانات (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ #آثار (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 #نصایح (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) #مصاحبه های استاد ارتباط با استاد
مشاهده در ایتا
دانلود
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام واحترام خدمت عزیزان بزرگوار وتوفیق عبرت آموزی از حوادث واتفاقات روزگار. روز آدینه شما بزرگواران سحر خیز همراه باسلامتی وعاقبت بخیری دردنیاوآخرت اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم *نقش عبرت پذیری درتکامل انسان* انسان عبرت‌پذير اگر انسان عبرت‌پذير شود و بياموزد كه به حوادث روزگار و آنچه بر ديگران رفته است به ديده عبرت بنگرد، مى‌تواند به بصيرتى راهگشا در زندگى دست‌يابد و بهترين زمينه را براى تربيت خود فراهم نمايد؛ به بيان امام على (ع) : *«وَ لَوِ اعْتَبَرْتَ بِمَا مَضَى، حَفِظْتَ مَا بَقِيَ.»* اگر از آنچه گذشته است عبرت‌گيرى، آنچه را مانده است حفظ كنى. روش عبرت پذیری انسان اميرمومنان علی (ع) به حارث هَمْدانى مى‌آموزد كه از روش عبرت در تربيت خويش به درستى بهره گيرد : *وَ اعْتَبِرْ بِمَا مَضَى مِنَ الدُّنْيَا مَا بَقِيَ مِنْهَا، فَإِنَّ بَعْضَهَا يُشْبِهُ بَعْضًا، وَآخِرَهَا لاَحِقٌ بِأَوَّلِهَا، وَ كُلُّهَا حَائِلٌ مُفَارِقٌ.* رفته دنيا را براى مانده آن آينه عبرت شمار، چه برخى از آن به برخى ديگر مانَد، و پايانش خود را به آغاز آن رسانَد؛ و همه آن رفتنى است و با كسى نماندنى. مدرسه روزگار، مدرسه‌اى نيكو در تربيت آدمى است، اگر ديده‌اى عبرت‌گير باشد؛ و انسان صرفاً تماشاگر نباشد، بلكه عبور كننده از بديها به خوبيها، و از تلخيها به شيرينيها باشد كه اين بهترين ياور آدمى در زندگى است. نهج البلاغه ، نامۀ ۶۹ نهج البلاغه ، نامۀ ۴۹ *التماس دعا*
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه درک ومعرفت کرامت نفس وپاسبانی ازآن روز یکشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت و برکت یاذالاجلال والااکرام خطرناک‌ترین آفت کرامتِ نفس آدمی نتیجه غفلت ازیاد یاخدا خطرناک‌ترین آفت برای انسان است. قرآن کریم می‌فرماید: اگر کسی از یاد_خدا غافل بشه، از خودش غافل شده، و خودش رو فراموش میکنه: لاٰ تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللّٰهَ، فَأَنْسٰاهُمْ أَنْفُسَهُمْ همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند، و خدا نیز آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد. حاصل فراموشی خدا عجب آیه‌ی زیبا و پر مغزی همه چیز رو در چند کلمه گفته. کسی که خدا رو فراموش کنه، خودیّتِ خودش رو فراموش کرده؛ چون طبق آیاتِ قرآن، فطرت و سرشتِ انسان، از خداست. در واقع خدا و انسان از یک "فطرت" هستند: فِطرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها این فطرت و سرشتِ الهی است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده است. حدیث معروفِ «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ، فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» هم، همین مطلب رو تایید میکنه. هر کس خود را بشناسد، خدای خود را شناخته است. پس انسان نمیتونه از منشاءِ خودش جدا باشه. یاد_خدا، با یاد خودِ انسان، به هم گره خورده. اگر کسی خدائی رو که از رگ گردن به او نزدیک‌تره، فراموش کنه، در واقع خودیّتِ خودش رو فراموش کرده. پس انسان در اثرِ فراموش کردنِ خدا، به عذابِ «خود فراموشی» گرفتار میشه. یعنی این کرامتی رو که خودش داره، فراموش میکنه؛ و یادش میره که چه موجود با ارزشی هست. در نتیجه، به گناه و انحراف کشیده میشه. دنیا درنگاه امام علی علیه السلام امیرالمومنین در نهج البلاغه می‌فرماید: إِنَّ دُنْیَاکُمْ عِنْدِی لَأَهْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ فِی فَمِ جَرَادَةٍ تَقْضَمُهَا، مَا لِعَلِیٍّ وَ لِنَعِیمٍ یَفْنَی وَ لَذَّةٍ لَا تَبْقَی. همانا این دنیای آلوده‌ی شما، نزد من از برگ جویده شده‌ در دهانِ یک ملخ، پست‌تر است. علی را با نعمت‌های فناپذیر و لذّت‌های ناپایدارِ دنیا چه کار ندای فطرت انسان انگار امیرالمومنین، خودش به عنوانِ یک موجودِ گرامی، داره از خودش حیا می‌کنه. با خودش میگه: من تن بِدَم به این خفت‌های دنیای زودگذر این‌ همون ندای فطرت است. حتّی در روایات داریم که: ایّاکُمْ وَ التَّعَریّ. یعنی همینجوری لخت نگردید تو خونه. حتّی اگر کسی نیست، و تنها هستید. حتّی اگر کسی هم نمی‌بینه، آدم باید از خودش خجالت بکشه و حیا بکنه. گوهر فطری انسان شیخ صدوق در کتاب أمالی حدیث نقل می‌کند: نَهَی رَسُولُ اللهِ (ص) عَنِ التَّعَرِّی بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ. پیغمبر از برهنه گشتن، حتّی در خلوت هم نهی کردند. یعنی تا این حدّ، از ما خواستند که خودمون از خودمون حیا کنیم و خجالت بکشیم. این همون گوهر فطری است، که انسان رو نگه میداره، و اجازه نمیده که گناه کنه: طرف با خودش میگه: حیفِ من نیست که فلان گناه رو انجام بدم؟! حیفِ من نیست با نامحرم رفیق بشم؟! حیفِ من نیست پای فلان سایت و فلان فیلم بشینم؟! حیفِ من نیست دروغ بگم و مال حروم بخورم؟! حیفِ من نیست... حالا اگر کسی خدا رو فراموش کنه، دیگه این حرفها رو به خودش نمیزنه. چون خودش و کرامتِ خودش رو فراموش میکنه. در نتیجه، به هر گناهی کشیده میشه. (سوره حشر آیه۱۹) (سوره روم آیه ۳۰)
🌹باسلام🌹 🌹 متن طولانی است ولی خواندنش خالی ازلطف نیست 🌹 🧐بی‌خـردی و نشـانه‌های آن😳  جهل در دو معنای مختلف در آیات و روایات به‌کار رفته است. یک معنای جهل، نادانی است که در برابر دانایی قرار دارد. انسان جاهل به معنای کسی است که دانشی نیاموخته و به اصطلاح بی‌سواد است؛ زیرا سواد خواندن و نوشتن، نماد علم و دانش است. اما گاهی مراد از جهل، نه دانایی بلکه بی‌خردی است. از این رو در برابر جهل در این معنا در برابر عقل قرار می‌گیرد. در اصول کافی، کتابی به عنوان کتاب عقل و جهل فراهم آمده و در آن روایات بسیاری از جمله روایت جنود عقل و جهل بیان شده است. نویسنده در این مطلب با مراجعه به آموزه‌های وحیانی نشانه‌های بی‌خردی و آثار آن را در زندگی بشر تبیین کرده است. بی‌خردی، جهل واقعی انسان، نیازمند دانش است. علم و دانایی به انسان کمک می‌کند تا خود و جهان را بهتر بشناسد و در مسیر خدایی شدن و هدف آفرینش به درستی گام بردارد. هر چه دایره علم انسان گسترده‌تر شود، بهتر می‌تواند از ابزارهای کمالی بهره‌مند شود و مسئولیت خلافت الهی را به شکل نیکوتری انجام دهد. اما این بدان معنا نیست که علم به تنهایی می‌تواند همه مشکلات را از پیش روی بشر بردارد و زمینه خدایی شدن را برای او فراهم کند؛ چرا که علم تنها یکی از مواد مورد نیاز است و انسان پیش از علم نیازمند عقل است. از این رو گفته‌اند، علم لازم است ولی کافی نیست. زمانی شهید رجایی متهم به کم‌دانشی و نداشتن مدارک عالی دانشگاهی می‌شود و بنی‌صدر مدعی داشتن مدرک دکترا در دام کیش شخصیت خویش می‌افتد و به علم و مدرک خود تفاخر می‌کند و نخست‌وزیر را به تمسخر می‌گیرد. در این زمان امام خمینی(ره) می‌فرماید: هي نرويد دنبال اينكه رجايي علم ندارد! اين عقلش بيشتر از علمش است.(صحیفه امام‌،جلد 14‌، صفحه 461)  اینکه در روایات، عقل را در برابر جهل گذاشته‌اند؛ از آن روست که دانسته شود جهل واقعی در ندانستن نیست، بلکه در بی‌خردی است. کسی که علم داشته باشد ولی از آن نتواند به درستی بهره گیرد و در مسیر تکامل خویش از آن استفاده کند، در حقیقت جاهل واقعی است. از نظر آیات و روایات، این عقل است که به علم و دانش، ارزش و بهای واقعی می‌بخشد. از این رو انسان باید به جای تقویت دانش، در اندیشه تقویت عقل و بهره‌گیری از آن باشد؛ چرا که برای کسب دانش بیش از هر چیزی به حافظه و ابزارهای سالم شناختی مانند گوش و چشم و مانند آن نیاز است، اما خردورزی و خردمندی نیازمند بهره‌گیری از نوری است که در درون آدمی است. خداوند در انسان از روح خویش دمید. عنصر اساسی روح، نوری است که به شکل عقل خود را نشان می‌دهد. همین نور الهی است که انسان را شایسته خلافت کرده است. انسان با بهره‌گیری از این نور می‌تواند زمینه فعلیت بخشی اسمای الهی را فراهم آورد و خود را خدایی سازد. سازه‌ای که انسان در نهایت از خود به جهانی دیگر می‌برد، همان سازه‌ای است که عقل از او ساخته است. دانش تنها ابزاری در دست عقل است. البته ناگفته نماند که مراد از عقل، تنها داشتن آن نیست، چرا که هر انسانی از عقل برخوردار است. آنچه انسان برای خدایی شدن بدان نیاز دارد، بهره‌گیری از عقل است که به آن خردورزی و خردمندی می‌گویند. انسان با استفاده از عقل خویش، علم و دانش را به‌کار می‌گیرد و در مسیر تعالی و تکامل از آن سود می‌برد. در قرآن نفس عقل موضوعیت ندارد و آنچه عقل را ارزشمند می‌کند تعقل و بهره‌گیری از آن است‌، لذا در قرآن واژه عقل بکار نرفته اما مکرر، خردورزی به صورت فعل مانند یعقلون و تعقلون استعمال شده که گویای اهمیت تعقل و به‌کارگیری عقل است [۹/۱۰،‏ ۰۵:۵۷] ‏ نشانه‌های بی‌خردی هر چند می‌توان با پرسش‌هایی‌، علم و دانش شخص را به دست آورد و دانایی او را در معلومات عمومی و اختصاصی به دست آورد، ولی به‌سادگی نمی‌توان به بی‌خردی یا خردمندی شخص پی برد. با این همه می‌توان در یک فرآیندی به این پرسش نیز پاسخ داد و درصد خردمندی و یا بی‌خردی شخصی را به دست آورد. با نگاهی به آیات و روایات می‌توان دانست که خردمندی و بی‌خردی ارتباط تنگاتنگی با رفتار شخص دارد. هر چند که انسان با علم خویش می‌تواند رفتار خود را متعادل سازد، ولی علم تاثیر چندانی در نگرش‌ها و رفتارهای شخص ندارد. از این رو می‌توان بزرگ‌ترین دانشمندان غربی را در علم عرفان یافت که تمام کتاب فصوص یا فتوحات مکیه را می‌دانند و بر تمام بخش‌های عرفان مسلط هستند، ولی هرگز عارف نیستند. سخنوران بسیاری را می‌توان یافت که به سبب حافظه قوی و قدرت بیان، به شیوایی و رسایی و شیرینی تمام از اخلاق سخن می‌گویند و اجتماعات چند صدهزار نفری را برپا می‌کنند و در رسانه‌های همگانی از جایگاه بلندی برخوردارند ولی در حوزه رفتاری بهره‌ای از اخلاق نبرده‌اند.
قرآن مواردی را بیان می‌کند که در آن شخص با اینکه علم یقینی دارد، ولی برخلاف علم خویش عمل می‌کند و در عمل به انکار دانسته‌های خود می‌پردازد. از نگاه قرآن‌، ایمان، علم یقینی همراه با عقد قلبی است. این بدان معناست که علم به تنهایی نمی‌تواند ایمان را بسازد، بلکه نقش اساسی را عقل و قلب به عهده‌دارد. نشانه‌های بی‌خردان به هر حال، خردمندی و بی‌خردی نشانه‌هایی دارد که بیشتر در حوزه عمل خود را نشان می‌دهد. با نگاهی گذرا به آیات قرآن نشانه‌هایی که برای بی‌خردی بیان شده‌، می‌تواند به ما کمک کند تا بی‌خردان واقعی را بشناسیم و از آنان در زندگی خود مشورت نگیریم و یا با آنها همراه نشویم؛ زیرا بسیاری از دانشمندان هستند که به سبب دانش خود طرف مشورت مردم قرار می‌گیرند، در حالی که به سبب بی‌خردی قابلیت این مقام را ندارند و نباید طرف مشورت قرار گیرند؛ چون موجبات گمراهی مردمان را فراهم می‌آورند؛ چنان‌که در طول تاریخ بشریت، دانشمندان و عالمان بی‌خرد، بزرگ‌ترین دشمن دین و ایمان مردم بوده و آنان را از خدایی شدن باز داشته و فرقه‌ها و مذاهب گوناگون را ساخته‌اند. رفتار  تمسخرآمیز از جمله نشانه‌های بی‌خردی می‌توان به رفتارهای استهزاء و تمسخر‌آمیز این افراد ‌اشاره کرد. آنان به سبب اینکه مدعی دانش هستند، وقتی حقیقتی را می‌یابند که با الگوهای ذهنی‌شان همسان نیست، آن را به تمسخر می‌گیرند؛ چون از نظر آنان حقیقت همان چیزی باید باشد که آنها دانسته و تصور کرده‌اند. از آنجا که معیارهای سنجش علم نزد آنها، ابزارهای مادی و محسوس است، هر آنچه را که بیرون از دایره مادیات و محسوسات باشد، به عنوان خرافه طرد می‌کنند و آن را با عناوین امروزی چون اسطوره‌‌سازی، بی‌معنایی و ایده‌آلیسم و مانند آن باطل معرفی می‌کنند. ارزش‌گذاری‌های آنان بر اساس مادیات و محسوسات است و هر آنچه را بیرون از این دایره باشد، خرافه دانسته و به استهزا و تمسخر آن می‌پردازند.(جاثیه‌، آیه 24 و هود، آیات 27 و 29 و بقره، آیه 67 و لقمان، همین بی‌خردی و جهالت آنهاست که آنان را مردمانی بی‌ادب و ناسزاگو می‌کند و باعث می‌شود رفتارهای بد و زشتی در برابر رفتارهای منطقی و عقلانی دیگران بروز دهند.(فرقان، آیه 63 و نیز قصص، آیه 55) تعصب بیجا از دیگر نشانه‌های بی‌خردی می‌توان به تعصب بیجا درباره دانش‌های محدود خود ‌اشاره کرد. بی‌خردان دانسته‌های خود را عقیده‌ای درست و کامل می‌شمارند که همگان باید پیرو ‌اندیشه‌ها و عقایدشان باشند. از نگاه آنان دانش‌هایی چون روان‌شناسی و جامعه‌شناسی‌، چون مبتنی بر روش‌های علمی محاسبه و تجربه است، دانش‌های قطعی است هر چند که تنها یک دانشمند آن را تجربه و تایید کرده باشد اما باید آن را پذیرفت و بی‌چون و چرا آن را نظریه‌ای واقع‌بینانه دانست و بر اساس آن جامعه را مدیریت کرد. تعصبات بی‌خردان، مهم‌ترین سد راه علم واقعی و رهایی بشر از جهل و نادانی است. بنابراین، تا زمانی که بی‌خردان دانشمند، بر جامعه حکومت می‌کنند و گفتمان آنان غلبه دارد، نمی‌توان امیدی به دانش واقعی و رسیدن به آن داشت. در طول تاریخ‌، تعصب بی‌خردان‌، بزرگ‌ترین مانع در برابر دعوت‌های پیامبران بوده است. اکنون نیز در جوامع متمدن تعصبات بی‌خردان که به نام علم عرضه و فروخته می‌شود، مهم‌ترین سد در برابر اصلاحات واقعی در روش شناختی علمی و رسیدن به علم واقعی می‌باشد.(بقره، آیات 113 و انفال، آیات 31 و 34) خداوند بی‌خردان را انسان‌های لجبازی می‌داند که با لجاجت خویش حاضر نیستند تا حقیقت جلوه کند و آن را بشناسند و در کنار آن قرار گیرند. آنان همواره بر درستی باورهای باطل خویش پافشاری می‌کنند و یکی از اصلی‌ترین عوامل در برابر حق می‌باشند.(انعام، آیه 111) مجادله آنها اصولا شکل منطقی و عقلانی ندارد و بر خلاف ظاهر پسندیده و مقبول آن هیچ ریشه‌ای در علم ندارد.(حج، آیات 3 و 8 و لقمان، آیه 20) از این رو به یاوه‌گویی رو می‌آورند و در برابر منطق و عقل می‌ایستند (فرقان، آیه 63 و قصص، آیه 55) ارزش‌گذاری با معیارهای باطل از دیگر نشانه‌های بی‌خردی ارزش‌گذاری بر اساس معیارهای دروغین و باطل است. اینان به جای آنکه به دنبال معیارهای حقیقی چون تقوای مبتنی بر عقل و عقلانیت باشند، یا نیک بودن را اصالت بخشند، معیارهای دیگری را اصالت می‌بخشند. از این رو از نظر آنان مدرک و دانش بی‌عمل؛ یعنی علم باعوری و ثروت قارونی و قدرت فرعونی ارزش می‌یابد و بی‌توجه به کرامت انسانی، فقیران را طرد می‌کنند.(هود، آیات 27 و 29)
دل‌های اینان زنگار گرفته است و نور حقیقت بر دل‌هایشان نمی‌تابد. لذا حقایق را درک نمی‌کنند و نمی‌توانند تحلیل درستی از خود و موقعیت خود در هستی ارائه دهند. اینان اصولا اهل تحلیل نیستند، بلکه مقلد آموخته‌های خود هستند و بر آن تعصب می‌ورزند. این‌گونه است که به دور از هر گونه تحلیل درست، زندگی می‌کنند و نمی‌توانند موقعیت خود را در هستی بدانند و بر اساس آن رفتارهای خویش را باز‌سازی کنند.(روم، آیات 58 و 59) احساس امنیت کاذب  احساس امنیت دروغین از ویژگی‌های بی‌خردان است. اینان به جای اینکه قدرت خداوند را پناهگاه خود قرار دهند، به شیاطین استکباری رو می‌آورند و در سایه آنان احساس امنیت می‌کنند. ریشه این وابستگی به قدرت‌های دروغین، بی‌خردی آنان است.(انعام، آیه 81) استغنا طلبی از جمله نشانه‌های بی‌خردی، استغناجویی است. بی‌خردان به علم و قدرت و ثروت خویش چنان دل‌ بسته‌اند، که گویی هرگز این علم آنان به جهل؛ و قدرتشان به ضعف؛ و ثروتشان به فقر تبدیل نمی‌شود. این‌گونه است که در محاسبات خویش همواره به‌اشتباه می‌روند و بر چیزهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که ناپایدار و بی‌مقدار در اصل و اساس است.(بقره، آیه 273 و نحل‌، آیه 95) انحرافات جنسی و بی‌بندوباری(یوسف، آیه 33 و نمل‌، آیه 55) و اقدامات نسنجیده علیه دیگران (حجرات، آیه 6)‌، انحصارطلبی و نفی ارزش دیگران(بقره، آیه 113)‌، انکار خدا و معاد (نحل‌، آیه 38 و دخان‌، آیات 24 تا 26 و اسراء، آیه 99)، بدعت‌گذاری(اعراف، آیه 28) توطئه علیه مؤمنان(منافقون، آیه 8) از دیگر نشانه‌های بی‌خردی است. در آیات قرآن نشانه‌های دیگری نیز برای بی‌خردی بیان شده است که در حقیقت بیان مصادیقی از همین مباحث بیان شده است. با نگاهی به رفتار انسان‌ها می‌توان دریافت که در چه سطح از خرد و خردورزی هستند و می‌توان به آنان تکیه و اعتماد کرد و با آنان مشورت نمود🌹 🌹خدایا یاریمان نما 🌹
4_6030397476748396774.mp3
8.36M
﷽ 🍃🌺 دعای عهد با عج _زمان _؏َـجِّـلْ _لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت همه عزیزان وتوفیق استمدادطلبیدن ازخدا جهت حفظ ازشرشیطان انس وجن روز دوشنبه شما همراهان همدل بسلامتی وعافیت دردین ودنیا *یاقاضی الحاجات* *شیطان برچه کسانی فرود می آید* آیامیدانید شیاطین بر چه کسانی نازل می شود ؟! *هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلیٰ مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیٰاطِینُ؟! تَنَزَّلُ عَلیٰ کُلِّ أَفّٰاکٍ أَثِیمٍ* . آیا به شما خبر بدهم، که شیاطین بر چه کسی نازل می‌شوند؟! آنها بر هر دروغگویِ گنهکاری نازل می‌شوند. أَفّٰاک صیغه مبالغه از کلمه‌ی «إفک» و به معنی کسی است که زیاد دروغ میگه، یا دروغ‌های بزرگ میگه. یعنی کذّاب. أَثِیم از مادّه «إثم» به معنی مُجرم و گنهکار است. این کلمه هم معنی مبالغه رو میده، و کسی که زیاد گناه میکنه. بدتر از گناه میدونی چیه؟! تکرارِ گناه، و عجین شدنِ اون با خُلق و خوی آدم... کسی که خیلی دروغ میگه، و این گناه جزئی از زندگیش شده، و اصلاً کارش بدونِ دروغ پیش نمیره، این آدم « *أَفّٰاکٍ أَثِیمٍ»* است.. این آدم همون کسی است که قرآن میگه شیاطین بهش نازل میشن.. کسی که تو کاسبی، تو درس، تو ارتباط با خانواده، و... فقط کارش رو با دروغ پیش می‌بره.. *دروغ* ، سرچشمه‌ی بسیاری از گناهان و خطرناک‌تر از اونهاست.. تا جائیکه امام باقر(ع) فرمودند: دروغ ایمانِ آدم رو خراب میکنه. *إِنَّ الْکَذِبَ هُوَ خَرَابُ الْإِیمَانِ* . اصول کافی، ج۲، ص ۳۳۹. سوره شعراء آیات ۲۲۱ و ۲۲۲ *التماس دعا* https://eitaa.com/haj_razavi
کتاب چهل گام عرفانی نکته های ناب از استاد رضوی همدانی پیرامون صلوات ودارای حکایت های تاثیر گذار با محورصلوات است دراین مجموعه که برگرفته ازکلام ایشان بوده سعی برآن است که بانقل حدیثی در تاکید بر امر صلوات طرح گردد
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق قرارگرفتن درمدارفضل وبخشش الهی روز سه‌شنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی یاالرحم الراحمین *چکارکارباید انجام بدهیم تا خداوند مارا ببخشد وعفونماید* . *همه مادوستداربخشش خدائیم* همه‌ی ما دوست داریم خدا ما رو ببخشه. امّا چکار کنیم که خدا ما رو ببخشه قرآن می‌فرماید یکی از راه‌های تضمینی برای اینکه خدا شما رو ببخشه اینه: *وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا، أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللهُ لَکُمْ؟! وَاللهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ* . مومنان باید نسبت دیگران عفو و چشم‌پوشی کنند. آیا شما دوست ندارید که خداوند شما را بیامرزد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است. *شرط خداوند برای بخشش بندگانش* یعنی خداوند، برای عفو و گذشتِ بندگانش، این استدلال رو میاره: مگه شما دوست ندارید که خدا شما رو ببخشد پس شما هم دیگران رو ببخشید. شما این کار رو بکنید، تا خدا هم در قبالِ این کار، شما رو ببخشه. دو تا کلمه توی این آیه اومده: عَفو *وَلْیَعْفُوا* عفو کنید. صَفح *وَلْیَصْفَحُوا* صفح کنید. صَفح یعنی گذشت کردن و بخشیدنِ بدونِ سرزنش. صَفح، مرحله‌ای بالاتر از عفو هست. چون گاهی میشه که انسان عفو می‌کنه، ولی صَفح نمیکنه. صَفح یعنی علاوه بر اینکه طرفت رو عفو کردی، به روی خودت هم نیاری.. حتّی بهش رویِ خوش نشون بدی... *خطاهای دیگران رو رد کردن* علامه طباطبایی در تفسیر المیزان میگه: صَفح یعنی صفحه‌ی خطاهای دیگران رو رد کردن، و صفحه زدن... یعنی صفحه‌ای که گناه و جرمِ شخص رو در اون ثبت کرده بودی، ورق بزنی، و به صفحه بعد بری... درباره خودِ خدا توی دعاها داریم: *یا کَریمَ الصَّفح* ای خدایی که بندگانت رو کریمانه صَفح می‌کنی. *عدمِ عفو و گذشت از خطاهای دیگران* یکی از مشکلات ما در زندگی فردی و اجتماعی، عدمِ عفو و گذشت از خطاهای دیگران است. دوستان و همکاران، ارباب رجوع و کارمند، همسران و همسایگان و فامیل و... کلاً به سختی از اشتباهات همدیگه میگذرند، و به سختی دنبالِ وصل و بازسازیِ روابط هستند. بعضی‌ها میگن اگر پیش قدم بشم، ذلیل و خار میشم، کسرِ شأن داره. ولی توجّه ندارند که عزّت و ذلّت دست خداست. بعضی‌ها میگن: اگر من ببخشم، کوچیک میشم. نخیر!!!!!! اگر با گذشت کردن، کسی کوچیک میشد، خدا انقدر بزرگ نبود... *زمزمه‌های شیطان درذهن انسانها* این حرف‌ها حرف‌های الهی نیست، اینها زمزمه‌های شیطان هستند. خداوند کسی رو که تواضع داره دوست داره، و عزیزش میکنه. بخشش و گذشت، سیره‌ی پیامبران و اولیاء الهی است. هیچ چیزی بالاتر از این نیست، که بنده‌ای وقتی از دنیا میره، با دلِ بی‌کینه از این دنیا بره و خدا رو ملاقات کنه. اگر توقّع داریم خدا ما رو ببخشه، اوّل باید دیگران رو ببخشیم. اگر می‌تونیم بقیه رو ببخشیم، می‌تونیم امیدوار باشیم که خدا هم ما رو ببخشه... ولی اگر نمی‌تونیم، توقّع نداشته باشیم.. از همه‌ی اینها گذشته، کینه و رنجش، آرام آرام روحِ آدم رو مسموم و بیمار میکنه. آسیبی که کینه و نفرت به روحِ ما میزنه، با هیچ چیزی درست نمیشه. دیگران رو ببخشیم تا خودمون هم راحت‌تر زندگی کنیم. *عفو یاانتقام کدام نیکوتراست* به قول حضرت علی (ع): لذّتی که در عفو هست، در انتقام نیست. اگر با کسی مشکل و کدورتی داریم، همین الان تلفن رو برداریم و پیش‌قدم بشیم، تا خدا در بخششِ ما پیش‌قدم باشد سوره نور آیه ۲۲ *التماس دعا دارم*