eitaa logo
حلقۀ رندان
341 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
729 ویدیو
34 فایل
تجربۀ زندگی در باغ معارف آل الله علیهم صلوات الله أجمعین از دریچۀ هنر و ادب درگاه دریافت پیشنهادات و انتقادات شما: @halghe_rendan_admin جهت مشارکت بیشتر در گروه «حلقۀ رندان» عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/1185873964Cab5f90b3dd
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
‌ 🔹با بررسی «شعر انتظار» و «شعر آیینی مهدوی» می‌بینیم که می‌توان آن‌ها را در دو حال و هوا دسته‌بندی کرد: 🔹برخی از اشعار انتظار که نوع متدوال آن است، به مضامین شِکوه، دلتنگی، فراق و مفاهیم اولیه انتظار می‌پردازند. در اینجا آنچنان که در بحث «ترانه انتظار» نیز گذشت،‌ نکته مهم آن است که آیا شخصیت‌پردازی درستی از امام معصوم صورت می‌گیرد یا شعر در حال و هوای دلتنگی و انتظارِ‌ نوعیِ هر عاشق و معشوقی است؟ 🔹دسته دومِ اشعار انتظار، چاشنی اعتراض را هم به خود اضافه می‌کنند و نحوی از مطالبه و فریاد در آن‌ها هویداست. این اشعار انتظار معترضانه را که بررسی می‌کنیم، گویی عمده اعتراض آن‌ها به مشکلات داخلی و درونی است؛ از فساد مسئولین و هدررفت بیت‌المال تا آسمان‌خراش‌ها و ماشین‌های آنچنانی. گاهی نتیجه برخی ازین اشعار، تولید یأس و ناامیدی است. گرچه اساس منظر این نحوه‌اعتراض هم قابل خدشه است؛ ندیدنِ ملت انقلابی ایران که نحوه وجود و حضورشان،‌ دهن‌کجی به تمدن غرب است و کار تاریخی که در حال انجام آن هستند، در راستای زمینه‌سازی ظهور است. برخی دیگر از اشعار معترضانه که به نظر می‌رسد جلوتر از گونه قبلی است،‌ به مصاف اسلام مقدس‌مآبانه رفته است. ضدقهرمان این شعرها، کاراکترِ شیخ و زاهد خشک‌ مقدس است. در یک برهه‌ای از شعر انتظار، این نوع نگاه را برجسته‌تر در شعرها می‌یابیم، مثلا در اشعار قادر طهماسبی، علیرضا قزوه،‌ امید مهدی‌نژاد که ظاهراً بی‌نسبت با اوج گرفتن نگاه انجمن حجتیه‌ای به انتظار در آن برهه نبوده است که در شعر انتظار سال‌های اخیر، این مصاف، کم‌رنگ‌تر شده است. 🔹در این میان، جای خالی نگاه جهانی در شعر انتظار معترضانه خالی‌ست. جای خالیِ اعتراض به ظلم جهانی؛ اعتراض به آنکه اساس ظلم را بنا نهاده و اگر مشکل و ظلم نهادینه شده‌ای هم در جوامع مسلمان و غیرمسلمان است، اصل و اساسش برای استکبار جهانی‌ و تمدن غرب است. اعتراض به تجدد که اصل دین را نشانه گرفته و جامعه را از نزدیک شدن به ظهور دور می‌کند، کجای این شعرهاست؟ یا نگاهی که خود را به داخل کشور محدود نکند و جهان اسلامی به قضیه نگاه کند و به فراخوانی امت‌های اسلامی برای زمینه‌سازی ظهور بپردازد و آن‌ها را به رویارویی جمعی مقابل استکبار جهانی دعوت کند.
🎉 اسامی برگزیدگان جشنواره کلمه به ترتیب: آقایان: 1️⃣ قاسم بای / استان گلستان 2️⃣ مهدی رستمی / استان .... 3️⃣ مهدی نیّری / استان خراسان رضوی 4️⃣ علی رحمانی / استان خراسان رضوی ⚠️ لازم به ذکر است: ✅ این جشنواره برگزیدۀ پنجمی نداشت ✅ هدایا این جشنواره تا ابتدای ماه مبارک رمضان تقدیم برگزیدان محترم می‌شود؛ ان شاء الله. 🆔@halghe_rendan
امّید که من مادرِ یارانِ تو باشم ♥️ 📥 طرح زیبای 👼🏻کانال واحد کودک مؤسسه مصاف (قندِعسل) 👼🏻 @ghandeassall
هدایت شده از نقطة
🖋 بازخوانی دو پرونده در صبح جمعۀ گذشته! 🔖 بزودی از را می‌شنوید... 🆔@halghe_rendan
هدایت شده از بی نهایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌همه‌ش همین؟! 😒 ‌می‌شه به‌جای مرداب‌موندن، قد کشید تا بی‌نهایت! 🤩 این یعنی رهبر انقلاب هم بینهایتی عه!🤭 ♾ @binahayat_ir
32.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️معتقدم خیلی از حرفای جدّی و واقعی رو باید یهویی زد... 🎧 رو به قلم و با اجراء ببینید و بشنوید. ⚠️ پيشنهاد ميكنم در خلوت ببينين. 🆔@halghe_rendan
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۱ اسفند ماه 🏳بزرگداشت نظامی گنجوی 💠رهبرانقلاب ‼️کسی که تاریخ دوره‌ی میانه و درگیری‌های شدید بین ایران و آسیای صغیر را می‌داند، از اینکه می‌بیند در همان زمان و در زمان‌های قبل و بعد از آن، زبان فارسی تا مدتی زبان علم و ذوق و ادب و شعر و هنر در آسیای صغیر بوده است و شعرا به این زبان شعر می‌گفتند، منشیان به این زبان می‌نوشتند و ادبا با این زبان تکلّم می‌کردند؛ تعجب می‌کند. شاید در برهه‌ای از زمان هم، زبان فارسی در آسیای صغیر، زبان رسمی بوده است که من آن را یقین ندارم. شعرای بزرگی را می‌شناسیم که بهترین آثارشان را به زبان فارسی - نه به زبان مادری - بیان کرده‌اند. از نظامی گنجوی در طرف غرب و امیرخسرو دهلوی و حسن دهلوی در شبه‌قاره بگیرید تا در دوران بعد از آن در شبه‌قاره، شعرایی مثل فیض دکنی و نیز مثل صائب تبریزی و یا اقبال لاهوری و در این اواخر مثل مرحوم استاد شهریار که بیشترین و شاید بهترین اشعار خود را به زبان فارسی سروده‌اند - «بهترین» را به‌طور قاطع عرض نمی‌کنم؛ به‌خاطر آن که بعضی از اشعار زبان ترکی او، فوق‌العاده است - همه‌ی این‌ها نشان‌دهنده‌ی جاذبه‌های فراوان زبان فارسی است! ۷۴/۱۰/۱۶ @Jahade_tabeini
موضوع: گونه: قالب: وزن: شاعر: / ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ای مدنی برقع و مکی نقاب سایه‌نشین چند بود آفتاب منتظران را به لب آمد نفس ای ز تو فریاد به فریادرس ملک برآرای و جهان تازه کن هر دو جهان را پر از آوازه کن سکّه تو زن تا امرا کم زنند خطبه تو کن تا خطبا دم زنند ما همه جسمیم بیا جان تو باش ما همه موریم سلیمان تو باش شحنه تویی قافله تنها چراست قلب تو داری علم آنجا چراست ز آفت این خانهٔ آفت‌پذیر دست برآور همه را دست گیر گر نظر از راه عنایت کنی جمله مهمات کفایت کنی... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پ.ن: طراحی پوستر فوق توسّط انجام گرفته است. 🆔@halghe_rendan
جدّی جدّی نباید فدای این پدر و بچه‌هاش شد؟!❤️ 🆔@halghe_rendan
هدایت شده از خبرگزاری فارس
پرواز ابدی خالق دو کاج 🔹«محمدجواد محبت» شاعر برجسته کرمانشاهی که کودکان ایرانی او را با شعر دو کاج می‌شناسند امروز در سن ۸۰ سالگی درگذشت. او از شاعران فعال پیش از انقلاب و از همفکران جلال آل احمد بود. @Farsna - Link
هدایت شده از بی نهایت
‌ ‌این که مدام به سینه‌ات می‌کوبد، قلب نیست؛ ماهی کوچکی‌ست که دارد نهنگ می‌شود. ماهی کوچکی که طعم تُنگ آزارش می‌دهد و بوی دریا هوایی‌اش کرده‌است. قلب‌ها همه نهنگانند در اشتیاق اقیانوس. اما کیست که باور کند در سینه‌اش نهنگی می‌تپد؟! آدم‌ها، ماهی‌ها را در تُنگ دوست دارند و قلب‌ها را در سینه. اما ماهی وقتی در دریا شناور شد ماهی‌ست و قلب وقتی در خدا غوطه خورد، قلب است. هیچ‌کس نمی‌تواند نهنگی را در تنگ نگه دارد؛ تو چطور می‌خواهی قلبت را در سینه نگه داری؟ و چه دردناک است وقتی نهنگی مچاله می‌شود و وقتی دریا مختصر می‌شود و وقتی قلب خلاصه می‌شود و آدم، قانع. این ماهی کوچک اما بزرگ خواهد شد و این تُنگ، تَنگ خواهد شد و این آب، ته خواهد کشید. تو اما کاش قدری دریا می‌نوشیدی و کاش نَـقـبی‌ می‌زدی از تُنگ سینه به اقیانوس. کاش راه‌آبی به نامنتها می‌کشیدی و کاش این قطره را به بی‌نهایت گره می‌زدی. کاش... بگذریم. دریا و اقیانوس به کنار، نامنتها و بی‌نهایت پیشکش. کاش لااقل آب این تُنگ را گاهی عوض می‌کردی. این آب مانده‌است و بو گرفته‌است؛ و تو می‌دانی آب هم که بماند می‌گندد، آب هم که بماند لجن می‌بندد. و حیف از این ماهی که در گل و لای بغلتد و حیف از این قلب که در غلط بغلطد! ‌✍ عرفان نظرآهاری ♾ @binahayat_ir
هدایت شده از بافتار
‌ 🔹محبّت؛ ادیب و مؤدّب گلچینی از اشعار آیینی مرحوم «سیدجواد محبت» به مناسبت فوت شاعر شعر خاطره‌انگیز «دو کاج» 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار