❓آیا عمل خیرِ راحت وبی زحمت هم داریم؟
▫️قاسم صيقل گويد: طى نامهاى به امام رضا عليه السّلام نوشتم: «من از پوست الاغهاى مرده غلاف شمشير مىسازم و لباسم آلوده مىشود، آيا مىتوانم در آن لباس نماز بخوانم؟»
🔹 آن حضرت برايم نوشت: «براى نمازت لباس ديگرى برگزين».
▫️سپس خدمت امام جواد عليه السّلام نوشتم: «خدمت پدرت چنينوچنان نوشتم و كار بر من مشكل شد»
✅ آن حضرت برايم نوشت: خداوند تو را رحمت كند! تمام اعمال نيك، نیازمند صبر است. (كُلُّ أَعْمَالِ اَلْبِرِّ بِالصَّبْرِ يَرْحَمُكَ اَللَّهُ)
📚 الکافی، ج۳، ص۴۰۷
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
هدایت تحصیلی - جایگاه فقه و اصول در منظومه علوم اسلامی - جلسه 1.mp3
17.11M
💥نشست طلبگی "اهمیت فقه و اصول و روش صحیح تحصیل آن"
🎤آیت الله ابوالقاسم #علیدوست
🕌 دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین دی ماه 1398
#مشاوره_طلبگی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آجَرَک اللهُ یا صاحِبَ الزّمان
┄┅❅🏴🏴🏴❅┅┄
📄فرازی از سخنان حضرت زهرا (سلام الله علیها) بعد از وفات حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله)
📜یَا رَبِّ إِنِّی قَدْ سَئِمْتُ الْحَیَاةَ وَ تَبَرَّمْتُ بِأَهْلِ الدُّنْیَا فَأَلْحِقْنِی بِأَبِی... یَا اِلَهِی عَجِّلْ وَفَاتِی سَرِیعاً؛
🖋پروردگارا از زندگی خسته و روی گردان شدهام و از اهل دنیا، بلاها و مصیبتهای ناگوار دیدم. خدایا مرا به پدرم [رسول خدا] ملحق کن و مرگ مرا زود برسان!"
📚إحقاق الحق، ج ١٩، ص ١۶٠.
#شهادت_امام_حسن علیهالسلام
#شهادت_پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ امام رضا علیه السلام کهفُ الفُقَراست
#شهادت_امام_رضا علیه السلام را به محضر امام زمان عجّل الله فرجه تسلیت عرض میکنیم
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
piramoon rabiolaval.mp3
3.14M
نکاتی پیرامون ایام حزن و یا ایام شادی بودن ایام اول ماه ربیع الاول
استاد احمدی شاهرودی
http://ahmadishahroudi.ir/
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سید_ابوالقاسم_خویی
#در_محضر_علما
🎴 کلیپ قدیمی از:
#مرحوم_آیت_الله_خویی_در_حال_مطالعه
➖ نجف اشرف
➖ کلیپ، مربوط به حدود ۳۳ سال قبل
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹
🔺 معرفی کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد»
🔸با تلاش محقّقان مرکز فقهی امام محمّد باقر علیهالسلام، کتاب ارزشمند «استناد، در روش شناخت رجال اسناد» آماده رونمایی و انتشار است.
این اثر با تحقیقات متعدد علمی و با بهرهگیری از تحقیقات بدیع آیتالله العظمی شبیری زنجانی و استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّدجواد شبیری و با اشراف استاد، تولید شده است.
مرکز تدوین متون درسی حوزههای علمیه، این کتاب را به عنوان متن درسی حوزه، معرفی کردهاست.
@zanjani_net
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهادت
🏴سلام ای پناه دل شیعه ها
بازم عالمی مبتلای شما
🏴به شوق وصال حریم شما
دل شیعه ها راهی سامرا
شهادت امام حسن عسکری( علیه السلام) را محضر مولا وصاحبمون مهدی زهرا (سلام الله علیه) و شیعیانش تسلیت عرض می نماییم
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 صوت تدریس حلقات از اساتید مختلف
https://mbsadr.ir/halaqat/sout/
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
عمل شیخ صدوق به احادیث منفرد فقهی الزامی سهل بن زیاد و چگونگی تحلیل آن.pdf
428.5K
📕مقاله
〽️ "عمل شیخ صدوق به احادیث منفرد فقهی الزامی سهل بن زیاد و چگونگی تحلیل آن"
👤 سید علیرضا حسینی شیرازی
📝 چکیده:
حضور چشمگیر راویان تضعیفشده در جای جای منابع حدیثی شیعه و از آن میان، احادیث فقهی، چگونگی مواجهه با این احادیث را دستخوش دشواری کردهاست. پیامد این دشواری در دو عرصه خودنمایی میکند؛ یکی، باطلانگاشتن حجم قابل توجهی از احادیث راهیافته بن منابع حدیثی و دیگری سردرگمی در تحلیل رفتار برخی بزرگان در مواجهه عملی با احادیث راویان ضعیف. به هنگام گذر از دادههای به دسترسیده در لابلای منابع حدیثی و اعتبارسنجی پیشینیان، با دو پدیده روبرو میشویم؛ رفتار عملیِ اصحاب با راویان ضعیف در عرصهی نگاشتههای حدیثی و دیگری، نگاه توصیفی به راویان در منابع اعتبارسنجی. جدا دیدن این دو پدیده و توجهنداشتن به ارتباط بنیادینی که میان آنها برقرار است، میتواند به پیمودن بیراهههایی در مطالعات حدیثشناختی بیانجامد. نوشتار حاضر به بررسی رفتار شیخ صدوق در عمل به برخی احادیث منفرد فقهی الزامی که سهل بن زیاد در سند آن واقع شده، پرداخته است. هدف از این نوشتار، کشف منطق علمی حاکم بر عمل به چنین احادیثی است. این پژوهش نشان می دهد که تکیه بر منابع حدیثی-به ویژه کتاب النوادر- از سوی شیخ صدوق یکی از عوامل دستیابی به احادیث صادر از معصومان علیهم السلام است که ضعف راوی را تحت الشعاع قرار داده و باور و عمل به روایات راوی ضعیف را به دنبال داشته است.
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🏳 فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت ختمی مرتبت خاتم النبیین وسیدالمرسلین آقارسول الله صلی الله علیه و آله وفرزند برومند ایشان رئیس مذهب آقا حضرت صادق علیه السلام را به محضر مقدّس حضرت ولیّعصر عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک عرض مینمائیم.
🌷🌷🌷🌷🌷
🌺 آبروی هر دو سرا
🔻 اشعار هلالی جغتایی در مدح پیامبر مکرّم رحمت و مهربانی صلی الله علیه و آله
محمّد عربی آبروی هر دو سرا
کسی که خاک درش نیست خاک بر سر او
شنیدهام که سخن رانده است همچو مسیح
بدین حدیث، لب لعل روحپرور او
که من مدینهٔ علمم، علی در است مرا
عجب خجسته حدیثیست! من سگ در او
#اسعد_الله_یا_صاحب_الزمان
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🎙صوت تدریس اعتبار سنجی احادیث امامت
◽️ مکان تدریس : مرکز علمی تخصصی بنیاد امامت
⏰ زمان تدریس: دوشنبه ها بعد نماز مغرب
🔰 مدرس : شیخ میثم صادقی
📌 صوت ها به صورت هفتگی با هشتک #اعتبار_سنجی در کانال بارگذاری می شود
(هزینه: صلـــواݓــــــ برای سلامتی امام عصر علیه السلام🌹)
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اعتبار_سنجی
🔹 تعریف سنت و حدیث
🔹 تبیین جایگاه حدیث در معارف دینی
🔹 تبیین علوم مرتبط با حدیث
🔹 آراء در نسبت حدیث با قرآن :
۱) نظریه قرآنیون
۲) نظریه اخباریون
۳) نظریه علامه طباطبایی
۴) نظریه مشهور علمای شیعه
🔰 استاد صادقی
🔈جلسه 1 | ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲
⏰ زمان : ۶۱ دقیقه
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫آیا اهلسنت #فلسطین ناصبی هستند؟!
📽پاسخ شیخ جواد ابوالقاسمی
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
مشایخنا المعاصرین
مراد شیخ انصاری از «مشایخنا المعاصرین»(ن.ک: المکاسب، ج۳، ص۱۰۷) چه کسانی است؟
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
مراد ایشان از «مشایخنا» اساتید ایشان نیست، بلکه مقصود ایشان مشایخ امامیه است. اما مراد ایشان از «مشایخنا المعاصرین» معاصرین از مشایخ امامیه است، منتها بعضی از این مشایخ امامیه، استاد خود شیخ هم هستند؛ مثل صاحب مناهل سید مجاهد، یا نراقی. ایشان همچنین در بحث معاطات از صاحب جواهر به «معاصر» تعبیر کرده است.(المکاسب، ج۳، ص۲۵)
منبع: جرعهای از دریا، ج۴، ص۴۱۷
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
#انضباط_حضور_در_کلاس_درس
در۲۰ سال درس رفتن حتی یک غیبت هم نداشت.
✏️ فرازي از تقريظ مرحوم #آية_الله_خوئي رحمة الله عليه بر كتاب "محاظرات في الفقه الجعفري" تاليف شاگرد وفادارشان مرحوم حاج سيد علي هاشمي شاهرودي عليه الرحمة - در تقرير دروس استاد - بعد از فوت مؤلف :
(( ... و مما اختص الله به قدس الله نفسه الزكية شدة مواظبته على أبحاثنا حتي انا سمعنا يشكر الله سبحانه و تعالى على ما منحه إياه من عدم إنقطاعه عن أبحاثنا الفقهية و الأصولية و لا يوما واحدا زِهاءَ ( أيْ مقدارَ ) عشرين عاما، فكان قدوة حسنة لزُملائه في النشاط العلمي ... .))
#نظم
#حضور
#تحصیل
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
توصیه_های_آیت_الله_سیستانیمدّ_ظله_به_مؤمنین_در_عصر_غیبت_امام_زمان.pdf
424.8K
🔖 عنوان :
توصیه های پدرانه
🗣 پرسش :
آیا توصیه هایی از آیت الله سیستانی(مدّ ظله) به مؤمنین در عصر غیبت امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) در دست هست ؟
✍ پاسخ:
بله ، میتوانید این توصیه ها را در pdf فوق مشاهده بفرمایید.
فرمایشات ایشان به زبان عربی است که در این فایل ، اصل بیانات ایشان همراه با ترجمه فارسی آن آورده شده است.
@soalvajavab
@AmirGrali
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💥نگاه تاریخی به روایات
🎤آیت الله #مددی:
نگاه تاریخی به مسأله موجب می شود تا به جای صرف فکر در تجریدیات و انتزاعیات، به واقعیتهای خارجی بپردازیم. یک مرحله از این واقعیات خارجی، نگاه تاریخی است. بحث های تاریخی زاویه ها و ریشه های یک بحث ، نقطه تأثیر آن بحث در کل تفکر دینی، و چگونگی شکل گیری معارف دینی را روشن می کند و بر نتیجه نهایی کاملاً تأثیر می گذارد.
نگرش تاریخی نه تنها در فقه و اصول، در شکل گیری روایات نیز دخالت دارد.
بر این اساس باید محیط صدور روایت را در نظر گرفت.
#علوم_حدیث
📚 نگاهی به دریا، ص615
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔸 آیت الله #سیستانی معتقدند عمل به قولِ رجالی از باب وثوق و اطمینان است، اما آیت الله #شبیری_زنجانی عمل به آن را از باب انسداد میداند.
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 وجوب اجتهاد
❖ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
● در رساله عملیّه مرحوم آسیّد عبدالهادی شیرازی آمده است: بعید نیست در این زمان اجتهاد وجوب عینی داشته باشد.
● این مسأله در آن زمان بود که اعلام نجف بودند، در این زمان که مجتهدین واقعی در حال انقراضاند، به طریق اولی وجوب دارد.
● اگر کسی استعداد اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد، چون «من به الكفاية» نیست.
📚 جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۵۱۲
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
۲۵ ژانویه، ۱۰.۱۱ استاد اشرفی اجتهاد.mp3
10.73M
بیانات حضرت استاد آیت اشرفی شاهرودی، درباره معیار و اهمیت اجتهاد و وجوب عینی آن برای طلاب مستعد
۳/ رجب/ ۱۴۴۴
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
《 قَاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ...》
#فلسطین #نسل_کشی #فاجعه_انسانی #بمباران_بیمارستان_المعمدانی #هزار_کشته
فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِيَّكَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِكَ، حَتَّىٰ لَايَظْفَرَ بِشَيْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُحَقِّقَهُ
وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِكَ، وَناصِراً لِمَنْ لَايَجِدُ لَهُ ناصِراً غَيْرَكَ
خدایا ولیات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن، تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت نماید.
خدایا او را پناهگاهی برای بندگان ستمدیدهات قرار ده، و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمییابد.
#امام_زمان 🤲🏼
اللهم عجل لولیک #الفرج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔷 احتمال فرستادن یهود به فلسطین توسط خلیفه دوم
قصه خیبر خیلی عجیب است اصلا نمی دانیم قصه چیست، متعلق به مسلمان ها بوده است قاعدتاً، خیبر را خودشان نوشتند: خیبر بعضها مفتوح عنونة، بعضها صلحا، بعضی هایشان نوشتند: خیبر کلا صلحا. چیزی که خیلی عجیب است که عمر این ها را بیرون کرد، عمر نصارای نجران را هم بیرون کرد، آن ها به عثمان مراجعه کردند که آقا ما را برگردان، عثمان قبول نکرد. بعد به علی ابن ابی طالب علیه السلام سال 37 مراجعه کردند که ما را برگردان، حضرت هم قبول نفرمودند. عجیب است که عمر که یهود را بیرون می کند نمی گویند: ما را برگردان. انسان شبهه پیدا می کند نکند عمر این ها را اصلا به فلسطین فرستاده! یعنی به بیت المقدس فرستاده است.
در خود صحیح بخاری (در متن کتاب نه در شروحش) حالا می گویم مشکل کار خیلی عجیب است،
چون می دانید یهودی ها یکی قبل از اسلام و قبل از میلاد مسیح در حدود دو هزار و پانصد ششصد سال قبل توسط بخت النصر از بیت المقدس اخراج شدند که به بابل آمدند، بعد هم کوروش این ها را برگرداند، این را اصطلاحا خودشان نَفر اول (فَلَوْلَا نَفَرَ) یا سَبی اول می گویند. بعد در سال هفتاد میلادی هم امپراطور باز این ها را بیرون می کند. یعنی این ها قبل از اسلام به پانصد و خرده ای سال آواره بودند، که به آنها یهودی های سرگردان آواره می گویند، تا سال 1948 میلادی، (69 سال قبل) با توطئه ای که کردند، انگلیس و آمریکا و دیگران و سازمان ملل این ها برگشتند به فلسطین و بیت المقدس، مثلاً سر و سامان پیدا می کنند. به نظر من هیچ وقت سر و سامان پیدا نمی کنند؛ «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ». علی ای حال 1948 این ها برگشتند (سال آینده 2018 می شود هفتاد سال تمام) عده زیادیشان به اروپا به کشورهای مختلف رفتند، عده ایشان هم در کشور های اسلامی حتی مثل ترکیه و ایران و کشورهای اسلامی قدیم آمدند، عده ایشان هم به طور طبیعی از منطقه بیت المقدس و فلسطین، حاشیه دریای سرخ پایین آمدند که به مدینه رسیدند و آخرین جایی که ما از این ها خبر داریم بین مدینه و آن قسمت که بیابان است که آن جا را اصطلاحا «وادی القری» می گفتند، یک وادی است، که روستا روستاست. سه طائفه شان در مدینه آمدند، عده معتنابهشان در خیبر بودند و فدک، ما دیگر بعد از فدک در جزیرة العرب از این ها سراغ نداریم.
یعنی از فلسطین که آمدند به این طرف،طائفه یهود زمان پیغمبر (ص) در مدینه، بعضی هایشان کشته شدند و بعضی هایشان هم بیرون رفتند، هر سه طائفه در زمان خود پیغمبر از مدینه خارج شدند. عده ایشان کشته شدند و عده ایشان هم به خیبر رفتند، عده ایشان هم وادی القری رفتند و در وادی القری متفرق شدند.
خیبر را هم که عمر بنا شد بیرون بکند، این یک شبهه قوی است که این ها را «اجلاهم الی ارض الشام» چون مسلم نقل می کند. عمر قطعاً با یهود ارتباط داشت و قطعا با تفکر آن ها آشنا بود، از آن «نَفر دوم» (بیرون کردن دوم) تا آن زمان حدود پانصد و شصت هفتاد سال گذشته بود. آیا واقعا - طبق این تصوری که این ها داشتند- آنها را باز ارجاع داد به فلسطین و به بیت المقدس؟ مخصوصاً این ها گفتند: اموال داشتیم و...، به اندازه 2500 تن مثلا ارزش گندم، ارزش جو و خرما، وسائل و شتر و... به اینها داد و این ها را فرستاد به فلسطین. این ارض شام، مراد همین بیت المقدس است؟! یعنی همان تفکری که آن ها داشتند که به «ارض موعود» فرستاد؟ می دانید که الان هم می گویند به ارض موعود برگردند. این یک قسمتی است که خیلی ابهام دارد.👇
در متن کتاب صحیح بخاری دارد: «اجلاهم الی تیما»، «تیما» هنوز هم هست. همین جایی که «ابن تیمیه» از آنجاست. من هم خودم رفتم، چون از راه زمینی از مدینه رفتیم تا شام، تیماه آخر حجاز است در عربستان. «تیما» را در کتب جغرافیا جزء بلاد طی که جزء جزیرة العرب است. حالا چرا در بخاری آمده «تیما» نمی فهمم! در شرح صحیح بخاری هم نوشته است که برای کسی که از شام می آید اولین شهری که از جاده شام به طرف مدینه است، «تیما» است ( ( تيماء ) قرية على طريق المدينة إلى الشام بينها وبين المدينة 425 كم تقريبا . ( أريحا ) قرية في بلاد الشام وهي تابعة الآن للأردن ] ). در معج البلدان این را جز وادی القری اصلا گرفته و نوشته که اهل تیما در سال نهم به پیغمبر نامه نوشتند و تسلیم شدند. بنا شد جزیه گرفته بشود یعنی به زمینشان کار نداشته باشند، فقط سرانه بگیرند، آن وقت در کتاب معج بلدان دارد که وقتی که عمر یهود خیبر را تبعید کرد «اجلاهم معهم»، یهود تیما را با این ها به شام فرستاد، به خلاف آنی که در بخاری آمده، واقعا این هم یک چیز غریبی است! از آن طرف گفته که پیغمبر «لا یجتمع فی جزیرة العرب دینان»، خود تیما جز جزیرة العرب است!، این را یا غلط نوشتند یا مبهم نوشتند که عمر این ها را به کجا فرستاد؟! احتمال قوی دارد که یک جایی بوده که دیگر نیامدند به عثمان بگویند: ما را برگردان! به علی ابن ابی طالب علیه السلام بگویند: ما را برگردان! چون نصاری می گفتند: ما را برگردان! اما این ها را ظاهراً ارض موعود فرستادند! یا برنامه ای بوده! از این که چهار نکته برای این «إجلا» ذکر شده و نکات مختلف، معلوم می شود که یک طرحی بوده که این ها برگردند. حالا من واقعاً خیلی سعی می کنم که خیلی تندی هایی که الان متعارف است نقشه های صهیونیسم و... این حرف ها را نزنیم، اما واقعا این قسمت تاریخ کاملا ابهام دارد. تیما اصلا شام نیست که در صحیح بخاری آمده! خود صحیح بخاری دارد: «حَتَّى أَجْلاَهُمْ عُمَرُ إِلَى تَيْمَاءَ وَأَرِيحَاءَ» (الصحيح البخاري، الجزء8، ص420)، این دو تا جا را اسم برده، بعد در شرحش هم می گوید جز منطقه بلاد طی است، خب طی که عرب است، جزیرة العرب است، حاتم طائی معروف است، تیما الان هم جز عربستان است. همین الان از تیما که رد می شویم مسافتی می رویم به مرز می رسیم بعد به اردن می رسیم، بعد از اردن سوریه است، این مرز زمینی که من رفتم از مدینه با ماشین رفتم اینگونه بوده است. در خود نقشه جغرافیای قدیم هم همین طور است: نوشته اول طریق شام به مدینه، شهر تیما در این راه قرار دارد، از طریق شام به مدینه. بعد در معجم البلدان حرف عجیبی دارد: «فاجلاهم معهم و لما اجلی عمر یهود خیبر اجلاهم معهم الی الشام»، علاوه بر این یهود تیما را هم با این ها فرستاد به شام.
#فلسطین
📚درس خارج فقه، چهارشنبه 1396/6/22
http://www.ostadmadadi.ir/persian/lesson/12375/
@ostadmadadi
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye