نظریه حق الطاعه کتاب.pdf
1.63M
📚 #معرفی_کتاب #مقاله
🔹 دفاع از نظریه حق الطاعه
🔸 تالیف: رضا اسلامی
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
💢 مقایسه #مکتب_فقهی قم و نجف
#روش_شناسی_اجتهاد
🔻 حجتالاسلام محمد عشایری، در مدرسه تابستانه منهاج:
♻️برخی از ویژگیهای فقهی و اصولی #مکتب_قم به ویژه مرحوم آیتالله #بروجردی:
1️⃣ اهمیت دادن به بحث اجماع تا جایی که در برخی مواقع روایت را در برابر اجماع کنار میگذارند.
2️⃣ نگاه تاریخی به دانش فقه و مسائل آن.
3️⃣ توجه زیاد به فضا و نحوه صدور روایات.
4️⃣ نسبتشناسی بین روایات ائمه اطهار(ع) و راویان شیعه با راویان و فتاوای اهلسنت.
5️⃣ گسترش منابع رجالی از طریق طبقات در رجال.
6️⃣ توجه گستردهتر به قرآن.
7️⃣ مراجعه اندک به اصول عملیه.
8️⃣ مبنای تراکم ظنون
♻️برخی از ویژگیهای فقهی و اصولی #مکتب_نجف (مرحوم آیتالله #خویی و شاگردانش):
1️⃣ بینیازی به تتبع گسترده.
2️⃣ استفاده از روش الگوریتمی و فرمولی.
3️⃣ بیتوجهی به فتاوای قدما.
4️⃣ تعبد به ادله موجود.
5️⃣ اهمیت دادن فراوان به اصول عملیه.
6️⃣ سادگی و قابل آموزش بودن.
📝 مهمترین پرسش کلیدی این است؛ در روششناسی امروزی کدام مکتب(نجف یا قم) در ساختن #نظامات_فقهی و #تمدنسازی اسلامی کارآمدتر است؟
📖متن کامل بزودی....
منبع : @meftaah_com
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
4_5814478316748408505.pdf
362K
✅ #نکات_اصولی
🔹 سال شمار تاثیرات و تحولات مسیر اصولی مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه)
🔸 مکتب اصولی آیت الله خویی
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
ایام ولادت بضعة الرسول، ثامن الائمه، ابوالحسن امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام )را به محضر حضرت صاحب الامر بقیه الله الاعظم( عجل الله فرجه) و شیعیان و محبین ایشان تبریک می گوییم.
#امام_رضا
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
🌹برخی از ویژگی های امام رئوف حضرت رضا علیه السلام🌹
🔹عيون أخبار الرِّضا عن إبراهيمَ بنِ العبّاسِ : ما رَأيتُ أبا الحَسَنِ الرّضا عليه السلام جَفا أحَدا بِكَلِمَةٍ قَطُّ وَ لا رَأيتُهُ قَطَعَ عَلى أحَدٍ كَلامَهُ حَتَّى يَفرُغَ مِنهُ ، وَ ما رَدَّ أحَدا عَن حاجَةٍ يَقدِرُ عَلَيها وَ لا حَدَّ رِجلَهُ بَينَ يَدَي جَليسٍ لَهُ قَطُّ وَ لا اتَّكى بَينَ يَدَي جَليسٍ لَهُ قَطُّ ، وَ لا رَأيتُهُ شَتَمَ أحَدا مِن مَواليهِ وَ مَماليكِهِ قَطُّ ، وَ لا رَأيتُهُ تَفَلَ وَ لا رَأيتُهُ يُقَهقِهُ في ضِحكِهِ قَطُّ ، بَل كانَ ضِحكُهُ التَّبَسُّمُ ، وَ كانَ إذا خَلا وَ نَصَبَ مائِدَتَهُ أجلَسَ مَعَهُ عَلى مائِدَتِهِ مَماليكَهُ وَ مَواليهِ حَتَّى البَوّابَ السّائِسَ .
🔹عيون أخبار الرضا ـ به نقل از ابراهيم بن العباس ـ :
🌹هرگز نديدم كه امام رضا عليه السلام به كسى سخن تندى بگويد ،
🌹و يا پيش از آن كه كسى سخنش تمام شود سخن او را قطع كند .
🌹 اگر مى توانست حاجت كسى را برآورد ، هرگز او را دست خالى برنمى گرداند ؛
🌹هيچ گاه در برابر كسى پاى خود را دراز نمى كرد ،
🌹و چنانچه كسى در حضور او نشسته بود ، تكيه نمى كرد .
🌹هرگز نديدم كه به يكى از غلامان و خدمتكارانش ناسزا بگويد ؛
🌹 هرگز نديدم كه آب دهان بيندازد ،
🌹و يا هنگام خنديدن قهقهه سر دهد ، بلكه خنده اش تبسّم بود .
🌹 هرگاه سفره اش را پهن مى كرد غلامان و خدمتكاران خود و حتى دربان [و] مِهتر اسبان را با خود سر سفره مى نشاند .
===========
📒📕عيون أخبار الرضا : 2 / 184 / 7 .
#امام_رضا
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
✅ #نکات_اصولی
#استاد_شوپایی
📚 ارتکاز عقلائی و معذریت شخص معذور؟!
اگر مبنای ما این باشد که با دخول شهر رمضان، روزه ی کل ماه واجب میشود، در مورد مکلفی که تنها قادر بر روزه ی نیمی از ماه است، بین وجوب روزه ی نیمه اول با وجوب روزه ی نیمه دوم تزاحم میشود..... آیا میتواند روزه ی نیمه ی اول را ترک کند وقدرتش را صرف روزه ی نیمه ی دوم کند؟
برخی اسبقیت روزه ی نیمه اول را مرجح دانسته اند (مانند مرحوم نائینی در فوائد الاصول) البته با قطع نظر از وجود مرجح دیگر.
استاد در توجیه این نظر بیان کردند که ولو شخص، قاطع است که با ترک نیمه اول، میتواند نیمه ی دوم را امتثال کند، اما همین که امور آینده، در معرض تزلزل است، باعث میشود که از نظر عقلائی، شخص، معذور در ترک واجب فعلی شمرده نشود.
آیا وجهی که استاد بیان کردند، مبتنی بر عدم حجیت قطع است؟ به این بیان که عقلاء، قطع شخص نسبت به امر استقبالی را حجت نمی دانند....
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1481&pid=6337#pid6337
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
⚠️صوت تدریس #رسائل #استاد_حسینی_نسب
1⃣ قطع و ظن
🔹تعداد کل جلسات: ۱۶۶
🔹به همراه ۲۴ جلسه تدریس حاشیه قطع و ظن
🔴 لینک دانلود
2⃣ برائت و احتیاط
🔹 تعداد کل جلسات : ۲۲۶
🔹 به همراه ۹ جلسه تدریس حاشیه برائت و احتیاط
🔴 لینک دانلود
3⃣ استصحاب
🔹تعداد کل جلسات : ۱۳۵
🔴 لینک دانلود
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
✅ #نکات_اصولی
#استاد_گنجی
📚 اشکال دور در مبحث تبادر ⁉️
استاد گنجی در مبحث تبادر اشکال معروفی را نقل فرمودند که اثبات وضع به وسیله تبادر مستلزم دور است
ایشان در جواب فرمودند: که در ارتکاز هر فردی معنای اجمالی وجود دارد که مانع از دوری بودن این طریق می شود.
این مطلب توسط یکی از شاگردان ایشان در تالار علمی بیان شده و سوالاتی نیز در ضمن آن مطرح گردیده است
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1118
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
🔸#روش_شناسی_فقاهت
✍استاد #رفیع_پور تهرانی
✔️اجتهاد #صناعت_محور و
اجتهاد #عرف_محور
🔆متد و روش اجتهاد فقها را به ملاکهای گوناگونی می توان تقسیم کرده و درباره آنها بحث کرد.. یکی از تقسیمات، تقسیم اجتهاد به صناعت محور و عرف محور است.
ملامحمد کاظم #خراسانی را رهبر شیوه اول و آقا سید محمد کاظم #طباطبائی (صاحب کتاب عروة الوثقی) را رهبر شیوه دوم دانستهاند. ( آیت الله دکترمحقق داماد، مکتب اجتهادی آخوند خراسانی ص108)
🔆مهمترین ویژگیهای هر یک از این دو مکتب/متد را به شرح ذیل بیان کرده اند:(همان منبع)
♻️ویژگی های اجتهاد #صناعت_محور:
1⃣تاسیس اصل و یا قاعده پیش از بررسی منابع اولیه.
2⃣سعی در انطباق مفاد ادله و مدارک اولیه با اصل و قاعده تأسیس شده.
3⃣اعمال قواعد اصول فقه و محور قرار دادن قواعد مزبور در استنباط احکام شرعیه.
4⃣به کارگیری قواعد فلسفی در تنقیح محل نزاع و دستیابی به نتیجه مطلوب با اتکا به آن قواعد.
5⃣نگارش فنی موجز و مختصر به گونه ای که برای فهم متون تهیه شده محتاج به شرح نگاری و بسط مطالب باشد.
6⃣توسعه قلمرو شریعت (دین حداکثری) و فراگیر نمودن آن در تمام جنبه های زندگی بشری اعم از فردی و اجتماعی از رهگذر "اجتهاد"
*
♻️ویژگی های اجتهاد #عرف_محور:
1⃣در بخش عبادات توجه به روایات و تعادل در اعمال قواعد اصولی و در بخش معاملات توجه به سیره عقلا و خرد جمعی و عرفی جامعه.
2⃣اعتقاد به اینکه اصل در موضع شارع در امور معاملات امضایی است نه تاسیسی.
3⃣توجه به قضایای واقعه و مستحدثه و مطالعه موردی و پاسخ به رخدادها بر اساس مقتضیات زمان.
4⃣عدم هراس از مخالفت مشهور در صدور فتوا.
5⃣صدور فتوای قاطعانه و کمتر ارجاع دادن به احتیاط.[همان منبع]
💢ملاحظات[استاد #رفیع_پور]:
❌درباره اجتهاد #صناعت_محور:
👈بند4، از مقومات این مکتب نیست و بزرگان آن نسبت به آن دو دیدگاه دارند.
👈بند5 از مقومات فکری مکتب صناعت محور نیست. بیشتر مربوط به شیوه نگارش است. گرچه مکتب فوق به دلیل استفاده از اصطلاحات و اصول نسبت به اجتهاد عرف محور، متون سخن فهم تری دارند.
👈درباره بند6، مگر قلمرو شریعت از منظر مکتب اجتهاد عرف محور، حداقلی است؟ حداکثری بودن منافاتی با عرفی بودن که ویژگی بارز مکتب دوم است، ندارد. ما میتوانیم عرف محور باشیم و حداقلی و عرف محور و حداکثری. برای مثال امام کاشف الغطاء با اینکه حتما از اتباع صاحب عروه و بزرگان مکتب اجتهاد عرف محور است، لکن قلمرو شریعت را هم حداقلی نمی داند.
❌درباره اجتهاد #عرف_محور:
👈بند اول، مگر مکتب اجتهاد صناعت محور در بخش عبادات چنین نیست؟ به نظر می رسد محل نزاع دقیق تبیین نشده است.
👈درباره بند2 مگر مکتب صناعت محور معاملات را تاسیسی می داند؟ اگر اینطور است باید این مساله را به عنوان یکی از ویژگیهای آن مکتب بر می شمردید چرا که بسیار مهم است. حق این است که نوع مواجهه اجتهاد صناعت محور با ادله معاملات اینطور تداعی می کند که گویا چنین دیدگاهی دارند هرچند تصریحی هم دراین باره به یاد ندارم. شاید آقای دکتر در جایی دیده باشند..
👈درباره بند3 مگر فقهای مکتب صناعت محور نمی توانند چنین باشند؟ بله به لحاظ تاریخی از غالب فقهای صناعت محور، آثار اصولی بیشتر باقي مانده تا فتوایی و از فقهای عرف محور آثار فتوایی بیشتر داریم تا اصولی. لکن این مساله از مقومات این دو دستگاه فکری نیست.
👈بند4 و 5 اولا به همدیگر باز میگردد و ثانیا اینهمه موارد احتیاطی که در خود عروة الوثقی_مهمترین متن مکتب دوم_ موجود است نقض ادعای فوق است گرچه مرحوم آیت الله سید محمد کاظم یزدی گاهی هم در مخالفت با مشهور فتوا صادر کرده است لکن ویژگی بارزشان نیست...
می ماند این سوال که ما در کجای این نزاع و اختلاف سبک ایستاده ایم؟ که برای جوابش باید در وقت مبسوط تري سخن گفت.(98/4/20_قم )
#روش_شناسی_اجتهاد
#مکتب_فقهی
منبع : @muslims_1
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
✅ #نکات_اصولی
#استاد_شب_زنده_دار
📚قرینیت وحدت سیاق⁉️
استاد شب زنده دار در درس خارج فقه مطرح نمودند:
وحدت سیاق در جمله، قرینه تعیین مراد نمی باشد ولی حتی اگر آنرا نیز بپذیریم قرینیت آن تنها در تعیین مراد استعمالی است ولی قرینه بر وحدت مراد جدی نمی باشد.
این مطلب استاد، در تالار علمی مطرح شد و مباحثی در تایید و نقد آن مطرح گردید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1126
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
📚 #معرفی_کتاب
#روش_شناسی_اجتهاد
💢کتابشناسی #روش_شناسی فقه و اصول
🔹معرفی ۲۵ کتاب و مقاله در حوزۀ #روش_شناسی فقهی و اصولی
👇👇👇👇
http://yon.ir/hRIhL
منبع @ijtihad
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
📚 #معرفی_کتاب
✅ کتاب هایی پیرامون #مکاتب_فقهی
🔸مکاتب فقهی-محمدحسن ربانی (دانشگاه علوم اسلامی رضوی95)
🔹پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر
🔸مکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فر
🔹مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صراف
🔸مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد
🔹مکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد
🔸درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی (نشر: تیر 1398)
🔹درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی (نشر: تیر 1398)
#روش_شناسی_اجتهاد
منبع : @ravesh_ejtehad
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
🔸ابتکار استفاده از حساب احتمالات در حجیت مراسیل ابن ابیعمیر توسط شهید صدر و آیتالله سیستانی
✔️تحقیق: دکتر علی الهی خراسانی
سخن از مراسیل ابن ابی عمیر به بخش «توثیقات عامه» و قاعده مشایخ ثقات در اصول علم رجال بر میگردد. عمل به مرسلات مشایخ ثلاثه یعنی محمد ابن ابی عمیر، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و صفوان بن یحیی همواره در طول تاریخ فقه و رجال الحدیث مورد قبول و رد بوده است.
سیر تطور دیدگاههای فقیهان شیعه در بهرهگیری از مراسیل ابن ابی عمیر و حجیت آن نیز گواه این مطلب است.
اما نسبت به تطبیق «حساب احتمالات» بر حجیت مراسیل ابن ابی عمیر پیش از تلاش شهید صدر در دروس خود، اثری از دیگران دیده نمیشود.
البته صادقانه و برای اولین بار باید گفت تنها آیتالله سیستانی دقیقاً همین مبنا را بیان و در رسالهای غیر منتشره نگاشته است.
زمان نگارش رساله آیتالله سیستانی -بنابر نسخهبرداری شاگرد ایشان آیتالله شیخ مهدی مروارید- سال 1382ق ذکر شده است و شهید صدر تقریبا در این ایام درس خارج فقه خود را شروع کرده بود.
بنابراین سخت مینماید که استفاده از حساب احتمالات برای حجیت مراسیل مشایخ ثقات بهویژه ابن ابی عمیر ابتدا از شهید صدر مطرح شده است یا قاطعانه گفت توسط آیتالله سیستانی برای اولین بار نگاشته شده است.
اما سه نکته شایان ذکر است: اول آنکه شهید صدر با تفصیل بیشتری این مبنا را بیان کرده است و دوم آنکه توجه ویژه و تام شهید صدر به حساب احتمالات در کتاب «الأسس المنطقیة للاستقراء» و دیگر آثار مکتوب ایشان بر کسی پوشیده نیست.
سوم آنکه باید گفت آیتالله سیستانی نیز از حساب احتمالات بطور گستردهای در علم اصول بهره گرفتند مانند حجیت اطمینان، علم اجمالی، حجیت احتمال تکلیف و ... .
در مقالهای به تفصیل کاربرد حساب احتمالات در حجیت مراسیل ابن ابیعمیر و چالشهای آن بهویژه نقدهای آیتالله شبیری زنجانی را نگاشتهام.
#حساب_احتمالات
#اصول_فقه_نوین
#نکات_اصولی
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
مهندسی استنباط.pdf
762.2K
📚 #معرفی_کتاب
🔹جزوه مهندسی استنباط
🔸 استاد حیدری فسایی
#الگوریتم
#روش_شناسی_اجتهاد
👈پیشنهاد دانلود و مطالعه🌹
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
4_5868371420349728679.mp3
1.08M
🎙بیانات مهم مرحوم آیت الله العظمی خویی: توصیه به طلاب و اهل علم
🔹 به زبان فارسی
#تذکر
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
✅ #نکات_اصولی
#استاد_قائینی
📚 عدم مرجحیت مخالفت با عامه ؟؟!!!
استاد قائینی می فرماید از روایت مقبوله عمربن حنظله مرجح بودن مخالفت عامه به تنهایی فهمیده نمی شود بلکه مخالف با عامهای که موافق با کتاب هم هست مرجح است.
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1498
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
1_35464004.pdf.pdf
820.7K
📚 #معرفی_کتاب
🔹 روش حل مسئله فقهی
🔸 استاد حمید #درایتی
#روش_شناسی_اجتهاد
#الگوریتم_اجتهاد
منبع : eitaa.ir/osolion
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
4_5895591617401717451.mp3
1.28M
✅ #نکات_اصولی
🔶 پاسخ به اشکالی مشهور و بی مبنا به نظریه #منطقه_الفراغ
🔶 نفی #سکولاریسم در #حلقات
استاد ملک زاده
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye