👈 قبل از اینکه ادامهی بازی با موبایل رو بنویسم یه چیزی بگم.
⭕ ویدئوی اسباببازی بالاخره آماده شد. ۱۳۹ دقیقه مفصل در مورد اسباببازی صحبت کردم.
توی اون در مورد انواع اسباببازی، ارزش هر نوع اسباببازی در مورد رشد بچهها، اثرات اسباببازیها، معرفی یک سری بازی و اسباببازی برای بچهها و بازی با موبایل و کلی موارد دیگه صحبت کردم.
میتونید از لینک زیر ویدئوی «صفر تا صدِ اسباببازی» رو تهیه کنید 👇👇
https://zarinp.al/276543
.
خیلیا پیام دادن نگفتی چه جور بازیای با موبایل میشه کرد. متن طولانی بود، یادم رفت!! 😂😂
میخواستم بگم میتونید به عنوان گوشتکوب از #موبایل قدیمیتون استفاده کنید. بدید بچهها پرتاب کنن، بشکونن و کلی کیف کنن 😉
اما بعد؛
الآن سوال اینهاست؛
1️⃣ اگه بچهی ما داره روزی چند ساعت با موبایل بازی میکنه یا چند ساعت #تلویزیون نگاه میکنه، چی کار کنیم؟!
2️⃣ وقتی میریم مهمونی و دست همهی بچهها هست چی کار کنیم؟!
👈 ببینید بارها گفتیم که ما نمیتونیم چیزی رو از بچهها بگیریم بدون اینکه #جایگزین بهشون بدیم. باید برای این موضوع فکر کنیم و برنامه داشته باشیم. جایگزینها چیا هستند؟!
اگه بخوام توی یک جمله بگم #غنی_کردن_محیط زندگی بچهها با بازی و اسباببازیهای مفید بسیار مهمه و بهترین جایگزین هست. (در این مورد توی ویدئوی «صفر تا صدِ اسباببازی» مفصل صحبت کردم)
دیگه چی؟!
👈 خود ما در استفاده از موبایل #مدیریت داشته باشیم. وقتی من همیشه موبایل دستمه یا صبح که از خواب بلند میشم اولین کارم اینه که تلویزیون رو روشن کنم، قطعا نمیتونم از کودکم توقع غیر از این رو داشته باشم. عین یکی از دوستان ما که خیلی ناراحت بود چرا پسر یازده سالهاش تمام شخصیتهای #کلش_آف_کلنز رو با جزئیات میشناسه، در حالی که خود ایشون سه سال #گیمر حرفهایِ این #بازی بود! 😳 یعنی توی مسافرت دیدم تو اوج #خستگی! ساعت دو و نیم شب از خواب بیدار شد چون اَتَک داشت!! 😭
دیگه چی؟!
👈 برای بچهها خصوصا در مهمونیها #برنامه داشته باشیم. بچهها وقتی بیکار باشن، طبیعیه که برن سراغ گوشی و ما هم که از خدامونه، چون گوشی #صدا_خفه_کن خوبیه. 🥺
حداقلش اینه که میتونیم چند تا #اسباب_بازی که میتونه بچهها رو به صورت دستهجمعی با هم مشغول کنه همراهمون داشته باشیم. اگر هیچ کدوم از اینها نشده، رفت و آمدهامون رو باید مدیریت کنیم.
دیگه چی؟!
الباقی رو هم خودتون فکر کنید 😉
#بازی_با_موبایل
#حمید_کثیری 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
محیط غنیِ بازی که میگیم یعنی چی؟!
ببینید ما دو نوع محیط برای #رشد_کودک میتونیم متصور بشیم. محیط یا باید طراحی شده باشه و یا غنی شده 😳 حالا اینا یعنی چی؟!
محیط طراحی شده به محیطی میگن که در اون یک فضایی رو با یک طرح خاص و نقشه خاص ایجاد میکنن و #کودک باید مسیر طراحی شده رو طی کنه و در طی مسیر، محرکهای رشدی که اکثراً محرکهای حرکتی هستند، برای کودک گذاشته شده 🤔🤔 به زبون خودمونی بخوام بگم، نمیدونم بعضی از خانههای بازی رو دیدید یا نه که زمین بازیای برای بچهها درست کردن که هم محصوره و هم کاملاً ایمن. این زمین اسکلتبندی فلزی داره و یک نقشه مشخص که کودک از یک جا وارد میشه و مسیری رو طی میکنه و از جای دیگه یا همون نقطه خارج میشه. در طول مسیر هم وسایلی برای بِپَر بِپَر، پرتاب کردن، خزیدن، لمس کردن و چیزای دیگه پیشبینی کردن. وسایل بازی هم همگی در طول این مسیر و مطابق با ذهن طراح - که لزوماً هم علمی و درست نیست 🥺 - چیده شدند.
اما یه جور محیط دیگه داریم که مسیر خاصی در اون وجود نداره اما کاملاً فضا برای رشد کودک مهیا هست. انواع و اقسام محرکها توی محیط وجود داره و کودک رو کمک میکنه که در مسیر #رشد قرار بگیره. #طبیعت بهترین منبع اسباببازی و بهترین #محیط_غنی_شده برای بازی هست. برخی از انواع خانههای بازی و برخی از خونهها هم میتونن محیطی غنی شده به حساب بیان. 🤔
بله، خونهی ما هم میتونه تا حد زیادی برای بازی غنی بشه، اما آیا معنیش اینه که ما محیط طراحی شده برای بازی داریم یا مثلاً کلی اسباببازی خریدیم و آوردیم توی خونه؟! طبیعتاً معنیش اینها نیست چون اگر اینها شدنی هم باشن، به نفع کودک نیست که خونه این شکلی باشه!
هر کدوم از محیطهای غنی شده و طراحی شده کارکردهای خودشون رو دارن اما در حالت استاندارد و نرمال محیطهای غنی شده، رشد بیشتری رو در بچهها ایجاد میکنن.
ما هم میتونیم بدون اینکه هزینه خاصی بکنیم، فضای خونه رو برای بازی بچهها غنیتر بکنیم و البته هر سنی ابزارها و اسباببازیهای متناسب با خودش رو داره.
👈 من توی ویدئوی «صفر تا صدِ اسباببازی» که ۱۳۹ دقیقه است به صورت مفصل در این مورد صحبت کردم که بدون هزینه یا با کمترین هزینه فضای خونههامون رو غنیتر کنیم تا بچهها رشد بیشتری داشته باشن.
ضمن اینکه در مورد شاخصهای خرید اسباببازیِ خوب و کمککننده به رشد بچهها هم مفصل صحبت شده.
#اسباب_بازی
#حمید_کثیری 👇👇
@hamidkasiri_ir
⭕ آیا بچهها باید کار کنن؟!
میخوام یه فلاشبک بزنم به دوران خودمون 🤔
با هم بریم عقب؛
قدیمترها - یعنی حداقل دو دهه قبل - خیلی مرسوم بود که پسرها تابستون برن سر کار و دخترها و هم توی #اقتصاد_خانواده مشارکت داشته باشن. بچهها همین که دوره کودکی رو رد میکردن میتونستن به نحوی کار کنن، شاگردی کنن، یه خدمتی عرضه کنن و پول در بیارن. این #پول هم متناسب با سن و فهم #کودک بود، نه خارج از اون.
مادرها توی اقتصاد خانواده با فرش بافتن، قلاببافی، بافتنی بافتن، ترشی درست کردن، خیاطی و خیلی کارهای دیگه مشارکت داشتن و دخترها پابهپاشون کار میکردن. هم در جریان کارها رشد میکردن، هم مهارتهاشون توسعه پیدا میکرد و هم خیلی نرم با مفهوم اقتصاد خانواده آشنا میشدن.
پسرها هم یا با بابا سر کار میرفتن و بسته به باباهاشون یا شاگردی میکردن یا میشدن #پسر_حاجی 😉 که فقط دستور بدن! یا اینکه توی سوپری سر کوچه، مکانیکی یا هر جایی که یه آدم امین و معتمد داشت کار میکردن. هم در جریان کارها رشد میکردن، هم مهارتهاشون توسعه پیدا میکرد، هم جهت پیدا میکردن و هم خیلی نرم با مفهوم اقتصاد آشنا میشدن.
اما اون موقع چند تا مشکل وجود داشت ...
👈 اول اینکه بچهها که سر کار میرفتند و مزه پول میرفت زیر دهنشون معمولاً #درس و مدرسه رو ادامه نمیدادن و این بعد از مدتی برای خانوادهها خوشایند نبود.
👈 دوم اینکه توی خیلی از کارها به دلیل انتخاب نادرست #شغل یا اون اوستاکار، مشکلاتی به وجود میومد که این هم برای خانوادهها خوشایند نبود.
👈 سوم اینکه بچهها به دلیل رشد توی محیط خارج از خونه بعد از مدتی با خانواده به چالش میخوردن و ارزشهای خانوادگی رو زیر پا میگذاشتن و این هم برای خانوادهها خوشایند نبود.
👈 چهارم اینکه ...
همهی این موارد باعث شد تا صورت مسئله پاک بشه!! 🥺 برای خانوادهها اصلِ اینکه بچهشون کار کنه یه #تابو بود و کمکم یه #ارزش به ضد ارزش تبدیل شد! کار کردن بچهها نشوندهنده بیتوجهی، بیفکری و بیکلاسی خانوادهها شد!
حالا به اینها فکر کنید 👇
❗چه تجربهای از دوران کودکی و کار و #کسب_درآمد دارید؟!
❗به نظرتون چه چیزایی باعث میشه بعضی آدما ذاتاً کاسب باشن، بعضیا نه؟!
❗اینکه یه آدمی #کارآفرین میشه اصلاً میتونه ربطی به کودکیش داشته باشه؟!
#تفکر_اقتصادی
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 @hamidkasiri_ir
⭕️ تفکر تولید یا ...
اوایل تابستون بود و یه مادری که خونهشون تو یکی از روستاهای اطراف شهریار بود با من تماس گرفت و با نگرانی تمام در مورد اینکه پسر دوازده سالهاش میخواد کار کنه صحبت میکرد.
یه پسر نه ساله هم داشت که علاقه عجیبی به پرندهها داشت و توی خونه براشون قفس درست کرده بود و جوجهکشی راه انداخته بود 😂
اون #مادر میگفت که پسر بزرگه به مکانیکی خیلی علاقمنده و عاشق اینه که ماشینها رو تعمیر کنه. میگفت باباش هم کارگره و میترسم اگه بره سر کار دیگه درس نخونه ...
اون مادر هر چی جلو میرفت استرسش بیشتر میشد اما من واقعاً داشتم کیف میکردم! 😳 البته نه از استرس مادر، بلکه از اینکه بچهها #تفکر_تولید داشتن و نه #تفکر_مصرف.
قطعاً و قطعاً قرار نیست بچههای ما در دوره کودکیشون کار کنن. یعنی مسئولیت چیزی به عهدهشون باشه و در قبالش هم درآمد داشته باشن اما حتماً مهمه که بچهها با تفکر تولید بزرگ بشن. پایه و بذر تفکر تولید هم در هفت سال اول چیده میشه که در موردش مفصل صحبت میکنیم.
من حدود پنج ساله که #مشاور_اقتصادی خیلی از شرکتها و سازمانها هستم (و البته تا حالا اینجا چیزی در موردش نگفته بودم) و تا حدود دو سال قبل این موضوع رو خیلی جدیتر هم دنبال میکردم.
طبیعتِ این کار هم این بود که افراد زیادی باید من رو میشناختن و روزانه خانوادهها و جوونهای زیادی بهم مراجعه میکردن که یه کار برای بچهی ما پیدا کن 😭 منم در مواجههی با اکثرشون حالم شبیه این استیکره بود! چرا؟! چون همه تفکر مصرف داشتن و خیلی افراد معدودی پیدا میشدن که نگاهشون متفاوت بود.
بحث کودک و #تفکر_اقتصادی یه بحث مفصل هست که در مورد بیشتر مینویسم. بحث رو دنبال کنید ...
#تفکر_اقتصادی
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 @hamidkasiri_ir
🔴🔴 دو خبر برای یک روز 👇👇
👈 هر دو خبر مربوط به روز چهارشنبه یعنی پسفرداست. بنده چهارشنبه قم هستم و دو جا صحبت میکنم.
1️⃣ از ساعت ۱۲.۰۰ الی ۱۵.۰۰ در ادبستان صدرا صحبت میکنم و موضوع جلسه هم «ارتباط موثر با کودک» هست.
این جلسه هزینه داره و میتونید برای سوال، هماهنگی و ثبتنام با آیدی زیر ارتباط بگیرید
@madarane96
2️⃣ از ساعت ۱۵.۰۰ تا حدود ۱۶.۳۰ در موسسه مادر و کودک مشکات هستم. اون روز افتتاحیه موسسه است که مهد و پیشدبستانی هم دارن.
مسئول این موسسه خانم عاشری هستند که سالها توی کرج و تهران کار کردند و کارهای خوب رو از نزدیک دیدند و اجرا کردند. رویکرد موسسهشون هم رویکرد کودک متعادل هست که در موردش همونجا صحبت میکنیم.
این جلسه رایگان هست و امیدوارم کسانی که تشریف میارن، چیزای خوبی گیرشون بیاد. برای هماهنگی و ثبتنام هم با آیدی زیر ارتباط بگیرید
@zasheri110
⭕️ ایران یه کشور فقیر ولی خیلی پولداره!! بچههامون هم همین شکلیاند ...
(این نوشته به هیچ وجه سیاسی نیست، قدری تأمل کنید و با دقت بخونید تا همکلام بشیم)
نمیدونم چند نفر اینجا اهل مطالعهی تاریخ هستند ...
یه بررسی ساده در #تاریخ_ایران نشون میده که از زمانهای بسیار دور، مردم مملکت ما همیشه در تنگنای اقتصادی بودند و خلاف تصور خیلیها کشور ما یک کشور فقیر و ملت ما در طول این تاریخ همیشه گرسنه بوده! تنها حدود پنجاه ساله که تبدیل به ملتی سیر شدیم و قبل از این تاریخ هیچ وقت مردم ما سیر نبودند.
نکته دیگه اینه که ما هیچ وقت ملت ثروتمندی نبودیم الآن هم نیستیم! امروزه ما ملتی بسیار فقیر ولی پولدار هستیم! 😳 اصلاً ثروتمند نیستیم چون فقط پول داریم و چیز دیگری نداریم. #ثروتمند بودن غیر از #پولدار بودنه و دقیقاً این همون نکتهای هست که اکثر خانوادهها درست نفهمیدنش!
علاوه بر این ما در دوران قدیم ملتی بودیم که به خاطر شرایط اقلیمی کشورمون و خشکسالیهای پیدرپی در تنگدستی و قحطی و گرسنگی زندگی میکردیم، به همین دلیل مردمی هستیم که با حسرت بزرگ شدیم. (نمیدونم از قحطیِ اواخر قرن قبل توی ایران خبر دارید یا نه؟! بخشی از وقایع اون زمان در فیلم یتیمخانه ایران و کتاب #لالایی_برای_دختر_مرده اومده که حیرتآوره)
وقتی وارد دوران مدرن شدیم یعنی دوران پیشرفت و تکنولوژی و تولید انبوه، این #تولید_انبوه به دنبال خودش یک #مصرف_انبوه میخواست و چه کشورهایی برای طعمه شدن بهتر از امثال #ایران بودند که از یک نداریِ تاریخی هم رنج میبردند؟!
در کشور ما امروز #احساس_فقر شدیدی وجود داره و این غیر از خودِ فقر هست، چون در واقعیت فقر نداریم بلکه ذهنیت و احساس فقر داریم و این به بچههامون هم منتقل شده. در واقع بچهها دارن با احساس ناداری بزرگ میشن! (میدونم الآن کلی میان و مخالفت میکنن، اما صبر کنید تا بحث تو چند تا نوشته به یه جایی برسه)
حالا #درآمد باید از کجا بیاد؟! 🤔
ما از طریق #خلاقیت باید به درآمد برسیم، #تولید و ابداع چه مادی و چه معنوی با خلاقیته و خرج کردن با تفکر و #هوش_اقتصادی! ما با خلاقیت میتونیم هر چقدر که توان داریم رزق حلال و پاک به دست بیاریم اما با #تفکر_اقتصادی اجازه نداریم هر جور که دلمون میخواد خرجش کنیم!
الآن از اکثر جوونها میپرسیم برنامهات برای آینده چیه؟! میگن درس بخونیم که یه جای خوب #استخدام بشیم یا بتونیم #مهاجرت کنیم یا خوشبینانهاش میخوان یه #مغازه باز کنن و خرید و فروش کنن! کمتر دیدم کسی بگه میخوام یه کالایی رو تولید کنم، چه کالای مادی باشه و چه کالای معنوی.
👈 گیر کجاست؟! (فکر کنیم)
#تفکر_اقتصادی
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 hamidkasiri_ir
سلام
🔴 ثبتنام کلاس کودک و تفکر اقتصادی شروع شده و ظرفیت کلاس محدوده
مدرس: حمید کثیری
🕗 زمان: یکشنبه ۱۷ آذر، از ساعت ۱۶.۰۰ تا ۱۹.۳۰
📍مکان: تهران، تقاطع خ انقلاب و فلسطین
اطلاعات اضافه رو در صفحه ثبتنام ببینید.
(فیلم، صوت و محتوای جلسه در اختیار همه کسانی که ثبتنام کردند قرار میگیره)
⭕️ هزینه کلاس:
ثبتنام تا ساعت ۲۴ روز جمعه
۴۸ هزار تومان
ثبتنام دقیقه نودی (شنبه و یکشنبه)
۶۸ هزار تومان
برای ثبتنام روی لینک زیر کلیک کنید 👇👇
http://www.hamidkasiri.ir/product/kids-economic-thinking/
Join 👉 @hamidkasiri_ir
🔴 تربیت لاتاریوار (۱)
وقتی یه جوون میخواد #ازدواج کنه، والدین نگران هستن که الان باید دویست میلیون برای رهن خونه یا اگه دختر باشه برای جهیزیه، صد میلیون برای ماشین، صد میلیون برای عروسی و مخارجش و ... بگذاریم کنار!! تازه باید براش دنبال #شغل هم بگردیم و به هر کسی که فکر میکنیم رو بندازیم. همین باعث میشه ما سالها پول جمع کنیم تا به وقتش بتونیم براش هزینه کنیم!
همهمون آدمهایی رو دیدیم که سالها #پول جمع میکنن، به خودشون و خانوادهشون کلی سختی میدن تا در آینده، بچههاشون زندگی راحتی داشته باشن. در حالی که همون بچهها وقتی بزرگ شدن با چالش فراوون اون پولها رو از والدینشون میگیرن و در مسیری غیر از ارزشهای اونها خرج میکنن! 🥺 شمام هر وقت اون والدین رو میبینی در حال گلایه از بچههاشون هستن. از بیست سال پیش تا همین امروز ...
واقعاً اگر اونها بیست درصد اون مبلغی رو که جمع کردن برای آیندهی بچههاشون، برای رشد خودشون و بچهها در #کودکی و خصوصاً #نوجوانی سرمایهگذاری میکردن، به احتمال خیلی زیاد الآن شرایط خیلی بهتر بود!
اینم میدونم که امروزه پسانداز تقریباً داره برچیده میشه!! و الآن میگید که پول کجا بود که سرمایهگذاری کنیم و این حرفا!! 😬 بله، پول لازمه برای خیلی از کارها اما کلی کارهای دیگه میشه کرد که به پول نیازی نداره یا برعکس کلی کارهای اضافی رو میشه نکرد و از کنار اونها پول سِیو کرد. (در مورد چهار نوع درآمد و هزینه خانواده صحبت میکنم)
بحث #ثروت و پول هم دقیقاً هیمنجاست. ثروت به هیچ عنوان منحصر در مسائل مادی نیست. خیلی از امور معنوی هستند که ثروت محسوب میشن و اینها دقیقاً از طریق رفتار و #سبک_زندگی خانواده و جامعه به بچههامون منتقل میشن. تمام اینهایی که میگم میتونن ثروتهای یک انسان باشند؛
احساس رضایت و خشنودی از زندگی – که ربطی به پولدار بودن نداره –، امنیت خاطر، اعتماد به نفس، #عزت_نفس، اعتبار و آبرو و ...
کدومشون لزوماً پول میخواست؟! 🤔 برنامهمون برای انتقال این ثروتها به بچهها چیه؟!
ما بچهها رو راحتطلب، منتظر شانس و پرشهای اقتصادی و اصطلاحاً لاتاریوار تربیت میکنیم و اصلاً توجهی به ابعاد دیگه تربیت نداریم. خانوادهی در مسیر درست، بچههای قوی و ثروتمندی رو تربیت میکنه که قدرت اقتصادی هم دارن، تلاشگرند و این اصلاً ارتباطی با این نداره که امروز چقدر #پولدار هستیم، نداره. حداقل زندگی افراد اثرگذار رو وقتی مطالعه میکنیم به ندرت افرادی رو پیدا میکنیم که خانواده پولداری داشتن و ...
#تفکر_اقتصادی
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 @hamidkasiri_ir
🔴 تربیت لاتاریوار (۲)
چند بار شده بود که برای برنده شدن توی #جایزه سیصد هزار تومنی برنامه #عادل_فردوسی_پور براش پیامک فرستاده باشید؟! نه فقط #نود بلکه برای باقی چیزا چند بار شده با امید تمام #پیامک فرستاده باشید؟! (ما تو رفقامون مورد داشتیم هر هفته تمام گوشیهای خانواده رو به خط میکرد و با هفت، هشت تا موبایل، چهارصد هفته مداوم پیامک داده بود 😳)
قدیما مردم پول توی حسابهای قرضالحسنه #بانک میگذاشتن و تلویزیون هم مدام تبلیغ میکرد که مثلا هر ده هزار تومن در هر روز یک امتیاز و خدایی چقدر پول از تو دست مردم جمع میکردن! شما چقدر شده بود که خانوادهتون برای برنده شدن پولهاشون رو میگذاشتن توی بانکها؟! (بماند که بانکها با اون پولها بنگاهداری میکردن یا زمین میخریدن یا ... و چند درصد ناقابل از سود اون پولها رو به مردم جایزه میدادن! و جالبه که الآن هم همینجوری هستن 😭)
یا این اواخر مد شده بود توی #روبیکا یه شخص معروف یا همون #سلبریتی میومد چند تا سوال طرح میکرد و شما میتونستی با یه مبلغی توی مسابقهاش شرکت کنی. چند صد هزار نفر رقابت میکردن و حداقل نفری ده هزار تومن میدادن که بعد از یه رالی سخت! پنجاه هزار تومن برنده بشن 🥺) بماند که هر شب چند میلیارد از این طریق نصیب سازنده اپلیکیشن و اون طرفِ مثلاً سلبریتی میشد!
چی میخوام بگم؟!
به نظرتون اینها طبیعیه؟! این میلِ به یک شبه پولدار شدن، بدون زحمت، از طریق شانس و اصطلاحاً لاتاریوار برای چیه؟! (بماند که اصلاً اینجور قرعهکشی کردن، تبلیغ کردنش و برنده شدن با این نیت؛ شرعی هست یا نه؟!)
خیلیها هستند که به هر دلیلی میخوان خارج از ایران زندگی کنن، میخوان برن سوئد، استرالیا، کانادا یا مثلاً آمریکا! برای همین آمریکا رفتن میشه از دو طریق اقدام کرد، یکی اینکه شما آدم متخصصی بشید و خیلی راحت به واسطهی تخصصتون برید و یکی هم اینکه توی قرعهکشی #لاتاری آمریکا شرکت کنید! حالا فکر میکنید سالانه چند نفر از ایران توی قرعهکشی لاتاری آمریکا شرکت میکنن و چند نفر به واسطه تخصصشون درخواست اقامت میدن؟!! (از هر جهت مایه تأسف هست 😔)
اینکه فکر کنیم بدون کار و تلاش کسی به جایی میرسه تقریباً یه شوخیه! به قول میکلآنژ - هنرمند نابغهی ایتالیایی - اگه مردم میدونستن که من برای هر مجسمه چقدر زحمت کشیدم، هیچ وقت از دیدن اون ها تعجب نمیکردن ...
👈 حالا این حرفا توی زیر هفت سال یعنی چی؟! چی کار کنیم که بچههامون تلاشگر و با همت عالی بزرگ بشن؟!
یه ذرهاش رو مینویسم 😉
#تفکر_اقتصادی
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 @hamidkasiri_ir
⭕️ فرق نیاز و خواسته چیه؟! (قبلا دربارهاش نوشتم، اینجا یه کوچولو میگم)
ببینید ما یک سری #نیاز_اصیل داریم و یک سری نیازهای کاذب یا همون خواستههامون! نیازهای اصیل اون چیزهایی هستن که اگه تأمین نشن #کیفیت_زندگی ما به شدت تحت تأثیر قرار میگیره و حتی ممکنه جونمون رو از دست بدیم، مثل خوراک، نوشاک، پوشاک، سرپناه، اکسیژن و ...! اما نیازهای کاذب اگه تأمین نشن، هیچ مشکلی در زندگی ما ایجاد نمیشه و فقط در مواقع حاد ممکنه فرد دچار آسیب بشه، مثل اینکه من همیشه آرزو داشته باشم موهام رو تا پشت کمرم بلند کنم، اما چون مامانم دوست نداره یا مثلاً توی یه سری جمعها نمیتونم برم این کار رو نکنم. خب طبیعیه که برآورده نکردن این موضوع تأثیر عمیق توی زندگی من نمیگذاره.
حالا چند تا نکته؛
1️⃣ نیازهای اصیل با تعریفی که کردیم تابع هوا و هوس نیستن، چون نبودشون باعث تعطیل شدن زندگی میشه یا دیگه زندگیمون اون کیفیت مطلوب رو نداره.
2️⃣ خواستههای ما باید با نیازهای واقعیمون تطبیق داشته باشه، یعنی در یه زندگی اصیل و آرمانی، نیازها و خواستهها منطبق هستن. یعنی من فقط چیزهایی رو میخوام که دارن یه نیاز اساسی رو از من تأمین میکنن. مثلا من میل به دانستن دارم و کتاب میخوام بخونم و این دقیقا یه نیاز اصیل هست چون همه میل به دانستن دارن.
3️⃣ هر چی به #کودکی نزدیکتر بشیم فاصله نیاز و خواسته از همدیگه بیشتر میشه. در اکثر اوقات نیاز و خواسته در دو سوی متعارض هستن که متأسفانه در اکثر موارد با بالا رفتن سن هم اینها همسو نمیشن! (یعنی مثلاً بچه سه ساله سرماخورده و وضع گلوش داغونه اما میخواد با زور و گریه بستنی بخوره 😭)
4️⃣ نیاز همه آدمها یه چیز نیست. جدا از اینکه هر سنی اقتصائات خودش رو داره، هر کسی هم با شأنیتِ متفاوت اجتماعی، نیازهای متفاوتی داره. اصلا برای همینه توی ازدواج میگن باید زندگیای که درست میکنی متناسب با شأن همسرت باشه. (البته طبیعی هست که در هر حالتی؛ تجمل یک نیاز کاذب هست و حرکت به سمت اون زندگی رو از اصالت میاندازه)
حالا برگردیم به سوال ابتدای بحث؛
ببینید بچهها ذاتاً اینطورین که اگه نیازهای اصلیشون به درستی تأمین بشه، به ندرت به سمت نیازهای کاذب حرکت میکنن. من این مثال رو بارها سر کلاسها زدم؛ بچهای که توی سوپرمارکت میگه اینو میخوام و بهش میگی الآن نه، اونم سوپرمارکتو میزاره رو سرش؛ قطعا نیازهاش به درستی تأمین نشده و به والدینش اعتماد نداره وگرنه بچه خیلی راحت این حرف رو میپذیره. پس نکته اول تأمین نیازهای بچهها از جمله نیازهای فیزیولوژیک، نیاز به محبت، احترام و خصوصا #بازی هست.
#تفکر_اقتصادی
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 @hamidkasiri_ir
🔴 موسسههایِ هوش مالیِ کودک ...
دیروز دورهمی چهاردهم فعالان حوزه کودک بود و حدود صد و پنجاه نفر از فعالیت این حوزه اونجا بودند. اکثر افراد حاضر کسانی بودند که در اکوسیستم اقتصادی و نه فرهنگی حوزه کودک تعریف میشدند و ...
اما بعد؛
نکته جالب توجه این بود که رشد بسیار زیاد موسساتی که داشتن روی سواد مالی، هوش اقتصادی، هوش مالی، تفکر اقتصادی، کارآفرینی کودک و از این دست مباحث کار میکردند. شخصاً هنوز نفهمیدم «کودک كارآفرین» یعنی چی؟!! 🤔 همونقدر که عنوانش جذابه، به همون میزان وصلهی نچسبیه!
پیشفرض همهی این افراد و موسسات یک چیزه؛
کودک یه ظرف خالی هست و باید یک سری چیزها رو از بیرون بهش بدیم، درحالیکه اصلاً اینطور نیست. بچهها همه چیز دارن و نیاز به هیچ آموزشی نیست، فقط باید این دو تا کار رو بکنیم و یه کار رو نکنیم تا کودک رشد کنه!!
👈 چه کارهایی بکنیم؟!
1️⃣ نیازهای کودک رو تأمین کنیم. هر جا که نیاز کودک تأمین نشه، دچار خشونت شده و رشد متوقف میشه. نیازهای زیستی، امنیت، محبت، احترام، سایر نیازهای روحی و نیاز به بازی در رأس نیازهایی هستند که باید تأمین بشن.
2️⃣ محیط رو برای رشد کودک غنی کنیم. غنی کردن محیط هم اصلا کارهای سختی نیست. مثلاً بچهها رو زیاد به طبیعت ببرید تا درک وفور پیدا کنند، تا بتونم زیباییها رو ببینن. فضای خونه رو برای بازی کودک امن و غنی کنید و ... (در ویدئوی «صفر تا صد اسباببازی» و کلاس «کودک و تفکر اقتصادی» مفصل در مورد هر دو صحبت کردم)
👈 چی کار نکنیم؟!
1️⃣ موانع رشد رو اعمال نکنیم (نظم، نظافت، آموزش، تربیت و رفاه که قبلاً مفصل در موردش صحبت کردم) آقااااا خیلی ساده است، از سر راه کودک بریم کنار ...
اگر جسارت نباشه الباقی کاسبیه! ما قرار نیست چیزی به بچهها - حداقل تا شش، هفت سالگی - یاد بدیم. ولو اینکه کودک ما الان این رو یاد بگیره، نفسِ آموزش مانع رشد همهجانبهی ذهن کودک هست و این آسیب خودش رو ده، پانزده سال بعد نشون میده. توی این بازی نیفتیم که بچهی من امروز عقبه، وای اگه این کلاس رو نریم چی میشه، بچه فلانی بلده دو ضربدر چهار رو جواب بده ولی بچهی من نمیتونه و ...
❓سوال؛
دنبال رشد بچهها هستیم یا اینکه از بقیه عقب نیفتیم؟! (اینکه حالا بقیه دارن درست میرن یا نه هم بماند!!)
#تفکر_اقتصادی
#حمید_کثیری 👇👇
@hamidkasiri_ir
⭕️ آموزش، یه مانعِ رشد جدی
یکی از اصلیترین موانع رشد بچهها #آموزش هست. ماها اصرار داریم بچههامون رو بِکِشیم! 🤔 با فشار زیاد میخوایم زودتر بزرگ بشن. زودتر خااانم بشن، آقااا بشن و ...
ما وقتی یه اسباببازی برای بچههامون میخریم سادهترین کارِ ممکنه اینه که به بچه توضیح بدیم که با اون وسیله چی کار باید بکنه. مثلاً برای بچه جِنگا یا همون برج هیجان میخریم و بهش میگیم که اینها رو میتونی اینجوری روی هم بچینی یا کنار هم بگذاری و دیوار درست کنی یا ... طبیعتاً بچهی ما هم تا حدی یاد میگیره و ما خیلی خوشحالیم که سریع یاد گرفته و اصلاً میتونیم باهاش کلی فخر بفروشیم که بچهی دو سالهی ما بلده این اینا رو کنار هم بچینه و بچهی سه سال و شش ماههی خواهر شوهر بلد نیست 😜
خب، ظاهرش خیلی شیکه!! ما توی این رقابت برنده شدیم اما باطنش خیلی درد داره، چون ما واقعا باختیم! 😭 چرا؟!
توی پرانتز و قبل از اینکه چرا رو بگم، بدونیم که هر گونه رقابتی مخرّب هست، خصوصاً که این رقابتها رو تبدیل به ارزش میکنیم و شدیداً برد و باخت برای ما و بچههامون مسئله میشه. برای من اصلاً چیز عجیبی نیست وقتی هر هفته کلی سوال میاد، بچهی من از باخت خیلی بدش میاد یا عصبی میشه یا جیغ و داد میکنه یا ... خب وقتی خود ما برامون مهمه و بچه رو توی این فضا بزرگ کردیم، چه توقعی از اون داریم؟!
اما چرا باختیم؟!! 🤔 اگر برامون مهمه که از هر جهت بچههای رشدیافتهتری داشته باشیم نباید فرصت کشف رو از اونها بگیریم. کشف با حیرت همراهه و خیلی حس لذتبخشی داره. بچهای که بعد از یک سال میفهمه با جِنگاها میشه دیوار هم درست کرد هیچ چیزی از دست نداده در عین حال ممکنه تا اون موقع ده جور بازی دیگه هم با جِنگاها پیدا کرده باشه و همهی اونها به رشدش کمک کرده باشه.
👈 پستهای بعدی رو بخونید، مفصل میخوام در مورد انواع آموزش در هفت سال اول صحبت کنم ...
#موانع_رشد
#آموزش
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 @hamidkasiri_ir
یکی از اساتید تعریف میکردن که یکی از اقوامشون بچه چهار ساله رو گذاشته بود مدتها نقد تئاتر از شبکه چهار دیده بود! و این بچه توی چهار سالگی خیلی فنی؛ نیم ساعت نقد تئاتر میکرد!
خلاصه مادر با کلی افتخار این رو به استاد گفته بود و ایشون هم خیلی صادقانه گفته بودن این برای بچه خوب نیست. طبیعتاً به مادر اون کودک برخورده بود و فکر میکرد احساس حسادت باعث این حرف شده چون بقیه جاها وقتی این بچه رو دیده بودن، کلی کیف کرده بودن!
این مادر رفت و سه سال بعد برگشت. مدرسه بعد از سه ماه گفته بود پسرتون باید بره مدرسه کودکان استثنایی! چون مغز کودک متعادل رشد نکرده بود. اصطلاحاً بخشی از مغز دچار تورم شده بود! و درمان این بچه بیش از یک سال طول کشید تا یه بچه کاملاً عادی و معمولی بشه، نه یک ذره بیشتر!
یه بارم حدود شش ماه پیش مادری بهم مراجعه کرد که کودک سه و نیم سالهاش لکنت گرفته بود! بررسی که کردیم دیدیم با دلسوزی تمام میخواستن کودک رو زود بزرگ کنن! این بچه برای هر چیزی سیدی آموزشی دیده بود. روزی دو ساعت هم سیدی آموزش زبان انگلیسی میدید! حدود سه ماه طول کشید تا بچه طی یک دوره بازیدرمانی به شرایط قبل برگرده.
از این دست مثالها هم برای من زیاد اتفاق افتاده هم کلی از اساتید شنیدم. 😣 خیلی ساده بدونیم که بچههای ما قراره بچگی کنن و هر چیزی رو که باید یاد بگیرن در آینده یاد میگیرن! اصلاً دیر نمیشه ...
باور کنیم اون چیزی که باعث رشد بچهها میشه لزوماً بازی فکری نیست، کار روی نیمکره سمت چپ نیست، #زبان_دوم نیست، #موسیقی نیست، ریاضیات و جدول ضرب نیست، خوندن و نوشتن نیست بلکه #تحرک، #دستورزی، #تجربه توی محیط، #کشف، #بازی و #شاد بودنه.
میدونم خیلی کیف میده بچه چهار ساله در مورد تمام حیوانات کلی اطلاعات داشته باشه که آدم بزرگها هم ندارن، یه چیزایی بگه که بقیه کف کنن 😳 اما این لزوما به #رشد همهجانبه کودک کمک نمیکنه! که در اکثر اوقات آسیب هم میزنه.
اینم بگم و تمام! پارسال یه مادری بهم مراجعه کرد که کودک رو توی یه #مهد_قرآنی وسط شهر نوشته بود. اونجا قرار بود بچه تا پنج سالگی حافظ کل قرآن بشه لذا به مادر گفته بودن روزی یه صفحه عین کپسول به خوردش بده وگرنه حافظ نمیشه! 🥺🥺
من نمیدونم اون بچه اگرم #حافظ_قرآن بشه، خدا و کتاب خدا چه جایگاهی تو زندگیش داره؟!
ما حق نداریم بچهها رو از کودکیشون جدا کنیم. بچهها هر چی کودکتر، بهتر! هر چی تعطیلتر بهتر! دنبال بچههای شسته رُفته و عصا قورت داده نباشیم. هیچ حُسنی نداره که بچه شبیه آدم بزرگها بشه ...
اگرچه خیلیها با این مطلب مخالفن اما توصیه میکنم مطلب بعدی رو هم حتما بخونید 😉
#موانع_رشد
#آموزش
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 @hamidkasiri_ir
📣 همایش «هفت سال اول و شخصیت»
بسیاری از رفتارهای ما بزرگترها ریشه در کودکیمون داره. اونجایی که پایههای #شخصیت ما در حال شکلگیری بود و البته کمتر توجهی بهش موضوع میشد.
همهی تجربیاتی که ما از کودکی خودمون آوردیم در شکلدهی به شخصیت ما موثر هستند. اینکه بعضی از ما از آب بدمون میاد، اینکه از حیوانی میترسیم، اینکه در دوستیابی موفق هستیم یا ناموفق، اینکه خیلی راحت عصبی میشیم یا آدم صبور هستیم، اینکه مثبتنگر هست یا منفیباف و خیلی چیزهای دیگه، بخش بزرگیشون به کودکی ما برمیگرده چون پایههای شخصیت در کودکی شکل میگیره.
حالا اگر ما بخواهیم در هفت سال اول یکسری کارها رو انجام بدیم تا کودک مسیر درستی رو طی کنه، اینها چه چیزهایی هستند؟! اصلا مهمترین مولفههای شخصیت در #هفت_سال_اول چه مواردی هستند؟! و چه چیزهایی کودک رو در مسیر رشد قرار میده؟!
همهی این بحثها در همایش «هفت سال اول و شخصیت» که پنجشنبه همین هفته برگزار طرح میشه.
🕡 زمان: پنجشنبه، ۵ دی، ساعت ۱۰.۰۰ الی ۱۲.۰۰
📍مکان: تهران، فرهنگسرای خاوران، سالن شهید مطهری
🎤 سخنران: حمید کثیری (یعنی بنده 😉)
👈 لینک ثبتنام در همایش سهشنبه صبح باز میشه و از همین طریق اعلام میکنم.
👈 حضور کودکان هم بلامانعه
🔴 راستی یلداتونم مبارک 🌹🌹
Join 👉 @hamidkasiri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ختنهسورون ۲۰ میلیونی ...
من فکر میکنم دو دسته آدم هستن که این کارها رو انجام میدن. یکی اونهایی که دستشون به دهنشون میرسه و نمیدونن پولشون رو چطور خرج کنن. طبیعتاً اونها در اکثر اوقات ابداعکنندهی این رسم و رسومات هستن و موثرترین افراد در به گند کشیدن #فرهنگ_عمومی جامعه! دسته دوم هم افرادی هستن که بدون فکر دنبالهروی دسته اولن. فقط برای اینکه بقیه اون کار رو میکنن، اونها هم میخوان عقب نیفتن و به همون میزان در پسرفت جامعه موثرن. بگذریم که خودشون هم کلی سختی میکشن. عین دختر و پسری که شب #عروسی چنان توی قرض فرو میرن که تا چند سال نمیتونن جاش رو پر کنن! و دقیقا دو روز بعد عروسی پشیمونن که چی جوری شد و ...
پینوشت: بحث انواع #آموزش به کودک رو تو پستهای بعدی ادامه میدم
#حمید_کثیری
Join 👉 @hamidkasiri_ir
🔴 زبان دوم و مهد دو زبانه؛ آری یا خیر؟!
همین اول متن بگم که من هیچ مشکلی با دو یا چند زبانه شدن بچهها ندارم!! 🙄🙄 پس تا حالا چی میگفتم؟!
ببینید نفسِ یادگیری زبان دوم در دوره کودکی هیچ مشکلی نداره که اگه داشت هیچ ترک و لر و کرد و بلوچ و عرب و غیرهای نباید بچههاشون زبان یاد میگرفت اما نکته اینجاست که اون بچهها توی محیطهایی هستند که از دو زبان داره استفاده میشه. یعنی مثلاً کودک توی خونه باهاش یه جور صحبت میشه و توی کوچه و خیابون یه جور دیگه. در تعامل با پدر و مادر و خواهر، برادراش مثلاً عربی صحبت میشه و توی کوچه در حال بازی با بچههای دیگه فارسی.
من وارد ریز ماجرا نمیشم ولی فقط بدونیم که ساختار مغزی کودک دو زبانه با تکزبانه متفاوت هست. در مورد بد و خوبش هم اصلا صحبتی نیست، اما قطعا تفاوت وجود داره ...
حالا ما اگر بخوایم محیطی رو طوری درست کنیم که کودک در اون به صورت غیر مستقیم زبان دوم رو یاد بگیره باید چی کار کنیم؟! (هر چند همین هم توصیه نمیشه چون هیچ عجلهای براش نیست!) باید روشی رو پیدا کنیم که علاوه بر آموزش زبان به کودک، آسیبی هم به اون وارد نکنه. فکر کنم این رو همه قبول داشته باشن. یعنی روشی که همهی ابعاد رو ببینه و فقط هدفش آموزش زبان نباشه.
بسیاری از روشهای فعلی مثل اینه که من کمک کنم قد کودکم بلندتر بشه ولی دستهاش رو از آرنج قطع کنم!! ☹️ اینکه این روش رو دکتر فلانی یا استاد فلانی هم توصیه کرده هیچ کمکی به قطع نشدن دست بچهها نمیکنه!
مثلا چی میگن؟! توصیه میکنن کودک از حدود دو، سه سالگی به مدت سه تا چهار سال، روزانه سه تا چهار ساعت در معرض کارتونهای زبان انگلیسی یا فرانسه یا هر زبان دیگهای باشه. یعنی بدون فشار و آموزش مستقیم کودک داره زبان رو از محیط یاد میگیره. ظاهراً هیچ مشکلی نیست اما سادهترین مشکلش کجاست؟!
مشکلمون احتمالا با سازمان بهداشت جهانی هست که توصیه کرده تا دو سالگی بچهها اصلا تلویزیون نبینن و از دو تا شش سالگی حداکثر روزی یک ساعت. این رو هم فقط برای آسیب به چشم بچه نگفته، بلکه فرآیند رشد جسمی، مغزی، روانی و ... رو هم در نظر گرفته.
یعنی ممکنه کودکی زبان هم با این متد یاد بگیره اما هیچ تضمینی نیست که به سایر ابعاد رشدی اون آسیبی نرسیده باشه!! (اینجا دیگه تصمیم با خانوادههاست که زبان یاد گرفتن توی کودکی براشون مهمتره یا ...)
یک نکته هم اینجا اضافه کنم؛
اگر این کار درسته و خوبه و دوستانی میگن توی کشورهای دیگه داره استفاده میشه، خیلی خیلی ممنون میشم که از کشورهای پیشرفته و صاحب سبک تربیتی یک مورد رو اسم بیارن که به صورت فراگیر در مهدهای کودکشون داره این اتفاق میافته (بگذریم که به صورت غیرفراگیر هم موردی نمیشه پیدا کرد!) و مایه تأسف هست که بگیم پسر مسی داره اینجوری دو زبانه میشه، پس حتما کار درستیه 😣
نکته آخر در دو زبانگی اینکه، حتی اگه از چرایی این کار هم بگذریم و فقط به بررسی روش بپردازیم باید این سوال رو بپرسیم که درصد موفقیت روش شما چقدره؟! اساساً یکی از دلایل اقبال به یک روش درصد موفقیت اون هست، یعنی چند درصد بچههایی که از متد شما استفاده میکنن دارن به این شکل زبان دوم رو یاد میگیرن؟! یعنی اگر من ۱۰۰ تا بسته دارم در این موضوع میفروشم لااقل باید ۴۰، ۵۰ تا از این بچهها موفق به داشتن زبان دوم بشن. آیا در واقعیت اینجوریه؟! (البته توجیه اینه که شما به صورت کامل و درست نتونستید از بسته استفاده کنید 😶)
اما چند کلمه در مورد مهدهای دو زبانه؛
لابد دیدید که به بهانه دو زبانه بودن مهد، لااقل یک سوم به شهریه اضافه میکنن و پولهای بیشتری از خانوادهها میگیرن. من به نظرم مهمترین دلیل وجود یک شیء خودش هست 😳 یعنی چی؟! یعنی اگه یه دونه بچه دو زبانه از توی این مهدها اومد بیرون شما بگید بهتون نشون بدن! اینکه بچه اسم چهار تا رنگ رو یاد بگیره، چهارتا حیوون رو انگلیسشون رو بگه یا مثلاً موقعی که دارن بازی لباس شستن میکنن بگه واش واش واش!! به هیچ عنوان دو زبانه شدن نیست. اگه باشه پس تو ایران همه مردم لااقل چهار زبانه هستن چون حداقل به چهار زبون بلدیم فحش بدیم 😂😂
مهد دو زبانه وجود خارجی نداره که اگر داشته باشه هم لزوماً چیز خوبی نیست! خیلی خیلی جسارته ولی نگذاریم به حماقت ما بخندن ...
پینوشت: در مورد تأثیرات فرهنگی این موضوع هم خیلی میشه صحبت کرد که باشه برای وقت دیگهای 😉
#آموزش
#زبان_دوم
#مهد_دوزبانه
#حمید_کثیری
Join 👉 @hamidkasiri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منهای_کودک
🔴 پاککنندگی خون شهید
ما یک سلسله غدههای بدخیم داریم، این غدههای بدخیم نظیر آلودگی بول، مدفوع، خون و مانند اینها نیست؛ آب، ولو سیل هم باشد آن عُرضه را ندارد غدههای بدخیم #استعمار و #استکبار و #استحمار و #استثمار را پاک کند! آب فقط میتواند خون و بول و اینها را پاک بکند. اما استعمار را، حرف ترامپها را چه کسی باید پاک بکند؟ از آب بر نمیآید، از #خون بر میآید. این #زیارتها را که کردیم، بعد از زیارت چه میگوئیم؟ میگوئیم: (طِبتُم وَ طابَتِ الاَرضُ الَّتی فیها دُفِنتُم). کشوری که خون داد، این میتواند در برابر استکبار بایستد. سیل فقط میتواند بول را پاک کند، ترامپ را پاک نمیکند؛ ترامپ را خون پاک میکند.
🔷️ ر.ک اقبال الاعمال / صفحه ۳۳۵
✅ سخنرانی در دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی _ قم ؛ دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) _ ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#شهید
#منهای_کودک
مردی در قطار گردش به دور شهر مینشیند. در هر ایستگاه سرش را از پنجره بیرون میآورد و اسم ایستگاهها را میخواند و آهِ غمگینی میکشد. بعد از طی چهار یا پنج ایستگاه نفر روبهرویش با ناراحتی میپرسد: «درد و غمی دارید؟»
مرد پاسخ میدهد: «مسیر را اشتباهی سوار شدهام!»
مرد روبهرو میگوید: «خُب چرا پیاده نمیشوید؟»
مرد میگوید: «آخر اینجا حسابی گرم و نرم است.»
(برشی از کتاب جسارتِ من بودن، اثر ماتیاس یونگ)
⭕️ حال این روزهایمان چقدر شبیه به این مرد است. ما فقط نظارهگریم و ظاهراً از ماشین عافیت پیاده شدن بسیار سخت ...
👈 باید فکر کنم و فکر کنیم ...
#شهید
#منهای_کودک
#بحران
ماهایی که درگیر کار زیربنایی هستیم همیشه دنبال فضاهای آروم برای ارتقای فرهنگ عمومی میگردیم. همیشه سعی میکنیم فضا رو آروم کنیم تا بتونیم تغییراتی هر چند اندک در جهت مثبت ایجاد کنیم اما این دو هفته گذشته #سیل_اتفاقات اینقدر زیاد و سنگین بوده که فرصت فکر کردن رو هم از همهمون گرفته. ما به جای فکر کردن در بهبود روابط، بهبود فرآیندها، بهبود ساختارها و ... مجبوریم مدام در لحظه و برای بحرانهای به وجود اومده فکر کنیم و تا میایم عمل کنیم، بحران بعدی از راه میرسه!
در اینجور مواقع هست که افراد تصمیمات بنیادین در زندگیهاشون میگیرن، تصمیماتی که ممکنه جهت زندگی اونها رو به صورت کامل عوض کنه، اهداف و چشماندازهاشون رو تغییر بده و کاملاً آدم دیگهای از اونها درست بکنه. (البته شاید بعضیهام این وسط باشند که زندگیشون هیچ تغییری نسبت به قبل نکنه، فقط وقایع رو از بیرون نگاه کنن اما کوچکترین دلیلی برای تغییر روند در زندگیشون احساس نکنن، نهایتاً لب پایینشون رو یکی دو بار؛ یواش گاز بگیرن!)
برای اینکه به خودمون کمک کنیم تا بتونیم هر تهدیدی رو به فرصت تبدیل کنیم، خیلی خیلی مهمه که سیر جزئیات و وقایع ما رو درگیر نکنه! یعنی در عین حال که ازشون مطلع هستیم، مدام دنبال سناریوسازی نباشیم چون ذهن آدمیزاد جوّال هست و طبیعیش اینه که با کنار هم چیدن یکسری جزئیات میتونه هزار جور خروجی ازش بگیره. میشه سناریوهایی استخراج کرد که صددرصد با هم در تضاد باشند. پس چی کار باید کرد؟!
همیشه باید در عین رصد جزئیات، یک نگاه کلان به مسائل داشته باشیم، همیشه باید جریانی و جبههای فکر کنیم، همیشه باید سعی کنیم وقایع رو در اون پازل کلان هم ببینیم، نباید گذاشت جزئیات باعث بشه جای جبههها با هم عوض بشه. اگه اینجوری بشه به احتمال خیلی بالا تصمیماتی که میگیریم همهجانبه نیست و شاید سالهای بعد پشیمونی به بار بیاره و احتمالا دیگه اون موقع نمیشه کاری کرد ...
ما شاید صفر و صد نداشته باشیم، شاید حق و باطل مطلق نداشته باشیم اما تشخیص مصادیقی که در مرز اونها تعریف میشن یا میخوان به اون سمت حرکت کنن، خیلی سخت نیست. خصوصاً این روزها که بحرانها پیدرپی به وجود میان خیلی خیلی مهمه که خوب فکر کنیم، خوب ...
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 @hamidkasiri_ir
💢 کارگاه تربیت جنسی در شهر قم 💢
سلام
پسفردا، یعنی پنجشنبه از ساعت ۱۵.۰۰ تا ۱۹.۰۰ بنده توی قم کلاس «تربیت جنسی در هفت سال اول» رو دارم.
📍مکان جلسه ادبستان صدرا در خیابان عطاران هست.
👈 مهدکودک هم برای بچههای ۳ تا ۶ ساله برقراره
برای ثبتنام و اطلاعات بیشتر با آیدی زیر ارتباط بگیرید 👇👇
🆔 @madarane96
کانال حمید کثیری
🔴 سیاه یا سفید؟! 👇👇
#منهای_کودک
در کوران جنگ جهانی دوم، جایی که آدمهای زیادی روزانه به دلایل مختلف جان خودشون رو از دست میدادن، افراد خیلی زیادی هم بودند که در حال بروز و به فعلیت رسوندن استعدادهاشون بودند. #ویکتور_فرانکل یکی از اینها بود.
اون در سختترین شرایط انسانی در جنگ جهانی دوم و در اردوگاه نازیها چندین سال زندانی بود. شرایط انسانی بسیار وحشتناکی براش وجود داشت، روزانه افراد زیادی از اردوگاه میرفتند و دیگه برنمیگشتند و خیلی از افراد فقط به همین خاطر و ترس از اینکه دفعه بعد اسم اونها یا اعضای خانوادهشون برای رفتن خونده بشه دِق میکردند! خیلی اتفاق میافتاد که کل آذوقهی یک هفته؛ فقط و فقط صد و بیست تا صد و پنجاه گرم نون باشه! برخورد زندانبانها بسیار بد بود و بدتر اینکه خیلی از اونها از دل خود زندانیها انتخاب میشدند. هر چی پستتر، آدمفروشتر و حیوانتر بودند، درجات بالاتری هم داشتند. کلاً هیچ امیدی به خارج شدن از اردوگاه وجود نداشت، همه چیز سیاهِ سیاهِ سیاه بود ...
درست در همین شرایط؛ ویکتور فرانکل با یه نگاه متفاوت با قضایا روبرو شد. همه چیز برای اون یه جور دیگه معنا میشد و اون به جای ناراحتی از نگهبانی که زنندهترین برخوردها رو با اون و سایر زندانیها میکرد، دلش براش میسوخت و به روند تغییر اون آدم به حیوان فکر میکرد! کتاب «انسان در جستجوی معنا» رو دقیقاً در همون دوران نوشت و یه روز مأمورای نازی اون کتاب رو پیدا کردند و با خودشون بردند! اون کتاب حاصل کل مشاهداتش در اون دوران بود، حاصل پردازش نظریه #معنادرمانی یا #لوگوتراپی روی خودش و دیگران، یه جورایی حاصل عمرش تا اون زمان بود. وقتی کتاب رو از دست داد با خودش فکر کرد تنها دلیلی که باعث میشه امید به زندگی داشته باشه اینه که کتابش رو دوباره بنویسه و البته دوباره نوشت و مکتب معنادرمانی رو پایهریزی کرد. مکتبی که قرار بود کمک بکنه به بهبود زندگی انسانهای خیلی زیادِ دیگهای که توی اردوگاه نبودن ...
پَس، پیش و در دل هر بحرانی نقاط روشن بسیاری وجود داره و دقیقاً اگر بحرانها نباشند زمینه برای رشد انسانها به وجود نمیاد. مهم اینه که در اینجور مواقع نه تنها درک مقصر و مظلوم نداشته باشیم بلکه #درک_مسئول داشته باشیم. یعنی در همه حال مسئولانه فکر کنیم که الآن چه کارهایی رو باید برای مراقبت از خودمون و دیگران و بهبود شرایط انجام بدیم.
این روزها همه ناراحتیم و به خاطر اتفاقات این چند روز داغ سنگینی به دل همه وارد شده. طی کمتر از دو هفته؛ سه اتفاق سخت در کشور ما به وجود اومده و هضمش برای خیلیامون سخت بوده و احتمالاً حالا حالاها هم توی گلوی جامعه گیر کنه اما چیزی که مهمه اینه که یاد بگیریم در اینجور مواقع هم درک مسئول داشته باشیم برای مراقبت از خودمون و اطرافیانمون. در اینجور مواقع هم نقاط سفید و روشن خیلی خیلی زیادی هست که باید اونها رو هم دید. برخی بلدند در اینجور مواقع در کنار نکات منفی، نکات مثبت دیگهای هم که اطرافشون هست رو ببینند اما برخی دیگه بلدند نقاط سیاه رو هم روشن ببینند، یعنی در دل خود سیاهیها، سفیدیها رو ببینند.
یکی از اساتید تعریف میکرد که بعد از #زلزله_بم، یه کلاس با افرادی که زنده مونده بودند گذاشتم. جایی که هر کسی خونه و زندگیش رو از دست داده بود، اعضای خانوادهاش فوت کرده بودند و بعضاً هنوز زیر آوار بودند و خودشون در شرایط بسیار سخت جسمی و روانی بودند. ازشون پرسیدم چه نکات مثبتی میببنید؟! اولش همه گفتند بابا ول کن، آخه الآنم مگه نکته مثبتی وجود داره و ... اما در پایان همون کلاس یک تخته نکات مثبت نوشته در اومده بود و حال همه خوبتر شده بود، چون یاد گرفته بودند میشه نکات مثبت رو در عین این #بحران بزرگ هم دید.
حالا ماها اگه نمیبینیم، سعی کنیم یه بار دیگه و یه جور دیگه ببینیم، همونطور که بچههای کلاس توی بم دیدن.
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 @hamidkasiri_ir