نگاه یک دانشجوی فلسفه به مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد:
به نظرم این مناظره بیشتر از اینکه برای یه دانشجوی اقتصاد که در یک فضای پارادایمی مشخصی تربیت شده جذابیت داشته باشه برای دانشجوی فلسفه که سعی می کنه نگاه فراپارادایمی داشته باشه جذابیت داشت
من که حقیقتا از این جدل علمی لذت بردم
مباحث بیشتر از اون که رنگ و بوی فلسفه اقتصاد داشته باشه رنگ و بوی فلسفی داشت و تقابل دو نوع نگاه رو نشون می داد
نگاهی که علم رو مساوی science می دونه و هرحرفی خارج از پارادایم رایج علمی حاکم را حرفی غیرعلمی و ناشی از ایدئولوژی شخصی فرد تلقی می کنه
و نگاهی که سعی در نشان دادن بن بست های فکری پارادایم موجود دارد و به نقد آن میپردازد و با متصل شدن به اصول و مبانی فرا انسانی سعی در حل مسائل و این بن بست ها دارد ( نگاهی کاملا افلاطونی و کلاسیک)
مناظره دو شب پیش شباهت زیادی به مناظرات افلاطون با سوفسطائیان داشت ( سوفیست ها دانشمندها و رجل سیاسی و مؤثر زمان افلاطون بودن که حکم اعدام سقراط رو صادر کردن، و افلاطون شاگرد سقراط هست)
در بسیاری از مناظرات، افلاطون به تمسخر و نهیب میپردازه تا طرف مقابل رو از خواب جزمی بیدار کنه.
در نگاه اول بازنده مناظرات سقراط و افلاطون بودن و اکثریت پیروزی نهایی را از آن پرتاگوراس و گرگیاس و ... می دانستند
اما قضاوت یونانیان آن زمان با تاریخ متفاوت بود
در هر صورت هرآنکس که بخواهد نظم فکری انسانها را برهم بزند و آنها را از خواب جزمی پنداری بیدار کند خود به اتهام جزمی اندیشی طرد خواهد شد
این سرنوشتی است که اندیشمندان فراپارادایمی به آن دچار خواهند شد همچون ابراهیم ع که به شکستن بت های فکری و ظاهری میپردازد
که نه تنها توسط قدرت های نمرودی زمانه طرد شد بلکه حتی دوستانش بر آتش نمرودی هیزم افزودند
( ابراهیم پیش از آنکه پیامبر شود یک متفکر بود و بعد از جریان به آتش کشیده شدن به رسالت مبعوث شد)
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
2.61M
سه طیف حزب اللهی در مواجهه با مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
این توییت رو نشون بدید به اونهایی که چندهفته اخیر به طور هماهنگ، دلارزدایی رو تمسخر کردن.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
کتاب « ابهام زدایی از اقتصاد اسلامی» نوشته #دکتر_حسن_سبحانی مجموعه جامعی مرکب از چهل و پنج پرسش اساسی در خصوص وجوه گوناگون اقتصاد اسلامی است که طی هشت فصل طبقهبندی و ضمن پاسخگویی تبیینی به آنها، مباحث مطروحه با افزودن پینوشتهای لازم مورد پشتیبانی قرار داده شده است.
این سئوالات معطوف به ابهامات، پرسشها، کنجکاویها،انکارها، تمجیدها و قابلیتسنجیهایی است که پیرامون اقتصاد اسلامی شکل گرفته و ابهاماتی را در کنار مشکلات اجتنابنا پذیر دوران رشد و نضج اقتصاد مقید به اسلام فراهم آورده است.
این کتاب بر آن است تا از این مسیر بر سرعت رشد و گسترش ادبیات اقتصاد اسلامی افزوده شود و در عین حال با عجین شدن مجدد اخلاق و اقتصاد و به طور خاص اسلام و اقتصاد، ضمن کاستن از گستره فقر، بر وسعت و سیطره رشد و فراوانی امکانات لازم برای زمینه سازی نائل شدن انسان به هدف اصلی از خلقت وی که همانا عبادت پروردگار است افزوده گردد.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
یک اعتراف تاریخی دیگر: تاثیر افزایش دستمزدها روی تورم سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بود!
👤 محمد جعفری، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه: سازمان برنامه مخالف افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال گذشته بود، در حالیکه تاثیر افزایش دستمزدها روی تورم سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بود!
-----------------------------------
ما همان مواقع این محاسبه را انجام دادیم و برای دولتمردان هم فرستادیم اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد!
🆔 @DrSaeedi
نتیجه مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد، این سطح از آزادیست.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این اعتراف تاریخی مدیر دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامهوبودجه را به عنوان بانی اصلی حذف ارز ترجیحی و مخالف افزایش دستمزد کارمندان و کارگران ثبت کنید!
*تاثیر افزایش دستمزدها روی تورم سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بود*
👤 محمد جعفری، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه: سازمان برنامه مخالف افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال گذشته بود، در حالیکه تاثیر افزایش دستمزدها روی تورم سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بود!
علت اصلی تورم حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ ارز بود.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از علی سعیدی
#هایک حقوقخوانده و #غنی_نژاد حسابدار، اقتصاد میدانند اما امام و رهبری که بحثهای عمیقی در باب مکاسب و فقه معاملات و #اقتصاد_اسلامی دارند، اقتصاد نمیدانند!
همینقدر تخیلی و همینقدر #دیکتاتور!
#لیبرالیسم_تخیلی
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علم: توصیف و هنجار
چندسال پیش،یکی از دوستانم،برای دفاع از پروپوزالی پیرامون نقش انسان شناسی با تأکيد بر آرای علامه جوادی آملی در مشاوره وارد اتاق دفاع شد.
درحالی که فقط در حدود ۱۰ دقیقه طول کشید تا همکلاسی اش از عنوانش درباره نقش انسان شناسی آبراهام مزلو در مشاوره با موفقیت عبور کند،دوست من پس از بیش از نیم ساعت چالش با داوران،با چشمهای گریان و با رأی منفی داوران از جلسه خارج شد.
آیا علم تجربی گزاره های مزلو درباره انسان را اثبات کرده است؟
بسیاری نویسندگان معتقدند دیدگاه مزلو نه در ابطال پذیری چندان توفیق داشته و نه در همسانی درونی (فیست و فیست، ۲۰۱۳، صص ۴۰۸_۴۰۷).
آیا اینها باعث شده تا نظریه مزلو تدریس نشود؟
نه
آیا دانشجوی ما میتواند انسان شناسی را از زوایای دیگری هم یاد بگیرد؟
آیا میشود مزلو را نقد کرد؟
بله،اما فقط از زبان منتقدان خارجی!چون آنها زبان علم را بلدند.
از منظری درست میگويند.
آنها فن بلدند. اگر بتوانی یک ایدئولوژی را ذیل عنوان علم جا بیندازی،بی آنکه به ایدئولوژیک بودن متهم شوی،یعنی فن بلدی
مخاطب عام،جمله 《علمی نیست》را 《درست نیست》ادراک میکند،اما مخاطب خاص متوجه فریب میشود.
اگر فروید یا اسکینر درباره دین نظرات منفی بدهند،علمی میگویند. اما اگر یونگ و آلپورت درباره دین نظر مثبت بدهند، نظر شخصی میدهند.
آری! علمی بودن، آنطور که مخاطب عام باید فهم کند، یعنی در معنای درست بودن، ویژگی گزاره های خاصی است. این گزارهها، نباید برآمده از دین یا برخلاف منافع گروههای خاص باشند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از بیداری ملت
🔥تقدیس پزشک برده فروش در سیما❗️
🔻دکتر غنینژاد در مناظره با دکتر درخشان تاکید می کرد که اقتصاد، علم است و جایی نیست که فقهای برجسته اسلام درباره آن نظر بدهند و لیبرالهای حقیقی دارای حق علمی برای اظهار نظر درباره اقتصاد هستند!!
🔻خب؛ از تاریخ می پرسیم #پدر_لیبرالیسم کلاسیک کیست؟
می گوید «جان لاک».
🔻دوباره می پرسیم این آقا چه کاره بودهاند؟
می گوید آقای لاک، پزشک بود و از سرمایه گذاران اصلی تجارت #بردهداری در انگلستان در قرن هفده بود!! و البته او از اصلی ترین بنیان گذاران فکری مکتب فلسفی است برای آزادی انسانها!!!
🔻لاک رضایت مردم را مبنای مشروعیت سیاسی می داند اما مردم را صرفا سرمایه داران تعریف می کند و اقشار فرودست و فقیر را جزء مردم به حساب نمی آورد و خلاصه رضایت سرمایه داران را مبنای مشروعیت سیاسی می داند!!
🔻می پرسیم نتیجه اندیشه های او و همفکرانش چه قدر باعث آزادی مردم اروپا شد؟
تاریخ پاسخ می دهد: نظرات جان لاک ها موجب بسترسازی نظری وحشیانهترین جنایات بر علیه کارگران در قرن هجده و نوزده میلادی در اروپا شد که موجب شکل گیری اعتراضات خشونت بار و فراگیر کارگران و فرودستان شد.
🔻اما دردناک اینجاست که همین ذهنیات که برخی شان حتی روشمند هم نیستند بخاطر ضعف فلسفی و شناخت شناسی در بخش بزرگی از جامعه نخبگانی، عنوان «علمی» بودن دریافت می کند و مدعیان اندیشمندی و رسانههای غربگرا، #تکرار همین حرفها را ناف علم دانسته و کسی که اسمش اروپایی نباشد را نه عالم می دانند و نه دارای حق حرف زدن در موضوعاتی که به نظرات جماعت چشم آبی متبرک شده است!
✍حمیدرضا ابراهیمی
🔴بیداری_ملت👇
@bidariymelat
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
10.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مختصری در باب #نظریه_بردارهای_قدرت
پرفسور مسعود درخشان
💠 @profderakhshan
هدایت شده از مستضعفین تیوی
⭕️ بهشتی؛ همچنان مظلوم...
🔹ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای #غیردولتی_کردن_اقتصاد تکیه کنیم و #خط_جمهوری_اسلامی این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است.
🔸به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض می کنم که نقش دولت به صورت مستقیم و #دخالت_مستقیم روزبه روز #باید_کمتر_شود؛ اما وقتی نقش دولت کمتر می شود، نباید جایش را به قطبهای #سلطه_اقتصادی یعنی #سرمایه_داری یا قطب های سلطه سیاسی بسپارد ...
🔹حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن میتوانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت #سرمایه_داری_شوم هم کشانده نشویم ...
📚 #شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲
🎬@Mostazafin_TV