پیرامون مناظره دو اقتصاد دان
شب گذشته مناظره دیدنی میان دو اقتصاد دان ایرانی که هر کدام مدافع دیدگاه خاصی و تاثیر گذار هستند؛ یعنی آقای دکتر موسی غنی نژاد و آقای دکتر مسعود درخشان، در شبکه افق برگزار شد. همانطور که حدس زده می شد مناظره ای عالمانه و بی پرده و بدون ملاحظه و لذا همراه با پاره ای از مواجهه های خارج از عرف بود. نگارنده از این گفتگو بهره بردم و به سهم خود از برگزارکنندگان آن تشکر می کنم. اما در اینجا به چند نکته پیرامون مباحث طرح شده اشاره می کنم.
🖌 1. گفتگو عمدتاً نظری بود و تلاش مجری برای پرداختن آن دو بزرگوار به مسائل جاری اقتصادی کشور چندان نتیجه نداد. ولی بنده این مسأله را ضعف مناظره تلقی نمی کنم. چون مهم تر از فهم واقعیت موجود شناخت ریشه های نظری آن است. مردم نزاع اصلی میان دو اقتصاد دان متعلق به دو گفتمان تاثیر گذار را مشاهده کردند و نه منازعه میان دو مدیر اجرایی اقتصاد.
🖌 2. غنی نژاد نماینده دیدگاه اقتصادی است که پدید آورنده وضعیت موجود است. او چندان در تظاهر به منتقد وضع حالیه بودن موفق نبود. اعتراف و اذعانی که وی از اقتصاد سرمایه داری یا لیبرال داشت مانع پذیرش چنین تظاهری می شد. ذکر چند بانک خصوصی موفق یک نمونه آن است. کیست که نداند وضعیت موجود، نتیجه نسخه پیچی های سه چهار دهه همین دیدگاه است. حتی اگر قبول کنیم مواد اقتصادی قانون اساسی را چپ های مصدقی نوشته اند. قدرت این دیدگاه به حدی است که دیدگاه مقابل را همچنان در نقش منتقد حاشیه نشین مجبور کرده است.
🖌 3. غنی نژاد برای پنهان نگه داشتن نقش بانیان فکری وضع موجود و انحراف افکار عمومی به همان شیوه سنتی و نخ نما شده لیبرال های غربی رو آورد. او به شیوه چپ هراسی و القای اینکه مواد اقتصادی متن قانون اساسی جمهوری اسلامی را چپ ها نوشته اند، چنین وانمود می کرد که وضع موجود نتیجه کار آنان در قانون اساسی بوده است. غنی نژاد حتی برای وجیه نشان دادن گفته خود از آنها با عنوان چپ های مصدقی یاد کرد. در حالی که این عنوان برگردان عنوان چپ های آمریکایی است و دو دهه اخیر طرح شده است و دلالت بر استحاله ایدئولوژیک چپ از مواضع ضد امپریالیستی گذشته شان است. درست مانند ویتنامی های کمونیست که غنی نژاد برای کنار آمدن با امپریالیسم مثال زده است.
🖌 4. به هر حال، فرضاً که ادعای غنی نژاد درباره مواد اقتصادی قانون اساسی درست باشد ولی این ثابت نمی کند که در عمل هم چنین بوده است بلکه بعد از جنگ تحمیلی برنامه ها و سیاست های اقتصادی بر اساس اندیشه لیبرال و دانش آموختگان مدرسه نیاوران تنطیم و اجرا شده است. به عبارتی، هر چند مفاد قانون چپ گرایانه نوشته شد ولی راست گرایانه خوانده شد و عمل کردند. بگذریم که اساساً نزاع چپ و راست در جهان مدرن، صوری است. چون مبانی اومانیستی و سکولاريستی هر دو یکی است.
🖌 5. قضاوت دکتر غنی نژاد درباره دانش اقتصادی امامین انقلاب و وجود اقتصاد اسلامی، متناقض و غیر منصفانه است. ایشان از سویی می گوید مباحث فقه معاملات در قانون اساسی دیده نمی شود و یا اینکه اسلام مالکیت خصوصی را پذیرفته است. از طرف دیگر منکر اقتصاد اسلامی است. مفروض ایشان در ادعای فقدان آشنایی امامین انقلاب با علم اقتصاد را در عدم شناخت از نظریه های اقتصاد دان های غربی است. فرضاً این دو بزرگ مرد، هایک را نخوانده اند ولی دلیل بر عدم آشنایی از امر اقتصاد نمی شود. خوب است که آقای غنی نژاد بداند که هر دو رهبر انقلاب سال های متمادی درس خارج مکاسب برگزار کرده اند و کتاب بیع امام خمینی ره پنج مجلد قطور است.
🖌 6. غنی نژاد مدعی بود که انسان لیبرال نمی تواند مجتهد نباشد. با وصف این، معترف بود که 95 درصد دیدگاه های هایک را قبول دارد. خب، با مخالفت 5 درصدی که به کسی مجتهد نمی گویند. مضافاً اینکه دکتر درخشان به درستی گفتند که اگر شما مجتهد هستید، چرا آثار هایک لیبرال را بدون نقد آن فقط ترجمه می کنید.
🖌 7. دکتر درخشان مدعی بود که اندیشه لیبرالیستی غربی، ماتریالیستی و الحادی است. اما آقای دکتر غنی نژاد در پاسخ مثال به لرد اکتون می زند که او لیبرال مذهبی و مسیحی مقید کاتولیک بود. در حالی که ایشان مغالطه ورزیده است. سخن در دخالت دادن آموزه های دینی در نظریه های علمی است و نه اينکه این افراد چقدر مذهبی هستند. نظریه لیبرال بر پایه اندیشه سکولار با به کار گیری آموزه های دینی در علم اقتصاد مخالف است. اگرچه ممکن است که صاحب آن نظریه فردی مذهبی باشد. مانند جریان موسوم به روشنفکری دینی در ایران که آموزه های دینی را در مباحث علمی شان دخالت نمی دهند.
🖌 8. نکته مهم دیگری که در گفتار دکتر غنی نژاد مشهود بود تفسیر ایشان از نظام سرمایهداری امپریالیسم آمریکا است. به زعم ایشان نظام سرمایه داری آمریکا از کف کار تا یکجایی قانونی و موافق با اصول علمی پیش می رود ولی از یکجا به بعد یعنی در سطوح
فوقانی قدرت به سرمایه داری رفاقتی و انحصاری تبدیل می شود. اما آیا باید چنین اقتصاد سرمایه داری طبقاتی را ستود یا نکوهش کرد. سرمایه داری قانونی که نردبان سرمایه داری رفاقتی است، اصالت علمی ندارد و فریبی بیش نیست.
🖌 9. باور دکتر غنی نژاد به سراب بودن عدالت اجتماعی هم خیلی عجیب و نا گوار است. بی جهت نیست که مدیران اقتصادی مملکت در سه دهه اخیر دغدغه جدی نسبت به مساله عدالت اجتماعی نداشتند.
🔺 به هر حال، کمترین فایده این مناظره آگاهی عمومی از ریشه های فکری پدید آورندگان وضعیت نابسامان اقتصادی موجود است. همان کسانی که امروز به جای پاسخگو بودن، موضع اپوزیسیون گرفته اند. بطور قطع، کار برای دولت تحول خواه آیت الله رئیسی بسیار سخت و دشوار است. ولی اگر دست به جراحی بزرگ نزند، با این پروپاگاندایی که آنها دارند، وضعیت اقتصادی موجود را نا جوانمردانه به پای این دولت ثبت می کنند.
✍ داود مهدوی زادگان
👇👇👇
@mahdavizadegan
حجم ادبیات بی سابقه ای در حوزه تفکر اقتصادی انقلاب اسلامی در حال تولید است.
متخصصانی که نهان خانه اندیشه شان را به یکباره به نمایش گذاشته اند.
این اثر برگزاری یک کرسی آزاداندیشی است که سالهاست رهبری آن را خواسته اند. یک کرسی مناظره در حد و اندازه نظام جمهوری اسلامی.
ای کاش تلویزیون، این ظرفیت تاریخی خود را شناخته باشد و بتواند بارها و بارها این را تکرار کند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
وقتی هیئت مردمی تبریزی، صادرکننده فولاد میشود!
جمعی از اعضای هیأت زنجیرزنان محله حکمآباد تبریز زمانی که دیدند همسایه کارخانهدار محب اهل بیت شان ورشکست شده است، به کمک او رفتند و با پرداخت بدهیهایش او را از زندان آزاد کردند و کارخانه را سرپا کردند. داوود قدیم؛ مسئول هیأت میگوید: "هیأت باید به حرف ولی خود گوش دهد. ۱۱ سال است رهبری روی تولید تأکید دارند. به سهم خود در این عرصه وارد شدیم و این کارخانه را احیا کردیم". این کارخانه امروز صادرکننده نمونه در عرصه فولاد است و به ۵ کشور همسایه علاوه بر بازار داخل، صادرات دارد.
آنها برای جذب نیرو در هیأت فراخوان میدهند و درحال حاضر ۱۰۰ تا ۱۲۰ نیرو دارند.
#فولادسازی_خرد
#زنجیرههای_تعاونی
#جمعسپاری
#بخش_خصوصی
#رویکرد_غیرمتمرکز_کوچکمقیاس
#نقشه_ورود_مردم_به_اقتصاد
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
هدایت شده از پونز
🔻یک لحظه چشمهای خود را ببندید و فکر کنید بجای این دو روحانی که امروز به جانشان سوءقصد شد و یکی شهید گشته و دیگری گویا به کما رفت، دو دختر #بیحجاب بودند!
🔸اکنون فلان مداح صورتی و فلان وزیر سابق و فلان روزنامه و فلان حقوقدان توئیتری و فلان سلبریتی و یه عده لشکر دنباله رو... چه موضعی میگرفتند؟!
🔹و حال آن را با سکوت کر کننده فعلی شان مقایسه کنید...
🔸کاش فقط سکوت میکردند، بلکه بیشترشان در خفا خوشحالند
🔗 هیرسا
📌 @ponezs
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قصهی رجوع مراجع شیعه به ساموئلسون و فریدمن؟!
در مقابل این دیدگاه سادهانگارانه به منشور روحانیت امام ارجاعتان میدهم:
برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست كه مرجع و مجتهدش بگوید من در مسایل سیاسی اظهارنظر نمیكنم.
آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاكم بر جهان،
داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از كیفیت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیكته شدهی آنان و درك موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایهداری و كمونیزم كه در حقیقت استراتژی حكومت بر جهان را ترسیم میكنند، از ویژگیهای یك مجتهد جامع است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
◀️فتحِ درخشان
✅علمورزی واقعی کاری عمیقاً سیاسی است
✍حمید ابدی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش
1⃣ از 2⃣
عمده واکنشها در فضای نیروهای انقلابی به مناظره درخشان ـ غنینژاد به ارزیابی اخلاقی و محتوایی ـ منطقی این گفتگو و به طور خاص پرفسور درخشان معطوف بوده است. در میان مکتوبات، نوشتهای از یک ژرونالیست دیدم که با ژِستی علمی و تعابیری توهینآمیز و زشت، سعی داشت پرفسور درخشان را شخصیتی تصویر کند که هاله اطرافیان و علاقهمندان مانع نمودار شدن بیسوادی و پوپولیسم علمی او شده است. من چنین نوشتهای را مشتی نمونه خروار نفهمی از درک مناسبات علم و سیاست و رسانه میدانم.
فرآیند علمورزی و مدیریت تحوّلات علمی در نسبت با سیاست جاری جمهوری اسلامی، اینقدرها هم با روندهای منطقی و استدلالی متعارف علمی پیش نمیرود. ما که عادت کردهایم مباحث علمی و به ویژه دغدغه علوم انسانی اسلامی را در کنج عزلت و محافل خودمانی پی بگیریم و امری حاشیهای در تصمیمگیریهای جمهوری اسلامی باشیم، اتّفاقا باید به استقبال نحوه مواجهه پرفسور و اتّفاقی که در مناظره رخ داد، برویم. لذت بردن از قوّت و قوام روششناختی و معرفتشناختی و محتوایی مباحث علمی، نباید ما را چنان مدحوش کند که صحنه به شدت خشنی که در تصمیمگیریهای اقتصادی کشور در جریان است، را نبینیم. تصویری که پرفسور از مناسبات نهادی علم و سرمایهداری در ابتدای گفتگو تلاش کرد خلق کند، به حسب تجربهای چند دههای بود که شخصاً از نزدیک در متن آن حضور داشت و با پوست و گوشت درک کرده بود.
همچنین در کنار تیتر بد روزنامه فرهیختگان ـ «شب بد اساتید»! ـ نوشتهای در سایت این روزنامه دیدم با عنوان «پایانی بر موج دوم اقتصاد اسلامی». واقعاً فهم این مطلب برای نگارنده مقدور نیست که چگونه با نظر به این مناظره، این همه دلالت اخذ شد و این همه رطب و یابس در این نوشته به همه بافته شد و این نتیجه استنتاج شد که «یک موج» فروکش کرد. من البته ـ برخلاف نویسنده آن نوشته ـ معتقدم فتح بزرگ درخشان این بود مسئله اقتصاد اسلامی را به لحاظ سیاسی و رسانهای برجسته کرد و این مناظره اتّفاقا «آغاز اقتصاد اسلامی گام دوم» ـ با هر قرائتی، ولو متفاوت با ایده پرفسور درخشان ـ بود. درخشان در این مناظره، حدّ و اندازه خود را بزرگتر از یک ایده خاص در اقتصاد اسلامی دید و در وزان گشایشدهنده به یک مجموعه بزرگ از نخبگان و اندیشمندان اقتصادی وارد میدان شد.
@social_theory
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
◀️فتحِ درخشان
✅علمورزی واقعی کاری عمیقاً سیاسی است
✍حمید ابدی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش
2⃣ از 2⃣
حرف ساده پرفسور درخشان که «من نظریه اقتصادیام را بر دیدگاه امام خمینی و رهبری استوار میکنم» در عین سادگی، بسیار پیچیده و با یک پشتوانه نظری و مطالعه تاریخی عمیق همراه است. علاقهمندان به فهم نظری اقتصاد را به استماع مجموعه 16 جلسهای از ارایه تاریخ عقاید اقتصادی پرفسور درخشان دعوت میکنم تا طرح نظری مورد نظر او ـ «تابعیت اقتصاد از سیاست» یا «هماهنگی نظم سیاسی، نظم فرهنگی و الگوی اقتصادی» ـ را با تبیینی تاریخی در متن تحوّلات اقتصادی غرب مدرن درک نمایند. درخشان معتقد است که اقتصاد همواره و همیشه تابع سیاست بوده و در پی یک طرح سیاسی آمده و تغییرات نظم سیاسی، تغییرات الگوهای اقتصادی را رقم زدهاند. لذا اگر اشارهای به امام و رهبری دارد، از سر تعارفات مذهبی و انقلابی متعارف نیست.
برخلاف نظر نویسنده مقاله «پایانی بر موج دوم اقتصاد اسلامی»، مسیر درخشان، بی آنکه بخواهد با سروصدا و فخرفروشی علمی بر تبل اختلاف با نحلههای اقتصاد اسلامی بکوبد، غیر از آن چیزی است که توسط اساتید حوزوی اقتصاد اسلامی دنبال شده است. جمله مهم او که «اقتصاد مقاومتی، همان اقتصاد اسلامی است» شاید حمل بر پنهان شدن پشت شعار رسمی جمهوری اسلامی تلقّی شود، امّا او واقعاً معتقد است که نقش او به عنوان نظریهپرداز اقتصاد، ارایه تبیینی نظری از یک الگو و راهبرد اقتصادی در هماهنگی با طرح اقتصاد سیاسی موردنظر ولی فقیه است؛ نه در انداختن یک طرح نظری اقتصادی و تلاش برای الصاق سیاسی آن به دیدگاه ولی فقیه. اینکه درخشان همه آبروی خود را پای ایده «تجمیع بانکهای خصوصی و دولتی در یک بانک ملّی و حذف بانک مرکزی» آورده، نه از سر ساده دیدن پیچیدگیهای اقتصاد، بلکه برآمده از درک او از تاثیر مناسبات مالی بانکی بر جریان تولید در کشور و زمینهسازی برای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
در پایان، به نکتهای که در آغاز اشاره شد برمیگردم. نیروهای تحوّلخواه انقلابی در حوزه و دانشگاه، باید بیاموزند که تصمیمگیری در نظم سیاسی و اقتصادی کنونی جمهوری اسلامی، محیط پرتنش و همراه با کشمکشهای خشنی است که با پز علمی و ژستهای علمورزانه نمیتوان با آن رو به رو شد. درخشان فداکارانه و خودآگاه، خود را به مثابه یک لیدر «سیاسی» جلو انداخت و راه گفتگو از اقتصاد اسلامی را در سیاست رسمی جمهوری اسلامی باز کرد. کسی اگر درکی از رسانه داشته باشد، میفهمد که حتّی تیتر منفی روزنامه هممیهن ـ «شکست استاد» ـ نشانه ترک برداشتن دیواری است که بین اندیشمندان انقلابی اقتصاد و سیاست رسمی جمهوری اسلامی طی دهههای اخیر کشیده شده است.
@social_theory
هدایت شده از حمیدرضاابراهیمی|گامینو
🔥خدا هم اقتصاددان نیست❗️
🔻دکتر #غنینژاد به نمایندگی از جریان لیبرال در مناظره با دکتر درخشان، صراحتا اعلام کرد که فقهای دین، حتی ولی فقیه هم نباید در #اقتصاد دخالت کنند!
🔻اما یک سئوال باقی می ماند مگر فقهای راستین چه حرفی می زنند که بدون تخفیف، مستحق چنین مجازاتی در دادگاه لیبرالها شده اند؟!
🔻فقیه، یعنی کسی که فقط حرف خدا و فرستادگان خدا را متناسب با نیازهای جامعه بیان می کند همین!
🔻پس تا اینجا مشکل فقط امثال خمینی و خامنهای نیستند، مشکل حرف آنهاست این بعنی یعنی مشکل خود #خدا است!!
🔻حالا مگر خود خدا چه می گوید؟
خدا می گوید سرمایه نباید بطور انحصاری فقط در دست یک عده سرمایهدار پاسکاری شود و بقیه دنبالشان بدوند و مثل بازی خرسوسط یا دستش ده(آیه۷ سوره حشر).
🔻اوووف؛ چقدر خطرناک! اساسا نظریات #لیبرالیسم_اقتصادی مگر برای هدفی جز حفاظت از تسلط سرمایه سالاران بر ملتها، بافته شده است ؟ شک دارید از تاریخچه روز کارگر و روز زن تا جنبش ۹۹ درصدی وال استریت آمریکا در همین چند سال قبل، را بخوانید!
🔻خدا میگوید ربا ممنوع است؛ فقرا نباید پایمال شوند؛ حق کارگر باید کامل و سریع پرداخت شود؛ ثروت نباید محیط زیست را تخریب کند، عدالت اجتماعی، بر همه اقدامات اقتصادی اولویت دارد، در سن پیری و بازنشستگی که شیره جان افراد برای کار کشیده شده است باید مورد حمایت کامل باشند...
🔻خب اگر بنا باشد این حرفهای خدا که از دهان رسولان و فقها بیرون می آید وارد بحث اقتصاد لیبرال شود؛ تمام شالوده لیبرالیسم از هم میپاشد و چیزی از آن باقی نمی ماند!!
🔻لیبرالیسمی که در مبانی نظریاش، برای فقرا حتی حق رای قائل نیست و انسانها را گرگ یکدیگر می داند حالا باید بخاطر حرف خدا برای همه انسانها شأن و جایگاه یکسان و کریمانه لحاظ کند!!
🔻پس بهترین راه این بود که لیبرالیسم بگوید حرف خدا نه؛ فقط حرف خود انسان؛ حرف خود انسان هم توسط رسانههای لیبرال جهت دهی شود.
🔻لیبرالها برای نجات خود ترفند کثیفی را استفاده می کنند و متافیزیک و خداباوری را باطل و خرافه و #غیر_علمی تبلیغ می کنند و تراوشات ذهنی خود را ناف علم!!
🔻حالا معلوم شد چرا امامین انقلاب حق ندارند حرف اقتصادی بزنند!!!!
🔻فقط معلوم نیست «کشتی غنینژاد و دوستان» وسط دریای مردم مسلمان و انقلاب اسلامی چکار می کند و چرا با این سهم بالا ماهیگیری می کند؟
✍حمیدرضا ابراهیمی
✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇
https://eitaa.com/joinchat/917307426Ceae7e94949
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ قوانین اقتصادی وضع میشوند نه کشف
❎ دکتر #غنی_نژاد در مناظره با دکتر #درخشان میگفت ما قوانین را کشف میکنیم، قاعدتاً هم منظورش قواعدی است که بر افراد حاکم است.
❇️ ایشان بین قوانین عینی و قوانین وضعی خلط کردهاند. قانون تقاضا یک قانون عینی است که از رفتار انسانها کشف میشود، ولی قانون مالیاتی قاعدهای است که برای تنظیم رفتار وضع میشود.
✅ قوانین عینی شدیداً تحت تأثیر قوانین وضعی قرار دارند، حتی قانون تقاضا متاثر از این است که شما چه قواعدی بر بازار حاکم کنید.
❎ بله دکتر غنی نژاد تحت تاثیر اندیشه اقتصاد لیبرالی محض است که از قانون طبیعی (natural law) و نظم طبیعی (natural order) حمایت میکند که بر اساس آن هر نظم فاقد مداخلهای مطلوب است حتی اگر به بیعدالتی و استثمار محرومان بینجامد، که البته از نظر ایشان محصول نظم به اصطلاح خودجوش بازار عین عدالت است. در واقع حرف آنها این است که نباید مداخله کرد و همان نظم بازاری را پذیرفت، یعنی نباید قانون تنظیمی وضع کرد.
✅ همین امر اختلاف دیدگاه امثال ایشان با اقتصادهای الهی از جمله اقتصاد اسلامی است، قوانین اقتصادی مطلوب قوانینی نیستند که از نظم کور بازاری حاصل میشوند، بلکه قواعدی میباشند که وضع میکنیم تا نظم بازار را در راستای عدالت اقتصادی تنظیم کنیم، در صدر این قواعد، قوانینی است که خداوند متعال وضع کرده است مانند قانون ممنوعیت ربا، منع خوردن به ناحق مال مردم و ...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر غنینژاد: آیا شما فلسفهسیاسی خواندید؟
پاسخ استاد مطهری را در این کلیپ ببینید.
پن: این کلیپ را یکی از شما مخاطبین عزیز تولید کرده است. به همین راحتی میتوانید شما هم در این جنگ نابرابر رسانهای_اقتصادی سهیم باشید
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔥لزوم بازنگری در کتب اقتصادی دانشگاهها و مدارس با رویکرد اسلامی و سیاسی
🔥خروجی تفکرات اقتصادی و عملکرد او با لیبرالها هیچ تفاوتی ندارد. مشکل کجاست؟ ۱. استفاده از کتب با رویکرد غربی و به ویژه کُتبی که در خود غرب هم سالها رد شده و اقتصاد آنها را به بن بست و بیعدالتی رسانده است. ۲. عدم نگاه همه جانبه به اقتصاد و عدم توجه به پشت پردههای سیاسی تفکرات اقتصادی ۳. دور شدن از مبانی اسلامی؛ قطعا اصلاح پایههای تفکری اقتصادی نقش عمدهای در اصلاح اقتصاد دارد و ورود فوری نهادهای مذکور لازم و ضروری است.
لینک حمایت در فارس من:
https://www.farsnews.ir/my/c/194272
🎥 @SOHEILSALIMI
🎥 @SOHEILSALIMI
🎥 @SOHEILSALIMI
بهشتی؛ همچنان مظلوم...
دکتر موسی غنی نژاد، اقتصاددان مدافع مکتب لیبرالیسم، در مناظره اخیر، شهید دکتر بهشتی را متأثر از چپهای کمونیست نامید و به تلاش برای دولتیسازی اقتصاد قانون اساسی متهم کرد!
و اما نظرات اقتصادی شهید دکتر بهشتی:
- ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای غیر دولتی کردن اقتصاد تکیه کنیم. خط جمهوری اسلامی این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است.
- نقش دولت به صورت مستقیم و دخالت مستقیم روزبه روز باید کمتر شود؛ اما وقتی نقش دولت کمتر میشود، نباید جایش را به قطبهای سلطه اقتصادی یعنی سرمایهداری یا قطبهای سلطه سیاسی بسپارد.
- حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن، میتوانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت سرمایه داری شوم هم کشانده نشویم.
شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
برخی از مدعیان اقتصاد اسلامی که مفتخر به همزیستی مسالمت آمیز با لیبرال ها در بانک و بورس و بیمه بوده اند و پیوندهای مشترکی داشته اند، این روزها از دکتر درخشان شاکی اند. چون ماجرا را به قدری شفاف کرد که همه از پشت شیشه پیدا شده اند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمیشود؟
گفتوگویی با دکتر درخشان
🔺 تصمیمگیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند
🔺 دانشگاهها نمیخواهند از چارچوب کتابهای درسی فراتر بروند
@dr_izadkhah
هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیفت؛ ابریشم؛ و ۲۰ گزارهی بیربط!
- بازار پرسود صادرات پارچه و فرش ابریشمی در دنیا
- سهم بازار جهانی ۱۶ میلیارد دلاری ابریشم در سال ۲۰۲۱ و پیشبینی ۳۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۳۱
- قدمت ۷۰۰۰ ساله تولید و صادرات فرآوردههای ابریشم در ایران
- قدمت ۷۰۰۰ ساله واردات نوغان و پیله ابریشم چین به ایران و فرآوری و صادرات به اروپا
- سهم کنونی ایران در تولید پیله و نخ ابریشم دنیا فقط ۱ درصد!
- وجود بیش از ۱۰۰۰۰ هکتار درخت توت موجود فقط در تهران
- وجود صدها هزار هکتار زمین مستعد در کشور
- نبود نهال توت اصلاحشده و تخم نوغان مرغوب و کافی در کشور
- سهم ۸۰ درصدی کشورهای حاشیه خلیج فارس از صادرات ابریشم ایران و سهم ناچیز بازارهای بزرگ دنیا
- نبود بازاریابی صادراتی شبکهای و بازاریابی دیجیتال
- ثروتآفرینی مضاعف و اشتغال دانشبنیان زنجیرههای پاییندستی ابریشم
- خانههای مولّد؛ اشتغال خانگی
- وجود فارغالتحصیلان دانشگاهی جویای کار
- وجود دانشگاهها و دانشکدههای متعدد نساجی در کشور و دسترسی به تکنولوژی روز
- نبود دانشگاه متولی توسعهگری زنجیرهی ارزش ابریشم
- نبود پلتفرمهای توزیع، تجمیع و بهینهسازی حملونقل و یکپارچهسازی شبکهای
- وجود استارتاپهای دانشبنیان
- نبود هاب لجستیکی فرآوری در کشور
- وجود سرمایههای خرد مردمی و سرگردانی در بازارهای سفتهبازی
- بود و نبود هنر مدیریت!
#احیای_زنجیرههای_ارزش
#نقشه_ورود_مردم_به_اقتصاد
#شیفت
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
مهمترین ویژگی لیبرالیسم نفاق است!
همیشه پشت واژههای زیبا مثل آزادی و علم و رفاه و ... پنهان شده است! آنقدر در این نفاق تبحر دارد که حتی پشت عبارت "بندگی خدا" هم پنهان میشود!
این افشاگری تاریخی پرفسور درخشان اتفاق مبارکی بود که برای برخی از لیبرالهای مذهبی هم گران آمده!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تهافتهای دکتر #غنی_نژاد در مناظره با #پروفسور_درخشان (۱)
🔰در این برش از مناظره، دکتر غنی نژاد با شبهاتی به پروفسور درخشان، و در حقیقت به اندیشه مخاطب هجوم میکند که:
مگر #امام_خمینی و آقای خامنهای اقتصادداناند؟! اگر ما اهل علمیم، چرا باید دیدگاههای اقتصادی آنها را قبول کنیم؟! آنها مگر اقتصاد خواندهاند که اظهار نظر اقتصادی میکنند؟!
🔰اما چند پرسش از این #استاد_لیبرال و همه هواداران لیبرال و نولیبرال ایشان:
⁉️اولاً، مگر حضرت "#هایِک" که جنابتان مروج اندیشههای اوئید و تحصیلاتش علوم سیاسی بوده، اقتصاد خوانده است که از اندیشههای اقتصادی او پیروی میکنید؟! معیارتان برای متخصص دانستن یک فرد در اقتصاد چیست؟!
⁉️ثانیاً، مگر امام خمینی در تمام عمرش سابقه یک ساعت تحصیلات آکادمیک در #علوم_سیاسی و #سیاست داشته است که شما در همین فیلم او را بزرگترین #سیاستمدار معاصر مینامید؟! چرا ایشان متخصص در سیاست است، ولی در اقتصاد نه؟!
⁉️ثالثاً، آیا از مباحث اقتصادی مفصلی که طلبهها، از جمله امامین انقلاب، حداقل در دو کتاب درسی #شرح_لمعه و #مکاسب میخوانند اطلاع دارید؟!
⁉️رابعاً،اصلاً دو اصطلاح #اقتصاد_دستوری و #اقتصاد_تجویزی به گوشتان خورده و فرق آنها را میدانید؟! وقتی میگوئیم اسلامْ اقتصاد دارد، در سطح اقتصاد دستوری است.
⁉️خامساً،میدانستید امام خمینی در #منشور_روحانیت فرموده است: "داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان،...درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم...از ویژگیهای یک مجتهد جامع است"؟!
ادامه دارد...
🆔️ @rajaaei_ir
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
❎جنگ آمریکا با ما برای حفظ حاکمیت دلار است نه تسخیر لانه جاسوسی
✳️ دکتر #غنی نژاد در مناظره با دکتر #درخشان وانمود کرد که ریشه دشمنی آمریکا با ما تسخیر لانه جاسوسی بوده است
❇️ این برداشتی بسیار سطحی از اقتصاد بینالملل است
✳️ آمریکا با ما و امثال ما در دنیا می جنگد چون منافعش را به خطر انداختیم،چون جهان روایی دلار به مثابه ابزار چپاول جهان به خطر افتاده است.
✅داستان از کنفرانس برتون وودز بعد از جنگ جهانی دوم آغاز می شود که در آن آمریکا علیرغم مخالفتهای جان مینارد کینز دلا را جهانروا کرد
👈 با این اقدام «نظام پرداخت دلار» در تمام دنیا جاری شد و بانک مرکزی آمریکا چند دستاورد مهم کسب کرد:
🔸١) امکان رصد نقل و انتقال پول و در نتیجه تجارت بینالمللی کشورها و در صورت لزوم محدود کردن آن!
🔸٢) توان مسدود کردن داراییهای کشورها!
🔸٣) #صدور_تورم به سایر کشورها با انتشار #دلار_بدون_پشتوانه.
👈 در صدور کالا از چین به روسیه، تاجر چینی روبل روسیه را قبول ندارد و یوآن چین یا دلار آمریکا را میپذیرد؛ از سوی دیگر تاجر روس، یوآن در اختیار ندارد و ناچار است به دلار معامله کند. دولت روسیه به فراخور میزان واردات کشورش همواره به مقدار قابل توجهی «دلار مبادلاتی» نیاز دارد؛ اما آمریکا این دلارها را مجانی در اختیار کشورها قرار نمیدهد، بلکه در ازای آن کالا یا خدمات وارد میکند. آمریکا با این حربه علاوه بر مبادلات داخلی، به اندازهی کل مبادلات بینالمللی برای دلار تقاضا بهوجود میآورد، که این به معنای ورود بدون زحمت همین اندازه ثروت به این کشور است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
دکتر محمد جواد ایروانی، یک دانشمندِ میداندیده است؛ شخصیتی آکادمیک که سطوح و عرصههای مختلف مدیریتی را نیز تجربه کرده است. سخنان او درباره ریشههای تورم و راهکارهای مهار آن، حتما شنیدنی خواهد بود.
@syjebraily
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
عده ای اقتصادددان #نئولیبرال پکیج فروش، اسم این «گناه کبیره» را می گذارند سرمایه گذاری!!!
و عده ای ثروتنمند با خرید واحدهای مسکونی، طلا، خودرو و ارز بدون نیاز مصرفی عمل «سرمایه گذاری» گناه کبیره را به بهترین وجه انجام می دهند!
بارها گفته ایم که اگر جلوی تبدیل شدن کالای مصرفی به کالای سرمایه ای گرفته نشود، ثروت و سرمایه تبدیل به سیلی از تورم برای نابودی زندگی مردم جامعه می شود؛ دولت باید هر گونه خرید بیش از نیاز مصرفی مسکن ساخته شده، خودرو اضافی برای احتکار، ارز برای نگهداری و طلا برای ذخیره کردن را پر هزینه و ممنوع اعلام کند!
https://eitaa.com/hokmraniirani
📜 بخشی از مقدمهی #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران:
🔹 #اقتصاد وسیله است نه هدف
«در تحکیم بنیادهای اقتصادی،
اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست،
نه همچون دیگر نظامهای اقتصادی تمرکز و تکاثر ثروت و سودجویی؛
زیرا که در مکاتب مادی، اقتصاد خود هدف است
و بدین جهت در مراحل رشد، اقتصاد عامل تخریب و فساد و تباهی میشود،
ولی در اسلام اقتصاد وسیله است
و از وسیله انتظاری جز کارایی بهتر در راه وصول به هدف نمیتوان داشت.
با این دیدگاه برنامه اقتصادی اسلامی
فراهم کردن زمینه مناسب برای بروز خلاقیتهای متفاوت انسانی است
و بدین جهت تأمین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و
رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او
بر عهده حکومت اسلامی است.»
🔗 مطالعه متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔗 دریافت فایل پیدیاف
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فصل چهارم #قانون_اساسی،
اصول مربوط به «#اقتصاد و امور مالی» است
که شامل:
اصل «چهلوسوم ۴۳» تا اصل «پنجاهوپنجم ۵۵»
اصول۱۷۷گانهی قانون اساسی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اما آنچه که اینروزها زیاد مورد بحث و ارجاع قرار میگیرد
و اتفاقاً باید به آن بسیار توجه شود و
تاکنون در نظر بسیاری از مردم، مغفول مانده؛
«اصل۴۳» و «اصل۴۴» #قانون_اساسی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
برای رسیدن به
«مشارکت مردمی در #اقتصاد» و «مردمیسازی اقتصاد»
باید به این دو اصل #قانون_اساسی (اصل۴۳ و اصل۴۴)
توجه و عمل کنیم
که ابتدا،
«تبیین» برای مردم،
و «مطالبه» از مسئولین را میطلبد.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi