eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
89 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام @najvaaseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵عجله های ممدوح از نگاه قرآن: 🔹عجله در خیرات_ آل عمران آیه ۱۱۴ 🔹عجله در انفاق وبخشش_ منافقون؛ آیه ۱۰ 🔹عجله برای ادای نماز_ نور آیه۳۷ 🔹شتاب برای نماز جمعه_جمعه آیه۹ 🔹سرعت وشتاب در هدایت مردم_یس آیه ۲۰ 🔹عجله در توبه_نساء آیه۷ 🔹شتاب به سوی جهاد_توبه آیه ۳۹ 🔹سرعت در علم وهدایت_عبس آیه ۸ 🔹عجله در مناجات وملاقات با خدا_طه آیه ۸۶و۸۷ 🔹عجله در مناسک حج_بقره آیه ۲۰۳ 🔹عجله در اصل ازدواج فرزندان_نور آیه ۳۲
آیه ۱۳ اسراء وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ كِتاباً يَلْقاهُ مَنْشُوراً و كارنامه‌ى هرانسانى را در گردنش بسته‌ايم و روز قيامت براى او نوشته‌اى بيرون آوريم كه آن را در برابر خود گشوده مى‌بيند. __________________________ 💠كلمه‌ى‌ «طائِرٍ» در آيه، كنايه از عمل انسان است، زيرا اعمال انسان همچون پرنده پرواز دارد تا به صاحبش برسد و پرونده عمل هر كس، از خير و شرّ، به گردنش آويخته مى‌شود. 🔰در قرآن بارها به مسأله نامه‌ى عمل اشاره شده و در آيات مختلف نكاتى مطرح گرديده است، از جمله: 1- نامه‌ى عمل براى همه است. كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ‌ ... 2- در آن نامه چيزى فروگذار نشده است. «لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً» کهف۴۹ 3- مجرمان از آن مى‌ترسند. «فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ» کهف ۴۹ 4- خود انسان با خواندن نامه‌ى عملش، حاكم و داور است. «اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى‌ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً» اسراء۱۴ 5- رستگاران، كتابشان به دست راست داده مى‌شود و دوزخيان به دست چپ. أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ‌ ... بِشِمالِهِ‌ الحاقه ۱۹ ❌ حساب و كتاب، براى همه است واستثنا ندارد. كُلَّ إِنسانٍ‌ ❌ عمل انسان، ملازم انسان است. أَلْزَمْناهُ‌ ... فِي عُنُقِهِ‌ 👈براى خدا همه‌ى عمل‌ها روشن است، به گردن آويختن نامه‌ى اعمال، براى فهميدن خود انسان است. «نُخْرِجُ لَهُ»
آیه ۱۴ اسراء اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى‌ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً (در قيامت به انسان گفته مى‌شود:) كتابت را بخوان، كافى است كه امروز، خودت حسابگر خويش باشى. ____________________ 💐امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد: انسان، اعمال خويش را در پرونده‌ى خود چنان واضح مى‌بيند كه گويى همان ساعت آن را مرتكب شده است. 💠فخر رازى مى‌گويد: مراد از كتاب، صفحه‌ى روح است كه اعمال انسان در آن اثر مى‌گذارد و مراد از خواندن، درك و فهم آن است. «2» در تفسير الميزان، از كتاب، به نفس اعمال تفسير شده است. 👈در حديث آمده است: هر كس در دنيا از خود حساب بكشد، حسابش در آخرت آسان است. پس بايد در همين دنيا كتاب زندگى و پرونده‌ى اعمال خود را بخوانيم تا ضعف‌ها را جبران و از بدى‌ها توبه كرده و به اعمال نيك خود بيافزاييم. 👈در قيامت، همه‌ى مردم قادر به خواندن نامه‌ى اعمال خود مى‌شوند. «اقْرَأْ» 👈 در قيامت، وجدان‌ها بيدار مى‌شود. «بِنَفْسِكَ» 👈قيامت، تنها دادگاهى است كه مجرم عليه خودش حكم مى‌كند. «كَفى‌ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيب
🌸📖🌸کانال همراه با قرآن کریم👇 ⬅️ سوره بقره ⬅️ سوره آل عمران ⬅️ سوره نساء ⬅️ سوره مائده ⬅️ سوره انعام ⬅️ سوره اعراف ⬅️ سوره انفال ⬅️ سوره توبه ⬅️ سوره یونس ⬅️ سوره هود ⬅️ سوره یوسف ⬅️ سوره رعد ⬅️ سوره ابراهیم ⬅️ سوره حجر ⬅️ سوره نحل ⏪شروع https://eitaa.com/hamrahbaquran 🔺لطفاً نشر دهید ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔹صفحه ۲۸۴ سوره اسراء 18 - ‌هر‌ کس‌ خواهان‌ دنیای‌ زود گذر ‌است‌، ‌به‌ زودی‌ ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ خواهیم‌ نصیبی‌ ‌از‌ ‌آن‌ می‌دهیم‌، سپس‌ جهنم‌ ‌را‌ برایش‌ مقرّر می‌کنیم‌ ‌تا‌ نکوهیده‌ و مطرود ‌در‌ ‌آن‌ وارد شود 19 - و ‌هر‌ کس‌ آخرت‌ خواهد و ‌با‌ سعی‌ لازم‌ ‌برای‌ ‌آن‌ بکوشد‌-‌ ‌در‌ حالی‌ ‌که‌ مؤمن‌ ‌باشد‌‌-‌ آنانند ‌که‌ ‌از‌ سعیشان‌ قدردانی‌ خواهد شد 20 - همه‌ ‌را‌، ‌این‌ گروه‌ و ‌آن‌ گروه‌ ‌را‌ ‌از‌ عطای‌ پروردگارت‌ مدد می‌بخشیم‌، و عطای‌ پروردگار تو ‌از‌ کسی‌ منع‌ نشده‌ ‌است‌ 21 - بنگر ‌که‌ چگونه‌ بعضی‌شان‌ ‌را‌ ‌بر‌ بعضی‌ دیگر برتری‌ دادیم‌، و البته‌ آخرت‌ ‌به‌ لحاظ درجات‌، عظیم‌تر و ‌از‌ نظر برتری‌، بزرگ‌تر ‌است‌ 22 - ‌با‌ ‌خدا‌ معبود دیگری‌ قرار مده‌ ‌که‌ نکوهیده‌ و وانهاده‌ فرو نشینی‌ 23 - و پروردگار تو مقرر داشته‌ ‌که‌ جز ‌او‌ ‌را‌ نپرستید و ‌با‌ پدر و مادر احسان‌ کنید ‌اگر‌ یکی‌ ‌از‌ ‌آن‌ دو ‌ یا ‌ ‌هر‌ دو ‌در‌ کنار تو ‌به‌ پیری‌ رسند، ‌به‌ ‌آنها‌ اف‌ مگو! و ‌آنها‌ ‌را‌ ‌به‌ خشونت‌ مران‌ و ‌با‌ ‌آنها‌ کریمانه‌ سخن‌ بگوی‌ 24 - و ‌از‌ سر مهربانی‌ بال‌ فروتنی‌ ‌بر‌ آنان‌ بگستر و بگو: پروردگارا! ‌آنها‌ ‌را‌ رحمت‌ آور، چنان‌ ‌که‌ مرا ‌در‌ کودکی‌ پرورش‌ دادند 25 - پروردگارتان‌ بهتر می‌داند ‌که‌ ‌در‌ ضمیر ‌شما‌ چیست‌ ‌اگر‌ اهل‌ صلاح‌ باشید، قطعا ‌او‌ آمرزنده‌ی‌ توبه‌ کاران‌ ‌است‌ 26 - و حق‌ خویشاوند و تنگدست‌ و ‌به‌ راه‌ مانده‌ ‌را‌ بده‌ و ولخرجی‌ و اسراف‌ مکن‌ 27 - چرا ‌که‌ اسرافکاران‌ برادران‌ شیاطینند، و شیطان‌ ‌در‌ برابر خدای‌ خویش‌ کفر پیشه‌ ‌است‌. 🔷🔹صفحه ۲۸۴ سوره اسراء
⁨احسان به مادر و پدر _ آیه ۲۳ اسراء⁩ ⁨پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد. اگر يكى از آن دو يا هر دو نزد تو به پيرى رسيدند، به آنان «اف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجيده و بزرگوارانه سخن بگو. _________________________ احاديث، در مورد احسان به والدين بسيار سفارش شده و از آزردن آنان نكوهش به عمل آمده است: 💠پاداش نگاه رحمت به والدين، حج مقبول است. رضايت آن دو رضاى الهى و خشم آنان خشم خداست. احسان به پدر و مادر عمر را طولانى مى‌كند و سبب مى‌شود كه فرزندان نيز به ما احسان كنند. در احاديث آمده است: حتّى اگر تو را زدند، تو «افّ» نگو، خيره نگاه مكن، دست بلند مكن، جلوتر از آنان راه نرو، آنان را به نام صدا نزن، كارى مكن كه مردم به آنان دشنام دهند، پيش از آنان منشين و پيش از آنكه از تو چيزى بخواهند به آنان كمك كن. 💠مردى مادرش را به دوش گرفته طواف مى‌داد، پيامبر را در همان حالت ديد، پرسيد: آيا حقّ مادرم را ادا كردم؟ فرمود: حتّى حقّ يكى از ناله‌هاى زمان زايمان را ادا نكردى. ✅ خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» 👈در احسان به والدين، مسلمان بودن آنها شرط نيست. «بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» 👈در احسان به پدر و مادر، فرقى ميان آن دو نيست. ❌پدر و مادر سالمند را به آسايشگاه نبريم، بلكه نزد خود نگهداريم. «عِنْدَكَ» 👈هم احسان لازم است، هم سخن زيبا و خوب. إِحْساناً ... قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً ✅بعد از احسان، گفتار كريمانه مهم‌ترين شيوه‌ى برخورد با والدين است.
⁨سوره اسراء آیه ۲۴⁩ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيراً و از روى مهربانى و لطف، بالِ تواضع خويش را براى آنان فرودآور و بگو: پروردگارا! بر آن دو رحمت آور، همان گونه كه مرا در كودكى تربيت كردند. _____________________ ⁨✅سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدين. «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» زيرا والدين نيازى به‌سفارش ندارند و به طور طبيعى به فرزندان خود احسان مى‌كنند. 🌸فرزند در هر موقعيّتى كه هست، بايد متواضع باشد و كمالات خود را به رُخ والدين نكشد. «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ» 🌸 تواضع در برابر والدين، بايد از روى مهر و محبت باشد، نه ظاهرى و ساختگى، يا براى گرفتن اموال آنان. وَ اخْفِضْ لَهُما ... مِنَ الرَّحْمَةِ 🌸 فرزند بايد نسبت به پدر مادر، هم متواضع باشد، هم برايشان ازخداوند بخواهد. وَ اخْفِضْ‌ ... وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما 🤲 دعاى فرزند در حقّ پدر و مادر مستجاب است، وگرنه خداوند دستور به دعا نمى‌داد. وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ... 🤲 دعا به پدر و مادر، فرمان خدا و نشانه‌ى از آنان است.قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ... 🌸،جبران زحمات تربيتى والدين است. «رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي» گويا خداوند به فرزند مى‌گويد:تو خود را دريغ مدار، واز خدا نيز استمداد كن كه اداى حقّ آنان از عهده‌ى تو خارج است! ✅پدر ومادر بايد بر اساس محبّت فرزندان را تربيت كنند.«ارْحَمْهُما كَما رَبَیانی 😔 گذشته‌ى خود، تلخى‌ها و مشكلات دوران كودكى وخردسالى را كه بر والدين تحميل شده است از ياد نبريد.
⁨👌مقام نیکی به مادر و پدر همردیف یکتاپرستی است.⁩
⁨👈آیا در دنیا فقیر را اکرام واطعام می کردی؟⁩ آیه ۲۶ اسراء ⁨آتِ ذَا الْقُرْبى‌ حَقَّهُ وَ الْمِسْكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ لاتُبَذِّرْ تَبْذِيرا» حقّ خويشاوند و بيچاره و در راه مانده را ادا كن و هيچ گونه ريخت و پاش و اسرافى نكن. ______________________ ●«تبذير» از ريشه‌ى «بذر» به معناى ريخت و پاش است. مانند آنكه براى دو نفر مهمان، غذاى ده نفر را تهيه كنيم. 💐امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس چيزى را در غير مسير طاعت خدا مصرف كند، مبذّر است. آن حضرت در پاسخ به اين سؤال كه آيا در مخارج حلال نيز اسراف وجود دارد؟ فرمودند: بلى، زيرا كسى كه دارايى خود را چنان بخشش كند كه چيزى براى خود نگذارد، در مصرف حلال اسراف كرده است. پس از نزول اين آيه، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بدنبال مراد خداوند از «ذَا الْقُرْبى‌» بود. خداوند به او وحى كرد كه «فدك» را به فاطمه عليها السلام بدهد و آن حضرت «فَدك» را به فاطمه بخشيد. امّا پس از آن حضرت، فدك را از اهل‌بيت به ناحقّ گرفتند واهل‌بيت براى گرفتن حقّ خود همواره به  اين آيه استناد مى‌كردند 👈در انفاق، بايد اولويّت‌ها را در نظر گرفت. اوّل والدين، سپس فاميل، بعداً فقرا و ابن‌السبيل. آتِ ذَا الْقُرْبى‌ ... 👈در انفاق بايد اعتدال را رعايت كنيم و از حد نگذريم. آتِ‌ ... وَ لا تُبَذِّرْ ❌ ريخت و پاش و مصرف بى‌مورد مال، حرام است. «وَ لا تُبَذِّرْ»