eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
321 دنبال‌کننده
777 عکس
205 ویدیو
16 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌛ماه قمری🌜 💠با سي روزه شدن ماه شعبان اغلب افراد جامعه به اين باورند كه نبايد ماه بعدي 30 روز شود و بايد رمضان را 29 روزه پايان داد و در ميان مردم شنيديم كه دو ماه قمري پشت سر هم 30 روز نبايد باشد بلكه بايد يكي 29 روزه و ديگري 30 روزه شود. 💠به جهت علمی و فقهی این تلقی کاملا اشتباه است. ماه هاي قمري بر اساس چرخش ماه به دور زمين و رؤيت پذيري آن مشخص مي شود كه اين ماه ها در برخي موارد 29 روز و برخي 30 روزه است. 💠ما مي توانيم در ماه هاي قمري سه ماه پشت سر هم 30 روز و سه ماه پشت سر هم 29 روز داشته باشيم و اگر كسي كمي شك داشته باشد، مي تواند به تقويم 👆رجوع كرده و به درستي اين موضوع پي ببرند. 🆔@hamshenasi
بسم الله الرحمن الرحیم بحث رویت هلال و اعلام عید فطر امثال به وحدت آراء علما منجر شد ولی باید توجه داشت که منشا اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رؤیت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است. روایات شیعه و اهل سنت بر رؤیت تاکید می‌کند و بی‌شک مقصود از رؤیت، رؤیت متعارف در عرف جامعه است. پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف می‌شود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است؛ نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رویت معرفت‌شناسانه است نه تولد هستی‌شناسانه هلال. این مفهوم متعارف عرفی از رؤیت در اعصار مختلف مصادیقی دارد؛ از جمله مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در حیاط یا پشت بام منزل، مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در مکان‌های مرتفع و بالای کوه‌ها که در عصر ائمه استفاده می‌شد، مشاهده هلال با چشم مسلح متعارف همچون عینک و دوربین‌های معمولی نه تلسکوپ و سی سی دی کمیرا. پس نباید گرفتار یکسان‌انگاری مفهوم رؤیت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد. بنابراین مصداق مشاهده متعارف هلال در عصر ما اعم از رؤیت مسلح(عینک و دوربین‌های متعارف) و رؤیت غیرمسلح است که به عنوان رؤیت شرعی به شمار می‌آید. شایان ذکر است که هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رؤیت هست و همین برای حکم شرعی کفایت می‌کند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد. غروب بیست و نهم ماه مبارک رمضان امسال، کمتر از ۱۲ ساعت از تولد رویت هلال می گذرد و لذا رؤیت هلال حتی با چشم مسلح متعارف میسر نبود. پس در وضعیت متغیرهای جوی در دنیای کنونی و تحولات سماوی باید فقیه با کمک کارشناسان متدین از زمان تولد هلال مطلع گردد. همچنین اگر رؤیت شرعی در نقطه‌ای از زمین تحقق یابد؛ نقاط دیگری که قریب الافق یا در عرض جغرافیایی مقارن(با وجود اختلاف در طول‌های جغرافیایی) رؤیت به شمار می‌آید. پس اشتراک نقاط مختلف زمین در بخشی از شب کفایت می‌کند. ✍️ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم سیم رمضان ۱۴۴۳ 🆔 @khosropanah_ir 🆔 @hamshenasi
📕الأهلة – نظرة شمولية ودراسات فلكية ✍️عدنان عبدالمنعم القاضي 📚الناشر: مؤسسة علوم القرآن – دمشق 1431ه الكتاب عبارة عن ستة فصول وناقش في کل فصل المؤلف عدة موضوعات من خلال العناوين الآتية وهي : 🔹الفصل الأول: الظواهر الطبيعية:العلاقة بين الخلق والتشريع- دور الظواهر الطبيعية – سببية الظواهر الطبيعية ونسبيتها واستخدامها. 🔸الفصل الثاني: مواقع الشمس والهلال مواقيت الصلاة: الرؤية (و/أو) الحساب ، والهلال الرؤية (و/أو) الحساب- ومعنى (رؤيته)- الشرع لم يبين محددات الرؤية - آلية الرؤية وتطبيقها. 🔹الفصل الثالث: اختلاف المطالع. وناقش فيه اتفاق/اختلاف المطالع-الهلال الشمولية والحل. 🔸الفصل الرابع: آلية القمر: الاقتران المركزي والاقتران السطحي وكسوف الشمس - متى يبدأ اليوم والشهر- التوقيت الغروبي المنهجي والتوقيت الزوالي- أين يبدأ اليوم والشهر- مكة المكرمة مركز التوقيت- مطالع الشمس ومطالع القمر- اختلاف المطالع مرة أخرى- أولًا تأثير كروية الأرض- ثانيًا تأثير ميل محور الأرض- ثالثا تأثير فلك القمر - الهلال والبدر والمطالع - ولكنهما يشتركان في جزء من الليل- فلك وأوجه القمر- ولكن الهلال كبير- ولكن الهلال قريب- الاقتران وغروبا الشمس والقمر. 🔹الفصل الخامس: أهلة رمضان وشوال وذي الحجة: دراسة - تقويم أم القرى - دخول رمضان - هدف الدراسة – منهجية الدراسة - الحسابات الفلكية لتحديد بداية الشهر المفترض - نتائج الدراسة- إلى أين من هنا. 🔸الفصل السادس: علم الفلك والتنجيم : هل هناك علاقة - اثنتا عشرة أم ثلاث عشرة شخصية- تأثير أي تأثير- نظرة تاريخية- الفرق بين العلم والهوى- ألا له الخلق والأمر 🆔@hamshenasi
🌙 حلول ماه شوال و عید سعید فطر بر همگان مبارک باد . از حضرت باقر(علیه السلام) نقل است که فرمود: «ما مِن یَومِ عَیدٍ لِلمُسلِمینَ اَضحَیً وَ لا فِطرٍ اِلّا و هُوَ یُجَدِّدُ اللّهُ لآلِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) فِیهِ حُزناً قالَ قُلتُ وَ لِمَ ذلِک قالَ اِنَّهُم یَرَونَ حَقَّهُم فی اَیدی غَیرِهِم؛ هیچ عید فطر و قربان نیست که با آمدن آن غم و اندوه آل محمد(صلوات الله علیهم) تجدید می شود راوی گفت: چرا در روز عید غمگین می شوند؟ امام فرمود: زیرا آنان حق خود را در دست دیگران می بینند. 🌐 @hamshenasi
🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 🔅روز معلم بر همه معلمان مبارک باد🔅 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
معلم گفت: با چه مقیاسی کنم فطریه خود را حساب؟ "قوت غالب" رنج باشد نی برنج‌ و نی کباب! گفتم: آری «قوت غالب» معلم همیشه رنج بوده و است و فطریه اش اشک که مدام از چشمه دل می بارد. بی حساب به مقیاس هستی گفت: آری امّا خواهم که دو چشمت را جز عشق نگریاند. 💐معلمم روزت مبارک 🌐@hamshenasi
سلام فرمانده 🔅 من بدون تو نمی‌تونستم، خواب من پر شده بود از کابوس تو به من جرات طوفان دادی واسه آرامش این اقیانوس من واسه رد شدن از تاریکی اسمی غیر از تو نمی‌دونستم نبض این حادثه تو دست تو بود ، من بدون تو نمی‌تونستم شاید از حادثه می‌ترسیدم راه پروازمو گم می‌کردم، مونده بودم تو عبور از برزخ، روی مرز قفس و آزادی این تو بودی که منو فهمیدی، تو همونی که نجاتم دادی 💐 @hamshenasi
انا لله و انا الیه راجعون 🥀🥀🥀🥀 خدا حافظ مرد بیان و معلم اخلاق @hamshenasi
🖼 عالم واعظِ درس‌آموز 🔹متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه‌ی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه‌ تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت می‌کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند. سیّد علی خامنه‌ای ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ❀ ⃟⃟ ⚫️ ⃟ ⃟ ⃟✤════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅روایت یک از بانوی فرهیخته ایرانی مرحوم خانم دکتر طوبی کرمانی استاد فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران و اولین زن ایرانی است که فارغ التحصیل فوق دکتری فلسفه و الهیات تطبیقی از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا شده است. ایشان مؤلف بیش از ۷۰ کتاب و مقاله علمی و اولین خانم که مسؤولیت رایزن فرهنگی ایران در یونان را به عهده داشتند. افزون بر زبان فارسی، ایشان بر زبان های عربی، انگلیسی، ترکی و یونانی نیز تسلط داشتند. طوبی کرمانی در سال‌های حیات علمی خود در بیش از 80 کنگره ملی و بین‌المللی در داخل و خارج از کشور حضور داشت. آخرین مسؤولیت ایشان دبیر کل مجمع جهانی اتحادیه زنان مسلمان بود. 🔅روایت یک خاطره و پاسخ ایشان به پرسش«فرهنگ سکولار چگونه فرهنگی است؟» شنیدنی است. 🌐@hamshenasi
📚 🔹فن بیان (بلاغت عصر جدید) ✍️محمد خاقانی اصفهانی 📚انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع) 💠 فن بیان هنر خوب اندیشیدن، زیبا گفتن و زیبا نوشتن است. قصه این است که باید بکوشیم زیبا بیاندیشیم، زیبایی‌های نو را که پدران ما از آن بی‌بهره بودند را بیافرینیم، آنها را به زیبایی بازگو کنیم و با زبان زیبایی‌ها را با دیگران به اشتراک بگذاریم تا از زندگی در جهان زیبایی‌ها لذت ببریم. 💠کتاب فن بیان که در ۵۶۰ صفحه به نگارش درآمده، تلاش دارد علم بلاغت را با عنوان «فن بیان» بازسازی کرده و با بهره گیری از دیدگاه‌های زبان‌شناسی نوین و با اتکا به پشتوانه‌های فلسفی اسلامی همچون حکمت متعالیه، آن را جایگزین منابع درسی در زمینه بلاغت کند. 💠کتاب دارای دو بخش اصلی است: 🔸بخش اول که از آن با عنوان «فن بیان ۱» یاد می شود، دوگانه لفظ و معنا را جایگزین سه‌گانه سابق بلاغت یعنی معانی، بیان و بدیع کرده است؛ این بخش شامل مباحث نظری و نگاهی گذرا به دانش بلاغت و گذشته و اکنون آن است. 🔸بخش دوم این کتاب تحت عنوان «فن بیان ۲» به مقولات جمال الفاظ و کمال معانی می پردازد. از دیدگاه نویسنده، چون زبان دارای دو لایه لفظ و معنا است، زیبنده است که فن بیان نیز به این دو محور تقسیم گردد. 🆔@hamshansi
باخیشماق و تانیشخماق ( و ) استاد یازدی: بوردان اؤرا آچمیشام، منه باخمامیسان یردن گؤوه ساچمیشام، منه باخمامیسان سن گؤرمیه جک منی نیه خلق الدون یوخدان وارا قاچمیشام، منه باخمامیسان من ده یازدم : بوردان اؤرا من آچمیشام یردن گؤیه من ساچمیشام اوزوم سنی یاراتمیشام هاردا سنه باخمامیشام یوخدان وارا آیاق قویدون عؤمور سوروب یاشا دولدون آلچاقیدن اوجا اولدون هاردا سنه باخمامیشام آیدین یره ئوز گوندردین بوقدا ییدیدن، بیراخ گالدین گؤزدن آخدین، یاشا دوندون هاردا سنه، باخمامیشام من ایستسم، اوت یاندرماز گلستاندا تیکان اولماز دریا یولی باقلی قالماز هاردا سنه باخمامیشام طوفان گلنده ئولمدین بالیق قارنیندا بیتمدین قویو ایچیندن ایتمدین هاردا سنه باخمامیشام عشق رسمینه خطا ایتدین قاپلاری آچیق گوردین ئوزگلره سوز گوندردین هاردا سنه باخمامیشام یتیم ایدین، پناه اتدیم یوخسول ایدین، غنی اتدیم ایشیق یولون، من گؤرسدیم هاردا سنه، باخمامیشام اونودماسان اونودمارام رزق وی من آزاتمارام بنده سنسن، یارادان من هاردا سنه باخمامیشام یاد ایله سن، یاد ایلرم ئورگی وی شاد ایلرم نعمتی اتمام ایلرم هاردا سنه باخمامیشام شکر ایله سن، کفر اتمه سن روزی فراوان ایلرم بهشتی ارزان ایلرم هاردا سنه باخمامیشام 1401/3/3 🌐@hamshenasi
همنگری و همشناسی ( و ) معمولا شعر را نمی توان ترجمه کرد یا دقیق و رسا نیست من هم ناتوان در برگردادن ترکی/ فارسی اما این مشاعره چنین چیزی است. استاد نوشت: از اینجا تا به آنجا گسترده شدم و من را ندیده ای از زمین تا آسمان امتداد دارم و من را ندیده ای تو که نیت دیدن من را نداشتی چرا من را خلق کردی؟! از نیست به هست دویده ام و من را ندیده ای من نوشتم : از اینجا تا آنجا را من گسترده ام از زمین تا آسمان را من امتداد داده ام من تو را آفریده ام کجا تو را ندیده ام؟ از نیستی تا هستی پا نهادی، عمر گذراندی، سالها را پرکردی، کوچک بودی بزرگ شدی، کجا تو را ندیده ام؟ به جای دیگر رو کردی، گندم خوردی، کناره گرفتی، از چشم جاری شدی، اشک شدی، کجا تو را ندیده ام؟ من بخواهم، آتش نمی سوزاند، در گلستان، خار نمی روید، راه دریا، بسته نمی شود، کجا تو را ندیده ام؟ طوفان شد غرق نشدی در شکم نهنگ رفتی خورده نشدی در چاه افتادی بیرون آمادی کجا تو را ندیده ام به رسم عشق وفا کردی؟ درها را باز دیدی به دیگری پیغام فرستادی کجا تو را ندیده ام یتیم بودی، پناه ات دادم، فقیر بودی، غنی ات کردم، راه روشن را من نشان دادم، کجا تو را ندیده ام؟ فراموشم نکنی فراموشت نمی کنم روزی ات را کم نمی کنم بنده تویی، آفریننده من کجا تو را ندیده ام؟ یادم کنی، یادت می کنم دلشادت می کنم نعمت را تمام می کنم کجا تو را ندیده ام؟ اگر شکر کنی، کفر نه ورزی روزی تو را فراوان می کنم بهشت را ارزانی تو می کنم کجا تو را ندیده ام؟ 🌐@hamshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام 🔹 در کلام جذاب و شیوای نابغه دهر، شهید سیدمحمدباقر صدر! ❗️ هرچقدر بیشتر مقامات و جاه دنیایی پیدا می‌کنی بیشتر تشنه می‌شوی
باخیشماق و تانیشماق ( و ) بوردان اؤرا من آچمیشام یردن گؤیه من ساچمیشام اوزوم سنی یاراتمیشام هاردا سنه باخمامیشام یوخدان وارا آیاق قویدون عؤمور سوروب یاشا دولدون آلچاقیدن اوجا اولدون هاردا سنه باخمامیشام آیدین یره ئوز گوندردین بوقدا ییدیدن، بیراخ گالدین گؤزدن آخدین، یاشا دوندون هاردا سنه، باخمامیشام من ایستسم، اوت یاندرماز گلستاندا تیکان اولماز دریا یولی باقلی قالماز هاردا سنه باخمامیشام طوفان گلنده ئولمدین بالیق قارنیندا بیتمدین قویو ایچیندن ایتمدین هاردا سنه باخمامیشام عشق رسمینه خطا ایتدین قاپلاری آچیق گوردین ئوزگلره سوز گوندردین هاردا سنه باخمامیشام یتیم ایدین، پناه اتدیم یوخسول ایدین، غنی اتدیم ایشیق یولون، من گؤرسدیم هاردا سنه، باخمامیشام اونودماسان اونودمارام رزق وی من آزاتمارام بنده سنسن، یارادان من هاردا سنه باخمامیشام یاد ایله سن، یاد ایلرم ئورگی وی شاد ایلرم نعمتی اتمام ایلرم هاردا سنه باخمامیشام شکر ایله سن، کفر اتمه سن روزی فراوان ایلرم بهشتی ارزان ایلرم هاردا سنه باخمامیشام اوزاخ دوشمه، یانین نایام یاخین نایام، یانین نایام عاشق سنن، معشوق من هاردا سنه باخمامیشام 1401/3/3 🌐@hamshenasi
برخی دوستان گفتند شعر را جداگانه هم بارگزاری کنید.
🔅نقد کردن همان مخالفت کردن نیست.🔅 👈امروز مطلبی را خواندم از فیلسوف معاصر فرهنگ دکتررضا داوری اردکانی در کتاب«چالش با فیلسوف؛ فلسفه در روزگار فروبستگی» برایم جالب و قابل تامل بود. 💠« هنوز ما مسائل اجتماعی را درک و طرح نکرده ایم و هر کس هرچه در علوم اجتماعی گفته و نوشته است، گردآوری مقداری اطلاعات و آمار یا کلیاتی از دانشمندان اروپایی و آمریکایی بوده است. ما حتی در سیاست نقد نداریم، بلکه موافقت و مخالفت داریم و مخالفت های خود را با نقد اشتباه می کنیم». 📚«چالش با فیلسوف؛ فلسفه در روزگار فروبستگی 1388ص 33» 👈یعنی از نگاه این فیلسوف ایرانی، علوم اجتماعی و انسانی ما هنوز در مرحله گرداوری و انتقال اطلاعات است و به مرحله پردازش و اندیشه ورزی جدی نرسیده است. 🌐@hamshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امت اسلامی چگونه می تواند روی پای خود بایستد؟ ⭕️ پاسخ د رشید بن عیسی زبان شناس و کارشناس سابق یونسکو و دبیر کل وزرات آموزش و پرورش الجزائري 🔹میخواستم سرویس بهداشتی حرم امام رضا(ع) را تمیز کنم، ایرانی‌ها خندیدند و گفتند باید ۶ماه در نوبت باشی جاروکش حرم، بود! 🆔 http://hamshenasi 🍃 🌺🍃
درکی از این بهشت ندارند ناکسان چون تار عنکبوت گرفته ست قلبشان
🔻پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در دیدار آیت‌الله اعرافی: ❇️ من برای کشور ایران به چند دلیل احترام خاصی قائل هستم؛ ◻️ یکی این که در ایران یک و تاریخی می‌بینم؛ من در ایران یک فرهیختگی، تمدن، وجه علمی و عظمت را از قدیم مشاهده کردم و برای این امر اهمیت قائل می باشم. ◻️ یکی دیگر از دلایل من برای احترام به ایران وجود یک در این کشور است و من برای نظام دینی ارزش قائل هستم. ممکن است در برخی امور اشکالاتی وارد و نیاز به اصلاح داشته باشد، اما اصل اینکه یک نظام سیاسی بر اساس نگاه دینی استوار شود برای ما قابل احترام است؛ این امر در جای دیگر جهان وجود ندارد و امتیاز مهمی برای ایران محسوب می‌شود. ◻️دلیل دیگر علاقه من، شما است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ @riismc @hamshenasi
میلاد حضرت فاطمه معصومه و روز دختر مبارک. @hamshenasi